Toyota wprowadziła drugą aktualizację trzeciej generacji modelu Avensis w 2015 roku, dostosowując go do norm emisji Euro 6b, które stały się obowiązkowe od stycznia tego roku. Samochód był dostępny w wersji sedan oraz kombi.
Avensis był już znaną marką wśród europejskich klientów, a Toyota w segmencie D rywalizowała z takimi pojazdami jak Ford Mondeo, Opel Insignia czy Volkswagen Passat. Japoński producent starał się zdobyć większy udział w rynku samochodów kombi, oferując pojazd wprowadzony na rynek w 2009 roku, który został zmodernizowany w 2012 roku i ponownie w 2015. Mimo że pomiędzy wersjami zachodziły znaczące zmiany, ogólny kształt samochodu nadal zdradzał, że oparty był na starszej platformie. Ta wersja Avensisa nosiła nazwę Touring Sports.
Od przodu samochód miał nowe reflektory z diodami LED do jazdy dziennej, które były lekko opływowe po bokach, podobnie jak w zaktualizowanej wersji z 2012 roku. Ponadto szeroka i smukła kratka w kształcie litery V miała chromowaną poprzeczkę z logo producenta na środku, a poniżej znajdował się masywny zderzak, który integrował główny obszar chłodzenia podzielony na dwa odwrócone trapezowe kształty. Po bokach dolnego zderzaka Toyota zamontowała lampy przeciwmgielne w osobnych zespołach. Na końcu, zderzak miał dolną poprzeczkę, która przypominała splitter w samochodzie sportowym.
Z profilu, model Touring Sports z 2015 roku miał lekko opadający dach, co nadawało mu wygląd shooting brake. Dodatkowo, producent przyciemnił słupki B i C, aby podkreślić sportowy charakter pojazdu. Toyota wprowadziła również aerodynamikę w postaci profili progów, które nieco obniżały prześwit. Klienci mogli również wybrać felgi aluminiowe o średnicy 17” lub 18”. Na koniec, tył samochodu wyposażono w nowe światła tylne z technologią LED, których kształt nawiązywał do reflektorów, co powodowało, że auto wyglądało na szersze, a efekt ten potęgowała chromowana poprzeczka przebiegająca przez klapę bagażnika.
W środku Toyota poprawiła design, oferując klientom zestaw wskaźników w stylu lornetki, gdzie prędkościomierz i obrotomierz były umieszczone w osobnych zespołach, flankingując 4,2-calowy kolorowy wyświetlacz TFT od drugiego poziomu wyposażenia w górę. Ponadto centralna konsola zawierała 8-calowy ekran dotykowy dla systemu multimedialnego, dostępnego jako opcja. Z tyłu, siedzenie z dzielonym oparciem (60/40) było wystarczająco szerokie dla trzech dorosłych. W bagażniku, Touring Sports pokazał swoje kombiowe korzenie, oferując kilka przegródek na drobiazgi oraz haczyki do mocowania toreb z zakupami.
Toyota pracowała także nad platformą samochodu. Jej przednie zawieszenie na kolumnach McPhersona i tylne wielowahaczowe zostały przekonfigurowane, aby zapewnić sportowe prowadzenie. Pod maską producent zainstalował wybór silników diesla i benzynowych, a w przypadku niektórych z nich współpracował z BMW przy ich produkcji.
Nowy Avensis, dzięki swojemu stylowi, nowym silnikom i innowacyjnej technologii, ma na celu ułatwienie życia swoim klientom. Niezależnie od wersji czy klasy, stworzono go jako prestiżowego, zaufanego, bezpiecznego i komfortowego towarzysza.
Zaprojektowany, opracowany i wyprodukowany w Europie, od momentu swojego debiutu pod koniec 1997 roku na europejskich drogach pojawiło się ponad 1,711,800 samochodów Avensis, obejmujących trzy pokolenia.
Jakość, trwałość i niezawodność zawsze były jednymi z najmocniejszych stron modelu Avensis. Obecny model cieszy się wysokimi ocenami w segmencie D pod względem jakości, trwałości i niezawodności, a w 2014 roku zdobył najwyższą notę w niemieckim badaniu satysfakcji właścicieli pojazdów J.D. Power.
Chociaż Avensis tradycyjnie przyciągał zarówno prywatnych nabywców, jak i rynek flotowy, to właśnie ten drugi segment stanowi zdecydowaną większość sprzedaży.
