2015 Lotus Evora 400

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Po siedmiu latach obecności na rynku, Evora przeszła ewolucję w lepszą wersję, zyskała więcej mocy oraz nowoczesny design, który nie przypominał już Elisy z twardym dachem.

Kiedy Sir Colin Chapman założył firmę Lotus w 1948 roku, jego celem było tworzenie lekkich samochodów sportowych, co przekształciło się w dziedzictwo dla wszystkich modeli produkowanych przez tę markę. Choć marka zmieniała właścicieli, jej fundamenty przetrwały i były widoczne w modelu Evora 400 z 2015 roku.

Z przodu samochód zyskał całkowicie przearanżowany wygląd. Producent dodał diodowe światła do jazdy dziennej umieszczone w bocznych wlotach, które flankowały szeroką i kanciastą środkową kratkę. Reflektory miały mniej organiczny i bardziej kanciasty styl, a z boku brytyjski samochód sportowy charakteryzował się niezwykle długą kabiną jak na dwuosobowe coupe, z opadającą tylnią klapą. Dodatkowo, tylne błotniki zyskały przeprojektowane wloty powietrza na górze oraz bardziej muskularny design. Na koniec, z tyłu zamontowano spojler, niezbędny ze względów aerodynamicznych.

Długa kabina była rzeczywiście konieczna, ponieważ Lotus chciał stworzyć kabinę w układzie 2+2. W ten sposób Evora była jednym z nielicznych pojazdów na rynku z silnikiem umieszczonym pośrodku, który mógł zapewnić coś takiego, a model z 2015 roku kontynuował to rozwiązanie. Choć te siedzenia były odpowiednie jedynie dla fotelika dziecięcego lub torebki, to były obecne z powodów podatkowych w kilku europejskich krajach. Z przodu sportowe fotele podkreślały charakter samochodu, a zestaw wskaźników był starannie zorganizowany, z dwoma dużymi tarczami dla prędkościomierza i obrotomierza, flankowanymi przez monochromatyczne wyświetlacze ciekłokrystaliczne. Dodatkowo, producent umieścił w centralnej konsoli jednostkę nawigacji satelitarnej. Lotus uczynił z Evora 400 swój flagowy model, zaprojektowany i stworzony z myślą o komforcie i codziennym użytkowaniu.

Umieszczony w środku silnik to doładowana jednostka 3,5-litra, pochądząca z Toyoty, która została ulepszona przez Lotus, aby rozwijać 400 PS (396 KM) przekazywane na tylne koła za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej z opcją sześciobiegowej automatycznej z ręcznym przełączaniem za pomocą dwóch łopatek zamontowanych za kierownicą.

Nowy Lotus Evora 400 to najnowszy czysty i skoncentrowany supersamochód od Lotusa, łączący wysoką wydajność z legendarną precyzją prowadzenia, jaką oferuje marka Lotus. Jest szybszy i bardziej dynamiczny niż poprzedni model Evora, co przekłada się na lepszą zwrotność i bardziej angażującą jazdę.

Maksymalna prędkość wynosi 186 mph (300 km/h), a przyspieszenie od 0 do 60 mph zajmuje zaledwie 4,1 sekundy (0-100 km/h w 4,2 sekundy). Dzięki temu nowy Lotus Evora 400 okrąża wymagający tor testowy w siedzibie Lotusa w Hethel, Norfolk, o oszałamiające SZEŚĆ sekund szybciej niż jego poprzednik.

Ponad dwie trzecie części Lotusa Evora 400 jest nowe, w tym jego doładowany, chłodzony powietrzem silnik V6 o pojemności 3,5 litra, który generuje 400 koni mechanicznych i 410 Nm momentu obrotowego. Nowa aluminiowa rama zawiera nowoczesne wnętrze, a lekka kompozytowa karoseria została znacznie zmieniona zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Zgodnie z podstawowymi wartościami firmy, nowy Lotus Evora 400 jest nie tylko szybszy niż poprzedni model, ale także o 22 kg lżejszy, co osiągnięto dzięki starannemu i inteligentnemu projektowaniu oraz dbałości o szczegóły. Ta redukcja wagi jest tym bardziej imponująca, biorąc pod uwagę, że supersamochód ma większą moc i wyższą standardową specyfikację niż wcześniej.

