2015 Kia Sportage

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

W 2015 roku Kia zaprezentowała czwartą generację swojego kompaktowego crossovera Sportage na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie, a nowy model wyróżniał się bardziej dopracowanym wyglądem i luksusowym wyposażeniem.

Koreański producent samochodów skorzystał z doświadczeń zdobytych przy poprzedniej generacji i lepiej zrozumiał, czego oczekują klienci. W ten sposób nowa generacja miała na celu spełnienie, a nawet przewyższenie oczekiwań nabywców. Mimo że nowe funkcje wprowadzone przez producenta podniosły cenę pojazdu, czwarta odsłona tej marki sprzedała się lepiej niż jej poprzedniczka.

Sportage z 2015 roku (model na 2017 rok w USA) zachwycał eleganckim, a jednocześnie sportowym wyglądem, który charakteryzował się opływowymi reflektorami i charakterystycznym „twarzowym” elementem zaprojektowanym przez Petera Schreyera. Płynne linie nadwozia i wyraziste nadkola tworzyły mocny wizerunek. Dodatkowo, wznosząca się linia dachu zakończona niemal pionowym akcentem w stronę słupków C przypominała hatchbacka, podczas gdy skośna tylna klapa i spojler na dachu podkreślały sportowy charakter tego SUV-a.

W środku kierowców witał zestaw wskaźników, który zawierał dwa duże zegary do prędkościomierza i obrotomierza, umieszczone po bokach czarno-białego wyświetlacza. Kia starannie zintegrowała także wyświetlacz multimedialny, dostępny jako opcja, na centralnym panelu. Wysoko umiejscowione fotele pozwoliły producentowi zapewnić wystarczającą przestrzeń na nogi dla pasażerów na tylnych siedzeniach. Jako opcję producent oferował również otwierany szklany dach.

Kia zainstalowała szeroki wybór silników, w zależności od rynku. Ponadto, ponieważ wielu klientów nie chciało napędu na wszystkie koła, oferowano Sportage z napędem na przednią oś.

Całkowicie nowy Kia Sportage zadebiutował na międzynarodowych targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2015 roku, prezentując atrakcyjny, zupełnie nowy design wnętrza i nadwozia, szereg zaawansowanych technologii oraz wyższą jakość.

Wchodząc w swoją czwartą generację, nowy Kia Sportage, kompaktowy SUV, bazuje na sukcesie swojego poprzednika, oferując innowacyjny i wyrafinowany pakiet dla nabywców na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Wnętrze o nowym wyglądzie charakteryzuje się wysokiej jakości materiałami i integralnością designu, a także doskonałą praktycznością i szeregiem technologii poprawiających komfort, wygodę, łączność i bezpieczeństwo. Nowe i zaktualizowane silniki oraz przekładnie przyczynią się do zwiększenia efektywności i osiągów, a komfort jazdy, prowadzenie i wykończenie uległy poprawie.

Po raz pierwszy klienci Sportage mogą wybierać nową specyfikację „GT Line”. Została zaprojektowana i stworzona z myślą o tych, którzy oczekują sportowych wrażeń z jazdy, a specyfikacja GT Line oferuje wszystkie zalety standardowego Sportage, dodając większą atrakcyjność wizualną i dynamiczną dla klientów, którzy tego pragną.

Michael Cole, Dyrektor Operacyjny Kia Motors Europe, skomentował: „Kia Sportage pomogła napędzić nasz ciągły wzrost i sukces w całej Europie w ostatnich latach. To niezwykle ważny samochód dla nas, szczególnie w obliczu rosnącego zainteresowania SUV-ami oraz coraz ostrzejszej konkurencji na szybko rozwijającym się rynku kompaktowych SUV-ów.”

Cole dodał: „W Europie Sportage jest flagowym modelem Kia, najlepiej pokazującym nasze wartości marki i od lat odpowiadającym za ponad ćwierć naszych europejskich sprzedaży. W miarę jak ten gorąco kontestowany segment wciąż się rozwija, nowy Sportage wzmocni naszą pozycję wśród liderów rynku, wychodząc na czoło dzięki swej wyrafinowanej innowacyjności, unikalnemu designowi oraz wysokiej jakości materiałów.”

Kia Sportage jest produkowana w zakładzie Kii w Żylinie na Słowacji i pozostaje najlepiej sprzedającym się modelem marki w Europie, z ponad 97 000 sprzedanych egzemplarzy w 2014 roku, co stanowi 27,5% sprzedaży Kii.

Śmiała nowa stylistyka w Kia Sportage 2016

Czwarta generacja Kia Sportage charakteryzuje się odważnym nowym wyglądem, a projektanci pojazdu stworzyli poczucie sportowej i potężnej energii z każdego kąta. Projekt nowego Sportage był tworzony przez europejskie studio designu Kia we Frankfurcie w Niemczech, z udziałem centrów projektowych marki w Namyang w Korei i Irvine w Kalifornii.

