Po ponad dekadzie obecności na rynku, siódma generacja modelu Hilux ustąpiła miejsca ósmej edycji tego modelu, którą Toyota zaprezentowała wiosną 2015 roku.
Toyota przez niemal pół wieku dominowała w segmencie pickupów w Europie, Australii oraz innych krajach azjatyckich z modelem Hilux. Mimo że pickup nie miał szerokiej gamy silników ani fancy udogodnień, przekonywał nabywców swoją niezawodnością i solidną konstrukcją. Z biegiem lat klienci zaczęli postrzegać go jako alternatywę dla codziennych pojazdów, szczególnie jeśli mieszkali w odległych rejonach lub tam, gdzie były jedynie błotniste lub zakurzone drogi. Dodatkowo, system 4×4, bardzo wydajny napęd oraz ładowność to kolejne cechy Hiluxa, które uczyniły go pojazdem pożądanym. W ósmym pokoleniu tego modelu Toyota starała się wprowadzić więcej elementów inspirowanych SUV-ami zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Ponadto, oferta silników została ulepszona pod względem emisji spalin oraz efektywności paliwowej. Mimo to, producent nie zapomniał o pierwotnym przeznaczeniu samochodu jako pojazdu użytkowego i oferował go w trzech wersjach, z których wersja Single Cab była podstawową.
Ósmą generację Hiluxa zaprojektowano z myślą o nabywcach SUV-ów. W efekcie, przednia część modelu 2015 Toyota Hilux Single Cab miała szerokie, kanciaste reflektory skierowane lekko w tył, a pomiędzy nimi znajdowała się główna atrapa grilla. W zależności od wersji, była ona czarna w niższych modelach lub chromowana w wyższych wersjach. Dodatkowo, zderzak był wykonany albo w kolorze nadwozia, albo czarny.
W profilu, model 2015 Toyota Hilux Single Cab charakteryzował się kształtem kabiny przypominającym samochód osobowy z panoramiczną szybą i zaokrąglonymi krawędziami. Toyota oferowała pojazd zarówno jako podwozie, jak i z nadwoziem w kolorze nadwozia w tylnej części. Wersja podwoziowa była nawet dostępna z systemem przechylania. Z kolei wersja z nadwoziem miała standardową klapę bagażnika, obok której znajdowały się wysokie, trójkątne lampy tylne. Klienci mieli również możliwość wyboru między stalowymi a aluminiowymi kołami, co było nietypowe dla przeciętnego pojazdu roboczego.
Wnętrze, jedynie podstawowe wersje przypominały pojazd użytkowy z powodu braku funkcji i wyposażenia. Deska rozdzielcza miała zaokrąglone linie i krawędzie, a zestaw wskaźników wprowadzał nową koncepcję w porównaniu do swoich poprzedników. Zamiast tradycyjnego zestawu wskaźników, producent wybrał szeroki, owalny panel, na którym umieszczono okrągłe wskaźniki prędkościomierza i obrotomierza, flankujące mały wyświetlacz dla komputera pokładowego. Fotele były pokryte materiałem, a pomiędzy nimi, na konsoli centralnej, producent zainstalował podwójny uchwyt na kubki oraz dźwignię zmiany biegów.
Pod maską, Toyota zamontowała silnik turbodiesel o pojemności 2,4 litra, połączony z sześciobiegową skrzynią ręczną. Jednak producent nie zapomniał o swoich zapalonych miłośnikach jazdy terenowej i wyposażył pojazd w dwubiegową skrzynię rozdzielczą, która mogła przekazywać moc do tylnych lub obu osi.
Pierwsza edycja legendarnego Toyoty Hilux miała miejsce w 1968 roku, a rok później samochód zadebiutował na europejskim rynku. Od prawie 50 lat model ten dominuje w segmencie samochodów dostawczych na całym świecie.
Do tej pory, Hilux zyskał uznanie sprzedając na całym świecie ponad 16 milionów sztuk. W Europie, w 2014 roku sprzedano około 36,000 pojazdów Hilux, co stanowiło 23,5% udziału w segmencie, czyniąc go najlepiej sprzedającym się pick-upem w tym regionie.
Znany z jakości, wytrzymałości i niezawodności (QDR), niepowstrzymany Hilux ciągle zadziwia, pokonując biegun północny, wulkaniczne tereny Islandii, kontynent antarktyczny oraz osiągając podium w rajdzie Dakar.
Nowa, ósma generacja Hiluxa opiera się na tej legendarnie stabilnej reputacji, redefiniując twardość dla użytkowników biznesowych dzięki nowemu, mocniejszemu szkieletowi, wzmocnionej konstrukcji skrzyni ładunkowej, ulepszonym możliwościom 4×4 i lepszej zdolności holowania.
Jednocześnie nowy Hilux odpowiada na rosnące zapotrzebowanie na wykorzystanie pick-upów w rekreacji, z nowoczesnym designem, większym komfortem, zaawansowanym wyposażeniem i poprawionym bezpieczeństwem, co czyni go bardziej stylowym i bezstresowym w prowadzeniu niż kiedykolwiek wcześniej.
