2015 Koenigsegg Regera

Koenigsegg wprowadził model Regera na rynek w 2015 roku, stawiając w obliczu zagrożenia większość producentów superaut, dzięki hybrydowemu pojazdowi, który mógł również jeździć wyłącznie na energię elektryczną.

Właściciel firmy, Christian von Koenigsegg, nie był zwolennikiem tradycyjnego sposobu produkcji pojazdów hybrydowych. Postanowił więc wykorzystać natychmiastowy moment obrotowy generowany przez silniki elektryczne, aby zwiększyć osiągi swoich aut. Dodatkowo, do modelu Regera dodano port do ładowania, co zaowocowało niesamowitym, szybkim hybrydowym samochodem plug-in. To był pojazd, który miał stanąć w szranki z potęgą Bugatti Veyron. Efekt przerósł oczekiwania klientów.

Z przodu, producent wprowadził diody LED jako światła dzienne, ułożone w kształt konstelacji. Krótkie nadwozie i szeroki dolny zderzak z wlotem powietrza, splitterem i parą bocznych wlotów nadawały Regerze agresywny wygląd. Podobnie jak w innych modelach Koenigsegg, samochód miał stromą panoramiczną szybę, a także kabinę przypominającą kokpit myśliwca. W przeciwieństwie do innych modeli, tył tego pojazdu był wydłużony w opadającym kształcie. Na końcu, Regera wyposażona była w ogromny dyfuzor pod zderzakiem oraz owalny wydech umieszczony na środku. Powyżej znajdował się port ładowania typu 2 Mode 3.

Jednak żaden hypercar nie mógłby konkurować bez oszałamiającego wnętrza, a Christian von Koenigsegg zdawał sobie z tego sprawę. Dlatego zespół producenta nie oszczędzał czasu i włożył wiele pracy w stworzenie ekskluzywnej, luksusowej kabiny dla Regera. Ręcznie wykonane wnętrze miało cyfrowy zestaw wskaźników umieszczony przed kierowcą. Dodatkowo, producent zamontował dodatkowy ekran na centralnym panelu do obsługi systemu multimedialnego, który obsługiwał Android Auto i Apple CarPlay. Aby stworzyć jeszcze lepsze warunki wewnątrz, Koenigsegg zainstalował zestaw wysokich foteli kubełkowych, które zapewniały bezpieczeństwo pasażerom podczas manewrów w wysokich prędkościach.

Prawdziwym cudem był jednak silnik pod karoserią. Szwedzki producent zamontował silnik V8 o pojemności 5,0 litra z suchą miską olejową, wspomagany przez dwa turbosprężarki. Dodatkowo, trzy silniki elektryczne zwiększały moc systemu do łącznie 1500 KM (1510 PS). Dzięki tej konfiguracji, podczas niezależnych testów Regera udowodniła, że przyspiesza od 0 do 60 MPH (0-97 kph) w 1,9 sekundy oraz osiąga maksymalną prędkość 248 MPH (400 kph), potwierdzając tym samym zapewnienia producenta. Jednak Koenigsegg poszedł jeszcze dalej w swoich pracach, umożliwiając modelowi PHEV Regera jazdę wyłącznie na energii elektrycznej. W tym celu zamontowano węglowo-aramidowy tunel chassis baterię o napięciu 620 Voltów, która mogła przechować do 9,27 kWh energii. W trybie pełnego przyspieszenia wysyłała 500 kW do silników elektrycznych. Jednocześnie, podczas procesu regeneracyjnego hamowania, mogła odzyskać do 150 kW.

Regera – nowa era

Regera została stworzona jako luksusowa alternatywa dla tradycyjnych ekstremalnych samochodów wyścigowych Koenigsegg. Choć modele One:1 i Agera RS zaskakują poziomem praktyczności i komfortu, ich głównym celem zawsze było bycie najszybszymi samochodami na świecie – na torze i poza nim.

Regera po szwedzku oznacza „rządzić” – to odpowiednia nazwa dla maszyny, która oferuje niespotykaną dotąd kombinację mocy, reakcji i luksusu – tworząc prawdziwą osobowość Dr. Jekylla i Pana Hyde’a.

Pomimo zaawansowanej technologii i wygód, Regera jest stosunkowo lekka. Dlatego może nadal konkurować na torze. Naszym zdaniem, jedynym Hyper/Megacar, który mógłby być szybszy na torze, jest inny model Koenigsegg. Jednak na drodze Regera będzie panować jako król, najszybciej przyspieszający i najpotężniejszy samochód produkcyjny w historii.

