Mazda zaprezentowała czwartą generację swojego słynnego MX-5/Miata pod koniec 2014 roku jako model na rok 2015, kontynuując tym samym historię najlepiej sprzedającego się roadstera na świecie.
Do 2014 roku, po sprzedaży niemal miliona egzemplarzy, MX-5/Miata stał się najpopularniejszym dwuosobowym pojazdem otwartym na rynku. Osiągnął to w zaledwie 25 lat produkcji, od momentu wprowadzenia pierwszej generacji tej marki w 1989 roku. Z biegiem lat samochód urósł i zyskał mocniejsze silniki, ale zachował główne cechy, które uczyniły go tak wyjątkowym w ofercie Mazdy: sportowość, zwrotność i przystępność cenową.
Dla czwartej generacji, znanej również jako ND, nowy model otrzymał nowy przód z owalnymi reflektorami, choć z bardziej wyprofilowanymi bokami zwróconymi ku środkowi samochodu. Grill był całkowicie umieszczony w zderzaku i był flankowany przez parę wlotów powietrza. Te były również funkcjonalne, ponieważ kierowały przepływem powietrza do hamulców w celu schłodzenia tarcz. Z profilu, gruby słupek A pełnił funkcję ochrony przed dachowaniem. Ponadto, za siedzeniami, samochód został wyposażony w drugi zestaw łuków zabezpieczających, starannie zintegrowanych z wyglądem pojazdu. Na koniec, z tyłu, MX-5/Miata miał krótki bagażnik.
Na pierwszy rzut oka kabina wydawała się ciasna i niewygodna. Jednak wcale tak nie było, przynajmniej dla osób poniżej 6,2 stopy (1,85 m) wzrostu. Wzmocnione fotele były oddzielone wysokim środkowym konsolą, w której znajdowały się przyciski do systemu multimedialnego, chociaż Mazda zamontowała ekran dotykowy dla jednostki infotainment. Ponieważ kabina miała minimalistyczny charakter, nie miała nawet schowka. Mimo to, w centralnej konsoli znajdowały się pewne przestrzenie do przechowywania.
Pod maską Mazda zainstalowała wybór trzech silników czterocylindrowych w układzie rzędowym, które oferowały od 131 PS (129 KM) do 160 PS (158 KM). Wszystkie wersje były standardowo połączone z sześciobiegową skrzynią manualną, podczas gdy sześciobiegowa skrzynia automatyczna była oferowana dla wybranych modeli i rynków.
Korporacja Mazda Motor świętowała prezentację czwartej generacji modelu Mazda MX-5 (znanego jako Roadster w Japonii) wspólnie z fanami podczas wydarzeń, które odbyły się jednocześnie w Japonii, USA i Hiszpanii. Całkowicie nowy MX-5, który przyjmuje zarówno technologię SKYACTIV, jak i język designu KODO – Soul of Motion, będzie wprowadzany na rynki globalne od 2015 roku.
MX-5 to ikoniczny model, który reprezentuje filozofię inżynieryjnego projektowania Mazdy – dążenie do przyjemności z jazdy. „Innowacje, by zachować” to motto czwartej generacji, gdyż zespół deweloperski poszukiwał innowacji, które wykraczają poza prostą ewolucję. Wymagania dotyczące ochrony środowiska i bezpieczeństwa są znacznie bardziej rygorystyczne niż 25 lat temu, gdy wprowadzono pierwszą generację MX-5, ale czwarta generacja pozostaje wierna pierwotnemu celowi modelu, którym jest oferowanie czystej radości z jazdy, której może dostarczyć tylko lekki samochód sportowy. Osiąga to poprzez zastosowanie technologii SKYACTIV oraz wyrafinowanie swojego uroku zmysłowego, dzięki któremu ludzie czerpią przyjemność z jazdy.
Projekt całkowicie nowego MX-5 ujawnia kolejny wymiar języka projektowania KODO Mazdy. Wyjątkowe proporcje sprawiają, że zarówno kierowca, jak i pasażer wyróżniają się, a zarówno wnętrze, jak i zewnętrzne aspekty budzą ekscytację otwartej jazdy. To najkompaktowsza wersja MX-5 w historii, ważąca o ponad 100 kilogramów mniej niż model, który zastępuje, co obiecuje dramatyczny skok w radości z jazdy w stylu Jinba-ittai.
Na lipiec 2014 roku łączna produkcja modelu Mazda MX-5 przekroczyła 940 000 sztuk i nadal utrzymuje rekord Guinessa jako najlepiej sprzedający się dwumiejscowy samochód sportowy. Ten wysoko ceniony model otrzymał ponad 200 nagród z całego świata, w tym tytuł Samochodu Roku w Japonii 2005-2006.