Jean-Marc Gales, dyrektor generalny Group Lotus plc, w opisie założeń nowego Lotusa Evora 400 stwierdza: „Wymaganiem dla wszystkich samochodów Lotusa jest, aby były wzorcem w prowadzeniu, najszybszym pojazdem od A do B oraz zapewniały kierowcy czyste i angażujące doznania z jazdy. Evora 400 to najszybszy roadster Lotus, jaki kiedykolwiek wyprodukowaliśmy, posiadający osiągi, które mogą być jedynie porównywalne z samochodami kosztującymi znacznie więcej. Oferuje wygląd supersamochodu w połączeniu z jego osiągami.”

Jean-Marc Gales kontynuuje: „Zawsze mówiliśmy, że aby poprawić samochód, należy uczynić go szybszym i lżejszym. Oczywiście, osiągnęliśmy to, ale na tym nie poprzestaliśmy, ponieważ znaczna liczba zmian w wnętrzu, podwoziu, silniku i konstrukcji karoserii zdecydowanie uzasadnia tytuł nowego Lotusa Evora. Nasza sieć dealerska liczy 168 punktów na całym świecie, a liczba ta stale rośnie, aby osiągnąć 200 dealerów do końca 2015 roku, podczas gdy nasze wolumeny sprzedaży wzrosły o ponad 50 % w ciągu ostatnich 10 miesięcy. Nowy Lotus Evora 400 zapisze się jako istotny kamień milowy w historii Lotusa. Patrząc w przyszłość, Lotus Evora 400 pozostanie kluczowym modelem w naszej ofercie przez wiele lat, z planowanymi ekscytującymi wersjami w ciągu najbliższych kilku lat.”

Nowy Lotus Evora 400 wejdzie do produkcji na rynki europejskie latem 2015 roku, a dostawy rozpoczną się w sierpniu. Rynki północnoamerykańskie otrzymają Evora 400 jako model na rok 2016 jesienią 2015 roku.

Osiągi supersamochodu

Moc silnika została zwiększona w porównaniu do Evora S; szanowane 345 KM (350 PS; 257,3 kW) wzrosło do 400 KM (406 PS; 298,3 kW) przy 7 000 obrotach na minutę. Zastosowanie doładowania zapewnia silny moment obrotowy na niskich obrotach, a wartość ta również została zwiększona do 302 lbs ft (410 Nm) osiągniętych między 3 500 a 6 500 obrotów na minutę. Przekłada się to na jeszcze szybsze przyspieszenie, z czasem 0-60 mph wynoszącym zaledwie 4,1 sekundy (0-100 kph w 4,2 sekundy).

Progi poślizgu trakcyjnego (ustawienia 'Drive’, 'Sport’ i 'Race’) można zmieniać za pomocą przełącznika wybieranego przez kierowcę, co pozwala na lepszą kontrolę nad pojazdem przed interwencją. Ustawienia 'Sport’ i 'Race’ zwiększają reakcję na gaz.

Jego maksymalna prędkość 186 mph (300 km/h) przesuwa Evora 400 do wyższego segmentu oczekiwań w zakresie osiągów supersamochodów. Czas okrążenia na torze testowym w Hethel został obniżony o fenomenalne SZEŚĆ sekund dzięki większej mocy silnika, zmienionym ustawieniom sprężyn i amortyzatorów, ograniczonemu różnicowemu (LSD) oraz wartości docisku wynoszącej 32 kg (70 lbs) przy prędkości 150 mph (242 km/h). Ta siła docisku wynosi 12 kg z przodu i 20 kg z tyłu, osiągnięta przez płaską podłogę Evora 400, lekką kompozytową tylną dyfuzor oraz strategię zarządzania przepływem powietrza.

Pomimo luksusowych wykończeń i wyposażenia oczekiwanego w nowoczesnym supersamochodzie, Lotus pozostaje wierny swojej filozofii lekkiej wagi i dynamiki, a nowy Evora 400 waży (na pusto) tylko 1 415 kg (3 119 lbs; automatyczna: 1 419 kg, 3 128 lbs), co stanowi redukcję o 22 kg lub 48 lbs (opcja automatyczna: 23 kg / 50 lbs) w porównaniu do poprzedniego modelu Evora.

Układ napędowy

Nowy Lotus Evora 400 napędzany jest silnikiem V6 o pojemności 3,5 litra, ale z nowym doładowaniem, chłodnicą powietrza i systemem zarządzania silnikiem. Jego moc wzrosła o 16% z 345 KM (350 PS / 257 kW) do 400 KM (406 PS / 298 kW). Moment obrotowy zwiększył się z 400 Nm / 295 lbs ft do 410 Nm / 302 lbs ft, z maksymalnym momentem dostępnym od 3500 do 6500 obrotów na minutę.

