W 2007 roku Toyota wprowadziła generację J200 modelu Land Cruiser, oferując go wyłącznie z silnikami V8, stąd nazwa V8, a osiem lat później producent samochodów zaprezentował mocno zmodernizowaną wersję tego modelu.
Land Cruiser był jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli w ofercie Toyoty, a japoński producent próbował wykorzystać tę nazwę dla różnych pojazdów. W rezultacie, lżejsze wersje na wybranych rynkach nosiły nazwę Land Cruiser Prado, podczas gdy duży, luksusowy i cięższy model Land Cruiser J200 używał wyłącznie tego oznaczenia, niezależnie od rynku. Choć wprowadziło to pewne zamieszanie wśród klientów, masywny SUV zyskał swoich fanów dzięki przestronnej kabinie i mocnym silnikom. Dodatkowo, wraz z liftingiem w 2015 roku, nieco mdły wygląd zewnętrzny został odświeżony i prezentował się lepiej.
Posiadając odważny przód z masywnym, chromowanym grillem i poziomymi reflektorami, Land Cruiser J200 był gotowy na stawienie czoła trudnym konkurentom w segmencie dużych SUV-ów. Główny grill przypominał ten z modelu Tacoma, który był nieznanym modelem dla europejskich klientów, ale bardzo dobrze znanym na rynku północnoamerykańskim. Dodatkowo, maska miała dwa wzniesienia, które podkreślały silnik V8 znajdujący się pod nią. Z profilu, model J200 z 2015 roku prezentował nowoczesny wygląd z zintegrowanymi sygnalizatorami kierunkowskazów w lusterkach drzwiowych i chromowanymi wykończeniami dolnej części paneli drzwiowych.
We wnętrzu kabiny Toyota oferowała luksusowe, wykończone skórą środowisko dla maksymalnie ośmiu osób w trzech rzędach siedzeń. Producent samochodów stwierdził, że klienci musieli jedynie wybrać kolor tapicerki, ponieważ wszystko inne było standardowo zamontowane. Z przodu, pasażerowie siedzieli w wygodnych, wysokich fotelach oddzielonych szerokim konsolą centralną, w której mieściła się skrzynia biegów i duży schowek pod podłokietnikiem. Przed kierowcą znalazł się zestaw wskaźników składający się z dwóch dużych tarcz, które flankowały wyświetlacz TFT pomiędzy nimi oraz czterema dodatkowymi wskaźnikami po bokach dla kilku innych istotnych informacji, takich jak poziom paliwa i amperomierz po prawej stronie oraz temperatura paliwa i chłodziwa po lewej. W przeciwieństwie do pierwotnego modelu, J200 z 2015 roku miał duży ekran dotykowy na szczycie konsoli centralnej dla systemu infotainment. Co więcej, nowy system został wzbogacony o jednostkę audio JBL Synthesis Premium z 14 głośnikami, w tym subwooferem.
Jednak najważniejsze zmiany miały miejsce pod karoserią. Podczas gdy silnik V8 zasilany benzyną pozostał taki sam jak w modelu z 2011 roku, skrzynia biegów została zaktualizowana. W rezultacie, zamiast sześciobiegowej automatycznej, klienci otrzymali nową, ośmiobiegową skrzynię, która przenosiła moc na wszystkie koła. Toyota zachowała dwubiegową skrzynkę rozdzielczą i blokady dyferencjałów na liście standardowych wyposażenia, dzięki czemu nabywcy nie musieli obawiać się jazdy swoimi pojazdami po trudnym terenie.
Nowe cechy designu zewnętrznego i wewnętrznego to oczywiste zmiany w modelu Land Cruiser z 2016 roku, natomiast nowa technologia bezpieczeństwa, znaczna modernizacja napędu oraz ulepszone funkcje multimedialne sprawiają, że ta metamorfoza to znacznie więcej niż tylko zmiana wyglądu.
