Lexus próbował zdobyć część rynku zajmowanego przez takich rywali jak BMW M4 i Mercedes-Benz C63 AMG, tworząc model RC F, sportowe coupe z potężnym silnikiem pod maską i agresywnym wyglądem. Japoński producent motoryzacyjny wprowadził to auto na rynek w 2014 roku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Ameryce Północnej, prezentując model z roku 2015.
Japoński producent luksusowych pojazdów był już znany z niezawodnych i luksusowych aut. Owszem, stworzył kilka unikalnych samochodów sportowych, ale żaden z nich nie zagroził dominacji niemieckich marek w segmencie sportowych aut kompaktowych premium. Kiedy jednak w 2014 roku zaprezentowano linię RC jako wersję dwu-drzwiową modelu IS, a następnie model F trafił do salonów, sytuacja zaczęła się zmieniać. Ale nie na tyle, by Lexus przestał być postrzegany jako marka oferująca luksusowe i niezawodne pojazdy. Nadal brakowało mu sportowego charakteru.
RC F z zewnątrz zaprojektowano tak, aby podbić drogi i tor wyścigowy. Przednia część auta była zdominowana przez dużą, charakterystyczną kratkę chłodnicy. Po bokach znajdowały się trójkątne wloty powietrza umieszczone w dolnej części zderzaka, które miały na celu chłodzenie przednich tarcz hamulcowych. Na masce znajdował się wlot, który odprowadzał gorące powietrze z komory silnika, a za przednimi błotnikami dodano otwory wentylacyjne, które zmniejszały siłę nośną spowodowaną powietrzem zatrzymanym we wnękach kół. Profil pojazdu ukazywał wznoszącą się linię okien i szerokie tylne błotniki, które kryły przyczepne opony 275/35 zamontowane na 19-calowych obręczach. Krótki tył przypominał ten z Toyoty GT86, z krótkim, zintegrowanym spojlerem na pokrywie bagażnika, a na dolnej części znajdowała się podwójna rura wydechowa w układzie dwu na dwu, ustawiona wzdłuż krawędzi auta.
Wnętrze Lexusa starało się połączyć luksus z sportowym stylem. W efekcie, przed kierowcą umieszczono deskę rozdzielczą, na której centralnym punktem był obrotomierz, z prędkościomierzem po prawej stronie i wyświetlaczem LCD dla komputera pokładowego po lewej. Wyświetlacz jednostki multimedialnej znalazł się na szczycie centralnej konsoli, na desce rozdzielczej i był kolorowy, a kierowca lub pasażer obok mogli kontrolować go za pomocą touchpada umieszczonego za dźwignią zmiany biegów. Z przodu pasażerowie siedzieli na skórzanych fotelach z wysokim oparciem, które miały zintegrowane zagłówki oraz otwory na czteropunktowe pasy. Mimo to, RC F wyposażony był w standardowe pasy bezpieczeństwa. Z tyłu trudno było znaleźć wystarczająco miejsca dla dorosłych pasażerów. Ze względu na opadającą linię dachu i ograniczoną przestrzeń na nogi, nie polecano go do długich podróży. Lexus oferował jednak RC F jako grand tourera/samochód sportowy, uznając, że bagażnik o pojemności 10.1 cu-ft (286 litrów) jest wystarczający.
Pod maską, w odróżnieniu od reszty gamy RC, wersja F otrzymała silnik V8 o pojemności pięciu litrów, który przekazywał 461 KM (467 PS) na tylne koła za pomocą ośmiobiegowej automatycznej skrzyni. Dodatkowo, w opcjach znajdował się dyferencjał z wektoryzacją momentu obrotowego.
F Uderza Ponownie: Lexus Wprowadza Model 2015 RC F, 467-HP Ogień na Felgach Ze Stopów
- Silnik V8 o pojemności 5,0 litra stworzony dla wysokich osiągów
- Ekskluzywny aerodynamiczny design nadwozia
- Podwozie, napęd, hamulce i elementy sterowania kierowcy zaprojektowane z myślą o torach
- Dostępny dyferencjał z wektoryzacją momentu obrotowego; standardowy dyferencjał Torsen®
4 września 2014
WHITE PLAINS, N.Y. (4 września 2014) – W 2007 roku marka F zadebiutowała modelem IS F, super sedanem, który wyniósł markę Lexus na tory i zdobył serca miłośników jazdy dzięki specjalnie zbudowanemu silnikowi V8 o mocy 416 koni mechanicznych, podwoziu dostosowanemu do toru oraz dominującej postawie na ulicach.
Następnie pojawił się Lexus LFA, super samochód napędzany silnikiem V10, który wprowadził szokującą moc 552 koni mechanicznych do elity samochodów sportowych na świecie.
Produkcja obu modeli została zakończona, ale ich wpływ nadal się odczuwa, jako że nowy model F, 2015 RC F, wkracza na scenę. F uderza ponownie.
Opracowany równolegle ze zdumiewającym nowym coupe sportowym RC, RC F jest najpotężniejszym samochodem sportowym Lexusa z silnikiem V8. To prawdziwa uczta dla oczu, z bardziej wyrazistą wersją nadwozia RC, wyposażoną w szersze felgi i opony, aktywne tylne skrzydło, wloty powietrza, kanały chłodzące oraz dostępne elementy nadwozia z włókna węglowego. Z tyłu, RC F posiada funkcjonalne podwójne końcówki wydechu, które jeszcze bardziej podkreślają jego charakter.
