2016 Bugatti Chiron

Po przejęciu Bugatti przez Volkswagena, ewolucja francuskiej marki była zdumiewająca, zaczynając od wprowadzenia modelu Veyron w 2005 roku. Po jedenastu latach producent aut zaprezentował jego następcę: Chiron z 2016 roku. To arcydzieło inżynierii zszokowało świat swoją maksymalną prędkością wynoszącą 420 km/h (261 MPH). Producent nie ograniczył tej prędkości tylko dlatego, że silnik nie mógł osiągnąć więcej, ale dlatego, że na świecie nie było opon, które wytrzymałyby większe prędkości bez uszkodzeń.

Kiedy producent samochodów decyduje się stworzyć pojazd, który ma zastąpić udany model, staje przed wieloma wyzwaniami. Tak więc, gdy Bugatti postanowiło zastąpić Veyrona, jego następca musiał być jeszcze lepszy. Oznaczało to większą moc, bardziej wyszukany design oraz wnętrze, które pod każdym względem miało przewyższać swojego poprzednika, który w każdym aspekcie był u szczytu świata.

Efektem końcowym był Chiron. Bugatti zaprezentowało go na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2016 roku, ale poprzedzało go kilka innych konceptów, takich jak Vision Gran Turismo, którego premiera miała miejsce zaledwie sześć miesięcy przed wydaniem finalnego produktu. W przedniej części pojazdu dominował kształt chłodnicy przypominający podkowę, który zajmował centralne miejsce. Przypominał on ten sam element z przedwojennych pojazdów Bugatti, produkowanych w Molsheim we Francji. Został otoczony wąskimi reflektorami LED, z czterema charakterystycznymi lampami po obu stronach. Na dolnej części zderzaka umieszczono dwa szerokie wloty powietrza, które zwiększały docisk i chłodziły przednie hamulce. Z profilu Chiron był nie do pomylenia dzięki dwukolorowemu malowaniu, gdzie przód miał jeden kolor, a tył zazwyczaj czarny. Oczywiście klienci z grubo wypełnionymi portfelami mogli zamówić pojazd w dowolnym kolorze, jaki pragnęli. Z tyłu, boczne panele były ogromne, posiadając szerokie „ramiona” nad grubymi tylnymi oponami. Rozpoczynały się od linii w kształcie litery C, przypominającej potężne Bugatti Atlantic z lat 30. Na końcu, producent umieścił światła tylne na świetlnym pasku, który przebiegał przez samochód z boku na bok, a pod nimi zderzak z dwoma centralnie umieszczonymi, masywnymi końcówkami wydechowymi. To jednak nie były jedyne. Producent dołączył kolejne dwa okrągłe wydechy w tylnym dyfuzorze pojazdu.

Jednak Bugatti zawsze było marką luksusową, więc nie mogło pozwolić sobie na to, aby wnętrze wyglądało prozaicznie. W rezultacie Chiron mógł pochwalić się luksusową kabiną wykończoną skórą, w której producent zamontował parę sportowych foteli o wysokim oparciu. Pomiędzy nimi znajdowała się wysoka konsola centralna, która tworzyła wrażenie dwóch oddzielnych sekcji: jednej do jazdy i drugiej do relaksu. Dodatkowo element w kształcie C biegł na podsufitce do panelu tylnej kabiny, aby harmonijnie zakręcić w kierunku konsoli centralnej, amplifikując poczucie separacji między obszarem kierowcy a pasażerów. Przed kierowcą znajdował się częściowo cyfrowy zestaw wskaźników z analogowym prędkościomierzem umieszczonym na środku i dwoma wyświetlaczami LCD po bokach, które pokazywały różne informacje o pojeździe, w tym obrotomierz.

Ale magia działa się za kabiną, w komorze silnikowej. Bugatti zainstalowało silnik W16 o pojemności ośmiu litrów. Pomagały mu cztery turbosprężarki, aby uzyskać maksymalną moc wynoszącą 1500 PS (1480 HP), która była przekazywana na wszystkie koła za pośrednictwem siedmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów (dwusprzęgłowej) z wykorzystaniem centralnego dyferencjału Haldex.

Bugatti z dumą prezentuje światową premierę na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2016 roku: francuska marka luksusowa ujawnia Bugatti Chiron, najsilniejszy, najszybszy, najbardziej luksusowy i najbardziej ekskluzywny produkcyjny supersamochód na świecie. Bugatti Chiron to najnowsza generacja ostatecznego supersamochodu, która jest całkowicie nowym rozwinięciem. Producent samochodów sportowych z Molsheim, z długą tradycją, wyniósł unikalne cechy nowoczesnego Bugatti na nowy poziom i opracował maszynę o wysokich osiągach, która stała się znacznie lepsza pod każdym względem. O mocy 1 500 KM, niespotykanej w pojazdach produkcyjnych, wyjątkowo wysokiej wartości momentu obrotowego wynoszącej 1 600 Nm w zakresie od 2 000 do 6 000 obr./min oraz szerokiej gamy innowacji technicznych, Chiron wyznacza nowe standardy w każdym aspekcie. Dlatego Bugatti Chiron jest bardzo dobrze przygotowane do tego, aby stać się kolejnym rekordzistą prędkości na świecie, osiągając maksymalną prędkość znacznie powyżej rekordu aktualnie należącego do Bugatti. Producent ograniczył maksymalną prędkość nowego samochodu do 420 km/h w ruchu drogowym. Chiron ma być produkowany w siedzibie firmy w Molsheim. Wyprodukowano zostanie tylko 500 tych wyjątkowych samochodów. Cena podstawowa wynosi 2,4 miliona euro netto. Obecnie złożono zamówienia wstępne na jedną trzecią całej produkcji. Pierwszy pojazd ma zostać dostarczony klientowi tej jesieni.

