Peugeot znany był ze swoich modeli GTi, które pojawiły się po udanym modelu 205, który jako pierwszy nosił ten znak, a później został przeniesiony na kilka innych hatchbacków, takich jak 308, zaprezentowany w 2015 roku.
Francuski producent samochodów wprowadził drugą generację modelu 308 w 2013 roku, ale nie spieszył się z ujawnieniem sportowej wersji, GTi. Dopiero w 2015 roku ta wersja trafiła na rynek, a klienci przyjęli ją z mieszanymi uczuciami. Z jednej strony był to nowoczesny hatchback, który potrafił szybko jechać i nie był zbyt drogi. Z drugiej strony, dostępny był tylko w wersji pięciodrzwiowej, co trochę mijało się z pierwotnym zamysłem, jaki stał za tym trzy-literowym znakiem. Jednak po początkowym szoku, ludzie zrozumieli to: był to sportowy, kompaktowy hatchback idealny dla młodych rodzin, więc wszyscy pasażerowie mogli z niego korzystać.
Od samego początku klienci mogli rozpoznać sportową wersję rodziny 308 dzięki zmienionej przedniej części nadwozia. Peugeot zamontował tam sportową kratkę grilla nad zderzakiem, otoczoną chromowanym wykończeniem, a na dolnej części, w zderzaku, umieścił szeroką kratkę ozdobioną czerwoną listwą oraz parą fałszywych wlotów powietrza. Kolejną istotną zmianą w tej wersji były reflektory LED, które poprawiły widoczność i zwiększyły bezpieczeństwo. Z profilu, GTi charakteryzował się niższym prześwitem niż jego zwykły odpowiednik. Aby ukryć tylne drzwi, producent oferował klientom opcję dwukolorowego lakierowania, co sprawiało, że pięciodrzwiowy hatchback wyglądał jakby miał tylko trzy drzwi. Na koniec, z tyłu, producent zamontował boczne wydechy w dolnej części zderzaka, flankowane przez fałszywy dyfuzor.
Wnętrze również miało sportowy charakter, z trójramienną kierownicą o płaskim dnie, ozdobioną znaczkiem GTi na dolnym ramieniu. Ponadto, Peugeot dodał aluminiowe pedały oraz kilka jasnoszarych wykończeń wokół kabiny. Tak jak w innych modelach, miał instrumenty z dwoma zegarami i wyświetlaczem LCD pomiędzy obrotomierzem a prędkościomierzem. Dodatkowo, w centralnej części konsoli znajdował się ekran systemu multimedialnego. Fotele z wysokimi boczkami obiecywały klientom, że pozostaną na miejscu podczas szybkich manewrów w zakrętach, a także zapewniały komfort. Z tyłu, producent umieścił tę samą dzieloną kanapę co w standardowym modelu 308, aczkolwiek wykończoną droższymi materiałami.
Jednak najważniejsza część GTi znajdowała się pod maską. Peugeot zamontował tam ten sam silnik 1.6 turbo pod maską, udostępniając go w dwóch wersjach mocy: 250 KM i 270 KM (247 HP i 266 HP, odpowiednio). Wszystkie wersje były połączone z elegancką sześciobiegową skrzynią manualną, która przekazywała moc tylko na przednie koła. Mocniejsza wersja była również oferowana z elektronicznie sterowanym ogranicznikiem poślizgu.
Od momentu, gdy Peugeot zaprezentował model 308, jego bardziej sportowa wersja była z niecierpliwością oczekiwana, obiecując niezrównane wrażenia z jazdy. To było ambitne zadanie: zaprojektować najbardziej radykalny model w gamie dla szczególnie wymagającej grupy klientów. Stawienie czoła temu wyzwaniu wymagało zespołu rozwojowego, który był w pełni zaangażowany i podzielał pasję do osiągów. Dlatego Peugeot zaangażował ekspertów: inżynierów Peugeot Sport, posiadających bogate międzynarodowe doświadczenie w tej dziedzinie. „308 GTi by Peugeot Sport” oferuje kierowcom maksymalne wrażenia, wyposażony w silnik 1.6L THP S&S dostępny w dwóch wersjach – 270 KM i 250 KM – z dyferencjałem Torsen® o ograniczonym poślizgu, wyregulowanym zawieszeniem oraz Peugeot i-Cockpit. Co więcej, jednostka napędowa 1.6L THP S&S jest najefektywniejsza w swojej klasie, emitując CO2 na poziomie 139 g/km, co odpowiada 6.0 L/100km.