Spełniając wymagania użytkowników zarówno jako wytrzymały pojazd roboczy, jak i stylowy, komfortowy 4×4 do użytku rekreacyjnego, nowy Hilux został zaprojektowany, by oferować swoim klientom znaczące poprawy w sześciu kluczowych obszarach:
- Design – Twardość roboczego pojazdu i solidna trwałość połączone z nowym poziomem wyrafinowania, z którego nawet użytkownicy biznesowi będą dumni.
- Komfort – Bardziej przestronne i komfortowe wnętrze łączące praktyczność SUV-a z funkcjonalnością kabiny samochodu osobowego.
- Bezpieczeństwo – Wysoka wytrzymałość, struktura pochłaniająca uderzenia oraz kompleksowe systemy kontroli hamulców, w tym ABS, EBD, VSC oraz kontrola kołysania przyczepy (TSC).
- QDR – Nowy, twardszy szkielet, wzmocniona konstrukcja skrzyni oraz systemy aktywnej kontroli trakcji (A-TRC), asystent zjazdu (DAC) i asystent ruszania na wzniesieniu (HAC) podnoszą możliwości 4×4, dostosowując je do poziomów Land Cruisera.
- Możliwości Pojazdu Użytkowego – Większa, mocniejsza i bardziej praktyczna powierzchnia ładunkowa oraz poprawiona zdolność holowania wynosząca 3,2 tony.
- Całkowity Koszt Utrzymania – Nowe silniki 2.4 i 2.8 D-4D z klasą prowadzącą w zakresie oszczędności paliwa.
Wytrzymalszy, mocniejszy i bardziej zdolny do jazdy terenowej niż kiedykolwiek, nowa Toyota pozostaje w pełni Hiluxem. Jednocześnie wprowadza nową erę dla pick-upów, z stylem, komfortem, bezpieczeństwem i zaawansowaną technologią, które zaspokajają potrzeby nawet najbardziej wymagających użytkowników.
Spełniając różnorodne wymagania najszerszej bazy klientów w historii, nowy Toyota Hilux ma na celu sprzedaż w Europie na poziomie ponad 40,000 sztuk rocznie.
DESIGN
Nowy Hilux ma 5,350 mm długości, 1,855 mm szerokości i 1,855 mm wysokości, co czyni go o 90 mm dłuższym, 20 mm szerszym i 5 mm niższym niż jego poprzednik.
Twardość roboczego pojazdu i solidna trwałość, charakterystyczna dla każdej generacji Hilux, została połączona z nowym poziomem wyrafinowania, który zyskuje na znaczeniu w rosnącym rynku rekreacyjnym, tworząc unikalny, atrakcyjny wygląd nowej gamy modeli Hilux.
Nigdzie nie widać tej unikalnej kombinacji twardości i wyrafinowania lepiej niż w nowym przodzie. Łączy on elegancki, styl 'Keen Look’ z jednolitą górną osłoną chłodnicy oraz reflektorami z solidnością głębokiego, mocnego zderzaka, który mieści dużą, dolną osłonę chłodnicy z oznaczeniem 'Under Priority’.
Pod charakterystyczną 'muszlą’ maski, która owija się wokół nadkoli, wzmacniając solidną obecność na drodze nowego Toyoty, druga pozioma belka górnej osłony chłodnicy rozciąga się na pełną szerokość nowego Hilux, sięgając nowych zespołów reflektorów, aby utworzyć unikalny znak świetlny do jazdy dziennej (DRL) z zastosowaniem 12 białych diod LED.
Z podpisem 'Hilux’ zintegrowanym w bok obudowy, nowe zespoły reflektorów owinięte są wokół błotników pojazdu, aby dodatkowo podkreślić jego szerokość. Zaawansowana technologia designu reflektorów 'Keen Look’ obejmuje także mocne projektory LED do jazdy na krótkich światłach, dostępne w modelach wyższej klasy.
Poniżej, design zderzaka akcentuje wytrzymałą, funkcjonalną naturę, jakiej oczekuje się od każdego Hilux. Trapezoidalny kształt dolnej osłony chłodnicy podkreśla język designu Toyoty 'Under Priority’, podczas gdy umiejscowienie lamp przeciwmgielnych na końcach zderzaka wzmacnia solidny, stabilny wygląd nowego pick-upa.
Płynnie przechodząc do nowego, mocniejszego i szerszego podwozia, dolne narożniki i spód zderzaka zostały uformowane, aby zoptymalizować prześwit nawet w najtrudniejszych warunkach terenowych.
Po bokach, nowy Hilux rezygnuje z wizualnie oddzielnego designu 'over fender’ na rzecz bezszwowego przejścia z przedniego zderzaka do muskularnych nadkoli, co nadaje bardziej wyrafinowany wygląd.
Dynamika i twardość zostały wplecione w profil nowego pick-upa Toyoty poprzez zastosowanie grubego przekroju dolnych drzwi, który łączy przednie i tylne nadkola – te ostatnie zostały również bezszwowo wkomponowane w nadwozie – zanim zakręci się w górę, aby połączyć się z zespołami tylnych lamp.