Nawiązując do kontrastów gładkich i ostrych kształtów znanych z niektórych z najbardziej ikonicznych nowoczesnych myśliwców, Sportage tworzy wizualną harmonię z napięcia między ostrymi, wyraźnie zarysowanymi liniami a gładkimi powierzchniami.

Atrakcyjna „twarz” Sportage to największa zmiana w designie pojazdu w stosunku do modelu poprzedniego, z charakterystycznym dla Kii grillem „tiger-nose” i reflektorami oddzielonymi w nowym modelu. Reflektory zostały teraz umieszczone wyżej, delikatnie cofając się wzdłuż zewnętrznych krawędzi starannie wyprofilowanej maski. Szerszy, niższy grill – powiększony w celu lepszego chłodzenia silnika – dodaje objętości dolnej części twarzy Sportage. Rezultatem jest bardziej imponujący wygląd i stabilniejsza sylwetka, mimo że nowy model zachowuje tę samą szerokość 1,855 mm, co jego poprzednik. Modele GT Line rozwijają zewnętrzny wygląd, wyposażone w nowe lampy przeciwmgielne LED „ice-cube”, inspirowane tymi z mocnego modelu cee’d GT, oraz aluminiowe osłony podwozia.

Całkowicie nowy Sportage zachowuje swój wysoce rozpoznawalny profil, z rozstawem osi dłuższym o 30 mm (teraz 2,670 mm), całkowitą długością pojazdu większą o 40 mm (do 4,480 mm) oraz dłuższym, bardziej aerodynamicznym tylnym spojlerem, co przynosi bardziej opływowy kształt. Z najwyższego punktu dachu (1,635 mm – bez zmian w stosunku do poprzedniego modelu) sylwetka Sportage delikatnie zwęża się w kierunku tyłu pojazdu, podczas gdy wyraźniejsze nadkola, ostre linie cech i gładkie powierzchnie nadają Sportage bardziej dynamiczny wygląd. Całościowy efekt inspirowany jest zdefiniowaną muskulaturą sprintera wychodzącego z bloków startowych. Dłuższe zwisy przednie (wydłużone o 20 mm) i krótsze zwisy tylne (skrót o 10 mm) przyczyniają się do bardziej opływowego profilu samochodu.

Z tyłu nowy Sportage charakteryzuje się bardziej poziomymi formami i wyraźnie zdefiniowanymi liniami cech, z gładkimi powierzchniami na klapie bagażnika, co podkreśla szerokość pojazdu i nadaje kompaktowemu SUV-owi bardziej stabilny wygląd. Inspirowane konceptem Kia Provo z 2013 roku, smukłe lampy tylne biegnące w poziomie są połączone paskiem przebiegającym przez szerokość tylnej części, podczas gdy kierunkowskazy i światła cofania są oddzielnie umiejscowione niżej, aby dodać więcej wizualnej wagi dolnej części. Kia Sportage GT Line ma również podwójne tłumiki wydechowe i metaliczną osłonę tylnego dyfuzora, co nadaje mu sportowy wygląd.

Atrakcyjny nowy design czyni Sportage najbardziej aerodynamicznym modelem do tej pory, z oporem powietrza zmniejszonym z 0,35 do 0,33 Cd – wynik przekształconego podwozia oraz nowo zaprojektowanego zderzaka.

Całkowicie nowy Sportage jest dostępny w wyborze wzorów kół ze stopów aluminium o średnicy 16, 17 lub 19 cali, podczas gdy specyfikacja GT Line oferuje unikalną opcję kół 19 cali w standardzie.

Nowoczesny układ i większa jakość nowego wnętrza

Sportage może pochwalić się całkowicie nowym wnętrzem, co stanowi jedną z najważniejszych popraw w porównaniu do modelu trzeciej generacji. Zespół projektowy odpowiedzialny za nowe wnętrze skupił się na stworzeniu kabiny, która oferuje szeroką, skierowaną w stronę kierowcy tablicę rozdzielczą, z prostym, nowoczesnym designem. Wnętrze łączy metalowe elementy z materiałami o miękkiej fakturze i jasno zdefiniowanymi poziomymi liniami, co odzwierciedla wysoki poziom precyzji mechanicznej.

Nowa kabina Sportage charakteryzuje się wysoką jakością materiałów, z dużo większą proporcją materiałów o miękkiej fakturze oraz użyciem tkanin, skóry i szwów, co tworzy bardziej luksusową atmosferę. Rezultatem jest wnętrze, które koncentruje się na wyrafinowaniu i nowoczesnej elegancji, z lepszymi środkami wygłuszającymi, które znacząco redukują hałas zewnętrzny.

