Po udanym wprowadzeniu linii CLA w 2013 roku, niemiecki producent samochodów poszerzył swoją ofertę o stylową wersję Shooting Brake, choć w czterodrzwiowym wykonaniu.
Oryginalny typ nadwozia shooting brake to dwudrzwiowe kombi. Później, gdy przyjęła się nazwa „czterodrzwiowe coupe”, producenci samochodów nie widzieli powodu, by nie określać stacji benzynowej pochodzącej z czterodrzwiowego coupe mianem shooting brake. Mercedes-Benz był jednym z pierwszych, którzy to zrobili, wprowadzając CLS Shooting Brake. W 2014 roku dodał ten typ nadwozia do czterodrzwiowego coupe CLA, co zaowocowało modelem CLA Shooting Brake.
Przy przodzie pojazdu zachowano elementy pochodzące od CLA, ale od słupka B w stronę tyłu samochód różnił się znacznie. Miał dłuższy, zakrzywiony dach, który sięgał za tylne siedzenia. Dodatkowo zwiększono rozmiar zwisu tylnego, a między słupkami C i D dodano zestaw bocznych okien. Na koniec, z tyłu, spłaszczona klapa bagażnika dopełniała kształt samochodu.
Wewnątrz znalazł się gruby, trójramienny kołnierz, okrągłe wloty powietrza, fotele inspirowane wyścigami, ambientowe oświetlenie i unoszący się ekran systemu infotainment — wszystko to stanowiło część nowego pakietu. Tylne siedzenia oferowały więcej miejsca na głowę dla pasażerów, a standardowe wyposażenie wersji Shooting Brake wzbogacono o dzieloną kanapę.
W pełni niezależne zawieszenie, czterotarcze hamulce oraz elektro-mechaniczne wspomaganie kierownicy zapewniają komfort i zwrotność pojazdu. Moc pochodzi z wyboru nowych silników czterocylindrowych z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, współpracujących zarówno z 6-biegową skrzynią manualną, jak i 7-biegową automatyczną. Dostępne były zarówno napęd na przednie, jak i na wszystkie koła.
Mercedes CLA Shooting Brake
Zapierające dech w piersiach sportowe proporcje i dynamiczna stylistyka, zmysłowo ukształtowane powierzchnie sprawiają, że CLA jest nie do pomylenia w wersji czterodrzwiowego coupé. Teraz dołącza do niego kolejna ikona designu – CLA Shooting Brake, o unikalnym wyglądzie. Obniżona wysokość całkowita, wydłużona linia dachu stylu coupé, niska linia okien i wysokie pasy boczne to kluczowe cechy jego charakterystycznego profilu. Delikatny spadek linii dachu sprawia, że przestrzeń nad głową jest znacznie większa niż w czterodrzwiowym coupé. CLA Shooting Brake (długość/szerokość/wysokość: 4630/1777/1435 mm) będzie początkowo dostępny z wyborem dwóch silników diesla i trzech benzynowych, a także z napędem na cztery koła 4MATIC. Zadebiutuje na rynku w styczniu 2015 roku, a pierwsze modele trafią do klientów pod koniec marca 2015 roku.
„Nowy CLA Shooting Brake to najnowszy członek naszej udanej rodziny modeli kompaktowych. Oferta, która teraz obejmuje pięć modeli, pokrywa niezwykle szeroki wachlarz: z przestronnym sportowym vanem klasy B, dynamiczną klasą A, awangardowym coupé CLA oraz kompaktowym SUV-em GLA, odpowiadamy na różnorodne potrzeby klientów w tym segmencie,” mówi Ola Källenius, członek zarządu Mercedes-Benz Cars, odpowiedzialny za marketing i sprzedaż. „Podobnie jak jego większy brat, CLS Shooting Brake, CLA Shooting Brake jest skierowany do aktywnych klientów, którzy szukają auta poza mainstreamem, które imponuje dużą użytecznością.”