Toyota od 1957 roku nieprzerwanie sprzedaje modele Land Cruiser w Stanach Zjednoczonych. Na przestrzeni dekad, Land Cruiser przekształcił się z użytkowego pojazdu w luksusowy SUV o pełnych możliwościach. Klienci Land Cruiser to jedni z najbardziej lojalnych w branży motoryzacyjnej; poszukują oni najwyższej jakości i luksusu, ale zapakowanych w renomowaną wartość Toyoty i stonowany charakter.
Nadwozie Land Cruisera jest nowe od słupka A w przód. To całkowicie nowy wygląd tego ikonicznego pojazdu, z nowym zderzakiem, grillem, reflektorami LED do jazdy dziennej i drogowej, spryskiwaczami świateł oraz zintegrowanym logo Land Cruiser, które wspólnie tworzą nowy sygnaturę designu. Wyraźne bulwy na masce sugerują potencjał 381-konnego silnika V8 kryjącego się pod nią. W 2016 roku do tego silnika dołącza pierwsza w historii marki Toyota 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów, co pomaga poprawić przyspieszenie.
Land Cruiser prezentuje nowy sygnaturę także z tyłu, dzięki nowym światłom tylnym z designem świetlnym i LED-owymi światłami stopu, nowym chromowanym wykończeniem na całej szerokości oraz nowym zderzakiem. Chromowany element boczny z wytłoczonym logo Land Cruiser i nowego wzoru 18-calowe obręcze aluminiowe podkreślają muskularny profil Land Cruisera.
Ponownie, Toyota Land Cruiser dostępna jest w jednej wersji: w pełni wyposażonej, z miejscami dla ośmiu osób. Nie ma opcji fabrycznych, a tak naprawdę, żadna nie jest potrzebna. Na rok 2016 nowa pół-anilinowa perforowana skóra dostępna jest w kolorze czarnym lub nowym Terra (brązowym). Wnętrze w kolorze czarnym i Terra akcentowane jest drewna o głębokim kolorze. Materiały wysokiej jakości uzupełniają redesign konsoli centralnej, która prezentuje bardziej spójną estetykę i bardziej intuicyjne sterowanie.
Jednostka główna systemu multimedialnego Entune w Land Cruiserze została ulepszona, dodając tryb Siri® Eyes Free oraz inne ulepszenia wydajności. Po sparowaniu z iPhonem, kierowca po prostu naciska przycisk na kierownicy, a następnie wydaje polecenia Siri. Nowe bezprzewodowe ładowanie telefonu Qi (dla urządzeń kompatybilnych) oznacza mniej kabli do noszenia.
Luksusowa, nowa kierownica jest podgrzewana jak wcześniej, a także integruje przełączniki do wyświetlacza informacji wielofunkcyjnej, Dynamicznego Tempomatu Radarowego oraz nowego systemu bezpieczeństwa Toyota Safety Sense-P.
Nowe technologie wspomagające kierowcę
Toyota Land Cruiser z 2016 roku jest pierwszym modelem w historii, wyposażonym w technologię zapobiegającą kolizjom lub łagodzącą ich skutki, a w pewnych okolicznościach, pomagającą chronić pieszych w przypadku zderzenia. Nowy system Toyota Safety Sense-P zawiera ostrzeganie przed kolizją czołową, przy prędkościach poniżej 39 km/h (w tym ochronę pieszych); łagodzenie kolizji czołowej (również dla prędkości poniżej 39 km/h); ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu; automatyczne światła drogowe oraz Dynamiczny Tempomat Radarowy.
Dodatkowo, Land Cruiser z 2016 roku może pomóc kierowcy unikać zagrożeń dzięki nowemu monitorowi martwego pola oraz powiadomieniu o ruchu poprzecznym z tyłu. Wszystkie nowe systemy wspomagające kierowcę są standardowe. Kamera tylna również jest standardowa, a także pomocna w podłączaniu przyczepy.