A RC F to prawdziwy kopniak w kręgosłup, dzięki nowej wersji silnika V8 o mocy 467 koni mechanicznych, wspomaganej ośmiobiegową skrzynią biegów Sports Program Direct Shift oraz dostępnym dyferencjałem z wektoryzacją momentu obrotowego.
„F” oznacza Fuji Speedway, gdzie Lexus przeprowadza większość swoich testów prędkościowych. Może także oznaczać zabawę, definiowaną przez trzy kluczowe elementy: reakcja, uczucie ciągłej akceleracji oraz dźwięk, który ekscytuje.
Co ciekawe, Fuji Speedway nie jest jedynym torze, który był świadkiem ryku silnika i zawodzenia opon prototypów RC F. RC F spędziło sporo czasu na torze Nürburgring Nordschleife, co potwierdzają tajne zdjęcia znanych fotografów szpiegowskich.
Dlatego nie jest zaskoczeniem, że Lexus opracował RC F, aby radził sobie zarówno na torze, jak i na drodze. Sztywność nadwozia, zawieszenie, hamulce, opony i wszystkie inne systemy były rozwijane z myślą o tym, że właściciele RC F będą zabierać swoje samochody na dni torowe.
Tam będą cieszyć się tym, jak elektronicznie wzmocniony napęd, oparty na systemie Zintegrowanego Zarządzania Dynamiką Pojazdu (VDIM) Lexusa, umożliwia przeciętnym kierowcom osiągnięcie granic, które wcześniej były dostępne tylko dla wykwalifikowanych profesjonalistów. Te same systemy zapewniają jeszcze wyższy poziom aktywnego bezpieczeństwa na drodze.
Będą wyścigi. Lexus prowadzi negocjacje z międzynarodową federacją sportów motorowych, Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), aby zatwierdzić RC F do FIA European GT3 Championship w 2015 roku. (Lexus nie wystawi zespołu fabrycznego, ale wesprze prywatnych uczestników.)
Wygląd, który Ekscytuje
Najpierw widzisz kratkę. Charakterystyczna kratka w kształcie wrzeciona Lexusa wygląda groźnie w czarnej siatce, a gdy przyjrzysz się bliżej, ujrzysz motyw „F” powtórzony w wzorze siatki.
Zbudowany na tej samej platformie o rozstawie osi 107,5 cala co RC, RC F jest nieco niższy, szerszy i dłuższy. RC F jest o 0,2 cala (5 mm) szerszy niż RC, dzięki swoim charakterystycznym, poszerzonym nadkolom i laserowo spawanym łukom nadwozia. Ma o 0,4 cala (10 mm) dłuższy z powodu umiejscowienia aerodynamicznych urządzeń tylnych i jest o 0,2 cala (5 mm) niższy. Ustawienie, wzmocnione szerszymi i niższymi oponami, daje jeszcze silniejsze wrażenie gotowości do ataku niż w RC.
Jednak nie ma tu nic zbędnego. Każdy element stylizacji RC F ma pozytywną korzyść aerodynamiczną. Nieprzerwane przejście od maski i przedniego błotnika do linii pasa podkreśla kucającą naturę i przyczynia się do przepływu powietrza.
Kanały chłodzące wewnątrz kratki RC F dostarczają powietrze do chłodnic oleju. Z tyłu przedniego błotnika znajduje się duże L-kształtne otwarcie, które zapewnia istotne funkcje chłodzące i aerodynamiczne oraz podkreśla osiągi samochodu.
Maska jest podniesiona pośrodku, aby pomieścić i podkreślić V8, a kratka wentylacyjna w centrum wspiera aerodynamikę i chłodzenie.
Nadwozie, które Oszukuje Wiatr
Jeśli chodzi o pokonywanie oporu wiatru, oszukiwanie jest akceptowalne. Projektanci, którzy szukają idealnej aerodynamiki dla samochodu o wysokich osiągach, muszą jednak również uwzględnić elementy ochrony pieszych, oprócz zwykłej potrzeby zapewnienia odpowiedniego chłodzenia dla silnika o dużej mocy i hamulców przystosowanych do toru.
Wszystkie wloty i wyloty są funkcjonalne, co pomaga w chłodzeniu hamulców i wentylacji komory silnikowej. Otwory powietrzne na masce i błotnikach nie tylko odprowadzają gorące powietrze z komory silnikowej, ale także pomagają wygładzić przepływ powietrza w kierunku tylnej części pojazdu.
RC F wykorzystuje aerodynamikę do wspierania stabilności przy dużych prędkościach. Niektóre z cech są oczywiste, takie jak automatycznie wysuwane tylne skrzydło z czterema zawiasami, podczas gdy inne, w tym aerodynamiczne bakcze i finy, zlewają się z dramatycznym designem coupe. Jednak wszystkie elementy aerodynamiczne współpracują, aby wykorzystać przepływ powietrza nad i pod nadwoziem do poprawy kontrolowalności przy wyższych prędkościach.
