Audi zaprezentowało drugą generację modelu R8 na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2015 roku, a wersję z miękkim dachem zarezerwowało dla Ameryki, ujawniając ją na New York Auto Show w 2016 roku.
Superauta przestały być jedynie zabawkami torowymi, a producenci samochodów doskonale zdawali sobie z tego sprawę. Dlatego Audi równolegle rozwijało model R8 V10 Spyder, obok wersji coupe. W efekcie, otwarta wersja supersamochodu z czterema pierścieniami była gotowa na spotkania z klientami niedługo po tym, jak na rynku pojawił się jej odpowiednik z twardym dachem. Audi musiało czekać prawie trzy lata, aby ujawnić wersję z miękkim dachem poprzedniej generacji po wprowadzeniu coupe. Przy drugiej generacji tego modelu nie powtórzyło tego błędu. Podobnie jak jego odpowiednik, R8 Spyder z 2016 roku był dostępny wyłącznie z silnikiem V10 za kabiną.
Nowy model był szerszy od swojego poprzednika i charakteryzował się agresywnym designem. Jego ostre linie i kanciaste reflektory otaczały charakterystyczny element designu Audi, czyli osłonę chłodnicy w kształcie pojedynczej ramki. Ta również była zaprojektowana z wyraźnymi liniami i czystymi kątami. Flankowały ją prostokątne wloty powietrza z pionowymi żebrami, które chłodziły przednie tarcze. Aby podkreślić nową generację, samochód miał dwa wgłębienia na maski, które wizualnie łączyły reflektory z przednią szybą.
Z profilu, wersja Spyder zaczerpnęła przednie błotniki i chromowane emblematy V10 z wersji coupe. Słupki A, na których opierała się szyba przednia, były z kolei grubsze, ponieważ pełniły funkcję ochrony przy przewróceniu i miały kontrastowy kolor. Drzwi, z rzeźbionymi kształtami i ukrytymi klamkami schowanymi pod górnymi wgłębieniami, były podobne do tych z coupe, a tylny pokład różnił się. Miał dużą osłonę dla chowanego dachu z płótna i był ozdobiony podłużnymi wlotami powietrza.
W kabinie znajdowały się sportowe fotele z skórzaną tapicerką, rozdzielone wąskim konsolą centralną, w której Audi umieściło selektor biegów, kontroler systemu informacyjno-rozrywkowego oraz podłokietnik z niewielkim schowkiem pod nim. Przed kierowcą znajdował się nowy zestaw wskaźników z cyfrowym wyświetlaczem zamiast analogowych wskaźników. Audi nazwało go Virtual Cockpit, a obrotomierz umiejscowiono pośrodku, wokół cyfrowego prędkościomierza. Kierowcy mogli decydować, jakie inne informacje powinny być wyświetlane po bokach obrotomierza, korzystając z przycisków na kierownicy z płaskim dnem. Klienci mogli zasłonić lub odsłonić pojazd w ciągu 20 sekund za pomocą przycisku na konsoli centralnej przy prędkościach do 50 km/h.
Druga generacja modelu R8 była wyposażona wyłącznie w silnik V10. Audi odesłało do lamusa silnik V8 o pojemności 4,2 litra używany w poprzedniej generacji. Wprowadzono również ulepszony nowy silnik FSI o pojemności 5,2 litra, który generował moc 540 PS (532 hp). Audi połączyło go z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów (dwusprzęgłową), która przesyłała moc na wszystkie koła.
Spektakularny design i zapierająca dech dynamika, połączone z urokami jazdy bez dachu – Audi zaprezentowało nowe Audi R8 Spyder V10 na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Nowym Jorku w 2015 roku. Jego silnik V10 z naturalnym doładowaniem dostarcza 397 kW (540 hp) i 540 Nm (398.3 lb-ft) momentu obrotowego.
