2016 AMG GT R (C190)
Średnia ocena: 5.00 / 5 (liczba ocen: 1)

SzybkaMarta1985 - ocena: 5/5

Mercedes-AMG wprowadziło na rynek jeszcze potężniejszą maszynę w 2016 roku, prezentując wersję GTR serii C190, która pobiła rekordy.

Zwykle modele AMG były sportowymi wersjami luksusowych samochodów Mercedes-Benz. Mimo że oferowały sporo mocy, nie były projektowane z myślą o ustanawianiu rekordów na torach. Zachowywały wygodne siedzenia, zawieszenia oraz luksusowe wnętrza. Jednak gdy AMG stało się samodzielną marką, sytuacja szybko się zmieniła, co udowodnił model GTR.

GTR oparty był na tej samej platformie co Mercedes-Benz SL (R232) i stanowił wyższą wersję standardowego GT, który zadebiutował w 2015 roku. W przeciwieństwie do niego, posiadał przedni grill Panamericana z pionowymi szczelinami oraz inny zderzak dolny z szerokimi wlotami powietrza. Z profilu, GTR zachowywał tę samą linię dachu z opadającą tylną szybą. Dodatkowo z tyłu zamontowano ogromny spojler na klapie bagażnika. Na dolnym zderzaku znajdowały się również rury Venturi, które poprawiały efekt przyziemienia, przyciągając pojazd do ziemi przy dużych prędkościach.

Wnętrze łączyło w sobie luksus i sportowość dzięki kubełkowym sportowym siedzeniom. Producent szeroko stosował Alcantarę i skórę do wykończenia wnętrza. Jednocześnie deska rozdzielcza miała wyświetlacz na szczycie centralnej konsoli dla systemu infotainment oraz analogowy panel wskaźników.

Pod maską AMG zainstalowało ręcznie składany silnik V8 z podwójnymi doładowaniami wewnątrz banków cylindrów. Był on dostrojony, aby zapewniać 585 KM (577 hp). To o ponad 100 koni więcej niż jego standardowy brat GT. Jako ostateczne stwierdzenie, GTR ustanowił rekord okrążenia na torze Nurburgring dla pojazdów z napędem RWD w momencie swojego debiutu.

Affalterbach. Z najbardziej wymagającego toru wyścigowego prosto na drogę: Mercedes-AMG nigdy wcześniej nie umieścił tak dużej technologii wyścigowej w produkcyjnym samochodzie jak w nowym AMG GT R. Koncepcja silnika umieszczonego z przodu, z transaxle, silnik V-8 z podwójną turbosprężarką o mocy 430 kW/585 KM, znacznie zmodyfikowane zawieszenie, nowa aerodynamika oraz inteligentna konstrukcja o niskiej wadze stanowią fundament dla szczególnie dynamicznego doświadczenia jazdy. Już z daleka ekskluzywna „AMG green hell magno” specjalna powłoka lakiernicza nie pozostawia wątpliwości co do pochodzenia sportowego auta, które większość czasu swojego rozwoju spędziło w „Zielonym Piekle” toru Nurburgring. Szersze przednie i tylne nadkola pozwalają na zwiększenie szerokości toru dla optymalnej przyczepności oraz nawet wyższych prędkości w zakrętach. Nowy przód z aktywnymi elementami, duży tylny spojler oraz nowe tylne nadwozie z podwójnym dyfuzorem poprawiają efektywność aerodynamiczną i pomagają zapewnić optymalną przyczepność. Lekkie felgi odlewane, standardowo pokryte oponami typu cup, również zaprojektowano z myślą o maksymalnej dynamice jazdy. To samo dotyczy innych nowych funkcji, takich jak aktywne sterowanie tylnymi kołami, dziewięciostopniowy system kontroli trakcji oraz regulowane zawieszenie z dodatkowym elektronicznym sterowaniem. Co więcej, nowy grill AMG Panamericana podkreśla wyjątkową pozycję AMG GT R. Jego charakterystyczny kształt z pionowymi żebrami zadebiutował w wyścigowym samochodzie Mercedes-AMG GT3 i teraz po raz pierwszy występuje w produkcyjnym pojeździe AMG.

Średnie zużycie paliwa: 11,4 l/100 km; emisja CO2: 259 g/km

Mercedes-AMG nadal się rozwija i rozszerza górny segment swojego asortymentu wprowadzając nowy model AMG GT R. „Nasza marka sportowych samochodów i wydajności, AMG, ma swoje korzenie w motorsporcie i od momentu powstania nieustannie mierzy się z konkurencją na torze wyścigowym. Te geny są szczególnie widoczne w nowym AMG GT R. Z bogactwem innowacji technologicznych, nowy model z górnej półki jest dowodem bliskiej współpracy między naszymi konstruktorami samochodów wyścigowych i cywilnych,” mówi prof. Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG, odpowiedzialny za badania grupowe oraz rozwój Mercedes-Benz Cars.