Koncept produktu
Znaczenie przywiązywane do maksymalizacji doświadczeń Jinba Ittai oraz „mnóstwa przyjemności” oznacza, że Mazda zrobiła znacznie więcej, niż tylko stworzenie kompaktowego samochodu sportowego. Mazda MX-5 została zaprojektowana tak, aby była przyjemna w wyglądzie, dobrze reagowała na wolę kierowcy, dostarczała namacalnie satysfakcjonującego doświadczenia oraz podkreślała charakter właściciela. Posiadanie MX-5 sprawia, że życie staje się przyjemniejsze i bardziej kolorowe. Mazda stworzyła MX-5 z nadzieją, że stanie się czymś więcej niż tylko zwykłym samochodem. Aby kontynuować bogatą tradycję MX-5, jak nigdy dotąd uosabiając istotę tego, co budzi zmysły i emocje, za pomocą których ludzie cieszą się samochodami, zespół deweloperski dokonał wszelkich starań, by dalej rozwijać produkt. Szczególny nacisk położono na trzy elementy.
Pierwszym było stworzenie projektu, który wzbudzi ekscytację. Już jeden rzut oka na czwartą generację MX-5 powinien przyspieszyć tętno. Siedzenie w nim powinno wywołać uśmiech na twarzy kierowcy i natychmiast wzbudzić chęć zdjęcia dachu i wyruszenia w trasę. A z czasem powinien stać się cenną częścią życia właściciela.
Te cechy to to, co zespół deweloperski starał się wyrazić w jeszcze czystszej postaci w czwartej generacji MX-5. W dążeniu do ich realizacji starano się dodać większą głębię do motywu projektowego KODO, uosabiając piękne proporcje, które wyróżniają pasażerów oraz sprawiają, że doświadczenie jazdy Mazdą w open-air jest jeszcze przyjemniejsze.
Skupili się na następujących aspektach:
- Piękne proporcje, które sprawiają, że pasażerowie wyglądają dobrze.
- Głębsze wyrażenie motywu projektowego KODO, które przekazuje zwinność.
- Pojazdy o bogatych powierzchniach, które wyrażają japońskie poczucie kontrastu między spokojem a ruchem.
- Projekt wnętrza, który zatarł granice między wnętrzem a zewnętrzem samochodu.
- Przytulny kokpit z symetrią i pojedynczą osią, która umożliwia skupienie się na jeździe.
Drugim elementem jest dostarczenie doświadczenia jazdy, które oczaruje każdego kierowcę. W każdej generacji MX-5 ogromną wagę przywiązywano do odwoływania się do zmysłów i emocji, które sprawiają, że ludzie cieszą się samochodami, zamiast koncentrować się jedynie na czystej wydajności. Z „doznaniem” jako słowem kluczowym czwartej generacji Mazdy MX-5, wysiłki deweloperskie skoncentrowano na tym, aby samochód był jeszcze przyjemniejszy w prowadzeniu i wierniej reagował.
Podczas jazdy w typowych codziennych sytuacjach, samochód reaguje bezpośrednio na wolę kierowcy, jakby był przedłużeniem jego własnego ciała. Gdy kierowca cieszy się sportową jazdą po krętych drogach, auto reaguje na jego działania w przyjemny, lekki sposób.
Wszelkie wysiłki skoncentrowano na dalszym doskonaleniu tych cech, aby zrealizować ostateczne doświadczenie jazdy Jinba Ittai, które oczaruje każdego kierowcę. Oto niektóre z najważniejszych punktów:
- Najnowocześniejsza technologia SKYACTIV oraz strategia „gramowa” Mazdy połączone, by zredukować wagę o ponad 100 kg w porównaniu do modelu trzeciej generacji.
- Silnik umieszczony w centralnej części pojazdu, konfiguracja z napędem na tylne koła dla uzyskania idealnego rozkładu masy 50:50 z przodu i z tyłu.
- Silnik usytuowany bliżej środka pojazdu, maska, klapa bagażnika, przednie błotniki i wzmocnienia przednich oraz tylnych zderzaków wykonane z aluminium, a waga miękkiego dachu zredukowana. To wszystko razem osiąga niższy moment bezwładności oraz niższy środek ciężkości.
- Pedaly, kontrolki, wskaźniki i całe wyposażenie są optymalnie rozmieszczone, aby umożliwić kierowcy utrzymanie prostej postawy i komfortową jazdę.
- Wysokość maski została obniżona, a słupki A i górna część szyby przesunięte do tyłu i odpowiednio zwężone, co pozwala uzyskać panoramiczny widok z lepszą widocznością drogi oraz ruchu w otoczeniu.
- Silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem SKYACTIV-G są usytuowane wzdłużnie i specjalnie dostosowane do MX-5.
- Nowe sześciobiegowe manualne i automatyczne skrzynie biegów również są specjalnie dostosowane do MX-5.