Styl wzbogacają czarne słupki B w eleganckim kształcie kabiny, nowe 17-calowe i 18-calowe felgi aluminiowe oraz połączenie kabiny i tylnej skrzyni za pomocą chromowanej linii, co jeszcze bardziej jednoczy ogólny design.
Dach kabiny został starannie uformowany, aby poprawić zarówno styl, jak i praktyczność. Teraz ma aerodynamiczny kształt 'pagody’ w kształcie 'V’, który pomaga kierować powietrze nad dachem i z boku pojazdu, zamiast do skrzyni ładunkowej, gdzie mogłoby stwarzać opór przeciwko pokrywie bagażnika. Nawet najmniejsze szczegóły, takie jak antena, zostały uwzględnione; została przesunięta do przodu, aby zapobiec jej przeszkadzaniu przy dużych ładunkach lub podczas korzystania z akcesoriów do skrzyni.
Nowe zespoły lamp tylnych, wzbogacone o aerodynamiczne stabilizatory, poprawiające efektywność aerodynamiczną, na tylnym końcu 2015 Hilux, mają nowy stalowy zderzak, ustawiony niżej nad ziemią, co pozwala na głębszą strefę wejściową, zwiększając dostępność skrzyni ładunkowej przy zamkniętej pokrywie bagażnika. Kamera tylnia jest teraz zintegrowana z zespołem uchwytu, co poprawia estetykę i widoczność.
Nowy Hilux jest dostępny w pięciu popularnych kolorach bazowych oraz trzech nowych, przyciągających uwagę kolorach: Orange Spice, Volcano Red i Hydro Blue.
Wnętrze – Trwałe i Wyrafinowane, z Innowacyjną Technologią
Nowy Hilux, z dostępem przez system Smart Entry i Start z eleganckim kluczem elektrycznym, łączy trwałość i funkcjonalność wymagane w każdym pojeździe roboczym z poziomami wyrafinowania SUV.
Poziomowa konstrukcja czystego, uporządkowanego deski rozdzielczej łączy elegancję w jakości premium z siłą przestrzeni roboczej. Deska rozdzielcza posiada nowe, krzyżowe otwory wentylacyjne z regulacją obrotową.
Centralna konsola jest zdominowana przez solidną, zintegrowaną z systemem multimedialnym na 7 cali, przypominającą tablet. Obsługiwana w prosty i intuicyjny sposób za pomocą wysokiej jakości przycisków pojemnościowych i kontroli przy użyciu palca, jednostka została przesunięta bliżej przednich siedzeń dla łatwiejszej obsługi.
Nowa tablica przyrządów kierowcy zawiera duże, przejrzyste analogowe wskaźniki prędkości i obrotów po obu stronach kolorowego wyświetlacza TFT o przekątnej 4.2 cala. Treść można szybko i łatwo zmieniać za pomocą przycisku na kierownicy, a wyświetlacz umieszcza najważniejsze informacje o prowadzeniu w najwyższej pozycji na ekranie, minimalizując przesunięcie punktu widzenia podczas jazdy.
Nowa kierownica, zaprojektowana z odważnym, poziomym wzorem, harmonizującym z designem deski rozdzielczej, ma regulację odległości oraz kąta nachylenia, uchwyty na kciuki i grubsze, szyte obręcze, co zapewnia wygodny chwyt dla wszystkich kierowców.
Wbudowane przyciski – w tym przełącznik czterokierunkowy – pozwalają na szybkie i łatwe sterowanie systemami audio 6-głośnikowym oraz wyświetlacza multimedialnego, a także połączoną obsługę centralnej konsoli na 7 cali i wyświetlacza multimedialnego.
Z regulacją temperatury i przepływu powietrza obsługiwaną przez pokrętła oraz czytelnym wyświetlaczem LCD, nowy system klimatyzacji oferuje pasażerom wyraźnie poprawioną funkcjonalność grzania i chłodzenia. Zastosowanie zoptymalizowanego kompresora pozwala systemowi generować chłodniejsze powietrze, gdy silnik pracuje na biegu jałowym.
Zgodnie z bardziej rekreacyjnym designem wnętrza nowego Hilux, dźwignia zmiany biegów została skrócona, aby zapewnić bardziej elegancką, przypominającą samochody osobowe reakcję na zmianę biegów. Wybór trybu jazdy, w tym napędu na wszystkie koła, przebiega teraz prosto za pomocą sąsiednich, łatwych w użyciu przełączników.
Wygląd i dotyk wnętrza nowego Hilux są podkreślone metalicznie pokrytymi ozdobami na desce rozdzielczej, wykończeniu drzwi, tablicy przyrządów kierowcy, kierownicy i osłonie dźwigni zmiany biegów. Dodatkowo harmonizujący wizualnie niebieski podświetlenie i podświetlenie wskaźników są zastosowane w całym wnętrzu.
Czarna tapicerka siedzeń w nowym Hiluxie Double Cab jest dostępna w trzech wariantach wykończenia. Modele podstawowe mają solidny, wytrzymały materiał dla użytkowników biznesowych, wysokiej jakości, miękki, ale trwały materiał wzbogaca wnętrze średniej klasy dla właścicieli do podwójnego użytku, a modele wyższej klasy, do użytku rekreacyjnego, są obite skórą.
