Subaru podjęło śmiałą decyzję, wprowadzając na rynek model WRX STI 2014 jako czterodrzwiowy sedan, rezygnując jednocześnie z nazwy Impreza w nazwie samochodu.
Dzięki sześciu tytułom w Mistrzostwach Świata w Rajdach i 122 miejscom na podium w 193 wyścigach, Impreza była szanowaną nazwą w świecie motorsportu. Jej wersja drogowa również była niezwykle szybka i mogła zawstydzić wiele innych samochodów sportowych, które kosztowały więcej. Co więcej, Subaru stworzyło specjalne modele oznaczone jako WRX i jego mocniejszego brata, WRX STI. Jednak z biegiem czasu producent postanowił rozdzielić zwykłą Imprezę od jej znacznie bardziej wydajnych wersji. Te dwa modele miały różne segmenty rynkowe, a producent uznał to za mądrą decyzję. W rezultacie w 2014 roku wprowadzono je jako niezależne produkty. WRX był połączeniem pojazdu rodzinnego i samochodu sportowego, podczas gdy wersja STI (Subaru Tecnica International) była czysto nastawiona na osiągi, mimo czterodrzwiowej nadwozia. Producent zaprezentował go na 2014 North American International Motor Show jako model na rok 2015 dla amerykańskich klientów.
Mówi się, aby nie oceniać książki po okładce, ale WRX STI nie próbował ukrywać swoich możliwości. Z przodu samochody miały górną, heksagonalną kratkę między reflektorami, ozdobioną czerwonym napisem STI. Niżej, na zderzaku, producent dodał szeroki, trapezoidalny wlot powietrza, który dostarczał świeże powietrze do intercoolera, a po bokach znajdowały się duże wloty, w których umieszczono lampy przeciwmgielne. Reflektory w kształcie drapieżnika z diodami LED do jazdy dziennej podkreślały agresywny wygląd samochodu. Na tym wszystkim producent zainstalował aluminiową maskę z funkcjonalnym wlotem.
Z profilu, powiększone nadkola mieściły grube opony 245/40 umieszczone na 18-calowych lekkich felgach. Dodatkowo, aerodynamicznie ukształtowane listwy boczne potwierdziły sportowy charakter WRX STI. Jednak Subaru nie poprzestało na agresywnym stylu nadwozia i kontynuowało z powiększonymi tylnymi błotnikami. Z tyłu, na klapie bagażnika, producent umieścił duży spojler, który mógł zwiększyć docisk do podłoża. Ostatecznie tylna część nadwozia miała diodowe światła przeciwmgielne, które otaczały klapę bagażnika, podczas gdy pod zderzakiem producent zastosował dyfuzor otoczony czterema końcówkami wydechu.
Wewnątrz, inspirowane rajdami wnętrze potwierdziło klientom, że to nie jest zwykły pojazd. Subaru zamontowało dwa duże wskaźniki z czerwonymi cyframi w zestawie wskaźników dla prędkościomierza i obrotomierza. Między nimi producent dodał wyświetlacz TFT, który pokazywał dane z komputera pokładowego. Skórzana kierownica z płaskim dnem, wyposażona w przyciski do obsługi multimediów oraz dolny szprych z logo STI, dawała kierowcy poczuć się w dobrych rękach. Na górze konsoli centralnej, Subaru oferowało 6,5-calowy ekran nawigacyjny/multimedialny jako opcję. Jednak sportowe fotele z wysokim wzmocnieniem i wykończeniem z Alcantary były standardem. Między nimi, WRX STI miał konsolę środkową, w której znajdował się dźwignia zmiany biegów i hamulec ręczny. W USA, Subaru zaoferowało także limitowaną wersję z 1,000 sztuk, która miała unikalną tabliczkę obok kierowcy z numerem produkcyjnym samochodu.
Pod maską, japońscy inżynierowie ciężko pracowali, aby stworzyć jeden z najbardziej imponujących silników zamontowanych w sportowym sedanach. Była to jednostka 2.5-litra, turboładowana, czyli silnik w układzie bokser, który mógł przekazywać ponad 300 koni mechanicznych we wszystkie narożniki dzięki uznawanej przez Subaru symetrycznej napędowi na wszystkie koła. Sześciobiegowa skrzynia manualna oraz dyferencjał o ograniczonym poślizgu na tylnej osi przynosiły znakomite osiągi. Dodatkowo producent oferował zaawansowane ustawienia dla dyferencjału centralnego, w zależności od warunków drogowych (żwir, śnieg i asfalt).
Subaru of America, Inc. zaprezentowało nowego, zupełnie odmienionego Subaru WRX STI z 2015 roku, ikoniczny model sportowy marki, na 2014 North American International Auto Show. Subaru wprowadzi na rynek edycję Launch WRX STI, ograniczoną do 1,000 sztuk, która będzie dostępna wyłącznie w kolorze WR Blue oraz z złotymi kołami BBS® wykonanymi z włókna węglowego i unikalnymi elementami wykończenia wnętrza.