„Częścią ludzkiej natury jest przekraczanie granic i ustanawianie nowych rekordów – bieganie 100 m szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, latanie jeszcze dalej w kosmos i wkraczanie w nowe obszary. To dążenie jest również naszym motorem napędowym w Bugatti,” powiedział Wolfgang D?hrer, prezydent Bugatti Automobiles S.A.S., na prezentacji Chiron. „Chiron jest wynikiem naszych wysiłków, aby uczynić najlepsze jeszcze lepszym.”

Prezydent Bugatti stwierdził, że w przypadku Bugatti przekroczono wymiary, które definiują operacje wszystkich graczy na rynku i ustanowiono nowe paradygmaty, które wcześniej nie istniały. „Bugatti przetestowało granice fizyki. Nie ma obszaru, w którym nie osiągnęliśmy znaczących ulepszeń.”

Bugatti Chiron to pierwszy na świecie supersamochód, który na drodze generuje 1 500 KM z momentem obrotowym 1 600 Nm przy 2 000 do 6 000 obr./min z ogromną skutecznością, niezwykle wysokim poziomem bezpieczeństwa i niespotykanym komfortem.

Jest to wynikiem legendarnego i unikalnego silnika W16 o pojemności ośmiu litrów, który został nowo opracowany przez Bugatti. W połączeniu z czterema nowymi, większymi turbosprężarkami, które są kontrolowane przez podwójne doładowanie Bugatti, innowację, którą Bugatti wprowadza, oraz dużą liczbą innych technicznych udoskonaleń i innowacji, maksymalna moc jest dostępna w sposób stały i może być łatwo kontrolowana przy wszystkich prędkościach. W trybie maksymalnej prędkości auto osiąga maksymalną prędkość 420 km/h, ograniczoną do użytku drogowego – jednak nie jest to w żadnym wypadku koniec drogi dla Bugatti Chiron.

Dzięki nowej monocoque z włókna węglowego, nowo zaprojektowanemu adaptacyjnemu podwoziu, oponom opracowanym specjalnie dla Bugatti oraz innym innowacyjnym technologiom, Chiron jest nie tylko mistrzem w zakresie maksymalnego przyspieszenia, ale po raz pierwszy także zwinny, nowoczesny Bugatti z prowadzeniem zapewniającym maksymalną przyjemność z jazdy.

Projekt Bugatti Chiron łączy w sobie znaczną dawkę „bestialstwa” z bardzo wysokim poziomem „piękna”. Język designu wprowadzony przez Bugatti z Chiron ma zdecydowanie bardziej agresywny ton i oddaje charakter nowego supersamochodu. Projektantom udało się reinterpretować DNA Bugatti z jego wyrazistymi cechami w nowoczesnej manifestacji, jednocześnie dodając nowe elementy wynikające z technicznych wymagań jeszcze wyższej wydajności. Chiron w dalszym ciągu pozostaje niepodważalnie Bugatti.

„Chiron jest kwintesencją ostatecznego supersamochodu: ultra-nowoczesny, niesamowicie szybki, zwrotny i potężny, z designersko wymagającą formą i najwyższym poziomem komfortu,” mówi Wolfgang D?hrer. „Ta kombinacja nie jest oferowana przez żadnego innego gracza na rynku i nadaje Bugatti unikalną pozycję rynkową.”

„Nasi klienci tworzą ekskluzywną grupę kolekcjonerów samochodów, którzy poszukują tego, co najlepsze. Dzięki Veyron mają najlepszy produkcyjny samochód sportowy ostatnich 10 lat,” kontynuuje D?rhrer. „Dlatego ich wymagania i oczekiwania wobec naszego kolejnego kroku – Chiron – były tak wysokie.”

Reakcje klientów pokazują, że Bugatti trafiło w dziesiątkę. Złożono już zamówienia wstępne na jedną trzecią serii produkcyjnej. „Ci, którzy już rozważali Bugatti i jego unikalne cechy w związku z zakupem Veyron, nie będą mogli zignorować Chirona,” twierdzi Wolfgang D?hrer.

„Z Chirona nie tylko zapewnimy kluczowy element emocjonalny dla wizerunku Grupy Volkswagen, ale także wniesiemy pozytywny wkład w wyniki Grupy,” mówi Wolfgang D?hrer.