Double Cab – Więcej przestrzeni, większy komfort i kompleksowe przechowywanie
Nowy Hilux czerpie korzyści z większej przestrzeni wewnętrznej i większego komfortu siedzeń, a także wielu praktycznych schowków niezbędnych w pojeździe, który sprawdza się zarówno w pracy, jak i w rekreacji.
Punkt siedzenia kierowcy został podniesiony o 10 mm, a zakres regulacji wysokości zwiększony o 15 mm. Funkcja pochylenia z przodu została również dodana do elektrycznych elementów sterujących, co w połączeniu z regulacją odległości kierownicy oferuje idealną pozycję do prowadzenia dla szerszej grupy osób.
Zapewniając pasażerom większą przestrzeń na głowę i ramiona o 8 i 19 mm, przednie siedzenia mają nową strukturę ramy z długim, dobrze wyprofilowanym siedzeniem optymalizowanym do zapewnienia doskonałego wsparcia komfortu na długich dystansach. Wielkość boków tylnego oparcia również została zwiększona, aby poprawić boczne trzymanie.
Tylne siedzenia również korzystają z optymalizacji struktury ramy i wyściółki siedzeń, co skutkuje zwiększeniem wsparcia zarówno dla ciała, jak i nóg. Poprawiony komfort dodatkowo zwiększa zmniejszona grubość tylnego oparcia, tworząc większą przestrzeń na stopy oraz 10 mm większą przestrzeń na kolana dla pasażerów tylnej kanapy.
Tylna kanapa dzieli się w proporcji 60:40, co zwiększa elastyczność Double Cab. Jej lekka konstrukcja oznacza mniejszy wysiłek wymagany do złożenia siedzeń, podczas gdy środkowa podłokietnik jest wystarczająco szeroka, aby mogła być używana przez obydwu pasażerów jednocześnie.
Nowy Hilux oferuje klasy najlepszej jakości poziomy dostępnych schowków. Schowek na poziomie podzielonym zawiera blokowany dolny schowek, podczas gdy górny schowek jest połączony z systemem HVAC i może być używany jako chłodziarka do przechowywania dwóch butelek 500 ml.
Pod pokrywą podłokietnika centralnej konsoli znajduje się miejsce na przechowywanie do 22 płyt CD oraz opcjonalne gniazdo zasilania AC 220V. Wygodne przechowywanie nad głową zapewnia uchwyt na okulary przeciwsłoneczne, a uchwyty na kubki zamontowane na desce rozdzielczej są umiejscowione przed bocznymi otworami wentylacyjnymi dla chłodzenia napojów.
W tunelu przekładni znajduje się kolejny duży uchwyt na kubki oraz taca do przechowywania, obok której są dwa gniazda akcesoriów DC 12V oraz porty AUX i USB do podłączenia smartfonów i przenośnych urządzeń multimedialnych.
Zarówno przednie, jak i tylne kieszenie w drzwiach mieszczą plastikowe butelki o pojemności 1 litra, a tylna część Double Cab korzysta z podwójnych uchwytów na kubki w podłokietnikach tylnych, kieszeni oraz haków na drobne przedmioty zamontowanych na oparciach przednich siedzeń, haków sufitowych nad siedzeniami i schowków pod siedzeniami.
WNĘTRZE – Obniżony do poziomu samochodu osobowego
Pozwalając pasażerom w pełni korzystać z nowego, bardziej komfortowego i wyrafinowanego wnętrza Hilux, intruzja hałasu silnika, drogi i wiatru do kabiny została zredukowana do poziomów wiodących w klasie.
W nowym Hiluxie zastosowano kompleksowe środki pochłaniania dźwięku i izolacji. Pianka ekspansyjna jest wstrzykiwana w całą strukturę nadwozia, a pianka używana jest do wszystkich punktów uszczelniających, aby zapobiec transmisji hałasu.
Separator błotnika oraz górne i dolne osłony uszczelniają połączenia łuku wentylacyjnego i przedniego słupka z przednim skrzydłem, co pomaga w wygłuszaniu komory silnika i ogranicza transmisję dźwięku z silnika oraz powietrza zasysającego. Spawanie miejscowe pomiędzy pokrywą na górze panelu wentylacyjnego i kołnierzem tworzy uszczelnienie dźwięków i wibracji, co dodatkowo tłumi dźwięk w komorze silnika.
Warianty silników benzynowych Hilux teraz korzystają z zastosowania zewnętrznego tłumika deski, co znacznie redukuje hałas na biegu jałowym, podczas gdy istniejący zewnętrzny tłumik deski modeli diesla został powiększony 1.5 razy, redukując hałas na biegu jałowym o około 3%.
W połączeniu z wygłuszaniem komory silnika, zarówno silniki benzynowe, jak i diesla w gamie Hilux przeszły również środki tłumiące hałas i wibracje.
Hałas powodowany przez spalanie silnika diesla został zredukowany poprzez optymalizację kształtów portów zasysających i recyrkulacji spalin (EGR) oraz kolektora ssącego, tłumiąc wariacje zasysania w każdym cylindrze.