Nowy, otwarty supersamochód otwiera kolejny rozdział w historii sukcesu Audi R8. Wszystko zaczęło się w 2007 roku, kiedy wprowadzono na rynek pierwszą generację Coupé, a w 2010 roku zadebiutował Spyder. Sprzedaż obu wersji sięgnęła niemal 27 000 sztuk. Pokazuje to zaawansowanie technologiczne Audi oraz bliskość marki do sportów motorowych. Marka potwierdza to również przy drugiej generacji R8 – jej inżynierowie równolegle do modeli produkcyjnych opracowali nowe Audi R8 Le Mans, samochód wyścigowy GT3. W rezultacie prawie 50% wszystkich części zastosowanych w R8 LMS znajduje się również w R8. Sukces nowego Coupé potwierdzają prestiżowe nagrody, które otrzymało w ubiegłym roku, takie jak „Złote Koło” i „Auto Trophy”.
„Nasza nowa linia R8 to sportowa awangarda Audi,” zauważył członek zarządu odpowiedzialny za rozwój, Dr.-Ing. Stefan Knirsch. „Po Coupé wprowadzamy drugą generację R8 Spyder. Otwarty supersamochód dostarcza niesamowitych osiągów i pozwala kierowcy na jeszcze bezpośredniejsze doświadczenie niepowtarzalnego dźwięku silnika V10 z naturalnym doładowaniem.”
Atrakcyjny design: szerszy niż poprzednik
Dynamiczny charakter nowego Audi R8 Spyder V10 jest widoczny już na pierwszy rzut oka. Przesunięta do przodu kabina pasażerska, wyraźnie zarysowane nadkola i długa linia tylna definiują klasyczną sylwetkę sportowego samochodu z silnikiem umiejscowionym centralnie. Nowy R8 Spyder jest o 14 milimetrów (0.6 in) krótszy od poprzedniego modelu, osiągając łączną długość 4,426 milimetrów (14.5 ft). Szerokość wzrosła o 36 milimetrów (1.4 in) do 1,940 milimetrów (6.4 ft). Wysokość 1,244 milimetrów (4.1 ft) pozostaje niezmieniona w stosunku do pierwszej generacji R8 Spyder, podobnie jak rozstaw osi wynoszący 2,650 milimetrów (8.7 ft).
Poziome linie z przodu i z tyłu podkreślają szerokość Audi R8 Spyder, podobnie jak duża, niska osłona Audi Singleframe z kratką chłodnicy w strukturze plastra miodu. Rzeźbiarskie powierzchnie łączą ją z kształtem reflektorów w kształcie klinu, z których każdy zawiera 37 diod LED generujących jasne światło w standardzie. Jako opcję wysokiej klasy Audi oferuje oświetlenie laserowe dla maksymalnej widoczności i zasięgu – identyfikowane przez niebieski anodowany pasek w reflektorach, który dodatkowo świeci. Ta nowoczesna technologia jest połączona z dynamicznymi sygnalizatorami zmiany kierunku. Z tyłu jest standardowo dostępna we wszystkich wersjach.
Typowo Audi: lekki materiał dachu
Nowo opracowany dach Audi R8 Spyder wykonany jest z materiału, co jest typowe dla Audi. Waży zaledwie 44 kilogramy (97.0 lb), co przyczynia się do niskiej masy całkowitej tego wysokowydajnego samochodu sportowego. Elektryczno-hydrauliczny napęd otwiera i zamyka miękki dach za naciśnięciem przycisku w zaledwie 20 sekund, a to można zrobić nawet podczas jazdy z prędkością do 50 km/h (31.1 mph). Moduł dachu znajduje się za siedzeniami. Zawiera komponenty ochrony przeciwwypływowej, dachu, tacy na dach, komory tylnej szyby oraz wielopunktowe zawiasy dla pokrywy komory silnika wzmocnionej włóknem węglowym.