Gdy kabina poprzedniego Sportage była skupiona wokół wyraźnie zdefiniowanego centralnego kokpitu o pionowym designie, nowy model cechuje się poziomymi liniami, aby skuteczniej podkreślić szerokość wnętrza i wygenerować wrażenie przestronności oraz sportowości.

Pewny projekt boczny tablicy rozdzielczej dzieli ją na dwie wyraźne strefy – „wyświetlacz” i „sterowanie”. Strefa „wyświetlacz” skupia się wyłącznie na dostarczaniu informacji pasażerom w najczytelniejszy sposób za pośrednictwem zegara kierowcy oraz opcjonalnych nowych systemów HMI (interfejs człowiek-maszyna) o przekątnej 7.0 lub 8.0 cala w centrum tablicy rozdzielczej.

Pod wyraźną linią biegnącą wzdłuż tablicy rozdzielczej znajduje się strefa „sterowania”, z centralnym kokpitem opadającym w dół i nachylonym o 10 stopni w kierunku kierowcy. Dzięki wielu funkcjom, które teraz znajdują się w opcjonalnym systemie infotainment i nawigacji z ekranem dotykowym, nowa, uporządkowana tablica rozdzielcza oferuje kierowcom wysoko ergonomiczny układ, z funkcjami strefy „sterowania” zaprojektowanymi tak, aby były wyraźnie widoczne w ruchu.

Podział między dwiema strefami wnętrza sprzyja również jednolitym lub dwutonowym schematom kolorystycznym, pozwalając klientom wybierać między jednolitym (czarnym) lub dwutonowym (ciemnoszarym i jasnoszarym lub czarnym i beżowym canyon) wnętrzem. Konsola wykończona jest na czarno, co nadaje elegancki, stylowy wygląd, niezależnie od wyboru kolorów wnętrza. Klienci wybierający nową wersję GT Line mogą cieszyć się wnętrzem o nieco sportowym charakterze, z kierownicą w kształcie litery D, wysokiej jakości czarnym wykończeniem oraz aluminiowymi pedałami.

Większa przestronność i poprawiony komfort pasażerów

Model czwartej generacji ma być najbardziej praktycznym Sportage, dzięki zwiększonym wymiarom zewnętrznym i wewnętrznym, co pozwala na zapewnienie większej przestrzeni i komfortu dla wszystkich pasażerów.

Najważniejszą zmianą w wymiarach Sportage jest wzrost rozstawu osi o 30 mm, do 2,670 mm, co przyczynia się do uwolnienia większej przestrzeni w kabinie. Cały pojazd ma długość 40 mm większą, wynosząc 4,480 mm, z przednim zwisem wydłużonym do 910 mm (+20 mm) oraz lekko zwężonym tylnym zwisem do 900 mm (-10 mm). Najnowszy model zachowuje tę samą wysokość (1,635 mm) i szerokość (1,855 mm) co poprzedni Sportage.

Przestronność dla pasażerów wzrosła, z wysokością w kabinie wynoszącą 997 mm (+5 mm) oraz 993 mm (+16 mm) dla pasażerów z przodu i z tyłu, podczas gdy maksymalna przestrzeń na nogi zwiększyła się do 1,129 mm (+19 mm) i 970 mm (+7 mm).

Dzięki większej przestrzeni pasażerowie mogą cieszyć się poprawionym komfortem podróży.

Z przodu kierowcy oferują nie tylko więcej przestrzeni na nogi, ale także przeszły redesign siedzenia. Sportage może być teraz wyposażony w trzypoziomowe ogrzewanie przednich foteli, 10-kierunkową regulację z podparciem lędźwiowym dla fotele kierowcy oraz 8-kierunkową regulację dla fotela pasażera. Sztywniejsze ramy siedzeń, z większym użyciem stali o wysokiej wytrzymałości oraz przeprojektowane sprężyny i wkładki – dla przodu i tyłu – redukują drgania w siedzeniach, przy jednoczesnym zmniejszeniu ich wagi o 2,5 kg i poprawie trwałości.

Z tyłu niższa podłoga wewnętrzna o 40 mm – bez uszczerbku dla prześwitu zewnętrznego – oraz wyższy o 30 mm punkt biodrowy tylnej ławki oznaczają, że pasażerowie z drugiego rzędu korzystają z bardziej naturalnej i wygodnej postawy siedzącej oraz lepszego podparcia ud.

Pochylane tylne siedzenia Sportage oferują teraz 17 poziomów – od 23 do 37 stopni, z dźwignią pochylania przeniesioną z górnej części oparcia na dolną stronę siedzenia, aby ułatwić pasażerom z tyłu uzyskanie pełnego komfortu. Pasażerowie z tyłu mogą również wybierać spośród podwójnej siły ogrzewania siedzeń dla poduszki i oparcia – idealnej na chłodne poranki.