Nowo opracowany silnik W16

1 500 KM był docelową mocą dla Bugatti Chiron. Aby osiągnąć ten cel, osiem litrów silnika W16, który jest już dobrze znany klientom i fanom, został całkowicie przeprojektowany. Aby uzyskać wzrost mocy o 25 procent w porównaniu do poprzednika, rozważono i przeprojektowano prawie każdy komponent silnika. W celu skompensowania wzrostu wagi spowodowanego wysoką mocą, większe wykorzystanie znajduje lekkie materiały, takie jak tytan i włókno węglowe. Na przykład rura dolotowa, system ładowania powietrzem i obudowa łańcucha są wykonane z włókna węglowego. Waga nowego wału korbowego została również zoptymalizowana.

Kluczowymi czynnikami zwiększonej mocy są turbosprężarki o wyższej wydajności oraz podwójne wtryskiwanie paliwa z 32 wtryskiwaczami. Dodatkowo system chłodzenia powietrza doładowującego został ulepszony. W rezultacie przez silnik przepompowywane jest ponad 60 000 litrów powietrza na minutę. Pompa chłodząca to również wysoce wydajna jednostka. W ciągu jednej minuty krąży 800 litrów wody przez cały silnik.

Podwójne doładowanie to wyróżniająca się cecha techniczna układu napędowego

Silnik jest wyposażony w cztery większe, wyższej wydajności turbosprężarki. Są one obsługiwane w konfiguracji dwustopniowej. System podwójnego doładowania opracowany przez Bugatti specjalnie dla tego samochodu jest wyróżniającą się cechą techniczną układu napędowego Chirona. Aby zapewnić maksymalne przyspieszenie z miejsca bez obawy o „opóźnienie turbo”, Chiron rusza z miejsca z jedynie dwoma działającymi turbosprężarkami. Pozostałe dwie są aktywowane dopiero przy około 3 800 obr./min. W rezultacie podwójne doładowanie dostarcza absolutnie liniowej charakterystyki mocy już od 2 000 obr./min, ogromnego momentu obrotowego w niskim zakresie obrotów silnika oraz moc, która może być kontrolowana i dozowana w dość dobrej mierze.

Nowy system wydechowy z tytanu / główne katalizatory są około sześć razy większe niż te zamontowane w samochodzie średniej wielkości

Kolejną cechą, która zwiększa moc, jest nowy tytanowy system wydechowy z obniżonym ciśnieniem spalin. System jest całkowicie izolowany i wyposażony w cztery pre-katalizatory oraz dwa główne katalizatory, które są znacznie większe od swoich poprzedników. Główne katalizatory są około sześć razy większe niż jednostka zamontowana w średniej wielkości samochodzie. Całkowita aktywna powierzchnia sześciu katalizatorów używanych do obróbki spalin wynosi około 230 266 m², co odpowiada powierzchni ponad 30 boisk piłkarskich. Z katalizatorów spaliny są prowadzone do tłumika, który w porównaniu z podobnymi jednostkami jest niezwykle lekki, ważąc tylko 20 kg. Podczas gdy inni producenci używają stali nierdzewnej, tłumik Chirona jest wykonany z tytanu. System wydechowy kończy się sześcioma wylotami spalin, z czego cztery prowadzą do tyłu, a dwa kierują w dół.

Przekładnia posiada największe i najbardziej wydajne sprzęgło zamontowane w samochodzie osobowym

Układ napędowy wyposażony jest w różniczkę osi przedniej z zintegrowanym blokadą międzyosiową oraz różniczkę osi tylnej z zintegrowaną blokadą międzykołową i siedmiobiegową skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem, zaprojektowaną do momentu obrotowego wynoszącego 1 600 Nm. Ta skrzynia biegów opracowana specjalnie przez Bugatti ma największe, najbardziej wydajne sprzęgło używane w samochodzie osobowym. Oczywiście, Chiron ma stały napęd na wszystkie koła.

Wysoce zaawansowane monocoque o niezwykle wysokiej sztywności – poziom LMP1

Monocoque Chirona wykonana jest w całości z włókna węglowego i zaprojektowana z myślą o ochronie przed uderzeniami. Ta nowo opracowana jednostka jest technicznie najbardziej zaawansowanym monocoque w swojej klasie. Po raz pierwszy tylna część samochodu także wykonana jest z włókna węglowego. Gdyby wszystkie włókna użyte w monocoque rozłożono jedno po drugim, rozciągnęłyby się dziewięć razy na odległość między Ziemią a Księżycem. Produkcja monocoque zajmuje cztery tygodnie.

Dzięki zastosowaniu wysokowydajnych materiałów technologicznych struktura Chirona w tylnej części jest lżejsza o 8 kg od swojego poprzednika. Struktura jest uzupełniona podwoziem wykonanym z włókna węglowego, wytworzonym za pomocą nowatorskiej technologii kanapkowej. Budowa w technologii kanapkowej, w połączeniu z optymalizacją wykorzystania materiału, skutkuje oszczędnością wagi o 8 kg w porównaniu z konwencjonalną konstrukcją. Struktura samochodu sportowego nie tylko decyduje o jego wadze, ale także o sztywności. Bugatti Chiron osiąga sztywność skrętną 50 000 Nm na stopień oraz sztywność zginania wynoszącą około 0,25 mm na tonę. To są niezwykle dobre wyniki, porównywalne do tych z samochodów wyścigowych LMP1.