„Z nowym AMG GT R osiągnęliśmy kolejny poziom wydajności jazdy. Ten drogowy samochód sportowy z genami wyścigowymi i innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi oferuje niezrównane doświadczenie jazdy, które pozwala poczuć nasze korzenie motorsportowe w każdej włóknie. Łączy dynamikę jazdy naszego samochodu wyścigowego AMG GT3 z codzienną praktycznością AMG GT. Osoby z benzyną we krwi będą zachwycone radykalnym przyspieszeniem, precyzyjnym wchodzeniem w zakręty oraz niesamowitą przyczepnością. Zmieniliśmy wszystkie komponenty mające wpływ na wydajność i inteligentnie je połączyliśmy dla maksymalnej dynamiki jazdy,” mówi Tobias Moers, dyrektor generalny Mercedes-AMG GmbH.

Trzecim członkiem rodziny AMG GT jest nowa ostroga gamy modeli AMG. Oferując pionierską technologię, AMG GT R został zaprojektowany z myślą o użytkowaniu na torze wyścigowym. Jego rozwój oparty był głównie na ogromnym doświadczeniu w wyścigach związanych z AMG GT3 oraz Mistrzostwach Niemiec w Samochodach Turystycznych. Takie osiągi jak 3,6 sekundy od 0 do 100 km/h oraz prędkość maksymalna 318 km/h, w połączeniu z doskonałymi właściwościami jezdnymi, niewątpliwie przełożą się na ekstremalnie szybkie okrążenia na torze. Nowy ekskluzywny kolor „AMG green hell magno” sam w sobie ustanawia wizualne nawiązanie do „Zielonego Piekła”, przydomku legendarnej „Północnej Pętli” Nurburgringu, podkreślając, że korzenie tego samochodu są głęboko zakorzenione w torze wyścigowym. Wyrafinowana wydajność torowa wynika z inteligentnej konstrukcji, która łączy aluminium i węgiel, specyficznych wzmocnień w nadwoziu, ulepszonego silnika V-8 z podwójną turbosprężarką oraz siedmiobiegowej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem, innowacyjnej aerodynamiki z aktywnymi komponentami oraz nowego zawieszenia z aktywnym sterowaniem tylnych kół i przegubami uniball.

Koncepcja z silnikiem umieszczonym z przodu i skrzynią biegów w konfiguracji transaxle na tylnej osi, sprawdzona cecha AMG GT i AMG GT S, zapewnia korzystny rozkład masy z przewagą tylnej osi wynoszącą 47,3 do 52,7. W połączeniu z niskim środkiem ciężkości pojazdu, przekłada się to na niezwykle zwinne prowadzenie oraz pozwala na wysokie prędkości w zakrętach. Z relacją mocy do wagi wynoszącą 2,66 kg na KM, Mercedes-AMG GT R zajmuje pierwsze miejsce w swoim segmencie.

Bliska współpraca między ekspertami w dziedzinie designu i aerodynamiki

Inżynierowie aerodynamiki i projektanci współpracowali ze sobą intensywniej niż kiedykolwiek podczas rozwoju nowego AMG GT R. Idiom designu AMG „Dynamiczna Obecność” stanowi podstawę znacznie bardziej ekspresyjnego ogólnego wyglądu i bardzo wyraźnego stylu. Forma podąża za funkcją, a funkcja wspiera formę: Wszystkie elementy mają wewnętrzną korzyść techniczną i przyczyniają się do poprawy dynamiki jazdy, a eksperci od aerodynamiki zrealizowali życzenia projektantów. Ta współpraca doprowadziła nawet do innowacji, która obecnie ma status patentowy.

Design AMG GT R emanuje zmysłową czystością – gorący & zimny. Oprócz mocno rzeźbionego nadwozia i komponentów wyścigowych, nowy grill AMG Panamericana jest prawdziwym przyciągaczem wzroków. Ten unikalny element pochodzi również ze świata motorsportu i obchodzi swoją produkcyjną premierę w AMG GT R: Jego 15 chromowanych pionowych żeber przywołuje wygląd nowego samochodu wyścigowego AMG GT3. Podstawowa forma nowego grilla chłodnicy sięga zwycięskiego samochodu wyścigowego Mercedes-Benz 300 SL z legendarnych wyścigów Panamericana w Meksyku w 1952 roku.

Nieskrępowany napór do przodu nawet w stanie spoczynku: przednia część

Niska przednia sekcja oraz pochylona do przodu kratka chłodnicy tworzą wyraźne wrażenie „nosu rekina” i sprawiają, że samochód wygląda na bardziej osadzony na drodze. Jednocześnie ten kształt obniża punkt ciśnienia w tylnej części pojazdu, co poprawia przepływ powietrza chłodzącego i wydajność aerodynamiczną samochodu.

Bardziej strzałkowaty kształt przedniej części również poprawia dynamiczny wygląd, w ten sposób ucieleśnia nieskrępowany napór do przodu AMG GT R nawet zanim ruszy. Przód z zupełnie nowym wyglądem w formie skrzydła odrzutowca (opartym na skrzydle A) podkreśla poczucie szerokości i nadaje samochodowi bardziej „przyklejoną” do drogi wygląd. W kształcie, duże zewnętrzne wloty powietrza w przednim nadwoziu przypominają silniki odrzutowe. Zapewniają, że zwiększone wymagania dotyczące chłodzenia systemu napędowego AMG GT R są spełnione. Z tego powodu mają dwie aerodynamicznie uformowane poziome żebra zamiast siatek, co pozwala kierować przepływ powietrza do chłodnic bez strat.

