Siódma generacja Vauxhalla Astry zadebiutowała w 2015 roku i była ostatnim akordem dla marki należącej do GM, ponieważ dwa lata później brytyjski producent samochodów został sprzedany francuskiej grupie PSA.
Po światowym kryzysie finansowym, Opel/Vauxhall wciąż zmagał się z poważnymi problemami finansowymi. Próbowali wszystkiego, by uwolnić się od długów i przetrwać w trudnym rynku po 2010 roku. Podczas gdy inne marki rozwijały się i wprowadzały coraz lepsze produkty, te europejskie marki należące do GM nie nadążały za zmianami. Ich pojazdy były lepsze niż wcześniej, ale konkurenci byli od nich jeszcze lepsi. Mimo to, Astra K, jak nazywano tę generację, została poprawiona w każdym aspekcie i w niektórych aspektach nawet prześcignęła niektórych konkurentów. Jednak to nie wystarczyło, by uratować europejską gałąź GM.
Zespół projektowy GM stworzył organiczny język stylizacji dla Astry hatchback z 2015 roku, podobnie jak w poprzedniej generacji, ale z ostrzejszymi liniami. Reflektory samochodu zawierały LED-owe światła dzienne, które podkreślały lampy. Na górnej kratce producent umieścił podwójną, skrzydłowatą listwę, która podtrzymywała emblemat Vauxhalla, a projekt uzupełniała 3D siatka pod spodem. Na dolnym zderzaku, Astra K miała smukłą, trapezoidalną dolną kratkę flankowaną przez zestaw bocznych wlotów, w których mogły być umieszczone opcjonalne światła przeciwmgielne.
Profil samochodu pokazywał bruzdę przecinającą pojazd, zaczynającą od kierunkowskazów na przednich błotnikach do tylnych świateł, w poziomie na wysokości klamek. Ta generacja Astry miała również stylizację z uniesionym dachem, gdzie słupki C były pokryte czarnym kolorem, co sprawiało, że dach wydawał się oddzielony od reszty pojazdu. Aby dodatkowo podkreślić to wrażenie, producent zainstalował czarne słupki B. Na koniec, z tyłu, szerokie światła tylne nawiązywały kształtem do reflektorów, rozciągając się od błotników do metalowej części tylnej klapy. Wauxhall chciał, by ten samochód wyglądał sportowo, dlatego zastosowano nachyloną tylną szybę, ozdobioną górnym spojlerem, który zawierał trzecie światło hamowania.
Wnętrze obfitowało w wysokiej jakości materiały, które zdobiły panel deski rozdzielczej, panele drzwi oraz większość miejsc styku. Vauxhall zainstalował siedmiocalowy lub ośmiocalowy ekran dotykowy dla systemu multimedialnego, w zależności od poziomu wyposażenia i opcji. Oferował także Apple CarPlay i Android Auto dla wybranych wersji. Kolejną dużą poprawą w porównaniu do poprzedniej generacji było wprowadzenie systemu wsparcia OnStar, który mógł pomóc klientom zlokalizować ich samochody, zablokować lub odblokować je za pomocą aplikacji na telefonie oraz automatycznie powiadomić służby ratunkowe w przypadku wypadku. Estetyczne, fortepianowo-czarne elementy wykończenia na desce rozdzielczej i konsoli centralnej nadawały elegancki wygląd temu kompaktowemu hatchbackowi. Z tyłu, Astra K oferowała dużo miejsca dla pasażerów dorosłych dzięki długiemu rozstawowi osi wynoszącemu 2,66 metra.
Pod maską Vauxhall zainstalował szereg nowych silników o mocy od 105 PS (103 hp) do 150 PS (148 hp), sparowanych z sześciobiegową skrzynią manualną lub sześciobiegową automatyczną. Oprócz silników benzynowych, producent zainstalował również szereg silników diesla, znanych z efektywności paliwowej.
Luton – Oto pierwsze zdjęcia siódmej generacji Astry marki Vauxhall, która trafi do produkcji jeszcze w tym roku w zakładzie produkcyjnym w Ellesmere Port w Cheshire.
Nowa Astra oparta jest na zupełnie nowej, lekkiej architekturze pojazdu z nowym designem, układami napędowymi i technologią. Jej światowa premiera odbędzie się podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2015 roku (17-27 września).
Astra to jeden z najpopularniejszych i najchętniej kupowanych samochodów w Wielkiej Brytanii. W ciągu ostatnich 36 lat sprzedano ponad 2,9 miliona egzemplarzy w UK, z czego ponad 50 tysięcy w ubiegłym roku.
