Przez dziesięciolecia model GS był często krytykowany za brak sportowego charakteru w prowadzeniu, a nawet czwarta generacja, zaprezentowana w 2012 roku, nie mogła tego w pełni osiągnąć, aż w końcu pojawił się model GS-F.
Lexus zaprezentował wersję F modelu GS na North American International Auto Show w 2015 roku jako wersję o najwyższych osiągach japońskiego luksusowego sedana klasy średniej. Producent samochodów stwierdził, że nowa wersja to w 80% sportowy samochód, a w 20% luksusowy pojazd. Choć może to brzmieć jak przesada, specyfikacje potwierdzały te słowa. Co więcej, ogólny wygląd GS-F oraz silnik V8 o naturalnym doładowaniu pod maską były częścią pakietu, który przekształcił luksusowy pojazd w model o najwyższych osiągach. W przeciwieństwie do swoich głównych konkurentów, takich jak BMW czy Mercedes-Benz, japoński sportowy sedan nie korzystał z żadnych metod doładowania i miał napęd na tylne koła.
Model GS-F z 2015 roku charakteryzował się wyraźnym przodem z szerszą osłoną chłodnicy w kształcie wrzeciona, będącą częścią języka designu marki. Po bokach znajdowały się kanciaste reflektory, podkreślone V-kształtnymi światłami dziennymi w kształcie strzał, które wskazywały w kierunku centrum samochodu. Przedni zderzak był ozdobiony parą bocznych wlotów powietrza z diamentową siatką, identyczną jak ta z głównej osłony chłodnicy.
Profil samochodu wyróżniał się na tle pozostałych modeli GS. Jego przednie błotniki były szersze i miały ukośne, nachylone do przodu wloty wydechowe. Na karoserii znalazł się także emblemat F, charakterystyczny dla modeli wysokich osiągów Lexusa. Unikalny zestaw aerodynamicznych progów podkreślał sportowy charakter pojazdu, a standardowe 19-calowe alufelgi były oponowane oponami 255/35 z przodu i 275/35 z tyłu. Z tyłu producent dodał spojler na pokrywie bagażnika, a tylny zderzak wyposażono w dyfuzor podwozia z podwójnymi wydechami.
Wewnątrz luksusowa kabina modelu GS została zastąpiona sportową wersją z emblematem F. Przednie fotele miały wysokie boczki i oferowały wiele ustawień. Na desce rozdzielczej, panelach drzwiowych i konsoli środkowej nie było drewnianych wykończeń. Producent umieścił wykończenia z włókna węglowego, aby podkreślić sportowy charakter pojazdu. Za kierownicą z emblematem F Lexus zainstalował łopatki do zmiany biegów dla automatycznej skrzyni biegów, a przedni panel z wyświetlaczami zmieniał się w zależności od trybu jazdy. Tryby jazdy można było zmieniać za pomocą pokrętła umieszczonego na konsoli środkowej i obejmowały od ECO do Sport+. Z tyłu kanapa została zaprojektowana dla dwóch osób, ale wyposażona była w trzy zagłówki i pasy bezpieczeństwa, co sugerowało, że nadaje się dla trzech pasażerów.
Jednak klienci szukający wydajnego sedana klasy średniej byli bardziej zainteresowani tym, co kryje się pod maską GS-F. Z przodu znajdował się pięciolitrowy silnik V8, który generował 473 KM (467 hp) i imponujące 527 Nm (389 lbs.-ft) momentu obrotowego. Silnik mógł pracować w cyklu Atkinsona, aby optymalizować wydajność paliwową podczas jazdy, lub w cyklu Otto, gdy kierowca mocniej naciskał pedał przyspieszenia. Ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów mogła zmieniać biegi szybciej lub płynniej, w zależności od trybów jazdy. Zawierała również tryb manualny, w którym kierowca mógł korzystać z łopatek za kierownicą, aby utrzymać samochód w pożądanym zakresie obrotów. Z tyłu standardowo znajdował się dyferencjał Torque Vectoring, który debiutował w modelu RC-F, i mógł pracować w trzech różnych trybach, w zależności od potrzeb kierowcy: do codziennej jazdy, na krętej drodze lub do użycia na torze.
Lexus wzmacnia swój sportowy charakter, prezentując światową premierę nowego modelu GS F, wydajnego sedana, na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Ameryce Północnej w Detroit 13 stycznia.
Model GS F będzie kolejnym członkiem sportowej linii 'F’ Lexusa, dołączając do recently launched RC F coupe. Nowy model łączy wyrafinowany, czterodrzwiowy design z prędkością i zwinnością luksusowego samochodu sportowego.
GS F dzieli tę samą platformę co Lexus GS, ale korzysta z licznych ulepszeń na całej długości, w tym silnika. Posiada silnik V8 o pojemności 5,0 litra, który generuje moc 467 KM (348 kW) przy 7 100 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 527 Nm w zakresie 4 800 – 5 600 obr./min*. Ta zaawansowana jednostka może działać w obu cyklach spalania: Otto i Atkinsona, co pozwala optymalizować moc lub efektywność w zależności od warunków jazdy. Będzie połączona z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów z funkcją manualnej zmiany biegów.
Różnicowy układ Torque Vectoring, który zadebiutował w modelu RC F, będzie częścią standardowego wyposażenia GS F, co pomoże zdefiniować jego jakość prowadzenia. Będzie działał w trzech różnych trybach: –
Standardowy (domyślny), dla równowagi między zwinnością a sztywnością
Slalom, podkreślający zwinność reakcji układu kierowniczego
Tor, zapewniający stabilność podczas jazdy na torze
Monocoque konstrukcja GS F będzie miała wzmocnienia strukturalne oraz ekskluzywny zestaw zawieszenia zaprojektowany w celu optymalizacji możliwości prowadzenia i komfortu jazdy. Kierowcy mogą oczekiwać stabilnej, płynnej jazdy na otwartych drogach oraz satysfakcjonującego prowadzenia podczas pokonywania wymagających tras czy jazdy po torze.
Przy masie własnej wynoszącej 1 830 kg*, GS F ma być najlżejszym modelem w swojej klasie.
Podsumowując, Lexus GS F obiecuje być bardzo zrównoważonym sedanem o prawdziwej podwójnej osobowości, równie dobrze radzącym sobie z osiąganiem dobrych czasów okrążeń, jak i podczas codziennej jazdy do domu.
Wstępne specyfikacje (rynek USA)
Całkowita długość (mm) 4 915
Całkowita szerokość (mm) 1 845
Całkowita wysokość (mm) 1 440
Rozstaw osi (mm) 2 850
Szerokość toru – przód (mm) 1 555
Szerokość toru – tył (mm) 1 560
Masa własna (kg) 1 830
Koła Przednie 19 cali x 9J
Tylnie 19 cali x 10J
Opony Przednie 255/35R19
Tylnie 275/35R19