Zaledwie trzy lata po wprowadzeniu modelu 3 Series Touring (F31) na targach Auto Mobil International w Lipsku w 2012 roku, BMW zaprezentowało odświeżoną wersję tego pojazdu.
Choć był częścią szóstej iteracji serii 3, Touring był o pokolenie krótszy, ponieważ pierwsza wersja kombi tej rodziny pojawiła się w połowie lat 80. razem z liftingiem drugiej generacji serii 3, modelu E30. W Stanach Zjednoczonych tę wersję znano jako Sports Wagon i chwalono za jej cechy, nie tylko dlatego, że mogła pomieścić więcej w bagażniku, ale także dzięki większej przestrzeni wewnętrznej. To osiągnięto dzięki przedłużeniu rozstawu osi o 50 mm (2 cale) w porównaniu do sedana, a także z wyjątkowymi funkcjami, takimi jak panoramiczny szklany dach, który można było otworzyć. BMW wprowadziło wersję LCI (Life Cycle Impulse) F31, jak to nazywano w oznaczeniach fabrycznych, w 2015 roku na rok modelowy 2016. Odświeżona wersja dzieliła większość podzespołów z czterodrzwiowym bratem, ale miała swoje szczególne cechy.
Z przodu, producent zamontował nowy zestaw reflektorów. Po raz pierwszy w historii modelu były one dostępne w pełnej wersji LED, podczas gdy ich poprzednik oferował jedynie bi-ksenonowe światła drogowe. Dodatkowo, nowe reflektory miały przeprojektowane światła dzienne, które miały kanciasty kształt i podkreślały żarówki świateł mijania i drogowych. Wcześniej światła dzienne były okrągłe. Inną zauważalną zmianą był dolny zderzak, który otrzymał szersze boczne wloty powietrza z dostępnymi lampami przeciwmgielnymi. Klienci mogli również wybrać pakiet M Sport, który był najbliższą wersją z oznaczeniem M dla modelu 3 Series Touring, gdyż nie było dostępne M3 Touring.
Od profilu do słupków B, F31 dzieliło panele nadwozia z czterodrzwiowym sedanem. Jednak później sytuacja się zmieniła. Samochód miał długi dach przedłużony nad przestrzenią bagażową, który lekko opadał, aby nadać pojazdowi dynamiczny, sportowy wygląd. Z tyłu producent dodał spojler dachowy na górze opadającej klapy bagażnika. Tylna część nadwozia również otrzymała nowe pełne lampy LED, które były podzielone pomiędzy błotnikami a metalową częścią klapy bagażnika.
W środku, w 2016 roku nieco zaktualizowano model BMW 3 Series Touring. Wśród nowości znalazły się elementy wykończenia z czarnego lub satynowego aluminium na desce rozdzielczej. Najistotniejszą zmianą była jednak nowa jednostka infotainment, która umożliwiała komunikację danych LTE. Nowa jednostka Connected Drive pomogła klientom szybciej dotrzeć do celu dzięki informacjom o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Wszystkie wersje teraz oferowały streaming muzyki przez łączność Bluetooth z telefonami komórkowymi. Mimo to, brakowało Apple CarPlay i Android Auto, ponieważ te dwa systemy zostały wprowadzone przez Apple i Google odpowiednio w 2014 roku. Podobnie jak w wersji przed liftingiem, F31 zapewniało o 17 mm (0,7 cala) więcej miejsca na kolana dla pasażerów siedzących z tyłu. Jednak wysoki tunel środkowy ograniczał przestrzeń na nogi dla osoby siedzącej na środku.
BMW 3 Series Touring z 2016 roku było dostępne z wyborem czterech silników benzynowych i siedmiu turbodieslowych, w zależności od rynku. Dodatkowo, producent wprowadził wersję hybrydową typu plug-in, 330e, która obiecywała doskonałą efektywność paliwową na poziomie swoich turbodieslowych odpowiedników. W zależności od wersji, kombi mogło być zamawiane z napędem na tylną lub na wszystkie koła.
BMW serii 3 to twórca nowoczesnego segmentu sportowych sedanów, który przez 40 lat uznawany jest za ikonę tej klasy pojazdów. Na przestrzeni sześciu generacji modeli BMW serii 3 wyznaczyło standardy w zakresie dynamiki, efektywności i designu, tworząc emocjonalne połączenie pomiędzy sportowym doznaniem prowadzenia a niezrównaną codzienną praktycznością. Około co czwarte sprzedawane BMW to sedan lub touring z serii 3, co czyni tę serię najbardziej udaną w ofercie marki. Ostry design, jeszcze bardziej zaawansowana technologia i nowoczesne silniki sprawiają, że nowy BMW serii 3 Sedan oraz nowy BMW serii 3 Touring są bardziej atrakcyjną propozycją niż kiedykolwiek. Nowa gama modeli BMW serii 3 będzie dostępna z szeroką ofertą silników od samego początku. Oferowane są cztery jednostki benzynowe i siedem diesli, o mocach od 85 kW/116 hp do 240 kW/326 hp (średnie zużycie paliwa: 7,9-3,8 l/100 km [35,8 – 74,3 mpg imp]; średnie emisje CO2: 185- 99 g/km). Mogą być połączone z sześciobiegową skrzynią manualną oraz w ośmiobiegową skrzynią Steptronic (standard w BMW 330d, BMW 335d i BMW 340i Touring). Nowy BMW serii 3 dostępny jest z klasycznym napędem na tylne koła lub inteligentnym napędem na wszystkie koła BMW xDrive, w zależności od modelu.
