2015 Mercedes-Benz G-Class 4x4 Squared

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

2015 Mercedes-Benz G-Class 4×4 Squared

Przejdź do galerii zdjęć2015 Mercedes-Benz G-Class 4x4 Squared

W 2015 roku Mercedes-Benz wprowadził podwyższoną wersję G-Klasy, dodając imponujący prześwit do pojazdu, który już wcześniej był trudny do pokonania w trudnym terenie.

Samochód z nadwoziem wykończonym drewnem i sylwetką przypominającą budowlę, G-Klasa 4×4 Squared, to ogromny SUV, który z łatwością mógłby pokonywać wszelkie krawężniki w każdym mieście, nie zwracając na to uwagi. Dodatkowo, jego głośny silnik biturbo V8 uniemożliwiał kierowcy usłyszenie, jeśli ktoś wołałby go z zewnątrz. Był to pojazd, któremu można było zaufać w trudnych warunkach, gotowy na każdą wyprawę, od Biegunu do Biegunu, od Kanady po infamijną Tierra del Fuego w Ameryce Południowej. Mimo że ten SUV był stworzony do takich wyzwań, w większości używano go jako superdrogi zabawki. Tym razem jednak jego prowadzenie było bardziej wymagające.

Wysokość pojazdu przekraczająca siedem stóp mogła zaimponować każdemu, kto nie miał prawa jazdy. Jego kratka, znak w formie trójramiennej gwiazdy oraz reflektory Xenon znajdowały się na wysokości, gdzie większość innych pojazdów miała dachu. Co więcej, kierunkowskazy zamocowano na górnej stronie błotników. Niepomalowane, czarne plastikowe listwy zdobiące nadkola podkreślały szerokość auta, zakrywając opony 325/55 owinięte wokół 22-calowych lekkich felg.

Z profilu, pięciodrzwiowe kombi ujawniało wizerunek pojazdu zdolnego bezpiecznie przejechać przez trzy stopy (jeden metr) wody. Boczne stopnie kryły umieszczone z boku podwójne wydechy, jak w G-Klasie AMG, mimo że SUV nie nosił tych słynnych trzech liter. Jednak Mercedes-Benz starał się używać tych samych części co w zwykłej G-Klasie, więc zamontował te same lusterka w kolorze nadwozia z V-kształtnymi kierunkowskazami, jak w pozostałej części oferty. Z tyłu, w przeciwieństwie do innych G-Klas, wersja 4×4 Squared nie miała zapasowego koła przymocowanego do tylnej drzwi z zawiasami bocznymi. Było zbyt ciężkie.

Wnętrze samochodu było luksusowe, z wysokimi fotelami przednimi wykończonymi mieszanką Alcantary i skóry. Pomiędzy nimi, na konsoli centralnej, inżynierowie umieścili kontroler systemu infotainment oraz dźwignię automatycznej skrzyni biegów. Na szczycie centralnego panelu Mercedes-Benz zainstalował siedmiocalowy ekran, który poza informacjami o muzyce, pokazywał nawigację i inne dane przydatne podczas jazdy w terenie i na drodze. Z tyłu, kanapa mogła pomieścić trzy osoby, a za nią znajdowała się siatka, która oddzielała kabinę od bagażnika. Dzięki temu podziałowi SUV mógł być rejestrowany jako LCV w wielu europejskich krajach.

Pod maską Mercedes-Benz zamontował silnik biturbo o pojemności 5,5 litra, sparowany z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Dwubiegowa skrzynia transferowa przekazywała moc na wszystkie koła za pośrednictwem blokującego centralnego dyferencjału. W przeciwieństwie do reszty oferty G-Klasy, wersja 4×4 Squared charakteryzowała się osią portalową, która zwiększała prześwit pojazdu do 450 mm (17,7 cala), poprawiając kąty natarcia, zjazdu i przełamania. Jako opcję, samochód mógł być wyposażony w opony 37 x 12,5 MT zamontowane na 18-calowych felgach Beadlock.

