Hiszpańska marka SEAT wprowadziła na rynek wersję kombi modelu Leon Cupra, dzieląc platformę z Volkswagenem Golfem R Variant.
SEAT był już uznawany za sportową markę na rynku europejskim, a klienci cieszyli się za każdym razem, gdy hiszpańska firma wypuszczała wzmocniony model z serii Cupra. To było przed przekształceniem Cupra w osobną markę. Jednak osoby, które nie były już nastolatkami i miały własne dzieci, potrzebowały samochodów z większymi kabinami, a zwykły Leon Cupra nie spełniał tych wymagań. W rezultacie SEAT wprowadził wersję z długim dachem.
Podobnie jak w wersji hatchback Leon Cupra, ST charakteryzował się kanciastą stylistyką i pełnymi reflektorami LED. Jednak profil był inny. Nadal miał te same przednie drzwi, ale wydłużony dach zmusił producenta do zainstalowania zestawu okien między tylnymi drzwiami a słupkami D. Na koniec, z tyłu, dachowa klapa była ozdobiona spojlerem na górnej części oraz literami Cupra na panelu tylnym. Pod zderzakiem, Leon Cupra ST otrzymał dyfuzor i owalne wydechy po bokach.
Wnętrze samochodu wyposażono w fotele kubełkowe z wysokiemi oparciami z przodu oraz dzieloną kanapę z tyłu, która mogła zwiększyć przestrzeń bagażową z 587 litrów (20,7 cu-ft) do 1,470 litrów (52 cu-ft). Na desce rozdzielczej umieszczono mieszany zestaw wskaźników, który zawierał dwie tarcze z dwoma wskaźnikami oraz wyświetlacz TFT umieszczony między nimi. Dodatkowo, w centralnej konsoli zainstalowano wyświetlacz jednostki multimedialnej.
Pod maską, SEAT zastosował ten sam silnik R4 z regularnego Leona Cupra, oferując go w wersjach o mocy 280 PS (276 hp) lub 300 PS (296 hp) oraz z napędem na wszystkie koła. Ponadto wersja FWD była standardowo wyposażona w elektronicznie sterowany dyferencjał ograniczonego poślizgu.
SEAT prezentuje idealny samochód, który łączy przyjemność z jazdy oraz osiągi: nowy Leon ST Cupra w unikalny sposób łączy najwyższe osiągi ze stylem i użytecznością. Maksymalna pojemność ładunkowa wynosi 1,470 litrów, a Leon ST Cupra 280 przyspiesza od zera do 100 km/h w zaledwie 6.0 sekund – tak szybko może być wszechstronność. Oszałamiający design, indywidualne opcje wyposażenia i doskonała jakość to kolejne cechy, które sprawiają, że Leon ST Cupra to naprawdę wyjątkowa propozycja. Jak przystało na SEAT, wyjątkowa jakość w stosunku do ceny jest oczywiście standardem.
Wśród dziennikarzy i klientów, SEAT Leon Cupra jest bardzo ceniony zarówno jako Sport Coupé, jak i pięciodrzwiowy. W mediach branżowych w całej Europie, Cupra natychmiast stał się stałym zwycięzcą testów porównawczych; jego właściciele uwielbiają jego design i manierę jazdy. Nowy Leon ST Cupra dodaje kolejną wymiar – przestronność kombi. Do pracy i dla rodziny, do sportu i hobby – dzięki swojej wszechstronności, Leon ST Cupra jest idealnym samochodem sportowym do wszystkich aspektów życia.
„Nowy Leon ST Cupra to doskonałe uzupełnienie naszej linii modeli o wysokich osiągach. Połączenie dopracowanej wydajności i wyrazistej dynamiki z komfortem na długie trasy i atrakcyjną funkcjonalnością czyni go absolutnie wyjątkowym,” mówi Jürgen Stackmann, Prezydent SEAT S.A. „Leon ST Cupra pokazuje wartości marki SEAT w najlepszym wydaniu. Jesteśmy dumni z technicznej doskonałości i jakości, którą reprezentuje.”
