2016 BMW X1

W 2016 roku BMW zaprezentowało drugą generację swojego najmniejszego SUV-a, modelu X1, który, w odróżnieniu od swojego poprzednika, nie był oparty na tej samej platformie co seria 3.

Pierwsza generacja modelu X1 spotkała się z pozytywnym przyjęciem ze strony klientów BMW, chociaż wielu z nich narzekało na ciasne wnętrze. W odpowiedzi niemiecki producent skupił się na nowej platformie o nazwie UKL2, która była wspólna z MINI.

Dzięki tej platformie, samochód nie miał już silnika umieszczonego wzdłuż, lecz w poprzek. Ta istotna zmiana doprowadziła do nowego wyglądu przedniej części, z krótszym nosem i zwisem. Kabina została przesunięta do przodu, co pomogło producentowi stworzyć szersze drzwi zarówno z przodu, jak i z tyłu. Mimo to, przednia maska zachowała ten sam język designu co pozostałe pojazdy BMW, z powiększoną osłoną chłodnicy z przodu oraz parą reflektorów przypominających te z modelu X3.

Wnętrze oferowało więcej przestrzeni w porównaniu do pierwszej generacji X1. Z przodu zamontowano wzmocnione fotele oddzielone wysoką konsolą centralną, w której znajdowało się drążek zmiany biegów lub selektor biegów dla wersji z automatycznymi skrzyniami. Na desce rozdzielczej, przed kierowcą, BMW umieściło dwa duże wskaźniki w obrębie zestawu wskaźników, uzupełnione wskaźnikami temperatury i poziomu paliwa. Dodatkowo, mały wyświetlacz LCD umieszczony poniżej pokazywał różne informacje z komputera pokładowego. Na górze konsoli centralnej znajdował się ekran systemu infotainment, który był obsługiwany za pomocą pokrętła oraz kilku przycisków umieszczonych wokół niego na konsoli centralnej. Dzięki nowej architekturze, producent mógł zapewnić lepszą przestronność dla pasażerów tylnych oraz obszerne miejsce bagażowe.

BMW oferowało drugą generację X1 z napędem na przednie lub wszystkie koła, z sześciobiegową skrzynią manualną lub ośmiobiegową automatyczną dostarczoną przez firmę Aisin. Dla niektórych wersji, producent oferował również sześciobiegową automatyczną skrzynię lub siedmiobiegową skrzynię z podwójnym sprzęgłem.

Nowy BMW X1 – następca modelu, który wytyczył ścieżkę dla tej klasy samochodów – dostarcza segmentowi premium kompaktowego jeszcze mocniejszą dawkę DNA Sports Activity Vehicle. Druga generacja tego udanego modelu, z którego sprzedano już ponad 730 000 sztuk, wkracza na scenę z nadwoziem, które pochodzi wprost z formy modeli BMW X. Wnętrze nowego BMW X1 oferuje znacznie więcej miejsca dla pasażerów i bagażu, nowoczesną, premium atmosferę oraz funkcjonalność opartą na solidnym inżynierii. Silniki czterocylindrowe najnowszej generacji jednostek napędowych BMW Group, wersja systemu napędu na wszystkie koła BMW xDrive zoptymalizowana pod kątem efektywności i nowo opracowana technologia podwozia w znaczący sposób zwiększają zdolności sportowe i komfort jazdy w porównaniu do modelu, który był poprzednikiem – a zużycie paliwa i emisje spadły o nawet 17 procent, w porównaniu do poprzedniego modelu.

Oprócz wiodącej w branży dynamiki i efektywności, szereg innowacyjnych funkcji wyposażenia również pomaga nowemu BMW X1 zdobyć wyróżniającą się pozycję w segmencie. Wśród elementów z listy opcji znajdują się reflektory pełne LED, Dynamic Damper Control, wyświetlacz Head-Up BMW oraz system Driving Assistant Plus.

Typowy model BMW X: solidne proporcje, imponująca zmienność i uznawane cechy premium

Solidne proporcje, potężna obecność oraz dynamiczne linie nadają nowemu BMW X1 dominujący wygląd i podkreślają jego status jako najmłodszego członka rodziny modeli BMW X. Nowy model wzrósł na wysokość w porównaniu do swojego poprzednika (+53 milimetry), co pomogło zwiększyć przestronność wnętrza. Znacznie podniesiona pozycja siedzenia (+36 milimetrów z przodu, +64 milimetry z tyłu) optymalizuje widok kierowcy na drogę.

Przestronność na kolana z tyłu wzrosła o 37 milimetrów w standardowej specyfikacji i o aż 66 milimetrów z opcjonalnie regulowanym tylnym siedzeniem, podczas gdy pojemność bagażnika wynosi 505 litrów, co oznacza wzrost o 85 litrów w porównaniu do poprzednika. Złożenie standardowo montowanego tylnego oparcia siedzenia w układzie 40:20:40, które można również zamówić w formie regulowanej kątowo, pozwala na zwiększenie pojemności ładunkowej do aż 1550 litrów. Opcjonalne składane oparcie przedniego siedzenia pasażera oraz tylna ławka, która może przesuwać się o 13 centymetrów do przodu i do tyłu, oferują dodatkową zmienność.

