Land Rover wprowadził w 2015 roku nową wersję Range Rovera Sport, poszerzając granice dużego SUV-a o sporty charakter dzięki silnikowi z doładowaniem oraz przestrojonemu układowi kierowniczemu i zawieszeniu.
Jednostka SVR (Special Vehicle Operations) Jaguara-Land Rovera wykorzystała swoje doświadczenie w tworzeniu Range Rovera Sport. Dzięki temu nowa wersja była nie tylko lżejsza od standardowego RRS, ale również bardziej agresywna w każdym możliwym aspekcie. Choć na pierwszy rzut oka wyglądała jak zwykły model z nieco zmienionym pakietem zewnętrznym, było to znacznie więcej.
Przód samochodu zmieniono, dodając nowy zderzak z szeroką, trapezoidalną dolną kratką boczną, flankowaną przez wloty powietrza, które chłodziły masywne przednie hamulce. Dzięki temu współczynnik oporu powietrza został nieco poprawiony, choć w przypadku tak dużego SUV-a nie miało to wielkiego znaczenia. Profil pojazdu odsłonił 21-calowe felgi ze stopów lekkich, które były owinięte oponami 275/45. Na przednich błotnikach producent umieścił fałszywe czarne wloty, które mimo wszystko wyglądały świetnie. Na koniec, z tyłu znalazł się podwójny układ wydechowy z okrągłymi rurami oraz emblemat SVR na dolnej części klapy bagażnika, informujący innych kierowców, że to nie był zwykły Range Rover Sport.
Wnętrze zostało wyposażone w przednie fotele kubełkowe z wysokim oparciem, które zapewniały doskonałe wsparcie boczne podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Skórzane wykończenie wnętrza obfitowało w mnóstwo elektronicznych gadżetów, a obrotowy pokrętło do wyboru biegów, które unosiło się z konsoli centralnej, tworzyło spektakularną atmosferę.
Pomimo wagi 2,5 tony, RRS SVR radził sobie z zakrętami jak samochód rajdowy, driftując wszystkimi czterema kołami. Było to możliwe dzięki wkładzie SVR w pojazd. Silnik V8 o pojemności 5,0 litra z doładowaniem, połączony z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, był nastawiony na osiągi i przekazywał swoją moc na wszystkie rogi.
Nowy model Range Rover Sport SVR napędzany jest silnikiem V8 o pojemności 5,0 litra z kompresorem, dostosowanym do generowania 550 KM i 502 lb-ft (680 Nm) momentu obrotowego – to wzrost o 40 KM i 41 lb-ft (56 Nm) w porównaniu do V8 z kompresorem w modelu Range Rover Sport Supercharged. Elektronicznie sterowany, dwustopniowy aktywny układ wydechowy zapewnia Range Roverowi Sport SVR inspirujący dźwięk, który towarzyszy oszałamiającej wydajności przy wyższych obrotach silnika – przyspieszenie od 0 do 60 mph zajmuje 4,5 sekundy (0-100 km/h w 4,7 sekundy) – jednocześnie zachowując komfort podczas codziennej jazdy.
Podkreślając możliwości terenowe, pojazdy wyposażone są w 21-calowe felgi ze stopów lekkich oraz opony całoroczne 275/45 R21. Zewnętrzny design SVR robi mocne wrażenie wizualne, a jednocześnie poprawia efektywność chłodzenia i aerodynamiki. Udoskonalenia w designie obejmują większe wloty powietrza w przednim zderzaku, zwiększające przepływ powietrza do dwóch intercoolerów, które obniżają temperaturę sprężonego powietrza przed jego dostaniem się do silnika.
Zmodyfikowane wnętrze z sportowymi fotelami zapewnia różnicę wizualną oraz zwiększone wsparcie podczas dynamicznej jazdy. SVR przeszedł szczegółowe testy, a prototypowe pojazdy pokonały prawie 1000 okrążeń na torze Nürburgring Nordschleife w Niemczech; ich najlepsze okrążenie zajęło tylko 8 minut i 14 sekund.
Ulepszony układ napędowy SVR
W standardowym systemie napędu na cztery koła, ośmiobiegowa skrzynia biegów otrzymuje dodatkowy moment obrotowy w niższych biegach. W trybie Dynamic, cechy jazdy sportowej są podkreślone dzięki szybszej reakcji na gaz i bardziej precyzyjnej logice zmiany biegów. Czas zmiany biegów został skrócony nawet o 50 procent w porównaniu do Range Rover Sport Supercharged. Adaptacyjna strategia zmiany biegów skrzynia biegów monitoruje przyspieszenie i siły boczne, a także żądania redukcji biegu i nachylenie, zanim wybierze jeden z 25 wcześniej ustalonych programów, aby bezproblemowo dostosować się do zachowań kierowcy i warunków drogowych. Sportowa jazda uruchamia agresywniejsze zmiany biegów i opóźnia zmiany w górę.