Szeroki przedni splitter redukuje unoszenie w przedniej osi. Dodatkowe Air Curtains z zewnątrz przedniego nadwozia uspokajają przepływ powietrza, poprawiając wartość Cd AMG GT R. Dzięki wąskim, pionowym otworom, Air Curtains kierują również powietrze specjalnie w kierunku nadkoli, optymalizując właściwości przepływu w tej okolicy. Aby zapewnić idealny przepływ powietrza przez podwójne chłodnice w nadkolach, AMG GT R dodatkowo ma nowe i unikalne osłony w nadkolach z specjalnymi szczelinami chłodzącymi.

Całkowicie nowy profil aktywnej aerodynamiki w podwoziu

Specjalnym osiągnięciem inżynieryjnym jest całkowicie nowy profil aktywnej aerodynamiki, który jest prawie niewidocznie ukryty w podwoziu przed silnikiem. Przy prędkości 80 km/h w trybie RACE, ten element z włókna węglowego o wadze zaledwie około dwóch kilogramów automatycznie przesuwa się w dół o około 40 milimetrów i znacznie zmienia przepływ powietrza. Proces ten zapewnia tzw. efekt Venturiego, który dodatkowo „przyciąga” samochód do drogi i redukuje unoszenie przedniej osi o około 40 kilogramów przy prędkości 250 km/h.

Kierowca odczuwa to w kierownicy: AMG GT R jest jeszcze bardziej precyzyjne w prowadzeniu podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością i wykazuje jeszcze lepszą stabilność kierunkową. Szczególnie podczas szybkiego pokonywania zakrętów i pod wysokim przyspieszeniem bocznym, AMG GT R dostarcza znacznie bardziej zwinnej reakcji z wyraźnym sprzężeniem zwrotnym z kierownicy, pozostając przy tym łatwe do kontrolowania w każdych warunkach.

Ponadto poprawiony został współczynnik oporu powietrza. W związku z tym siła docisku na tylnej osi pozostaje na niezmiennie wysokim poziomie.

Ta innowacja została początkowo opracowana przy użyciu symulacji komputerowych i następnie optymalizowana przez wiele godzin w tunelu aerodynamicznym. Wyniki zostały potwierdzone w obszernych jazdach testowych, w tym na Północnej Pętli Nurburgringu. Nowy profil aerodynamiki jest ledwo widoczny w podwoziu, dzięki czemu harmonijnie wpisuje się w ogólną sylwetkę.

Gdy elektrycznie sterowany profil jest rozsunięty, wlot powietrza chłodzącego otwiera się w przedniej części pojazdu i precyzyjnie prowadzi przepływ powietrza w kierunku podwójnego dyfuzora z tyłu, co również przynosi korzyści z optymalnego przepływu powietrza. To poprawia stabilność prowadzenia tylnej osi, jednocześnie obniżając poziom temperatury w gorących punktach z tyłu. Jednocześnie pakiet aerodynamiczny zapewnia zoptymalizowaną siłę hamowania poprzez kierowanie większej ilości zimnego powietrza do tarcz hamulcowych. Aby chronić przed uszkodzeniami, komponent jest zamocowany na sprężynach i może łatwo elastycznie poruszać się w górę.

Żaluzje kontrolują przepływ powietrza: aktywny system zarządzania powietrzem

Kolejnym technicznym osiągnięciem poprawiającym aerodynamikę AMG GT R jest aktywny system zarządzania powietrzem. System ten ma pionowe żaluzje umiejscowione w dolnej części bezpośrednio za przednim nadwoziem. Te żaluzje są sterowane elektronicznie i mogą być otwierane i zamykane w około sekundę przez silnik elektryczny, aby poprawić przepływ powietrza i w konsekwencji efektywność aerodynamiczną.

Żaluzje są normalnie zamknięte – nawet przy maksymalnej prędkości, podczas hamowania oraz podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością. Ta pozycja obniża opór i sprawia, że możliwe jest skierowanie powietrza do podwozia, aby jeszcze bardziej zredukować unoszenie przodu. Jedynie gdy określone komponenty osiągną pewne temperatury, a zapotrzebowanie na powietrze chłodzące jest szczególnie wysokie, żaluzje otwierają się, pozwalając na maksymalny przepływ powietrza chłodzącego do wymienników ciepła. Wymaga to wysoce inteligentnego i szybkiego sterowania.

Całkowita koncepcja aerodynamiki AMG GT R zapewnia optymalne wyważenie unoszenia i docisku w wszystkich stanach pracy oraz dodatkowo obniża opór w porównaniu do AMG GT.

Potężny i długi: widok z boku

Przednie wzmocnienia z super lekkiego węgla zwiększają szerokość AMG GT R o łączną wartość 46 milimetrów z przodu, tworząc przestrzeń dla szerszego toru i dużych kombinacji kół/opon. Mocno rzeźbione nadkola dodatkowo podkreślają dynamikę wzdłużną. Kolejnym wyróżniającym elementem jest specjalna sygnatura skrzydła z finem i dużym otworem wentylacyjnym, przez który przepływa ciepłe powietrze z komory silnikowej. Ten fin jest perforowany i zawiera logo AMG w formie diamentu z pięcioma żebrami.