Wnętrze nowego BMW X1 łączy projekt kokpitu skoncentrowany na kierowcy, który stał się znakiem rozpoznawczym modeli marki, z akcentami promującymi autorytatywną przyjemność z jazdy w stylu SAV oraz nowoczesną atmosferę premium. Standardowe wyposażenie obejmuje klimatyzację, system audio z gniazdami USB i AUX-in oraz system obsługi iDrive, którego wyświetlacz o przekątnej 6,5 cala jest zintegrowany z deską rozdzielczą w formie wolnostojącego monitora. Między innymi pakiety Advantage, Sport Line, xLine i M Sport dostępne jako alternatywa do standardowej specyfikacji otwierają drzwi do celowej indywidualizacji.

Nowa generacja silników, zoptymalizowany pod względem efektywności system napędu na wszystkie koła xDrive

Druga generacja BMW X1 (średnie zużycie paliwa: 6,4-4,1 litra/100 km [44,1-68,9 mpg imp]; emisje CO2: 149-109 g/km) wchodzi na rynek z całkowicie nowym zestawem silników. Dwa silniki benzynowe i trzy jednostki wysokoprężne będą dostępne od premiery w październiku 2015 roku, wszystkie czterocylindrowe i należące do nowej rodziny silników BMW Group. Moc silników waha się od 110 kW/150 hp do 170 kW/231 hp. Silniki współpracują z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub ośmiobiegową jednostką Steptronic, które są nowymi rozwiązaniami.

Inteligentny system napędu na wszystkie koła xDrive również znajduje swoje miejsce w nowym BMW X1 w rozwiniętej formie. Oszczędny, kompaktowy i wydajny system wykorzystuje elektrohydraulicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe do rozdzielenia napędu pomiędzy osią przednią a tylną, dokładnie tak, jak wymaga tego sytuacja. Obok BMW X1 sDrive20i i BMW X1 sDrive18d znajduje się konstrukcja napędu na przednie koła, która została opracowana w celu zapewnienia typowej dla marki dynamiki jazdy i już udowodniła swoją wartość w modelach BMW 2 Series Active Tourer i BMW 2 Series Gran Tourer.

Premiera w BMW X1: wyświetlacz Head-Up i Driving Assistant Plus

Zmiana pokoleń BMW X1 przynosi również znaczące postępy w dziedzinie inteligentnej łączności. Nowym dodatkiem do gamy funkcji BMW ConnectedDrive jest wyświetlacz Head-Up BMW, który, podobnie jak w większych modelach BMW X, wyświetla informacje związane z jazdą bezpośrednio na szybie. BMW X1 może teraz być również wyposażone w system Driving Assistant Plus składający się z aktywnego tempomatu z funkcją Stop & Go, ostrzeżenia o opuszczeniu pasa ruchu, asystenta w korkach, ostrzeżenia o kolizji i ostrzeżenia dla pieszych z funkcją hamowania w mieście. Te systemy są uzupełnione nowoczesnym wyborem aplikacji umożliwiających klientom dodawanie funkcjonalności komfortu, nawigacji i infotainment do samochodu, według ich życzenia.

Koncepcja: autentyczny model BMW X w kompaktowym formacie

Pierwsza generacja BMW X1 wprowadziła segment premium kompaktów w typ przyjemności z jazdy, za którą modele BMW X zyskały sławę. Ponad 730 000 sztuk X1 sprzedano na całym świecie, a unikalne cechy, na których opiera się sukces tego samochodu, zyskały jeszcze głębszy wymiar w ramach rozwoju nowej generacji modeli. Status X1 jako członka rodziny modeli BMW X jest teraz widoczny jeszcze wyraźniej zarówno w jego wyglądzie zewnętrznym, jak i w projekcie wnętrza. Zdolności sportowe i efektywność X1 również zostały wzmocnione, a gama innowacyjnych funkcji wyposażenia, które mają spełniać indywidualne wymagania dotyczące komfortu, bezpieczeństwa i infotainment, wzrosła. Nowe BMW X1 ma więc wszystkie składniki, by pozostać wyróżniającym się modelem w segmencie, który zainicjował jego poprzednik, i by wprowadzać nowe grupy docelowe w ekscytację z jazdy, w stylu BMW.

Dominuje i jest uniwersalne w stylu rodziny BMW X

Jego podwyższona pozycja siedzenia, zwiększona przestrzeń, stylowa atmosfera premium i jeszcze większa zmienność wnętrza podkreślają status nowego BMW X1 jako pewnego, multitalentowanego dodatku do segmentu. Jeszcze lepszy widok, jaki zapewnia kierowcy nad drogą, zapewnia bezproblemową przyjemność z jazdy, a także ujawnia wyraźne paralele z BMW Sports Activity Vehicles oraz Sports Activity Coupes w wyższych klasach pojazdów pod względem stylu wnętrza i zakresu dostępnych systemów asystujących kierowcy.

