Alfa Romeo zaskoczyło rynek sportowych sedanów, wprowadzając model Giulia w 2016 roku, mając na celu rywalizację z takimi markami jak BMW serii 3, Mercedes-Benz klasy C i Audi A4.
Jednak włoski producent miał jeszcze jeden as w rękawie: współpracę z Ferrari. Dzięki temu Alfa Romeo opracowało wersję Quadrifoglio, która została wzmocniona przez markę z symbolem skaczącego konia. To nie był zwykły sedan stworzony do codziennych dojazdów do szkoły czy zakupów. To był sedan o wysokich osiągach, który mógł zagrozić dominacji innych sportowych wersji oferowanych przez konkurencję. Nazwa Quadrifoglio (czterolistna koniczyna) odnosiła się do historii producenta i była używana tylko w najlepszych wersjach jego pojazdów. Model Giulia QV z 2016 roku potwierdził to jeszcze raz.
Włoski producent starał się zasygnalizować swoje intencje za pomocą tej unikalnej wersji. W rezultacie stworzono wyraźny przód, różniący się od reszty rodzeństwa Giulia. Agresywny wygląd samochodu podkreślał niższy zderzak, który wkomponowywał szeroką, podzieloną wlot powietrza. Ponadto, kratka, która go przykrywała, miała wygląd siatki jak w klatce dla kur. Alfa Romeo zamontowało otwory wentylacyjne za nadkolami na przednich błotnikach, a na białych trójkątnych naklejkach widniała koniczyna. Z tyłu producent dodał spoiler wykonany z włókna węglowego na krótkim dekielku, a cztery wydechy flankowały tylni dyfuzor u dołu zderzaka.
Wewnątrz, wysokie sportowe fotele z wbudowanymi podparciami głowy potwierdzały sportowy charakter samochodu. Czarne wnętrze ozdobione było Alcantarą oraz czerwonymi szwami kontrastowymi. Większość deski rozdzielczej pozostała taka sama jak w reszcie gamy Giulia, chociaż pojawiło się kilka wykończeń z włókna węglowego, które zdobiły kabinę i sugerowały, że to nie jest zwykła wersja samochodu.
Nowy włoski czterodrzwiowy sedan sportowy napędzany był silnikiem V6 o pojemności 2,9 litra, który generował ponad 500 koni mechanicznych dzięki parze turbosprężarek. Klienci mogli wybierać między sześciobiegową skrzynią manualną a ośmiobiegową automatyczną.
Alfa Romeo Giulia, najwyższy model sygnowany legendarnym znakiem Quadrifoglio, został zaprezentowany międzynarodowej prasie w Muzeum Alfa Romeo w Arese, niedaleko Mediolanu.
To była wyjątkowa okazja i celebracja ponad stuletniej historii Alfa Romeo: dzisiaj marka świętuje swoje 105-lecie w branży motoryzacyjnej, co stawia ją w bardzo elitarnym gronie producentów, tym mniejszym, gdy uwzględnimy światowe sukcesy sprzedażowe i zwycięstwa wyścigowe.
A.L.F.A. (skrót od 'Anonima Lombarda Fabbrica Automobili’) została założona 24 czerwca 1910 roku. Dziś, 24 czerwca 2015 roku, otwiera się nowy rozdział w historii marki, która nigdy nie przestaje zaskakiwać, wprowadzając nowy model, który jest prawdziwym manifestem łączącym przeszłość, teraźniejszość i przyszłość oraz jest jednym z najbardziej błyskotliwych przykładów motoryzacyjnej doskonałości.
Nie mogło być lepszego miejsca na to wspaniałe wydarzenie niż nowe Muzeum Alfa Romeo w Arese. 'Dom’ marki ponownie otworzy swoje drzwi dla szerokiej publiczności 30 czerwca. Odnowiony obiekt prezentuje najsłynniejsze i najbardziej innowacyjne kreacje Alfa Romeo. Te auta napisały jedne z najważniejszych rozdziałów w historii motoryzacji i do dziś stanowią źródło inspiracji dla młodych projektantów Alfa Romeo.