Regera będzie ręcznie wykonana w zaledwie 80 egzemplarzach. Oprócz odpowiedniej produkcji dla nowo zmodernizowanego zakładu Koenigsegg, liczba 80 symbolizuje również zasadę dominacji, kontroli i osiągnięcia w numerologii pitagorejskiej.

Wraz z wprowadzeniem Regera, Koenigsegg po raz pierwszy będzie miał w produkcji dwa równoległe modele.

Wnętrze oferuje dodatkową izolację, 8-kierunkowo elektrycznie regulowane fotele z pamięcią. System informacyjno-rozrywkowy Koenigsegg 9″, łączność 3G i Wi-Fi, system kamer z przodu, wewnątrz i z tyłu z możliwością nagrywania, Apple CarPlay, doskonały system audio, oświetlenie ambientowe i wiele innych wspaniałych nowych funkcji. Regera ma również czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz zdalną diagnostykę i możliwość aktualizacji oprogramowania.

Constellation DRL

Dobrze zaprojektowane światła do jazdy dziennej (DRL) nadają charakter, ponieważ to one są pierwszym, co widać, gdy samochód nadjeżdża z daleka.

Chcieliśmy, aby Regera wyróżniała się i była rozpoznawalna z daleka, dlatego wymyśliliśmy nowatorski pomysł, który nazywamy – Constellation DRL.

Aby uzyskać efekt konstelacji gwiazd, LED-y, które tworzą DRL, rozsypaliśmy wokół zespołu lamp, co daje efekt gwiazd na nocnym niebie z polerowanego włókna węglowego.

Efektem ubocznym jest to, że LED-y sprawiają, że cały zespół lamp mieni się i błyszczy, jakby były w nim diamenty. To, co nazywamy – Koenigsegg cool.

Serce sprawy

Serce i dusza każdego Koenigsegg to jego silnik spalinowy – ICE. Silnik Regera podąża śladami swoich „rodzeństwa”, oparty na sprawdzonej i niezwykle niezawodnej jednostce Koenigsegg z suchą miską olejową, podwójnym turbodoładowaniu, DOHC, 5.0 litrowym V8.

Jak wcześniej, V8 Koenigsegg jest najmniejszym homologowanym silnikiem produkcyjnym na świecie, z mocą 220 KM na litr (przy użyciu zwykłej benzyny). Kompaktowość silnika sprawia, że Regera jest zwinna, efektywna i lekka.

Różnica w porównaniu do silnika Agera polega na tym, że, biorąc pod uwagę elektryczny napęd w systemie Direct Drive, nie musieliśmy przesadzać z mocą silnika ICE, ponieważ łączna moc i tak wynosi ponad 1500 KM i ponad 2000 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu mogliśmy zainstalować mniejsze, szybciej reagujące turbiny w Regera, co jeszcze bardziej poprawia sterowność silnika ICE.

Nowy poziom luksusu

Przekładnia Direct Drive w Regera zapewnia niespotykaną wcześniej reaktywność i wydajność, a jednocześnie oferuje jedno z najgładszych i najbardziej komfortowych doświadczeń w prowadzeniu. Biorąc pod uwagę ten wysoki poziom cech bipolarnych, reszta samochodu musiała sprostać zadaniu zapewnienia błyskawicznych, lekkich osiągów na nowych poziomach luksusu.

Dlatego Koenigsegg opracował zupełnie nową tylną ramę i strukturę, która umożliwia silnikowi i skrzyni biegów spoczywanie na aktywnych, miękkich mocowaniach. W normalnych warunkach mocowania pozostają miękkie i izolują hałas i wibracje silnika. Przy dynamicznej jeździe mocowania twardnieją, aby usztywnić samochód i zapewnić lepszą reakcję. Amortyzatory są aktywne pod względem wysokości i sztywności – ponownie pozwalając na bipolarne zachowanie.

Ponadto, Regerą można jeździć w absolutnej ciszy, ponieważ możliwe jest przejście w tryb pełnej jazdy elektrycznej na krótsze okresy.

Pierwszy w pełni zrobotyzowany samochód

Dzięki najnowszym osiągnięciom w zakresie kompaktowej, lekkiej hydrauliki, Koenigsegg zdołał zrobotyzować cały system Regera prawie bez dodawania wagi. Regera ma funkcje takie jak aktywne skrzydła z przodu i z tyłu, kontrola podwozia i system podnoszenia – pompy i akumulatory były już w miejscu, aby podłączyć kilka dodatkowych hydraulicznych operatorów. Te, z kolei, zastąpiły gazowe amortyzatory o równych wagach, co skutkuje minimalnym wpływem na wagę.