W każdym modelu poprawiono widoczność z przodu i z tyłu. Widoczność do przodu jest wspomagana przez obniżoną podstawę słupka A, podczas gdy sam słupek A został uczyniony cieńszy. Lusterka boczne umieszczono nieco niżej na drzwiach, nie wpływając na tylną widoczność kierowcy – co dodatkowo wspierają nowe cieńsze słupki C (o 62 mm cieńsze w porównaniu do trzeciej generacji Sportage) oraz wyższe tylne szkło (+30 mm). Zmiany te nie tylko poprawiają widoczność, ale także dodają większego poczucia powietrza i przestrzeni w kabinie – co podkreśla 104 mm dłuższa opcjonalna panoramczna szyba dachowa (teraz 490 mm).

Większe wymiary nowego nadwozia oznaczają, że pojemność bagażnika w czwartej generacji Sportage wzrosła z 465 litrów do 503 litrów (VDA), co stało się bardziej praktyczne dzięki podłodze bagażnika o dwóch wysokościach, pozwalającej na umieszczenie wyższych przedmiotów w bagażniku, które pozostaną ukryte pod pokrywą. Sportage posiada również nową przestrzeń do przechowywania pokrywy pod podłogą bagażnika – unikalną w tej klasie. Pomimo tego, że nowy Sportage nie jest szerszy od swojego poprzednika, przez zreengineering tylną część nadwozia udało się zwiększyć bagażnik o 35 mm, a górny brzeg klapy bagażnika został obniżony, co sprawia, że wysokość podnoszenia dla ciężkich przedmiotów wynosi tylko 732 mm (spadek o 47 mm).

Całkowicie nowy Sportage ma większą pojemność zbiornika paliwa w porównaniu do modelu trzeciej generacji, zwiększając pojemność zbiornika z 58 litrów do 62, co zmniejsza liczbę wizyt na stacji paliw, którę przynajmniej do pewnego stopnia fizycznie muszą dokonywać właściciele nowego samochodu (szczególnie w połączeniu z poprawami w zakresie efektywności paliwowej).

NVH: Ogólne poprawki w zakresie wyciszenia

Kluczowe dla komfortu pasażerów w nowym Sportage były starania inżynierów Kii, aby zmniejszyć hałas, wibracje i szorstkość (NVH). Znaczące zmiany w porównaniu do modelu poprzedniego sprawiły, że Sportage stał się jednym z najbardziej wyrafinowanych samochodów w swojej klasie, z mniejszym hałasem w kabinie niż wielu innych rywali w segmencie C-SUV.

Na wolnych obrotach nowy Sportage rejestruje jedynie 36 decybeli, gdy jest wyposażony w silnik benzynowy (o 2 dB mniej niż model poprzedni) i 44 decybele dla modeli diesla (spadek z 46 dB). Udoskonalenia w zakresie NVH silnika są wynikiem dodatkowego wygłuszenia tablicy rozdzielczej oraz nowych osłon akustycznych zakładanych na silniki, które zapewniają lepszą redukcję NVH.

Hałas drogowy został dodatkowo zredukowany – z 66 do 63 dB – dzięki zastosowaniu nowych tulei w tylnym zawieszeniu, które izolują hałas drogowy u źródła, oraz bardziej dźwiękochłonnych materiałów w nadkolach Sportage. Hałas wiatru również został zredukowany dzięki zastosowaniu grubszych szyb przednich, nowej podwójnej uszczelce dla panoramicznego dachu oraz dodatkowym wygłuszeniu w drzwiach.

Szereg udoskonaleń redukuje wibracje w całym samochodzie, dzięki czemu kabina Sportage jest jedną z najbardziej wyrafinowanych i relaksujących wśród konkurencji. Osiągnięto to dzięki ogólnym poprawkom w zakresie sztywności nadwozia, szczególnie pod podłogą pojazdu, a także wprowadzeniu większych, bardziej pochłaniających mocowań dla skrzyni biegów oraz poprawie designu siedzeń. Aluminiowe koła, które są o 49% sztywniejsze, również zmniejszają poziom wibracji przenikających do wnętrza.

Najbezpieczniejszy Sportage w historii – mocniejsza konstrukcja i bogactwo aktywnych systemów bezpieczeństwa

Bezpieczeństwo, jak zawsze, jest najważniejsze dla Kii, a całkowicie nowy Kia Sportage buduje reputację marki, oferując najwyższe standardy bezpieczeństwa pasażerów i pieszych w przypadku wypadków. Czwarta generacja najlepiej sprzedającego się modelu Kii została zaprojektowana, aby spełnić najtrudniejsze i najbardziej wymagające testy bezpieczeństwa, dzięki jeszcze mocniejszemu nadwoziu, szerokiemu wachlarzowi sprzętu bezpieczeństwa pasywnego oraz najnowszym technologiom aktywnego bezpieczeństwa i unikania zagrożeń.