Napędzany legendarnym silnikiem BOXER o pojemności 2.5 litra i mocy 305 KM, model WRX STI z 2015 roku prezentuje nową, szerszą konstrukcję nadwozia czterodrzwiowego, opartą na sztywniejszym podwoziu, co zapewnia lepszą zwrotność i precyzję prowadzenia. Subaru WRX STI oferuje układ napędowy wywodzący się z rajdów oraz napęd na cztery koła, charakterystyczny dla tego modelu. Zawieszenie zostało wzmocnione poprzez sztywniejsze podwozie, sztywniejsze sprężyny oraz szybsze układ kierowniczy (przełożenie 13.0:1).
W nowym modelu WRX STI z 2015 roku, aktywna wektoryzacja momentu obrotowego dołącza do zestawu sprawdzonych technologii prowadzenia, który obejmuje Symetryczny Napęd na Cztery Koła (DCCD), wielomodełową kontrolę dynamiki pojazdu oraz system hamulcowy Brembo® z systemem ABS Super Sport.
Ikoniczny design STI wyłącznie w wersji Sedan
Odważniejszy przód sprawia, że WRX STI z 2015 roku wygląda, jakby był gotowy na podbój drogi. Konfiguracja „nose-cone” łączy kratkę i zderzak w jedną całość z przodu maski, która w modelu z 2015 roku wykonana jest z aluminium, co zmniejsza wagę z przodu pojazdu. Węższe reflektory, zaprojektowane tak, aby evokować spojrzenie drapieżnika, flankują heksagonalną kratkę Subaru. To bardziej intensywne spojrzenie dzięki nowym standardowym diodowym reflektorom LED do jazdy dziennej.
Specjalna maska, błotniki, drzwi i ćwiartki, zderzaki, reflektory oraz zespoły tylnych świateł podkreślają tożsamość Subaru WRX STI. Tak jak w poprzednich modelach WRX STI, funkcjonalny zastaw powietrza dostarcza świeżego powietrza do intercoolera, a w modelu z 2015 roku jest osadzony głębiej w masce, co zapewnia lepszą widoczność do przodu.
Inne nowe, sportowe szczegóły obejmują okrągłe otoczenia świateł przeciwmgielnych z wzorem przypominającym włókno węglowe oraz wentylacje w błotnikach z siatkowym ekranem. Pełny pakiet aerodynamiczny zawiera dużą tylną spoiler, która stała się znakiem rozpoznawczym WRX STI. Tylny dyfuzor, diodowe tylne światła oraz diodowa lampa stopu (CHMSL) pozostawiają charakterystyczny ślad.
Nowa, sztywniejsza konstrukcja podwozia dla lepszej zwrotności
Struktura nadwozia WRX STI z 2015 roku w większym stopniu wykorzystuje stal o wysokiej wytrzymałości w porównaniu do poprzedniego modelu i wyposażona jest w specjalne elementy usztywniające w kluczowych miejscach. Sztywniejsze podwozie zapewnia bardzo szybki czas reakcji układu kierowniczego, który został wzorcowany w porównaniu do najlepszych sportowych samochodów. Przełożenie układu kierowniczego 13.0:1 zapewnia szybkie 2.5 obrotu od skrajnego do skrajnego w porównaniu do 14.5:1 i 2.8 dla standardowego modelu WRX.
Jak w poprzednich modelach WRX STI, wersja z 2015 roku korzysta z ekskluzywnego systemu zawieszenia z odwróconymi kolumnami, który zapewnia wyższy poziom zwrotności w zakrętach. Aluminiowe dolne ramiona L z przodu redukują wagę pojazdu, a zawieszenie dostosowane do STI współpracuje z standardowymi kołami o średnicy 18 cali i oponami letnimi 245/40R18, przy czym modele WRX STI Launch Edition i WRX STI Limited mają koła ze stopów aluminium BBS®.
Silnik 2.5 Turbo BOXER o mocy 305 KM
WRX STI z 2015 roku napędzany jest czterocylindrowym silnikiem BOXER o pojemności 2.5 litra, turboładowanym i schłodzonym, który korzysta z systemu Dual Active Valve Control (Dual AVCS). Silnik, ekskluzywny dla modelu STI, generuje 305 KM (SAE) przy 6,000 obr./min i 290 lb-ft maksymalnego momentu obrotowego przy 4,000 obr./min.
Silnik WRX STI współpracuje wyłącznie z wzmocnioną manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach, która w modelu edycji Launch zawiera krótką dźwignię zmiany biegów STI. System wsparcia przy ruszaniu na wzniesieniu może momentalnie zapobiec toczeniu się samochodu do tyłu podczas ruszania z miejsca na nachyleniu.
System zarządzania napędem Subaru Intelligent Drive (SI-DRIVE) pozwala kierowcy dostosować charakterystykę jazdy samochodu, wybierając jedną z trzech dostępnych opcji: „Intelligent”, „Sport” oraz „Sport Sharp”, przy pomocy pokrętła umieszczonego na konsoli centralnej. SI-DRIVE zmienia charakterystyki wydajności pojazdu, regulując moduł sterujący silnikiem oraz precyzyjnie dostosowując system elektronicznego sterowania przepustnicą.