Imponująca prezencja zewnętrzna, wyrafinowane i wysokiej jakości wnętrze
Design nowego BMW serii 3 wyróżnia się jeszcze większą precyzją i różnorodnymi poprawkami detalicznymi. W przedniej części nowe zderzaki z przebudowanymi wlotami powietrza podkreślają wrażenie szerokości, podczas gdy czujnik do opcjonalnego aktywnego tempomatu (ACC) jest harmonijnie zintegrowany w centralnym wlocie powietrza. Rzeźbiarska konstrukcja tylnego zderzaka, w tym element wykończeniowy specyficzny dla danej linii, oraz standardowe tylne lampy LED także akcentują szerokość pojazdu, a tym samym jego sportowy wygląd. Nowoczesna koncepcja oświetlenia, z nowo zaprojektowanymi reflektorami oraz wyrazistymi LEDowymi światłami dziennymi, podkreśla sportowy i mocny wizualny charakter samochodu. Reflektory Full-LED mogą być teraz opcjonalnie dodawane. Wnętrze natomiast robi jeszcze bardziej eleganckie wrażenie dzięki nowym materiałom i dodatkowemu chromowi w elementach sterujących, kratkach wentylacyjnych i panelu centralnym. Nowo zaprojektowana konsola centralna z przesuwaną pokrywą dla uchwytów na kubki umożliwia lepsze wykorzystanie powierzchni do przechowywania przed dźwignią zmiany biegów, wznosząc doskonałą ergonomię BMW serii 3 na jeszcze wyższy poziom. Szeroka gama opcji personalizacji dotyczących tapicerki i elementów wykończeniowych wnętrza, a także nowych kół, kolorów nadwozia i opcji wyposażenia, dopełnia możliwości wyboru specyfikacji nowego BMW serii 3.
Ustawianie standardów – jeszcze bardziej sportowe, jeszcze bardziej efektywne
Wszystkie trzy-, cztero- i sześciocylindrowe silniki benzynowe w gamie modeli BMW serii 3 oraz czterocylindrowe jednostki diesla w modelach BMW 316d, BMW 318d i BMW 320d korzystają teraz z nowo opracowanej, modułowej rodziny silników BMW EfficientDynamics. Funkcje, takie jak zaktualizowane turbosprężarki, pomagają nowym silnikom diesla czterocylindrowym uzyskać jeszcze szybszą reakcję, podczas gdy silnik benzynowy trzycylindrowy jest nowym dodatkiem zarówno do gamy modeli BMW serii 3, jak i do segmentu jako całości. Debiutuje w BMW serii 3 czterocylindrowy silnik benzynowy w modelu BMW 320i Sedan/BMW 320i Touring (średnie zużycie paliwa: 5,9-5,3/6,3-5,5 l/100 km [47,9-53,3/44,8-51,4 mpg imp]; średnie emisje CO2: 138-124/147-129 g/km). Światowa premiera ma miejsce również dla czterocylindrowej jednostki w BMW 330i Sedan/BMW 330i Touring (średnie zużycie paliwa: 6,5-5,5/6,7-5,8 l/100 km [43,5-51,4/42,2-48,7 mpg imp]; średnie emisje CO2: 151-129/157-135 g/km) oraz sześciocylindrowej jednostki benzynowej w BMW 340i Sedan/BMW 340i Touring (średnie zużycie paliwa: 7,7-6,5/7,0-6,8 l/100 km [36,7-43,5/40,4-41,5 mpg imp]; średnie emisje CO2: 179-152/164-158 g/km). Pomimo ich wyższej mocy, dokonano również dalszych ulepszeń efektywności silników, a zużycie paliwa i emisje CO2 spadły o 11 procent. Nowy model 320d EfficientDynamics Edition Sedan (średnie zużycie paliwa: 4,3-3,8 l/100 km [65,7-74,3 mpg imp]; średnie emisje CO2: 113-99 g/km) rozwija moc 120 kW/163 hp, emitując jedynie 99 g/km CO2 przy zastosowaniu ośmiobiegowej skrzyni Steptronic i standardowych opon. Rzeczywiście, nowe skrzynie również przyczyniają się do zwiększenia efektywności wszystkich wariantów.
W samochodach z sześciobiegową skrzynią manualną funkcja kontroli prędkości zaangażowania automatycznie zwiększa obroty na redukcji biegów, na przykład. Ośmiobiegowa skrzynia Steptronic umożliwia wielokrotne sekwencyjne redukcje biegów, co pozytywnie wpływa na gładkość i akustykę. Funkcja jazdy na luzie dodatkowo zwiększa efektywność. Dalsze rozwinięte tłumiki, sztywniejsze zawieszenie i jeszcze bardziej precyzyjne kierowanie nowego BMW serii 3 zapewniają wyraźne podniesienie dynamicznego potencjału nowego BMW serii 3, połączone z tą samą imponującą jakością jazdy, jaką oferował jego poprzednik.