Konstrukcja nowego Sportage jest znacznie mocniejsza, z dużym użyciem stali o ultra wysokiej wytrzymałości (UHTS), co zwiększa sztywność połączeń i wprowadza bardziej efektywne ścieżki obciążenia w przypadku uderzeń w całym nadwoziu. Dzięki dramatycznemu wzmocnieniu podstawowej konstrukcji nowego Sportage sztywność skręcająca została zwiększona o 39% w porównaniu do poprzedniego modelu.

Trzeci Sportage składał się w 18% ze stali UHTS, w porównaniu do 51% w konstrukcji nowego modelu. Zwiększone użycie nowoczesnej stali gorącowalcowanej dodatkowo poprawia integralność nadwozia. Mocniejsza stal została użyta w szczególności do wzmocnienia słupków A, B i C, progów, struktur dachu oraz nadkoli.

Sportage w standardzie wyposażony jest w dużą liczbę poduszek powietrznych, co dodatkowo poprawia bezpieczeństwo pasażerów, z poduszkami powietrznymi dla kierowcy i pasażera z przodu, poduszkami powietrznymi z pierwszego rzędu oraz zasłonami powietrznymi dla pierwszego i drugiego rzędu. Punkty zaczepowe ISOFIX dla fotelików dziecięcych są standardowo wyposażone w drugiej linii siedzeń, zapewniając bezpieczne mocowanie młodszych pasażerów.

Bezpieczeństwo pieszych jest dodatkowo poprawione poprzez niższy przedni krawędź maski oraz większy obszar absorpcji uderzeń, który został zaktualizowany z większym użyciem wysoce pochłaniającej pianki bezpieczeństwa i syntetycznego kauczuku, co dodatkowo pomaga chronić pieszych w przypadku kolizji. Sportage jest również dostępny z szeregiem aktywnych systemów bezpieczeństwa, aby ograniczyć ryzyko kolizji z pieszymi (patrz poniżej).

Nowy Sportage będzie dobrze oceniony w ważnej kategorii Euro NCAP dotyczącej wsparcia bezpieczeństwa, która analizuje najnowsze technologie wspomagające kierowcę oraz ich skuteczność w unikaniu wypadków i łagodzeniu obrażeń. System zarządzania stabilnością pojazdu Kii (VSM), zamontowany jako standard w czwartej generacji, pomaga zapewnić stabilność przy hamowaniu i pokonywaniu zakrętów poprzez staranne zarządzanie elektroniczną kontrolą stabilności pojazdu (ESC) i elektrycznie wspomaganym układzie kierowniczym. Oba systemy wchodzą w grę, gdy wiele czujników Sportage wykryje utratę przyczepności, pomagając kierowcy pozostać bezpiecznie w kontroli nad pojazdem.

Nabywcy nowego Sportage będą mogli wybierać spośród najnowocześniejszych technologii unikania zagrożeń, aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerów przez cały czas – w zależności od rynku. Dostępne systemy będą obejmować:

Autonomiczne hamowanie awaryjne (AEB), które wykorzystuje system detekcji radarowej do wykrywania potencjalnej kolizji z innym pojazdem lub pieszym oraz pomoc w zatrzymaniu samochodu
System ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDWS), który wydaje dźwiękowy sygnał alarmowy, gdy kierowca zbacza z aktualnego pasa bez sygnalizacji
System utrzymywania pasa ruchu (LKAS), który wykrywa położenie Sportage w odniesieniu do linii pasa i podejmuje automatyczne działania korygujące, jeśli wyczuwa, że samochód zaczyna zbaczać bez użycia kierunkowskazów
Asystent świateł drogowych (HBA), który automatycznie dostosowuje zasięg reflektorów w zależności od innych pojazdów i warunków drogowych
Funkcja informacji o ograniczeniach prędkości (SLIF), wyświetlająca ograniczenie prędkości i ograniczenia wyprzedzania w zegarze kierowcy w oparciu o kamery wykrywające znaki drogowe
Wykrywanie martwego pola (BSD) z asystentem zmiany pasa (LCA), który monitoruje samochody do 70 metrów za Sportage i informuje kierowcę za pomocą wizualnego ostrzeżenia w lusterku drzwi, gdy inny samochód wchodzi w martwe pole
Ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu (RCTA), które ostrzega przed innymi samochodami poruszającymi się za Sportage w parkingach podczas cofania.

Stabilniejsza, bardziej wyrafinowana jazda oraz lepsza zwrotność

W trakcie programu rozwoju całkowicie nowego Sportage inżynierowie dążyli do poprawy komfortu jazdy, stabilności oraz reakcji w prowadzeniu, jakie oferował dotychczasowy model. Nowy samochód osiąga poprawy we wszystkich tych aspektach i będzie najlepiej prowadzącym się Sportage dotychczas.