Napęd przedni zmieniono z mechanizmu zębatkowego na łańcuchowy, co redukuje hałasy mechaniczne powodowane przez wahania prędkości podczas pracy na biegu jałowym. Kształt kolektora ssącego został zoptymalizowany, aby zredukować hałas silnika. Kolektor wydechowy optymalizuje zdolności retencyjne katalizatora, obniżając cechy hałasu silników turbo. Ponadto, poprawiając zarządzanie wibracjami samego turbosprężarki, zwiększono sztywność wsparcia turbosprężarki.
Oprócz tego, silniki diesla Hilux korzystają z zastosowania osłony izolacyjnej miski olejowej i osłony z tworzywa sztucznego na silnik, co również przyczynia się do dalszych redukcji hałasu silnika.
Środki tłumienia hałasu w gamie silników benzynowych Hilux obejmują dodanie izolatorów do kolektorów ssących i wydechowych oraz optymalizację kształtu, pozycji i materiałów tłumika misy olejowej.
Wreszcie, aby poradzić sobie z hałasem wiatru i drogi, dodano wargi do obramowania bocznych szyb, aby zmniejszyć penetrację hałasu, dodano uszczelki pomiędzy przednimi i tylnymi drzwiami, poszerzono zakres aplikacji uszczelek w obszarze rockerów, aby poprawić działanie bariery hałasu, a rozmiar otworów odpływowych drzwi powiększono, aby dalej zredukować penetrację hałasu.
Ładowność – Większa, mocniejsza i bardziej praktyczna
Ładowność nowego Hilux została powiększona, wzmocniona i uczyniona bardziej praktyczną.
Maksymalna szerokość ładowni wzrosła z 1,544 mm do wiodących w klasie 1,645 mm. Tylna klapa korzysta teraz z mocniejszych, typu linkowego zawiasów, a ciężkie stalowe wsporniki zostały zastosowane do wsporników podtrzymujących ją w pozycji otwartej.
Skrzynia ładunkowa sama w sobie została wzmocniona, aby zredukować odkształcenia i uszkodzenia podczas załadunku lub rozładunku. Żebra podłogowe zostały przeprojektowane, a do panelu podłogowego dodano poprzeczne wsporniki. Panel czołowy został wzmocniony, a kształt zarówno wzmocnienia nadkola, jak i pokrywy otworu serwisowego na klapie tylniej zoptymalizowano.
Szereg opcjonalnych akcesoriów do ładowni zawiera różne pokrywy, w tym zarówno twardy dach, jak i zamykaną aluminiową roletę.
NOWA LINIA SILNIKÓW DLA NAJLEPSZEGO W KLASIE CAŁKOWITEGO KOSZTU UTRZYMANIA
Nowy Toyota Hilux jest dostępny z czterema silnikami do wyboru: nowymi silnikami 2.4 D-4D oraz 2.8 D-4D Global Diesel (GD); istniejącą jednostką diesla 2.5 D-4D; oraz wzmocnioną wersją silnika benzynowego 2.7 litra z Dual VVT-i.
Z efektywnością paliwową poprawioną o około 9% w porównaniu do większych silników, które zastępują, osiągają one wiodące w klasie wskaźniki oszczędności paliwa zaledwie 7.3 l/100 km dla modelu 2.4 D-4D z napędem na wszystkie koła.
W połączeniu z krótszymi czasami serwisowymi, wyższa efektywność paliwowa i obniżone koszty eksploatacji nowych silników GD oferują klientom najlepszy w klasie całkowity koszt utrzymania.
Wersje z napędem na dwie osie silnika 2.4 D-4D są współpracowane z 6-biegowymi manualnymi skrzyniami biegów, natomiast modele 2.4 D-4D z napędem na wszystkie osie oferują wybór między 6-biegową manualną a automatyczną skrzynią biegów. Model 2.5 D-4D z napędem na wszystkie osie dostępny jest z 6-biegową manualną skrzynią biegów.
Nowy 2.8 D-4D jest wyposażony w napęd na wszystkie koła i nową 6-biegową automatyczną skrzynię Super ECT. Natomiast wzmocniona jednostka 2.7 Dual VVT-i łączy napęd na wszystkie koła z wyborem 5-biegowej manualnej lub 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów.
6-biegowe manualne i 6 Super ECT automatyczne skrzynie biegów zostały gruntownie zrewidowane, aby poprawić trwałość, zwiększyć wydajność jazdy przy niskich prędkościach i zapewnić kierowcom cichsze, płynniejsze zmiany biegów, maksymalizując jednocześnie pełny potencjał łączonych z nimi silników.
Napęd Hilux został również zmodernizowany, aby wspierać wysoką moc wyjściową silnika. Wszystkie silniki w gamie Hilux 2015 są teraz wyposażone w przełącznik trybu jazdy, pozwalający kierowcom wybierać między ustawieniami ECO i POWER.
Nowe silniki 2.4 D-4D i 2.8 D-4D Global Diesel
Choć mają odpowiednio o około 100 i 200 cc mniejszą pojemność niż ich poprzednicy, nowo opracowane silniki 2.4 D-4D i 2.8 D-4D GD Toyoty łączą znacznie poprawione oddawanie momentu obrotowego w niskich i średnich prędkościach ze wiodącą na rynku efektywnością paliwową.