Nowy system nawigacji Professional i technologia mobilna LTE
BMW odgrywa wiodącą rolę w połączeniu kierowcy, pojazdu i świata zewnętrznego. Jego oferta produktów i usług BMW ConnectedDrive oferuje unikalny wybór usług internetowych i innowacyjnych systemów asystujących kierowcy, zaprojektowanych w celu zwiększenia komfortu i poprawy bezpieczeństwa. Na przykład, kolorowy wyświetlacz BMW Head-Up w nowym BMW serii 3 umożliwia wyświetlanie wszystkich istotnych informacji bezpośrednio w polu widzenia kierowcy, co pozwala mu w pełni skupić się na drodze przed sobą. System nawigacji Professional imponuje w centrach miast, zwłaszcza szybszym uruchamianiem, znacząco szybszym obliczaniem tras i jeszcze bardziej realistyczną grafiką 3D. Mapy nawigacyjne są automatycznie aktualizowane bezpłatnie przez trzy lata. W regionie właściciela wbudowana karta SIM pozwala na automatyczne aktualizacje przez sieć komórkową. Nowe BMW serii 3 jest pierwszym modelem (w zależności od wybranej specyfikacji) w segmencie sportowym średniej wielkości premium, który obsługuje najszybszy obecny standard technologii mobilnej (LTE). Asystent parkowania umożliwia teraz również automatyczne parkowanie równoległe, a Auto PDC automatycznie aktywuje przednie czujniki parkowania podczas manewrowania.
Ostatnia część ikonicznej historii
BMW serii 3 stworzyło nowoczesny segment sportowych sedanów 40 lat temu i od tego czasu wyznacza tempo wśród rywali pod względem dynamiki, efektywności i emocjonalnego designu. Najnowsza generacja BMW serii 3 to kolejna bezbłędna inkarnacja tego zaangażowania w benchmarkową doskonałość.
Oryginał – bardziej atrakcyjny niż kiedykolwiek wcześniej
Od 1975 roku BMW serii 3 regularnie udowadnia swoje dynamiczne zdolności. Niezależnie od tego, czy w testach porównawczych, na torze wyścigowym, czy w codziennym użytkowaniu, tradycyjnie wyznacza standard w sportowym segmencie średniej wielkości. Wprowadzony w celu uzupełnienia klasycznego napędu na tylne koła w gamie modeli, inteligentny napęd na wszystkie koła BMW xDrive również podkreślił to zaangażowanie w dominację. Nowy BMW serii 3 Sedan i nowy BMW serii 3 Touring ucieleśniają niezrównaną efektywność w swojej klasie i łączą wiodącą oszczędność paliwa z sportowymi zdolnościami, których klienci oczekują od BMW. Dynamiczne talenty samochodów odzwierciedlają ich wygląd, który imponuje precyzją, napięciem i elegancją. Nowy BMW serii 3 to oryginał w swojej klasie – a teraz, w ramach tej najnowszej aktualizacji modelu, jest bardziej atrakcyjny niż kiedykolwiek.
Od prostego produktu do najważniejszej serii modeli w portfolio BMW
W 1975 roku BMW otworzyło pierwszą część historii sukcesu, która miała trwać przez dziesięciolecia. Pierwsza generacja BMW serii 3 była określana kodem rozwojowym E21, a do 1983 roku sprzedaż nowego modelu średniej wielkości – z silnikami cztero- i sześciocylindrowymi rozwijającymi od 55 kW do 105 kW – osiągnęła prawie 1,4 miliona egzemplarzy. Jego następca, E30, wprowadził nowy rozwój: pierwszy silnik diesla sześciocylindrowego w rozwijającym się segmencie sportowych sedanów. Dodatkowe warianty – model czterodrzwiowy, model touring i kabriolet, a także wprowadzenie opcjonalnego napędu na wszystkie koła – zapewniły drugiej generacji BMW serii 3 platformę do rozszerzenia swojego potencjału między 1982 a 1994 rokiem. Kolejnym modelem był E36 (1990 – 1999), pierwszy BMW serii 3 dostępny również w wersji Coupe, którego silniki diesla czterocylindrowe dodatkowo wzmocniły status tej serii modeli jako lidera segmentu. Generacja E46 (1998 – 2006) zdołała zwiększyć wydajność, ale także bardziej efektywnie wykorzystywać olej napędowy dzięki wprowadzeniu bezpośredniego wtrysku common rail. W 2005 roku pojawiła się piąta generacja BMW serii 3 w postaci E90, której efektywność i dynamika znowu zostały zauważalnie poprawione. Wprowadzenie pakietu EfficientDynamics w 2007 roku umożliwiło BMW dalsze wzmocnienie swojej wiodącej pozycji w tej dziedzinie.
Historia sukcesu zarówno na torach wyścigowych, jak i drogach na całym świecie
BMW serii 3 również udowodniło swoje sportowe ambicje dzięki licznym sukcesom w rywalizacji motorsportowej na przestrzeni lat. Pierwsze BMW M3, na przykład – sportowa wersja E30 z charakterystycznymi poszerzonymi przednimi skrzydłami – została zaprojektowana jako model homologacyjny dla niemieckiej serii wyścigowej DTM i stała się uosobieniem sportowego auta rodzinnego. BMW M3 zdobyło Mistrzostwo Świata w Samochodach Turystycznych w 1987 roku, w swoim pierwszym sezonie rywalizacji. To oraz liczne inne tytuły mistrzowskie, a także niezliczone zwycięstwa wyścigowe, sprawiają, że E30 BMW M3 jest do tej pory najbardziej udanym samochodem turystycznym na świecie. Cztery zwycięstwa z rzędu w 24-godzinnym wyścigu na Nürburgring-Nordschleife oraz osiem zwycięstw, które odnotowała następna generacja na najtrudniejszym torze wyścigowym na świecie (w tym kolejne jedynki i dwójki w 2004 i 2005 roku) mówią same za siebie.