- Nowe, lekkie, ale jednocześnie bardzo sztywne zawieszenie w pełni wykorzystuje know-how technologii SKYACTIV, z podwójnym zawieszeniem wahaczowym z przodu i układem wielowahaczowym z tyłu.
- System hamulcowy zaprojektowany, aby maksymalizować kontrolę i dostarczać niezawodną skuteczność, dużą siłę hamowania i optymalną postawę podczas hamowania.
Trzecim elementem jest przyjemne, orzeźwiające doświadczenie roadstera, które może cieszyć każdego. Uosabia poczucie otwartości, możliwe jedynie w kabriolecie sportowym, które szybko poprawia nastrój w dowolnym miejscu i czasie podczas jazdy bez dachu.
Kluczowe elementy to:
- MX-5 jest równie pięknie wyglądająca, zarówno z dachem w górze, jak i w dół.
- Wnętrze zaprojektowane tak, by maksymalizować przyjemność jazdy w otwartym pojeździe.
- Miękki dach jest łatwy do obsługi z pozycji siedzącej.
- Kontrola wiatru sprawia, że jazda z otwartym dachem to przyjemność.
- Głośniki w zagłówkach dodatkowo wzmacniają to doznanie.
Oprócz trzech wymienionych elementów, czwarta generacja jeszcze bardziej rozwija przyjemność z MX-5, adaptując go do oryginalnego samochodu, który odzwierciedla charakter właściciela. Zaspokojenie współczesnych potrzeb to także nowoczesny interfejs człowiek-maszyna (HMI) oraz system MZD Connect*, który efektywnie łączy kierowcę z samochodem i światem zewnętrznym. Przyjęto perspektywę skoncentrowaną na człowieku, aby dążyć do zaawansowanego bezpieczeństwa opartego na filozofii Proaktywnego Bezpieczeństwa Mazdy, by apelować do zmysłów i emocji, które towarzyszą ludziom w doświadczeniach związanych z samochodami i umożliwić kierowcy pełne czerpanie przyjemności z jazdy.
Design
Dla czwartej generacji Mazdy MX-5 zespół deweloperski nie zamierzał zadowolić się jedynie liftingiem. Nie byli również gotowi stawiać na projekt, który po prostu odpowiada obecnym trendom. Pragnieniem Mazdy było jedynie zaspokojenie wizji tego, jak powinien wyglądać lekki, sportowy samochód z otwartym dachem. Musiał wzbudzić ekscytację w sercach wszystkich, którzy utożsamiają się z postawą Mazdy przy opracowywaniu modelu w ciągu ostatnich 25 lat, i którzy pragną czystszej reinterpretacji ikony Mazdy.
Pierwszą myślą Mazdy przy dążeniu do ostatecznego projektu MX-5 było stworzenie pięknych proporcji, które wyróżniają pasażerów. Wierne swojej japońskiej nazwie – Mazda Roadster – podstawowa forma MX-5 sprawia, że osoby w pojeździe stają się gwiazdami, gdy dachu nie ma, a okna są opuszczone. W związku z tym inżynierowie zajmujący się pakowaniem do zespołu deweloperskiego ściśle współpracowali przy badaniu wielu elementów związanych z pięknym projektem w momencie, gdy dach jest w dół, a także podkreślali pozycję siedzenia kierowcy oraz wprowadzali proporcje, które najlepiej oddają satysfakcję i ekscytację z jazdy MX-5. Skutkowało to udoskonaleniami, takimi jak przesunięcie kabiny w nieco bardziej tylną część pojazdu, co daje wrażenie, że pasażerowie siedzą w połowie nadwozia, oraz obniżenie punktu siedzenia w związku z nowym niskim środkiem ciężkości.
Na podstawie tych proporcji zespół deweloperski podjął wyzwanie dodania większej głębi do motywu projektowania KODO i pełnego wyrażenia wszystkiego, co pragnęli osiągnąć w nowym projekcie. Obejmuje to uosobienie charakterystycznej postawy KODO z wyrazem stabilności, która sprawia, że pojazd wydaje się mocno trzymający nawierzchnię drogi, oraz stworzenie wizerunku zwinności, który sprawia, że MX-5 wydaje się gotowy do natychmiastowej zmiany kierunku. Finezyjna precyzja znanych na całym świecie modelarzy z gliny Mazdy stworzyła kontury, które powodują, że odbicia na powierzchniach nadwozia zmieniają się w zachwycający sposób, gdy samochód się porusza. To sprawia, że auto wygląda na żywe, a jednocześnie tworzy poczucie emocjonalnego przywiązania, które wywołuje pragnienie dotknięcia powierzchni dłonią. Dodatkowo linie biegnące od reflektorów, osiągające szczyt przednich błotników i zbiegające się przed tylnymi oponami, tworzą wrażenie ruchu w różnych prędkościach. Przypominające japońską kaligrafię, reprezentuje to japońskie wrażliwości, które są wbudowane w Mazdę MX-5.