Poziomy hałas drogowy i wiatrowy wewnątrz samochodu jest znacznie niższy niż w poprzednim modelu. Przy opuszczonym dachu turbulencje powietrza na poziomie głowy również zostały zredukowane. Dla dodatkowego komfortu zastosowano deflektor wiatru wykonany z syntetycznej tkaniny. Redukuje on przepływ powietrza wokół głowy o około 90 procent, a w okolicy ramion/szyi o 80 procent. Oprócz tekstylnego deflektora wiatru, przy otwartym dachu tylna szyba może działać jako dodatkowy deflektor. Gdy jest schowana, kierowca będzie mógł doświadczyć jeszcze intensywniejszego brzmienia charakterystycznego ryku silnika V10.
Płaska komora magazynowa, do której dach jest składany podczas otwierania, ma dużą pokrywę z trzema sportowymi otworami wentylacyjnymi po obu stronach. Dwie płetwy rozciągające się do tyłu napinają dach i nadają Audi R8 Spyder dynamiczny profil. Dach dostępny jest w trzech kolorach: czarnym, brązowym i czerwonym.
Budowa lekka z komponentami z włókna węglowego: masa własna wynosząca zaledwie 1,612 kilogramów (3,553.9 lb)
Nowe Audi R8 Spyder V10 imponująco pokazuje dynamiczny potencjał lekkiej konstrukcji samochodowej z masą własną wynoszącą 1,612 kilogramów (3,553.9 lb). Stosunek mocy do wagi wynosi zaledwie 3.19 kilogramów (8.6 lb) na hp.
Kluczem do tej znakomitej wartości jest nowa Audi Space Frame (ASF), która wykorzystuje zasadę konstrukcji wielomateriałowej. Podobnie jak w R8 Coupé*, łączy komponenty aluminiowe z wbudowanym wzmocnieniem z włókna węglowego. Komponenty aluminiowe stanowią 79.6% wielomateriałowego ASF. W kolejności od wersji Coupé, tworzą one kratownicę, w której inżynierowie Audi wykorzystali specyficzne wzmocnienia, szczególnie w progach, słupkach A i ramie szyby. Innowacyjne metody produkcji obniżają wagę poszczególnych komponentów o nawet dziesięć procent. Całkowita masa ASF w nowym Audi R8 Spyder wynosi zaledwie 208 kilogramów (458.6 lb); ponadto jego sztywność skręcająca wzrosła o 50 procent w porównaniu do poprzedniego modelu. Osiągnął również najwyższe noty pod względem akustyki i bezpieczeństwa przy zderzeniach. Podwozie ma gładkie wykończenie, co poprawia aerodynamikę. A z tyłu, duży dyfuzor zwiększa docisk – to dwa rozwiązania prosto z motorsportu.
Inspirujący: V10
Dzięki precyzyjnej reakcji na pedał gazu, swobodnej zdolności do osiągania wysokich obrotów aż do 7,800 rpm i oszałamiającemu dźwiękowi, silnik dziesięcylindrowy gwarantuje gęsią skórkę. Z pojemności 5,204 cm3 rozwija moc 397 kW (540 hp) oraz moment obrotowy 540 Nm (398.3 lb-ft) przy 6,500 rpm. Oprócz bezpośredniego wtrysku do komór spalania (FSI), V10 dodaje wtrysk paliwa do kolektora dolotowego (MPI). Efektem tego jest zachwycająca wydajność: nowe Audi R8 Spyder V10 przyspiesza od 0 do 100 km/h (62.1 mph) w 3.6 sekundy. Przyspiesza z miejsca do 200 km/h (124.3 mph) w 11.8 sekundy. Igła prędkościomierza zatrzymuje się dopiero na 318 km/h (197.6 mph). W miarę wzrostu obrotów, dźwięk V10 staje się pełniejszy i bardziej pasjonujący. Klapy wydechowe są standardem; opcjonalny sportowy system wydechowy z błyszczącymi końcówkami rury nadaje dźwiękowi dodatkowy pazur.