Seria 3 – serce marki BMW
Dzięki sportowej dynamice i doskonałej efektywności BMW serii 3 wyznacza standardy przyjemności z jazdy. Odzwierciedla to również sukces sprzedażowy średniej wielkości BMW: od momentu wprowadzenia na rynek w 1975 roku, na całym świecie dostarczono ponad 14 milionów samochodów BMW serii 3 – a sedan i touring stanowią dziś około 25 procent całkowitej sprzedaży pojazdów BMW. BMW serii 3 więc bardziej niż jakikolwiek inny model ucieleśnia serce marki BMW.
Nowy BMW serii 3 kontynuuje udaną historię tej serii modeli i zobowiązuje się do dalszego budowania swojej wiodącej roli w segmencie sportowych sedanów średniej wielkości. W wersji sportowego sedana połączył wyjątkowy, dynamiczny design z wyjątkową dynamiką, efektywnością i niezrównaną praktycznością przez cztery dekady. A w formie Touring BMW serii 3 od 1988 roku połączyło swoje najwyższej klasy atrybuty dynamiczne z większą wszechstronnością, aby sprostać wyzwaniom związanym z rekreacją i codziennym użytkowaniem.
Design i wyposażenie
Efektowny wygląd nowego BMW serii 3 nadaje mu wyrazistą obecność na drodze. Wyraźnie rzeźbiony długi zderzak i cofnięta kabina pasażerska współdziałają z krótkimi zwisami z przodu i z tyłu oraz długim rozstawem osi, tworząc ekstremalnie dynamiczne proporcje, które są znakiem rozpoznawczym BMW, podobnie jak idealny rozkład masy 50:50. Precyzyjnie zaprojektowane reflektory dodatkowo podkreślają dynamiczny charakter BMW serii 3, podczas gdy potężny tył sedana i touringa, z wyraźnie zdefiniowanym nowym designem oświetlenia, doskonale podkreśla ich sportowy wygląd.
Indywidualność i osobowość
Zaktualizowane reflektory zapewniają jeszcze bardziej żywy wizualny pokaz dynamicznego stylu nowego BMW serii 3. Wskaźniki LED, obecnie umieszczone jako „brwi” nad reflektorami i zintegrowane w wyraźnie bardziej poziomej formie, nadają opcjonalnym reflektorom LED wygląd jeszcze większej koncentracji. W samochodach z podstawowym wyposażeniem reflektory towarzyszą dwa jednostki świateł dziennych LED po obu stronach. Te paski świetlne podkreślają charakterystyczny układ podwójnych reflektorów BMW i tworzą stylistyczne połączenie między jednostkami reflektorów a kratką chłodnicy BMW. Nadają one samochodowi wyraźną obecność drogową w ciągu dnia, a także zapewniają silną rozpoznawalność zarówno z daleka, jak i w ciemności.
Reflektory Full-LED i system BMW Selective Beam jako opcja
Nowe BMW serii 3 można zamówić jako opcję z reflektorami Full-LED, które są jeszcze bardziej efektywne niż dotychczasowe reflektory ksenonowe i podkreślają ostrzejsze spojrzenie przedniej części. Dodatkowo „oczy” BMW serii 3 są jeszcze bardziej rozstawione, co wizualnie wzmacnia szeroki kształt pojazdu na drodze. Światła dzienne są jeszcze bardziej wyraziste i precyzyjne dzięki wygładzonym górnym i dolnym krawędziom rur LED. Tworzą one również wizualne połączenie z kratką chłodnicy BMW w formie paska świetlnego LED. Kolejnym elementem przyczyniającym się do statusu technologicznego przywództwa nowego BMW serii 3 jest opcjonalny system BMW Selective Beam. System asystenta świateł drogowych, oparty na kamerze, dynamicznie dostosowuje światła samochodu za pomocą siłowników, aby zapewnić jak najlepsze oświetlenie drogi bez oślepiania nadjeżdżających pojazdów i samochodów jadących przed nimi. Pomaga to zmaksymalizować wykorzystanie świateł drogowych i znacznie poszerzyć oświetlony obszar przed samochodem – co dodatkowo zwiększa przyjemność z jazdy, poprawia widoczność i tym samym zwiększa bezpieczeństwo w nocy.
Nowy efekt poszerzający i silniejsza obecność wizualna
Szerokie wloty powietrza po bokach w przednim zderzaku nadają nowemu BMW serii 3 Sedan i nowemu BMW serii 3 Touring jeszcze silniejszą stylistyczną obecność. Ten potężny wygląd podkreślają również wyróżniające się rzeźbiarskie i precyzyjne kształty zderzaków. Nowa, bardziej złożona konstrukcja centralnego wlotu powietrza umożliwia również bardziej dyskretne zintegrowanie czujnika radarowego dla aktywnego tempomatu (ACC).