Zwiększenie mocy o 55 KM pochodzi z ulepszeń doładowania (pojemność objętościowa wzrosła z 1,32 L/rpm do 1,74 L/rpm), zastosowania nowej chłodnicy oraz ulepszenia systemu zarządzania silnikiem.

Chociaż spełnione są wymagania prawne dotyczące odgłosów przy przejeździe oraz toru wyścigowego, wprowadzono zmiany dźwiękowe w układzie wydechowym po katalizatorze. Obejmuje on zmienione wnętrza tłumików oraz przełącznik aktywowany przez kierowcę, który pozwala na swobodniejszy przepływ spalin, zmniejszając opór przy wyższych obciążeniach silnika, kiedy warunki na to pozwalają. Produktem ubocznym jest unikalny dźwięk supersamochodu generowany przez centralnie umieszczony wydech o szerokości trzech cali.

Nowe mocowania silnika, które są o 5,6 kg lżejsze niż w poprzednim Lotusie Evora, oraz zmieniona tylna rama umożliwiły lepszą kontrolę silnika i poprawiły dynamikę pojazdu.

Szereg ulepszeń w manualnej skrzyni biegów znacznie poprawił jakość zmiany biegów, w tym nowy tłok sprzęgła oraz koło zamachowe o niskiej bezwładności, które zapewniają szybkie i wyczuwalne zmiany biegów. Dla opcji automatycznej opracowano nową strategię zmiany biegów, przy czym zmiany biegów dokonuje się za pomocą lekkich aluminiowych łopat usytuowanych na kole kierownicy. W wersji manualnej zastosowano standardowy ograniczony różnicowy typu Torsen (LSD) na tylnej osi, co zwiększa zaangażowanie w jazdę i poprawia trakcję, co przekłada się na lepsze czasy okrążeń.

Dodatkową korzyścią wynikającą z poprawionej wydajności jest redukcja emisji CO2 z 229 g/km do 225 g/km (automatyczna: 220 g/km, spadek z 224 g/km), co przekłada się na niższy zakres opodatkowania w wielu rynkach (podlega zatwierdzeniu typu).

Hamulce i opony

Hamulce pochodzą z nowych, mocniejszych, dwuczęściowych, nawierconych i wentylowanych tarcz hamulcowych, które mają średnicę 370 x 32 mm z przodu i 350 x 30 mm z tyłu (wcześniejszy Evora: 350 x 32 mm z przodu i 332 x 26 mm z tyłu).

Wreszcie, lekkie, kute aluminiowe felgi o średnicy 19″ z przodu i 20″ z tyłu są o 3,3 kg lżejsze niż kute felgi w poprzednim Evora i są teraz wyposażone w opony Michelin Pilot Super Sport (235/35×19 91Y z przodu; 285/30×20 99Y z tyłu), które nie tylko zwiększają stabilność pojazdu i przyczepność, ale także poprawiają ogólną jakość pakietu dynamiki w klasie.

Design zewnętrzny

Nowy Evora 400 emanuje wizualnym urokiem, który doskonale pasuje do statusu supersamochodu.

Ogólny efekt to samochód o bardziej agresywnej postawie, który wydaje się niższy, szerszy i mocniej osadzony na drodze, mimo braku zwiększenia szerokości w porównaniu do poprzedniego Evora. Całkowita długość wzrosła o 35 mm (1,4 cala) do 4394 mm (173 cale). Kąt podejścia został zmniejszony z 11,5 stopnia do 10 stopni, aby wspomóc aerodynamiczny docisk.

Russell Carr, szef działu designu Lotusa, był zdecydowany, aby nowy Evora 400 miał unikalny charakter.

„Byliśmy pewni, że bardziej skoncentrowany i celowy wygląd przedniej części jest niezbędny dla nowoczesnego supersamochodu,” podkreśla. „Jednakże byliśmy także pewni, że zbytnie zmienienie profilu rozpoznawalnego, nagradzanego projektu Evora z silnikiem umieszczonym centralnie, byłoby błędem w swojej istocie. Naszym ambicją było stworzenie innowacyjnego, wysokiej jakości projektu. Znacznie pomogła w tym zintegrowana cyfrowa procedura projektowa, która pozwala nam szybko przekształcać dane komputerowe w fizyczne modele, korzystając z naszych nowoczesnych urządzeń do frezowania i druku 3D.”