Pierwsza poduszka powietrzna na świecie, która przebija obudowę z włókna węglowego

Nowy projekt Chirona spełnia również wszystkie najnowsze światowe standardy bezpieczeństwa. Chiron może poszczycić się najnowocześniejszą technologią poduszek powietrznych, z sześcioma poduszkami powietrznymi. Dzięki wybitnej wiedzy Bugatti w zakresie projektowania poduszek powietrznych udało się opracować poduszkę powietrzną, która przebija obudowę z włókna węglowego. Dotyczy to deski rozdzielczej po stronie pasażera oraz obudów siedzeń.

Karoseria z włókna węglowego jest przykładem wyrafinowanego rzemiosła

Zewnętrzna powłoka Chirona wykonana jest w całości z włókna węglowego, którego włókna są perfekcyjnie wyrównane, płynnie przechodząc przez granice sąsiadujących komponentów bez żadnych wizualnych przerw. To wyrównanie, będące rezultatem zręcznego rzemiosła i bezkompromisowej dbałości o szczegóły, czyni supersamochód prawdziwym „oczkiem w głowie”. Do widocznych powierzchni z włókna węglowego użyto tylko najwyższej jakości materiału, a nałożono sześć warstw lakieru bezbarwnego, aby zapewnić idealną powierzchnię. Tylko Bugatti przywiązuje do tego taką wagę.

Ponadto niektóre elementy nadwozia wymagają niezwykle złożonych procesów produkcyjnych, takich jak pokrywa komory silnikowej czy skrzydła. Nie mają one żadnych krawędzi ani szczelin, ale tylko fantastyczne odbicia, co dotyczy także boków. Bugatti udało się opracować element nadwozia, który rozciąga się od słupka A do tyłu w jednym kawałku – niezwykle wyrafinowany element, który po prostu jest piękny w wyglądzie.

Na koniec, nowa struktura Bugatti Chirona umożliwia optymalizację pakietu i jeszcze większy komfort. Po raz pierwszy możliwe jest schowanie walizki o rozmiarze akceptowanym do przewozu w kabinie (44 litry) w bagażniku Bugatti. Aby zapewnić tę przestrzeń, chłodnica jest zainstalowana pod kątem, co pozwala również na większą powierzchnię chłodzenia.

Po raz pierwszy Bugatti opracowało adaptacyjne podwozie – dla znacznie większej zwinności i komfortu jazdy

Bugatti opracowało adaptacyjne podwozie dla Chirona. Zapewnia ono niezwykle dynamiczne doznania z jazdy, bardzo bezpośrednią reakcję, znacznie większą zwinność, precyzyjną reakcję układu kierowniczego, szybkie pokonywanie zakrętów oraz doskonałe trzymanie drogi, nawet przy dużych prędkościach w zakrętach – innymi słowy, kierowca doznaje maksymalnej przyjemności z jazdy w bardzo komfortowym ogólnym pakiecie.

Konstrukcja podwozia i moc Chirona zapewniają ekstremalną kontrolę nawet podczas jazdy na granicy możliwości. Odpowiedzi układu kierowniczego, hamulców i pedału gazu są bezpośrednie, a stabilność kierunkowa jest doskonała.

Nowe opony wysokowydajne testowane w obiektach przemysłu lotniczego

Te zalety są wynikiem szeregu różnych faktorów, takich jak elektryczny system kierowniczy, przeprojektowane osie przednie i tylne oraz zawieszenie z nowo opracowanymi tulejami zawieszenia, które są mocowane bezpośrednio do nowego monocoque, co zapewnia optymalne reakcje na impuls kierowcy.

Chiron jest wyposażony w całkowicie nowe opony wysokowydajne, ponownie opracowane przez Bugatti we współpracy z strategicznym partnerem oponiarskim Michelin. Jak w przypadku Bugatti Chiron jako całości, nie ma miejsca na kompromisy w przypadku opon. Muszą one bezpiecznie przenieść maksymalny moment obrotowy wynoszący do 5 000 Nm na każde koło i rozwijać niespotykaną wcześniej przyczepność boczną dla coupe o wysokich osiągach. Dodatkowo, muszą być komfortowe w ruchu miejskim i niezawodnie toczyć się przy dużych prędkościach. Ogromne siły działające na oponę przy prędkości 400 km/h pokazują, co jest potrzebne. Każdy gram gumy poddawany jest sile odśrodkowej wynoszącej 3 800 g, będącej wynikiem przyspieszenia wynoszącego 3 800 razy siłę grawitacji.

Opony o rozmiarze 285 / 30 R20 z przodu i 355 / 25 R21 z tyłu mają większą powierzchnię styku (+14% z przodu, +12% z tyłu) i w związku z tym większy potencjał w decydujących sytuacjach jezdnych, znacznie poprawiając zachowanie podczas hamowania, przyspieszania, przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni, poziomy hałasu, komfort mechaniczny oraz prowadzenie na granicy możliwości.

Niezwykle wysoka jakość nowych opon Michelin dała specjalistom Bugatti większą swobodę w projektowaniu osiągów jazdy tego wyjątkowego samochodu sportowego. Ta swoboda została wykorzystana do opracowania nowych systemów dynamiki jazdy. Innowacyjny system napędu na wszystkie koła z funkcją rozdziału momentu obrotowego przez elektronicznie kontrolowaną blokadę różnicową międzykołową zapewnia mocne trzymanie nawet przy dużych kątach odkształcenia opony.