Odpowiadając na rosnące oczekiwania prywatnych nabywców, którzy pragną większej prestiżu, luksusu i elegancji, oraz użytkowników flotowych, poszukujących sportowego charakteru i dynamizmu, nowy Avensis został zaprojektowany w celu zapewnienia wszystkim swoim klientom znaczącej poprawy w pięciu kluczowych obszarach:
Stylizacja – nowy, bardziej prestiżowy i dynamiczny design zewnętrzny z technologią lamp LED.
Jakość sensoryczna i komfort – całkowicie nowy, bardziej elegancki i wysmakowany design wnętrza, z naciskiem na wyraźnie ulepszoną jakość sensoryczną, komfort, wykończenie, detale kolorystyczne oraz NVH.
Bezpieczeństwo – kompleksowe ulepszenie systemów bezpieczeństwa zaprojektowanych w celu uzyskania 5-gwiazdkowej oceny Euro NCAP. Skupienie na technologii aktywnego bezpieczeństwa wprowadza nowy system Toyota Safety Sense, który jest standardem w całej gamie modeli.
Wyposażenie i stosunek jakości do ceny – nowa, bardziej wyraźnie zróżnicowana struktura klas z najlepszymi w swojej klasie poziomami standardowego wyposażenia oraz zaawansowaną technologią, taką jak system Toyota Touch 2 i 8-calowy ekran multimedialny.
Przyjemność z jazdy i koszty eksploatacji – dwa nowe silniki diesla, niższe emisje CO2 w całej gamie, dłuższe interwały serwisowe i niższe koszty serwisowe oraz ulepszenia zawieszenia dla lepszej przyczepności i komfortu jazdy.
Toyota przewiduje, że te kompleksowe poprawki nie tylko zwiększą lojalność wśród obecnych klientów modelu, ale również przyciągną nowych, którzy zainteresowani będą atrakcyjną ofertą, jaką reprezentuje nowy Avensis.
STYLIZACJA
Zarówno wersje sedan, jak i Touring Sports nowego Avensisa zostały zaprojektowane tak, aby uzyskać bardziej rozpoznawalny i dynamiczny wygląd.
Wydłużając całkowitą długość pojazdu o 40 mm, przód stanowi odważną, prestiżową interpretację języka designu Toyota „Under Priority” i „Keen Look”.
Logo Toyoty jest bardziej wyeksponowane w mniejszym, bardziej agresywnie stylizowanym górnym grillu. Grill ma chromowaną listwę, która mocuje nowe zespoły reflektorów LED. Reflektory zawierają diody LED do jazdy dziennej (DRL), nadając nowemu Avensisie wyjątkowy znak tożsamości z przodu.
Zawierający błyszczący czarny środek zderzaka, dolny grill został znacznie powiększony. Umiejscawiając obudowy lamp przeciwmgłowych na skrajnych częściach zderzaka, pojazd wydaje się wizualnie szerszy.
Z boku, nowa osłona progowa kładzie większy nacisk na poziom pojazdu, co wizualnie obniża jego środek ciężkości. Ten bardziej elegancki profil jest dodatkowo podkreślony nowymi, 17- i 18-calowymi wzorami felg.
Tył pojazdu również został zaprojektowany, aby dodatkowo podkreślić jego szeroki wygląd na drodze. Zespoły tylnych lamp mają technologię prowadzenia światła LED, nadając nowemu Avensisie nowoczesny charakter wizualny.
JAKOŚĆ SENSORYCZNA I KOMFORT
Jednym z celów nowego Avensisa było zapewnienie komfortu i wygody w całej gamie. Eleganckie i wysmakowane wnętrze jest ważnym elementem tego celu. Jakość sensoryczna i poziomy NVH zostały podniesione do nowego poziomu, a kabina została dodatkowo wzbogacona o nowe wykończenia, detale i schematy kolorystyczne.
Deska rozdzielcza podzielona jest na dwie części. Górny element o pełnej szerokości eksponuje konsolę z tubowymi wskaźnikami obrotomierza i prędkościomierza po obu stronach dużego, 4.2-calowego kolorowego wyświetlacza TFT (w wersji średniej).
Dolna część zawiera konsolę centralną, oddzieloną od tunelu przeniesienia napędu, dominującą 8-calowym ekranem dotykowym. Starannie zaprojektowana kierownica i dźwignia zmiany biegów dopełniają kokpitu.
Odczucie i działanie wszystkich przełączników zostały poprawione, a jakość sensoryczna została dodatkowo podniesiona poprzez staranne dostosowanie tekstu i symboli oraz bardziej jednolite podświetlenie.