Ostre zakończenie krawędzi bagażnika pomaga wygładzić przepływ powietrza z dachu, gdy skrzydło nie jest rozłożone – i robi to w stylowy sposób. Rogi zderzaka tylnego utrzymują przepływ powietrza w gładkim ruchu, wspierając efekty czterozawiasowego aktywnego tylnego skrzydła, technologie przejętej z LFA.
Lexus dostosował płaską podłogę pojazdu, stosując aerodynamiczne osłony podwozia oraz stabilizujące finy. Finy na dolnej krawędzi zderzaka tylnego kierują przepływem powietrza spod samochodu. Znajdziesz nawet stabilizujące finy aerodynamiczne na końcu wykończenia ramy drzwi oraz na tylnych lampach.
Przód i tył błotników mają osłony, które redukują przepływ powietrza uderzającego w opony, podczas gdy podkładki błotników przednich są zaprojektowane, aby kierować przepływem powietrza wzdłuż opon, w kierunku obrotu kół. Tylny podkładka błotnika ma wypustkę, aby kierować powietrze generowane przez opony na zewnątrz pojazdu. Nawet antena dachowa w stylu rekina przyczynia się do stabilności przy dużych prędkościach.
Przyjaciel Skrzydła
Dzięki technologii przejętej z LFA, skrzydło wysuwa się z pokrywy bagażnika RC F przy prędkości pojazdu wynoszącej około 50 mph, aby zwiększyć docisk, gdy prędkość rośnie. Gdy prędkość pojazdu spadnie poniżej około 25 mph, skrzydło się cofa. Alternatywnie, kierowca może sterować wysuwaniem tylnego skrzydła z kokpitu.
Nic nie jest skromne w trzech różnych projektach kół 19-calowych, które opracowano wyłącznie dla RC F. A dla kierowców, którzy nie mają nic przeciwko jeszcze większej uwadze przy jednoczesnym zmniejszeniu wagi pojazdu, dostępny jest dach z włókna węglowego i tylne skrzydło, opracowane na podstawie LFA i wyścigowego modelu IS F CCS-R.
467 Koni Mechanicznych V8. Jakieś Pytania?
Dzień jest dobry dla inżynierów, gdy zostaną poproszeni o przekształcenie silnika V8 o mocy 416 koni mechanicznych w silnik, który generuje jeszcze większą moc i wyższe obroty. Silnik V8 o pojemności 5.0 litrów w Lexusie IS F zapisał się w historii. Teraz nadszedł czas na RC F.
Czerpiąc inspirację z dźwięku i uczucia natychmiastowego momentu obrotowego silnika LFA V10, inżynierowie zasadniczo zachowali blok cylindrów i wymienili większość innych części. Dzięki całkowicie nowym głowicom cylindrów, wyższemu ciśnieniu sprężania i lżejszym elementom wewnętrznym moc wzrosła o 51 koni mechanicznych do 467 koni, a silnik może teraz osiągać obroty do 7100 rpm w porównaniu do 6800 rpm w IS F. Stosunek sprężania został zwiększony do 12,3:1 (z 11,8:1), co zwiększa moment obrotowy w całym zakresie prędkości silnika. Udoskonalone systemy chłodzenia silnika i skrzyni biegów radzą sobie z prowadzeniem na torze.
Oto miejsce, w którym Lexus wykazał się kreatywnością. W unikalnym dla silnika sportowego Lexusa nowym silniku V8 2UR-GSE pracuje na cyklu Atkinsona przy normalnej jeździe, aby poprawić efektywność paliwową. To sztuczka zaczerpnięta z hybryd marki. W cyklu Atkinsona zawory dolotowe są otwierane na dłużej niż zazwyczaj, co pozwala na odwrócenie przepływu powietrza do kolektora dolotowego, zmniejszając straty pompowania i zwiększając efektywność cieplną.
Lexus przeprojektował technologię VVT-iE (Inteligentne Zmiennozaworowe Czasowanie – Silnik Elektryczny), aby rozszerzyć zakres regulacji czasu wałka rozrządu dolotowego dla cyklu Atkinsona. Gdy tylko potrzebna jest większa moc, silnik przełącza się na cykl Otto.
Specjalne cechy silnika RC F obejmują zawory tytanowe, wykute łączniki, zoptymalizowany układ wydechowy do bardziej efektywnego wykorzystania pulsów wydechowych oraz chłodnicę oleju chłodzoną powietrzem dla optymalnej trwałości.
Nowe lub przeprojektowane części obejmują:
- Głowice cylindrów i pokrywy wałków
- Wał korbowy: średnica pinów korbowych, rozmiar łożysk głównych i rozmiar przeciwwagi wału korbowego zostały zmniejszone, aby zmniejszyć wagę ruchomą
- Łożyska i nakrętki główne wału
- Wykute łączniki o wysokiej wytrzymałości
- Tłoki i pierścienie tłokowe
- Zawory dolotowe i wydechowe tytanowe
- Kolektor dolotowy i przepustnica
- Przeprojektowany silnik elektryczny do zmiennozaworowego czasowania (VVT-iE)
- Udoskonalony system podwójnego wtrysku Lexus D-4S
- Wykonane z czterech do jednego kolektory wydechowe i izolatory cieplne
- Miska olejowa i płyta baffle
- System sprzęgła alternatora
- Chłodnice oleju silnika i skrzyni biegów
- Świece zapłonowe
Wnikając w Metal
- Nowe głowice cylindrów poprawiają oddychanie silnika 2UR-GSE dzięki lepszemu portowaniu i wysokiemu przepływowi/wysokiemu współczynnikowi wiru. Ponadto pojemność zbiornika na powietrze została zoptymalizowana, podobnie jak długość i średnica kanałów kolektora dolotowego.