Opony Chirona spełniają ekstremalne wymagania, dlatego testowane są w laboratoriach przemysłu lotniczego.

Na koniec, klienci będą zadowoleni, że opony Chirona są łatwiejsze w montażu i pozwalają na niższe koszty eksploatacji.

Nowo opracowane wysokowydajne hamulce z modułami technicznymi Formuły 1

Najszybszy produkcyjny supersamochód na świecie potrzebuje najlepszych hamulców na świecie. Bugatti stosuje specjalne tarcze hamulcowe z węgla i ceramiki wykonane z węglika krzemu (CSiC). Ten materiał sprawia, że tarcza hamulcowa jest lżejsza, a jednocześnie ma znacznie lepszą odporność na korozję, wydajność i trwałość. Dodatkowo, tarcze hamulcowe z przodu i z tyłu Chirona mają średnicę o 20 mm większą i stały się o 2 mm grubsze, co skutkuje skuteczniejszym odprowadzaniem ciepła przez tarcze hamulcowe i poprawioną wydajnością na torze.

Klocki hamulcowe zostały całkowicie nowo zaprojektowane. Są one wykute z jednego aluminiowego elementu, a następnie frezowane zgodnie z zasadami bioniki. Innymi słowy, konstrukcja opiera się na strukturach występujących w naturze. Nowa architektura pozwala połączyć minimalną wagę z maksymalną sztywnością dla bezpośredniej reakcji i bardzo łatwego dozowania hamulców. Dzięki nowemu asymetrycznemu designowi, zacisk hamulcowy może odprowadzać niezwykłą ilość energii hamującej. Wygląda jak małe dzieło sztuki.

Zaciski hamulcowe osi przedniej są wyposażone w osiem tytanowych tłoków, a każdy z zacisków osi tylnej ma sześć tytanowych tłoków. Jako specjalną cechę hamulców Bugatti, tłoki o różnych średnicach są zamontowane w każdym zacisku. Ta konfiguracja zapewnia równomierne rozłożenie ciśnienia na całej powierzchni klocka hamulcowego, zapobiegając nieregularnemu zużyciu. To jest skomplikowana technologia wyścigowa, którą Bugatti wprowadziło do pojazdu produkcyjnego.

Nowe adaptacyjne podwozie z pięcioma programami jazdy

Adaptacyjne podwozie Bugatti Chirona ma pięć różnych programów jazdy: Lift, EB „Auto”, Autobahn, Handling i Top Speed. Ta nowa strategia sterowania była konieczna w związku z niezwykle wysoką mocą oraz zwłaszcza ogromnym maksymalnym momentem obrotowym Chirona, który jest dostępny w ponad 70 procentach całego zakresu obrotów silnika. Główne elementy wykonawcze stosowane w poszczególnych programach jazdy to regulacja wysokości podwozia, elektronicznie kontrolowane amortyzatory, elektryczne wspomaganie kierownicy, napęd na wszystkie koła z funkcją „łatwego driftu”, elektronicznie kontrolowany tylny dyferencjał, system kontroli aerodynamicznej oraz system kontroli stabilności i hamowania. Wszystkie te elementy wykonawcze zapewniają, że supersamochód jest odpowiednio dostosowany do wybranego trybu jazdy.

Tryb „Lift” jest używany, gdy pojazd ma być załadowany na przyczepę lub przejeżdżać przez progi zwalniające i wjazdy. Gdy osiągnięta zostanie prędkość 50 km na godzinę, pojazd automatycznie przełącza się na podstawowy tryb EB „Auto” dla komfortowej i zwinnej jazdy. W tym trybie wysokość podwozia i amortyzatory są automatycznie kontrolowane w zależności od prędkości i warunków drogowych.

Jeśli Chiron jest prowadzony szybciej niż 180 km/h, tryb „Autobahn” jest automatycznie aktywowany. W takim przypadku ustawienia amortyzatorów są automatycznie dostosowywane do komfortowego, stabilnego prowadzenia przy wyższych prędkościach na autostradach. W trybie „Handling” wszystkie systemy są ustawione na maksymalną zwinność i wydajność. Ten tryb jest zalecany do jazdy po torach wyścigowych. Tryby Lift, EB „Auto”, Autobahn i Handling można aktywować indywidualnie za pomocą pokrętła na kierownicy. Maksymalna prędkość w trybach „’Auto”, „Autobahn” i „Handling” wynosi 380 km/h.

Aby osiągnąć wyższe prędkości, kierowca może aktywować tryb „Top Speed”, który pozwala na prędkości do 420 km/h i jest aktywowany przez drugi, oddzielny klucz zapłonowy. Tzw. Speed Key to również cecha Veyrona i jest używany przez Bugatti, aby podkreślić szczególny charakter jazdy do maksymalnej prędkości. Przekręcając ten klucz, kierowca świadomie wybiera ten tryb, który następnie zostaje włączony tylko przez pojazd, jeśli wszystkie odpowiednie systemy dają zielone światło. „Bezpieczeństwo przede wszystkim” pozostaje mottem Bugatti.