Stuttgart. Tylko G-Klasa może być lepsza od G-Klasy. To credo, któremu hołdują twórcy modelu Mercedes-Benz G 63 AMG 6×6, a teraz wprowadzają nowy bieg z modelem G 500 4×4². Podstawowy przepis na ten pojazd, który pokonuje wszelkie przeszkody, jest prosty: weź napęd na cztery koła z osiami portalowymi z modelu 6×6 – usuń jedną oś – a następnie połącz to wszystko z nowo opracowanym zmiennym podwoziem i nadwoziem G-Klasy z produkcji seryjnej. Duża szczypta mocy V8 o mocy 310 kW (422 KM), zestaw kół o rozmiarze 22 cale 325/55 R 22, elementy nadwozia wykonane z włókna węglowego i do tego wykwintne składniki z kuszącej kolekcji designo Exclusive do wnętrza – i pięciogwiazdkowe menu dla wszystkich miłośników jazdy terenowej jest gotowe.

Nowy członek ekstremalnej rodziny modeli G-Klasy: G 63 AMG 6×6 ma swojego brata w postaci G 500 4×4². Prawie seryjny model to nowy punkt jasny w bogatej historii G-Klasy i łączy wszystkie zalety tej serii. Modele produkcyjne G-Klasy dostarczają niezachwiane fundamenty w postaci nadwozia i ramy typu drabinowego, które bez problemu i bez żadnych wzmocnień kompensują znacznie zwiększoną moc G 500 4×4². G 63 AMG 6×6 dostarcza zmodyfikowaną wersję wytrzymałego napędu na stałe cztery koła z osiami portalowymi. Komora silnikowa mieści całkowicie nowy silnik V8 o pojemności czterech litrów, z bezpośrednim wtryskiem i podwójnym doładowaniem. Nowe jest także podwozie z podwójnymi sprężynami/tłumikami i regulowanym tłumieniem. Wreszcie, wnętrze G 500 4×4² zapewnia pasażerom komfort i atmosferę dorównującą luksusowemu sedanowi.

Nowy silnik oferuje moc V8 z podwójnym doładowaniem

Silnik V8 o pojemności 4,0 litra w G 500 4×4² wyróżnia się doskonałym przekazywaniem mocy, celowym projektowaniem lekkiej konstrukcji oraz wysoką efektywnością. Nowo opracowany ośmiocylindrowy silnik posiada podwójne turbosprężarki, które nie są umieszczone na zewnątrz banków cylindrów, ale wewnątrz konfiguracji V – znane jako „gorące wewnętrzne V”. Korzyści znajdują się w kompaktowej konstrukcji silnika, optymalnej reakcji oraz niskiej emisji spalin. Wtrysk bezpośredni z wykorzystaniem technologii piezoelektrycznej, stosowany wyłącznie przez Mercedes-Benz, jest odpowiedzialny za formowanie mieszanki. Proces spalania sterowany wtryskiem został w trzeciej generacji ulepszony, aby spełniać wszystkie przyszłe wymagania prawne. W produkcji seryjnej, wysokoefektywny i oszczędny silnik V8 o pojemności 4,0 litra z podwójnym doładowaniem spełnia normę emisji Euro 6, w tym maksymalny poziom emisji cząstek stałych, który wejdzie w życie dopiero w 2016 roku.

Obudowa silnika V8 wykonana jest z aluminium, co zapewnia maksymalną wytrzymałość przy minimalnej wadze. Ściany cylindrów w technologii NANOSLIDE® są dwa razy twardsze niż tradycyjne żeliwne tuleje cylindrowe, minimalizują wewnętrzne tarcie, a tym samym zmniejszają zużycie paliwa, co pozwala na uzyskanie maksimum przebiegów. NANOSLIDE® zostało opracowane przez Daimler od roku 2000 i od 2006 roku jest z powodzeniem i niezawodnie stosowane w ponad 200 000 silników.

Podwójne rury wydechowe po obu stronach przed tylnymi kołami modulują typowe dla G brzmienie G 500 4×4² i opanowują całe repertuar potężnych samochodów sportowych – od delikatnego mruczenia na luzie po dźwięczne brzmienie w zakresie częściowego obciążenia aż do wyraźnego basu przy przyspieszaniu pod pełnym obciążeniem. Pożądanym efektem ubocznym rur wydechowych jest poprawiona zdolność do jazdy w terenie, ponieważ w tylnej części nie ma zwykłych tłumików, które mogłyby ograniczać kąt zejścia.