Satynowe chromowane akcenty na konsoli pomiarowej, kierownicy i przyciskach konsoli centralnej, kratkach wentylacyjnych oraz dźwigni zmiany biegów mają bardziej wyrafinowany, wyższej jakości wygląd.
W pełni opisane w rozdziale „Wyposażenie i stosunek jakości do ceny”, nowa gama atrakcyjnych wykończeń wnętrza obejmuje tapicerkę foteli z tkaniny i Alcantary oraz nowy, podwójny schemat kolorystyczny, który daje klientom wybór wykończenia wnętrza w kolorach terakoty lub jasnoszarym.
Bardziej elegancka i luksusowa kabina nowego Avensisa z wyższej półki została dodatkowo poprawiona przez nowy design przednich siedzeń, idealnie nadający się do jazdy na długich trasach.
Powierzchnia górnego oparcia została powiększona, a podparcie boczne oparcia zostało przeprojektowane, łącząc dodatkowe wsparcie dla ramion z lepszym trzymaniem bocznym. Maty zawieszenia siedzeń zostały przeprojektowane, aby poprawić rozkład nacisku i zredukować zmęczenie podczas długiej jazdy. Kąt siedziska został zwiększony, aby lepiej wspierać ud, a boki siedziska zostały przekształcone, aby poprawić trzymanie boczne.
NVH
Hałas, wibracje i szorstkość (NVH) zostały znacznie zredukowane, co zapewnia zauważalną poprawę jakości wnętrza i komfortu w połączeniu z wyraźnym obniżeniem hałasu w kabinie.
Nowe i grubsze materiały zapewniają dodatkową absorpcję dźwięku i izolację, a ilość, grubość i szerokość uszczelnień zostały zwiększone w całej karoserii.
Grubość i gęstość izolacji pod maską oraz grubość i rozmiar izolacji pod silnikiem zostały zwiększone, a do wersji diesla dodano arkusz wygłuszający podwozie. Wewnątrz osłony błotnika została wprowadzona poliuretanowa pianka.
Hałas klimatyzacji został zredukowany poprzez integrację uszczelki kanału powietrznego. Wersje wyposażone w panoramę Skyview mają arkusz wygłuszający podsufitki, a w tylnych drzwiach dodano dynamiczny tłumik w wersjach Touring Sports.
WYposażenie i STOSUNEK JAKOŚCI DO CENY
Zaprojektowany nie tylko z myślą o przyciągnięciu prywatnych nabywców, ale również w celu spełnienia wszystkich wymagań wymagających klientów flotowych, nowy Avensis charakteryzuje się wyraźnie zróżnicowaną strukturą klas.
Nowe wersje Entry, Mid, Mid+ i High łączą wyższy poziom standardowego wyposażenia z lepszym wykończeniem i jakością sensoryczną oraz zaawansowaną technologią, taką jak system multimedialny Toyota Touch 2.
Oprócz wiodącego w klasie poziomu standardowego wyposażenia, wszystkie wersje Mid oferują unikalną w tym segmencie możliwość wyboru tapicerki Alcantara jako standardu, a także nowy, podwójny schemat kolorów, który daje klientom wybór między wykończeniem wnętrza w kolorze terakoty lub jasnoszarym.
Dodatkowo wzmocniony dostępnością kilku pakietów dodatkowego wyposażenia oraz nowym systemem Toyota Safety Sense, który jest standardem w całej gamie, nowy Avensis oferuje kluczowe wyposażenie dla klientów flotowych, znakomity stosunek jakości do ceny i brak kompromisów w kwestii bezpieczeństwa na każdym poziomie nowej struktury klas.
Modele w wersji Entry mają czarno-szare wykończenie wnętrza. Są standardowo wyposażone w manualną klimatyzację, tempomat z ogranicznikiem prędkości, diody LED do jazdy dziennej (DRL), radioodtwarzacz CD z łącznością Bluetooth i USB oraz system Toyota Safety Sense.
Wersja Mid prezentuje nowy, podwójny schemat kolorów wnętrza Avensisa: wybór wykończenia terakoty lub jasnoszarego. Rozbudowuje specyfikację wersji Entry o automatyczną klimatyzację, 4.2-calowy kolorowy wyświetlacz TFT, reflektory Automatycznego Wysokiego Światła (AHB), czujniki deszczu i zmroku, 17-calowe felgi aluminiowe, lampy przeciwmgłowe, tapicerkę z tkaniny i Alcantary, ulepszoną wersję systemu Toyota Safety Sense oraz system multimedialny Toyota Touch 2, który zawiera kamerę tylną.