Dzięki temu Regera jest pierwszym samochodem na świecie, który obsługuje wszystkie zamknięcia nadwozia całkowicie automatycznie. Widok otwierania i zamykania całego samochodu jednocześnie z pilota lub smartfona naprawdę zamienia Regerę w transformera.

Do tego wszystkie zamknięcia nadwozia mają miękkie mechanizmy zatrzaskowe, co nadaje Regerze wyrafinowanej elegancji. W pełni zrobotyzowany system nadwozia z miękkimi zatrzaskami dodaje zaledwie 5 kg, co sprawia, że pełna robotyzacja staje się bardzo pożądaną opcją.

Co więcej, lusterka boczne są automatycznie składane podczas otwierania drzwi, co zwiększa praktyczność i wizualny dramatyzm, ponieważ drzwi Dihedral Synchro Helix otwierają się i obracają o 90 stopni, aby całkowicie zwolnić otwarcie drzwi, nie wystając poza szerokość drzwi – co czyni je niezwykle ergonomicznymi.

Możliwość ładowania przez gniazdo

Regera wykorzystuje funkcję ładowania EV. Za zrobotyzowaną tylną tablicą rejestracyjną znajduje się port ładowania typu 2, tryb 3. Oznacza to, że akumulator Direct Drive może być ładowany zarówno przez silnik spalinowy, jak i przez port ładowania. Rozwiązanie plug-in umożliwiło nam stworzenie nowatorskiej funkcji, którą nazywamy – Tryb Wyładowania Akumulatora, w skrócie BDM. Na przykład, gdy do celu lub następnego punktu ładowania pozostaje około 50 km zasięgu, ustalona lokalizacja geograficzna lub naciśnięcie na ekranie dotykowym wyzwoli BDM. Oznacza to, że samochód oblicza zachowanie podczas jazdy i zapewnia, że akumulator jest całkowicie rozładowany po przyjeździe i gotowy do pełnego naładowania. To znacznie minimalizuje zużycie paliwa i obniża emisję CO2, ponieważ zużyte paliwo zostało odpowiednio zoptymalizowane pod kątem długości podróży.

Pierwsze na świecie w pełni składane, aktywne, górne skrzydło tylne

Koenigsegg One:1 był pierwszym na świecie aktywnym skrzydłem tylnym montowanym na górze. To było innowacyjne rozwiązanie maksymalizujące docisk w porównaniu do jego rozmiaru i wagi.

Regera, bardziej ukierunkowana na luksus, wyniosła to rozwiązanie na nowy poziom, pozwalając skrzydłu również całkowicie składać się do nadwozia, co zwiększa elegancję samochodu podczas parkowania i zmniejsza opór podczas jazdy. Aktywny składany mechanizm skrzydła jest lekkim dziełem sztuki z włókna węglowego, a jego ruch jest naprawdę hipnotyzujący.

Z unikalnym brzmieniem wydechu, Regera ma zaprojektowany na zamówienie, dostrojony system wydechowy z tytanu opracowany wspólnie z firmą Akrapovic.

Nowy system wydechowy zawiera wyjście w kształcie rybiego ogona, wymyślone przez Christiana, które nie było widziane w samochodzie produkcyjnym przez ostatnie pięćdziesiąt lat, więc cieszymy się, że możemy przywrócić dźwięk przeszłości!

Koenigsegg Direct Drive

Jak wielu z was słyszało, Christian nie jest fanem hybryd, ponieważ są one zazwyczaj kompromitujące, jeśli chodzi o wagę, złożoność, koszty, pakowanie i wydajność.

W związku z tym Regera nie jest tym, co w Koenigsegg moglibyśmy nazwać hybrydą, ponieważ nie ma tradycyjnych wad hybryd. Zamiast tego Regera to nowa generacja Koenigsegg – i samochód, o którym mowa.

Tradycyjne, tak zwane równoległe hybrydy są kompromitujące i ciężkie, ponieważ mają dwa niezależne systemy napędowe. Z kolei hybrydy szeregowe są mniej kompromitujące pod względem wagi, złożoności i kosztów, ale są kompromitujące pod względem wydajności, ponieważ zachodzi zbyt wiele konwersji energii.

To prowadzi nas do koenigseggowskiej przekładni Direct Drive, czyli KDD – wynalezionej przez Christiana von Koenigsegga i opracowanej dla Regera przez zespół Koenigsegg Advanced Engineering.
System KDD wnioskowany patentem zastępuje tradycyjną skrzynię biegów silnika spalinowego i daje dodatkową korzyść w postaci czystego trybu elektrycznego. Co jest wyjątkowe, to fakt, że KDD udaje się stworzyć bezpośredni napęd do tylnej osi z silnika spalinowego bez potrzeby stosowania wielu biegów lub innych tradycyjnych typów zmiennych skrzyń biegów, charakteryzujących się wysokimi stratami energii.