Główną zasadą pracy projektantów była zmysłowa czystość jako wyraz nowoczesnego luksusu. „Nowy CLA Shooting Brake oferuje współczesną interpretację zmysłowej czystości i stanowi doskonałą syntezę między emocjonalnością coupé a inteligencją shooting brake,” wyjaśnia Gorden Wagener, szef designu Daimler AG. „Stylistyka naszego CLA Shooting Brake jest niezwykle nowoczesna oraz jednoznaczna. Po raz kolejny stworzyliśmy całkowicie nową klasę pojazdów.”
Ekscytujące detale projektowe limitowanej wersji OrangeArt Edition zapewniają, że wprowadzenie na rynek będzie pełne emocji. Pomarańczowe pierścienie wokół reflektorów bi-xenonowych sprawiają, że wyróżniają się one w spektakularny sposób. Ranty felg lekkich AMG malowane są na pomarańczowo w wersji OrangeArt Edition. Sportowe fotele w kolorze pomarańczowym i czarnym oraz pomarańczowe kontrastowe szwy definiują wnętrze.
Tak przestronny, jak to możliwe: piękno w najbardziej praktycznej formie
Elegancko wydłużony tył Shooting Brake, w połączeniu z oferowaną zmiennością, gwarantuje wyjątkową wartość rekreacyjną bez kompromisów w dążeniu CLA do reprezentowania designu na najwyższym poziomie. W tym samym czasie przestrzeń nad głową z tyłu jest znacznie większa niż w czterodrzwiowym CLA. Wynosi ona 94,7 cm, co oznacza, że efektywna przestrzeń nad głową z tyłu jest o 4 cm wyższa niż w modelu porównawczym. Dostęp do drugiego rzędu siedzeń jest również znacznie łatwiejszy.
Ta przestronność to jedna z mocnych stron Shooting Brake. Bagażnik oferuje pojemność od 495 do 1354 litrów (przy załadunku do górnej krawędzi oparć tylnej kanapy lub przy załadunku do dachu, gdy tylna kanapa jest złożona). Jeśli tylne siedzenia zostaną przesunięte do bardziej stromej pozycji „ładunkowej”, pojemność ładunkowa wzrasta do 595 litrów, pozostawiając miejsce dla pięciu pasażerów.
Szerokość bagażnika, wynosząca do 1328 mm, jest najlepsza w tym segmencie. Sprytne detale, w tym magnetyczny zatrzask na klapie załadunkowej w oparciu tylnej kanapy do przewożenia długich przedmiotów, takich jak narty, to kolejne przykłady tego starannie przemyślanego konceptu.
Opcje takie jak elektrycznie sterowana klapa EASY-PACK czy pakiet bagażowy zwiększają wygodę i elastyczność podczas korzystania z bagażnika. Oprócz opcji „ładunkowej” dla oparć tylnej kanapy, pakiet bagażowy zawiera składany pojemnik, gniazdo 12 V i dodatkową siatkę do przechowywania z boku bagażnika. Aby dodać ekskluzywnego klimatu, na dnie bagażnika dostępne są opcjonalne aluminiowe listwy z wkładkami antypoślizgowymi.
Z wartością współczynnika oporu powietrza Cd 0,22 w wersji BlueEFFICIENCY, czterodrzwiowy CLA ustawia nowe standardy – zarówno w portfelu modeli Mercedesa, jak i wśród wszystkich aut produkcji seryjnej. CLA Shooting Brake również dobrze sobie radzi obok mistrza świata dzięki doskonałej aerodynamice, przy czym również prowadzi w swoim segmencie z wartością Cd 0,26. Powierzchnia oporu Cd x A, kluczowy czynnik przy oporze wiatru, wynosi 0,57 m² dla CLA Shooting Brake.