„Peugeot jest dumny z wprowadzenia na rynek 308 GTi by Peugeot Sport. To samochód, który wzbudził duże oczekiwania wśród entuzjastów, świadomych historii marki Peugeot w segmencie sportowych hatchbacków w klasach B i C. Od 205 GTi po najnowsze 208 GTi i RCZ R, marka sprzedała swoje sportowe modele ponad 800 000 zadowolonym klientom. Co więcej, 308 GTi by Peugeot Sport jest symbolem dynamizmu marki i jej przejścia na wyższy poziom.” Maxime Picat, CEO marki Peugeot
„Podobnie jak w przypadku modeli wyścigowych, w trakcie prac nad 308 GTi by Peugeot Sport skoncentrowaliśmy się na wszystkich aspektach samochodu, w tym na wadze, wydajności zawieszenia i hamulców, osiągach silnika oraz fotelach dostosowanych do ciała. Ci, którzy kupią ten samochód, mogą liczyć na intensywne wrażenia z nowej wersji opracowanej przez cały zespół. Wyposażony jest w szereg wysokiej klasy funkcji wydajnościowych jako standard.” Bruno Famin, dyrektor Peugeot Sport
Podsumowanie 308 GTi by Peugeot Sport
Od momentu wprowadzenia legendarnego modelu 205 GTi, Peugeot sprzedał swoje sportowe modele ponad 800 000 zadowolonym klientom: 309 GTi, 405 Mi16, 306 S16… 208 GTi, RCZ R, a teraz nowy Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport.
Nowy „308 GTi by Peugeot Sport” nosi nazwisko zespołu odpowiedzialnego za jego rozwój.
W jego wnętrzu znajduje się silnik 1.6L THP S&S, który występuje w dwóch wersjach: 184 kW (250 KM) i 200 kW (270 KM). Silnik spełniający normy Euro6 Stop&Start emituje CO2 na poziomie zaledwie 139 g/km (6.0 L/100 km).
Model 308 GTi 270 ustanawia nowy rekord stosunku mocy do wagi w swojej klasie, wynosząc zaledwie 4.46 kg na 1 KM, przyspieszając od 0 do 100 km/h w zaledwie 6.0 sekundy i pokonując 1.000 metrów ze startu zatrzymanego w 25.3 sekundy.
Model 308 GTi 270 jest wyposażony w technologię dyferencjału Torsen® o ograniczonym poślizgu oraz 19-calowe felgi Carbone 19 z oponami Michelin Super Sport. Ma z przodu tarcze o średnicy 380 mm z czerwonymi zaciskami Peugeot Sport oraz odpowiedniki w tylnej części o średnicy 268 mm.
W zależności od kraju, 308 GTi 250 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6.2 sekundy i pokonuje 1.000 metrów ze startu zatrzymanego w 25.6 sekundy, dzięki stosunkowi mocy do wagi wynoszącemu jedynie 4.82 kg/KM.
Model 308 GTi ma potężny, ekskluzywny styl: siedzi 11 milimetrów bliżej ziemi z zupełnie nowym przodem i tyłem. Wnętrze również ma sportowy charakter.
Wzór rozdzielający Coupe Franche, ekskluzywny dla modelu 308 GTi 270, kontrastuje z nowym, wybuchowym kolorem Ultimate Red i czernią Perla Nera. W gamie 308 GTi dostępnych jest łącznie sześć kolorów: Ultimate Red, Magnetic Blue, Perla Nera Black, Artense Grey, Pearlescent White i Hurricane Grey.
Ustawiane przez kierowcę zawieszenie, potężny silnik, dźwięk z rury wydechowej, Peugeot i-Cockpit, pakiet Driver Sport, fotele kubełkowe… To triumfalny wynik!
Potężny projekt GTi
Połączenie Ultimate Red i Perla Nera Black wydaje się być oddzielone nożem chirurga, tak duży jest kontrast między tymi dwoma kolorami. Nazywane Coupe Franche, to połączenie kolorów doskonale oddaje charakter nowego 308 GTi by Peugeot Sport: w jednym słowie – ostry.
Peugeot 308 jest z natury elegancki i czysty, a wersja premium nie potrzebuje sztuczek, aby pokazać swoje pochodzenie. Peugeot 308 GTi prezentuje styl przenikający prostotą, ale niezwykle skuteczny.
Samochód przyjmuje uderzającą pozycję, siedząc 11 milimetrów bliżej ziemi na dużych 19-calowych kołach Carbone 19. Wersja GTi 270 ma na wszystkich czterech kołach opony Michelin Super Sport, które są połączone z lekkimi felgami Reverse, ukazującymi tarcze o średnicy 380 mm z przodu wraz z solidnymi czerwonymi zaciskami na cztery tłoki, z podpisem Peugeot Sport.