Aby poprawić stabilność dynamiczną, podczas szybkiej redukcji obrotów, gaz jest automatycznie przyspieszany, co łagodzi przejście między przełożeniami. Ta funkcja umożliwia również skrzyni biegów wykonanie serii szybkich redukcji przy mocnym hamowaniu z maksymalnym komfortem i kontrolą. Rozpoznawanie zakrętów utrzymuje jeden bieg podczas pokonywania zakrętu, aby poprawić stabilność, jednocześnie zapewniając szybką reakcję przy wyjeżdżaniu z zakrętu. Podobnie, skrzynia biegów rozpoznaje szereg manewrów wyprzedzania i utrzymuje niższy bieg, aby zapewnić natychmiastowe przyspieszenie.
W trybie ręcznym zmiany biegów dokonuje się za pomocą przycisków zmiany biegów lub dźwigni. Mimo tego sportowego nastawienia, nie ma negatywnego wpływu na komfort: konwerter momentu skrzyni biegów działa płynnie przy starcie z pierwszego biegu, ale jest pomijany przez sprzęgło blokujące od drugiego biegu wzwyż, tworząc bezpośrednie połączenie między skrzynią biegów a napędzanymi kołami.
Zachowane pełne możliwości
Range Rover Sport SVR odzwierciedla szeroki wachlarz możliwości dostępnych w modelu Range Rover Sport Supercharged. Standardowe wyposażenie obejmuje stały napęd na cztery koła z podziałem momentu obrotowego 50:50 oraz dwubiegową skrzynię rozdzielczą. Elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe w centralnym dyferencjale rozdziela moment obrotowy między przednią a tylną osią; w ekstremalnych warunkach do 100 procent może być kierowane na jedną z osi. Elektroniczny system kontroli trakcji dodatkowo wspomaga możliwości. Skrzynia rozdzielcza oferuje wybór biegów niskiego i wysokiego zakresu, z możliwością zmiany biegów w ruchu do 37 mph. Przełożenie w zakresie niskim wynosi 2,93:1, co zapewnia niezwykle niską prędkość jazdy w terenie.
Dynamiczny aktywny tylny mechanizm różnicowy został przestrojony dla SVR. Mechanizm różnicowy teraz blokuje się wcześniej i w większym stopniu, co zadowala kierowców zwracających uwagę na osiągi i zapewnia transfer momentu obrotowego na tylną oś z największą przyczepnością, zwiększając zręczność.
Rozkład momentu również został unikalnie przestrojony dla SVR. Wykorzystuje system hamulcowy pojazdu do tworzenia efektu dyferencjału rozdzielającego moment obrotowy, nieustannie balansując rozkład momentu silnika między cztery koła podczas pokonywania zakrętów, co poprawia przyczepność i kierowanie, a także redukuje podsterowność.
Ekskluzywny design SVR
Zaprojektowany przez zespół Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations (SVO), Range Rover Sport SVR robi silne wrażenie wizualne. Przedni zderzak wyposażony jest w muskularne trapezoidalne wloty powietrza, które zapewniają dodatkowy przepływ powietrza do intercoolerów, które kierują powietrze do silnika o mocy 550 KM. Głębszy przedni zderzak ma bardziej agresywną dolną sekcję, którą można usunąć w razie potrzeby podczas ekstremalnego off-roadu. Wloty powietrza dostarczają również dodatkowe chłodzenie dla sześciotłokowych hamulców Brembo.
Dodatkowe elementy ekskluzywne dla SVR obejmują ciemny napis Range Rover na masce, która ma zmodyfikowane wloty powietrza, oraz nowy grill w ciemnym wykończeniu, kontrastujący z diodowym oświetleniem reflektorów. Całkowicie nowy design błotnika zawiera charakterystyczny wlot powietrza, podczas gdy unikalne listwy boczne dodają muskularności.
Z tyłu wyraźne oznaczenie Range Rover Sport SVR oraz wyraźny wysoki spojler redukują siłę nośną. Unikalny tylny zderzak ma błyszczący czarny dyfuzor, który zawiera cztery rury wydechowe. Nowy tylny spojler zmniejsza siłę nośną i został starannie zbalansowany z nowym przednim zderzakiem. Nowy filtr NVH zamontowany poniżej przedniego zderzaka redukuje hałas wiatru i poprawia efektywność aerodynamiczną, zmniejszając siłę nośną na przodzie. Zewnętrzne wykończenia w czarnym kolorze oraz reflektory z czarnymi obudowami dopełniają ulepszeń designu, tworząc wizualnie imponującą obecność na drodze.
Wykończenie wnętrza SVR
Wewnątrz Range Rover Sport SVR, 14-kierunkowe, skórzane sportowe fotele oferują dodatkowe boczne wsparcie podczas dynamicznej jazdy. Tylnie fotele zostały przeprojektowane, aby odzwierciedlać sportowy charakter przednich siedzeń. Efektem jest sportowy wygląd czteromiejscowy z miejscem dla okazjonalnego piątego pasażera.