W gamie silników, które będą dostępne od początku sprzedaży CLA Shooting Brake, znajdą się dwa silniki diesla i trzy benzynowe. Wszystkie silniki imponują zwinnością, niskim poziomem hałasu oraz niskimi emisjami. CLA 200 CDI, o mocy 100 kW (136 KM), jest szczególnie efektywny: osiąga maksymalną prędkość 215 km/h, a jego średnie zużycie paliwa wynosi tylko 3,9 l/100 km, z emisją 101 g CO2/km.
Wszystkie wersje są standardowo wyposażone w funkcję ECO start/stop i spełniają normę Euro 6. Napęd na cztery koła będzie również dostępny od momentu wprowadzenia na rynek, początkowo w modelach CLA 250 4MATIC i CLA 250 Sport 4MATIC (w skład wyposażenia wchodzi: dynamiczna stylizacja, sportowe strojenie silnika, pedału gazu i skrzyni biegów oraz sportowy dźwięk silnika). Warianty diesla w postaci CLA 200 CDI 4MATIC oraz CLA 220 CDI 4MATIC będą dostępne od września 2015 roku.
Design: ostre kontury i zmysłowe powierzchnie
Dwa lata temu, w postaci CLS Shooting Brake, Mercedes-Benz stworzył sportowy samochód, jakiego dotąd nie widziano – pięcioosobowy z dużą klapą bagażnika. Twórcy tego konceptu pojazdu teraz wprowadzają jego mniejszą wersję, CLA Shooting Brake – drugi model Shooting Brake, emanujący stylowym sportowym wdziękiem i nowoczesnym luksusem, z liniami będącymi esencją zmysłowej czystości.
Wiele detalicznych elementów CLA Shooting Brake, takich jak bezramowe okna boczne, sprawia, że wydaje się on coupé, a jednocześnie oferuje zmienność i praktyczność samochodu kombi. A dzięki długiemu przedniemu pasowi, smukłemu profilowi okien z integralnym oknem kwarty i delikatnemu nachyleniu dachu w kierunku tyłu, pokazuje tę samą skuloną postawę co CLS Shooting Brake. Długi kształt dachu biegnący aż do tyłu pojazdu oznacza, że oferuje więcej przestrzeni nad głową z tyłu niż czterodrzwiowe coupé CLA, a także łatwiej się do niego wsiada.
Interakcja między ostrymi liniami a dużymi powierzchniami tworzy ciekawe i charakterystyczne efekty świetlne, co skutkuje unikalnym wyglądem, który odróżnia CLA Shooting Brake od innych pojazdów w pokrewnych segmentach.
Sportowy design przedniej części nadaje CLA jego typowy wygląd. Wśród uderzających cech, które przyczyniają się do tego charakterystycznego dynamicznego wyglądu, są powerdome’y na masce, które są znakiem rozpoznawczym coupé Mercedesa, oraz diamentowa chłodnica z centralną gwiazdą Mercedesa. Sposób, w jaki maska jest osadzona w przedniej części sprawia, że wydaje się dłuższa, a w połączeniu z prostokątną chłodnicą i wyraźnym kształtem litery V przedniej części nadaje samochodowi skuloną postawę. Układ modułów świetlnych i diod LED za soczewkami reflektorów tworzy charakterystyczny efekt „brwi” dla świateł do jazdy dziennej oraz kierunkowskazów.
Smukła kabina, wydłużona linia dachu, wysoka linia boczna z niskimi oknami i dodatkowym oknem kwarty oraz zwężający się ku tyłowi słupek D to szczególne elementy stylizacji CLA Shooting Brake widoczne w profilu. Dwie linie charakterystyczne definiują ten profil: nowoczesna interpretacja linii opadającej oraz dodatkowy buldog powyżej linii opadającej, który wspiera słupek D, który z kolei kontynuuje linię aż do klapy bagażnika. Precyzyjne linie i trójwymiarowy efekt designu bocznego tworzą żywą grę światła i cienia.
