2016 BMW 3 Series Gran Turismo (F34)

2016 BMW 3 Series Gran Turismo (F34)

Przejdź do galerii zdjęć2016 BMW 3 Series Gran Turismo (F34)

BMW odświeżyło szóstą generację serii 3 w 2016 roku, a przy okazji poprawiło wygląd wersji GT, dodając ulepszenia w innych szczegółach wnętrza oraz technice.

Choć 2016 BMW 3 Series Gran Turismo nie było najmocniejszym zawodnikiem na rynku, starało się zrekompensować brak pewnych atutów tym, co miało do zaoferowania swoim klientom. Było dłuższe, co zapewniało więcej miejsca na nogi dla pasażerów siedzących z tyłu. Oferowało także większą przestrzeń bagażową niż wersja kombi. Dodatkowo dostępne było z panoramicznym dachem szklanym, co nie było oferowane w sedanach. W skrócie, łączyło kilka zalet, choć kosztem wyglądu zewnętrznego. Ten ostatni problem został rozwiązany przez BMW, które odświeżyło całą gamę, a jego zespół projektowy dał z siebie wszystko. Z technicznego punktu widzenia model ten cechował się wyższym prześwitem, co ułatwiało wsiadanie i wysiadanie dla wielu klientów.

Odświeżona wersja serii 3 GT otrzymała nowo zaprojektowane reflektory z kątowymi światłami dziennymi. Klienci mogli również wybrać adaptacyjne diody LED do świateł drogowych i mijania, co znacznie poprawiło komfort jazdy nocą. Dodatkowo BMW oferowało asystenta świateł drogowych opartego na kamerze, który automatycznie przełączał się między światłami drogowymi a mijania, w zależności od warunków na drodze i w ruchu. Szeroki grill o kształcie nerki rozciągał się między reflektorami i był otoczony chromowanym wykończeniem. BMW zmieniło także dolną część zderzaka, zdobiąc go chromowanymi detalami w kształcie boomerangów przy bocznych wlotach powietrza. Jak w wersji sprzed liftingu, także i tę można było wyposażyć w pakiet M Sport, co nadawało jej bardziej agresywny wygląd.

Z profilu, 3 Series Grand Touring był połączeniem coupe i crossovera, ale z niższym prześwitem. Producent zamontował fałszywe wloty powietrza za przednimi nadkolami, kontynuując ich kształt na wyprofilowanych drzwiach. Długa, wyraźna linia przecinała karoserię od przednich błotników do tylnych świateł, podkreślając całkowitą długość pojazdu. Jednak najbardziej kontrowersyjną częścią auta była jego kabina. Choć miała bezramowe okna we wszystkich drzwiach, co przypominało coupe, wysoka kabina oraz tył nie spotkały się z tak pozytywnym odbiorem klientów, jak oczekiwał tego zespół projektowy producenta. Mimo to, w zmienionej wersji znalazły się dodatkowe chromowane detale, które sprawiły, że F34, czyli fabryczny kod wersji, wyglądało nieco lepiej niż wcześniej.

Wnętrze z wysokim montażem siedzeń, w połączeniu z większym prześwitem, zapewniało pasażerom doskonałą widoczność na drodze. Na szczycie centralnej konsoli, w swobodnie unoszącej się pozycji, BMW zamontowało nowy system infotainment iDrive z ekranem dotykowym. Klienci mogli go również obsługiwać za pomocą specyficznego pokrętła umieszczonego na konsoli centralnej między przednimi pasażerami. Podstawowe wersje miały tapicerkę materiałową i siedzenia komfortowe, podczas gdy pakiet M Sport dodawał foteliki z wysokim oparciem pokryte skórą Dakota. Z tyłu standardowo znajdowała się dzielona kanapa (40/20/40), która mogła zwiększyć przestrzeń bagażową z 520 litrów do 1600 litrów. Dodatkowo, dzięki dłuższemu rozstawowi osi niż w wersji sedan oraz wyższej pozycji siedzenia, klienci mogli cieszyć się aż o 70 mm większą przestrzenią na nogi.

Pod maską, producent wprowadził nowe lub ulepszone silniki o mocy od 190 PS (187 hp) do 306 PS (301 hp) w wersjach benzynowych. Z kolei turbodiesle zaczynały od 143 PS (141 hp) i sięgały do 313 PS (308 hp). Wszystkie wersje były połączone z sześciobiegową manualną lub ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Moc była przekazywana na tylne koła lub na wszystkie koła za pomocą aktywnego systemu napędu na wszystkie koła xDrive.

W ciągu trzech lat, BMW 3-Series Gran Turismo z powodzeniem zdobyło rynek w klasie premium średniej wielkości na całym świecie. Jako unikalny model w rodzinie BMW 3-Series, łączy sportowe cechy sedana 3-Series z elegancką dynamiką coupe oraz funkcjonalnością i wszechstronnością modelu 3-Series Touring. To połączenie pozwoliło mu przyciągnąć nowych klientów do marki BMW nie tylko w Europie, ale także w ważnych rynkach takich jak USA i Chiny. Wyraźny charakter BMW 3-Series Gran Turismo zyskuje dodatkową moc dzięki nowemu modelowi, w którym inżynierowie skoncentrowali się na zwiększeniu jego sportowego potencjału i wysokiej jakości. Jednakże, podstawowa koncepcja pozostaje niezmieniona.