Uniwersalność, typowa dla modeli BMW X, objawia się nie tylko w charakterystyce jazdy X1 na różnych typach terenu, ale również w sposobie wykorzystania jego wnętrza. Nowe BMW X1 oferuje więcej przestrzeni dla pasażerów i bagażu oraz zwiększa zmienność. Tylna ławka standardowo wyposażona jest w trzyczęściowe oparcie dzielone/składane i jest dostępna opcjonalnie z możliwością przesuwania do przodu i do tyłu o 13 centymetrów. Opcjonalnie można również zamówić składane oparcie przedniego siedzenia pasażera.

Kompaktowy model BMW X – ponownie wskazujący drogę dla ultraefektywnej technologii systemów napędowych

Wyposażony w całkowicie nową gamę silników i skrzyń biegów, nie wspominając o najnowszej, ultraefektywnej wersji systemu napędu na wszystkie koła xDrive, druga generacja BMW X1 ponownie wytycza ścieżkę dla technologii BMW EfficientDynamics. Oryginalny X1 zadebiutował z pierwszym silnikiem benzynowym czterocylindrowym z technologią BMW TwinPower Turbo. Wszystkie silniki benzynowe i wysokoprężne dostępne w nowym BMW X1 pochodzą z najnowszej generacji jednostek napędowych BMW Group. W chwili debiutu na rynku, silniki benzynowe z mocą 141 kW/192 hp w BMW X1 xDrive20i i BMW X1 sDrive20i oraz z mocą 170 kW/231 hp w BMW X1 xDrive25i będą dostępne. BMW X1 sDrive18d ustanawia nowy standard efektywności w segmencie z mocą 110 kW/150 hp i średnim zużyciem paliwa w europejskim cyklu testowym wynoszącym 4,3-4,1 litra na 100 kilometrów / 65,7-68,9 mpg imp (emisje CO2: 114-109 g/km). Pozostałe jednostki wysokoprężne mają moc 140 kW/190 hp w BMW X1 xDrive20d i 170 kW/231 hp w BMW X1 xDrive25d. Oprócz tego, do gamy modeli w listopadzie 2015 roku dołączą warianty BMW X1 sDrive18i i BMW X1 sDrive16d napędzane silnikami trzycylindrowymi.

Design: dynamiczny, autorytatywny i z uznawanym charakterem premium

Przekazywanie pałeczki z oryginalnego BMW X1 na model drugiej generacji odzwierciedla daleko idący proces dojrzewania, który jest wyraźnie wyrażony w projekcie zarówno zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Solidne proporcje, mocno wykrojone powierzchnie oraz cechy projektowe typowe dla Sports Activity Vehicle nadają nowemu modelowi pewny wygląd i od razu identyfikują go jako członka rodziny modeli BMW X. Jego dynamiczne linie widziane z boku nadają nowemu BMW X1 wyraźną, świeżą i młodzieńczą aurę.

Kolejną cechą nowego BMW X1, która jest wyjątkowa w segmencie kompaktowym, jest projekt wnętrza, który koncentruje się na autorytatywnej przyjemności z jazdy. Lekko podwyższona pozycja siedzenia typowa dla modeli BMW X, nowa interpretacja charakterystycznego kokpitu skoncentrowanego na kierowcy oraz eleganckie, szerokie powierzchnie są uzupełnione premium atmosferą emanującą ekskluzywną jakością materiałów i wykonania. Warianty Advantage, Sport Line, xLine i M Sport dostępne jako alternatywa dla standardowej specyfikacji zawierają specjalne cechy projektowe dla zewnętrznych i wewnętrznych elementów. Umożliwiają one klientom X1 nadanie swojemu samochodowi indywidualnego charakteru, który jeszcze intensywniej podkreśla zarówno zwinność sportową, jak i uniwersalny charakter terenowy nowego BMW X1.

Dominująca obecność, solidne proporcje, dynamiczne linie

Duża, wyprostowana kratka chłodnicy BMW, dolne wloty powietrza w trzech częściach oraz charakterystyczny „sześciowzrok” utworzony przez podwójne okrągłe reflektory i poniżej nich lampy przeciwmgielne to wyróżniające cechy przedniej części nowego modelu. Wybrzuszone nadkola i linie zbiegające się w kształcie litery X w kierunku kraty chłodnicy również przyczyniają się do autorytatywnej obecności typowej dla modeli BMW X. Standardowe wyposażenie nowego BMW X1 obejmuje LED-owe światła do jazdy dziennej, podczas gdy pełne reflektory LED do świateł mijania i drogowych – generujące szczególnie białe światło bliskie światłu dziennemu – są dostępne jako opcja.