Szeroki tył w połączeniu z napięciowym i muskularnym kształtem oraz ostrymi krawędziami wyraża siłę. Opadająca linia dachu, wyraźny łuk tylnej szyby i klapy bagażnika oraz charakterystyczny wygląd tylnej części w całości nadają CLA Shooting Brake wyraźny styl. Zwężenie samochodu przy słupkach D, w połączeniu z szeroką linią barków nad tylnymi nadkolami, tworzy uderzający, atletyczny wygląd, zwłaszcza z tyłu.
Elegancka konstrukcja tylnych zespołów świetlnych w kształcie strzały podkreśla harmonijny przepływ kształtów ze strony do tyłu, a poziome ułożenie podkreśla potężną szerokość pojazdu. Jednoczęściowe tylne zespoły świetlne są starannie wbudowane w nadwozie i odzwierciedlają pokrewieństwo CLA Shooting Brake zarówno z czterodrzwiowym modelem CLA, jak i większym CLS Shooting Brake. Funkcje świetlne są prezentowane w układzie strzały. Wszystkie anteny są zintegrowane w sportowym spojlerze dachowym.
Wnętrze: materiały wysokiej jakości i fotele zintegrowane
Postępowy, sportowy wygląd zewnętrzny jest kontynuowany w wnętrzu pojazdu. Wnętrze zyskuje bardzo specjalne odczucie jakości dzięki stylistyce zmysłowej czystości oraz doborowi i dostępnych kombinacjom wybranych materiałów. Specjalne pakiety wyposażeniowe obejmują kontrastowe szwy.
Dwururowy zespół wskaźników składa się z dwóch dużych okrągłych wskaźników, z małym okrągłym wskaźnikiem umieszczonym wewnątrz każdego z nich. Po zatrzymaniu wskazówki znajdują się w pozycji 6. Wskazówki w kolorze srebrnym są włożone w czerwień, a tarcze wskaźników mają srebrno-szary teksturowany wygląd. Kolejnym wyróżnikiem jest nowa generacja trójramiennych kół kierowniczych w różnych wariantach, w tym wielofunkcyjnym kole sportowym z płaskim dolnym segmentem i czerwonym lub czarnym kontrastowym szwem.
Panel wskaźników zawiera pięć okrągłych nawiewników. Zewnętrzne pierścienie okrągłych nawiewników we wszystkich modelach mają wysokiej jakości, galwanizowane wykończenie w kolorze srebrnym. Kierunek przepływu powietrza jest regulowany przez starannie wykonany galwanizowany wkład, co świadczy o dbałości o szczegóły. CLA Shooting Brake wyposażony jest w najnowszą generację systemów telematycznych. Wolnostojący wyświetlacz ma dużą przekątną ekranu wynoszącą 17,8 cm (7 cali), a także błyszczący czarny panel przedni, pasującą ramkę w kolorze Silvershadow oraz całkowicie szklany ekran. Na życzenie w połączeniu z systemem COMAND Online lub jako opcja dla systemu Audio 20, wyświetlacz jest dostępny z jeszcze większą przekątną ekranu wynoszącą 20,3 cm (8 cali).
Funkcje wyświetlane na ekranie łączą intuicyjne podejście z atrakcyjnymi obrazami i grafiką, co zapewnia pozytywne doświadczenia użytkownika, podnosząc wyjątkowy urok designu wnętrza jako całości.
CLA Shooting Brake w liniach AMG Line i Urban wyposażony jest w fotele zintegrowane z przodu i z tyłu, podkreślając jego sportowy charakter. Emphasis kanapy tylniej kładziony jest na zewnętrznych siedzeniach (2+1). Możliwe są kontrastowe szwy w zależności od wybranego wyposażenia. System podświetlenia ambientowego obejmuje łącznie 13 źródeł światła w wnętrzu, w tym światło w otworze między zagłówkiem a oparciem. System podświetlenia ambientowego jest dostępny jako opcja z różnymi kolorami: można wybrać jedną z dwunastu palet kolorystycznych, aby dopasować do gustu i nastroju, co pozwala stworzyć indywidualną atmosferę we wnętrzu.
