W 2016 roku Alfa Romeo wprowadziła ostatnie zmiany w swoim starzejącym się modelu MiTo, odświeżając supermini hatchback i modernizując jego techniczne podzespoły.
Włoski producent samochodów zaoferował model MiTo z 2016 roku w trzech wersjach: MiTo, Super i Veloce. Ta ostatnia była wcześniej znana jako Quadrifoglio Verde, nazwa używana przez Alfa Romeo, aby wskazać najsportowszą wersję pojazdu. Producent wykorzystywał tę nazwę od 1923 roku, kiedy to brał udział w wyścigu Targa Florio z czterema kierowcami: Giulio Masetti, Ugo Sivocci, Antonio Ascari i Enzo Ferrari. Jednak „alfisti” (fani Alfa Romeo) nie byli zwolennikami używania tego słynnego miana na pojeździe, który dzielił swoją platformę z przyziemnymi ekonomikami, takimi jak Fiat Grande Punto czy Opel/Vauxhall Corsa. Mimo to włoski producent nie zrezygnował z tej sportowej wersji, choć użył nazwy Veloce jako trzeciej opcji. Dodatkowo, producent oferował dwa dodatkowe pakiety dla auta: Veloce i Lusso, które można było zastosować do każdej innej wersji silnikowej. Jednak wersja Veloce była unikalna.
Z przodu MiTo zachowało swój pierwotny wygląd, z niewielkimi ulepszeniami w porównaniu do swojego poprzednika. W odróżnieniu od wcześniej odświeżonej wersji z 2013 roku, która była wyposażona w czarne poziome żaluzje dla wersji Quadrifoglio Verde, model Veloce z 2016 roku zyskał więcej charakteru. Oferował ciemną siatkę w stylu plastra miodu, która pokrywała tarczę Alfa i dolne poziome wloty powietrza, tworząc charakterystyczny tri-lobo elemnt designu producenta. Jako ostatni detal, producent zainstalował nowe reflektory w stylu węgla i z połyskującym czarnym wykończeniem.
Skoro auto było skierowane do klientów pragnących szybszej jazdy, producent wyposażył pojazd w sportowe zawieszenie. W rezultacie MiTo Veloce miało o 25 mm (1 cal) niższy prześwit. Jeździło na 17-calowych felgach aluminiowych, których wzór pozwalał przechodniom podziwiać przerośnięte hamulce Brembo. Czarne, polerowane wykończenie zastosowane na obrzeżach reflektorów zauważono także na lusterkach i klamkach drzwi. W odróżnieniu od niższej wersji, Veloce miało przyciemnione tylne szyby. Na koniec, z tyłu, producent wprowadził nowy zderzak z dyfuzorem i podwójnymi końcówkami wydechu.
Wnętrze pojazdu powitało klientów fotelami specyficznymi dla wersji Veloce, z wysokimi bokami obłożonymi tkaniną i Alcantarą. Dodatkowo, producent wyhaftował czerwone logo Alfa Romeo na przodzie oparć foteli oraz zastosował kontrastowe przeszycia. Producent oferował także parę sportowych foteli Sabelt z włókna węglowego pokrytych Alcantarą lub czerwoną skórą jako opcję. Na centralnej konsoli zamontowano pięciocalowy ekran dotykowy dla systemu infotainment Uconnect, który pozwalał klientom instalować różne aplikacje, takie jak Facebook i Twitter. Dodatkowo, jednostka nawigacyjna Live TomTom informowała o warunkach drogowych.
Pod maską, Alfa Romeo zainstalowała wersję Euro 6 silnika turbodoładowanego o pojemności 1,4 litra, który wcześniej był używany w modelu MiTo Quadrifoglio Verde. Silnik generował moc 170 PS (168 hp) i współpracował z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów TCT (dwusprzęgłową), która przekazywała moc na przednie koła za pośrednictwem elektronicznie sterowanego dyferencjału.
Nowy Alfa Romeo Mito zadebiutował na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2016 roku. Model ten ponownie afirmuje swoją obecność na rynku, pozostając jednocześnie małym samochodem sportowym, który przyciąga klientów włoskim stylem oraz doskonałością techniczną, oferując maksymalną przyjemność z jazdy przy zachowaniu pełnego bezpieczeństwa.
Sprzedawany w Europie od drugiej połowy roku i skierowany do młodej, dynamicznej klienteli, Nowy Mito zyskał nowy wygląd, prezentując niespotykaną dotąd kratkę chłodnicy oraz silne rodzinne cechy przypominające o przyciągającym modelu Giulia. Dodatkowo, po debiucie na Giulia, odświeżone logo marki oraz nowe litery nazwowe po raz pierwszy znalazły się na kompaktowym Alfa Romeo.
Dodatkowym powiązaniem z modelem Giulia jest uproszczenie oferty. Linia modeli obejmuje teraz trzy poziomy wyposażenia (Mito, Super i Veloce) oraz dwa specjalne pakiety (Veloce i Lusso).
Dziewięć kolorów nadwozia, w tym nowy pastelowy biały, oraz aż osiem różnych wzorów felg aluminiowych (w tym trzy nowe o średnicach 16″, 17″ i 18″), tworzą ofertę, która pozwala klientom wybrać wersję Nowego Mito najlepiej odpowiadającą ich preferencjom i potrzebom. Dodatkowo, w zależności od poziomu wyposażenia oraz kraju zakupu, dostępne są specjalne pakiety (Style, Comfort i Visibility), które grupują najpopularniejsze elementy wyposażenia, zapewniając znaczne oszczędności.