W zależności od modelu i poziomu wyposażenia nowa Astra będzie o nawet 200 kg (średnio o 130 kg) lżejsza od swojego poprzednika. Nowa architektura pojazdu odegra kluczową rolę w redukcji wagi. Każdy komponent został sprawdzony pod kątem kompaktowego designu i lekkich materiałów. Waga nadwozia została zmniejszona o 20 procent – z 357 kg do 280 kg.
Dodatkowe środki związane z podwoziem przyczyniły się do dalszej redukcji o 50 kg. Obejmują one wysokowytrzymałe oraz ultra-wysokowytrzymałe stalowe materiały o niskiej wadze, kompaktowe podramy oraz redukcję wagi na przedniej i tylnej osi.
Układy napędowe
Nowa Astra oferuje szereg jednostek napędowych, w tym silniki benzynowe i diesla o mocach od 100 PS do 200 PS.
Najciekawszym silnikiem w ofercie jest całkowicie nowy silnik 1.4-litrowy (145 PS) ECOTEC z bezpośrednim wtryskiem oraz turbosprężarką, czterocylindrowa jednostka z tej samej rodziny, co jednostka trzycylindrowa 1.0, znana z modeli Corsa, ADAM i VIVA. Silnik oferuje maksymalny moment obrotowy do 250 Nm, a maksymalna moc jest dostępna w zakresie od 1800 do 4000 obrotów na minutę.
Dzięki swojej konstrukcji nowy silnik 1.4 ECOTEC z bezpośrednim wtryskiem waży również mniej niż jego odpowiednik z żeliwnej blokady obecnego silnika 1.4-litrowego turbo – 10 kg mniej.
Do dyspozycji jest także podstawowy silnik benzynowy 1.0 ECOTEC z bezpośrednim wtryskiem (105 PS) oraz gama silników 1.6 CDTi 'Whisper Diesel’ z mocami od 110 PS do 160 PS.
Design
Inspirowana koncepcją Monza z 2013 roku, smukła sylwetka nowej Astry sprawia, że wygląda ona bardziej zwinie niż kiedykolwiek, dzięki pracy zespołu projektowego prowadzonego przez Brytyjczyka Marka Adamsa.
Ewolucja filozofii projektowania Vauxhalla – 'artystyczna rzeźba spotyka się z techniczną precyzją’ – zapewnia, że nowa Astra przyciąga wzrok dzięki lżejszemu i bardziej zwinnemu wyglądowi.
Gryfon umieszczony w centralnej części chromowanej listwy na grillu oraz charakterystyczne 'ostrze’ kierujące ku tyłowi sprawiają, że nowa Astra natychmiastowo kojarzy się z rodziną Vauxhalla. Przednie reflektory stapiają się z grillem chłodnicy, tworząc graphiczną jedność.
Najważniejszym akcentem designu jest podzielony słupek C, który tworzy wrażenie unoszącego się dachu. Interakcja światła i cienia podkreślona jest poziomą belką nad logo marki łączącą tylne światła.
Smuklejsza na zewnątrz, większa w środku
Astra nie tylko wygląda na mniejszą – jest mniejsza. Przy długości całkowitej 4,37 m jest prawie 5 cm krótsza od swojego poprzednika. Przy wysokości 1,46 m jest również o 2,6 cm niższa. Te wymiary wpływają na aerodynamikę i efektywność, nowa Astra ma współczynnik oporu powietrza poniżej 0,30.
Choć rozstaw osi zmniejszył się o 2 cm, przestrzeń wewnątrz wzrosła. W połączeniu z nowymi fotelami pasażerowie z tyłu mogą cieszyć się dodatkowymi 35 mm miejsca na nogi. Odległość między przednimi a tylnymi siedzeniami zwiększa komfort.
Wysokiej jakości kokpit i deska rozdzielcza płynnie przenoszą charakterystyczny i estetyczny design zewnętrzny do wnętrza, zapewniając, że nowa Astra wprowadza generację nowego designu wnętrza. Charakteryzuje się czystym wyglądem z dużym kolorowym ekranem dotykowym na centralnej konsoli oraz ograniczoną liczbą przycisków.
Vauxhall OnStar
Nowa Astra to pierwszy model Vauxhall, który będzie dostępny z osobistym asystentem łączności i usług OnStar od samego początku.
OnStar oferuje klientom szeroką gamę usług bezpieczeństwa i komfortu. W przypadku uruchomienia poduszki powietrznej, OnStar automatycznie zostanie powiadomiony. Doradca skontaktuje się z pojazdem, aby ustalić, czy potrzebna jest pomoc. Jeśli nie ma odpowiedzi, służby ratunkowe natychmiast zostaną wysłane do dokładnej lokalizacji pojazdu.