Generous front end gives a hint of things to come. Across the upper section, Full LED headlamps flank an exclusive black radiator grille with a horizontal chequered pattern and gloss-black finishing. This same motif is echoed on the grille of the ample air intake, which flows into the supercharging air cooler and is surrounded by dynamic-display LED indicators and a strip in red, or chrome with Ultimate Red. There are also two front spoilers below the bumper, which not only enhance the impression of a car that really sticks to the road but also add to aerodynamic performance, with a SCx of just 0.69.
Further inspection naturally draws the eye along the door sill extenders and expressive flanks of the 308 GTi to its powerful rear design, where the car’s ground-hugging qualities are underscored by the gloss-black extractor incorporating two ample exhaust pipes. The GTi signature is clearly visible on the front wings and the tailgate.
Karoseria dostępna jest w sześciu kolorach: nowym, wybuchowym Ultimate Red, Magnetic Blue, Perla Nera Black, Artense Grey, Pearlescent White i Hurricane Grey. Wersja 270 KM modelu 308 GTi charakteryzuje się ekskluzywnym malowaniem Coupe Franche z kombinacją Ultimate Red i Perla Nera Black. Wersja Coupe Franche podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej, z matowym, czarnym wykończeniem okien zamiast chromowanych detali. Bez względu na wybrany kolor, wykończenie ukazuje doskonałą dbałość o szczegóły, odzwierciedlając precyzyjnie dostosowany projekt karoserii.
Stylizacja wnętrza doskonale współgra z zewnętrzem i jest bezwstydnie sportowa, z antracytowym wykończeniem sięgającym aż do sufitu. Czerwone szwy pojawiają się na desce rozdzielczej, tapicerce, panelach drzwi, dźwigni zmiany biegów i wysokiej klasy dywanikach podłogowych. Na progu drzwi widnieje również podpis Peugeot Sport i GTi, wykonany z aluminium, podobnie jak pedały, podnóżek i gałka zmiany biegów.
W wersji GTi 270, kubełkowe fotele Peugeot Sport – tapicerowane skórą i alkantarą – zapewniają doskonałe podparcie boczne, gwarantując, że kierowca czuje się z samochodem zjednoczony w każdej chwili. Kompaktowa kierownica (351 x 329 mm) zapewnia naturalny chwyt i bezbłędną precyzję, a pełnoziarnista skóra zdobi ją, z logo GTi na dole oraz czerwonym wskaźnikiem na górze. Zostawia również dużo miejsca na widok wyświetlacza przeziernego, wskaźników z ich szachownicowymi tłami i powitania GTi na środku.
Duży ekran dotykowy stanowi integralną część deski rozdzielczej z motywem Redline, dodając końcowy akcent do Peugeot i-Cockpit. Naturalne, przyjazne dla użytkownika poczucie kokpitu promuje bezpieczną, instynktowną jazdę – kluczową dla samochodu, który ma taką moc.
Pakiet Driver Sport pozwala kierowcy zwiększyć sportowe doznania. Naciśnięcie przycisku Sport na konsoli centralnej zmienia kolor wyświetlacza z białego na czerwony, pokazuje dodatkowe informacje na centralnym odczycie (moc, moment obrotowy, doładowanie, przyspieszenie boczne i podłużne), wzmacnia dźwięk silnika i zmienia mapowanie pedału przyspieszenia.
Wszystkie te funkcje łącznie oddają istotę rozwoju Peugeot Sport.
Rodzaj wrażeń z jazdy, które tylko Peugeot Sport może zapewnić…
Czerpiąc z niezrównanego doświadczenia wyścigowego, Peugeot Sport jest działem poświęconym wyłącznie rozwijaniu najbardziej wydajnych modeli marki. Inżynierowie zespołu wykorzystali swoją wiedzę, aby stworzyć ostateczne wrażenia z jazdy za kierownicą Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport.
GTi korzysta z nieustannego dążenia do redukcji wagi, które było częścią projektu 308, w tym platformy EMP2, kompozytowej klapy bagażnika i stali o wysokiej wytrzymałości. Dążenie do odchudzenia przyniosło wymierne wyniki: osiągająca 4 kg na 46 KM dla GTi 270 to dowód na wysokiej wydajności pojazd.