Silnik, który zasługuje na miano jednostki napędowej
Kierowca Land Cruisera nie będzie narzekał na moc. Silnik V8 o pojemności 5,7 litra i mocy 381 koni mechanicznych posiada Zmienny Czas Zaworów z inteligencją (VVT-i) i generuje 542 Nm momentu obrotowego przy 3600 obr./min. Równie ważne jest to, że silnik generuje 90% maksymalnego momentu obrotowego już przy 2200 obr./min, co daje Land Cruiserowi mocną reakcję w każdej sytuacji drogowej, co czyni go szczególnie użytecznym do holowania.
Na rok 2016 nowa 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów zastępuje jednostkę 6-biegową, a dodatkowe przełożenia umożliwiają szerszy zakres, co pomaga poprawić przyspieszenie i efektywność paliwową. Kiedy sytuacja staje się trudna, kierowca może wybrać manualne sterowanie dla lepszej kontroli napędu. Efektywność paliwowa według EPA wynosi 13 mpg w mieście, 18 mpg na autostradzie i 15 mpg w cyklu mieszanym.
Land Cruiser może i holować: standardowy zestaw do holowania przyczep wyposażony jest w możliwość ciągnięcia przyczepy o wadze do 3,856 kg. Całe niezbędne wyposażenie do holowania jest dostępne, w tym chłodnica oleju silnikowego oraz złącze i podwójny przewód, które ułatwiają kontrolę hamulców przyczepy. Kontrola przechyłu przyczepy wykorzystuje System Stabilizacji Pojazdu (VSC), aby przeciwdziałać przechyłom przyczepy, co sprawia, że holowanie staje się bardziej komfortowe.
Wytrzymałość tam, gdzie to ważne
Land Cruiser, który gładko jedzie i jest niezwykle komfortowy, zbudowany jest z solidnej konstrukcji ramowej. Jego poczucie solidności wynika nie tylko z rozmiaru. Struktura nadwozia wykorzystuje wysokiej wytrzymałości stal, szczególnie w słupkach A, B, C i D oraz w rejonie progów.
Oferując komfort luksusowej limuzyny w codziennej jeździe, Land Cruiser jest gotowy do pokonywania nieutwardzonych dróg i szlaków, sprawiając, że odległe wakacyjne domki wydają się mniej odległe. Konstrukcja zawieszenia łączy sprawdzoną zdolność terenową z zaawansowaną technologią kontroli. Kluczowym elementem zdolności Land Cruisera do jazdy w terenie jest artykulacja zawieszenia, wspomagana przez długi skok zawieszenia.
Zawieszenie ma także wsparcie hydrauliczne. Zapaleni kierowcy terenowi, w razie potrzeby, muszą wysiadać z pojazdu, aby odłączyć stabilizatory zawieszenia, co zwiększa artykulację kół. To ciężka, brudna i nawet niebezpieczna praca, a może także wpłynąć na prowadzenie na drodze, jeśli stabilizatory pozostaną odłączone. Na szczęście, taka brudna robota jest całkowicie niepotrzebna w Toyocie Land Cruiser. System KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System) hydraulicznie dostosowuje opór przechylenia zapewniany przez stabilizatory, redukując go do jazdy w terenie, aby zminimalizować tendencję do uniesienia kół.
Na asfalcie, gdzie funkcja stabilizatorów jest korzystna dla zwinności i bezpiecznej kontroli, KDSS pozwala na ich konwencjonalne działanie, co pomaga zmniejszyć przechylenie nadwozia o aż 50%. System działa hydraulicznie, bez potrzeby skomplikowanej elektroniki.
Kąt podejścia i wyjazdu wynoszą odpowiednio 30 stopni i 20 stopni, co zapewnia pewne manewrowanie w terenie. Przemierzając skaliste tereny, kierowca może być spokojny, wiedząc, że panele podłogowe pomagają chronić silnik i skrzynię biegów Land Cruisera.