Inteligentne zarządzanie dolotem powietrza znacznie poprawia właściwości aerodynamiczne oraz zwiększa chłodzenie pojazdu

Aerodynamika i chłodzenie są niezwykle ważne, szczególnie w sektorze supersamochodów. Bugatti Chiron jest w dużej mierze zamkniętym pojazdem zaprojektowanym w celu uzyskania jak najlepszych właściwości aerodynamicznych. Z tego powodu przepływ powietrza przez pojazd w celu chłodzenia stanowi ogromne wyzwanie. Ten silnik spalinowy o mocy 1 500 KM może generować ponad 3 000 KM ciepła, które musi być odprowadzone.

System zarządzania dolotem powietrza Chirona to wysoce zaawansowany system, który stanowi majstersztyk inżynierii. Aby zapewnić mniejszy opór, efektywna powierzchnia oporu została zredukowana i zaprojektowana w taki sposób, aby uniknąć turbulencji spowodowanych obracającymi się kołami. Pozostała odsłonięta powierzchnia z przodu pojazdu jest wykorzystywana w sposób celowy do skierowania napotkanego powietrza przez i wokół samochodu. Kluczowymi elementami, które odgrywają tu kluczową rolę, są kurtyna powietrzna, aerodynamiczny przedni splitter, przednie wloty powietrza do chłodzenia hamulców, wody i klimatyzacji, wloty powietrza chłodnicy oleju oraz wloty powietrza silnika po bokach, jak również ciągła krawędź tylna pojazdu.

Nowo opracowana osłona termiczna do bardzo efektywnego chłodzenia hamulców

Na każdej stronie pojazdu znajdują się trzy wloty powietrza, które służą do chłodzenia hamulców, prowadząc powietrze chłodzące przez obręcz koła. W tym celu Bugatti opracowało niezwykle zaawansowaną osłonę termiczną, na którą złożono wniosek o patent. Ta osłona prowadzi gorące powietrze przez hamulce na zewnątrz, zapewniając niezwykle efektywne chłodzenie hamulców.

Poziomy spód Chirona wyposażony jest w specjalne przewody powietrzne w formie szyn zwanych strakes oraz aktywne dyfuzory przednie. Zainstalowane są również otwory wentylacyjne do głównego chłodnicy. W centralnej części spodu znajdują się kanały NACA, które zasysają powietrze do wnętrza w celu schłodzenia układu napędowego; inne wloty powietrza z tyłu służą do chłodzenia tylnych hamulców.

Aktywny system aerodynamiczny to unikalne połączenie cech definiujących wydajność

Oprócz już wspomnianych pasywnych cech aerodynamicznych, Chiron ma także aktywny system aerodynamiczny. Jest to unikalne, wyrafinowane połączenie cech definiujących wydajność, w tym hydraulicznej klapy dyfuzora z optymalizowaną geometrią na osi przedniej, aby zapewnić mniejszy opór i poprawić chłodzenie hamulców, adaptacyjne podwozie, które pozwala na ustawienie różnych prześwitów oraz aktywne hamulce powietrzne.

Adaptacyjny tylny spojler Bugatti jest wyjątkowy. W Chironie spoiler może przyjmować cztery pozycje – całkowicie schowany, lekko wysunięty (pozycja na tryb maksymalnej prędkości), całkowicie wysunięty (dla trybów Handling i Autobahn, z odpowiednio dopasowanymi kątami) oraz również pochylony do przodu w pozycji hamulca powietrznego. Poziom i kąt skrzydła są automatycznie regulowane zgodnie z sytuacją jazdy. Wysoce wydajny projekt tylnego skrzydła sprawia, że dodatkowy spoiler nie jest wymagany, co skutkuje obniżeniem oporu powietrza i oszczędnościami wagi.

Najwyższa wydajność, najbardziej inteligentny system chłodzenia w sektorze samochodów sportowych

Bugatti Chiron wyposażony jest w dwa obiegi chłodzenia wody, obieg wysokotemperaturowy do chłodzenia silnika i obieg niskotemperaturowy do chłodzenia powietrza doładowującego. Obieg wysokotemperaturowy składa się z jednego głównego i dwóch pomocniczych chłodnic o pojemności 37 litrów wody chłodzącej, które są przepompowywane przez cały obieg chłodzenia w około trzy sekundy. Obieg niskotemperaturowy zaprojektowany przez Bugatti, aby zapewnić doskonałą codzienną użyteczność swoich supersamochodów, jest wyposażony w jedną chłodnicę i ma objętość wody 12 litrów. Ten obieg zapobiega przegrzewaniu się powietrza doładowującego w ruchu miejskim.

Jeśli dodamy trzy chłodnice dla oleju silnikowego, oleju przekładniowego i oleju do tylnego dyferencjału, w połączeniu z dwoma wymiennikami ciepła woda/powietrze oraz chłodnicą oleju hydraulicznego, system chłodzenia Chirona ma łącznie 10 chłodnic i jest najbardziej zaawansowanym oraz najwyższej wydajności systemem chłodzenia zamontowanym w samochodzie sportowym.