Przy długości 4439 milimetrów, szerokości 1821 milimetrów i wysokości 1598 milimetrów, proporcje nowego BMW X1 nawiązują do schematu Sports Activity Vehicle w kompaktowej formie. Nowy samochód wzrósł najbardziej zauważalnie na wysokość w porównaniu do swojego poprzednika (+53 milimetry), co przyczynia się do stworzenia dodatkowej przestrzeni w wnętrzu. Czarne obramowania na dolnej krawędzi nadwozia, kwadratowy kontur nacięć kół oraz hojna objętość powierzchni nad nimi podkreślają solidną postawę kompaktowego modelu BMW X. Sportowe wrażenie stworzone przez widok z boku uzupełnia modelowy, dynamiczny kształt w postaci wgniecenia tworzonego przez linię dachu, wyraziste linie charakterystyczne i powierzchnie okienne, które zwężają się w kierunku tyłu.

Centralna część tylnego zderzaka nowego BMW X1 znacznie wzrasta, naśladując charakterystyczny element projektu przedniej części. Gdy jest wyposażony w opcjonalne jednostki pełno-LED, dwuczęściowe, L-kształtne tylne światła produkują równą linię światła. Ich płaska sylwetka podkreśla szerokość tylnej części, natomiast pionowo ustawione czarne aeroblady, które przylegają do spojlera dachowego, dodają sportowych akcentów.

Klienci mogą wybierać spośród dwóch kolorów bezmetalicznych i dziesięciu metalicznych wykończeń lakieru zewnętrznego dla nowego BMW X1. Odcień Estoril Blue metallic jest również oferowany wyłącznie dla modelu M Sport.

Wnętrze oferuje harmonijną równowagę między koncentracją na kierowcy a luksusową elegancją

Dzięki doskonałemu połączeniu projektu kokpitu skoncentrowanego na kierowcy i elegancji kształtowanej przez przestronne powierzchnie, wnętrze nowego BMW X1 wpisuje się w klasyczny szablon stylu pojazdów Sports Activity Vehicle. Płaskie powierzchnie deski rozdzielczej i kontrole centrum konsoli skierowane w stronę kierowcy pomagają mu utrzymać nienaganną kontrolę nad postępem samochodu. Kontrolki znajdujące się w dolnej części konsoli centralnej otoczone są wysokiej jakości powierzchniami i są odgrodzone od strony pasażera nowo zaprojektowanym paskiem. Zespół wskaźników, składający się z dwóch okrągłych wskaźników i otoczony małym wzniesieniem, również pomaga kierowcy skoncentrować się na przyjemności z jazdy.

Wyświetlacz kontroli systemu iDrive występuje w formie 6,5-calowego lub opcjonalnie 8,8-calowego wolnostojącego monitora. Listwa wykończeniowa wnętrza i kratki wentylacyjne otoczone są paskiem akcentowym rozciągającym się wzdłuż całej szerokości deski rozdzielczej. Listwa wnętrza i pasek akcentujący przechodzą przez wykończenie paneli drzwi, co sprawia, że pasażerowie we wszystkich siedzeniach są otoczeni powierzchniami o jednolitej strukturze materiałowej i kolorystycznej.

Ekskluzywne linie wyposażenia z konkretnymi cechami projektowymi

Standardowe wyposażenie nowego BMW X1 obejmuje powierzchnie siedzeń z tkaniny w kombinacji kolorystycznej antracyt/czarny i listwy wykończeniowe we wzorze ciemno matowym Oxide Silver z paskami akcentującymi w wysokim połysku czarnym. Możliwe jest zamówienie skórzanej tapicerki Dakota w kolorze czarnym lub Canberra Beige, a także listew wykończeniowych z finezyjnego drewna w matowym wykończeniu dębu i w wariancie Fineline Stream.

xLine

Zewnętrzna część modelu xLine charakteryzuje się kratką chłodnicy BMW z poprzeczkami w matowym aluminium z przodu. Solidny charakter xLine jest również podkreślony matowymi srebrnymi akcentami dla wlotów powietrza, progów bocznych i osłony podwozia. Wnętrze wykończone jest siedzeniami z tkaniny/lekki skórzany w kolorze Granitowym Brunatnym/Czarnym z czarnymi akcentami oraz listwami wykończeniowymi w wysokim połysku czarnym z paskami akcentującymi w odcieniu Pearl Gloss Chrome.

Sport Line

Wśród specjalnych cech zewnętrznych modelu Sport Line znajdują się czarne poprzeczki kratki chłodnicy BMW, wloty powietrza z akcentami w wysokim połysku czarnym oraz osłona podwozia w kolorze Black Silver z wtopioną, pomalowaną – podobnie jak progi boczne – w kolorze nadwozia. Wnętrze modelu Sport Line charakteryzuje się czarnymi sportowymi siedzeniami z czerwonymi lub szarymi akcentami oraz listwami wykończeniowymi w wariantach wysokiego połysku czarnego lub aluminium z paskami akcentującymi w matowym odcieniu koralowej czerwieni.