Pożądane na każdym kontynencie

BMW 3-Series Gran Turismo odpowiada na gusta klientów, którzy pragną połączyć sportowe doznania z elegancją dużego coupe. Uzupełnia to codzienna funkcjonalność i komfort czterodrzwiowego samochodu, oferującego wysoki poziom wygody na długich trasach oraz wystarczająco dużo miejsca na potrzebny bagaż. Łatwy dostęp, lekko podniesiona pozycja siedzenia z doskonałą widocznością oraz poczucie przestronności odgrywają równie kluczową rolę w decyzji o zakupie, jak wyrafinowany wygląd samochodu. W szczególności, BMW 3-Series Gran Turismo oferuje więcej miejsca w tylnej części. Tutaj klienci znajdą trzy pełnowymiarowe siedzenia oraz – dzięki dłuższemu rozstawowi osi – przestronność luksusowego sedana. A do tego bagażnik za dużą, elektrycznie otwieraną klapą (standardowe wyposażenie), którego pojemność i elastyczność przewyższają te w BMW 3-Series Touring.

Te cechy wzmacniają już i tak wyjątkowy charakter Gran Turismo w ofercie modeli BMW 3-Series. Dlatego nie jest zaskoczeniem, że BMW 3-Series Gran Turismo przyciąga szerokie grono klientów na całym świecie. Główne rynki dla tego modelu to Chiny, Niemcy i USA. W Niemczech prawie co szóste sprzedane BMW 3-Series to Gran Turismo. A BMW 3-Series Gran Turismo notuje w tym procesie wysokie wskaźniki pozyskiwania nowych klientów. Prawie co drugi klient w Niemczech, a około dwóch na trzech nabywców BMW 3-Series Gran Turismo w USA, to nowi użytkownicy marki. W Chinach ten wskaźnik wynosi ponad 90 procent. Statystycznie, Chiny są najważniejszym rynkiem dla BMW 3-Series Gran Turismo; około jeden na pięć z 130 000 sprzedanych aut Gran Turismo trafił do klientów w tym kraju.

Design zewnętrzny i oświetlenie

Cztery drzwi bezramowe, lekko opadający dach w stylu coupe oraz duża klapa bagażnika nadają temu wyjątkowemu modelowi z linii BMW 3-Series jego charakter. Aktualizacje przodu i tyłu nowego BMW 3-Series Gran Turismo jeszcze bardziej uwypuklają jego charakter. Na przykład, nowo zaprojektowane reflektory i światła tylne oraz nowy zderzak tylny, wszystko to pomaga wyostrzyć sportowy wygląd BMW 3-Series Gran Turismo. Zmodyfikowane wloty powietrza w samochodach z linii Sport Line i Luxury Line dodają świeżych akcentów.

Bez wysiłku sportowy i postępowa elegancja

W tradycyjnym stylu BMW, nowo zaprojektowane okrągłe reflektory definiują skoncentrowany przód BMW 3-Series Gran Turismo. Standardowe wyposażenie nowego modelu obejmuje reflektory LED do świateł mijania i drogowych. Ciemna obwódka tub reflektorów, które zostały wyrównane na dole i otoczone pierścieniami świateł dziennych, nadaje wewnętrznym elementom reflektorów wyraźny, chłodny i technicznie atrakcyjny wygląd. Przednie lampy przeciwmgielne również po raz pierwszy występują w formie LED w BMW 3-Series Gran Turismo i są standardowo montowane.

Adaptacyjne reflektory LED są teraz dostępne jako opcja dla BMW 3-Series Gran Turismo. Są one lekko wyrównane na górze przez „brwi” utworzone przez powtarzacze sygnałów LED, co dodaje samochodowi dodatkowego charakteru. Znane podwójne okrągłe grafiki świetlne zyskują tutaj jeszcze bardziej precyzyjną, nowoczesną interpretację. Widoczna technologia LED jest misternie prezentowana w tubach reflektorów. Na przykład, zewnętrzne pierścienie nie są już symetryczne, lecz rozszerzają się w kierunku środka pojazdu. Wraz z grafikami świetlnymi, połączenia od reflektorów do grilla nerkowego nadają przedniej części szerszy i tym samym sportowy wygląd. W skład pełnego pakietu reflektorów LED wchodzi również asystent świateł drogowych BMW Selective Beam oparty na kamerze.

Zewnętrzne wloty powietrza w sportowym, trzyczęściowym przodzie BMW 3-Series Gran Turismo zostały zaktualizowane i ulepszone w nowym modelu. W samochodach z linii Sport Line i Luxury Line, te wloty mają poziomą belkę, która tworzy prostą linię na dolnej części przedniej części. Razem z ostrzami nad nimi, podkreśla to szeroki styl Gran Turismo na drodze. W samochodach z linii Luxury Line zarówno belka, jak i ostrza są w chromie, podczas gdy modele Sport Line wybierają belkę z aluminium i ostrza w czerni z połyskiem.