„Peugeot 308 stanowił doskonałą podstawę do opracowania sportowego hatchbacka, a nasza praca polegała głównie na optymalizacji oryginalnego projektu w celu osiągnięcia doskonałej wydajności. Ale trzeba wyjechać 308 GTi by Peugeot Sport na drogę lub tor, aby naprawdę poczuć jego prawdziwy potencjał.” Pierre Budar, Kierownik Projektu Peugeot Sport
Peugeot Sport opracowało nowy 308 GTi na podstawie jasnych specyfikacji: kompaktowy, bezpieczny, precyzyjny samochód o atletycznej aurze, zapewniający maksymalną przyjemność z jazdy. Te same standardy przenikają każdy aspekt pojazdu: zawieszenie, silnik, układ hamulcowy i elektronika.
Nowy 308 GTi trzyma się drogi, siedząc na szerokich torach – 1,570 mm z przodu i 1,554 mm z tyłu – i oponach Michelin Super Sport (235/35 R19). Ich doskonałe uchwycenie zwiększa przyczepność boczną i podłużną. 19-calowe felgi Reverse są o dwa kilogramy lżejsze na każdej osi w porównaniu z 18-calowymi odpowiednikami Diamant.
Samochód ma również wszystko, co potrzebne, aby ujarzmić tę moc, z wentylowanymi tarczami w przedniej części o średnicy 380 mm zamontowanymi na aluminiowych piastach z czterema tłokami (38 i 41 mm) w stałym zacisku. Tylne tarcze mają średnicę 268 mm. Układ hamulcowy wykazuje wyjątkową trwałość, ciągle zaliczając jeden imponujący wynik za drugim.
Precyzyjnie dostosowane zawieszenie zapewnia dynamiczną jazdę, która budzi zaufanie. „Pseudo” amortyzator McPhersona z przodu działa precyzyjnie, podczas gdy tylna oś z systemem belki skrętnej zapewnia płynne dopasowanie. Te elementy pomagają również obniżyć wagę samochodu, z półpustym stabilizatorem poprzecznym i aluminiowymi wahaczami.
Zakręcanie jest precyzyjne, a osiągi opon są zoptymalizowane przez projekt przedniej części. To skutkuje kątem nachylenia wynoszącym 1,67° w porównaniu z -0,6° w modelu 308. Sztywność tylnego wahacza została zwiększona z 110 do 1,800 daN/mm.
Cały system zawieszenia pionowego z przodu jest specyficzny dla nowego GTi, obejmując:
sztywność sprężyn;
kalibracja amortyzatora, która obejmuje hydrauliczny ogranicznik odbicia, by ograniczyć hałas;
amortyzator poduszkowy, usztywniony i wydłużony, by aktywować się na początku kompresji, gdy kierowca jest jedynym pasażerem.
Stabilizator poprzeczny jest również bardziej plastyczny, aby zapewnić lepsze dopasowanie do tylnej osi. Sztywność tylnej belki oraz silentbloków została zwiększona z 30 do 500 daN/mm w kierunku poprzecznym i z 170 do 490 daN/mm w kierunku pionowym. Zawieszenie pionowe w tylnej części również jest specyficzne dla wersji GTi, z twardszymi sprężynami, udoskonaloną kalibracją i sztywniejszymi poduszkami.
Wyłącznie w modelu GTi 270, w transmisji wprowadzono dyferencjał Torsen® o ograniczonym poślizgu, aby poprawić zdolność do pokonywania zakrętów. Kierując moment obrotowy na koło z największą przyczepnością, umożliwia to również szybsze przyspieszanie podczas wyjazdu z zakrętów.
Elektronika pokładowa jest zgodna z atletycznym temperamentem samochodu. Układ kierowniczy został zaprojektowany specjalnie do współpracy z technologią Torsen®. Istnieje również precyzyjna informacja zwrotna z każdego koła, aby kierowca wiedział, jak samochód się sprawuje. Ten sam system dokładnie monitoruje wkład kierowcy przez kompaktową kierownicę.
Dyferencjał Torsen® o ograniczonym poślizgu korzysta również z nowych wytycznych dotyczących kontroli trakcji, aby zapewnić optymalne wdrożenie. Sportowa konstrukcja ESP pozwala na większe swobody, z większym poślizgiem w zakrętach. ESP można również całkowicie odłączyć.
Nowy silnik Euro6 o mocy 270 KM
Aby w pełni wykorzystać potencjał nadwozia, Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport kryje pod maską silnik 1.6L THP 270 S&S. Czterocylindrowa jednostka napędowa dostarcza 169 km na litr – najwyższa moc specyficzna w swojej klasie. Mimo to, dzięki technologii Stop&Start i wszechstronnej wiedzy inżynierskiej, emituje CO2 na poziomie zaledwie 139 g/km, co stanowi rekord w tej kategorii.