Wszystko wygląda naprawdę dobrze zarówno na drodze, jak i w terenie

W świetle kluczowych danych dotyczących podwozia i napędu wydaje się całkowicie logiczne, że świat off-road zaczyna się dla G 500 4×4² tam, gdzie inne pojazdy kapitulują. Jednak zaskakujące jest to, że nowy „G” prezentuje się absolutnie przekonująco na asfalcie. Dzięki znacznie szerszemu rozstawowi osi w porównaniu do pojazdu seryjnego (+299 mm), dużym kołom 22 cale 325/55 R 22 oraz regulowanemu tłumieniu w trybie Sport, ulepszona G-Klasa pokonuje zakręty tak dynamicznie, że pasażerowie czują się jak w samochodzie sportowym, a nie w pojeździe terenowym. Dotyczy to także jazdy po nieutwardzonych drogach lub zaśnieżonych trasach, gdzie wkracza wydajność wysokiej klasy samochodu rajdowego.
Dla tych, którzy preferują korzystanie z G 500 4×4² poza utartymi ścieżkami, rekomenduje się opcjonalne terenowe opony MT o rozmiarze 37 x 12,5 x 18 cali. Stały napęd na cztery koła, redukcja terenowa w skrzyni rozdzielczej, osie portalowe oraz trzy różne blokady dyferencjałów działające w ruchu nie są spotykane w konwencjonalnych pojazdach terenowych. To skutkuje bezwzględną dynamiką jazdy w każdych warunkach. Nawet najwyższe piaskowe wydmy są zdobywane przez ten pokazowy samochód z łatwością, podczas gdy skaliste tereny pokonywane są jak kozica, a przejazd przez wodę nie sprawia żadnych problemów.

Osiągnięte osie portalowe opracowane do wszechstronnych zastosowań uzupełniają ofertę terenową Mercedes-Benz i są techniczną atrakcją pokazowego modelu G 500 4×4². W przeciwieństwie do tradycyjnych osi sztywnych, koła nie są na wysokości osi, lecz znajdują się znacznie niżej na głowicach osi z powodu przekładni portalowej. Dlatego w G 500 4×4² prześwit wzrasta do 450 milimetrów, a głębokość brodzenia – a raczej nurkowania – do 1000 milimetrów. Oto dane terenowe w porównaniu do seryjnego modelu Mercedes-Benz G 500:

G 500 4×4²

Długozwrotny G 500
Prześwit

450 mm

210 mm
Kąt podejścia/zejścia przód/tył

52° / 54°

36° / 27°
Kąt przełamania

47°

21°
Kąt przewrócenia

30°

28°
Głębokość brodzenia

1000 mm

600 mm
Zdolność do wspinania się po stoku

100%

100%
Rozstaw osi

2850 mm

2850 mm
Rozstaw kół, przód/tył

1774 mm

1475 mm
Kombinacja felg/opon

9.5 J x 22
325/55 R 22

7.5 J x 18
265/60 R 18

Na najwyższym poziomie: sztuczki osi portalowych

Lecz konstrukcja osi portalowych ma jeszcze więcej decydujących zalet, które czynią złożone dostosowania zbędnymi: dzięki niezmiennej pozycji sztywnych osi w stosunku do podwozia, punkty mocowania zawieszenia, połączenie kierownicze i pozycja wałów kardana pozostają identyczne. Dodatkowo, redukcja w przekładniach portalowych równoważy ogromne obwody toczenia zarówno w oponach terenowych, jak i drogowych. Przełożenia, napęd prędkościomierza i system ABS również pozostają niezmienione. Ta redukcja w napędach osi wpływa również na to, że moment napędowy jest najpierw ustawiany na kole, a tym samym mechaniczne obciążenia w całym układzie napędowym, szczególnie dla wałów napędowych, są zmniejszone.

Mobilna deklaracja niezależności – podwozie

Podwozie zasadniczo opiera się na seryjnym modelu G i oferuje idealną symbiozę sportowej dynamiki i relaksującego komfortu, zarówno na drodze, jak i w terenie. Nowa regulacja tłumienia, pochodząca z sportu rajdowego, ma na to decydujący wpływ. W każdej z kół używane są dwa równoległe elementy sprężynowo-tłumiące. Jeden z nich działa konwencjonalnie z określonymi charakterystykami tłumienia. Drugi element sprężynowy ma elektronicznie kontrolowane regulowane tłumienie, co pozwala na zmianę całego zachowania tłumienia w zależności od aktualnej sytuacji jazdy. Dzięki tej konfiguracji możliwe jest znaczne przechylenie osi w trybie SPORT i COMFORT, które kierowca może wybrać za pomocą przycisku znajdującego się na konsoli centralnej. Czas przełączania między tymi dwoma trybami jest rekordowo niski, wynoszący 15 milisekund.