Tył BMW 3-Series Gran Turismo imponuje swoim autonomicznym wzornictwem. Pełne tylne światła LED dostarczają świeżą interpretację charakterystycznych dla modeli BMW grafik świetlnych w kształcie L. Tylne światła nie są już podzielone na pojedyncze paski świetlne, lecz posiadają dynamiczny zakręt w kierunku krawędzi, co nadaje im jeszcze bardziej wyraźny wygląd „odlew z jednego wzoru”. Wszystko to dodatkowo podkreśla kompaktowe wrażenie, jakie tworzy tylna część. Paski LED zwężające się w kierunku środka tyłu nawiązują do grafik świateł z przodu. Dodatkowo, elementy odblaskowe w zderzaku tylnym zostały teraz umiejscowione wyżej, co wzmacnia mocny styl tyłu. Dolna listwa – wykończona w chromie w modelach Luxury Line i w czerni z połyskiem w samochodach Sport Line – obniża wizualny środek ciężkości.

Tył nowego BMW 3-Series Gran Turismo zachowuje aktywny system aerodynamiczny swojego poprzednika, w tym spojler, który automatycznie rozszerza się przy wyższych prędkościach, generując niezbędną siłę dociskową. Przy niższych prędkościach, spojler niemal niezauważalnie chowa się z powrotem w sylwetkę auta. Najmocniejszy silnik benzynowy napędzający BMW 340i Gran Turismo ma układ wydechowy z indywidualnymi końcówkami po lewej i prawej stronie, z każdą o średnicy 80 milimetrów. Wszystkie warianty silników od 320i i 320d w górę mają teraz podwójne końcówki wydechowe po lewej stronie tylnej części, każda o średnicy 70 milimetrów. Końcówka wydechowa w 318d ma średnicę 75 milimetrów.

Przy długości 4824 milimetrów (+ 190 mm), wysokości 1508 milimetrów (+ 79 mm) i szerokości 1828 milimetrów (+ 17 mm), BMW 3-Series Gran Turismo jest znacznie większe niż BMW 3-Series Sedan i Touring. To samo dotyczy jego rozstawu osi, który wynosi 2920 milimetrów (+ 110 mm). Wymiary te pozostają niezmienione w nowym modelu, co oznacza, że atrakcyjne proporcje samochodu – łączące dynamiczne i estetyczne efekty – również pozostają nienaruszone.

Wnętrze i wyposażenie

Wiele szczegółów wewnątrz BMW 3-Series Gran Turismo zyskało widoczną i odczuwalną aktualizację dzięki nowym materiałom. Ponadto, klienci mają jeszcze większe możliwości w zakresie konfiguracji swojego samochodu, ponieważ wiele opcji można teraz dowolnie łączyć.

Zastosowania chromowe i elementy o wysokim połysku podnoszą postrzeganą jakość na nowy poziom

Jedną z cech, które zostały zaktualizowane w nowym modelu, jest Wyświetlacz Informacyjny Centrum. Płaska konstrukcja i węższy profil ramy nadają mu smuklejszy i w rezultacie bardziej elegancki, wyższej jakości wygląd. Wśród wielu zaktualizowanych detali wnętrza znajduje się obramowanie dla kratek wentylacyjnych, które teraz ma formę elektroplatowanej listwy. Elementy elektroplatowane można także znaleźć w konsoli centralnej. Na przykład, uchwyt na kubki z osłoną rolkową (wprowadzony w 2015 roku) ma elektroplatowane wykończenie w nowym modelu, co sprawia, że ten funkcjonalny obszar jest bardziej atrakcyjny wizualnie. Gdzie indziej, centralny panel zawierający kontrolki radia i klimatyzacji ma teraz wykończenie w wysokim połysku w czerni, co nadaje mu większą obecność. A kontrole radia i klimatyzacji są otoczone chromowymi aplikacjami. Te cechy wnoszą dodatkową ekskluzywność i postrzeganą jakość do centralnego elementu pomiędzy Wyświetlaczem Informacyjnym Centrum a tunelem centralnym. Dodatkowo, przyciski w drzwiach do regulacji okien i lusterek również mają elektroplatowane krawędzie.

Nowa gama kolorów i materiałów

Zakres kolorów i materiałów dostępnych dla BMW 3-Series Gran Turismo, nie mówiąc już o wyborze możliwych obręczy kół, został rozszerzony i udoskonalony. A także pojawiło się więcej opcji dotyczących wnętrza. Oferta dostępnych listew drewnianych teraz obejmuje także Fineline Light oraz Ash Grain z metalowym wkładem. Nowe kontrastowe przeszycia dla wariantów Dakota w kolorach Saddle Brown, Veneto Beige i Black podkreślają charakter BMW 3-Series Gran Turismo w najdrobniejszych detalach.

Dwa nowe odcienie kolorów pogłębiają zewnętrzny urok samochodu, Arctic Grey i Jatoba metallic zwiększają liczbę dostępnych odcieni lakieru dla BMW 3-Series Gran Turismo do 11. Oprócz jednego koloru nie metalicznego i czterech metalicznych, samochody z pakietem M Sport mogą być oferowane wyłącznie w metalicznym odcieniu Estoril Blue.

BMW 3-Series Gran Turismo jest standardowo wyposażone w 17-calowe obręcze aluminiowe i opony 225/55 R17. Dostępne są także obręcze 18- i 19-calowe z różnymi liniami wyposażeniowymi lub jako oddzielne opcje. Oferta wzrosła o trzy nowe obręcze – gwiezdna 658, podwójna 673 i wielopłatkowa 674. Dodatkowe dwie obręcze (podwójna 466 i styl turbiny 415), wcześniej ekskluzywne dla określonych linii, można teraz zamawiać dla każdego BMW 3-Series Gran Turismo.