Tył z jego sportowym designem również imponuje wysoce rzeźbiarskimi, wyraźnie zdefiniowanymi liniami. Nowo zaprojektowane tylne lampy są jednostkami full-LED. Paski świetlne, ułożone w charakterystyczny kształt „L” BMW, teraz bardziej zakrzywione, nadają większą dynamikę tyłowi pojazdu nawet w stanie spoczynku. Dodatkowo, zintegrowane lampy hamulcowe LED podnoszą bezpieczeństwo o kolejne oczko dzięki szybszym reakcjom. Dwuczęściowe wskaźniki LED tworzą poziomy pas światła na obu sekcjach tylnych lamp i zapewniają bardzo równomierne i spójne oświetlenie. Rozciągają się na pokrywę bagażnika (lub na tylną klapę w BMW 3-Series Touring) i podkreślają sportowy wygląd samochodu. Szerszy, specyficzny dla danej linii element wykończeniowy na tylnym zderzaku dodatkowo podkreśla ten dynamiczny wygląd. Znak linii na bocznych panelach samochodu ma teraz bardziej trójwymiarowy kształt.
Topowy silnik benzynowy w BMW 340i wyposażony jest w układ wydechowy z osobnymi końcówkami o średnicy 80 mm z lewej i prawej strony, podczas gdy silniki w modelach 320i i 320d oraz wyższych mają teraz podwójne końcówki o średnicy 70 mm każda. Końcówka dla modeli podstawowych ma średnicę 75 mm. Sportowy wygląd nowego BMW serii 3 jest podkreślany wizualnie i funkcjonalnie przez nową gamę kół. Felgi do 19 cali są dostępne jako opcja, a oferta oryginalnych akcesoriów BMW obejmuje również modele 20-calowe.
Wysokiej jakości wnętrze, nienaganna ergonomia
Wnętrze wiernie odzwierciedla dynamiczne i eleganckie linie sportowej gamy modeli BMW serii 3. Skierowana na kierowcę kabina to charakterystyczna cecha BMW i zapewnia optymalny dostęp do wszystkich ważnych funkcji. Doskonała ergonomia BMW serii 3 została jeszcze bardziej poprawiona, a dodatkowe, starannie rozmieszczone akcenty chromowe i powierzchnie w wysokim połysku nadają wnętrzu jeszcze bardziej elegancki wygląd.
Panel sterujący w centralnej konsoli występuje w czarnym, wysokopołyskowym kolorze. Jeśli wybrano pakiet oświetlenia wnętrza, będzie również miał otoczkę oświetlenia ambientowego, a dodatkowe aplikacje chromowe sprawiają, że daje on jeszcze większe poczucie jakości. Akcenty chromowe sprawiają, że nowo zaprojektowane elementy sterujące elektrycznymi ustawieniami foteli są bardziej przejrzyste. Ich poprawiona forma i uczucie umożliwiają korzystanie z nich jeszcze bardziej intuicyjnie. Zastosowanie chromu dotyczy także elementów sterujących elektrycznymi szybami i kratkami wentylacyjnymi, nadając wnętrzu dodatkowe wysokiej jakości akcenty. W samochodach z wybraną linią Luxury Line, Sport Line lub pakietem M Sport, akcent w desce rozdzielczej rozciąga się ekspansywnie do wszystkich czterech drzwi, podkreślając przestronność dla pasażerów i nadając elegancką atmosferę. Uchwyt na kubki w centralnej konsoli to kolejna praktyczna cecha, która teraz ma przesuwaną pokrywę. Dodatkowa praktyczna przestrzeń do przechowywania przedmiotów, takich jak smartfon, znajduje się przed uchwytami na kubki.
Linie umożliwiają dalszą indywidualizację
Oferowane jako alternatywa dla standardowej specyfikacji i opcji Advantage – która zawiera takie funkcje jak system Park Distance Control z tyłu oraz Cruise Control z funkcją hamowania jako standard – linie wyposażenia Sport Line i Luxury Line nadają nowemu BMW serii 3 indywidualny charakter, podczas gdy pakiet M Sport oferuje dodatkowe opcje mające na celu dalsze zwiększenie obecności na drodze i przyjemności z jazdy.
Oprócz nowej, opcjonalnej tapicerki z tkaniny Corner Anthracite z akcentem kolorystycznym, samochody w standardzie można również zamawiać w wariancie kolorystycznym Oyster dla tapicerki materiałowej/skórzanej oraz skórzanych siedzeń, a także nowych kół 16-, 18- i 19-calowych jako opcję. Linie wyposażenia Sport Line i Luxury Line oraz pakiet M Sport mogą być teraz również określane jako opcja z „czarnym drewnem” z metalową wkładką. Modele Sport Line oferują nowe warianty tapicerki skórzanej z akcentami w kolorze Veneto Beige i Saddle Brown. To samo dotyczy samochodów z linią Luxury Line, które można również określać nowymi dwukolorowymi 18-calowymi lekkimi felgami w wieloskrzydłowym designie. Wśród cech pakietu M Sport znajdują się pakiet aerodynamiczny M, skórzana kierownica M, zawieszenie sportowe M i sportowe fotele z przodu, ciemnoszara tapicerka BMW Individual oraz przełącznik Driving Experience Control z dodatkowym trybem Sport+. To naprawdę sportowa wersja wyposażenia jest również dostępna z nowymi opcjami tapicerki skórzanej z akcentami. Oprócz ekskluzywnych 18- i 19-calowych kół M lekkich, dostępna jest również opcja lekkich felg 18-calowych w kolorze Orbit Grey.
