2016 Audi RS Q3

Audi odświeżyło gamę modelu RS Q3 w 2015 roku, a oprócz modernizacji wyglądu zewnętrznego i wnętrza, zwiększyło również moc silnika oraz poprawiło skrzynię biegów, dzięki czemu mały SUV uzyskał osiągi sportowego auta, mimo że nim nie był.

Q3 był trzecim członkiem rodziny Audi, który przeszedł tuning RS. Ponieważ oparty był na tej samej platformie co A3, niemieckiemu producentowi łatwo było zamontować ten sam napęd co w RS3. Mimo to nie zrobiono tego, gdy model zadebiutował w 2013 roku, co wywołało niezadowolenie wśród klientów. Dwa lata później producent poprawił auto i zrealizował wszystkie postulaty klientów, co przełożyło się na wzrost sprzedaży.

W przeciwieństwie do pozostałych wersji Q3, wersja RS była wyjątkowa. Nie tylko miała większą moc, ale również musiała to pokazać. W efekcie, całe aerodynamiczne nadwozie, felgi oraz schematy kolorystyczne były inne. Z przodu samochód miał charakterystyczny dla marki grill typu single-frame, uzupełniony chromowaną ramką. Dodatkowo, producent dodał dwa boczne wloty powietrza ozdobione siatką w heksagonalny wzór, wykończoną w piano black. Aby jeszcze bardziej podkreślić sportowy charakter auta, w dolnej części zderzaka znajdował się srebrny detal z napisem quattro. Podobnie jak w pozostałych modelach rodziny RS, w najpotężniejszej wersji Q3 zamontowano srebrne lusterka. Z profilu auto miało podobny kształt do swoich krewniaków, ale na nachylonej klapie bagażnika dodano spojler dachowy. Na koniec, z tyłu, sportowy crossover miał dyfuzor umieszczony pod zderzakiem i pojedynczy owalny wydech.

Wnętrze RS Q3 charakteryzowało się mocno profilowanymi przednimi siedzeniami z logo RS Q3 na oparciach. Niski środkowy konsol dzielił kierowcę od pasażera z boku i mieścił wybierak biegów oraz kontroler systemu multimedialnego Audi MMI. Przed kierowcą znajdował się sportowy, spłaszczony u dołu kierownica oraz zestaw wskaźników z dwoma dużymi tarczami prędkościomierza i obrotomierza, flankowanymi przez wyświetlacz TFT. Z tyłu, podobnie jak w jego poprzedniku, model 2016 RS Q3 miał dzieloną kanapę przystosowaną dla trzech pasażerów, chociaż wysoki tunel środkowy ograniczał miejsce na nogi dla trzeciego, środkowego pasażera.

Jednak najważniejsze zmiany miały miejsce pod maską. Audi zainstalowało silnik turbo o pojemności 2,5 litra, który był oferowany wyłącznie w wersjach z oznaczeniem RS. To była ewolucja tego samego silnika, który znajdował się w niewyremontowanej wersji RS Q3, wprowadzonym na rynek w 2013 roku, i oferowało o 30 koni więcej dla niemieckiego hatchbacka. Dodatkowo producent zainstalował nową i ulepszoną skrzynię biegów S-Tronic z podwójnym sprzęgłem, która skróciła czas zmiany biegów. Ponadto nowy system typu wet pozwolił pojazdowi lepiej startować. W połączeniu z zwiększoną mocą i momentem obrotowym silnika, efektem było skrócenie czasu przyspieszenia od 0 do 100 km/h o 0,7 sekundy, z 5,5 sekundy w wersji niewyremontowanej do zaledwie 4,8 sekundy w modelu z 2016 roku.

6 LISTOPADA 2014

4,8 sekundy od 0 do 100 km/h (62,1 mph): Audi RS Q3
Audi RS Q3 został zaktualizowany równocześnie z modelem Q3. To kompaktowe SUV o wysokich osiągach jest teraz bardziej dynamiczne niż kiedykolwiek wcześniej. Jego pięciocylindrowy silnik o pojemności 2,5 litra generuje teraz 250 kW (340 hp) i 450 Nm (331,9 lb-ft) momentu obrotowego. Spełnia również normy Euro 6. Najmocniejszy model serii przyspiesza od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 4,8 sekundy, osiągając elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/h (155,3 mph). System wydechowy RS z możliwością przełączania klapy dodaje jeszcze więcej mocy do charakterystycznego dźwięku pięciocylindrowego silnika.

Siedmiobiegowa skrzynia S tronic, która przekazuje moc na napęd quattro za pomocą nowego hydraulicznego sprzęgła wielopłytkowego (5. generacja), została również udoskonalona, aby zmniejszyć czas zmiany biegów. Niższe biegi są blisko siebie, co zapewnia sportową reakcję, podczas gdy siódmy bieg jest długi, aby oszczędzać paliwo.