Całkowity napęd na cztery koła, z dodatkowymi zaawansowanymi systemami kontroli
Napęd na cztery koła to standard w SUV-ach o pełnych możliwościach, ale nie wszystkie systemy 4WD są równe. Całkowity system 4WD w Land Cruiserze wykorzystuje centralny dyferencjał TORSEN® o ograniczonym poślizgu, aby rozdzielić moment obrotowy w proporcji 40:60 między przód a tył. Jeśli wystąpi poślizg kół, dyferencjał może skierować więcej momentu obrotowego do kół z lepszą przyczepnością. Aktywna kontrola trakcji (A-TRAC) stosuje zarówno interwencję hamulca, jak i przyspieszenia, aby pomóc w kontroli poślizgu kół. System Stabilizacji Pojazdu (VSC), z wyłącznikiem, pomaga utrzymać kontrolę kierunkową podczas zakrętów.
Kierowcy terenowi wiedzą, że 2-biegowa skrzynia rozdzielcza z niskim zakresem to konieczność do pokonywania stromych wzniesień i szczególnie trudnych tras. Dlatego Land Cruiser ją posiada, a i ona nie działa sama. System Multi-terrain Select pozwala kierowcy dopasować kontrolę poślizgu kół do nawierzchni i warunków jazdy.
Multi-terrain Select pozwala na większy niż normalny poślizg kół na luźnym terenie, takim jak błoto i piasek, aby pomóc Land Cruiserowi utrzymać ruch bez zakopywania się. Ustawienie Mogul jest skuteczne przy pokonywaniu ekstremalnie nierównych nawierzchni, takich jak V-rowniesienia, nachylenia i grzbiety; poślizg kół jest zminimalizowany, a system działa bardziej jak dyferencjał o ograniczonym poślizgu.
Land Cruiser ma również zaawansowany monitor multi-terenowy z wybieralnymi widokami przednimi, bocznymi lub tylnymi z prawie 360-stopniową widocznością i pięciosekundowym odtwarzaniem wideo drogi pod podwoziem.
Niski zakres jest również istotny przy powolnej, bezpiecznej jeździe po trudnym terenie. Po przełączeniu skrzyni rozdzielczej na niski zakres, system CRAWL Control reguluje prędkość silnika i moc wyjściową, a także siłę hamowania, aby pchać pojazd do przodu lub do tyłu przy jednej z pięciu wybranych przez kierowcę niskich prędkości. CRAWL Control, po włączeniu, pozwala kierowcy skupić się na kierowaniu bez konieczności modulowania pedałów gazu czy hamulca.
Dwa dodatkowe systemy pomagają na szlakach. Kontrola Zjazdu (DAC) może wspomóc niski zakres prędkości zjazdu, pomagając utrzymać pojazd na docelowej prędkości przy minimalnej interwencji kierowcy. Kontrola Startu na Wzgórzu (HAC) pomaga zapobiegać stresującemu cofaniu się podczas zatrzymywania się, a następnie ponownego ruszania na stromym wzniesieniu lub śliskiej nawierzchni.
Ponieważ szlaki zazwyczaj nie są tak wygodne jak pasy autostradowe, Land Cruiser wyposażony jest w funkcję Asystenta Manewrowania Off-Road. System ten zmniejsza promień skrętu, stosując niewielki nacisk hamulca na wewnętrznej tylnej ośce, co tworzy efekt obrotu. Duże opony P285/60 R18 do jazdy w terenie na aluminiowych obręczach 18 x 8,0 cala zapewniają Land Cruiserowi wzorową przyczepność w każdych warunkach. Przy tak dużych oponach, chciałbyś mieć pewność, że masz pełnowymiarową zapasową, a to standard w Land Cruiserze. I zawsze będziesz wiedział, że jest gotowa, ponieważ system monitorowania ciśnienia w oponach monitoruje również zapasową.
Oczywiście, cały imponujący sprzęt 4WD Land Cruisera oraz technologia kontroli podwozia także pomagają w eliminacji poślizgu w trudnych warunkach pogodowych w codziennej jeździe.