Na przykład podczas jazdy po autostradzie KDD redukuje straty napędu o ponad 50% w porównaniu do tradycyjnych skrzyń biegów lub CVT, ponieważ nie działa żaden bieg w trybie szeregowym z końcowym napędem – tylko bezpośredni przekaz mocy z silnika do kół.

Aby uzupełnić energię z silnika spalinowego i umożliwić wektoryzację momentu obrotowego, regeneracyjne hamowanie, ekstremalną reakcję kierowcy, jazdę do tyłu i konwersję energii, są trzy elektryczne silniki opracowane przez YASA. Silniki osiowe YASY są niezwykle gęste pod względem mocy i umożliwiają bezpośredni napęd, co czyni je kluczowym składnikiem KDD. Jeden YASA dla każdego tylnego koła, zapewniający bezpośredni napęd – tym razem elektryczny – oraz jeden na wałku korbowym, który zapewnia doładowanie, generację elektryczności i funkcjonalność rozrusznika.

Trzy silniki elektryczne stanowią najsilniejszy zestaw silników elektrycznych w historii samochodów produkcyjnych, zastępując biegi normalnej skrzyni biegów i dodając moc, moment obrotowy, wektoryzację momentu obrotowego, a jednocześnie pozwalając na redukcję wagi.

Zestaw akumulatorów i PDU dla KDD został opracowany i wyprodukowany wspólnie z wirtuozem elektrycznych supersamochodów Mate Rimac i jego zespołem inżynieryjnym. Akumulator 620 V jest najnowszego typu, w pełni zalany i jest najbardziej gęstym akumulatorem, jaki kiedykolwiek stworzono dla samochodu osobowego, o pojemności 9,27 kWh, objętości 67 litrów i wadze 115 kg. Mimo to, pełne 500 kW może być chwilowo odciągnięte podczas przyspieszania, a ponad 150 kW może być absorbowane przez akumulator podczas regeneracyjnego hamowania i generowania mocy przez ICE.

Każda komórka pakietu jest starannie monitorowana pod kątem napięcia, stanu naładowania, stanu zdrowia i temperatury. Komórki są zamknięte w w pełni obrabianej aluminiowej obudowie dla bezpieczeństwa i stabilności. Akumulator znajduje się w najbardziej chronionym miejscu samochodu – w tunelu podwozia z włókna węglowego-aramidu. Cały pakiet akumulatorów jest aktywnie chłodzony przez zewnętrzne chłodnice oraz całkowicie nowy system klimatyzacji elektrycznej Regera, który również może wstępnie schłodzić samochód za pomocą aplikacji Koenigsegg w ciepły dzień.

Cały system KDD, w tym akumulator, dodaje zaledwie 88 kg do wagi Regera, w porównaniu do tego, ile ważyłaby Regera z tradycyjnym silnikiem ICE, połączonym z 7-biegową skrzynią DCT zamiast KDD. Obecnie żaden inny hybrydowy hypercar nawet nie zbliża się do tego typu stosunku wagi do ich elektromobilności. To jest interesujące, ponieważ wszystkie mają mniejszą pojemność akumulatora i mniej mocy elektrycznej niż Regera.

Aby to zobrazować, Regera ma prawie trzykrotnie więcej elektrycznych KM (700 KM) i ponad 300 KM więcej niż jej najbliższy hybrydowy rywal. Mimo to Regera jest bardzo konkurencyjna pod względem wagi, oferując niezwykłe funkcje takie jak elektrycznie regulowane siedzenie z sześcioma ustawieniami oraz w pełni zrobotyzowane nadwozie. To nie jest mały atut i jest dowodem na skrupulatną naturę zespołu inżynieryjnego Koenigsegg.

Kombinacja mocy elektrycznej i spalinowej jest po prostu oszałamiająca. Gdy nabierzesz prędkości, system naprawdę wchodzi w grę – Co powiesz na 3,2 sekundy od 150 do 250 km/h i mniej niż 20 sekund od 0 do 400 km/h?

Dane napędu

1100 KM mocy silnika spalinowego na 91 oktanach DIN lub 95 oktanach RON (trochę więcej na E85)
1250 Nm momentu obrotowego silnika spalinowego
700 KM napędu elektrycznego
900 Nm momentu obrotowego elektrycznego
9 kWh 620 Volt, akumulator w pełni zalany, chłodzony cieczą

Liczby łączone

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.