Najbardziej inteligentny supersamochód na świecie z wysokim poziomem orientacji na przyszłość

Chiron to najbardziej inteligentny produkcyjny supersamochód na świecie. Tworzy idealne warunki dla kierowcy, aby w pełni skoncentrować się na prowadzeniu pojazdu o wysokich osiągach i czerpaniu radości z emocji bez jakichkolwiek rozproszeń. Aż 50 kontrolerów zarządza silnikiem i skrzynią biegów, komponentami podwozia, funkcjami klimatyzacji i komfortu. Oczywiście wszystkie te systemy nadal działają niezawodnie, nawet przy prędkościach znacznie przekraczających 400 km/h.

Bugatti poświęciło więcej uwagi przyszłej użyteczności nowego Chirona niż niemal jakikolwiek inny producent samochodów. Aby zapewnić, że Bugatti pozostanie zgodne przez wiele lat z peryferyjnym sprzętem i oprogramowaniem, które są ciągle rozwijane, procesory zamontowane w niektórych kontrolerach mają dodatkową pojemność do późniejszego programowania. Zostały położone solidne fundamenty dla późniejszej rozbudowy, zwłaszcza w związku z funkcjami telemetrycznymi i łączności.

Nowe rozwinięcia w Chironie obejmują skomplikowany system oświetlenia LED, system infotainment z zestawem wskaźników oraz jednostkę sterującą klimatyzacją. Aby wdrożyć specjalne scenariusze oświetleniowe, takie jak ceremonia powitalna, system oświetlenia pojazdu jest zaprojektowany do indywidualnego cyfrowego sterowania.

Najpłaskie reflektory projektorowe LED na rynku motoryzacyjnym

Aby podkreślić unikalny design „osiem oczu” z przodu, Bugatti wyposażyło Chirona w najpłaskie reflektory projektorowe LED, jakie kiedykolwiek zamontowano w samochodzie, o wysokości zaledwie 90 mm. Każdy reflektor ma własny kontroler do obsługi LED zamontowanych za głównymi soczewkami, które są przymocowane do delikatnych aluminiowych ramion. Osiem zewnętrznych kwadratów oświetleniowych składa się z przewodników światła, które zapewniają funkcje światła pozycyjnego i dziennego. Nawet w przypadku reflektorów Bugatti nie próbowało oszczędzać na materiałach wysokiej jakości, używając włókna węglowego do wykończeń świetlnych.

Nowo opracowane adaptacyjne zestaw wskaźników

Zestaw wskaźników w kokpicie to również całkowicie nowy rozwój Bugatti. Zestaw, zamontowany w aluminiowej obudowie, składa się z trzech kompaktowych wyświetlaczy otaczających analogowy prędkościomierz. Wysokorozdzielcze wyświetlacze TFT są umieszczone po lewej i prawej stronie prędkościomierza, z mniejszym płaskim wyświetlaczem IPS umieszczonym poniżej. Grafika o wysokiej rozdzielczości jest niezwykle ostra. Zasada polega na tym, że kierowca powinien otrzymywać tylko te informacje, które są niezbędne w kontekście aktywnego trybu jazdy. Im szybciej prowadzony jest Bugatti Chiron, tym prostsza staje się prezentacja. Na przykład dane infotainment są ukrywane, a główny nacisk kładzie się na dane dotyczące jazdy, które kierowca rzeczywiście potrzebuje, aby w pełni wykorzystać potencjał tego supersamochodu – bezpiecznie i w bardzo przyjemny sposób.

Centrale konsola o wysoce wyrafinowanej konstrukcji

Chiron ma prawdopodobnie najbardziej estetyczną i najwęższą centralną konsolę w branży motoryzacyjnej. Konsola zawiera dźwignię zmiany biegów oraz cztery okrągłe przełączniki klimatyzacji z wskaźnikami pod szklanymi osłonami, które są dobrze widoczne nie tylko z miejsc kierowcy, ale także z miejsca pasażera. Na pierwszym poziomie sterowania cztery pokrętła regulują rozkład powietrza, wentylator, temperaturę i funkcje ogrzewania siedzeń. Ale to nie wszystko. Zgodnie z zasadą, że ogromna różnorodność funkcji powinna być prezentowana w sposób przejrzysty i umożliwiający intuicyjną obsługę, drugi poziom każdego wskaźnika zapewnia dodatkowe funkcje monitorowania danych dotyczących wydajności jazdy, umożliwiając także indywidualne programowanie, jeśli kierowca sobie tego życzy. Istnieją cztery różne ustawienia dla zdefiniowania różnych funkcji: tryb Ikona, tryb Wydajności, tryb Cruise oraz tryb Klasyczny.