Całkowicie niezależne przednie zawieszenie zachowuje format modelu poprzedniego, ale wprowadza szereg modyfikacji, aby jak najlepiej wykorzystać nową konstrukcję nadwozia. Nowa konfiguracja osiąga znaczny postęp w jakości jazdy, jednocześnie zapewniając lepsze prowadzenie. Modyfikacje obejmują zmienione pozycje mocowań tulei dla większej stabilności i bardziej naturalnych reakcji na zmieniające się nawierzchnie, a także sztywniejsze łożyska i tuleje, które skutkują bardziej bezpośrednim prowadzeniem oraz większą stabilnością w każdych warunkach. Przekładnia kierownicza jest również zamontowana dalej do przodu na osi, aby zapewnić płynniejsze reakcje na wejście kierowcy.

W przypadku tylnego zawieszenia – również całkowicie niezależnego, w tym przyjęcia zawieszenia z podwójnym dolnym ramieniem dla modeli z napędem na dwa koła – nowy Sportage otrzymuje sztywniejszy poprzeczny człon, aby zredukować hałas drogowy i wibracje przenikające do kabiny. Specjalnie dopasowane tłumiki mają dłuższy skok odbicia, aby wyeliminować drobne wibracje wynikające z złej nawierzchni, podczas gdy tylna ramka jest teraz zamocowana na izolowanych tulejach, aby dodatkowo poprawić komfort NVH zawieszenia. Ostatecznie niewielkie zmiany w geometrii zawieszenia, a także sztywniejsze łożyska i boczne tuleje redukują podsterowność i pozwalają na bardziej bezpośrednie prowadzenie.

Te ulepszenia zawieszenia, w połączeniu z wydłużonym rozstawem osi Sportage o 40 mm w porównaniu do modelu poprzedniego, zapewniają nowemu modelowi znacznie lepsze tłumienie w trudnych warunkach drogowych, jednocześnie oferując kierowcom więcej radości z jazdy dzięki poprawionym reakcjom prowadzenia i zmniejszonej podsterowności.

Modele GT Line otrzymują własne, unikalne cechy zawieszenia. Testowane na europejskich drogach z myślą o europejskich nabywcach, zawieszenie modeli GT Line zostało dostosowane, aby nadać Sportage ostrzejsze, bardziej sportowe prowadzenie oraz nieco twardszą jazdę, bez kompromisów w zakresie komfortu.

Czwarta generacja Sportage jest wyposażona w nowy elektryczny układ kierowniczy na bazie stelaża (R-MDPS), dostępny standardowo w modelach GT Line i opcjonalnie dla wszystkich modeli Sportage w Europie. Zamontowany bezpośrednio na stelażu kierowniczym, a nie na kolumnie, nowy R-MDPS zapewnia lepsze odczucia z kierownicy i szybsze, bardziej liniowe reakcje na wejścia kierowcy – szczególnie w okolicy środka. Kiedy jest zamontowany, ta poprawka w układzie kierowniczym zapewnia, że nowy Sportage znajduje się wśród najbardziej zwrotnych samochodów w segmencie C-SUV, nie rezygnując z komfortu jazdy i stabilności, które konsumenci oczekują od tego typu pojazdów.

Całkowicie nowy Sportage charakteryzuje się lepszą wydajnością hamowania w porównaniu do modelu trzeciej generacji, z przeprojektowanymi zaciskami i nowymi sprężynami powracającymi klocków hamulcowych, które zmniejszają opór hamowania. W połączeniu z większymi tarczami hamulcowymi Sportage zapewnia lepszą moc hamowania niż kiedykolwiek wcześniej.

Elektroniczna hamulec postojowy w całkowicie nowym Sportage również został zaktualizowany i teraz włącza się automatycznie po wyłączeniu silnika.

Podobnie jak wcześniej, Sportage dostępny jest zarówno w wersji z napędem na przednią oś, jak i na wszystkie koła, a poprawki w zawieszeniu i układzie kierowniczym oraz najnowsze elektroniczne systemy wspomagania kierowcy zapewniają stabilne prowadzenie i wysokie poziomy przyczepności w każdych warunkach.

System nawigacji z połączeniami Kia i bezprzewodowym ładowaniem telefonu

Całkowicie nowy Sportage debiutuje z szeregiem nowych, zaawansowanych technologii pokładowych, które poprawiają doświadczenie użytkowania dla nabywców. Nowe funkcje dodane do Sportage sprawiają, że jest to najbardziej nowoczesny, innowacyjny i zaawansowany technologicznie samochód w swojej klasie.

Najnowszy system nawigacji audio-wizualnej (AVN) Kii wprowadza bardziej nowoczesny wygląd w centrum tablicy rozdzielczej. Nabywcy mogą wybierać między 7,0- lub 8,0-calowym systemem infotainment i nawigacji satelitarnej, z każdym z nich obsługującym dodatek DAB do radia cyfrowego, dostępnego w wielu rynkach europejskich.