Luksus to nie opcja; to standard
Aby wyposażyć Land Cruisera w najbardziej pożądane cechy, klient musi jedynie wybrać … kolor. Land Cruiser jest w pełni wyposażony, nie wymagając żadnych opcji ani pakietów, aby dodać luksus. Bardzo długa lista standardowych udogodnień obejmuje perforowaną skórzaną tapicerkę, podgrzewane i wentylowane fotele przednie oraz podgrzewaną kierownicę z elektrycznym pochylaniem i teleskopowym dostosowaniem z pamięcią. Lista się nie kończy: Smart Key bezkluczykowy dostęp z przyciskiem start; system zabezpieczeń z immobilizerem silnika; elektryczny szklany dach; automatycznie ściemniające się lusterka wewnętrzne i boczne; system otwierania bramy garażowej/homeLink® i wiele więcej.
Czterostrefowy automatyczny system klimatyzacji Land Cruisera zapewnia komfortową atmosferę dla wszystkich pasażerów. Jego 7-stopniowa kontrola wentylatora cyrkuluje ogrzane lub schłodzone powietrze przez 28 otworów wentylacyjnych rozmieszczonych w całej kabinie, a filtr mikro-drobnych cząstek i pyłków pomaga utrzymać to powietrze czyste. Kiedy na dworze jest zimno, dodatkowy elektryczny grzejnik o dodatniej współczynniku temperatury szybko ogrzewa kabinę przy użyciu elektrycznego ceramicznego elementu, podobnie jak domowa grzałka.
Kierowca Land Cruisera ma do dyspozycji jasne wskaźniki instrumentów Optitron, a wyświetlacz informacji wielofunkcyjnej pokazuje wybór biegu, licznik przebiegu, licznik podróży, zużycie paliwa, indywidualne ciśnienia w oponach oraz zasięg jazdy. Wyświetlacz informacji wielofunkcyjnej monitoruje również asystenta parkowania, kąt skrętu kierownicy, Multi-Terrain Select, w tym kontrolę CRAWL, informacje o ustawieniach Dynamic Cruise Control, ustawienia ostrzeżenia przed kolizją TSS P, ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu oraz ostrzeżenie przed przechyłem. Konsola centralna, która została przeprojektowana na rok 2016, integruje schowek na napoje, port USB i uchwyty na napoje.
Luksus przenika wszystkie trzy rzędy. Środkowy rząd siedzeń również jest wykończony perforowaną skórą i posiada wielostopniowe ogrzewanie oraz materiał odporny na ścieranie na oparciach siedzeń. Fotel podzielony w proporcji 40/20/20 zapewnia komfort i wygodę. Ma funkcję regulacji nachylenia, a mechanizm jedno-dotykowy ułatwia pasażerom wchodzenie i wychodzenie z trzeciego rzędu. Gdy potrzebujesz zmaksymalizować przestrzeń na pasażerów lub bagaż, środkowe rzędy siedzeń przesuwają się również do przodu i do tyłu o 10,4 cm. Trzeci rząd to dwa fotele podzielone w proporcji 50/50, składane i wykończone skórą, z składanymi zagłówkami z materiałów odpornych na ścieranie, które pomieszczą trzech pasażerów. Po złożeniu środkowego i trzeciego rzędu, Land Cruiser oferuje 2,31 m³ przestrzeni bagażowej.
JBL® Synthesis Premium Audio z Entune®
Miłośnicy muzyki rozpoznają JBL jako markę stojącą za jednymi z najlepszych systemów nagłośnieniowych w salach koncertowych na świecie. To także nazwa stojąca za standardowym systemem nagłośnienia Entune Premium JBL® z wbudowaną nawigacją w Land Cruiserze. System tworzy efekt jazdy w sali koncertowej, z oszałamiająco czystym, potężnym dźwiękiem dostarczanym przez 14 głośników, w tym subwoofer. Wszystko jest kontrolowane przez nowy, dziewięciocalowy ekran dotykowy.
Funkcja dzielenia ekranu umożliwia jednoczesne wyświetlanie ekranów nawigacji i audio. Źródła muzyki obejmują odtwarzacz AM/FM CD z możliwością odtwarzania MP3/WMA; możliwość korzystania z radia satelitarnego SiriusXM® All Access (w tym trzyczęściowy okres próbny); radio HD™ z tagowaniem iTunes®; port USB z możliwością podłączenia i kontrolowania iPoda® oraz odtwarzania muzyki przez Bluetooth®, co również zapewnia możliwość hands-free do rozmów telefonicznych i dostępu do książki telefonicznej. Zaawansowane rozpoznawanie głosowe pozwala na wydawanie prostych poleceń, aby uzyskać to, czego chcesz.