Przód pojazdu przedstawia ewolucję tradycyjnego 'usta Lotusa’, które idealnie równoważy potrzeby zarówno formy, jak i funkcji. Duże boczne wloty nie tylko nadają samochodowi większej obecności na drodze, ale także spełniają techniczne wymagania dotyczące chłodzenia silnika o mocy 400 KM i zwiększają aerodynamiczny docisk.

Z tyłu szeroki i potężny wygląd łączy się z efektywnością aerodynamiczną. Ostre rysy maksymalizują postrzeganą szerokość i dają czyste oddzielenie przepływu powietrza. Charakterystyczne skrzydło w trzech elementach oraz nowy lekki kompozytowy tylny dyfuzor przyczyniają się do imponującego docisku wynoszącego 32 kg przy prędkości 150 mph.

Chociaż nie ma zwiększenia powierzchni czołowej Evora 400 (1,91 m²), mały wzrost współczynnika oporu Cd, z 0,33 do 0,35, jest wynikiem dużych wymagań chłodzenia związanych z ogromnym wzrostem mocy silnika. Jednak aerodynamiczny docisk jest znacznie zwiększony – jest on mniej więcej podwójny w porównaniu do poprzedniego Lotusa Evora przy każdej prędkości. Na przykład, przy 150 mph docisk wynosi 32 kg (12 kg z przodu i 20 kg z tyłu) dla Evora 400. Poprzedni Evora S generował 6 kg z przodu i 10 kg z tyłu.

Design wnętrza

Kompletna seria zmian zaowocowała całkowicie nowym wnętrzem Lotusa Evora 400. Zostało zaprojektowane elegancko i funkcjonalnie, aby być zarówno lekkie, jak i wysokiej jakości, co idealnie pasuje do wyrazistego wyglądu zewnętrznego samochodu.

Wysokotechnologiczna aluminiowa rama, która jest złączona i wyciskana, została przeprojektowana, aby poprawić zarówno wprowadzanie, jak i wychodzenie z kokpitu nowego Lotusa Evora 400. Progi są o 43 mm węższe po każdej stronie i o 56 mm niższe niż w poprzednim Evora. Znaczące zmiany w podwoziu zostały osiągnięte bez obniżania sztywności skrętnej, która wynosi nadal 27 000 Nm / stopień, ani sztywności zginającej ramy.

Wygodne wsiadanie, wysiadanie i przestrzeń w kokpicie zostały dodatkowo poprawione dzięki wprowadzeniu paneli drzwiowych o wyższej jakości, lżejszych i węższych.

Całkowicie nowe fotele przednie są lżejsze (o 3 kg każdy) i zapewniają lepsze wsparcie dla kierowcy i pasażera z przodu. Opcjonalnie, pasażerowie tylnych siedzeń również będą mieli zapewnioną wygodę, ponieważ tylne siedzenia są o 280 mm szersze niż w poprzednim Lotusie Evora; waga tylnego siedzenia została zredukowana o 3,4 kg.

Jako ręcznie wykonany supersamochód, poczucie wyjątkowości znajduje odzwierciedlenie w trzech nowych poziomach wykończenia, w tym poprawkach wykończenia w pełnym Alcantarze lub skórze szkockiej, z każdym z nich posiadającym szczególne detale wykończenia. Oprócz użytych materiałów, nowe obudowy drzwi, konsola środkowa i większa przestrzeń z tyłu wspierają zdecydowane podejście do poprawy zarówno dostępności do wnętrza, jak i jego opuszczania.

Zarówno komfort, jak i ergonomia zostały dramatycznie poprawione dzięki nowemu systemowi HVAC, który zapewnia większy przepływ powietrza i możliwość kontroli, w ramach całkowicie nowego układu deski rozdzielczej.

Jak przystało na samochód skierowany do kierowcy, wnętrze oferuje lekką, kuta magnezową kierownicę z czerwoną, wyścigową oznaczonym położeniem oraz zmodyfikowany zestaw wskaźników, który ma proste, czytelne tarcze (białe na czarnym tle). Haptika i ergonomia przełączników również zostały znacznie poprawione, a ich lokalizacja na górnej centralnej desce rozdzielczej oraz, po raz pierwszy, nowy przycisk uruchamiania silnika umieszczony w Lotusie Evora 400.

Wysokiej jakości system rozrywki w samochodzie jest standardem, a najnowsze, lekkie i smukłe głośniki drzwiowe są montowane w nowych obudowach drzwi, natomiast tweetery wkomponowane w słupki A poprawiają jakość reprodukcji dźwięku.