Widok z boku dodatkowo korzysta z nowych, opcjonalnych felg AMG Performance z odlewanego aluminium w matowej czerni. Szczególnie lekkie 10-ramienne koło jest ekskluzywne dla AMG GT R, a jego bardzo skomplikowany design obejmuje obręcz z opadającym środkiem, frezowaną szczelinę oraz dwa błyszczące pierścienie obręczy o różnej szerokości. Z przodu znajdują się koła o wymiarach 10.0 J x 19 ET56, a z tyłu 12.0 J x 20 ET52. Lekka konstrukcja felg ma trzy zalety: redukuje całkowitą wagę, masy rotacyjne oraz masy niepodporowe. Efektywność i wydajność są zwiększone, podczas gdy zawieszenie kół i układ kierowniczy dostarczają jeszcze dokładniejszej reakcji, co również ma pozytywny wpływ na układ jezdny i systemy kontroli zawieszenia.

Felgi umożliwiają wyraźne zobaczenie zacisków hamulcowych, które są malowane na żółto wyłącznie dla AMG GT R. Nowe panele progów bocznych sprawiają, że pojazd sprawia wrażenie jeszcze bardziej obniżonego na drodze, a wstawki w wysokim połysku czernią nadają indywidualny akcent. Tak samo dotyczy to czarnych nakładek w wysokim połysku na obudowach lusterek.

AMG GT R standardowo wyposażony jest w dach wykonany z wysokiej jakości włókna węglowego, co podkreśla kontrastowy wygląd pojazdu.

Podkreślenie szerokości i optymalizacji aerodynamicznej: tylna część

Tylna część również ma liczne, wyraźne innowacje: nowe aluminiowe boki poszerzają tył AMG GT R o 57 milimetrów w sumie, tworząc przestrzeń dla większych kół 20-calowych oraz szerszego toru. Oba te rozwiązania poprawiają przyczepność, pozwalając na wyższe prędkości w zakrętach.

Szersza konstrukcja tylnego nadwozia z dużymi otworami wentylacyjnymi oraz pionowymi przetłoczeniami poprawia przepływ powietrza w tylnej części, tak samo jak podwójny dyfuzor. Ogólna skuteczność odprowadzania ciepła z tłumików jest zoptymalizowana, ponieważ ciepłe powietrze jest wydalane przez podwójny dyfuzor podczas jazdy.

Mały wlot powietrza został wkomponowany pomiędzy lampami tylnymi dla dodatkowego odprowadzania ciepła generowanego przez tylny tłumik. Kolejnym wyróżniającym elementem AMG GT R jest duży wylot wydechowy z centralnym słupkiem, który znajduje się centralnie w tylnej części nadwozia. Jest flankowany przez dwa kolejne czarne wyloty wydechowe po lewej i prawej stronie dyfuzora.

Duży tylny spojler jest sztywno zamocowany na klapie oraz zwiększa docisk na tylnej osi. Ustawienia mocowania aerofoila są malowane w kolorze pojazdu, podczas gdy łopatka jest wykończona w wysokim połysku czernią. W zależności od typu użycia lub warunków toru wyścigowego, precyzyjny kąt łopatki można dostosować ręcznie – to kolejna technika stosowana w motosporcie.

Rezultat: wszystkie zastosowane rozwiązania aerodynamiczne zwiększają powierzchnię kontaktu przy maksymalnej prędkości o 155 kilogramów w porównaniu do AMG GT. Nowy AMG GT R zatem oferuje maksymalną przyczepność, idealną sterowność oraz mocno proporcjonalny design, który harmonijnie integruje funkcje aerodynamiczne. A to nie koniec: mimo wyższej mocy silnika, zwiększonej szerokości, większych opon, większego tylnego aerofoila, podwyższonego zapotrzebowania na powietrze chłodzące i zwiększonego docisku, AMG GT R ma niższy współczynnik oporu powietrza (Cd) niż AMG GT.

Indywidualne ustawienie: zawieszenie typu coil-over AMG

Zawieszenie nowego wysokowydajnego modelu AMG zostało również systematycznie zaprojektowane z myślą o torze wyścigowym. Wahacze, zwrotnice i łożyska na przedniej i tylnej osi są w pełni wykonane z odlewanego aluminium, aby zredukować masy niepodporowe. Koncepcja podwójnego wahacza mocno ustala koło, minimalizując elastyczne ruchy. Wysoka stabilność kąta nachylenia i zbieżności skutkuje wysokimi prędkościami w zakrętach i zapewnia kierowcy optymalne wyczucie drogi podczas pokonywania zakrętów na granicy możliwości.

Przeguby uniball na dolnych wahaczach tylnej osi również inspirowane są sportami motorowymi. Są one znacznie bardziej odporne na zużycie niż tuleje wahacza, a dzięki swojej konstrukcji nie mają luzów, co oznacza, że zbieżność i kąt nachylenia nie zmieniają się nawet podczas dużych obciążeń. W rezultacie AMG GT R może być prowadzony z jeszcze większą precyzją.