Wyposażenie i akcesoria: OrangeArt Edition, AMG Line i Urban
Ekscytujące detale projektowe limitowanej wersji OrangeArt Edition zapewniają, że wprowadzenie na rynek będzie pełne emocji. Pomarańczowe akcenty w połączeniu z wybranymi elementami wyposażenia, takimi jak AMG Line i pakiet Night, podkreślają sportowy charakter tego modelu. Wyrazisty sportowy wygląd zapewniają także felgi AMG o średnicy 45,7 cm (18 cali) z malowaniem na czarno oraz pomarańczowymi rantami, a także pomarańczowe akcenty na przednich i tylnych zderzakach. Reflektory bi-xenonowe posiadają pomarańczowe pierścienie akcentujące.
Wnętrze również emanuje poczuciem ekskluzywnej dynamiki, dzięki pakietowi Exclusive, sportowym fotelom z tapicerką skórzaną/mikrofibrą DINAMICA w kolorze czarno-pomarańczowym i pomarańczowym kontrastowym szwie, a także czarnym pasom bezpieczeństwa z akcentującymi pomarańczowymi paskami. Trójramienne wielofunkcyjne koło sportowe ze skóry, panel wskaźników z tworzywa man-made ARTICO oraz aluminiowe wykończenia z ziarnem w kształcie kompozytu, a także drobne detale, takie jak powtarzające się pomarańczowe kontrastowe szwy w wnętrzu, przekazują poczucie zachwytu nad wyjątkowością.
CLA Shooting Brake jest również dostępny w dwóch liniach wyposażenia Urban i AMG Line, każda z licznymi szczegółami specyficznymi dla danej linii, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Linia AMG Line zwiększa sportowość i ekskluzywność CLA Shooting Brake. Ta linia wyposażeniowa obejmuje bardziej dynamiczny wygląd zewnętrzny z stylizacją nadwozia AMG, felgami AMG o średnicy 45,7 cm (18 cali) w stylu 5-ramiennym oraz dwururkę układu wydechowego z chromowanymi końcówkami. Wnętrze również emanuje sportowym klimatem, z sportowymi fotelami z tworzywa man-made ARTICO/mikrofibry DINAMICA, wielofunkcyjnym kołem sportowym z płaskim dolnym segmentem i skórzaną gałką zmiany biegów. Obniżone sportowe zawieszenie poprawia prowadzenie oraz przyjemność z jazdy.
Linia Urban wykorzystuje wybrane elementy wyposażenia zewnętrznego i wewnętrznego w podobny sposób, aby podkreślić dynamiczny charakter pojazdu, jednocześnie umożliwiając dalszą indywidualizację. Dynamiczne akcenty zewnętrzne obejmują diamentową chłodnicę z wysokopołyskowymi czarnymi elementami, felgi AMG o średnicy 45,7 cm (18 cali) w stylu 5-ramiennym oraz dwururkę układu wydechowego z chromowanymi końcówkami. Przestronność w sportowym charakterze wnętrza podkreślają sportowe fotele z kontrastowymi szwami, wielofunkcyjne skórzane koło kierownicy z perforowanym obszarem uchwytu oraz element wykończenia falistego.
Opcjonalny panoramiczny dach przeciwsłoneczny z dużą przeszkloną powierzchnią zapewnia wyjątkowo jasną i przyjemną atmosferę w wnętrzu. Składa się z elektrycznie sterowanego przeszklonego dachu do indywidualnej wentylacji wnętrza oraz siatki przeciwwiatrowej. Dzięki temu redukuje zarówno przeciągi, jak i hałas wiatru podczas otwierania dachu.