- Nowy kształt komory olejowej zmniejsza turbulencje, a tym samym tarcie, podczas gdy nowe chłodnice powietrza do oleju silnikowego i płynu przekładniowego zwiększają przydatność do jazdy na torze.
- System podwójnego wtrysku Lexus D-4S został przeprojektowany, z wyższym ciśnieniem wtrysku wynoszącym 2,611 psi i ulepszoną atomizacją paliwa.
- Średnica przepustnicy została zwiększona o 10 procent, z 3 do 3,3 cala (84 mm).
- Nowy profil wałka rozrządu dolotowego zwiększa skok zaworu, dostosowując się do cyklu Atkinsona, podczas gdy usprawnienia w systemie elektronicznym VVT-iE rozszerzyły jego zakres działania, zwiększając efektywność paliwową i osiągi.
- Nowe kolektory wydechowe cztery do dwóch pomagają zredukować zakłócenia, a tym samym poprawić oddychanie silnika. System wydechowy o większej średnicy zaprojektowano w celu zmniejszenia ciśnienia wstecznego i brzmi niesamowicie, szczególnie przy przyspieszaniu. Jednocześnie główny tłumik zapobiega nadmiernemu hałasowi przy niższych prędkościach.
- Na koniec, nowy silnik 2UR-GSE wyposażony jest w sprzęgło jednokierunkowe na kołowrocie alternatora.
Aktywna Kontrola Dźwięku
Dźwięk wydobywający się z podwójnych końcówek wydechu RC F na pewno przyciągnie uwagę i podniesie tętno. Jednak Lexus musiał również zaprojektować wnętrze tak, aby było wystarczająco ciche, aby można było cieszyć się standardowym systemem audio premium lub oszałamiającym systemem dźwięku otaczającego Mark Levinson® Premium Surround Sound.
Jak RC F może cieszyć się obydwoma? Odpowiedzią jest Aktywna Kontrola Dźwięku (ASC), która pozwala kierowcy kontrolować wzmocnione dźwięki wydechu, dolotu i mechaniczne dźwięki wewnątrz kabiny. Konkretnie, Lexus dążył do przybliżenia doświadczenia dźwiękowego dostarczanego przez Lexusa LFA, który wydobywał jedne z najbardziej poruszających dźwięków mechanicznych wlotu i wydechu spośród wszelkich super samochodów. Chociaż silnik LFA V10 osiąga obroty do 9000 rpm, a V8 w RC F do 7100 rpm, inżynierowie zbliżyli się do ideału.
Elektryczna jednostka sterująca zamontowana pod panelem wskaźników przyjmuje wejścia z dźwięków silnika, w tym zmieniającej się prędkości obrotowej silnika, prędkości pojazdu i położenia przepustnicy oraz generuje wzmocniony dźwięk przez aktuator. Jest całkowicie oddzielona od systemu audio, więc nie ma obniżenia jakości dźwięku muzyki.
Najważniejsze jest to, że to kierowca kontroluje ASC. Jest aktywowany tylko w trybie SPORT S+, a nie w trybach Eco, Normal i SPORT S. A gdy jest włączony, ASC łączy się z naturalnymi dźwiękami dolotu i wydechu w proporcji 50:50.
Przy prędkościach silnika do 3000 rpm, ASC emituje stały ton niskich i głębokich dźwięków.
W miarę wzrostu obrotów ton przekształca się w wyższy dźwięk, który łączy się z dźwiękami mechanicznymi silnika, osiągając wolno płynący dźwięk powyżej 6000 rpm.
NAPĘD
Ośmiobiegowa Skrzynia Biegów SPDS
Silnik V8 5,0 litrów RC F znajduje idealnego partnera w specjalnie dostosowanej wersji ośmiobiegowej skrzyni biegów Sports Direct Shift (SPDS). Udoskonalona, aby pasować do wyższych obrotów nowego silnika RC F, program sterowania skrzynią biegów zapewnia bardziej liniową reakcję na wciśnięcie pedału gazu, co z kolei daje bardziej dynamiczne odczucie.
Skrzynia biegów oferuje kierowcy cztery wybieralne tryby – NORMAL, SPORT S, SPORT S+ i M. Ostatni z nich to oczywiście tryb ręczny, a w tym trybie SPDS stosuje pełne zablokowanie momentu obrotowego od drugiego do ósmego biegu dla zmiany biegów bez sprzęgła. Zmiana biegów zajmuje tylko 0,1 sekundy w trybie M, a kontrola podwyższenia obrotów skrzynia dopasowuje prędkość silnika do biegu.
Tryb SPORT S aktywuje kontrolę G-sensora AI-Shift, która wykorzystuje informacje z G-sensorów pojazdu, aby zapewnić optymalne przełożenie biegów dla bardziej dynamicznej kontroli przyspieszenia.