Warianty modeli do dalszej personalizacji

BMW 3-Series Gran Turismo już w standardzie oferuje długi wykaz wyposażenia, w tym automatyczną klimatyzację, bezkluczykowe uruchamianie silnika, Servotronic, sześć poduszek powietrznych, reflektory LED do świateł mijania i drogowych, LED-owe lampy przeciwmgielne, ekran kolorowy o wysokiej rozdzielczości z kontrolerem iDrive, przedni podłokietnik, czujnik deszczu, Bluetooth do zestawu głośnomówiącego do telefonów – w tym port USB i strumieniowanie audio przez Bluetooth – i skórzaną, wielofunkcyjną kierownicę. Samochody z linii Sport Line i Luxury Line dodają nowemu BMW 3-Series Gran Turismo dodatkowy, indywidualny charakter. A model M Sport oferuje dodatkowe opcje mające na celu jeszcze większe zwiększenie obecności samochodu na drodze i przyjemności z jazdy za kierownicą.

Linia Luxury: Samochody z tym wyposażeniem można rozpoznać po specyficznych elementach chromowych w przednich/tylnych zderzakach oraz wlotach powietrza. Obwódka okien i końcówki wydechu są także w chromie, podczas gdy słupek B ma wykończenie w wysokim połysku czarnym. Wewnątrz przyciągają uwagę aluminiowe listwy progowe, sportowa skórzana kierownica, ekskluzywne kolory podświetlenia ambientowego oraz chromowe obramowania dla kratek wentylacyjnych. Nowe kontrastowe przeszycia są standardem dla skórzanej tapicerki, a Black High Gloss, Fineline Light oraz Ash Grain z metalowym wkładem zostały dodane do oferty listew wykończeniowych wnętrza. Dwu-strefowa automatyczna klimatyzacja jest standardem.

Model Sport Line: Przednie i tylne zderzaki oraz wloty powietrza mają elementy wzornicze w wysokim połysku czarnym, obramowanie okien ma matowe wykończenie czarne, a lusterka zewnętrzne mogą być malowane na czarno lub w kolorze nadwozia (zgodnie z życzeniem klienta). Końcówki wydechowe w czarnym chromie podkreślają sportowe ambicje tego modelu. Wyraziste cechy wnętrza to aluminiowe listwy progowe, sportowa skórzana kierownica, ekskluzywne kolory podświetlenia ambientowego oraz obramowania kratek wentylacyjnych w chromie. Obręcze aluminiowe (18 lub 19 cali) w sportowym designie również mogą być zamawiane. Skórzana tapicerka ma nowe kontrastowe przeszycia, a Fineline Light oraz Ash Grain z metalowym wkładem dołączają do zestawienia listew wykończeniowych wnętrza. Dwu-strefowa automatyczna klimatyzacja również jest standardem.

Model M Sport: Pakiet M Sport dodaje dodatkową dawkę sportowości do BMW 3-Series Gran Turismo. Oprócz pakietu aerodynamicznego (przedni zderzak z dużym wlotem powietrza, tylny zderzak z wlotem dyfuzora, progi boczne) oraz wykończenia BMW Individual w wysokim połysku Shadow Line, opcjonalny, ekskluzywny kolor lakieru zewnętrznego Estoril Blue metallic nadaje samochodowi niezaprzeczalnie sportowy wygląd. 18- lub 19-calowe obręcze aluminiowe w charakterystycznym designie M z oponami o różnych rozmiarach też mają tutaj swoje znaczenie. Wnętrze pojazdu natomiast definiują takie elementy jak wykończenia progowe M, skórzana kierownica M oraz podnóżek M, nadając sportową, ale jednocześnie elegancką atmosferę. Kierowca i pasażer z przodu osiadają w sportowych fotelach dostępnych wyłącznie w tkaninie Hexagon Anthracite z kontrastowymi, królewskimi niebieskimi przeszyciami. Skórzana tapicerka Black Dakota z kontrastowymi, królewskimi niebieskimi przeszyciami jest teraz również dostępna i odpowiada aurze, jaką emituje model M Sport. Zawieszenie M Sport (obniżone o 10 milimetrów) jest jedną z technicznych opcji, które klienci mogą zamówić.

Obszerny bagażnik pozwala na zmienność zastosowania

Przestronny bagażnik może pomieścić 520 litrów bagażu. Duży otwór załadunkowy, mający 1120 milimetrów szerokości i 618 milimetrów wysokości oraz szeroko otwierająca się klapa (elektrycznie otwierana standardowo) ułatwiają załadunek dużych przedmiotów. Szczególnie praktyczną cechą jest funkcja bagażnika tylnej kanapy, której kąt nachylenia można regulować na 15 etapach i 19 stopni oraz można ją również złożyć w układzie 40:20:40. To zwiększa ładowność do aż 1600 litrów.

Silnik i układ napędowy

Nowa generacja silników zastosowanych w BMW 3-Series Gran Turismo wyróżnia się sportowymi osiągami, zwinnością i doskonałą efektywnością. Oferta obejmuje trzy zupełnie nowe jednostki benzynowe o mocy od 135 kW/184 hp do 240 kW/326 hp oraz pięć jednostek wysokoprężnych dostarczających od 110 kW/150 hp do 230 kW/313 hp (średnie zużycie paliwa: 7.7-4.3 l/100 km [36.7-65.7 mpg imp]; emisja CO2: 175-112 g/km). Wszystkie modele benzynowe oraz dwa silniki wysokoprężne (BMW 320d Gran Turismo i BMW 330d Gran Turismo) są dostępne z opcją BMW xDrive, podczas gdy BMW 335d Gran Turismo ma system napędu na wszystkie koła w standardzie.