W porównaniu do poprzedniego modelu, zużycie paliwa w cyklu NEDC zmniejszyło się o dziesięć procent – dzięki technologiom efektywności, takim jak cylinder na żądanie (COD), system podwójnego wtrysku i tryb luzu w siedmiobiegowej skrzyni biegów S tronic: gdy kierowca puści pedał gazu przy prędkości powyżej 55 km/h (34.2 mph), silnik zostaje odłączony od układu napędowego – nowe Audi R8 Spyder wtedy toczy się. Średnie zużycie paliwa wynosi 11.7 litra na 100 kilometrów (20.1 US mpg), co odpowiada 277 gramom CO2 na kilometr (445.8 g/mi).
Trzykrotna siła zaawansowanej technologii: napęd quattro
Napęd quattro łączy trzy moduły zaawansowanej technologii: S tronic o siedmiu biegach, umiejscowiona za silnikiem, zmienia biegi błyskawicznie dzięki dwóm sprzęgłom. Na przednich kołach znajduje się elektro-hydraulicznie aktywowane sprzęgło wielopłytkowe, elektronicznie sterowany, chłodzony wodą system, który swobodnie rozdziela moment obrotowy V10 między osiami. Mechaniczna blokada różnicowa z tyłu jest kluczowa dla sportowego zachowania na drodze. Jej wartości blokady zostały nowo dostrojone do współpracy z aktywnie sterowanym napędem quattro.
Sterowanie dynamiką jazdy dla napędu quattro jest zintegrowane z systemem wyboru napędu Audi drive select, który oferuje cztery tryby: komfort, auto, dynamiczny i indywidualny. W każdym z nich otwarty supersamochód pokazuje inny charakter, od bezwysiłkowej jazdy po autostradzie po styl, który cieszy się każdą zakrętem na górskiej drodze. System uwzględnia również charakterystykę pedału gazu, układ kierowniczy, S tronic, funkcję sterowania klapami wydechowymi oraz opcjonalny system zawieszenia adaptacyjnego Audi magnetic ride.
Prowadzenie samochodu staje się jeszcze bardziej precyzyjne z opcjonalnym skórzanym, sportowym kołem kierowniczym, które debiutuje w Audi R8 Spyder. Dodaje ono trzy dodatkowe programy jazdy: sucho, mokro i śnieg. Ponieważ każdy tryb ma swoje specyficzne parametry tarcia, kierowca może dostosować swoje R8 Spyder do warunków drogowych. Oprócz wymienionych modułów technicznych, system stabilizacji ESC również wpływa na te tryby.
Stabilne i precyzyjne: zawieszenie
Audi R8 Spyder zawdzięcza swoje zdecydowanie dynamiczne prowadzenie między innymi niskiemu umiejscowieniu silnika, osiągniętemu dzięki suchej regulacji smarowania. Koła są kontrolowane przez lekkie aluminiowe wahacze – rozkład, który ujawnia DNA motorsportowe. Elektryczne wspomaganie kierownicy zapewnia doskonały kontakt z drogą dzięki subtelnie zróżnicowanej informacji zwrotnej. Alternatywnie dostępne jest dynamiczne wspomaganie kierownicy, które zmienia przełożenie w zależności od prędkości, dostosowując moment obrotowy kierownicy. Efektem jest jeszcze bardziej precyzyjne odczucie kierownicy i lepszy komfort jazdy.
Audi dostarcza nowe R8 Spyder w standardzie z 19-calowymi kołami w mieszanym rozmiarze opon (245/35 z przodu i 295/35 z tyłu). Można także wybrać 20-calowe koła z oponami 245/30 z przodu i 305/30 z tyłu. Hamulce zapewniają doskonałe hamowanie dla otwartego supersamochodu. Zaciski hamulcowe mają po osiem tłoków na przednich kołach oraz cztery na tylnych. Stosuje się duże, wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe w całym samochodzie. Jako opcja wyposażenia Audi może dostarczyć również wyjątkowo trwałe, lekkie tarcze hamulcowe wykonane z materiału ceramicznego wzmacnianego włóknem węglowym, które wytrzymują szczególnie wysokie obciążenia.