Wskazuje na to elitarna drużyna inżynierów, projektantów i stylistów znana w FCA jako 'Skunks’. To określenie używane w USA w przemyśle do identyfikacji najlepszych zespołów, które zajmują się najbardziej delikatnymi i technicznie innowacyjnymi zadaniami. Dzieląc wspólną miłość do Alfa Romeo i jej unikalnego podejścia do samochodów jako 'mechanicznych kreacji’, które przekraczają sferę konieczności, składając się na najbardziej autentyczne emocje, 'Skunks’ mają jeden cel: stworzyć Alfa Romeo przyszłości, szanując dziedzictwo wynikające z pracy i dumy tysięcy ludzi – inżynierów, pracowników fabryki i menedżerów – którzy przewijali się przez fabryki, biura i tor wyścigowy.
Nowe logo Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulia idealnie oddaje nowy paradygmat marki, pozostając wierna stuletniej tradycji: nieprzypadkowo, tylko ten, kto ma wspaniałą przeszłość, może stawić czoła wyzwaniom przyszłości. Szacunek dla dumnej historii marki wyraża się również w oryginalnym emblemacie – zaprojektowanym przez Robilant Associati – który nowy model po raz pierwszy pokaże światu: emblemat został odnowiony i zmodernizowany na zewnątrz, podczas gdy charakterystyczny kształt i elementy stylistyczne, które uczyniły go podziwianym symbolem na całym świecie, pozostały nietknięte.
’La meccanica delle emozioni’
Pięć elementów sprawiło, że Alfa Romeo stała się jedną z najbardziej pożądanych marek motoryzacyjnych na świecie: charakterystyczny włoski design, nowoczesne, innowacyjne silniki, doskonały rozkład masy 50/50, unikalne rozwiązania techniczne oraz najlepszy stosunek masy do mocy. To niezbędne składniki do stworzenia Alfa Romeo.
Już sam wsiadanie do nowego Alfa Romeo to jak wejście do nowego wymiaru skoncentrowanego wokół kierowcy, który wzbudza emocje i obiecuje ekscytujące doświadczenia za kierownicą. To zasługa wrażliwego układu kierowniczego, responsywnego przyspieszenia oraz szybkiej zmiany biegów i hamowania. Dodatkowo, napęd tylny lub na cztery koła to więcej niż hołd dla najautentyczniejszych korzeni legendy Alfa Romeo: to także techniczne rozwiązanie, które zapewnia wysoką wydajność i niesamowitą radość z jazdy.
W Alfa Romeo wszystko to podsumowuje hasło 'la meccanica delle emozioni’. Ten odważny, charakterystyczny slogan będzie promowany na całym świecie tylko w języku włoskim, aby oddać hołd ojczyźnie, w której ponad sto lat temu narodziła się legenda. Do dziś marka niesie włoską dumę na codziennych drogach, na najsłynniejszych torach wyścigowych oraz w sercach milionów entuzjastów na czterech krańcach Ziemi.
Charakterystyczny włoski design
Alfa Romeo powstaje z doskonałej równowagi dziedzictwa, szybkości i piękna, co czyni ją najwyższym wyrazem włoskiego stylu w świecie motoryzacji. Nowa Giulia nie jest wyjątkiem, ponieważ ujmuje trzy cechy włoskiego designu: poczucie proporcji, prostotę i dbałość o jakość powierzchni. To 'skóra’, którą styliści Alfa Romeo modelowali z niezwykłą starannością na elementach mechanicznych.
W szczególności proporcje opierają się na architekturze technicznej całego samochodu: dla Alfa Romeo kluczowymi elementami były równowaga masy 50/50 i napęd na tylne koła. Aby idealnie zrównoważyć masy, silnik i elementy mechaniczne są umieszczone pomiędzy dwiema osią. Dlatego Giulia ma bardzo krótkie zwisy, długi przód oraz wnękę pasażerską 'osadzone’ na kołach napędowych oraz muskularne tylne błotniki, które wizualnie wyznaczają punkt, w którym moc uwalnia się na drogę. To wszystko przekłada się na bardzo długi rozstaw osi – najdłuższy w swojej kategorii – ale mieści się w jednej z najbardziej kompaktowych karoserii. Te proporcje rysują dynamiczny kształt elipsy w widoku z góry. Dodatkowo, zaokrąglone kąty i otulające filary nadają samochodowi dynamizmu, tworząc 'kroplowaty’ profil, który przypomina o Giulietta Sprint, jednym z najpiękniejszych samochodów kiedykolwiek wyprodukowanych.