Osiągi zostały zwiększone, ale również znaczne postępy poczyniono w zakresie efektywności; wartości wahają się od 4,5-procentowego zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2 w BMW 318d Gran Turismo do 13,8 procenta w BMW 320d Gran Turismo. Dodatkowo, ulepszone manualne i automatyczne skrzynie biegów, funkcja Auto Start Stop, regeneracja energii hamowania, nażądowa praca jednostek pomocniczych oraz tryb ECO PRO również przyczyniają się do tego, że nowe BMW 3-Series Gran Turismo oferuje wszystkie sportowe i dynamiczne cechy, z jakich marka jest znana, ale wciąż potrafi osiągnąć niższe zużycie paliwa i emisje niż jakikolwiek inny model w swojej klasie.

Nowo opracowana rodzina silników

Zarówno czterocylindrowe, jak i sześciocylindrowe jednostki benzynowe oraz czterocylindrowe silniki wysokoprężne pochodzą z nowo opracowanej modularnej rodziny silników BMW EfficientDynamics i wykorzystują najnowszą technologię BMW TwinPower Turbo, łącząc dużą moc z wyjątkową efektywnością. Te nowe silniki benzynowe będą teraz dostępne w nowym BMW 3-Series Gran Turismo. Jednostka wysokoprężna w BMW 325d Gran Turismo jest również nowym dodatkiem do oferty, podczas gdy pozostałe czterocylindrowe silniki wysokoprężne są dostępne od wprowadzenia nowej generacji silników latem 2015 roku.

Wszystkie członki rodziny silników dzielą standardowe zasady projektowe, z pojemnością na cylinder wynoszącą 500 centymetrów sześciennych, układem cylindrów w linii oraz niezwykle lekką, termodynamicznie zoptymalizowaną konstrukcją aluminiową. Blok silnika jest wyjątkowo sztywny dzięki zamkniętej konstrukcji, co oznacza, że komora wodna cylindra jest zamknięta od góry.

W międzyczasie, termicznie połączone, wysokowytrzymałe ścianki cylindrów z podwójną powłoką arc spray zmniejszają wagę i wewnętrzne tarcie. Bardzo krótka faza rozgrzewania dla wszystkich silników dodatkowo skutkuje znacznych oszczędnościami paliwa.

Wszystkie czterocylindrowe jednostki napędowe mają wałki wyrównujące, co zapewnia niezwykle wygodne osiągi w całym zakresie obrotów. Modularność tej rodziny silników również odzwierciedla się w standardowych interfejsach dla mocowań silnika i połączeń z układem chłodzenia, układami dolotowymi i wydechowymi, a także systemami ogrzewania i klimatyzacji.

Wszystkie silniki benzynowe korzystają z turbosprężarki zintegrowanej w kolektorze wydechowym. Oznacza to, że gazy wydechowe mają bardzo krótki dystans do pokonania do systemu turbosprężarki, co umożliwia niezwykle szybki czas reakcji na gaz. Przejście z bezpośredniego na pośrednie chłodzenie powietrza doładowującego oznacza jeszcze szybszą reakcję, ponieważ kompaktowa konstrukcja z znacznie mniejszą objętością i zmniejszonym spadkiem ciśnienia wewnątrz intercoolera umożliwia szybsze osiągnięcie ciśnienia doładowania.

Technologia SYNTAK (Synergy Thermoacoustic Capsule) w czterocylindrowych silnikach benzynowych przynosi dodatkowe zmniejszenie zużycia paliwa. Ta innowacyjna nowa technika kapsułkowania pozwala silnikowi chłodzić się wolniej, utrzymywać znacznie wyższą temperaturę przez okres do 36 godzin i zmniejszać liczbę rozruchów na zimno. SYNTAK ma dodatkową korzyść w postaci zwiększenia komfortu poprzez zmniejszenie hałasu silnika oraz umożliwienie systemowi grzewczemu osiągnięcie docelowej temperatury szybciej. Blisko położony katalizator i elektrycznie sterowany zawór doładowania (wastegate) dodatkowo obniżają emisje silników benzynowych.

Wszystkie członki nowej rodziny silników BMW EfficientDynamics są wyposażone w najnowszą generację technologii BMW TwinPower Turbo. W przypadku silników benzynowych obejmuje to turbodoładowanie TwinScroll, bezpośredni wtrysk wysokiej precyzji oraz zmienną synchronizację wałków rozrządu Double-VANOS, a także korzyści z pełnej zmienności czasu otwarcia zaworów Valvetronic.

Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, technologia BMW TwinPower Turbo opiera się na pojedynczej turbosprężarce dla BMW 318d Gran Turismo, 320d Gran Turismo i 330d Gran Turismo, podczas gdy BMW 325d Gran Turismo i 335d Gran Turismo mają jednostki z podwójnym doładowaniem. Wszystkie mają zmienną geometrię wirnika i najnowszy wtrysk paliwa typu common rail, którego maksymalne ciśnienia wtrysku do 2000 bar są szczególnie skuteczne w redukcji zużycia paliwa i emisji.