Nowym dodatkiem jest System Nawigacyjny z Połączeniami Kii, oferujący szeroki zakres aktualnych informacji związanych z kierowaniem. Napędzany przez firmę technologiczną TomTom®, nowe funkcje łączności obejmują aktualizacje na żywo o ruchu drogowym, lokalizacje i ostrzeżenia o fotoradarach, lokalne wyszukiwanie i prognozy pogody. W Europie system będzie dostępny dla nabywców Sportage bezpłatnie przez siedem lat po zakupie samochodu. Kia Sportage jest jednym z pierwszych modeli w europejskim segmencie kompaktowych SUV-ów, które wdrażają tę zaawansowaną technologię.

System infotainment współpracuje z 160-watowym systemem audio z sześcioma głośnikami, podczas gdy miłośnicy muzyki mogą wybrać mocny system dźwiękowy JBL® o mocy 320 watów, z ośmioma głośnikami, zewnętrznym wzmacniaczem i technologią przywracania dźwięku Clari-FiTM dla niezrównanej jakości dźwięku.

Po raz pierwszy w historii segmentu C-SUV nowy Sportage będzie dostępny z nową bezprzewodową ładowarką do urządzeń mobilnych, ponieważ Kia stara się sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na nowe technologie wygody od nabywców samochodów. Umieszczona u podstawy centralnej tablicy, bezprzewodowa ładowarka umożliwia użytkownikom ładowanie telefonu lub tabletu bez przewodu, co zapewnia czystszy wygląd. Dzięki „wykrywaniu obcych obiektów”, system ładowania 5W aktywuje się, gdy kompatybilne urządzenie zostanie umieszczone na podkładce i ostrzega właścicieli dbających o bezpieczeństwo samochodu, kiedy pozostawili telefon na ładowarce po opuszczeniu pojazdu. System wyświetla stan ładowania telefonu na wskaźniku, a także ma system zabezpieczeń zapobiegający przegrzaniu podczas użytkowania. Sportage posiada również do dwóch punktów ładowania USB, jeden z przodu i opcjonalny z tyłu, aby umożliwić wszystkim pasażerom ładowanie swoich urządzeń mobilnych w trakcie jazdy.

W zależności od rynku, inne dostępne nowe funkcje obejmować będą: tylną kamerę parkingową z dynamicznymi liniami parkowania, inteligentną automatyczną klapę bagażnika, która otwiera klapę automatycznie, gdy klucz jest „wyczuwany” w pobliżu klapy; dynamiczne reflektory, które śledzą drogę przed samochodem w zgodzie z kierownicą, dla lepszej widoczności i bezpieczeństwa w nocy; oraz nową funkcję Smart Welcome, która włącza światła wewnętrzne i lampki w klamkach drzwi oraz rozkłada lusterka położone w odległości 1,3-1,7 metra od klamki.

Nowy silnik 1.6 T-GDI i znacząco ulepszony silnik 2.0 turbodiesel

Podczas opracowywania nowego Sportage, inżynierowie skupili się na realizacji efektywności i osiągów z różnych jednostek napędowych nowego pojazdu. Każdy silnik w ofercie spełnia najnowsze normy emisji Euro 6, co przyczynia się do czystszych emisji spalin. Osiągnięto to, nie tylko bez kompromisów w zakresie osiągów na drodze, ale także ich poprawiając.

Tak jak w modelu poprzednim, całkowicie nowy Sportage oferuje nabywcom – zarówno prywatnym, jak i flotowym – szeroki wybór silników benzynowych i diesla. Model czwartej generacji zachowuje wiele jednostek napędowych znanych z obecnego modelu, a większość z nich korzysta z szerokiego zakresu modyfikacji mających na celu poprawę efektywności paliwowej, NVH i dostarczania mocy. Nowy silnik 1.6 T-GDI (turbo benzynowy z bezpośrednim wtryskiem) jest również dostępny po raz pierwszy w Sportage, wyłącznie dla nabywców GT Line, oferując połączenie żywotnej wydajności i wysokiej ekonomii paliwowej dla klientów szukających sportowych wrażeń.

Oferta silników benzynowych składa się z silnika 1.6 GDI (z bezpośrednim wtryskiem) oraz najnowszego silnika 1.6 T-GDI.

Silnik GDI, produkujący 132 ps i 161 Nm momentu obrotowego, jest bezpośrednio przeniesiony z trzeciej generacji Sportage. Dzięki licznym ulepszeniom pojazdu w najnowszym modelu – takim jak poprawiona efektywność aerodynamiczna – oraz zastosowaniu systemu ISG Kii, silnik ten obiecuje niższe emisje i zużycie paliwa.