Skoncentrowany zestaw technologii hi-tech zapewnia ogromne osiągi nowego Leona ST Cupra. Na szczycie znajduje się silnik 2.0 TSI z podwójnym wtryskiem i zmiennymi fazami rozrządu. W zależności od wersji, generuje moc 195 kW / 265 KM lub 206 kW / 280 KM. Dynamiczna kontrola podwozia DCC, blokada dyferencjału z przodu, progresywne kierownictwo, profil jazdy Cupra oraz standardowe pełne reflektory LED to kolejne przykłady zaawansowanej technologii.
„Nowy Leon ST Cupra to czysty SEAT – emocje i osiągi, design i dynamika dostarczają radości z jazdy na kilometr za kilometrem. Posiada nowoczesną technologię, co widać w jego doskonałej precyzji, ale także w niesamowitej efektywności,” podkreśla Dr. Matthias Rabe, Wiceprezydent ds. Badań i Rozwoju. „Zainwestowaliśmy wiele w detale, aby zapewnić, że Leon Cupra ma tę samą jazdę i tę samą sportowość w wersji kombi – ale z dodatkowymi możliwościami użytkowymi.”
Dzięki nowemu Leonowi ST Cupra, historia sukcesu wkracza na kolejny poziom. Pierwsza generacja zadebiutowała w 1996 roku z modelem Ibiza, odkąd dynamiczne modele Cupra rozwijały się, stając się ikonami marki SEAT. W nowej generacji Leon w wersji trzydrzwiowej oferowany jest po raz pierwszy jako Cupra – a teraz także Leon ST.
Jazda – najlepsze osiągi w komplecie
Cupra oznacza moc, wydajność, dynamikę – a nowy Leon ST Cupra doskonale spełnia wszystkie te obietnice. Cupra 280 z opcjonalną skrzynią DSG, najlepszy model marki, przyspiesza od zera do 100 km/h w zaledwie 6.0 sekund, a w 6.1 sekund z manualną skrzynią. Regulowana prędkość maksymalna 250 km/h to standard. Maksymalny moment obrotowy 350 niutonometrów w szerokim zakresie od 1,700 do 5,600 obr/min zapewnia imponującą moc w każdej sytuacji. A Cupra z mocą 195 kW / 265 KM i maksymalnym momentem obrotowym 350 niutonometrów jest zaledwie odrobinę wolniejsza. Jej czas przyspieszenia wynosi 6.2 sekundy z manualną skrzynią i 6.1 sekundy z DSG.
W kontekście tego, nowy Leon ST Cupra jest zdumiewająco efektywny. Średnie zużycie paliwa dla obu wariantów mocy wynosi zaledwie 6.6 litrów z DSG i 6.7 litrów z manualną skrzynią. To odpowiada wartościom CO2 wynoszącym zaledwie 154 i 157 gramów.
Doskonałe osiągi Leona ST Cupra mogą być jeszcze większe dzięki Pakietowi Wydajności, który obejmuje większe zaciski hamulcowe Brembo, specyficzne koła i specjalne opony.
Komponenty silnika hi-tech
Jako prawdziwy silnik sportowy, 2.0 TSI reaguje spontanicznie na każdy ruch pedału gazu i kręci się na wysokich obrotach – w połączeniu z bogatym i wyrafinowanym dźwiękiem wspieranym przez aktor dźwięku. Nowa jednostka napędowa z wyjątkowo responsywną turbosprężarką jest wypełniona nowoczesnymi i przełomowymi rozwiązaniami – w systemie podwójnego wtrysku, wtrysk benzyny jest uzupełniany w warunkach częściowego obciążenia przez wtrysk do kolektora. Jego optymalne nastawy redukują zużycie paliwa i emisję cząstek stałych. Wypełnienie cylindrów zawsze pozostaje w optymalnym zakresie – wałki rozrządu są regulowane, a system podnoszenia zaworów reguluje otwieranie po stronie wydechowej. Kolektor wydechowy jest zintegrowany z głowicą cylindrów i jest częścią innowacyjnego systemu zarządzania termicznego. Ulepszone powłoki i stop aluminium dla tłoków oraz łożysk minimalizują tarcie. Pakiet wydajności Cupra obejmuje również system start-stop i regenerację energii hamowania.