Celem wnętrza było stworzenie projektu kokpitu, który wywoła uśmiech na twarzy i przyspieszy tętno tylko dzięki spojrzeniu na niego lub siedzeniu na miejscu kierowcy. Przykładem jest to, jak panele nadwozia otaczają wnętrze, by sięgać aż do wykończenia drzwi, zacierając w ten sposób wizualne granice między wnętrzem a zewnętrzem pojazdu. Siedząc w kokpicie, kierowca widzi linię grzbietową, która mocno sięga od górnej części wykończenia drzwi do szczytu przednich błotników. Oprócz uczucia otwartej przestrzeni, jakie daje tylko kabriolet, linie podkreślają poczucie jedności między kierowcą a samochodem. Projekt stara się także zwiększyć przyjemność z jazdy sportowym samochodem z otwartym dachem, pozwalając kierowcy doświadczać zmiany w otaczającym środowisku w czasie rzeczywistym. Na przykład, gdy promienie słoneczne przefiltrują się przez drzewa lub światło odbija się, gdy słońce zachodzi. Starannie opracowane kształty wykończenia drzwi oraz mniejsze okna ćwierćowe mają na celu aktywne kontrolowanie przepływu powietrza, które dociera do kokpitu. Efektem jest przyjemne otoczenie z odpowiednią ilością wiatru podczas jazdy z dachem w dół. Dodatkowo, umiejscowienie obrotomierza oraz małej średnicy kierownicy na tej samej osi tworzy doskonałą symetrię między okrągłymi otworami wentylacyjnymi klimatyzacji po prawej i lewej stronie panelu wskaźników. To pozwala ustanowić jedną osią w całym kokpicie, a jednocześnie tworzy przyjemne, ciasne uczucie, które umożliwia kierowcy skupienie się na prowadzeniu.
Przy szczególnej uwadze do detali, Mazda skoncentrowała się na budowaniu MX-5, który przekroczy swoje istnienie jako zwykły samochód i stanie się sportowym autem, które właściciele naprawdę pokochają.
Szanowując Brytyjczyków jako pionierów tego gatunku oraz pierwszą generację Mazdy MX-5 jako auto, które przywróciło go w nowoczesnej erze, celem projektowym całkowicie nowego MX-5 było stworzenie idealnego obrazu lekkiego sportowego samochodu Mazdy. Każdy cal czwartej generacji MX-5 odzwierciedla to pragnienie i radość, jaką ma dać wszystkim, którzy go prowadzą.
Historia Mazdy MX-5
Mazda zaprezentowała pierwszą generację MX-5 na Targach Motoryzacyjnych w Chicago 9 lutego 1989 roku. W tamtym czasie praktycznie nie było dostępnych samochodów sportowych o otwartej konstrukcji. Segment ten, który rozwijał się w Anglii w drugiej połowie lat 40., zyskał popularność dzięki zwinności, charakterystycznemu stylowi i przystępnej cenie takich pojazdów. Jednak po latach 60., kiedy rynek skupił się bardziej na bezpieczeństwie i komforcie, te samochody niemal całkowicie zniknęły. Celem inżynierów i projektantów Mazdy, którzy stworzyli pierwszą generację, było proste: przywrócić lekki samochód sportowy, który byłby przyjemny w prowadzeniu dla ludzi na całym świecie, takich jak oni sami, którzy kochają samochody i jazdę.
Stworzono auto, które spełnia te pasje związane z prowadzeniem, na bazie zasady, że połączy ono lekką, kompaktową, otwartą dwumiejscową konstrukcję z silnikiem umieszczonym w środkowej części pojazdu, z napędem na tylne koła, odpowiednim rozkładem masy 50:50 z przodu i z tyłu, niskim momentem bezwładności oraz przystępną ceną. Prosta, znana natura stylizacji kompaktowego samochodu sportowego, uczucie lekkości oraz wierna, liniowa reakcja, którą Mazda określa jako Jinba Ittai, oraz otwarte wrażenie, jakie oferuje, znalazły odzwierciedlenie w sercach miłośników samochodów na całym świecie. Model szybko zdobył wiele nagród, zyskał szeroką popularność, a w różnych zakątkach świata zaczęły powstawać większe i mniejsze kluby miłośników. Druga generacja modelu została zaprezentowana na Targach Motoryzacyjnych w Tokio w październiku 1997 roku, a trzecia generacja zadebiutowała na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w lutym 2005 roku. Produkcja osiągnęła poziom 900 000 jednostek w lutym 2011 roku, kiedy to MX-5 pobił własny rekord Guinessa jako najlepiej sprzedający się dwumiejscowy samochód sportowy na świecie, tytuł, który zdobył po raz pierwszy w maju 2000 roku.