Silnik „Gamma” 1.6 T-GDI oparty jest na tej samej jednostce napędowej, która zasila modele Kia cee’d GT i pro_cee’d GT, oferując większą i bardziej emocjonalną wydajność dla bardziej wymagających kierowców. Dostępny wyłącznie w Sportage GT Line, silnik 1.6 T-GDI zawiera szereg ulepszeń, aby spełnić wymagania właścicieli dotyczące szybszej reakcji przyspieszenia, większej efektywności paliwowej i łatwiejszego dostępu do momentu obrotowego silnika. Produkując 177 ps – oraz maksymalny moment 265 Nm w zakresie 1,500-4,500 obr./min – silnik T-GDI charakteryzuje się nową jednostkową turbosprężarką ze wspomaganym elektronicznym zaworem upustowym, co zapewnia szybszą reakcję silnika oraz lepszą gospodarkę paliwową przy przyspieszaniu.

Dodatkowo zwiększając efektywność silnik 1.6 T-GDI otrzymał nową cewkę zapłonową o wysokiej energii, wyższe porty dolotowe, łańcuch rozrządu o niskim tarciu oraz nieco wyższy stopień sprężania (z 9,5:0 w cee’d GT do 10,0:0 w nowym Sportage).

Silniki diesla stanowią zasadniczą część modeli Sportage sprzedawanych w Europie, a nowy model będzie nadal oferować silnik 1.7 CRDi o mocy 115 ps – przeniesiony z modelu trzeciej generacji – oraz znacznie ulepszony silnik 2.0 „R”, stanowiący krok naprzód w zakresie ekonomii paliwowej, osiągów i NVH w porównaniu do poprzedniego Sportage i innych rywali w segmencie C-SUV.

Silnik 2.0 turbodiesel jest dostępny w dwóch wariantach mocy – 136 ps z 373 Nm momentu obrotowego i 184 ps z 400 Nm – z oboma korzystającymi z lżejszego o 5 kg bloku silnika, nowoczesnego systemu zarządzania akumulatorami, ciągle zmiennych olejowych pomp do oleju – które wykrywają i modyfikują ciśnienie oleju w czasie rzeczywistym – oraz nowego modułu filtra oleju.

Niższe temperatury spalania w silniku 2.0 „R” zredukowały emisję NOx, aby spełnić rygorystyczne nowe standardy emisji, wspomagane stosunkowo niskim stopniem sprężania, nowym układem chłodzenia recyrkulacji spalin oraz nową pułapką NOx. Koło turbosprężarki o niższej inercji i elektronicznie sterowany zawór upustowy zapewniają bardziej efektywne doładowanie niż silnik „R” stosowany w poprzednim Sportage, podczas gdy sztywniejsze sprężyny zaworowe i wtrysk paliwa o ciśnieniu 2000 bar pozwalają na lepszą kontrolę spalania w cylindrach silnika.

NVH jest również drastycznie poprawione dla silnika 2.0 diesel, który otrzymał nową osłonę pokrywy silnika odporną na ciepło, nową pokrywę łańcucha rozrządu z wbudowaną osłoną akustyczną, dźwiękochłonną osłonę dla filtra cząstek stałych, oraz nową akustyczną osłonę rury intercoolera. Tarczy tarcia mechanicznego również została zmniejszona, co dodatkowo redukuje hałas silnika i poprawia efektywność, dzięki nowemu wykończeniu nano-diamond na tłokach.

Oba wysokie i niskie warianty silnika 2.0 „R” dostępne są zarówno w standardowym Sportage, jak i z specyfikacją GT Line.

Sportage dostępny z nową, zaawansowaną, siedmiobiegową skrzynią DCT

Nowy Sportage jest wyposażony w nową, siedmiobiegową skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem (DCT), która została ostatnio wprowadzona w ulepszonym modelu Kia cee’d i dostępna wyłącznie w modelach wyposażonych w nowy silnik 1.6 T-GDI o mocy 177 ps. Nowa DCT Kii jest w stanie obsłużyć wyższe momenty obrotowe silnika turbodoładowanego i oferuje bardziej sportowe wrażenia z jazdy.

Nowa DCT Kii została również opracowana wewnętrznie i zaprojektowana z myślą o niskim zużyciu paliwa oraz sportowym odczuciu podczas jazdy w trybie ręcznym, a także komfortie i płynności, gdy pozostawiona jest w trybie automatycznym.

Kierowcy, którzy wybiorą nową DCT, będą korzystać z szybszych zmian biegów niż w tradycyjnej skrzyni automatycznej, a także niższych kosztów eksploatacji. Po wyposażeniu w nową DCT, silnik 1.6 T-GDI ma mieć podobne emisje dwutlenku węgla do skrzyni ręcznej, która również jest dostępna z tym silnikiem, po zakończeniu homologacji.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.