Klienci mogą wybierać spośród łącznie 16 kolorów nadwozia dla nowego BMW serii 3. Nowe dodatki do gamy obejmują charakterystyczny metaliczny kolor Mediterranean Blue, metaliczny Platinum Silver i metaliczny Jatoba, obok koloru indywidualnego Champagne Quartz metallic. Kolor Estoril Blue metallic zarezerwowany jest wyłącznie dla samochodów wyposażonych w pakiet M Sport.
Doskonalenie charakteru BMW M3
Odbijając jeszcze bardziej wyraźny, dynamiczny design i jeszcze wyższej jakości wnętrze wprowadzone dla nowej gamy modeli BMW serii 3, BMW M3 również zyskuje nowo zaprojektowane tylne światła full-LED oraz precyzyjne, jakościowe akcenty chromowe w wnętrzu. Najnowsza generacja systemu nawigacji Professional z LTE – najszybszym obecnie dostępnym standardem mobilnym – jest teraz także opcją dla BMW M3, podczas gdy dwa nowe odcienie zewnętrzne BMW Individual (Smoked Topaz metallic oraz Champagne Quartz metallic) mogą być określane dla nowego BMW M3 obok ekskluzywnych kolorów lakieru BMW Individual Tanzanite Blue metallic i Azurite Schwarz metallic.
Układ napędowy i podwozie
BMW serii 3 od 40 lat symbolizuje przyjemność z jazdy połączoną z oszczędnym zużyciem paliwa. Nowe BMW serii 3 Sedan i nowe BMW serii 3 Touring znów podnoszą poprzeczkę. Gama silników składa się z czterech silników benzynowych, o mocach od 100 kW (136 hp) do 240 kW (326 hp), oraz siedmiu silników diesla o mocach od 85 kW (116 hp) do 230 kW (313 hp) (średnie zużycie paliwa: 7,9-3,8 l/100 km [35,8-74,3 mpg imp]; średnie emisje CO2: 185-99 g/km). Wszystkie trzy-, cztero- i sześciocylindrowe silniki benzynowe oraz czterocylindrowe jednostki diesla w modelach BMW 316d, BMW 318d i BMW 320d pochodzą teraz z nowo opracowanej, modułowej rodziny silników BMW EfficientDynamics i są wyposażone w najnowszą technologię BMW TwinPower Turbo, łączącą wyjątkowe osiągi z doskonałą efektywnością paliwową. Na przykład, 120 kW/163 hp BMW 320d EfficientDynamics Edition Sedan z standardowymi oponami i ośmiobiegową skrzynią Steptronic ma zużycie paliwa wynoszące tylko 3,8 l/100 km (74,3 mpg imp), co odpowiada emisji CO2 wynoszącej zaledwie 99 g/km. W przyszłości BMW serii 3 będzie świętować wyjątkowy kamień milowy w 2016 roku wraz z wprowadzeniem BMW 330e. BMW 330e będzie napędzane przez system napędu hybrydowego typu plug-in o łącznej mocy 185 kW/252 hp, co zapewni BMW 330e czas przyspieszenia 0 – 100 km/h (62 mph) wynoszący 6,3 sekundy i maksymalną prędkość 225 km/h (140 mph). Średnie zużycie paliwa wyniesie jedynie 2,1 l/100 km (134,5 mpg imp), co odpowiada średnim emisjom CO2 wynoszącym zaledwie 49 g/km.
Wszystkie modele w nowej rodzinie silników są zgodne z normą EU6
Wszystkie człony nowej modułowej rodziny silników mają wspólny projekt, z układem cylindrów w linii, pojemnością na cylinder wynoszącą 500 cc oraz bardzo lekką, termicznie zoptymalizowaną konstrukcją aluminiową. Blok silnika jest bardzo sztywny dzięki zamkniętej konstrukcji – co oznacza, że pasmo wodne cylindra jest zamknięte od góry – podczas gdy termicznie złączone, wytrzymałe tuleje cylindrowe z dwuwłóknowym, natryskiwanym łukowo powłoką oszczędzają wagę i redukują wewnętrzny opór.
Silniki trzy- i cztero-cylindrowe mają wałki wyrównawcze, aby zapewnić płynne działanie w całym zakresie obrotów silnika. Niezłomna konstrukcja modułowa znajduje również odzwierciedlenie w ustandaryzowanych interfejsach dla uchwytów silnika i połączeń z systemem chłodzenia, układami dolotowymi i wydechowymi oraz systemem ogrzewania i klimatyzacji.
Wszystkie silniki benzynowe w nowych modelach BMW serii 3 Sedan i nowym BMW serii 3 Touring mają zintegrowaną turbosprężarkę w układzie kolektora wydechowego. Oznacza to, że gazy spalinowe muszą przebyć tylko niedużą odległość do systemu turbosprężarki, co skutkuje niezwykle zwinną reakcją. W BMW 320d osiągnięto dalsze ulepszenia dzięki zastosowaniu łożysk ślizgowych zamiast łożysk zwykłych. Jednocześnie znacznie zmniejszony wewnętrzny opór systemu odczuwalny jest nawet podczas bardzo krótkiej fazy rozgrzewania, co prowadzi do znacznego zmniejszenia zużycia paliwa podczas rozruchu w zimie. Blisko położony katalizator i elektrycznie zasilany zawór regulacji ciśnienia doładowania (wastegate) dodatkowo poprawiają parametry emisji silników benzynowych.