Kontrola: pełna koncentracja na kierowcy
Koncepcja obsługi nowego Audi R8 Spyder V10 koncentruje się na kierowcy, jak w samochodzie wyścigowym. Kierowca może kontrolować wszystkie ważne funkcje z nowego sportowego lub wydajnego skórzanego koła kierowniczego. Jego ręce pozostają na kierownicy, aby mógł skoncentrować się w pełni na drodze. Do standardowych funkcji należy przycisk satelitarny do uruchamiania i zatrzymywania silnika oraz do systemu dynamicznego Audi drive select. Skórzane koło kierownicze ma dwa dodatkowe przyciski – jeden do trybu wydajności, a drugi do kontroli klap wydechowych.
Standardowy w Audi wirtualny kokpit prezentuje wszystkie informacje w bogatych, szczegółowych grafice 3D na monitorze o przekątnej 12.3 cala. Kierowca może wybierać między trzema ekranami – klasycznym widokiem, widokiem infotainment i widokiem wydajności. Ambitni kierowcy wybierający się na tor wyścigowy szczególnie docenią ten ostatni, który dostarcza danych na temat momentu obrotowego, mocy, temperatury oleju i opon, czasów okrążeń oraz przeciążeń. Wyświetlacze wokół prędkościomierza i obrotomierza można dostosować do indywidualnych preferencji.
MMI navigation plus z MMI touch jest standardowym wyposażeniem Audi R8 Spyder. Podobnie jak w smartfonie, funkcje sterowania są zorganizowane w płaskich hierarchiach, w tym funkcji wyszukiwania tekstu. Funkcje pojazdu można kontrolować z kierownicy, terminala MMI na konsoli środkowej lub za pomocą naturalnej mowy. Ta ostatnia jest szczególnie wygodna i dostarcza wysokiej jakości wyniki dzięki trzem małym mikrofonów w pasach. Są one standardowe w R8 Spyder.
Doskonale połączone: Audi connect i interfejs smartfona Audi
Doskonałym uzupełnieniem MMI navigation plus jest moduł Audi connect, który łączy otwarty dwuosobowy samochód z Internetem przez LTE i daje dostęp do szerokiej gamy usług. Obejmują one nawigację z Google Earth i Google Street View, a także strumieniowanie mediów online oraz informacje o ruchu w czasie rzeczywistym. Indukcyjne ładowanie smartfona za pomocą Audi phone box jest dostępne jako opcja. Audi R8 Spyder to pierwszy model, w którym wybrane treści z telefonu komórkowego można również wyświetlać bezpośrednio w Audi wirtualnym kokpicie za pomocą interfejsu smartfona Audi. Od połowy tego roku opcja ta będzie dostępna również dla R8 Coupé.
Jednym z punktów kulminacyjnych dla miłośników audio jest system dźwiękowy Bang & Olufsen z 13 głośnikami, w tym nowymi głośnikami w podparciu głowy. Są dwa takie głośniki w każdym fotelu, umieszczone na wysokości ucha kierowcy i pasażera; wyróżniają się doskonałym dźwiękiem i niską wagą.
Najwyższa jakość: jakość i wyposażenie
Audi R8 Spyder V10 jest niemal w całości ręcznie wykonany w dedykowanej fabryce „Audi Böllinger Höfe” w pobliżu Neckarsulm. quattro GmbH nieustannie buduje swoje know-how w zakresie małych produkcji. Charakter manufaktury działań produkcyjnych daje szerokie możliwości dostosowania ich do specyficznych życzeń klientów. Fotele sportowe dla kierowcy i pasażera są standardem – opcjonalnie tapicerowane w doskonałej skórze w diamentowym wzorze. Alternatywnie Audi może dostarczyć fotele kubełkowe dla jeszcze lepszego wsparcia bocznego.