M Sport

Model M Sport jest wyposażony w modelowy zestaw aerodynamiczny M oraz 18-calowe lub opcjonalnie 19-calowe lekkie koła M, które jeszcze bardziej podkreślają jego dynamiczny charakter. Wnętrze modelu M Sport charakteryzuje się sportowymi siedzeniami w antracytowej tkaninie/Alcantara z niebieskimi akcentami oraz listwami wykończeniowymi z aluminium w kształcie heksagonu z paskami akcentującymi w matowym odcieniu niebieskim. Jego niezwykle sportowy projekt kokpitu obejmuje również skórzaną kierownicę M oraz podsufitkę BMW Individual w kolorze antracytowym.

Skórzana tapicerka Dakota z perforacją w kilku kolorach jest również dostępna jako opcja wyłącznie dla modeli Sport Line, xLine i M Sport. W przypadku wszystkich modeli można zamówić również szereg innych wariantów listew wykończeniowych wnętrza. Ponadto, wszystkie linie wyposażenia obejmują 18-calowe lekkie koła w ich własnym, specyficznym designie, ekskluzywne osłony progowe oraz pakiet oświetlenia LED z oświetleniem otoczenia i lampkami przy drzwiach, oświetleniem nastrojowym z możliwością zmiany kolorów oraz włóknami LED w wykończeniu paneli drzwi.

Układ napędowy i doświadczenie jazdy: szeroka gama innowacji dla wszechstronnych zdolności sportowych

Druga generacja BMW X1 korzysta z całkowicie nowej technologii układu napędowego i podwozia, aby systematycznie budować na wyróżniającej pozycji kompaktowego modelu BMW X jako uosobienia wszechstronnych zdolności sportowych w swoim segmencie. Silniki czterocylindrowe umieszczone w przedniej/poprzecznej pozycji z najnowszej generacji BMW Group dostarczają moc, która jest przekształcana w dynamiczny napęd na drodze oraz zapewnia niezawodną przyjemność z jazdy na luźnym terenie za pośrednictwem nowej wersji inteligentnego systemu napędu na wszystkie koła BMW xDrive lub zaawansowanej konfiguracji napędu na przednie koła, w zależności od wariantu modelu.

Kolejnym czynnikiem zwiększającym zwrotność BMW X1 jest również nowo opracowana technologia podwozia, która zapewnia nie tylko precyzyjne prowadzenie, ale także zauważalnie poprawiony komfort jazdy. Wraz z niskim środkiem ciężkości pojazdu, prawie idealnym rozkładem masy 50:50, szerokim rozstawem kół, krótkimi zwisami, zoptymalizowaną wagą oraz imponującą sztywnością nadwozia i podwozia, to stanowi fundament dla doświadczenia jazdy, które jest dobrze znane kierowcom BMW, ale nie ma sobie równych w segmencie.

Efektywne źródła energii: całkowicie nowa gama silników

Nowe BMW X1 będzie dostępne od momentu premiery z całkowicie nową gamą silników, składającą się z dwóch jednostek benzynowych i dwóch wysokoprężnych, każda o pojemności 2.0 litra oraz technologii BMW TwinPower Turbo. Wszystkie warianty modelowe, z wyjątkiem BMW X1 sDrive18d, mają układ wydechowy z podwójną końcówką, który dodatkowo podkreśla sportowy charakter nowego BMW X1. Ponadto, gama modeli ma zostać rozszerzona od listopada 2015 roku o warianty BMW X1 sDrive18i z mocą 100 kW/136 hp oraz BMW X1 sDrive16d z mocą 85 kW/116 hp, napędzane silnikami trzycylindrowymi.

Silnik napędzający nowe BMW X1 xDrive25i rozwija maksymalną moc 170 kW/231 hp oraz maksymalny moment obrotowy 350 Nm (258 lb-ft), dostępny w zakresie od 1250 do 4500 obr./min. Jego błyskawiczna moc przyspieszenia umożliwia osiągnięcie prędkości od 0 do 100 km/h (62 mph) w 6,5 sekundy. Średnie zużycie paliwa dla BMW X1 xDrive25i, które standardowo wyposażone jest w nowo opracowaną ośmiobiegową skrzynię Steptronic, wynosi od 6,6 do 6,4 litra na 100 kilometrów (42,8-44,1 mpg imp), podczas gdy emisje CO2 wynoszą 152-149 gramów na kilometr (w europejskim cyklu testowym, w zależności od wybranego formatu opon).

Modele BMW X1 xDrive20i i BMW X1 sDrive20i są napędzane wersją nowego czterocylindrowego silnika benzynowego o mocy 141 kW/192 hp, którego maksymalny moment obrotowy wynoszący 280 Nm (206 lb-ft) można również uzyskać już od 1250 obr/min. Ta jednostka napędowa również standardowo łączy się z ośmiobiegową skrzynią Steptronic. Nowe BMW X1 xDrive20i przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w 7,4 sekundy, nowe BMW X1 sDrive20i w 7,7 sekundy. Ich średnie zużycie paliwa wynosi odpowiednio 6,4-6,3 litra i 6,0-5,9 litra na 100 kilometrów (44,1-44,8 / 47,1-47,9 mpg imp), podczas gdy emisje CO2 wynoszą 149-146 i 139-136 gramów na kilometr (w europejskim cyklu testowym, w zależności od wybranego formatu opon).