Specjalnie dostosowana do potrzeb klientów flotowych, wersja Mid+ wzbogaca tę podstawową specyfikację o dodatkowe reflektory LED, prowadnice świetlne LED DRL z unikalnym znakiem, lampy przeciwmgłowe skrętne, przyciemniane szyby tylnie, tapicerkę skórzaną i Alcantarę oraz 17-calowe felgi z mechanicznym wykończeniem.
Wersja High oferuje najobszerniejsze standardowe wyposażenie. Rozszerza specyfikację wersji Mid+ o inteligentny dostęp, przyciemniane szyby tylne, całkowitą tapicerkę skórzaną oraz system Toyota Touch 2 z Go Plus, który zawiera pełny system nawigacji mapowej.
Specyfikacja wersji High może być dodatkowo ulepszona o pakiet Premium, który obejmuje nowo zaprojektowane 18-calowe felgi aluminiowe, reflektory LED z wbudowanym systemem Adaptacyjnego Oświetlenia Przedniego (AFS), elektrycznie sterowane przednie siedzenia z funkcją pamięci oraz panoramiczny dach Skyview.
PRZYJEMNOŚĆ Z JAZDY I KOSZTY EKSPLOATACJI
Układ napędowy nowego Avensisa został kompleksowo zrewidowany, opierając się na trwałości i niezawodności, za które jest już znany, aby oferować klientom redukcję zużycia paliwa, emisji i kosztów eksploatacji.
Dodatkowo ulepszenia zawieszenia poprawiają komfort jazdy i prowadzenia w całej gamie modeli.
Silniki Diesla
Pięć silników w ofercie obejmuje dwa nowe silniki diesla: 112-konną/82-kilowatową jednostkę 1.6 D-4D oraz – po raz pierwszy w Toyocie – 143-konną/105-kilowatową jednostkę 2.0 D-4D.
Silnik 1.6 D-4D generuje emisję CO2 na poziomie jedynie 108 g/km, o 11 g/km mniej niż jednostka 2.0, którą zastępuje, podczas gdy 119 g/km nowego silnika 2.0 to znaczna redukcja o 24 g/km w porównaniu do emisji ustępującej jednostki 2.2.
Koszty eksploatacji silników diesla również zostały zredukowane dzięki wydłużeniu interwałów serwisowych dla obu jednostek do 20,000 km oraz obniżeniu kosztów serwisowych na poziomie 90,000 km/3 lata o około 20% dla obu jednostek.
Nowy 1.6 D-4D
Odbierając obecny trend w redukcji pojemności silników w celu osiągnięcia lepszej oszczędności paliwa, niższych emisji i poprawy dynamiki jazdy, nowy silnik 1.6 D-4D zastępuje istniejącą jednostkę 2.0 D-4D.
Połączony z 6-biegową skrzynią biegów i o 20 kg lżejszy niż jego poprzednik 2.0, ten spełniający normy Euro 6 silnik rozwija 112 DIN koni/82 kW przy 4,000 rpm i 270 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1,750 do 2,250 rpm. Przyspiesza Avensisa od 0 do 100 km/h w 11.4 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 180 km/h.
Silnik zapewnia 8% poprawę wydajności paliwowej w porównaniu z jednostką 2.0 D-4D, co odpowiada zużyciu paliwa na poziomie 4.1 l/100 km w cyklu homologacyjnym. W tym samym czasie emisja CO2 została zredukowana z 119 do zaledwie 108 g/km.
Silnik jest dostrojony, aby zapewnić szybki czas reakcji na pedał gazu w całym zakresie obrotów. Generuje dobrą reakcję początkową przy niskich obrotach, a następnie, gdy rozwija się ciśnienie doładowania, zapewnia liniowy wzrost momentu obrotowego. Moment obrotowy jest dostępny również w wyższych zakresach obrotów, więc silnik może obracać się swobodnie powyżej 3,000 rpm bez utraty mocy.
Nowy 2.0 D-4D
Nowy, spełniający normy Euro 6 silnik 2.0 D-4D dzieli niską wydajność paliwową i emisję ze swoją jednostką 1.6, ale został dostrojony, aby oferować kierowcom silniejsze skupienie na wydajności.