Pakiet aplikacji Toyota Entune to zbiór popularnych aplikacji mobilnych i bezpłatnych usług danych. Po sparowaniu smartfona z pojazdem za pomocą Bluetooth lub kabla USB, aplikacje Entune są obsługiwane za pomocą przycisków w pojeździe lub, w przypadku niektórych usług, za pomocą rozpoznawania głosowego. Entune oferuje aplikacje do wyszukiwania miejsc docelowych, Facebook Places, iHeartRadio, MovieTickets.com, OpenTable®, Pandora®, Yelp® i Slacker Radio.
Pasażerowie z tyłu będą cieszyć się z systemu rozrywki DVD w tylnych siedzeniach Land Cruisera, który zawiera dwa indywidualne monitory o przekątnej 11,6 cala, gniazda RCA i osobne wejście HDMI do indywidualnego odtwarzania.
Bezpieczeństwo w pełnym wymiarze
Łączność daje kierowcom i pasażerom więcej możliwości w zakresie informacji i rozrywki, a także zapewnia większy spokój umysłu. Wykorzystując technologię komórkową, niezależnie od telefonu kierowcy, Toyota Safety Connect™ oferuje automatyczne powiadomienie o kolizji, lokalizację skradzionego pojazdu, przycisk pomocy awaryjnej (SOS) oraz ulepszoną pomoc drogową, która dodaje dane GPS do już zawartej w umowie pomocy drogowej Toyoty. Jeden rok usługi Safety Connect jest wliczony w cenę, a po tym okresie dostępne są pakiety subskrypcyjne.
Bezpieczeństwo pochodzi również z szeregu technologii, które tworzą system STAR Safety System™, standardowy dla wszystkich modeli Toyoty. System przeciwblokady wieloterenowej Land Cruisera (ABS) automatycznie wybiera optymalny profil ABS, aby zapewnić najbardziej odpowiednią siłę hamowania na nawierzchniach drogowych i terenowych. Elektronika Dystrybucji Siły Hamowania (EBD) równoważy siły hamowania między przednimi i tylnymi hamulcami, a Asystent Hamowania (BA) dostarcza dodatkową siłę, aby wspierać kierowcę podczas nagłego hamowania.
Wszystkie osiem miejsc siedzących ma trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, a Land Cruiser wyposażony jest w 10 poduszek powietrznych: zaawansowany system poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera z przodu; poduszki powietrzne na kolana kierowcy i pasażera z przodu; boczne poduszki powietrzne montowane w fotelach dla kierowcy i pasażera z przodu, boczne poduszki powietrzne montowane w zewnętrznych fotelach drugiego rzędu oraz poduszki powietrzne typu curtain dla trzech rzędów.
Aktywne zagłówki w fotelach kierowcy i pasażera z przodu przesuwają się szybko do góry i do przodu w przypadku niektórych kolizji tylnych, by zredukować odległość między głową pasażera a zagłówkiem. Zaawansowany system pasów bezpieczeństwa jest zaprojektowany tak, aby cofać pasy przednie, gdy nagle naciśnie się hamulec lub gdy system VSC wykryje poślizg opon. Standardowy system sonaru parkowania wykorzystuje ultradźwiękowe czujniki na przednich i tylnych zderzakach do wykrywania przeszkód.
Gwarancja ograniczona i ToyotaCare
36-miesięczna/36,000 mil podstawowa gwarancja na nowe pojazdy Toyoty dotyczy wszystkich komponentów, z wyjątkiem elementów podlegających normalnemu zużyciu i konserwacji. Dodatkowe 60-miesięczne gwarancje obejmują układ napędowy na 60,000 mil oraz korozję bez limitu przebiegu. Dealerzy Toyoty dysponują szczegółowymi informacjami na temat gwarancji ograniczonej.