Turbodoładowanie oraz bezpośredni wtrysk common-rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi nadają nowym silnikom wysokoprężnym niezwykłą moc przyspieszenia oraz dalszą poprawę efektywności. Pod maską nowego BMW X1 xDrive25d, wielostopniowe turbodoładowanie z zmienną geometrią turbiny zarówno w sprężarkach wysokiego, jak i niskiego ciśnienia zapewnia natychmiastową moc, która utrzymuje się w wyższych zakresach obrotów. System wtryskowy tej jednostki działa przy maksymalnym ciśnieniu 2500 bar. Przy maksymalnej mocy 170 kW/231 hp, nowa jednostka jest najpotężniejszym silnikiem wysokoprężnym czterocylindrowym zamontowanym kiedykolwiek w BMW, a jej maksymalny moment obrotowy wynoszący 450 Nm (332 lb-ft) jest dostępny w zakresie od 1500 do 3000 obr/min. Przyspiesza nowe BMW X1 xDrive25d z standardową ośmiobiegową skrzynią Steptronic od 0 do 100 km/h (62 mph) w 6,6 sekundy, a średnie zużycie paliwa wynosi od 5,2 do 5,0 litra na 100 kilometrów (54,3-56,5 mpg imp) oraz emisje CO2 wynoszą 137-132 gramów na kilometr (w europejskim cyklu testowym, w zależności od wybranego formatu opon).

Silniki wysokoprężne w BMW X1 xDrive20d i BMW X1 sDrive18d mają turbodoładowanie ze zmienną geometrią turbiny i system wtryskowy generujący maksymalne ciśnienie wynoszące 2000 bar. W obu przypadkach maksymalna moc wzrosła o 5 kW w porównaniu do silników ich poprzedników i teraz wynosi odpowiednio 140 kW/190 hp i 110 kW/150 hp. Kierowcy tych dwóch modeli mogą liczyć na maksymalne momenty obrotowe wynoszące 400 i 330 Nm (295 / 243 lb-ft). Nowe BMW X1 xDrive20d, które standardowo wyposażone jest w ośmiobiegową skrzynię Steptronic, przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w 7,6 sekundy, podczas gdy nowe BMW X1 sDrive18d osiąga tę samą prędkość w 9,2 (automatyczna: 9,2) sekundy. Ta zwiększona sportowość idzie w parze ze zmniejszonym zużyciem paliwa i emisjami. Przykładowo, nowe BMW X1 xDrive20d osiąga wyniki wynoszące 5,1-4,9 litra na 100 kilometrów (55,4-57,7 mpg imp) i 133-128 gramów na kilometr, podczas gdy nowe BMW X1 sDrive18d rejestruje 4,3-4,1 (automatyczna: 4,5-4,3) litra na 100 kilometrów) / 65,7-68,9 (62,8-65,7) mpg imp i 114-109 (automatyczna: 119-114) gramów na kilometr (w europejskim cyklu testowym, w zależności od wybranego formatu opon).

Także nowo opracowane: sześciobiegowa manualna skrzynia biegów i ośmiobiegowa skrzynia Steptronic

Nowe BMW X1 sDrive18d standardowo wyposażone jest w nową sześciobiegową manualną skrzynię biegów, w której funkcja kontrolowania prędkości włączania zapewnia optymalną gładkość działania. Czujnik wybierania biegów synchronizuje obroty silnika z obrotami wału wlotowego skrzyni biegów, co skutkuje najpłynniejszymi możliwymi zmianami biegów.

Opcjonalnie w modelu BMW X1 sDrive18d można zamiast skrzyni manualnej zastosować również nowo opracowaną ośmiobiegową skrzynię Steptronic, która jest standardowo wyposażona w inne modele. Nowa wersja automatycznej skrzyni biegów wyróżnia się poprawioną wewnętrzną wydajnością, zwiększoną gładkością i bardziej dynamicznymi zmianami biegów. Modele BMW X1 sDrive18i i BMW X1 sDrive16d, które mają zadebiutować w listopadzie 2015 roku, będą miały standardowo sześciobiegową manualną skrzynię biegów oraz opcję sześciobiegowej skrzyni Steptronic.

Elastyczny, szybko reagujący i bardziej efektywny niż kiedykolwiek: inteligentny system napędu na wszystkie koła xDrive w nowym BMW X1

Inteligentny system napędu na wszystkie koła xDrive także w nowej wersji dostępny jest w drugiej generacji BMW X1. Kompaktowy, lekki i wydajny system napędu na wszystkie koła rozdziela moc silnika między oś przednią i tylną dokładnie tak, jak wymaga sytuacja – przez cały czas. Połączenie z systemem DSC (Dynamic Stability Control) pozwala systemowi działać prewencyjnie w celu przeciwdziałania skłonności pojazdu do nadsterowności lub podsterowności. Działa to poprzez przekierowanie mocy na koło lub koła, gdzie można ją przekazać na drogę w najlepszy sposób. System xDrive BMW zapewnia więc doskonałą przyczepność, optymalną stabilność kierunkową i zwiększoną dynamikę zakrętów w każdych warunkach pogodowych i drogowych. Ponadto, połączenie systemu DSC i xDrive zawiera również funkcję zjazdu ze wzniesienia, którą można aktywować jednym naciśnięciem przycisku.