Ponadto tylna oś wyposażona jest w grubszą poprzeczną stabilizację. Została ona dostosowana do zwiększonych wymagań dotyczących dynamiki jazdy AMG GT R i oszczędza wagę dzięki swojej pustej konstrukcji.

Nowe zawieszenie typu coil-over AMG zostało zaprojektowane specjalnie dla AMG GT R. Podobnie jak w profesjonalnym motorsporcie, kierowcy mogą wybrać indywidualne ustawienie i ręcznie dostosować wstępne obciążenie sprężyny. Umożliwia to precyzyjne wpływanie na zachowanie pojazdu oraz przyczepność AMG GT R, dostosowując je do osobistych preferencji lub konkretnego toru wyścigowego.

Zawieszenie typu coil-over jest połączone z systemem adaptacyjnego zawieszenia AMG RIDE CONTROL o zmiennej wartości tłumienia. System jest sterowany elektronicznie i automatycznie dostosowuje tłumienie w każdym kole do aktualnej sytuacji jazdy, prędkości i warunków drogowych. Charakterystyka tłumienia jest szybko i precyzyjnie modulowana przez dwie oddzielne zawory dla sił odciążających i kompresyjnych w amortyzatorach. Twardsza charakterystyka tłumienia, na przykład podczas pokonywania zakrętów i hamowania, skutecznie redukuje ruchy boczne. Ciągłe dostosowanie tłumienia do aktualnej prędkości zapewnia również jak najlepszy kontakt z drogą nawet przy dużych prędkościach, co zwiększa bezpieczeństwo.

Ponadto kierowca może dostosować adaptacyjne charakterystyki tłumienia jednym przyciskiem w AMG DRIVE UNIT lub przy użyciu trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Dostępne są trzy tryby: „Comfort”, „Sport” i „Sport Plus”. Każdy z trzech charakterystyk tłumienia jest jasny: „Comfort” to odpowiedni wybór na drogi publiczne; „Sport” jest idealny na tory wyścigowe, takie jak Nordschleife (Północna Pętla) Nurburgringu, czyli dla wysoko dynamicznej jazdy po części pofalowanych torach z maksymalnym kontaktem z podłożem. „Sport Plus” jest idealny dla bardziej płaskich, nowoczesnych torów Grand Prix, takich jak Hockenheim, i zapewnia dużą sztywność strukturalną.

Tradycyjne rozwiązania zawieszenia obejmują szerszy tor przedni i tylny oraz standardowo montowane opony Michelin Pilot Sport Cup 2, o rozmiarze 275/35 ZR 19 z przodu i 325/30 ZR 20 z tyłu. Opony wyścigowe dopuszczone do ruchu drogowego pozwalają na szybsze okrążenia i nawet 50 procent większy przebieg na torze wyścigowym.

Zwinność i stabilność: aktywne sterowanie tylnymi kołami

Nowe AMG GT R jest jeszcze bardziej wrażliwe na ruchy kierownicy dzięki standardowemu aktywnemu sterowaniu tylnymi kołami, które po raz pierwszy jest stosowane w modelu Mercedes-AMG. System oferuje idealne połączenie zwinności i stabilności – cech jezdnych, które zazwyczaj są w bezpośrednim konflikcie.

Dwa aktywatory kierownicze zastępują konwencjonalne ramiona sterujące na tylnej osi AMG GT R. W sercu systemu znajdują się dwa elektromechaniczne aktywatory (silniki elektryczne z nakrętkami śrubowymi), które nie są mechanicznie połączone z kierownicą. Ten system „by-wire” dostosowuje tylne koła w ramach zdefiniowanej mapy operacyjnej za pomocą elektronicznego sterowania. Maksymalny kąt zmiany zbieżności na tylnych kołach AMG GT R wynosi 1,5 stopnia.

Przy prędkości do 100 km/h tylne koła są skręcane w przeciwnym kierunku niż przednie koła, co odpowiada wirtualnemu skróceniu rozstawu osi. Dzięki temu AMG GT R jest znacznie bardziej zwinne podczas wchodzenia w zakręty, co przekłada się na jeszcze większą radość z jazdy i mniejsze wysiłki w kierowaniu – szczególnie na małych i krętych drogach, wąskich torach wyścigowych, na których następuje wiele zmian kierunku lub trasach slalomowych. Dodatkowymi korzyściami są zwiększona zwrotność i mniejszy promień skrętu w codziennych sytuacjach drogowych – na przykład podczas zawracania lub parkowania.

Gdy prędkość AMG GT R przekroczy 100 km/h, system skręca tylne koła w tym samym kierunku co przednie koła, co odpowiada wirtualnemu wydłużeniu rozstawu osi i poprawia stabilność prowadzenia. Równocześnie siła boczna na tylnych kołach znacznie szybciej rośnie przy zmianie kierunku, co sprawia, że reakcja na ruchy kierownicy jest szybsza. Kierowcy zauważają również, że AMG GT R dostarcza olbrzymią przyczepność na tylnej osi i dużą stabilność podczas szybkich zmian kierunku, bez odczuwalnego efektu drżenia tylnej części.