Oprócz szybszych zmian biegów niż tryb SPORT S, tryb SPORT S+ sprzyja bardziej dynamicznej jeździe w warunkach dużego obciążenia, takich jak jazda po torze. Skrzynia automatycznie zmienia bieg przy mocnym hamowaniu na zakręt, utrzymuje niższy bieg przez zakręt dla lepszej kontroli, a następnie zapewnia większą reakcję mocy przy wyjeździe z zakrętu, wybierając odpowiedni niski bieg.
W rzadkich chwilach, gdy kierowca RC F chce się zrelaksować, tryb NORMAL zapewnia nieprzerwane przyspieszenie, tradycyjnie związane z elektronicznie kontrolowaną skrzynią biegów Lexusa.
Dynamika Jazdy
Entuzjaści jazdy coraz częściej odkrywają radość z jazdy po torze, zarówno podczas wydarzeń klubowych, jak i, na wyższym poziomie, członkostwa w ekskluzywnych prywatnych torach. Ostatecznym rodzajem samochodu do takiego prowadzenia jest ten, który niszczy czasy okrążeń na torze bez wysiłku, a następnie wraca do domu, gotowy na kolejny tydzień codziennej jazdy. Od podwozia i sztywności nadwozia po aerodynamikę, elementy zawieszenia, hamulce, kalibrację elektrycznego wspomagania kierownicy i elektronikę podwozia, RC F jest takim pojazdem.
Wzmocnij Rdzeń
Zaczynając od ultra-sztywnej platformy RC, Lexus opracował specjalne podwozie dla RC F, bardziej odpowiednie do intensywnej jazdy torowej.
Tak jak w RC, przednia część oparta jest na GS, ale z większą grubością panelu przedniego. Środkowa sekcja podłogi opiera się na IS C z istotnie powiększoną strukturą podłużnic, a tylna podłoga oparta jest na IS z dodatkowymi wzmocnieniami środkowymi.
RC F dodaje do platformy ekskluzywne elementy, w tym wzmocnienie komory silnika łączące wieże zawieszenia z przodu oraz znaczny wzmocniony element w kształcie litery V z tyłu. Wzmocnienie czołowe łączy sekcję przedniego słupka i panel przedni, zwiększając reakcję kierownicy i odczucia przechyłów. Montaż tylnego zawieszenia został wzmocniony, aby zapewnić maksymalną przyczepność.
Lexus zastosował nowe techniki produkcji, aby uzyskać sztywną strukturę nadwozia. Laserowe spawanie śrubowe, dodatkowe spawanie punktowe i specjalne kleje do nadwozia przyczyniają się do wyjątkowej wytrzymałości RC F. Wysokowytrzymały klej strukturalny zabezpiecza przednią szybę i tylną szybę.
Użycie blachy ze stali o wysokiej wytrzymałości i aluminium pomaga utrzymać niską wagę. Wnętrze maski i zderzaka oraz wzmocnienia zderzaka są wykonane z aluminium, a RC F oferuje opcję dachu z włókna węglowego i tylnego spojlera. Dostępny dach z włókna węglowego i spojler pomagają zredukować wagę w punktach daleko od środka ciężkości, co prowadzi do odczuwalnego wpływu na zwrotność.
Strojone – i Wyścigowe – na Nürburgring
Zawieszenie RC F pochodzi z Niemiec – nie dosłownie, oczywiście, ale w sensie tuningu, który był opracowywany na torze Nürburgring Nordschleife już od etapu prototypowego platformy. Oczywiście wiele samochodów sportowych jest testowanych na Nürburgring – to obecnie standard w tej kategorii. Ale ile z nich jest rzeczywiście ściganych na torze? Lexus ocenił prototypy RC F w wyścigach Pucharu Wytrzymałości VLN na Nürburgring. Opinie kierowców IS F oraz samochodów torowych IS F CCS-R w Japonii również przyczyniły się do rozwoju podwozia RC F.
W rezultacie 70% części przedniego zawieszenia z podwójnymi wahaczami i tylnego zawieszenia z wielowahaczowym systemem jest nowych w porównaniu do RC. Obejmuje nowe sprężyny przednie i tylne, amortyzatory oraz stabilizatory, a także osłony zawieszenia i ograniczniki odbicia. Kolumna kierownicza oraz dolne wahacze przednie zostały przeprojektowane, aby zmienić kąt osi kingpina.
Z tyłu, wszystkie pięć ramion zawieszenia oraz uchwyt kontroli rozstawu zostały zaprojektowane z myślą o nowej geometrii i redukcji wagi niezawieszonej. Górne ramię numer jeden zostało zoptymalizowane pod kątem sztywności, a górne ramię numer dwa oraz końcowa sekcja ramienia kontroli rozstawu są wykonane z wykutego aluminium, aby zmniejszyć wagę niezawieszoną. Właściwości łożysk innych ramion zostały zmienione. Wysokie kąty pochylenia i sztywność kąta rozstawu dodatkowo poprawiają moc w zakrętach i redukują wymagany kąt skrętu.
Elektryczne Wspomaganie Kierownicy Wygląda Naturalnie
Pierwszą rzeczą, jaką poczują kierowcy RC F, jest więcej odczuć w elektrycznym wspomaganiu kierownicy typu rack and pinion. Intensywne testowanie i kalibracja krzywej wspomagania zapewniają, że uczucie kierownicy odpowiada charakterystykom prowadzenia.