Zawieszenie Audi RS Q3 jest równie imponujące. Standardowo oferowane są 19-calowe koła; opcjonalnie dostępne są 20-calowe. Dzięki falistej konstrukcji, duże tarcze hamulcowe na przedniej osi są teraz lżejsze o kilogram (2,2 lb). Są one zaciskane przez ośmio-tłokowe zaciski. Standardowe sportowe zawieszenie RS dostępne jest również z opcjonalnymi adaptacyjnymi amortyzatorami. Układ kierowniczy jest dostosowany do sportowej jazdy, a system dynamicznego prowadzenia Audi drive select jest standardem.

Liczne detale wizualne podkreślają wyjątkowy status dynamicznego, najwyższego modelu. Na zewnątrz wyróżniają się charakterystyczne zderzaki. Wnętrze dominuje kolor czarny. Sportowe fotele dostępne są opcjonalnie w skórze Fine Nappa z diamentowym pikowaniem; czerwone wskazówki przesuwają się po szarych tarczach w zestawie wskaźników; system informacji dla kierowcy oferuje specjalne menu RS z czasomierzem okrążeń oraz wskaźnikami temperatury oleju i ciśnienia doładowania.

Cena bazowa w Niemczech za bogato wyposażony nowy model wynosi 56 600 euro. Standardowo dostępne są m.in. reflektory LED. Dostawy RS Q3 rozpoczną się w pierwszym kwartale 2015 roku.

################################################

Nowe Audi RS Q3 performance dołącza do RS6 Avant performance i RS7 Sportback performance jako trzeci członek rodziny modeli RS performance. Jako sportowa spółka zależna AUDI AG, quattro GmbH odpowiada za te wysokowydajne modele.

Silnik

Moc silnika 2.5 TFSI została zwiększona o 20 kW (27 hp) do 270 kW (367 hp), co umożliwia RS Q3 performance osiągnięcie standardowej prędkości maksymalnej 270 km/h (167,8 mph). Moment obrotowy wynosi 465 Nm (343,0 lb-ft) w zakresie 1 625-5 500 obr./min; RS Q3 performance przyspiesza od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 4,4 sekundy. Łączne zużycie paliwa w cyklu NEDC wynosi 8,6 litra na 100 km (27,4 US mpg), co odpowiada 203 g CO2 na km (326,7 g/mi). Do wartości tej przyczynia się system odzyskiwania energii oraz system start-stop. Klasyfikacja emisji to Euro 6.

Silnik 2.5 TFSI ma pojemność 2480 cc, co jest efektem skoku 82,5 milimetra (3,2 in) oraz średnicy cylindra 92,8 milimetra (3,7 in). Z ogromną mocą, ekstremalną prędkością obrotową i charakterystycznym dźwiękiem pięciocylindrowego silnika z sekwencją zapłonu 1-2-4-5-3, gwarantowane są dreszcze. Przy wyższych obciążeniach i obrotach klapa w systemie wydechowym RS otwiera się, aby nadać charakterystycznemu dźwiękowi jeszcze większą objętość. Ten pięciocylindrowy silnik to nowoczesna klasyka. Od 2010 roku międzynarodowa kapituła dziennikarzy motoryzacyjnych sześciokrotnie z rzędu uznawała go za „Międzynarodowy Silnik Roku” w swojej kategorii.

Silnik ma zaledwie 49 centymetrów (19,3 in) długości, co czyni go bardzo krótkim. Waży około 180 kilogramów (396,8 lb). Jego blok silnika wykonany jest z żeliwa grafitowego wermikularnego, wyjątkowo mocnego, a jednocześnie lekkiego materiału. Starannie umieszczone wzmocnienia zwiększają nośność bloku. Specjalne udoskonalenia silnika 2.5 TFSI w RS Q3 performance obejmują techniczne szczegóły, takie jak przeprojektowany główny radiator i zoptymalizowaną pompę paliwa.

Mały zespół wyspecjalizowanych pracowników buduje silnik 2.5 TFSI ręcznie w zakładzie Audi w GyQr, Węgrzech.

Napęd

Moc pięciocylindrowego silnika turbo płynie do zmodyfikowanej siedmiobiegowej skrzyni S tronic z bardzo krótkimi czasami zmiany biegów. Niższe biegi są blisko siebie, co zapewnia sportową reakcję, podczas gdy siódmy bieg jest długi, aby oszczędzać paliwo. Kierowca może pozwolić, aby podwójne sprzęgło wykonało całą pracę w trybach D i S, lub może zmieniać biegi ręcznie za pomocą łopatek przy kierownicy w standardowym wielofunkcyjnym kole kierowniczym RS. W trybie dynamicznym systemu Audi drive select każda operacja zmiany biegu jest połączona z podwójnym sprzęganiem. Funkcja startowa zapewnia pełną przyspieszenie z miejsca.