W trakcie dynamicznych zakrętów sportowe ustawienie działa doskonale, ponieważ znacznie sztywniejsze połączenie podwozia pozwala na osiąganie wyższych prędkości w zakrętach. Jeśli kierowca ma większą ochotę na przyjemną jazdę, ustawienie COMFORT bez wysiłku tłumi wszelkie nierówności terenu. W ekstremalnych sytuacjach, takich jak nagłe manewry omijające, system automatycznie przełącza się na sztywniejsze ustawienie w celu zapewnienia maksymalnej możliwej bezpieczeństwa. Ustawienie komfortowe również pomaga w jazdach terenowych, ponieważ koła zachowują lepszy kontakt z powierzchnią. Nawet w trudnym terenie terenowym można efektywnie wykorzystywać każdą możliwość przyczepności.

Firma z nieograniczoną odpowiedzialnością: felgi beadlock z oponami MT

Optymalizowane opony są dostępne dla G 500 4×4², szczególnie do wymagających jazd w terenie: opony błotno-terenowe (M/T) w rozmiarze 37 x 12,5 x 18 cali na specjalnych felgach beadlock. Zwykle standardowe kombinacje felg i opon odmawiają przyjęcia sprzyjającego przyczepności obniżenia ciśnienia powietrza, na przykład w czasie jazdy po piasku, do 0,5 bara. Tutaj 1,0 bara to najniższy limit, ponieważ poniżej tego niskiego ciśnienia opony mogą zjechać z obręczy podczas manewrów skrętnych lub infiltracja piasku może przeniknąć do powierzchni uszczelniającej między oponą a obręczą, co prowadzi do powolnego przebicia. Nie dotyczy to G 500 4×4². Tutaj używane są specjalne dwuczęściowe 18-calowe felgi beadlock. Tego rodzaju konstrukcja sprawia, że podczas montażu opona jest tak mocno ściśnięta między dwiema połowami felgi oraz wewnętrznym pierścieniem beadlock, że nie może zjechać z obręczy i nie może przeniknąć żaden piasek, nawet w przypadku całkowitej utraty powietrza.

Jeśli jednak podwozie kiedykolwiek doświadczy kontaktu z twardym gruntem, pomimo przewidywalnego stylu jazdy i doskonałego prześwitu, twórcy również zachowali dalekowzroczność i zintegrowali mocną, dwuczęściową osłonę podwozia ze stali nierdzewnej. Dzięki temu najważniejsze zespoły w przedniej i tylnej części są dobrze chronione przed uderzeniami i poważnymi wstrząsami.

Sportowy luksus w pełni

Wizualnie G 500 4×4² nie pozostawia wątpliwości co do swojej pasji. Obszernie opony, ogromny prześwit, wysokość blisko 2,25 metra przy szerokości niemal 2,10 metra oraz klarowny, prosty design budzą szacunek już od pierwszego spojrzenia. Dodatkowe atrakcje: wykończenie z integralnymi paskami świetlnymi LED nad przednią szybą oraz starannie malowane nadkola – oba wykonane z włókna węglowego – plus zderzak przedni z modeli G 63 AMG i G 65 AMG.
Wyposażenie wnętrza sprawia wrażenie sportowego luksusu. G 500 4×4² oferuje ekskluzywną atmosferę z pakietem designo Exclusive. Boki siedzeń i zagłówki, a także deska rozdzielcza, konsola środkowa i podłokietniki w drzwiach są stylizowane na czarną skórę designo z białymi kontrastowymi szwami. Powierzchnie siedzeń i panele drzwiowe są obszyte mikrofibrą DINAMICA i wyróżniają się atrakcyjnym pikowaniem w diamentowym wzorze. Dodatkowo, wykończenie DINAMICA na podsufitkę i słupki nadwozia.

Centrum świata „G” znajduje się w Grazu

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.