Połączenie bez tłumika dodane do kolumny kierowniczej zwiększa sztywność kierownicy i zapewnia wysoką responsywność na wprowadzenie ruchu. Nowa kolumna ma sekcję mechanizmu skoku, która może być rozciągana i kurczona w kierunku osiowym, aby pochłaniać zmiany długości wału podczas jazdy i pomóc w zapewnieniu płynnego uczucia kierownicy.
Koła: Wzmocnienie Połączenia z Drogą
Oczywiście, Lexus RC F zawdzięcza dużą część swojej zwrotności specjalnie opracowanym zestawom opon. Lexus RC F ma trzy opcje kół o średnicy 19 cali, wszystkie wykonane z aluminiowego odkuwki dla optymalnej sztywności i minimalnej wagi.
RC F wykorzystuje układ kół i opon w konfiguracji staggered, z oponami 255/35R19 z przodu i 275/35R19 z tyłu. Zestaw naprawczy do opon zamiast zapasowego koła pozwala zaoszczędzić wagę pojazdu.
Standardowe koło ma podzielony design z pięcioma szprychami. Opcjonalne koło to podzielony design z dziesięcioma szprychami, z każdą szprychą wykończoną maszynowo. Innym opcjonalnym kołem jest ręcznie polerowane koło z dwudziestoma szprychami, tworzącymi dwie warstwy po dziesięć szprych. Wewnętrzna warstwa jest indeksowana o 30 stopni w przód w stosunku do warstwy zewnętrznej. Jako kolejny przykład wysokiej jakości rzemiosła w każdym modelu F, to dwudziesto-szprychowe koło jest ręcznie wykańczane przez rzemieślników.
Dyferencjał Torsen® Tylny
Żaden sportowy coupe obiecujący osiągi na torze nie byłby kompletny bez dyferencjału o ograniczonym poślizgu (LSD). RC F standardowo wyposażone jest w dyferencjał Torsen LSD, a opcjonalnie oferuje nowy dyferencjał z wektoryzacją momentu obrotowego (TVD).
Dyferencjał Torsen LSD oferuje wysokie poziomy przyczepności, kontroli prowadzenia i kierowania. Trzy kluczowe korzyści to:
Podczas jazdy na wprost, dyferencjał Torsen kontroluje różnicę prędkości lewego i prawego koła, aby utrzymać stabilność w linii prostej. Wchodząc w zakręty, moment obrotowy generowany przez hamowanie silnikiem jest rozdzielany bardziej na zewnętrzne koło, aby zachować stabilność. W połowie zakrętu i przy wyjeździe z zakrętu, dyferencjał Torsen LSD rozdziela moc napędu zgodnie z obciążeniem na każdym tylnym kole, aby zapewnić dużą przyczepność i zwrotność.
Dyferencjał Z Wektoryzacją Momentu Obrotowego
Nie jest zaskoczeniem, że samochód o zdolnościach torowych RC F oferowałby wektoryzację momentu do poprawy reakcji prowadzenia. Nowością jest to, że RC F wykorzystuje elektronicznie sterowany dyferencjał wektoryzujący moment obrotowy Lexusa (TVD). TVD wykorzystuje precyzyjnie kontrolowane wielopłytkowe sprzęgła, a nie hamulce pojazdu, do optymalnego rozdzielania momentu obrotowego na każde tylne koło, niezależnie od tego, czy pedał gazu jest wciśnięty czy nie.
Celem projektowania RC F wyposażonego w TVD było maksymalne wykorzystanie momentu obrotowego pojazdu przy zmianie postawy, aby tak dobrze czuło się, jakby kąt skrętu i kierunek jazdy pojazdu były solidnie połączone.
Elektryczne sterowanie i precyzyjne silniki aktuatorów elektrycznych, które są regulowane w jednostkach 1/1000 sekundy, zapewniają odpowiednią ilość momentu obrotowego przypisaną do każdego tylnego koła. TVD może generować transfer momentu obrotowego, niezależnie od tego, jak duży lub mały jest moment obrotowy silnika, tworząc moment obrotowy wokół środka ciężkości i realizując ruch podobny do LFA z rozkładem masy 48:52 przód/tył.
Kierowca nie zauważy płynnego działania TVD, ale po prostu cieszy się uczuciem używania pedału przyspieszenia, aby pomóc w skręcaniu samochodu przez zakręty.
Lexus starannie testował TVD na Nürburgring i torach w Japonii, aby dokładnie dostroić jego działanie i współpracę z nowym systemem Zintegrowanego Zarządzania Dynamiką Pojazdu (VDIM) coupe.
TVD rozdziela moment obrotowy zgodnie z warunkami chwili, zapewniając dynamiczną reakcję podczas negocjowania zakrętów S, na przykład. Poprawia postawę pojazdu w zakrętach o niskiej i średniej prędkości, zapewniając bardziej zwinną ruchliwość i mniejszy kąt skrętu.