Głównym komponentem systemu quattro z permanentnym napędem na wszystkie koła jest hydraulicznie sterowane i elektronicznie kontrolowane sprzęgło wielopłytkowe zamontowane przed tylną osią. Elektroniczny kontroler łączy stabilność, przyczepność i przyjemność z jazdy. Moc jest rozdzielana w razie potrzeby między przednią a tylną osią w zależności od warunków jazdy. Połączenie z Elektroniczną Kontrolą Stabilności (ESC) zapewnia jeszcze bardziej selektywne rozdzielanie mocy do każdego koła. Jak w przypadku modeli RS, ESC można dezaktywować i ma przestrojony tryb sportowy.

Zawieszenie

Sztywne sportowe zawieszenie RS w nowym Audi RS Q3 performance doskonale przenosi dynamikę potężnego silnika i obniża nadwozie o 20 milimetrów (0,8 in) w porównaniu do Audi Q3. Audi oferuje opcjonalne sportowe zawieszenie RS plus z kontrolą amortyzatorów. Charakterystyka adaptacyjnych amortyzatorów może być ustawiana w jednym z trzech różnych trybów (komfortowy, automatyczny i dynamiczny) za pomocą standardowego systemu dynamicznego prowadzenia Audi drive select.

W Niemczech Audi RS Q3 performance standardowo wyposażone jest w 20-calowe koła w pięcioramiennym wzorze V o matowym wykończeniu w kolorze tytanowym. Dodatkowe 20-calowe koła w różnych wzorach i wykończeniach powierzchni są dostępne jako opcje.

Przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 365 milimetrów (14,4 in) i są wykonane w oszczędzającej wagę falistej konstrukcji. W RS Q3 performance ośmio-tłokowe zaciski z logo RS są standardowo lakierowane na błyszczący czerwony kolor. Można je również zamówić w kolorze czarnym bez dodatkowych opłat.

Design zewnętrzny

Typowe detale projektowe RS, takie jak sportowo zaprojektowane zderzaki z dużymi wlotami powietrza z przodu, błyszczące czarne kratki, tylny zderzak z wykrojem dyfuzora oraz system wydechowy RS z dużą owalną końcówką podkreślają sportowy charakter Audi RS Q3 performance.

Zewnętrzna część RS Q3 performance charakteryzuje się ekskluzywnymi elementami wykończenia w matowym wykończeniu w kolorze tytanowym. Na przykład, rama wlotu powietrza i logo quattro są wykonane w ten sposób. Inne elementy w matowym tytanowym wykończeniu to: Singleframe, boczne klapy w wlotach powietrza, listwy wykończeniowe przy oknach bocznych, obudowy lusterek zewnętrznych, relingi dachowe, górna krawędź dyfuzora oraz płetwy spoilera dachowego.

Znane matowe pakiety stylizacyjne w kolorze aluminium i błyszczącej czerni są również dostępne na życzenie. Audi oferuje opcjonalny metaliczny lakier w kolorze niebieskim Ascari wyłącznie dla RS Q3 performance.

Wnętrze i wyposażenie

Dynamiczna linia zewnętrznego designu odbija się w wnętrzu pojazdu. Sportowe fotele z wytłaczanym logo RS Q3 są pokryte połączeniem czarnego Alcantary i skóry. Audi oferuje fotele w połączeniu kolorystycznym czarnym i niebieskim z opcjonalnym pakietem projektowym RS performance. Dynamiczny wzór perforacji na środkowej części fotela zwęża się dyfuzyjnie ku dołowi i tyłowi, a niebieski kolor prześwitujący tworzy wyjątkowe efekty kolorystyczne.

Skórzana kierownica sportowa RS o spłaszczonym dole, centralny podłokietnik oraz pokrywa dźwigni zmiany biegów mają niebieskie kontrastowe przeszycia. Wstawki z niebieską nicią tkaniną o wysokiej jakości w włóknie węglowym dopełniają tę ekskluzywną kombinację.

Fotele można również zamówić w czarnej lub srebrnoszarej skórze fine Nappa z kamienno-szarymi kontrastowymi przeszyciami. W wersji czarnej dostępny jest także wzór diamentowy w kamiennym szarym kolorze. Wstawki z włókna węglowego są standardem, a jako opcje dostępne są aluminiowe wstawki wyścigowe lub w połysku czarnym.

Zestaw wskaźników ma szare tło z białymi cyframi i czerwonymi wskazówkami. Kolorowy wyświetlacz systemu informacji kierowcy pokazuje ciśnienie doładowania, temperaturę oleju oraz czas okrążenia w specjalnym menu RS. Oprócz sportowych foteli, Audi RS Q3 performance standardowo oferuje w Niemczech także system parkowania plus, radio MMI, system audio Audi, automatyczną klimatyzację deluxe oraz reflektory LED.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.