Produkcja

Nowy Lotus Evora 400 będzie produkowany w siedzibie Lotusa w Hethel, Norfolk. Trzystu wykwalifikowanych operatorów i rzemieślników (wzrośnie do 450 w ciągu najbliższych czterech miesięcy) montuje samochody ręcznie, a każdy wyprodukowany samochód przechodzi testy drogowe. W ostatnich miesiącach dokonano ogromnych postępów w poprawie efektywności, co skutkowało 10% skróceniem czasu cyklu produkcji.

Redukcje wagi pochodzą z całego samochodu, głównie dzięki dbałości o szczegóły. To podejście Lotusa – precyzyjnie zaprojektowane uchwyty, dobór odpowiednich materiałów i tam, gdzie to możliwe, poleganie na wielofunkcyjności. Wszyscy pracownicy Lotusa w Hethel mają możliwość przyczynienia się do zmniejszenia wagi każdego modelu Lotusa w ramach 'Laboratorium Lekkiej Wagi’, w którym każdy komponent jest skrupulatnie analizowany, aby określić, gdzie można dodać „lekkość”.

Aby sprostać oczekiwanemu światowemu popytowi na nowy Lotus Evora 400, całkowita produkcja samochodów Lotus planowana jest na zwiększenie do 70 samochodów tygodniowo do września 2015 roku. Obecne wolumeny produkcji wynoszą około 45 samochodów tygodniowo.

Ekspansja

Lotus ma obecnie 168 dealerów na całym świecie: 14 w Wielkiej Brytanii, 49 w Europie Kontynentalnej, 49 w Ameryce Północnej, 20 w Japonii, 8 w Chinach i 24 w innych rynkach. Od maja 2014 roku pozyskano 30 nowych dealerów, a planuje się dalsze zwiększenie sieci dealerskiej Lotusa do 200 dealerów do końca 2015 roku.

Podsumowanie

Lotus pozostaje zwinny w swoich myślach, działaniach i produktach. Dzięki oddanemu, wykwalifikowanemu i entuzjastycznemu zespołowi, jest w stanie maksymalizować swój potencjał na każdym etapie swojej działalności. Znaczące zmiany strukturalne i materiałowe wprowadzone w celu stworzenia ekscytującego nowego Evora 400 wspierają wewnętrzne cele firmy, takie jak lekkość, superwydajność, wysoka wydajność i czystość przyjemności z jazdy.

3.5L V6 6AT RWD (406 KM)

ParametrWartość
CylindryV6
Pojemność3456 Cm3
Moc298 Kw @ 7000 Rpm
405 Hp @ 7000 Rpm
400 Bhp @ 7000 Rpm
Moment obrotowy302 Lb-Ft @ 3500-6500 Rpm
409 Nm @ 3500-6500 Rpm
Układ paliwowyDoładowany Multi-Point Sekwencyjny Injection
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika15.9 Galony (60.2 L)
Prędkość maksymalna186 Mph (299 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4.3 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony235/35 R19 91Y // 285/30 R20 99Y
Długość173 In (4394 Mm)
Szerokość80.6 In (2047 Mm)
Wysokość51.1 In (1298 Mm)
Rozstaw osi101.4 In (2576 Mm)
Pojemność bagażnika5.7 Cuft (161 L)
Aerodynamika (Cd)0.35
Masa własna3128 Lbs (1419 Kg)
Spalanie miastoInfinity Mpg Us (0 L/100Km)
Emisja CO2220 G/Km

3.5L V6 6MT RWD (406 KM)

ParametrWartość
CylindryV6
Pojemność3456 Cm3
Moc298 Kw @ 7000 Rpm
405 Hp @ 7000 Rpm
400 Bhp @ 7000 Rpm
Moment obrotowy302 Lb-Ft @ 3500-6500 Rpm
409 Nm @ 3500-6500 Rpm
Układ paliwowyDoładowany Multi-Point Sekwencyjny Injection
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika15.9 Galony (60.2 L)
Prędkość maksymalna186 Mph (299 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4.2 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony235/35 R19 91Y // 285/30 R20 99Y
Długość173 In (4394 Mm)
Szerokość80.6 In (2047 Mm)
Wysokość51.1 In (1298 Mm)
Rozstaw osi101.4 In (2576 Mm)
Pojemność bagażnika5.7 Cuft (161 L)
Aerodynamika (Cd)0.35
Masa własna3120 Lbs (1415 Kg)
Spalanie miastoInfinity Mpg Us (0 L/100Km)
Emisja CO2225 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.