W serii zakrętów S, TVD zapewnia ekscytujące osiągi przy wyjeździe z zakrętów, bez tendencji do podsterowności. Wyrazisty skręt po mocnym hamowaniu jest równoważny z wysoce wykwalifikowaną jazdą bez TVD. Nawet podczas zwalniania, TVD nieustannie kontroluje siłę napędu, aby zachować zwinne i płynne wchodzenie w zakręty.
TVD ma trzy tryby działania, niezależne od funkcji wyboru trybu jazdy RC F:
STANDARD (domyślnie) zapewnia idealną równowagę zwinności i sztywności.
SLALOM podkreśla zwinność reakcji kierownicy i zwrotność mniejszego pojazdu.
TRAKTY podkreśla stabilność podczas jazdy po torze przy dużych prędkościach.
Unikalny wskaźnik kokpitu RC F pokazuje rozkład momentu obrotowego na tylnych kołach w formie wykresu słupkowego w obrębie obrotomierza oraz, jeśli zostanie wybrane w menu wyświetlacza, jako dwie pomarańczowe kolumny w wyświetlaczu informacyjnym.
Jak To Działa
Mechanizm kontrolowania siły napędu w elektronicznej kontroli dyferencjału TVD składa się z dwóch wysoko responsywnych i kompaktowych jednostek sterujących silnikiem oraz dwóch wielopłytkowych sprzęgieł. System zawiera również zestaw planetarnych przekładni mnożących prędkość dla każdego wału napędowego.
Silniki elektryczne bezszczotkowe mają nowo opracowany wbudowany czujnik precyzyjnego położenia (czujnik kąta obrotu). Wykorzystując technologię opracowaną dla sterowania silnikami pojazdów hybrydowych, pozwala to na bieżąco monitorować kąt silnika i dostosowywać go co 1/1000 sekundy, w celu precyzyjnej kontroli rozdziału momentu obrotowego podczas przyspieszania i zwalniania. Każdy silnik elektryczny kontroluje ciśnienie na odpowiadającym mu wielopłytkowym sprzęgle za pomocą aktuatora kulowego.
Specjalne cechy elektronicznej kontroli TVD obejmują technologię kontroli feed-forward i feedback. Kontrola feed-forward to kontrola związana z wejściem kierowcy. Kontrola feedback dąży do idealnego stanu pojazdu, nawet w sytuacjach takich jak kontra podczas driftu, aby poprawić radość z manewrowania.
Grupa kontroli feed-forward obejmuje kąt skrętu, LSD podczas kontra-skrętu oraz LSD podczas zwalniania. Zespół kontroli feedback obejmuje kontrolę kątów pochylenia, kontrolę rotacji dyferencjału oraz kooperacyjną kontrolę VDIM.
VDIM: Niewidzialna Ręka
Nawet doświadczeni kierowcy, którzy wyłączają elektroniczne systemy kontroli swoich samochodów podczas jazdy po torze, mogą chcieć mieć niewidzialną rękę, która pomoże w trudnych sytuacjach. Model 2015 RC F oferuje tę pomoc w trybie EXPERT systemu Zintegrowanego Zarządzania Dynamiką Pojazdu (VDIM).
Najpierw małe tło na temat VDIM: Począwszy od hybryd, Lexus od lat wyposaża swoje pojazdy w VDIM, który koordynuje kontrolę napędu, ABS, elektryczne wspomaganie kierownicy, kontrolę trakcji (TRAC) oraz systemy kontroli stabilności pojazdu (VSC). VDIM jest zaprojektowany w celu przewidywania utraty przyczepności i koordynacji oddzielnych aktywnych systemów bezpieczeństwa VSC, TRAC i ABS, aby działały razem w celu skorygowania tego przez bezproblemową integrację kontroli podstawowego osiągania wydajności „napęd-kierunek-zatrzymanie” pojazdu. Funkcje VDIM obejmują również kontrolowanie asysty startowej na wzniesieniu (HAC).
Jak można się domyślić, system był odpowiednio dostosowany przez inżynierów myślących o osiągach. W rzeczywistości zrobili to dla IS F, a teraz RC F otrzymuje nową rozszerzoną wersję trybu SPORT.
W RC F dostępne są cztery tryby:
Normalny tryb do regularnej kontroli VDIM
Tryb VDIM SPORT, który nadaje priorytet kontroli kierowcy
Nowy tryb EXPERT, który interweniuje tylko w celu zapobiegania wypadkom, gdy VDIM jest wyłączony
Ustawienie OFF, bez kontroli ze strony systemu VDIM.
Tryb NORMAL zapewnia płynną jazdę i wysoki poziom aktywnego bezpieczeństwa w normalnych warunkach jazdy. Tryb VDIM SPORT oferuje większy potencjał do użycia na torze, stosując optymalne mapowanie VSC/TRC do jazdy po torze. Testy na torze przeprowadzone przez profesjonalnych kierowców wyścigowych wykazały lepsze osiągi w trybie VDIM SPORT niż przy jeździe z wyłączonym VDIM.
EXPERT rozszerza parametry kontroli, aby umożliwić kierowcy pełne wykorzystanie indywidualnych umiejętności jazdy i kontrolowanie pojazdu w sposób podobny do jazdy w trybie VDIM OFF.