Oba nowe, czterocylindrowe silniki DOHC z 16 zaworami są wyposażone w turbosprężarkę o zmiennej geometrii z intercoolerem. Jednostka 2.4 D-4D 2,393 cc generuje 110 kW przy 3,400 rpm i maksymalny moment obrotowy 400 Nm w przedziale 1,600 – 2,000 rpm. Z kolei jednostka 2.8 D-4D o pojemności 2,755 cc rozwija 130 kW przy 3,400 rpm i maksymalny moment obrotowy 450 Nm przy 1,600 – 2,400 rpm.
Wszystkie wersje z nowymi silnikami 2.4 D-4D lub 2.8 D-4D osiągają prędkość maksymalną 170 km/h.
Efektywność paliwowa obu silników poprawiła się o 9% względem jednostek, które zastępują. Silnik 2.4 D-4D osiąga średnie zużycie paliwa 7.3 l/100 km przy 6-biegowej manualnej skrzyni biegów oraz 8.3 l/100 km z 6-biegową automatyczną skrzynią. Silnik 2.8 D-4D w połączeniu z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów osiąga zużycie na poziomie 8.5 l/100 km.
Nowe silniki zawierają szereg środków mających na celu oszczędzanie wagi, poprawę efektywności spalania i redukcję tarcia.
Zastosowano pokrywę głowicy z tworzywa sztucznego, a grubość całej głowicy cylindrów została zredukowana. Dzięki redukcji wagi znacząco obniżono zużycie energii, a tym samym poprawiono efektywność paliwową.
Efektywność portów ssących i wydechowych oraz systemu wtrysku paliwa została zoptymalizowana, aby maksymalizować moment obrotowy. Używa się dwóch portów ssących w synchronizacji w zależności od prędkości silnika: portu tangencjalnego, który generuje wysoką turbulencję, mieszającego mieszankę powietrza i paliwa dla poprawy efektywności spalania, oraz portu spiralnego, który osiąga wysoką wydajność przepływu.
Oba silniki są wyposażone w elektronicznie sterowany system wtrysku paliwa typu common-rail, który osiąga wyższe ciśnienie i bardziej zaawansowaną kontrolę ciśnienia wtrysku, a nowy kształt tłoka został wprowadzony, aby dopasować się do nowego kształtu komory spalania.
Dokładny wtrysk pilotażowy, dostosowany do stanu powietrza, występuje przed głównym wtryskiem, aby skrócić opóźnienie zapłonu, łącząc stabilne spalanie nawet w najcięższych warunkach świata z cichą pracą i wysoką efektywnością cieplną.
Nowa turbosprężarka jest o 30% mniejsza od swojego poprzednika i posiada nowo opracowaną turbinę dla poprawy efektywności oraz nowo opracowane wirniki, które zapewniają natychmiastową reakcję na przyspieszenie i produkują maksymalny moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów.
Oba silniki są wyposażone w chłodzoną cieczą system recyrkulacji spalin (EGR) z funkcją ominięcia chłodnicy EGR, a jednostka 2.8 D-4D korzysta także z zaworu sterującego wirującym w kolektorze ssącym.
Sąsiadujące umiejscowienie katalizatora łączy czystsze osiągi z redukcją rozmiaru o około 30% oraz zmniejszeniem liczby komponentów układu wydechowego z 18 do zaledwie trzech. Eliminacja do 99% emisji NOx (tlenków azotu) dzięki zastosowaniu systemu Selective Catalytic Reduction (SCR) Toyoty zapewnia, że Hilux 2.4 D-4D i 2.8 D-4D spełnia normy Euro 6.
Tarcie mechaniczne w silnikach zostało zminimalizowane dzięki zastosowaniu wysokowydajnej pompy podciśnieniowej, zaworom wahadłowym typu rolkowego oraz łańcuchowi rozrządu o niskim tarciu, co dodatkowo poprawia efektywność spalania.
Istniejący silnik diesla 2.5 D-4D
Jednostka diesla 2,494 cc z 16 zaworami DOHC generuje 75 kW przy 3,600 rpm i maksymalny moment obrotowy 260 Nm w zakresie od 1,600 do 2,400 rpm.
Wytrzymały, niezawodny i cichy, silnik 2.5 D-4D charakteryzuje się turbosprężarką o zmiennej geometrii i wysokowydajnym intercoolerem, a także zaawansowanym systemem Swirl Control, optymalizującym mieszankę powietrzno-paliwową przy niskich prędkościach silnika oraz chłodnicą recyrkulacji spalin (EGR), która poprawia wydajność emisji.
W połączeniu z 6-biegową manualną skrzynią biegów i napędem na wszystkie koła, nowy Hilux osiąga maksymalną prędkość 170 km/h, z przeciętnym zużyciem paliwa wynoszącym 8.0 l/100 km.
Wzmocniony silnik benzynowy 2.7 Dual VVT-i
Sprawdzony silnik benzynowy o pojemności 2,694 cc generuje 122 kW przy 5,200 rpm, maksymalny moment obrotowy 245 Nm przy 4,000 rpm i osiąga maksymalną prędkość 170 km/h.