Efektywnie zoptymalizowana wydajność
Wszystkie silniki w nowej rodzinie silników BMW EfficientDynamics są wyposażone w najnowszą generację innowacyjnej technologii BMW TwinPower Turbo, która w przypadku silników benzynowych obejmuje podwójne turbo doładowanie, precyzyjny wtrysk paliwa oraz zmienny rozrząd Double-VANOS. Dodatkowo posiadają pełną zmienność rozrządu VALVETRONIC.
Technologia BMW TwinPower Turbo dla silników diesla obejmuje turbosprężarki VNT (podwójne turbo w BMW 325d i BMW 335d) oraz najnowszej generacji bezpośredni wtrysk common rail, który przy maksymalnych ciśnieniach wtrysku wynoszących 2,000 bar stanowi szczególnie skuteczny sposób na zredukowanie zużycia paliwa i emisji.
Dzięki wysoce efektywnemu optymalizowaniu wydajności, opartej na światowej pionierskiej technologii BMW TwinPower Turbo, nowe silniki w nowych modelach BMW serii 3 Sedan i nowych BMW serii 3 Touring są ponownie liderami segmentu pod względem wydajności i efektywności paliwowej.
Wydajność czterocylindrowa, zużycie paliwa trzycylindrowego
Nawet podstawowa wersja silnika w nowej gamie modeli BMW serii 3 Sedan i nowym BMW serii 3 Touring oferuje typowe dla BMW sportowe osiągi. Nowy BMW 318i o mocy 136 hp (Sedan: średnie zużycie paliwa: 5,5-5,0 l/100 km [51,4-56,5 mpg imp]; średnie emisje CO2: 129-116 g/km; Touring: średnie zużycie paliwa: 5,9-5,3 l/100 km [47,9-53,3 mpg imp]; średnie emisje CO2: 137-124 g/km), który zastępuje wcześniejszy model BMW 316i, jest pierwszym sportowym modelem średniej wielkości od BMW, który wyposażony jest w nowy silnik benzynowy trzycylindrowy. Wśród jego zalet znajdują się kompaktowe wymiary i niska waga, doskonałe osiągi, które idą w parze z wzorcową efektywnością paliwową oraz typowe dla silników trzycylindrowych cechy, takie jak wyraźna reakcja, niezwykle chętne wkręcanie się na obroty oraz dynamiczny i sportowy dźwięk silnika.
Dodatkową zaletą nowego silnika trzycylindrowego są jego dobre właściwości wibracyjne. Tak jak silnik sześciocylindrowy w linii, który stanowi punkt odniesienia pod tym względem, nie generuje on sił bezwładności pierwszego i drugiego rzędu. Jednocześnie wałek wyrównawczy przeciwdziała momentowi obrotowemu silnika, zapewniając doskonałe wygładzenie w całym zakresie obrotów silnika.
Zarówno BMW 318i Sedan, jak i BMW 318i Touring zasilane są tym turbodoładowanym silnikiem benzynowym trzycylindrowym, który osiąga maksymalną moc 100 kW/136 hp w zakresie obrotów od 4,500 do 6,000 rpm, przy pojemności 1,5 litra. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 220 Nm (162 lb-ft) dostępny jest od 1,250 rpm. Na krótkie okresy można go zwiększyć – dla bezpiecznego wyprzedzania – do 230 Nm (170 lb-ft) za pomocą funkcji overboost, którą można aktywować przy „kickdown”. Przy sześciobiegowej skrzyni manualnej BMW 318i przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 8,9 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 210 km/h (130 mph). Pomimo tej dynamicznej wydajności, emisje CO2 BMW 318i wynoszą zaledwie 119 g/km (przy ośmiobiegowej skrzyni Steptronic), co stanowi ponad 13-procentową poprawę w porównaniu do poprzedniego modelu BMW 316i.
Silnik benzynowy czterocylindrowy ma większą moc, ale niższe zużycie paliwa
W nowej gamie modeli BMW serii 3 zadebiutuje również nowy czterocylindrowy silnik w układzie inline o pojemności 2.0 litra. Zainstalowany w nowym BMW 320i Sedan/nowym BMW 320i Touring (średnie zużycie paliwa: 5,9-5,3/6,3-5,5 l/100 km [47,9-53,3/44,8-51,6 mpg imp]; średnie emisje CO2: 138-124/147-129 g/km), rozwija maksymalną moc 134 kW/184 hp w zakresie od 5,000 do 6,500 rpm i maksymalny moment obrotowy 290 Nm (214 lb-ft) przy 1,350 rpm (przy sześciobiegowej skrzyni manualnej i tradycyjnym napędzie na tylne koła). Silnik czterocylindrowy o pojemności 2.0 litra zadebiutuje w nowym BMW 330i Sedan/nowym BMW 330i Touring (średnie zużycie paliwa: 6,5-5,5/6,7-5,8 l/100 km [43,5-51,4/42,2-48,7 mpg imp]; średnie emisje CO2: 151-129/157-135 g/km), który jest następcą wcześniejszego BMW 328i, gdzie generuje 185 kW/252 hp w zakresie obrotów od 5,200 do 6,500 rpm oraz 350 Nm (258 lb-ft) przy 1,450 rpm. To daje nowemu BMW 330i Sedan z ośmiobiegową skrzynią Steptronic czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h (62 mph) wynoszący 5,8 sekundy (Touring: 5,9 sekundy) oraz maksymalną prędkość 250 km/h (155 mph) zarówno w modelu Sedan, jak i Touring. Niemniej jednak, emisje CO2 BMW 330i Sedan z standardowymi oponami spadły w porównaniu do poprzedniego modelu o ponad 12 procent, do 129 g/km (Touring: 135 g/km).