Zanim nowa technologia VDIM została wykorzystana w RC F, została udoskonalona dzięki testom na samochodach wyścigowych. Logika sterowania została znacznie wzmocniona, a nowe funkcje dodane, aby jeszcze bardziej zwiększyć radość z jazdy na torze i zapewnić poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy w warunkach z marginalną przyczepnością.
Dodatkowo, Lexus rozszerzył funkcję kooperacyjnej kontroli VDIM, pozwalając systemowi na delegowanie dwóch funkcji kontroli hamulców do TVD: rozdziału momentu obrotowego i kontroli momentu obrotowego. VDIM kontroluje transfer momentu obrotowego w kooperacji z TVD, aby uzyskać bardziej płynne sterowanie jazdą i skrętem.
Kolory Prędkości
Ultrasonic Blue Mica 2.0, Infrared i nowy kolor pomarańczowy, Molten Pearl. To kolory mocy i prędkości, które prezentują się oszałamiająco na modelu 2015 Lexus RC F. Niezwykle skomplikowany proces malowania składający się z wielu warstw, wcześniej wykorzystywany tylko do pojazdów koncepcyjnych lub niestandardowych, teraz jest produkowany w Lexusie.
Proces pięciowarstwowy z czterema wypaleniami daje bardzo jasny Ultrasonic Blue Mica 2.0. Proces sześciowarstwowy z czterema wypaleniami dał Infrared, którego nie można było osiągnąć przy użyciu konwencjonalnego malowania. Proces ten wymagał poważnych zmian w technologii malowania Lexusa, aby dostosować go do linii produkcyjnej.
Pierwsza warstwa to podkład, następnie srebro, a po nim warstwa przezroczysta, a następnie warstwa kolorowa, która odbija się od srebra, dając dodatkowy połysk. Na koniec nakładana jest warstwa koloru wykończeniowego. (Molten Pearl używa procesu czterowarstwowego, co jest możliwe dzięki sile materiału podkładowego i intensywnemu kolorowi podstawowemu, co oznacza, że warstwa refleksyjna srebra nie jest konieczna.) Pojazd przechodzi przez piekarniki wypalające cztery razy podczas procesu i jest ręcznie szlifowany lekką aplikacją na bazie wody. Inspektorzy skrupulatnie sprawdzają każdy pojazd, aby upewnić się, że malowanie spełnia surowe standardy.
Inne kolory RC F to Ultra White, Liquid Platinum, Nebula Gray Pearl oraz Obsidian.
Przez WNOC I NOC
Te kręte drogi, które kierowcy sportowych samochodów uwielbiają eksplorować, zazwyczaj nie mają latarni ulicznych. RC F przebija się przez ciemność dzięki standardowym reflektorom LED i oddzielnym daytime running lamp (DRL) w kształcie L. Oświetlają drogę i nadają RC F potężny wygląd.
Dostępne są unikalne kształty soczewek i lampy wielo-LED, które są używane zarówno w trybie długim, jak i krótkim. Każda z trzech lamp LED w reflektorach wysokiej klasy zawiera zarówno lampy długie, jak i krótkie. I wszystkie trzy są oświetlone, gdy reflektur jest włączony. L-kształtna lampka mijania wyraża tożsamość Lexusa.
Intensywne lampy LED generują ciepło, dlatego za każdą jednostką reflektorów zainstalowano mały wentylator chłodzący z termostatem – odrobina technologii zaczerpniętej z projektowania samochodów wyścigowych w światowym czempionacie wytrzymałości.
Charakterystyczna Tylna Sygnatura Światła
Lexus zaprojektował RC F tak, aby zostawiał wyraźny nocny ślad, gdy przejeżdża – co będzie się działo często. Podobnie jak reflektory, tylne lampy kombinowane pokazują charakterystyczny motyw kształtu L Lexusa. Jednak zamiast po prostu wbudować motyw jako element graficzny w jednostkę lampy, powierzchnia została wypukła, tworząc trójwymiarowy efekt „L”.
Ciekawy projekt soczewki daje efekt błyszczącego kamienia 50 LED po stronie, ale używa 24 na każdą stronę. Istnieją dwie wewnętrzne soczewki, wymyślona soczewka wewnętrzna i soczewka zewnętrzna z serią wielowarstwowych ząbków na powierzchni, trzech dla każdej żarówki LED.
Zapewniając dla Kierowców Toru, przez Kierowców Toru
Czyż nie byłoby czymś wspaniałym, gdyby dało się dopasować wnętrze zwykłego pojazdu produkcyjnego? Lexus zaprojektował kokpit RC F, aby maksymalnie zbliżyć się do tego ideału, wyposażając go w szeroki zakres regulacji pozycji siedzenia i fotele, które dostosowują się do ciał pasażerów.
Inspiracją dla projektu kabiny ponownie był super samochód LFA. Unikalne komponenty dla RC F obejmują wskaźniki, kierownicę, fotele, wykończenie i pedały. Wszystkie są zaprojektowane tak, aby dać kierowcy jak najbliższe połączenie z drogą, ale wciąż zapewniając codzienny komfort. Nie ma również oszczędności na luksusie. RC F, na przykład, dzieli nowy pakiet ambientnego oświetlenia wewnętrznego z linią RC. Światło odbijające się od diod LED w panelach drzwiowych tworzy poczucie gościnności podobne do tego, które używa się wzdłuż ścieżek domów.