Jednostka ta korzysta z szeregu ulepszeń mających na celu oszczędzanie wagi, poprawę efektywności spalania i redukcję tarcia, co skutkuje wysoką mocą połączoną z zwiększonym zużyciem paliwa.
Waga wahliwej dźwigni, zatrzasków i sprężyn zaworowych została zredukowana. Efektywność spalania została poprawiona dzięki zastosowaniu nowo uformowanego portu zasysającego, nowego kształtu komory spalania zaprojektowanego dla wysokiej kompresji oraz zmiennego rozrządu zaworów po stronie wydechu.
Dzięki temu 2.7-litrowa jednostka jest wyposażona w system Dual VVT-i (Inteligentna Zmienna Synchronizacja Zaworów), z optymalizacją rozrządu zarówno dla zaworów ssących, jak i wydechowych, w celu poprawy oddawania mocy.
Środki mające na celu redukcję strat tarcia mechanicznego obejmują optymalizację powierzchni wewnętrznych cylindrów, zastosowanie powłoki Teflonowej na łożyskach korbowodowych oraz wprowadzenie łańcucha rozrządu o niskim tarciu i pompy olejowej.
W wyniku tych technicznych ulepszeń, efektywność paliwowa jednostki 2.7 litra poprawiła się o 10%, a średnie zużycie paliwa spadło do 10.4 l/100 km przy współpracy z 6-biegową automatyczną skrzynią, a do 10.7 l/100 km w połączeniu z 5-biegową manualną skrzynią biegów.
Ulepszona 6-biegowa manualna skrzynia biegów
Przełożenia 6-biegowej manualnej skrzyni biegów zostały zoptymalizowane, aby zapewnić o 10% niższe przełożenie 1. biegu i o 23% wyższe przełożenie 6. biegu niż w 5-biegowej skrzyni biegów, poprawiając zarówno oddawanie momentu przy niskich prędkościach, jak i oszczędność paliwa przy wyższych prędkościach.
Wspierające elementy systemu zmiany biegów wykorzystują wiele łożysk i tulei, aby zapewnić płynne zmiany oraz satysfakcjonującą reakcję użytkownika. Kombinacja biegów została dostrojona przy użyciu mikrometru, aby osiągnąć jak najłagodniejszą transmisję momentu. Dodano także włącznik startowy sprzęgła, aby zapobiec nagłemu przyspieszeniu, jeśli skrzynia biegów jest załączona przy uruchamianiu silnika.
Hałas i wibracje generowane podczas załączania biegów zostały zredukowane. Długość i grubość żeber obudowy skrzyni biegów zostały zoptymalizowane, aby zminimalizować hałas i wibracje generowane w niej lub transmitowane przez obudowę.
W celu zapewnienia trwałości i niezawodności wymaganej do każdego pojazdu terenowego, kształt zęba biegów i liczba zębów zostały zoptymalizowane pod kątem wytrzymałości, a tolerancja obciążenia każdego biegu zwiększona. Struktury wspierające łożyska na przedniej części wałka kontrzwojowego zostały zmienione. Obecne łożysko rolkowe zostało zastąpione połączonym łożyskiem rolkowym i kulkowym, aby skutecznie zrównoważyć obciążenia w kierunkach osiowym i promieniowym.
Udoskonalona, wysoka moc napędowa
Napęd Hilux został ulepszony, aby wspierać wysoką moc wyjściową silnika. Średnica wałka wyjściowego w obudowie przekładni została zwiększona, a nowe dyferencjały wprowadzone do poradzania sobie z wyższymi obciążeniami momentu. Wał napędowy został zoptymalizowany dla zwiększonego momentu i wyższej maksymalnej prędkości pojazdu, a dodano tłumik torsyjny, aby zminimalizować hałas i wibracje (NV).
Nowy przełącznik trybu jazdy
Wszystkie silniki w gamie Hilux 2015 są teraz wyposażone w przełącznik trybu jazdy, pozwalający kierowcom wybierać między ustawieniami ECO i POWER. Tryb ECO zmniejsza zużycie energii w odniesieniu do przyspieszenia, ogrzewania i chłodzenia, aby poprawić oszczędność paliwa, podczas gdy tryb POWER oferuje kierowcom szybszą reakcję na wprowadzenie gazu, zapewniając bardziej angażujące doświadczenie jazdy.
DYNAMICZNE JAZDY I ZDOLNOŚCI OFF-ROAD
Całkowicie nowy Hilux charakteryzuje się nowo opracowanym podwoziem w kształcie drabinki, oferującym 20% wzrost sztywności skrętnej. Zostało zaprojektowane, aby połączyć poprawioną obsługę, komfort jazdy, wydajność NV oraz bezpieczeństwo w razie kolizji z wyjątkową trwałością nawet w najtrudniejszych warunkach jazdy.
Grubość boków ramy oraz poprzecznych wsporników zwiększono o około 30 mm, a przekrój poprzecznych wsporników zoptymalizowano. W połączeniu z wzmocnieniem struktury ramy, poprawia to odporność na deformacje poprzecznych wsporników oraz wytrzymałość zmęczeniową zawieszenia i mocowania przedniego wałka napędowego. Te środki poprawiają prowadzenie pojazdu na nierównych drogach i zdolność nowego Hilux do pokonywania trudnych przeszkód.