Sześciobiegowa skrzynia manualna i ośmiobiegowa przekładnia Steptronic

BMW 320i Gran Turismo, 318d Gran Turismo i 320d Gran Turismo są standardowo wyposażone w sześciobiegową skrzynię manualną – zarówno w klasycznej wersji na tylne koła, jak i opcjonalnej wersji BMW xDrive z napędem na wszystkie koła. Przekładnia o wyraźnym przełożeniu jest wyposażona w dwumasowe koło zamachowe z absorberami wahadłowymi, co przeciwdziała nierównomiernemu działaniu nawet w silnikach o wysokim momencie obrotowym, umożliwiając kierowcy płynne zmiany biegów przy niskich obrotach (bez nieprzyjemnego hałasu) i otwierając drzwi do dalszej redukcji zużycia paliwa i emisji CO2. Sześciobiegowa skrzynia manualna ma także kontrolę prędkości zaskoczenia, co oznacza, że obroty silnika są automatycznie dostosowywane do prędkości załączenia kolejnego biegu podczas zmiany biegów w górę lub w dół. Efektem jest większa płynność.

Klient może również zamówić wyżej wymienione modele z poprawioną ośmiobiegową automatyczną skrzynią Steptronic jako opcję, podczas gdy pozostałe jednostki napędowe w ofercie są wyposażone w Steptronic w standardzie. Oznacza to, że wybór modeli standardowo wyposażonych w skrzynię Steptronic został rozszerzony o BMW 330i Gran Turismo/BMW 330i xDrive Gran Turismo, BMW 340i Gran Turismo/BMW 340i xDrive Gran Turismo oraz BMW 325d Gran Turismo. Ulepszona efektywność skrzyni Steptronic, szerszy zakres przełożeń i zmniejszenie poślizgu konwertera momentu podczas zmiany biegów obniżają zużycie paliwa i emisję CO2 o trzy procent, podczas gdy skuteczniejsze niwelowanie nierówności skutkuje większym komfortem jazdy i płynniejszymi zmianami biegów.

Nowa ośmiobiegowa skrzynia Steptronic zaspokaja także kierowców, którzy lubią testować dynamiczne możliwości swojego auta. Tryb Sport+ pozwala teraz kierowcy pchnąć silnik aż do ogranicznika obrotów oraz wykonać kilka redukcji biegów, na przykład z ósmego biegu bezpośrednio na czwarty. A dla tych, którzy szukają jeszcze większej przyjemności z jazdy, również można zamówić ośmiobiegową przekładnię Steptronic Sport – z łopatkami do zmiany biegów na kierownicy.

Dynamika napędu BMW xDrive dostępna jako opcja w pięciu modelach

Jako alternatywa dla klasycznego układu napędu na tylne koła, warianty 320i, 330i, 340i, 320d i 330d BMW 3-Series Gran Turismo mogą być dodatkowo wyposażone w inteligentny napęd na wszystkie koła BMW xDrive. Z kolei BMW 335d Gran Turismo ma tę technologię standardowo. BMW xDrive łączy zwykłe zalety napędu na wszystkie koła, takie jak optymalne przenoszenie mocy na drogę, doskonałe bezpieczeństwo prowadzenia i maksymalną przyczepność (na przykład w zimowych warunkach) z zwinnością i precyzyjnymi cechami jezdnymi, jakich klienci oczekują od samochodów BMW. BMW xDrive skutecznie redukuje podsterowność i nadsterowność podczas pokonywania zakrętów. Doskonali również dynamikę prowadzenia podczas wkręcania się w zakręty lub wyjazdu z nich – nawet na ciasnych hairpinach.

Warianty silników wysokoprężnych dla BMW 3-Series Gran Turismo

BMW 3-Series Gran Turismo jest dostępne z trzema czterocylindrowymi oraz dwoma sześciocylindrowymi jednostkami wysokoprężnymi. Większość silników (szczegóły dotyczące wydajności poniżej) była już oferowana od lata 2015 roku – z wyjątkiem BMW 325d Gran Turismo, który zostanie wprowadzony wraz z premierą nowego modelu.

BMW 318d Gran Turismo: Czterocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 110 kW/150 hp z manualną skrzynią biegów ma łączne zużycie paliwa wynoszące 4.7-4.5 l/100 km [60.1-62.8 mpg imp] (emisja CO2: 123-117 g/km). Przy zamontowanej ośmiobiegowej skrzyni Steptronic, wartości te wynoszą 4.5-4.3 l/100 km [62.8-65.7 mpg imp] i emisje CO2 wynoszą 119-112 g/km.

BMW 320d Gran Turismo/BMW 320d xDrive Gran Turismo: Moc BMW 320d została zwiększona do 140 kW/190 hp i rozwija maksymalny moment obrotowy 400 Nm (295 lb-ft). Zużycie paliwa wynosi 4.8-4.6 l/100 km [58.9-61.4 mpg imp] (Steptronic: 4.6-4.3 l/100 km [61.4-65.7 mpg imp]), co oznacza emisje CO2 wynoszące 127-120 g/km (Steptronic: 120-113 g/km). W modelach z BMW xDrive, zużycie paliwa wynosi 5.1-4.8 l/100 km [55.4-58.9 mpg imp] (CO2: 133-126 g/km); tam, gdzie zamontowana jest skrzynia Steptronic, wartości te wynoszą 4.8-4.5 l/100 km [58.9-62.8 mpg imp] (CO2 126-119 g/km).