Drugim aspektem włoskiego stylu jest 'prostość’, która otacza to, co w rzeczywistości jest najbardziej złożonym procesem twórczym w przemyśle: projektowaniem samochodu. To właśnie styl ma za zadanie ukryć długi, skomplikowany proces za prostą, naturalną linią, podkreślającą eleganckie kształty i wyrafinowany włoski smak. To podejście przenika całkę historię Alfa Romeo, wyrażaną za pomocą czystych, napiętych linii. Z tego powodu nowa Alfa Romeo ma silną tożsamość, nakreśloną w kilku prostych ruchach: linia wycięta wzdłuż boków, która wyznacza drzwi i otacza klamki oraz, naturalnie, legendarny trójlistny nos, zapewne najbardziej znany i rozpoznawalny element stylu w historii motoryzacji.
Wreszcie, włoski styl cechuje się wysoką jakością wykończenia powierzchni, co oznacza tworzenie bogatych, harmonijnych refleksów na całych objętościach. Ostatecznym wynikiem jest nowa Giulia, rzeźbiona forma przypominająca dużego kota gotowego do skoku. Ta sama inspiracja znajduje się wewnątrz samochodu. Wszystko jest czyste, esencjonalne i skupione na kierowcy, jak np. kontrolki zgrupowane na małej kierownicy zaprojektowanej do różnych stylów jazdy. I więcej. Pozycja kierowcy została 'wycięta’ jak tkanina z ukośnym tunelem, lekko falującą deską rozdzielczą i sprytnie ustawionymi przyrządami, które tworzą wrażenie garnituru szytego na miarę z ręcznie wykonanymi detalami z wysokiej jakości materiałów: włókna węglowego, drewna i tkanin, które wybrano ze względu na ich wizualną i dotykową przyjemność i zmontowano tak, aby ludzki dotyk był widoczny.
Nowoczesne, innowacyjne silniki
Nowoczesne, innowacyjne silniki to kolejny wyróżniający element prawdziwej Alfa Romeo. Z tego powodu stworzono unikalny silnik pod względem technologii i wydajności, który ma stać się nowym punktem odniesienia dla marki, przeznaczony dla wersji Quadrifoglio.
Sześciocylindrowy silnik turbo, strojony przez inżynierów z doświadczeniem w Ferrari, generuje 510 KM i ekscytujące osiągi: na przykład przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy. Należy zauważyć, że pomimo spektakularnej mocy i momentu obrotowego, nowy silnik jest zaskakująco oszczędny w zużyciu paliwa i implementuje system elektronicznego wyłączania cylindrów. Oczywiście, jak wszystkie silniki benzynowe i diesla nowej generacji, ten sześciocylindrowy silnik jest wykonany w całości z aluminium, aby zmniejszyć masę, szczególnie na przedniej osi pojazdu, i zapewnić ten naprawdę Alfa Romeo dźwięk.
Doskonale zrównoważona masa
Cechą charakterystyczną nowej Giulia jest sprytne zarządzanie masą i materiałami w celu uzyskania idealnego rozkładu masy 50/50 na dwóch osiach. To kluczowe dla zapewnienia typowej satysfakcji z jazdy Alfa Romeo, osiągnięte przez dostosowywanie układu i usytuowanie cięższych elementów w jak najbardziej centralnej pozycji.