System xDrive nowego BMW X1 składa się z jednego biegu stożkowego w układzie napędu osi przedniej (wyjście mocy) oraz jednostki napędu osi tylnej z elektrohydraulicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym. Obie są połączone dwuczęściowym wałem napędowym. W normalnych warunkach jazdy moc przesyłana jest na przednie koła. W razie potrzeby sprzęgło – przy pomocy pompy elektrohydraulicznej – kieruje do 100 procent mocy silnika na tylne koła. Działa to w ułamku sekundy i jest niewidoczne dla kierowcy. System DSC stale dostarcza jednostce kontrolującej pompy istotne dane do analizy sytuacji jazdy. Dane te obejmują prędkość pojazdu, przyspieszenie boczne i podłużne, kąt skrętu, prędkość kół, przechył, położenie pedału gazu oraz ustawienia Driving Experience Control i DSC. Informacje te są wykorzystywane do określenia – i natychmiastowego wygenerowania – idealnego podziału mocy między przednie a tylne koła, w sposób płynny i elastyczny.

Przepis na fascynującą zwrotność: zaawansowana technologia podwozia, z regulowanym układem kierowniczym i Dynamic Damper Control również dostępne jako opcje

Technologia podwozia oryginalnego X1 została całkowicie przebudowana dla nowego modelu i teraz składa się z zawieszenia z pojedynczą kolumną z przodu oraz wielowahaczowego tylnego zawieszenia. Aluminiowe łożyska obrotowe, jak również nośniki osi i ramiona sterujące wykonane ze stali o wysokiej wytrzymałości, redukują wagę i zwiększają sztywność osi przedniej, co z kolei przyczynia się do zapewnienia zwrotności oraz precyzji zmiany kierunku jazdy. Tylne zawieszenie również wykorzystuje dużą proporcję stali o wysokiej wytrzymałości. Rury antywibracyjne z przodu i z tyłu, innowacyjne mocowanie osi oraz specjalnie dostosowane elastokinematyki przyczyniają się do zwrotności i komfortu jazdy nowego BMW X1, podobnie jak połączenie amortyzatorów z nadwoziem za pomocą zaawansowanych trójstronnych mocowań.

Nowe BMW X1 standardowo wyposażone jest w asystenta kierownicy Servotronic z regulacją prędkości, podczas gdy nowym elementem na liście opcji jest regulowane sportowe kierownictwo. Ten system ułatwia parkowanie oraz manewry skręcania i pozwala na wykonanie ich z minimalnym wysiłkiem kierownicy, a przy wyższych prędkościach kierowcy mogą również liczyć na precyzję kierownicy i stabilność podczas jazdy na prostych. Zawieszenie M Sport jest również dostępne jako opcja, z wyraźnie sztywniejszym ustawieniem sprężyn i amortyzatorów oraz obniżoną o 10 milimetrów wysokością prześwitu.

Kolejną opcją dostępną po raz pierwszy w BMW X1 jest system Dynamic Damper Control. Elektronika sterująca amortyzatorami poprawia podstawowy i wtórny komfort jazdy nowych modeli BMW X i zaostrzają ich dynamikę. Dwa ustawienia sterowania amortyzatorami można aktywować za pomocą przełącznika Driving Experience Control.

Przełącznik Driving Experience Control na konsoli centralnej pozwala kierowcy nadać ustawieniom samochodu jeszcze bardziej sportowy, komfortowy lub zoptymalizowany pod względem efektywności charakter. Wybierając tryb COMFORT, SPORT lub ECO PRO za pomocą jednego przycisku, dostosowywane są reakcje pedału przyspieszenia i kierownicy. Charakterystyka zmiany biegów automatycznej skrzyni biegów oraz ustawienia amortyzatorów również są dostosowywane, jeśli odpowiadające wyposażenie zostało wybrane.

System stabilizacji DSC obejmuje takie funkcje jak system zapobiegający blokowaniu kół (ABS), dynamiczną kontrolę trakcji (DTC), kontrolę hamowania na zakrętach (CBC), dynamiczną kontrolę hamulca (DBC), system wspomagający hamowanie, kompensację zjawiska wytracenia, funkcję suchego hamowania oraz pomoc przy ruszaniu. Inne technologie dostępne dla klientów obejmują funkcję stabilizacji przyczepy, funkcję aktywnego hamowania różnicowego (ADB) i kontrolę wydajności. Po dezaktywowaniu DSC włącza się elektroniczna funkcja blokady dla różniczka osi przedniej – znana jako Elektroniczna Kontrola Blokady Różniczka (EDLC). W ciasnych zakrętach hamuje się koło, które się kręci, jeśli jest to konieczne, zapewniając skierowanie mocy na drugie koło.