Napęd na cztery koła DCCD z wieloma trybami kontrolowania dynamiki pojazdu
WRX STI z 2015 roku wyposażony jest wyłącznie w wersję Multi-Mode Driver Controlled Center Differential (DCCD) systemu Symetrycznego Napędu na Cztery Koła Subaru. Ten wyrafinowany system wykorzystuje przekładnie różnicowe typu planetarnego z nominalnym podziałem momentu obrotowego 41:59. Mechaniczne, ograniczone poślizgiem centralne różnicowe wzmacniają elektronicznie sterowane różnicowe, aby zwiększyć wydajność przenoszenia momentu obrotowego.
Dane z czujników, takich jak kąt skrętu, położenie przepustnicy, RPM, boczne przyspieszenie, kąt nachylenia, hamulec, ABS i prędkość kół, regulują odpowiedź na przenoszenie momentu obrotowego. Przekładnia przednia o ograniczonym poślizgu oraz tylna różnicowa TORSEN® optymalizują rozkład momentu obrotowego z boku na bok.
System DCCD AWD oferuje trzy automatyczne tryby, z różnymi poziomami blokady centralnego różnicowego, aby dostosować się do różnych sytuacji drogowych. W trybie manualnym kierowca może wybrać jeden z sześciu poziomów blokady centralnego różnicowego, aby dopasować go do danej sytuacji.
Aktywna wektoryzacja momentu obrotowego, będąca ulepszeniem systemu kontroli stabilności i trakcji Multi-Mode Vehicle Dynamics Control (VDC), może zastosować ciśnienie hamulca na wewnętrznym przednim kole, aby ułatwić bardziej neutralne pokonywanie zakrętów. System VDC oferuje jeszcze więcej opcji dla kierowcy, z trzema ustawieniami: „VDC Normal”, „Traction” oraz „Off”. Każde z nich zapewnia odpowiednio mniejsze poziomy zaangażowania systemu, pozwalając kierowcy na dostosowanie reakcji do danej sytuacji. Aktywna wektoryzacja momentu obrotowego pozostaje aktywna w trybach „Normal” i „Traction”.
Premium wnętrze
Wydłużona o jeden cal baza kół w porównaniu do poprzedniego WRX STI zapewnia bardziej przestronną kabinę w nowym modelu. Szyba przednia jest bardziej nachylona niż wcześniej, a słupki A zostały przesunięte do przodu o prawie osiem cali na dole, co poprawia widoczność do przodu, wspomagane przez niższy kokpit i węższe słupki A. Niższe progi i szeroko otwierane drzwi ułatwiają wsiadanie i wysiadanie. Miejsca na nogi z tyłu zwiększyły się o niemal dwa cale, a pojemność bagażnika wynosi teraz 12 cu. ft., w porównaniu do 11.3 cu. ft. w poprzednim modelu WRX STI sedan. Standardowe tylne siedzenie dzielone w proporcji 60/40 zapewnia wszechstronność. Nowe dostępne oświetlenie powitalne reaguje na zbliżającego się kierowcę.
W WRX STI z 2015 roku kierowca trzyma nową, skórzaną, spłaszczoną u dołu kierownicę, która integruje przyciski do kontroli dźwięku i Bluetooth. Elektroluminescencyjny panel wskaźników STI Design zyskuje nowy centralny wyświetlacz LCD o przekątnej 3.5 cala, który pokazuje różne funkcje, w tym ostrzeżenia o niskim poziomie oleju i płynu do spryskiwaczy oraz wybrany bieg.
Eleganckie wykończenia i detale są powszechne, w tym materiały o miękkiej fakturze dla kokpitu, wykończenia drzwi i podłokietnika konsoli centralnej. Nowy centralny wyświetlacz multimedialny z ekranem LCD o przekątnej 4.3 cala oferuje wiele funkcji systemów pojazdu, w tym standardowy wyświetlacz kamery tylniej, wyświetlacz ciśnienia doładowania, dźwięk (w modelach bez nawigacji), Bluetooth i ustawienia klimatyzacji oraz ekran VDC pokazujący działanie kontroli trakcji. Wyświetlacz może również dostarczyć informacji o samosprawdzaniu pojazdu oraz przypomnienia o konserwacji.
Standardowe funkcje WRX STI z 2015 roku obejmują automatyczną klimatyzację z podziałem na dwa strefy oraz pakiet All-Weather (podgrzewane przednie fotele w dwóch trybach, podgrzewane lusterka zewnętrzne i odszroniacz wycieraczek). Nowy standardowy system audio łączy radiostację AM/FM z HD Radio®, odtwarzaczem CD na jeden dysk, 6 głośnikami, obsługą MP3/WMA, systemem transmisji danych radiowych (RDBS), bezprzewodowymi połączeniami Bluetooth i przesyłaniem dźwięku, możliwością sterowania iPod®, etykietowaniem iTunes®, radiem satelitarnym SiriusXM® (wymagana subskrypcja), portem USB oraz gniazdem audio 3.5 mm. Liczne schowki w i wokół konsoli centralnej pomieszczą telefony, dyski USB i odtwarzacze MP3.