Rozwijając maksymalnie 143 DIN koni/105 kW przy 4000 rpm i hojne 320 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1,750 do 2,500 rpm, nowy silnik 2.0 oferuje liniowy wzrost momentu obrotowego oraz chęć do wysokich obrotów, co zapewnia nowemu Avensisiowi szczególnie silną responsywność i przyspieszenie. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9.5 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 200 km/h.
Liczne innowacje, takie jak nowy łańcuch rozrządu, zapewniają, że silnik działa szczególnie cicho przy wszystkich prędkościach, podczas gdy technologia Stop and Start Toyoty w połączeniu z wysoką 6-tą biegą do jazdy autostradowej pozwala nowemu 2.0 D-4D uzyskiwać średnie zużycie paliwa na poziomie zaledwie 4.5 l/100 km oraz generować emisję CO2 na poziomie tylko 119 g/km.
Silniki Benzynowe
Wydajność paliwowa i poprawki dotyczące emisji CO2 zostały również wprowadzone w istniejącej gamie silników benzynowych: 132-konnego/97-kilowatowego 1.6, 147-konnego/108-kilowatowego 1.8 i 152-konnego/112-kilowatowego 2.0.
Redukcje zużycia paliwa osiągnięto dzięki wyższym współczynnikiem sprężania, optymalizacji kątów i czasowania wtrysku, zastosowaniu powłok teflonowych i żywicznych, materiałów o niskim współczynniku tarcia oraz automatycznemu napięciu paska osprzętu.
Dodatkowe 4% redukcji zużycia paliwa osiągnięto dzięki szerokim poprawkom do skrzyń biegów CVT silników 1.8 i 2.0, które zawierają nowo opracowany konwerter momentu obrotowego, jednostkę o zmiennej prędkości, pompę olejową, przekładnię redukcyjną i dyferencjał, jednostkę sterującą hydrauliczną oraz płyn CVT i podgrzewacz płynów.
Logika sterowania CVT została również zrewidowana, aby redukować obroty silnika przy umiarkowanych ustawieniach pedału gazu, bardziej zbliżając prędkość silnika do wejść pedału gazu, w sposób przypominający tradycyjną automatyczną skrzynię biegów.
Te poprawki obniżają zużycie paliwa w gamie silników benzynowych. Średnie zużycie paliwa dla jednostek 1.6, 1.8 i 2.0 spada odpowiednio z 6.5 l/100 km do 6.1 l/100 km, z 6.5 l/100 km do 6.0 l/100 km oraz z 6.9 l/100 km do 6.1 l/100 km.
Emisje CO2 również zostały zredukowane w całej gamie silników benzynowych. Emisje jednostki 1.6 spadły o 8 g/km do 142 g/km, jednostki 1.8 zostały zredukowane o 14 g/km do 139 g/km, a jednostki 2.0 o 19 g/km do 142 g/km.
Ulepszone DYNAMIKI JAZDY
Nowy Avensis zachowuje sprawdzony układ zawieszenia przedniego McPhersona i tylnego podwójnego wahacza swojego poprzednika. Jednak oba układy zawieszenia przeszły znaczące ulepszenia, które poprawiają zarówno komfort jazdy, jak i wydajność prowadzenia.
Przednie zawieszenie korzysta z nowego łożyska amortyzatora i górnego mocowania, zmniejszenia twardości sprężyny, zwiększenia kompensacji obciążenia bocznego, dostosowania siły tłumienia oraz, w przypadku modeli z silnikiem diesla, dostosowania obciążenia zestawu sprężyn.
Tylne zawieszenie również korzysta z redukcji twardości sprężyny, redukcji siły tłumienia oraz dostosowania obciążenia zestawu sprężyn w wersjach dieslowych, podczas gdy nowy projekt zaworu tłokowego oferuje zauważalny wzrost komfortu jazdy.
Odczucie kierowania oraz responsywność zostały poprawione dzięki zastosowaniu nowego wałka międzyosiowego, zmianie średnicy stabilizatora oraz zwiększeniu sztywności nadwozia poprzez zastosowanie wysokowytrzymałego poliuretanu do połączenia szyby.
BEZPIECZEŃSTWO
W oczekiwaniu na 5-gwiazdkową ocenę w europejskim programie testów zderzeniowych Euro NCAP, nowy Avensis wprowadza aktywne bezpieczeństwo i asystencję kierowcy na nowy poziom dzięki systemowi Toyota Safety Sense (w pełni opisanym w rozdziale poświęconym bezpieczeństwu Toyoty), który jest standardem w całej gamie modeli.