Zmiana kształtu i zwiększenie grubości elementów montażowych zawieszenia poprawia wytrzymałość zmęczeniową mocowań zawieszenia i haka do holowania, przyznając nowemu Hiluxowi zwiększoną nośność osi oraz zwiększając zdolność holowania do 3,2 ton.
Optymalizacja przekrojów bocznych i zwiększona sztywność połączeń pomiędzy nimi a poprzecznymi wspornikami poprawiają sztywność ramy wobec skręcania lub zginania. Poprawia to reakcję pojazdu na skręt i komfort jazdy, a także ogranicza wibracje podłogi i dźwięki silnika przekazywane do kabiny.
Deformacja ramy w przypadku wypadku jest również ograniczona, co zapewnia najlepszą w swojej klasie ochronę pasażerów.
Charakteryzując się trzykrotnie większą siłą deformacji niż jego poprzednik, mocniejsza i szersza osłona dolna poprawia ochronę istotnych podzespołów pod nowym Hiluxem z napędem na wszystkie koła.
Powierzchnia pokrywy została powiększona, dodano wzmocnienia, a grubość paneli zwiększono, co obniża ryzyko uszkodzenia osłony pomp hydropompy oraz śruby camber. Silnik może być całkowicie serwisowany bez potrzeby demontażu osłony dolnej, co obniża koszty serwisu i, w konsekwencji, całkowity koszt utrzymania.
Z zwiększoną sztywnością punktów połączeniowych z ramą, nowe nadwozie charakteryzuje się wysoką zawartością stali wysokotemperaturowej 590 MPa, łącząc lekkość z optymalną wytrzymałością nadwozia.
Dodatkowo korzysta z 388 punktów spawania – o 120 więcej niż w obecnym Hiluxie. Powstały wzrost sztywności nadwozia ogranicza deformacje, poprawiając precyzję kierowania i reakcję, co zapewnia bardziej angażujące doświadczenie jazdy.
Nowy Hilux charakteryzuje się również lepszą odpornością na korozję, co zapewnia długotrwałą ramę i nadwozie nawet w najtrudniejszych warunkach eksploatacyjnych. Szerokość ramion i poprzecznych wsporników w ramie została zwiększona o około 30 mm, aby uzyskać 20-letnią odporność na korozję.
Galwanizowana (GA) stal o właściwościach antykorozyjnych jest stosowana na wszystkich częściach zewnętrznych podwozia pojazdu, a szeroko wykorzystywana jest w całym nadwoziu kabiny i skrzyni. Powierzchnia podkładu pojazdu została znacznie zwiększona, co zmniejsza penetrację wody i brudu pomiędzy lukami paneli, a antykorozyjna woskowa powłoka i powłoka odporna na odpryski są optymalnie zastosowane w górnej części nadwozia w obszarach bardziej narażonych na korozję.
Kontrola Pitch & Bounce
Całkowicie nowy Hilux jest wyposażony w system kontroli Pitch & Bounce Toyoty. Poprzez automatyczną regulację momentu obrotowego silnika w bezpośredniej odpowiedzi na warunki nawierzchni drogi, system ten zmniejsza bieżność nadwozia, poprawiając komfort jazdy i prowadzenie.
Kontrola Pitch & Bounce wykorzystuje informacje z czujników prędkości kół, aby ustalić, kiedy przód pojazdu jest podniesiony lub opuszczony przez nierówności drogi. Kiedy przód jest podniesiony, głowy pasażerów skłaniają się do tyłu. System tymczasowo zmniejsza moment obrotowy silnika, aby to skompensować, redukując ruch głowy pasażerów. Gdy przód pojazdu opada, głowy pasażerów skłaniają się do przodu, a system dodaje moment obrotowy, aby zrekompensować w podobny sposób.
Choć regulacja momentu obrotowego przez system jest mierzona w ekstremalnie małych ilościach, ma zauważalny wpływ na komfort jazdy i prowadzenie. Komfort jazdy poprawia się dzięki wrażeniu bardziej płaskiej jazdy, dzięki zmniejszonemu ruchowi nadwozia. A odczucie sterowania wokół linii centralnej poprawia się dzięki lepszemu trzymaniu się opon na drodze.
Udoskonalone zawieszenie, poprawione wspomaganie kierownicy i nowe opony terenowe
Nowe, wytrzymałe zawieszenie z podwójnymi amortyzatorami i sprężynami liściastymi Hilux zostało gruntownie ulepszone, aby połączyć oczekiwane możliwości jazdy terenowej sięgające SUV-ów, z komfortem jazdy i stabilnością.
Długość sprężyn liściastych została zwiększona o 100 mm, do 1,400 mm, co tłumi wibracje nawierzchni drogi, a punkt mocowania tylnego zawieszenia został przeniesiony na przednią część sprężyny. Przesunięcie punktu mocowania o 100 mm do przodu i obniżenie go o 25 mm przyczynia się do poprawy stabilności kierowania.