Aktywne sterowanie tylnymi kołami nie tylko poprawia pokonywanie zakrętów, ale także wspomaga kierowcę w przypadku nagłych manewrów unikania, zwiększając tym samym bezpieczeństwo aktywne. Dzięki temu AMG GT R jest łatwiejszy w kontroli na granicy możliwości.

Standardowe 3-stopniowe ESP® z ustawieniami „ESP ON”, „ESP SPORT Handling Mode” i „ESP OFF” współpracuje w doskonałej harmonii z ograniczonym mechanizmem różnicowym i jest optymalnie dostosowane do doskonałej dynamiki jazdy AMG GT R. Programowanie trybu ESP OFF zostało przeniesione z AMG GT3.

Przyczepność to potęga dziewiątki: AMG TRACTION CONTROL

W trybie ESP OFF, kolejna innowacja pozwala kierowcy wywierać jeszcze większy wpływ na charakterystyki jazdy AMG GT R. Nowy system AMG TRACTION CONTROL również pochodzi bezpośrednio z motorsportu. Pozwala kierowcom na wstępne ustawienie poślizgu na napędzanej tylnej osi w dziewięciu poziomach. Tak jak w aktualnym AMG GT3, izoluje przyczepność na napędzanych kołach i nie wpływa na stabilizację zapewnianą przez ESP®. Odpowiednie mapy charakterystyczne są do tego celu zaprogramowane w elektronice pojazdu.

Sterowanie odbywa się za pomocą specjalnego pokrętła umieszczonego w konsoli centralnej poniżej otworów wentylacyjnych. W zależności od ustawienia, system pozwala na większy lub mniejszy poślizg na tylnych kołach – co jest bardzo pomocne w zmieniających się warunkach drogowych. Poziom 1 jest zaprogramowany do jazdy w deszczu, z dużymi rezerwami bezpieczeństwa. Poziom 9 pozwala na maksymalny poślizg na tylnej osi. Luminescencyjny pasek diod LED wokół pokrętła wskazuje aktualne ustawienie – ta logika wyświetlania również ma swoje korzenie w motorsporcie. Ponadto ustawienie jest wskazywane na centralnym wyświetlaczu deski rozdzielczej.

Rozwój AMG ma dużą przewagę nad konwencjonalnymi systemami, ponieważ przewiduje sytuacje przy pomocy symulatora µ(mu) i innych danych przetwarzanych przez jednostkę sterującą w ułamku sekundy. Maksymalny dopuszczalny poślizg na napędzanych tylnych kołach jest obliczany w zależności od wybranego poziomu AMG TRACTION CONTROL. Gdy koła osiągną ten poziom poślizgu podczas przyspieszania, kontrola trakcji moduluje moc silnika w taki sposób, aby nie przekroczyć tego poziomu, a pojazd kontynuuje przyspieszanie z tym określonym poślizgiem. Efekt elektronicznego mechanizmu różnicowego również jest uwzględniany w zakresie regulacji. Ta kontrola odbywa się bez opóźnienia, co dodatkowo wzmacnia zarówno przyjemność z jazdy, jak i wydajność.

Kierowca otrzymuje wsparcie w jednym z najbardziej wymagających aspektów jazdy, a mianowicie w doborze optymalnego momentu obrotowego silnika oraz optymalnego wzrostu momentu obrotowego podczas przyspieszania po zakręcie. Kierowcy mogą uzyskać tyle przyczepności, ile chcą i jaką wcześniej ustawili. Precyzyjnie mierzona moc silnika podczas przyspieszania po zakręcie jest jednym z najważniejszych kryteriów dla osiągnięcia najlepszego czasu okrążenia.

Elektronika sterująca: elektronicznie kontrolowany mechanizm różnicowy na tylnej osi

Standardowo, AMG GT R wyposażony jest w elektronicznie kontrolowany mechanizm różnicowy z ograniczonym poślizgiem na tylnej osi, który jest zintegrowany z kompaktową obudową skrzyni biegów. Jego czułe i szybkie działanie podnosi fizyczne granice obsługi na nowy poziom. Nie tylko poprawia przyczepność na napędzanych kołach, ale także zwiększa prędkości w zakrętach na granicy możliwości. System działa z zmiennym efektem blokady w trybie przyspieszania i wytracania prędkości i jest doskonale dostosowany do różnych warunków jezdnych oraz współczynników tarcia.

Zmienny współczynnik: wrażliwe na prędkość sportowe wspomaganie kierownicy

Wrażliwe na prędkość sportowe wspomaganie kierownicy oferuje zmienny współczynnik kierownicy, co poprawia prowadzenie pojazdu i zwinność przy niskich prędkościach, zachowując jednocześnie bezpieczeństwo jazdy przy wysokich prędkościach. Wyjątkowe wsparcie mocy: reaguje nie tylko w zależności od aktualnej prędkości drogi, ale także w zależności od aktualnego przyspieszenia bocznego oraz wybranego trybu jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Efekt: Kierowca ma doskonałe wyczucie pojazdu dzięki bezpośredniemu sprzężeniu zwrotnemu z drogi.