Podwozie – technologia hi-tech dla precyzji i dynamiki
Cupra zawsze była synonimem doskonałej dynamiki, precyzyjnej zwinności i niesamowitego charakteru sportowego. Nowy Leon ST Cupra jednak podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej – w każdej kategorii. Dzięki standardowemu systemowi DCC dynamicznej kontroli zawieszenia, blokadzie dyferencjału osi przedniej oraz progresywnemu kierownictwu, nowy Leon Cupra osiąga znacznie szybsze czasy okrążeń na torze niż jego już imponujący poprzednik. Jednocześnie jest znacznie bardziej relaksujący w prowadzeniu, z zaskakująco wyrafinowanym poziomem komfortu, nawet na długich trasach autostradowych. Bezpieczne i niezawodne hamowanie zapewnia system hamulcowy specyficzny dla Cupra, rozpoznawalny po czerwonych zaciskach.
DCC dynamiczna kontrola zawieszenia
Kluczowe fundamenty dynamiki to niska masa i sztywna konstrukcja. Systematyczne projektowanie lekkiej konstrukcji nowej rodziny Leon jest również widoczne w ST Cupra. Nowa generacja DCC dynamicznej kontroli zawieszenia, opracowana specjalnie dla Cupra, jest jeszcze bardziej wrażliwa i reaktywna, dostosowując charakterystykę zawieszenia do panujących warunków w ułamku sekundy. To samo dotyczy preferencji kierowcy – profil jazdy Cupra pozwala na szeroką personalizację ustawień.
Blokada dyferencjału osi przedniej
Nowa blokada dyferencjału osi przedniej znacznie poprawia przyczepność i zachowanie tego samochodu z napędem na przednią oś. System wykorzystuje pakiet wielotarczowy, który jest sterowany hydraulicznie i kontrolowany elektronicznie. Maksymalna siła blokady wynosi 1,600 niutonometrów i w ekstremalnych przypadkach 100% napędu może być przesyłane na jedno koło. Blokada dyferencjału jest zintegrowana ze wszystkimi systemami zarządzania, takimi jak ESP i EDS. Poprawia nie tylko przyczepność, ale także eliminuje wpływ momentu na kierownicę. Dodatkowo, jej wrażliwe sterowanie nie wpływa negatywnie na uczucie prowadzenia.
Progresywne kierownictwo
Również dostępne jako standardowe wyposażenie, progresywne kierownictwo poprawia zwrotność nowego Leona ST Cupra. Kierowca doświadczy precyzyjnego i relaksującego uczucia kierowania, wymagana jest mniejsza liczba ruchów kierownicą, co zmniejsza liczbę zmian uchwytu, szczególnie w zakrętach czy manewrach parkowania. Kierownica w nowym Leonie Cupra działa z progresywnym przełożeniem dzięki zmiennej zębatce.
System zarządzania ESP został dodatkowo rozwinięty specjalnie dla nowego Leona ST Cupra i umożliwia bardzo sportowy styl jazdy z zachowaniem pełnej funkcjonalności bezpieczeństwa. W przypadku bardzo dynamicznego użycia, takiego jak na torze wyścigowym, może być również dezaktywowana w dwóch etapach – pierwszy etap dezaktywuje kontrolę trakcji i przełącza ESP w tryb sportowy, co pozwala na większe kąty obrotu. Drugi etap całkowicie dezaktywuje ESP.