Fotele wykończone są luksusową skórą Oxford z żebrowanymi, pikowanymi środkami, czarnym przeszyciem, efektownym odblaskowym wstawieniem i wszystkie mają logo Range Rover Sport SVR. Dostępne są cztery uderzające opcje kolorystyczne wnętrza: czarny Ebony; czarny Ebony i biały Cirrus; czarny Ebony i czerwony Pimento; czarny Ebony i beżowy. Detale wykończenia wnętrza z anodowanego aluminium są standardowe, z opcjonalnym wykończeniem z włókna węglowego dostępnym na panelach drzwi, konsoli środkowej, desce rozdzielczej i obramowaniu kierownicy.
Ekscytujący dźwięk SVR
Ekskluzywny, dwustopniowy aktywny układ wydechowy wykorzystuje elektronicznie sterowane zawory, aby dostarczyć porywający dźwięk wydechu. System ma rury o większej średnicy – zwiększone z 2,2 cala (55 mm) w silniku V8 Supercharged do 2,4 cala (60 mm). Przy niższych obrotach silnika elektronicznie sterowane zawory zamykają dwa z czterech wylotów. Wraz ze wzrostem obrotów silnika i obciążenia – zazwyczaj w okolicach 3000 rpm – zawory otwierają się, pozwalając na większy przepływ przez wszystkie cztery wyloty i produkując poruszający dźwięk wydechu przy wyższych obrotach silnika. Wraz z zmodyfikowanym strojem silnika, który znacznie szybciej przerywa podawanie powietrza, gdy kierowca puszcza pedał gazu, nowy układ wydechowy także wytwarza wyraźny trzask podczas hamowania. Kierowca może również wybrać tryb cichy. Ponadto, symposer wzbogaca jakość dźwięku, filtrując pożądany hałas wlotowy do wnętrza.
Ulepszone zawieszenie i układ kierowniczy
Aby uzyskać sportowe prowadzenie i stabilność, Range Rover Sport SVR wykorzystuje wyłącznie dostosowaną wersję połączonego, czterokołowego zawieszenia powietrznego standardowego modelu. Adaptive Dynamics z ciągłymi, zmiennymi tłumikami magnetoreologicznymi dostosowuje siłę tłumienia niemal natychmiastowo w odpowiedzi na zmieniające się warunki nawierzchni i reakcje kierowcy. Poduszki tylnego zawieszenia zostały usztywnione o 20 procent w porównaniu do Range Rover Sport Supercharged, co zapewnia jeszcze szybszą reakcję na polecenia kierowcy.
Pomimo wysokich osiągów, zwykle związanych z samochodami sportowymi, nie poświęcono komfortu ani zdolności terenowej pojazdu: jakość jazdy zachowuje swoją zgodność, a wysokość jazdy pozostaje niezmieniona, z regulowanym zakresem od 2 cali (50 mm) w trybie dostępu do 9,3 cala (235 mm) podczas jazdy w terenie. Skok kół pozostaje identyczny, z 10,2 cala ruchu z przodu i 10,7 cala (272 mm) z tyłu. Głębokość brodzenia wciąż wynosi 33,5 cala (850 mm). Sześć ustawień Terrain Response® 2 pozostaje dostępnych: ogólne, dynamiczne, trawa/żwir/śnieg, błoto/wyboje, piasek i jazda po skałach. Alternatywnie, ustawienie „Auto” inteligentnie wybiera najbardziej odpowiedni tryb.
Zaktualizowany system wspomagania kierownicy (EPAS) dysponuje zmienną proporcją, z wrażliwym na prędkość wspomaganiem, co daje większe ciężarowe czucie przy dużych prędkościach. Felgi aluminiowe o rozmiarze 21 cali, specyficzne dla Range Rover Sport SVR, noszą opony całoroczne 275/45 R21.
Aktywna kontrola przechyłu dostosowana do płaskiego i szybkiego pokonywania zakrętów
Współpracując z sprężynami powietrznymi i aktywnymi tłumikami o zmiennej charakterystyce, dwukanałowa aktywna kontrola przechyłu (ARC) zwiększa wydajność wysokowydajnościową. Zamiast tradycyjnych stabilizatorów, ARC wykorzystuje siłowniki napędzane pompą hydrauliczną, aby kontrolować przechył nadwozia, dopasowując się do przyspieszeń nadwozia do 1000 razy na sekundę. W porównaniu do wcześniejszych iteracji z jednym siłownikiem, ARC korzysta z dwóch siłowników reagujących niezależnie na boczny przechył na każdej osi, co zapewnia większą precyzję. Gdy ARC wykryje przechył pojazdu, ma na celu zastosowanie przeciwnie skierowanego momentu, utrzymując nadwozie na poziomie i stabilnym. ARC pozwala Range Rover Sport SVR na pokonywanie zakrętów płasko i szybko. Tryb dynamiczny dodatkowo redukuje przechył nadwozia dla maksymalnych możliwości prowadzenia.