BMW 325d Gran Turismo: Ta nowa jednostka czterocylindrowa o pojemności dwóch litrów i wielostopniowym doładowaniu z dwoma turbosprężarkami rozwija moc 165 kW/224 hp, ma maksymalny moment obrotowy wynoszący 450 Nm (332 lb-ft) i standardowo łączy się z przekładnią Steptronic (średnie zużycie paliwa: 5.0-4.7 l/100 km [56.5-60.1 mpg imp]; emisja CO2: 131-124 g/km)

BMW 330d Gran Turismo/BMW 330d xDrive Gran Turismo: Te warianty sześciocylindrowych silników wysokoprężnych o pojemności trzech litrów, 190 kW/258 hp są dostępne wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów i są częścią oferty BMW 3-Series Gran Turismo od lata 2014 roku. Moment obrotowy wzrasta do 560 Nm / 413 lb-ft (średnie zużycie paliwa: 5.3-5.1 l/100 km [53.3-55.4 mpg imp], BMW xDrive 5.6-5.4 l/100 km [50.4-52.3 mpg imp]; emisja CO2: 139-136 g/km, BMW xDrive 146-142 g/km).

BMW 335d xDrive Gran Turismo: Najmocniejszy model wysokoprężny napędzany jest przez silnik doładowany TwinTurbo o pojemności trzech litrów. Osiąga moc 230 kW/313 hp i maksymalny moment obrotowy 630 Nm (464 lb-ft). BMW xDrive i ośmiobiegowa skrzynia Steptronic są standardem. Łączne zużycie paliwa wynosi 5.7-5.6 l/100 km [49.6-50.4 mpg imp] (emisja CO2: 151-148 g/km).

Nowe silniki benzynowe: wyższa moc, niższe zużycie

BMW 320i Gran Turismo/BMW 320i xDrive Gran Turismo: Nowy, dwu litrowy czterocylindrowy silnik w układzie rzędowym ma moc 135 kW/184 hp i współpracuje ze sześciobiegową skrzynią manualną w standardzie (średnie zużycie paliwa: 6.4-6.1 l/100 km [44.1-46.3 mpg imp], w wersji z BMW xDrive 7.1-6.7 l/100 km [39.8-42.2 mpg imp]; emisja CO2: 146-139 g/km, w wersji z BMW xDrive 161-154 g/km). Maksymalna moc osiągana jest między 5000 a 6500 obrotów na minutę, a maksymalny moment obrotowy wynoszący 290 Nm/214 lb-ft (z przekładnią Steptronic i w wersji xDrive: 270 Nm/199 lb-ft) można uzyskać już przy 1350 obrotów. BMW 320i Gran Turismo przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w czasie 8.0-8.4 sekundy, w zależności od konfiguracji napędu. Ekonomia paliwowa wzrosła o 8-11 procent.

BMW 330i Gran Turismo/BMW 330i xDrive Gran Turismo: Dwu litrowa jednostka rzędowa rozwija 185 kW/252 hp między 5200 a 6500 obrotów na minutę i osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 Nm (258 lb-ft) od 1450 obrotów. Wyposażony w ośmiobiegową skrzynię Steptronic w standardzie, tylnonapędowa wersja przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w czasie 6.1 sekundy (BMW xDrive: 6.2 sekundy), a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h/155 mph (średnie zużycie paliwa: 6.2-5.9 l/100 km [45.6-47.9 mpg imp], xDrive 6.7-6.3 l/100 km [42.2-44.8 mpg imp]; emisja CO2 wynosi 141-134 g/km, BMW xDrive 152-145 g/km). To oznacza spadek emisji CO2 o aż 10 procent dla BMW 330i Gran Turismo w porównaniu do modelu poprzedniego.

BMW 340i Gran Turismo/BMW 340i xDrive Gran Turismo: Nowy całkowicie aluminiowy silnik rzędowy o sześciu cylindrach, generuje 240 kW/326 hp między 5500 a 6500 obrotów na minutę. Ponadto imponuje momentem obrotowym wynoszącym 450 Nm (332 lb-ft), który dostępny jest od 1380 obrotów. Wyposażony w ośmiobiegową skrzynię Steptronic w standardzie, BMW 340i Gran Turismo przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w czasie zaledwie 5.1 sekundy i w 5.0 sekundy w wersji z BMW xDrive. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h/155 mph (średnie zużycie paliwa: 7.3-7.0 l/100 km [38.7-40.4 mpg imp], BMW xDrive 7.7-7.4 l/100 km [36.7-38.2 mpg imp]; emisja CO2: 166-159 g/km, BMW xDrive 175-168 g/km). BMW 340i Gran Turismo łączy więc maksymalną moc z wzorową efektywnością; mimo wzrostu mocy, zużycie paliwa zostało obniżone o maksymalnie 11 procent.

Dynamika jazdy i systemy wspomagające

BMW 3-Series od wielu pokoleń jest punktem odniesienia dla dynamiki jazdy w sportowej klasie średniej. Trzeci członek rodziny, BMW 3-Series Gran Turismo, został zaprojektowany w tym samym duchu, więc dziedziczy podstawowe mocne strony oferty i łączy je z ponadprzeciętną przestronnością typową dla dużego sedana, zaprojektowanego z myślą o długich dystansach.