Nowości pojawiły się również w zakresie silników, w tym innowacyjny silnik 1.3 MultiJet o mocy 95 KM, który wyróżnia się wspaniałym temperamentem, wysoką wydajnością paliwową i niską emisją spalin. Wszystko to bez kompromisów w kwestii osiągów: prędkość maksymalna wynosi 180 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 12,5 sekundy. Oferta została wzbogacona o silnik 1.4 o mocy 78 KM, silniki benzynowe 1.4 MultiAir Turbo o mocach 140 lub 170 KM (oba z automatyczną skrzynią TCT), silnik 0.9 Turbo TwinAir o mocy 105 KM oraz silnik LPG Turbo 1.4 o mocy 120 KM.
Aby zaspokoić potrzeby klientów, którzy coraz bardziej poszukują nowoczesnych samochodów z technologią oraz łącznością z kanałami społecznościowymi, Nowy Mito wyposażony jest w system UConnect z 5-calowym ekranem dotykowym, Bluetooth, złączem Aux-in, portem USB oraz komendami głosowymi. Dostępna jest również wersja dodająca innowacyjne radio cyfrowe (DAB) oraz nowe usługi Uconnect Live, które umożliwiają korzystanie z wielu aplikacji z poziomu smartfona. Klienci Nowego Mito mogą po pobraniu aplikacji Uconnect LIVE z Apple Store lub Google Play Store uzyskać bezpośredni dostęp przez ekran dotykowy do „TuneIn”, który oferuje dostęp do ponad 100 000 internetowych stacji radiowych na całym świecie; „Deezer”, z katalogiem muzyki internetowej składającym się z ponad 35 milionów utworów; Reuters, dzięki czemu można być na bieżąco z wiadomościami ze świata; Facebook i Twitter, aby pozostać w kontakcie z przyjaciółmi. Dodatkowo, pakiet LIVE umożliwia kierowcy korzystanie z nawigacji TomTom, która zawiera najszerszą gamę informacji o ruchu drogowym na świecie, z ponad 100 milionami kilometrów danych o ruchu zbieranych codziennie. Wreszcie, Uconnect LIVE pozwala na dostęp do my:Car, dzięki realnym ostrzeżeniom, które przypominają o procedurach konserwacyjnych i umożliwiają dostęp do interaktywnego podręcznika, co pozwala kierowcy dbać o samochód w najlepszy możliwy sposób. Dodatkowo, dzięki Efficient Drive, kierowca otrzymuje wskazówki na temat swojego stylu jazdy, a dzięki informacji zwrotnej w czasie rzeczywistym może ograniczyć zużycie paliwa i zmniejszyć emisję CO2.
Pierwszy poziom wyposażenia Mito wyróżnia się nowym przodem z reflektorami z utwardzonymi ramkami, satynowymi klamkami drzwi, 16-calowymi kołami i kolorowymi nakładkami na lusterka. Wnętrze charakteryzuje się ciemnym sportowym klimatem dzięki nowym czarnym materiałowym siedzeniom z logo Alfa Romeo na zagłówkach oraz kierownicy z odświeżonym symbolem Alfa Romeo w centrum. Odświeżone elementy stylu wzbogacone są o bogate wyposażenie standardowe, które obejmuje manualną klimatyzację, 7 poduszek powietrznych, selektor Alfa DNA (z elektronicznym dyferencjałem Q2 i DST) oraz system ESC (z ASR i Hill Holder).
Poziom wyposażenia Super zawiera jeszcze więcej elementów, a oprócz już hojne standardowego wyposażenia dostarczanego w pierwszych poziomach, obejmuje: 16-calowe felgi aluminiowe, satynowe nakładki na lusterka, tempomat, system multimedialny Uconnect z 5-calowym ekranem dotykowym oraz nową tapicerkę z szarego materiału Anthracite i czarnej eko-skóry z dopasowanym przeszyciem oraz logo Alfa Romeo na przednich zagłówkach. Na życzenie klienci mogą wyposażyć swój Mito Super w automatyczną klimatyzację i wysokiej jakości tapicerkę skórzaną – w kolorze czarnym, tytoniowym i czerwonym – z logo Alfa Romeo na boku. Dodatkowo dostępne są pakiety Veloce i Lusso, które podkreślają sportowy lub elegancki charakter Nowego Mito Super.
Linia modeli Nowego Mito kończy się na poziomie Veloce, który wyróżnia się elementami stylu nadającymi bardziej odważny wygląd oraz technicznymi cechami wyścigowymi, które zapewniają bezkompromisowe podejście na drodze. W skład tego wyposażenia wchodzą sportowe zawieszenia z ustawieniem sportowym, sportowy tylny zderzak, podwójny wydech, 17-calowe felgi aluminiowe oraz przerośnięty system hamulcowy Brembo. Inne interesujące funkcje to dedykowane oznaczenie zewnętrzne, przyciemniane tylne szyby, nowe reflektory o carbonowym wyglądzie oraz błyszczące czarne wykończenie na klamkach, obudowach reflektorów i kratce. Wnętrze podkreśla sportowy charakter Nowego Mito Veloce dzięki profilowanej kierownicy oraz aluminiowym osłonom pedałów i podnóżka. Wyposażenie standardowe uzupełniają nowe sportowe fotele z materiału i Alcantary z kontrastującym czerwonym przeszyciem oraz logo Alfa Romeo wyszytym na zagłówkach. Na życzenie dostępne są fotele sportowe Sabelt z Alcantary, z karbonowym szkieletem, lub bardziej eleganckie fotele skórzane w kolorach czarnym i czerwonym.