Bezpieczeństwo: autonomiczne hamowanie w przypadku wykrycia ryzyka kolizji
Naukowcy zajmujący się wypadkami przy samochodach Mercedes-Benz niedawno obliczyli, że SYSTEM ZAPOBIEGANIA KOLIZJI ASSIST PLUS może zmniejszyć liczbę poważnych kolizji tylnych o nawet 30 procent w porównaniu do pojazdów, które nie mają odpowiednich systemów ochronnych. W swojej prognozie eksperci ds. bezpieczeństwa oparli się na danych z Federalnego Urzędu Statystycznego Niemiec, aby ocenić skuteczność standardowego SYSTEMU ZAPOBIEGANIA KOLIZJI ASSIST w klasie B do tej pory i symulowali dane o wypadkach cyfrowych.
CLA Shooting Brake standardowo wyposażony jest w SYSTEM ZAPOBIEGANIA KOLIZJI ASSIST PLUS. Ten system asystujący rozszerza funkcjonalność SYSTEMU ZAPOBIEGANIA KOLIZJI ASSIST o dodatkowe autonomiczne hamowanie, aby zmniejszyć ryzyko kolizji tylnych. Jeśli kierowca nie zareaguje, gdy zostanie wykryte ryzyko kolizji, mimo ostrzeżenia na desce rozdzielczej i przerywanego sygnału dźwiękowego, system automatycznie uruchomi hamowanie. Prędkość pojazdu zostaje w ten sposób znacznie zmniejszona. W zależności od względnej prędkości, ta interwencja może być wystarczająca, aby uniknąć kolizji tylnej z pojazdami, które poruszają się wolniej, zatrzymują się lub są w stanie stacjonarnym, albo znacznie złagodzić jej skutki.
Również standardowo jest wyposażony w system wykrywania senności ATTENTION ASSIST. Działa w rozszerzonym zakresie prędkości (60 – 200 km/h) i wykorzystuje pięciostopniowy wyświetlacz słupkowy, aby wizualizować aktualny poziom uwagi kierowcy.
„Mercedes connect me”: pomoc w razie wypadku, zarządzanie konserwacją i zarządzanie awariami
„Mercedes connect me” łączy CLA Shooting Brake ze światem wokół niego. Moduł komunikacyjny, dostępny standardowo w niektórych krajach europejskich, umożliwia korzystanie z różnych usług standardowych Mercedes connect me.
Dostępne usługi obejmują na przykład pomoc w razie wypadku, zarządzanie konserwacją i zarządzanie awariami. W przypadku wypadku system automatycznie łączy pasażerów z Centrum Alarmowym Mercedes-Benz i przesyła położenie oraz stan pojazdu do centrum działań ratunkowych. Można w ten sposób natychmiast wysłać pojazd ratunkowy. System działa automatycznie, ale można go również uruchomić ręcznie.
Opcjonalna funkcja Remote Online umożliwia klientowi połączenie się ze swoim pojazdem z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie za pomocą „connect.mercedes.me” i na przykład sprawdzenie, jak pełny jest bak.
Historia sukcesu: rodzina samochodów kompaktowych Mercedes-Benz
Nowy CLA Shooting Brake to piąty członek, który dołączył do rodziny samochodów kompaktowych Mercedes-Benz. A jakże udana to rodzina: w pierwszych dziesięciu miesiącach 2014 roku sprzedano łącznie 375 000 pojazdów klasy A, B, CLA i GLA, więcej niż kiedykolwiek. Ponad jedna piąta samochodów kompaktowych wyprodukowanych przez Mercedes-Benz pozostaje w Niemczech, a Wielka Brytania i Włochy to kolejne największe rynki.
Wprowadzenie nowych modeli samochodów kompaktowych sprawiło, że marka Mercedes-Benz stała się wyraźnie młodsza w odbiorze – na całym świecie średni wiek jej klientów spadł.