Sportowe zawieszenie oferujące wysoki poziom komfortu

Zawieszenie w BMW 3-Series Gran Turismo (przednia oś z podwójnymi wzmocnieniami sprężynowymi z stabilizatorem, tylna oś pięcio-linkowa) charakteryzuje się typowymi dla BMW cechami jazdy oraz zwrotnością, a także wyraźnie zwiększa stabilność jazdy i komfort w długich trasach.

Dotyczy to zarówno standardowego zawieszenia, jak i opcji zawieszenia M Sport lub adaptacyjnego. To ostatnie oferuje elektronicznie kontrolowane tłumiki i pozwala na indywidualne dostosowanie reakcji dynamicznych samochodu za naciśnięciem przycisku. Zawieszenie jest obniżone o dziesięć milimetrów w wariantach z napędem na tylne koła. Kierowcy mogą używać przełącznika Driving Experience Control, aby wybierać między bardziej komfortowym ustawieniem a wyraźnie sportowym prowadzeniem.

Systemy wspomagające i wyświetlacz Head-Up o wysokiej rozdzielczości

Systemy wspomagające, takie jak Asystent Parkowania, który ułatwia parkowanie równoległe i prostopadłe do drogi, Aktywny Tempomat z funkcją Stop&Go oraz kamery monitorujące obszar wokół samochodu, można wybrać jako opcje w BMW 3-Series Gran Turismo.

Pełnokolorowy, wysokorozdzielczy wyświetlacz Head-Up jest nadal dostępny jako opcja dla nowego BMW 3-Series Gran Turismo. Wszystkie istotne informacje, takie jak prędkość, instrukcje nawigacji, ograniczenia prędkości i zakazy wyprzedzania, są wyświetlane na przedniej szybie, co sprawia, że pojawiają się w optymalnej pozycji w polu widzenia kierowcy. Informacje dotyczące bezpieczeństwa z opcjonalnego pakietu Asystenta Jazdy (Ostrzeżenie o kolizji z funkcją hamowania w mieście, Ostrzeżenie dla pieszych z funkcją hamowania w mieście, Asystent Uważności i Ostrzeżenie o opuszczeniu pasa) oraz informacje dotyczące użycia telefonu i multimediów są również wyświetlane na wyświetlaczu Head-Up.

Aktywny tylny spojler dla charakterystycznej dynamiki jazdy BMW

BMW 3-Series Gran Turismo był pierwszym modelem marki wyposażonym w aktywny tylny spojler, i ten element zachowano po zmianach modelu. Spojler automatycznie się wysuwa, gdy prędkość samochodu przekroczy 110 km/h (około 68 mph), aby zapewnić, że 3-Series Gran Turismo nadal dostarcza charakterystycznej dynamiki jazdy BMW przy wyższych prędkościach. W rozłożonym stanie, spojler redukuje unoszenie tylnej osi o więcej niż 60 procent, co pozwala Gran Turismo dorównać aerodynamicznym właściwościom BMW 3-Series Sedan. Gdy prędkość samochodu spadnie poniżej 70 km/h (około 44 mph), spojler automatycznie się chowa i łączy z tylną częścią, prawie całkowicie znikając z widoku. W razie potrzeby, tylny spojler można również wysunąć i chować ręcznie za pomocą przycisku w panelu sterowania drzwi kierowcy.

BMW ConnectedDrive i systemy operacyjne

Utrzymanie prostoty obsługi pojazdu staje się coraz większym wyzwaniem. W związku z tym BMW wprowadziło nowe rozwiązania w BMW 3-Series Gran Turismo, aby wspierać kierowcę, ułatwiając rutynowe zadania.

Obsługa wielu funkcji pojazdu jest bardziej intuicyjna

Debiut nowego BMW 3-Series Gran Turismo oznacza także wprowadzenie w klasie średniej najnowszej wersji opcjonalnego systemu nawigacji Professional. To opracowanie pozwala na jeszcze bardziej intuicyjne obsługiwanie funkcji pojazdu.

W wyraźnym odstąpieniu od wcześniejszych wersji, główne menu posiada wyświetlacz „kafelkowy” sześciu głównych kategorii. Następny krok obsługi w strukturze menu ma formę podglądu, co tworzy atrakcyjne i intuicyjne doświadczenie użytkownika.

Indukcyjne ładowanie akumulatora telefonu i hotspot WiFi

Integracja telefonu Bluetooth jest standardem w BMW 3-Series Gran Turismo. Istnieje również opcja indukcyjnej ładowarki dla odpowiednio wyposażonych smartfonów. Aby doładować akumulator, telefon kładzie się w ładowarce w środkowym podłokietniku. A przy wyjściu z pojazdu kierowca otrzymuje przypomnienie, jeśli zostawił telefon w ładowarce. Ładowarka zapewnia także bezprzewodowe połączenie z zewnętrzną anteną, co poprawia zasięg mobilny – szczególnie w miejscach o słabym sygnale. Ta funkcja dodatkowo zawiera hotspot WiFi (do nawiązywania szybkiego połączenia internetowego dla maksymalnie ośmiu urządzeń mobilnych) oraz drugi port USB w konsoli centralnej. Obie porty mają wartość 2 ampy, więc są także odpowiednie do ładowania większych urządzeń, takich jak tablety.

Przygotowanie do Apple Car Play to nowa opcja, która zapewnia optymalną integrację iPhone’a Apple w samochodzie. Zostanie wprowadzona w drugiej połowie 2016 roku.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.