Profil jazdy Cupra
Profil jazdy Cupra umożliwia dostosowanie charakterystyki nowego Leona ST Cupra w szerokim zakresie do indywidualnych preferencji kierowcy. Oprócz trybów Comfort i Sport, tryb Cupra był oczywiście centralnym punktem dla inżynierów w Martorell. Odpowiedź na gaz w tym ustawieniu jest szczególnie wrażliwa, podczas gdy DSG pracuje w najsportowszym trybie zmiany biegów, a aktor dźwięku wspiera pełny ton silnika doładowanego. DCC dynamiczna kontrola zawieszenia, progresywne kierownictwo oraz blokada dyferencjału osi przedniej również działają w najsportowszych ustawieniach.
Design – emocjonalny i potężny
Emocjonalny design to wielka siła rodziny Leon. W nowym Cupra, ten aspekt został rozwinięty o krok dalej. Rozciągnięta sylwetka wersji kombi ST idealnie pasuje do dużych, charakterystycznych kół. Nowy przód z dużymi wlotami powietrza i reflektorami LED zapewnia potężny wygląd, podobnie jak tylny zderzak z efektem dyfuzora i dwa owalne końcówki wydechu. Felgi aluminiowe są ekskluzywne dla Cupra, a czerwone zaciski hamulcowe i przyciemnione szyby boczne oraz tylna podkreślają jej indywidualność.
Wnętrze koncentruje się na sportowej kierownicy Cupra w unikalnym designie z łopatkami do zmiany biegów w opcjonalnej skrzyni DSG, a także na sportowych fotelach głównych wykonanych z czarnego Alcantary z białymi przeszyciami. Dostępna jest również pełna skórzana tapicerka w czerni, również z białymi przeszyciami. W przypadku ekstremalnej przyczepności bocznej, oferowane są opcjonalne fotele kubełkowe. Pedaly i progi wejściowe wykonane są z aluminium.
ST Cupra 280 różni się wizualnie dzięki unikalnym 19-calowym kołom z wykończeniem w kolorze tytanu, Pakietowi Aerodynamicznemu z spojlerem na tylnej krawędzi dachu, literom Cupra na zaciskach hamulcowych oraz czarnym obudowom lusterka zewnętrznego. Elementy wykończenia w kokpicie tej sportowej wersji są głęboko błyszczące czarne lub alternatywnie klasyczne chromowane.
Wyposażenie – ekskluzywne i indywidualne
Leon ST Cupra także wyraża swoją pozycję jako model najwyższej klasy w gamie SEAT-a dzięki progresywnemu kierownictwu, dynamicznej kontroli zawieszenia, blokadzie dyferencjału osi przedniej, profilowi jazdy Cupra oraz wysokowydajnemu systemowi hamulcowemu z 18-calowymi kołami (Cupra 280: 19-cali).
W standardzie znajdują się również reflektory pełne LED i tylnie światła LED. Obok swojego charakterystycznego designu, reflektory LED mają wiele innych zalet – oświetlają drogę przed sobą przy temperaturze barwowej wynoszącej 5,300 Kelvinów. Ponieważ jest to bardzo zbliżone do światła dziennego, ma to minimalny wpływ na wzrok. Pod względem efektywności, diody LED zużywają minimalną ilość energii – światło mijania na przykład pobiera zaledwie 20 watów na jednostkę.
Najlepsze sportowe fotele z Alcantary, kierownica Cupra oraz system medialny Plus z kolorowym wyświetlaczem dotykowym o przekątnej 6,5 cala to standardowe elementy wnętrza oprócz bogatego podstawowego wyposażenia Leona FR. Szczególną cechą wnętrza Cupra jest podświetlenie ambientowe. Diody LED w panelach drzwi podkreślają kontury designu wnętrza i dodają poczucia luksusu w kabinie pasażerskiej. Jednocześnie, podświetlenie ambientowe oferuje pasażerom lepszą orientację oraz jeszcze większe poczucie przestronności. Kolor diod LED można dostosować za pomocą profilu jazdy Cupra – w trybie Cupra świecą na czerwono, w ustawieniu standardowym na biało.