Dynamiczny nowy silnik benzynowy sześciocylindrowy
Nowy BMW serii 3 to również debiut BMW 340i Sedan/BMW 340i Touring (średnie zużycie paliwa: 7,7-6,5/7,0-6,8 l/100 km [36,7-43,5/40,4-41,5 mpg imp]; średnie emisje CO2: 179-152/164-158 g/km), które zastąpiły poprzednie 335i. BMW 340i to pierwszy model w całej ofercie BMW, który jest napędzany nowym silnikiem sześciocylindrowym z nowej modułowej rodziny silników BMW EfficientDynamics. Lekka i sztywna jednostka aluminiowa z technologią BMW TwinPower Turbo zapewnia doskonałe połączenie doskonałych osiągów i znakomitej efektywności. Nowy trzylitrowy silnik sześciocylindrowy BMW 340i stanowi szczyt gamy benzynowej serii 3 i rozwija maksymalną moc 240 kW/326 hp w zakresie od 5,500 do 6,500 rpm, co stanowi poprawę o 15 kW/20 hp w porównaniu do poprzedniego modelu. Maksymalny moment obrotowy wynosi imponujące 450 Nm (332 lb-ft), dostępny od 1,380 rpm. Nowe BMW 340i Sedan z ośmiobiegową skrzynią Steptronic przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 5,1 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 250 km/h (155 mph). Mimo że oferuje znacząco więcej mocy i lepszy moment obrotowy (więcej o 50 Nm/37 lb-ft) w porównaniu do poprzedniego modelu, emisje CO2 dla nowego BMW 340i Sedan z standardowymi oponami spadły o ponad 10 procent w porównaniu do poprzedniego BMW 335i Sedan, osiągając 152 g/km.
Potężne silniki diesla z oszczędnym zużyciem paliwa
Znaczące poprawy efektywności osiągnięto także w zoptymalizowanych czterocylindrowych silnikach diesla, które należą do tej samej nowej modułowej rodziny co silniki benzynowe. Najnowsze ulepszenia zawdzięczamy technologii BMW TwinPower Turbo, z turbosprężarkami VNT i wysokociśnieniowym wtryskiem common rail. Na przykład, 85 kW/116 hp BMW 316d Sedan z standardowymi oponami spala zaledwie 3,9 l/100 km [72,4 mpg imp], co oznacza emisję CO2 wynoszącą 102 g/km.
Moc nowego BMW 320d wzrosła ponad poziom jego poprzednika (z 135 kW/184 hp do 140 kW/190 hp przy 4,000 rpm) i emisje CO2 zostały zredukowane o ponad dziewięć procent. Dzięki mocnemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 400 Nm (295 lb-ft), który występuje w zakresie od 1,750 do 2,500 rpm, nowe BMW 320d Sedan z ośmiobiegową skrzynią Steptronic osiąga czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h (62 mph) wynoszący 7,2 sekundy, o dwie dziesiąte sekundy szybciej niż poprzednie BMW 320d Sedan. Nowe BMW 320d osiąga maksymalną prędkość 230 km/h (143 mph), a przy tym generuje jedynie 106 g/km CO2.
Nowe manualne i automatyczne skrzynie biegów
Nowe BMW serii 3 Sedan i nowe BMW serii 3 Touring mogą być wyposażone w sześciobiegową skrzynię manualną lub ośmiobiegową jednostkę Steptronic (standard w BMW 330d, BMW 335d i BMW 340i Touring). Sześciobiegowa skrzynia manualna, charakteryzująca się optymalnym rozstawem przełożeń, ma dwumasowe koło zamachowe z absorpatorami wahadłowymi. Technologia ta, która miała swoje światowe debiuty w produkcyjnym modelu 320d EfficientDynamics Edition, przeciwdziała nierównomiernemu biegowi w silnikach o wysokim momencie obrotowym, dzięki czemu kierowcy mogą zmieniać biegi gładko i bez nieprzyjemnych wibracji nawet przy niskich obrotach silnika, co prowadzi do dalszej redukcji zużycia paliwa i emisji CO2. Sześciobiegowa skrzynia manualna posiada również funkcję kontroli prędkości zaangażowania, co oznacza, że silnik jest automatycznie dostosowywany do odpowiednich obrotów dla następnego biegu podczas zmiany biegów w górę lub w dół, co zwiększa gładkość.
Nowa ośmiobiegowa skrzynia Steptronic, podobnie jak sześciobiegowa, również odgrywa ważną rolę w redukcji emisji CO2. Jej poprawiona efektywność, szerszy zakres przełożeń i zmniejszone poślizgi momentu obrotowego podczas zmiany biegów redukują emisje CO2 o trzy procent. Równocześnie, poprawione tłumienie nieregularności silnika poprawia komfort i gładkość zmiany biegów. Sportowi kierowcy również docenią ośmiobiegową skrzynię Steptronic. W trybie Sport+ umożliwia ona kierowcy wkręcanie silnika aż do ogranicznika obrotów, a także wykonywanie wielokrotnych sekwencyjnych redukcji biegów. Dla jeszcze większej przyjemności z jazdy dostępna jest ośmiobiegowa skrzynia Steptronic Sport z manetkami zmiany biegów przy kierownicy.