Wszystkie warianty modelowe nowego BMW X1 standardowo wyposażone są w 17-calowe lekkie koła. Inne lekkie koła w rozmiarach od 17 do 19 cali są dostępne jako opcja.

BMW EfficientDynamics w nowym BMW X1: Kompletny pakiet zapewniający wyjątkową efektywność

Zwiększona skuteczność funkcjonalna wszystkich komponentów napędowych, inteligentne zarządzanie energią, rygorystyczne zastosowanie technologii odchudzenia BMW oraz daleko idące działania mające na celu zoptymalizowanie aerodynamiki przyczyniają się do tego, że zmiana generacji BMW X1 przyniosła znaczące postępy w zakresie efektywności. Innowacje opracowane w ramach BMW EfficientDynamics tworzą ogólny pakiet, który zapewnia większą przyjemność z jazdy połączoną z o 17 procent niższym zużyciem paliwa i emisjami, w zależności od modelu, a także niższą wagą i jednocześnie większą sztywnością nadwozia i podwozia.

Chłodzenie na żądanie, zoptymalizowane linie

Systematyczne poprawy zostały również wprowadzone w aerodynamice nowego BMW X1. Żaluzje powietrzne w kratce chłodnicy BMW oraz dolnym wlotem w zderzaku przednim mogą być aktywnie zamykane, gdy zapotrzebowanie na chłodzenie jest niskie, co redukuje opór powietrza z przodu pojazdu. Zintegrowane wloty powietrza Air Curtains kierują nadchodzące powietrze precyzyjnie za przednią boczną płytkę, powodując, że spływa ono nad kołami jak zasłona, co zmniejsza turbulencje.

Nowe BMW X1 ma także gładkie osłony podwozia, deflektory powietrza na nadkolach przednich oraz pionowe aeroblady, które tworzą jedną całość ze spojlerem dachowym, aby najlepiej kierować przepływem powietrza wokół tylnej części pojazdu. Przy współczynniku oporu (Cd) nowego X1 wynoszącym zaledwie 0,29, w zależności od wariantu modelu, nowy model również prowadzi w swoim segmencie, jeśli chodzi o aerodynamikę.

Silniki, skrzynie biegów i BMW xDrive: mniejsza waga, poprawiona efektywność

Wszystkie silniki w nowej generacji jednostek napędowych BMW Group działają z najnowszą wersją technologii BMW TwinPower Turbo. Zawiera ona elementy takie jak turbodoładowanie zintegrowane w kolektorze wydechowym, a także najnowszą aktualizowaną generację VALVETRONIC dla silników benzynowych oraz system wtrysku common-rail działający pod jeszcze wyższym ciśnieniem dla jednostek wysokoprężnych. Imponująca skuteczność funkcjonalna nowych jednostek napędowych jest wspierana przez aluminiowy blok silnika i głowice cylindrów, wały korbowe wykonane ze stali kutej z zintegrowanym napędem wału wyważającego, lekki tłoki, kute korbowody, cylindry pokryte powłoką zmniejszającą tarcie oraz pompy olejowe sterowane mapą.

Dzięki mniejszej wadze i zwiększonej efektywności wewnętrznej, nowa sześciobiegowa manualna skrzynia biegów oraz ośmiobiegowa skrzynia Steptronic również pomagają w optymalizacji efektywności. Manualna skrzynia biegów ma wieniec odśrodkowy w dwumasowym kole zamachowym, który wygładza drgania obrotowe występujące przy niskich obrotach silnika. Zwiększa to komfort, gdy kierowca utrzymuje niskie obroty, aby poprawić efektywność. Tymczasem zredukowany poślizg konwertera nowej automatycznej skrzyni biegów obniża straty energii, a jej szerszy rozkład biegów utrzymuje obroty na niższym poziomie przy wyższych prędkościach pojazdu.

Rozwój inteligentnego systemu napędu na wszystkie koła xDrive, który został opracowany dla nowego BMW X1, jest znacznie lżejszy. Ponadto, straty momentu napędowego w normalnych warunkach jazdy są ograniczone o około 30 procent dzięki nowemu sprzęgłu wielopłytkowemu. Poprawiona efektywność funkcjonalna nowego różniczka tylniego również przyczynia się do zapewnienia szczególnie efektywnego doświadczenia napędu na wszystkie koła.

Inteligentne zarządzanie energią, tryb ECO PRO z funkcją zwalniania pedału gazu

Technologia BMW EfficientDynamics zastosowana w nowym BMW X1 obejmuje inteligentne zarządzanie energią. Regeneracja energii hamowania umożliwia niezwykle wydajne generowanie energii dla zasilania pokładowego. Elektryczne wspomaganie kierownicy oraz pompki paliwa i chłodzenia działają z maksymalną efektywnością, a krótsze fazy grzania zmniejszają ilość energii potrzebnej do uruchomienia silników wysokoprężnych. Wskaźnik optymalnego zmiany biegów oraz funkcja Auto Start Stop również stanowią część standardowego wyposażenia nowego BMW X1.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.