Gotowość do wyścigu: design wnętrza

Aby stworzyć kierowcy nowego AMG GT R idealne warunki do jazdy, wnętrze również zostało silnie zainspirowane motorsportem. Ekstremalnie lekkie, ręcznie regulowane fotele sportowe AMG pokryte skórą nappa i mikrofibrą DINAMICA są standardem. Oferują one niezbędne wsparcie boczne nawet podczas ekstremalnych manewrów. Alternatywnie, sprawdzone fotele sportowe AMG można zamówić opcjonalnie bez dodatkowych kosztów. Opcjonalne żółte pasy bezpieczeństwa, tarcze z żółtymi akcentami, pakiet wykończenia wnętrza AMG Piano Lacquer oraz specjalne elementy sterujące, w tym te do nowego AMG TRACTION CONTROL, podkreślają unikalną pozycję nowego AMG GT R.

Szeroki wygląd deski rozdzielczej przypomina potężne skrzydło i kontynuuje motyw designu lotniczego. Cztery centralne wentylatory w stylu reflektorów oraz indywidualne wloty po prawej i lewej stronie deski wzmacniają to wrażenie. W połączeniu z wysokimi liniami okien, wklęsłymi panelami drzwi oraz dynamiczną konsolą centralną, AMG GT R sprawia wrażenie ostatecznej maszyny do jazdy i doskonale integruje kierowcę w kokpicie dzięki niskiej pozycji siedzenia.

Kształt dominującej konsoli centralnej przypominającej wlot powietrza NACA oraz autentyczne materiały sugerują, że został on bezpośrednio przyjęty z wyścigów samochodowych. Umieszczony centralnie, wolnostojący wyświetlacz centralny to kolejny przyciągający wzrok element. Dbałość o detale odzwierciedla się również w elementach sterujących AMG DRIVE UNIT: są one rozmieszczone jak osiem cylindrów w układzie V, podkreślając potężne i nowoczesne wrażenie, jakie sprawia konsola centralna.

Nowy pakiet AMG Interior Night również jest standardowy. W tym pakiecie, łopatki zmiany biegów, obrzeże kierownicy, progi oraz poprzeczny panel bagażnika są wykończone w wysokim połysku czernią, co w połączeniu z standardowym pakietem AMG Piano Lacquer jeszcze bardziej podkreśla sportowy charakter. Opcjonalnie klienci mogą zamówić wykończenie w matowym węglu węglowym.

Więcej wyposażenia, mniej wagi: AMG Lightweight Performance

Kluczowym czynnikiem, który wpływa na wydajność sportowego samochodu, jest waga. Mercedes-AMG stosuje inteligentną mieszankę materiałów do konstrukcji AMG GT R: różne stopy aluminium do podwozia i nadwozia, stal do klapy bagażnika i magnez do przedniego pokrywy. Ten niezwykle lekki element z przodu redukuje bezwładność przed przednią osią, poprawiając zwinność pojazdu.

Wyważona konstrukcja z wagą optymalizowaną przestrzeń ramy wykonana jest z odlewanych i ekstrudowanych elementów aluminiowych. Wysoka wytrzymałość na zginanie i skręcanie całej konstrukcji umożliwia absorpcję i przenoszenie ekstremalnych sił liniowych i poprzecznych z napędu i zawieszenia. Niepożądana elastyczność jest zatem zredukowana, a pojazd reaguje precyzyjnie i bezpośrednio. Rezultat: Kierowca doświadcza sportowego samochodu o maksymalnej dynamice, który reaguje z wyjątkową precyzją.

Materiały z motorsportu

Szereg dalszych środków przyczynia się do redukcji wagi w ramach strategii lekkiej wydajności AMG. Różnorodne komponenty odgrywają w tym celu swoją rolę. Użycie włókna węglowego, lekkiego i wytrzymałego materiału z motorsportu, pomaga w osiągnięciu ambitnych celów. Włókno węglowe jest materiałem wyboru między innymi do przednich wzmocnień, dachu i rury momentu między silnikiem a skrzynią biegów.

Obecnie ważąca zaledwie 13,9 kilograma, torba momentu z włókna węglowego jest o około 40 procent lżejsza niż jej już optymalizowana aluminiowa wersja w AMG GT. Jako komponent strukturalny napędu transaxle tworzy połączenie pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów z ekstremalną sztywnością na zginanie i skręcanie. Umożliwia bardzo bezpośrednie połączenie napędu, korzystne dla dynamiki jazdy oraz odgrywa rolę w zrównoważonym rozkładzie masy pojazdu.

Dalsze zalety związane z redukcją wagi wynikają z standardowych felg odlewanej, tytanowego tylnego tłumika oraz mniejszej ilości materiałów wygłuszających. Całkowicie nowy AMG GT R jest 15 kilogramów lżejszy od AMG GT S, mimo że zawiera znacznie więcej technicznych funkcji, takich jak duży tylny aerofoil, sterowanie tylnymi kołami, aktywna aerodynamika oraz wzmocnienia w nadwoziu i podwoziu.