Silnik pracuje na paliwie RON 95 lub RON 98, rozwijając moc 200 kW i moment obrotowy 330 Nm. W porównaniu do innych silników, ten jest zawsze chętny do działania, z ciśnieniem wtrysku wynoszącym 200 bar. Jest gotowy do pracy na zawołanie, oferując niemal stały wzrost mocy aż do osiągnięcia ogranicznika obrotów przy 6.500 RPM, kiedy to osiąga oszałamiające prędkości. Maksymalny moment obrotowy wynosi od 1.900 do 5.000 RPM. Moc i moment obrotowy są idealnie regulowane, nawet przy wysokich obrotach, dzięki specjalnemu projektowi zaworu upustowego.
Silnik EP6 FDTR spełniający normy Euro6 oferuje stopień sprężania 9.2:1 z nowoczesnymi elementami ruchomymi: tłokami wykonanymi z aluminium, konstrukcją w stylu wyścigowym, wzmocnionymi korbowodami i segmentacją, łożyskami wzmocnionymi polimerem oraz wzmocnionymi śrubami.
Aby zapewnić stałą wydajność, tłoki są chłodzone od spodu przez podwójny system natrysku oleju. Kolektor wydechowy wykonany jest ze stali, aby wytrzymać wysokie temperatury sięgające 1.000 °C. Funkcja Pakiet Driver Sport dodaje miły dźwięk z rur wydechowych.
Aby w pełni wykorzystać potencjał silnika, zespół skupił się na ciśnieniu, celując zarówno w zasysanie, jak i wydech. Aby dostarczyć wystarczającą ilość powietrza do jednostki napędowej, która spełni potrzeby pod względem objętości i temperatury, Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport wyposażony jest w system chłodzenia powietrza, specjalnie opracowany i zamontowany pod zderzakiem. Na wyjściu silnika, gazy wydechowe są usuwane bardziej efektywnie przez całkowicie przebudowany system, od katalizatora po dwie rury wydechowe.
Dbałość o szczegóły widoczna jest również w sztywniejszych poduszkach. Korzyści są natychmiastowe. Podczas pokonywania zakrętów samochód skręca jak jedna całość, bez opóźnienia lub niepożądanych ruchów.
Sześciobiegowa manualna skrzynia biegów została wzmocniona, aby wytrzymać moment obrotowy wynoszący do 330 Nm. Obie osie zostały poddane obróbce strumieniowo-ściernej, a zęby były poddawane obróbce węglikowej. Ten proces termochemiczny poprawia zdolność części do wytrzymywania zużycia, zwiększając ich zawartość węgla i azotu. Oś została również skrócona, aby poprawić przyspieszenie.
Ustawiane przez kierowcę zawieszenie, mocny silnik, dźwięk z rury wydechowej, Peugeot i-Cockpit, pakiet Driver Sport, fotele kubełkowe… To triumfalny wynik! Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6.0 sekundy, pokonując 1.000 m ze startu zatrzymanego w 25.3 sekundy.
308 GTi by Peugeot Sport
Oferta 308 GTi by Peugeot Sport obejmuje dwie opcje silnikowe: 270 KM i 250 KM. W zależności od kraju dostępności, 308 GTi 250 jest modelem podstawowym i posiada ten sam silnik co jego mocniejszy odpowiednik.
Pod maską jednostka napędowa EP6 FDTR rozwija 184 kW (250 KM) i 330 Nm. W połączeniu z ulepszoną sześciobiegową manualną skrzynią biegów, zapewnia doskonałe osiągi dzięki stosunkowi mocy do wagi wynoszącemu zaledwie 4.82 kg/KM. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6.2 sekundy, pokonując 1.000 m ze startu zatrzymanego w 25.6 sekundy.
Hamulce obejmują tarcze o średnicy 330 mm z przodu i 268 mm z tyłu. Moc jest przenoszona na drogę przez opony Michelin Pilot SportT 3 (225/40 R18).
Z 18-calowymi felgami Diamant i standardowymi fotelami TEP/Alcantara z czerwonymi szwami, 308 GTi 250 oferuje szereg opcji, takich jak 19-calowe felgi Carbone 19 oraz kubełkowe fotele Peugeot Sport. Kolory obejmują Ultimate Red, Perla Nera Black, Artense Grey, Nacré White, Hurricane Grey i Magnetic Blue.