Wydajny system dźwiękowy high-end sprawia, że Chiron jest najszybszą salą koncertową na świecie

System audio zainstalowany w Chironie jest po prostu niesamowity. Opracowany wyłącznie dla Bugatti przez markę „accuton”, znaną z wysokiej jakości sprzętu, to najbardziej luksusowy system dźwiękowy dostępny w supersamochodzie. Koneserzy systemów audio docenią zastosowanie membrany diamentowej o wadze jednego karata w każdym z czterech głośników wysokotonowych, dostarczających krystalicznie czysty dźwięk. Ponadto w Bugatti Chiron zamontowano pierwszy na świecie głośnik średniotonowy z dwoma oddzielnymi strefami membran. W połączeniu z innymi wyrafinowanymi elementami, rezultatem jest platforma dźwiękowa, która czyni Chirona najszybszą salą koncertową na świecie. Nie jest zaskoczeniem, że system można nawet dostosować do różnych materiałów wewnętrznych. Możliwe jest nawet uwzględnienie różnych rodzajów skóry. Ostatecznie pasażerowie Chirona doświadczeni muzyki nie tak, jakby byli przed sceną, ale jakby siedzieli w samym środku orkiestry.

Dalszy rozwój systemu telemetrycznego w celu jeszcze większych korzyści dla użytkowników i klientów

Wśród elementów wyposażenia, które są wysoko cenione, właściciele Bugatti podkreślają funkcję telemetryczną swoich pojazdów. W przypadku nowego Chirona wydajność tej funkcji została znacznie poprawiona. Jak dotąd technicy Bugatti mogli uzyskiwać dane dotyczące stanu pojazdu na życzenie klienta. Z nowym systemem telemetrycznym wprowadzonym w nowym modelu będą mogli przeprowadzać szczegółowe wstępne badania za pośrednictwem kanałów kontrolerów. Może to być ważne w celu precyzyjnej oceny ewentualnych nieprawidłowości i pilności działań naprawczych. Oprócz szybkiego standardu transmisji danych UMTS, Bugatti Chiron jest również wyposażony w WLAN (Wifi). Na przykład, umożliwia to kierowcom prowadzenie dziennika swoich podróży supersamochodem.

Kompatybilność elektromagnetyczna porównywalna z pojazdem wojskowym

W związku z wyższymi wymaganiami bezpieczeństwa klientów Bugatti, Chiron charakteryzuje się również niezwykle wysokim poziomem kompatybilności elektromagnetycznej. Tutaj również inżynierowie Bugatti nie przyjęli żadnych kompromisów; dla pewności przeprowadzono dodatkowe testy Chirona zgodnie z obowiązującymi standardami wojskowymi.

Nowy język designu Bugatti: Forma podąża za wydajnością

Chiron to najnowocześniejsza interpretacja DNA marki Bugatti. Uosabia nowy język designu luksusowej marki o długiej tradycji. Stylizacja znacznie bardziej akcentuje aspekt wydajności supersamochodu. Motto, które przyjęli projektanci Bugatti dla Chirona, brzmi „Forma podąża za wydajnością”.

Achim Anscheidt, dyrektor ds. designu w Bugatti, opisuje swoje zadanie w następujący sposób: „Biorąc pod uwagę naszą niezwykłą markę i postawione zadanie, nie byłoby wystarczające po prostu narysować kilka modnych linii. Pod względem designu Bugatti Chiron był okazją do rozwoju większości podstawowych elementów wymaganych do jednoznacznego koncepcyjnego stylu z ekstremalnymi wymaganiami technicznymi pojazdu, aby podkreślić wydajność tego unikalnego supersamochodu.”

„Ta zasada formy podążającej za wydajnością definiuje Chirona jako autentyczny produkt techniczny i fascynującą rzeźbę motoryzacyjną,” dodaje Anscheidt. „Zarówno dla naszych klientów, jak i dla nas jako projektantów ważne jest, aby Bugatti miało pewną stylistyczną trwałość, aby nadal było postrzegane jako cenne za 10 czy nawet 50 lat.”

Zewnętrzne

Nowy język designu charakteryzuje się niezwykle dużymi powierzchniami, które są oddzielone wyraźnymi liniami w przypadku Chirona. Wyraziste linie Chirona zostały zainspirowane legendarnym Bugatti Type 57SC Atlantic, najsłynniejszym dziełem Jean Bugatti, geniusza designu i syna założyciela Ettore.

Cechy projektowe mają tło techniczne

Najbardziej charakterystycznymi cechami projektowymi Chirona są podkowa Bugatti z ośmio-okowym przodem, C-linia na boku (znana również jako „linia Bugatti”), która jest również używana jako element designu wewnętrznego, centralny grzebień przypominający centralny szew na Bugatti Atlantic, który rozciąga się przez cały pojazd do tyłu, oraz przeprojektowana tylna część z nowo opracowanym światłem tylnym, które jest unikalne w branży motoryzacyjnej i nadaje Bugatti Chiron charakterystyczny podpis Bugatti.

Większość z tych elementów ma tło techniczne i została zaprojektowana, aby w pełni podkreślić rosnące wymagania wydajności Chirona.

Chiron jest wyższy i szerszy niż jego poprzednik, co pozwala na więcej przestrzeni, szczególnie w strefie stóp oraz poprawia ergonomię. Wysokość pomieszczenia została zwiększona o 12 mm.

Szerszy przód pojazdu wyróżnia nowa ośmio-okowa twarz. Poza osłonami lamp, przednia część pojazdu ma bardzo skuteczny wlot powietrza do chłodzenia przednich kół i hamulców, a więc spełnia ważną funkcję aerodynamiczną.

Ręcznie wykonane wykończenia umiejętnie podkreślają linię boczną

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.