Nowość: krzyż w tunelu z włókna węglowego dla maksymalnej sztywności skręcającej

Eksperci AMG zaprojektowali nowy element konstrukcji lekkiej, aby zredukować wagę przy jednoczesnym zwiększeniu sztywności skręcającej. Nowy krzyż z włókna węglowego w AMG GT R zastępuje trzy różne aluminiowe komponenty GT. Krzyż jest zamontowany pod układem wydechowym i rurą momentu.

Dodatkowo znacznie usztywnia nadwozie, aby wytrzymać wysokie obciążenia skręcające, które występują podczas wyścigów. W tym celu usztywnia obie strony pojazdu jeszcze skuteczniej w obszarze tunelu dla rury momentu, zwiększając sztywność skręcającą o około 7,5 procent. Ten wzrost jest szczególnie znaczący, ponieważ nawet standardowy AMG GT już charakteryzuje się wysokim poziomem sztywności skręcającej. Po pierwszych kilku metrach już kierowca odczuwa niezwykle precyzyjne wrażenie z jazdy, które utrzymuje się nawet w przypadku ekstremalnych obciążeń pojazdu podczas jazdy na granicy możliwości. To, że nadwozie samochodu jest bardziej stabilne, pozwala na jeszcze lepszą kontrolę AMG GT R w trudnych warunkach torowych, takich jak szybkie, nierówne zakręty i wymaga mniej wysiłku przy kierowaniu.

Dodatkowo dwa ukośne wzmocnienia w komorze silnikowej usztywniają przednią część. W AMG GT R także są wykonane z włókna węglowego i stanowią oszczędność wagi rzędu około 50 procent w porównaniu z komponentami stalowymi.

Inteligentna mieszanka materiałów: kompozytowe wzmocnienia do łapania kół

Eksperci w konstrukcji lekkiej AMG stosują inteligentną mieszankę materiałów do tak zwanych wzmocnień łapania kół wykonanych z materiału kompozytowego. W przypadku wypadku, te komponenty pomagają skierować przednie koła na człony boczne w ramach zamierzonych kinematyki zderzeniowej, a następnie złapać je tam. Wzmocnienia kompozytowe są o około 50 procent lżejsze niż porównywalne komponenty stalowe. W porównaniu z włóknem węglowym materiał kompozytowy ma tę zaletę, że jest znacznie bardziej odkształcalny, oferując jednocześnie dobrą wytrzymałość materiałową.

Odporność na blaknięcie i jednolita wydajność: hamulce

Wysokowydajny system hamulcowy kompozytowy zapewnia doskonałe przyspieszenie oraz wysoką odporność na blaknięcie, wykorzystując wewnętrznie wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe o średnicy 390 milimetrów na przedniej osi i 360 milimetrów na tylnej osi. Zaciski hamulcowe są malowane na żółto.

Dostępny jako opcja ceramiczny system hamulcowy kompozytowy. Zaletą tego systemu jest oszczędność masy wynosząca 17 kilogramów, dłuższa żywotność i jeszcze lepsza odporność na blaknięcie dzięki ceramicznym tarczom hamulcowym o średnicy 402 milimetrów z przodu i 360 milimetrów z tyłu.

Więcej mocy, większy moment obrotowy, szybsza reakcja: silnik

Serce nowego sportowca o wysokiej wydajności bije mocniej niż kiedykolwiek: silnik AMG 4.0 o pojemności 4.0 litra w AMG GT R osiąga moc 430 kW (585 KM), co stanowi wzrost o 55 kW (75 KM) w porównaniu do poprzedniego silnika najwyższej klasy w GT S. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 700 Nm jest dostępny w zakresie od 1900 do 5500 obr./min.

Wzrost wydajności osiągnięto za pomocą nowych turbosprężarek z zmodyfikowanym przetwarzaniem kompresora, mniejszym kapsułką aneroidową wastegate i ostrzejszym mapowaniem silnika. Ciśnienie doładowania dostarczane przez turbosprężarki zostało zwiększone z 1,2 bara w AMG GT do 1,35 bara. Ponadto zoptymalizowano otwory wydechowe oraz zmodyfikowano stopień sprężania. Cały proces spalania został ponownie dostrojony.

4.0L V8 7AT RWD (585 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność3982 Cm3
Moc430.3 Kw @ 6250 Rpm
585 Hp @ 6250 Rpm
577 Bhp @ 6250 Rpm
Moment obrotowy516 Lb-Ft @ 1900-5500 Rpm
700 Nm @ 1900-5500 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna198 Mph (319 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3.6 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów7-biegowa Automatyczna (Amg Speedshift Dct)
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony275/35 Zr 19 || 325/30 Zr 20
Długość179 In (4547 Mm)
Szerokość81.7 In (2075 Mm)
Wysokość50.7 In (1288 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)66.3/65 In (1
Rozstaw osi103.5 In (2629 Mm)
Pojemność bagażnika10.1 Cuft (286 L)
Aerodynamika (Cd)0.35
Masa własna3428 Lbs (1555 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita4167 Lbs (1890 Kg)
Spalanie miasto15.7 Mpg Us (15 L/100Km)
Spalanie trasa25.6 Mpg Us (9.2 L/100Km)
Średnie spalanie20.6 Mpg Us (11.4 L/100Km)
Emisja CO2259 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.