Zawieszenia są równie istotne dla optymalnej jazdy jak rozkład masy. W szczególności dobór rozwiązania wielowahaczowego zapewniającego wysoką wydajność i komfort jazdy został wybrany dla tylnej osi. Z przodu natomiast opracowano nowe zawieszenie z podwójnym wahaczem o pół-wirtualnej osi kierowniczej, aby zoptymalizować efekt filtracji i zagwarantować szybkie i precyzyjne kierowanie. To ekskluzywne rozwiązanie Alfa Romeo utrzymuje stały kąt nachylenia podczas pokonywania zakrętów i może radzić sobie z wysokimi przyspieszeniami bocznymi dzięki zawsze idealnemu stycznemu położeniu. W każdej sytuacji i przy każdej prędkości jazda Alfa Romeo Giulia z najbezpośredniejszym przełożeniem kierowniczym jest naturalna i instynktowna.
Innowacyjne, ekskluzywne rozwiązania techniczne
Jako dalszy wyraz kultury inżynieryjnej Alfa Romeo, projekt, budowa i wybór materiałów podwozia i zawieszenia są zawsze doskonałe. W związku z tym zdecydowano, że elektronika powinna być używana tylko do tego, aby doświadczenie jazdy, zagwarantowane przez doskonałe podstawowe mechanizmy, było jeszcze bardziej ekscytujące.
O tym świadczą ekskluzywne rozwiązania techniczne obecne w nowym samochodzie, takie jak Torque Vectoring z podwójnym sprzęgłem, pozwalający tylniemu dyfrenecjalowi kontrolować dostarczanie momentu obrotowego do każdego koła osobno. Dzięki temu, przenoszenie mocy na drogę jest poprawione również w warunkach niskiego przyczepności. W związku z tym jazda jest bezpieczna i przyjemna, bez konieczności napotykania inwazyjnego systemu kontroli stabilności. W nowej Alfa Romeo wprowadzono Zintegrowany System Hamulcowy – innowacyjny system elektromechaniczny, który łączy kontrolę stabilności i tradycyjne wspomaganie hamulców dla natychmiastowej reakcji hamulca oraz rekordowych odległości hamowania, a także optymalizacji wagi – bardzo istotny element.
Razem z doskonałym współczynnikiem Cx, idealną równowagą sił na zakrętach i zachowaniem siły docisku, nowy model ma Aktywny Rozdzielacz Powietrza, system z przodu, który aktywnie zarządza dociskiem dla wyższej wydajności i lepszej przyczepności, nawet przy dużych prędkościach. Te nowoczesne systemy są zarządzane przez Chassis Domain Control, 'mózg’ elektroniki pokładowej, który przypisuje wszystkim konkretnym zadaniom optymalizację wydajności i przyjemności z jazdy.
Nowa Alfa Romeo Giulia ma także odnowione DNA Alfa, które modyfikuje dynamikę samochodu zgodnie z wyborem kierowcy: Dynamic, Natural, Advanced Efficient (tryb oszczędności energii wprowadzony po raz pierwszy w Alfa Romeo) i oczywiście Racing (w wersjach o wysokich osiągach).
Wnętrze nowego samochodu oferuje najlepszą jakość, bezpieczeństwo, wyposażenie i komfort z konkretnym, głęboko charakterystycznym dla Alfa Romeo elementem: centralnością kierowcy.
Nic więc dziwnego, że wszystkie główne kontrolki są umieszczone w kierownicy jak w samochodzie Formuły 1, podczas gdy interfejs człowiek-maszyna składa się z dwóch prostych pokręteł do regulacji selektora Alfa DNA i systemu infotainment.
Najlepszy stosunek masy do mocy
Aby uzyskać doskonały stosunek masy do mocy (znacznie poniżej 3 kg/KM), Alfa Romeo Giulia łączy niezwykłe osiągi silnika z szerokim zastosowaniem ultralekkich materiałów. Na przykład, włókno węglowe zostało wybrane do wału napędowego, maski i dachu, a aluminium do silnika, hamulców, zawieszenia (w tym przednich kopułek oraz ram przednich i tylnych), jak również wielu innych elementów nadwozia, takich jak drzwi i błotniki. Ponadto, tylna poprzeczka wykonana jest z kompozytu aluminiowego i plastiku.