Kierowcy i pasażerowie mogą skontaktować się z OnStar 24/7 przez cały rok. Niezależnie od tego, czy potrzebują pomocy drogowej, czy jakiejkolwiek innej usługi – doradca OnStar zawsze jest gotów do pomocy. OnStar zamienia również nową Astrę w mobilny hotspot Wi-Fi 4G LTE, do którego można podłączyć jednocześnie do siedmiu urządzeń, od smartfonów po tablety.
IntelliLink
W nowej Astrze debiutuje nowa generacja systemu infotainment IntelliLink, który jest kompatybilny z Android Auto i Apple CarPlay.
Każdy z tych systemów oparty jest na funkcjach, z których użytkownicy smartfonów korzystają najczęściej. Android Auto opiera się na Google Maps, Google Now oraz możliwości rozmowy z Google, a także na rosnącej ekosystemie aplikacji audio i komunikacyjnych, w tym WhatsApp, Skype, Google Play Music, Spotify i odtwarzacze podcastów. Pełna lista wspieranych aplikacji jest dostępna na Android.com/auto.
Apple CarPlay przenosi funkcje iPhone, z których chciałbyś korzystać podczas jazdy, na wyświetlacz pojazdu w inteligentny i prosty sposób, umożliwiając kierowcom wykonywanie połączeń, wysyłanie i odbieranie wiadomości oraz słuchanie muzyki bezpośrednio z ekranu dotykowego lub za pomocą głosu przez Siri. Aplikacje wspierane przez Apple CarPlay obejmują Telefon, Wiadomości, Mapy, Muzyka i kompatybilne aplikacje innych firm. Pełna lista tych aplikacji jest dostępna na Apple.com/ios/carplay.
Funkcje można kontrolować poprzez duży, sięgający ośmiu cali ekran dotykowy, umieszczony wysoko na centralnej konsoli, za pomocą pilota na kierownicy (głośność) lub za pomocą poleceń głosowych.
Reflektory IntelliLux LED Matrix
Nowa Astra, stworzona w Wielkiej Brytanii, będzie pierwszym modelem Vauxhall, który zostanie wyposażony w reflektory IntelliLux LED Matrix bez oślepiania.
Przynosząc technologię premium do masowego użytku, te nowe reflektory LED zapewniają doskonałą wydajność w nocy, zwiększając bezpieczeństwo kierowcy oraz innych uczestników ruchu.
Składający się z 16 segmentów LED (osiem po każdej stronie pojazdu), system matrycowy LED automatycznie i nieustannie dostosowuje długość i rozkład strumienia świetlnego do każdej sytuacji drogowej.
Działa on w połączeniu z systemem kamery przedniej, który wykrywa obecność innych pojazdów, a następnie wyłącza poszczególne segmenty LED, zapobiegając oślepieniu innych użytkowników drogi.
Gdy pojazd opuści obszary miejskie, oświetlenie drogowe automatycznie włącza się i pozostaje włączone. To znacznie zwiększa bezpieczeństwo, co potwierdzono w badaniach przeprowadzonych przez Politechnikę Darmstadzką oraz Europejską Inicjatywę LightSightSafety.
Badania wykazały, że przy prędkości jazdy 50 mph kierowcy dostrzegają obiekty na poboczu o około 30-40 m wcześniej w porównaniu z konwencjonalnym oświetleniem halogenowym lub ksenonowym. Daje to kierowcom dodatkowe 1,5 sekundy na reakcję, na przykład gdy jakieś zwierzę wchodzi na drogę.
Gdy kamera wykryje źródła światła z nadjeżdżających lub poprzedzających pojazdów, poszczególne diody LED w danym obszarze są dezaktywowane, co po prostu “wycina” obszar wokół pojazdów. Reszta drogi i jej otoczenie pozostają jasno oświetlone.
Oprócz wielu automatycznych wariantów wzorców świateł drogowych i mijania, IntelliLux LED zapewnia również specjalny tryb świateł autostradowych, który dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo nocą. Specjalna funkcja powitania sprawia, że wchodzenie i wychodzenie z Astry jest bardziej komfortowe w ciemności.
System nie tylko oświetla otoczenie jaśniej niż konwencjonalne systemy oświetleniowe, ale również ma znacznie dłuższą żywotność niż reflektory z lampami halogenowymi lub ksenonowymi.
Inną zaletą jest to, że ruchy mechaniczne nie są już potrzebne w reflektorach – poszczególne segmenty LED włączają się lub wyłączają w zależności od sytuacji, co również przyczynia się do trwałości, która znacznie przekracza żywotność samochodu.
Wyposażenie
Oprócz OnStar i nowej generacji IntelliLink, inne technologie dostępne w nowej Astrze obejmują: