Cadillac postanowił przestać ustępować miejsca innym sportowym coupe od premium producentów i wprowadził model ATS-V coupe w 2015 roku, na rok modelowy 2016, udowadniając, że Detroit potrafi wstrząsnąć wizerunkiem swoich europejskich rywali.
Amerykańska marka luksusowa zebrała swój zespół i współpracowała z działem motorsportu, a efektem była nowoczesna dwudrzwiowa maszyna o wystarczających osiągach, by zdobywać podium w segmencie premium sportowych coupe. Choć ATS Coupe był na rynku od 2012 roku, nowy model potrzebował dalszego dopracowania, aby zapewnić pełne doświadczenia swoim kierowcom.
Oprócz osiągów, musi także dostarczać wizualne wrażenie, luksusowe, ale sportowe wnętrze oraz wystarczające zdolności do codziennej jazdy. Po spełnieniu tych trzech podstawowych wymagań, producent dodał nieco więcej dramatyzmu dzięki ekscytującemu brzmieniu.
Cadillac stworzył model ATS, aby rywalizować z BMW serii 4 i Mercedes-Benz klasy C Coupe. W pewnym sensie mu się to udało, głównie dlatego, że przyciągnął więcej młodych klientów odwiedzających showroom dzięki kształtowi pojazdu. Był kanciasty jak jego sedanowy brat, ale dzielił jedynie przednie błotniki i maskę. Wersja V miała jeszcze mniej wspólnego z czterodrzwiowym odpowiednikiem. Z przodu miała te same wąskie i wysokie reflektory, ale wyposażona była w maskę z włókna węglowego z wlotem powietrza tuż nad chromowaną kratką oraz wypukłość na górze z wentylacją wydechową. Dodatkowo, przedni zderzak miał szeroką drugą kratkę w osłonie pokrytą siatką w stylu drucianym, flankowaną przez ogromne wloty powietrza chłodzące przednie hamulce.
Poza dachem, ATS-V nie dzielił z sedanem żadnych paneli nadwozia. Z profilu, wznosząca się linia okien podkreślała projekt kabiny przesuniętej ku tyłowi, a opadające tylne okno kończyło się krótkim pokładem ozdobionym spoilera, tworząc sportowy i agresywny wygląd pojazdu. Tył nadwozia również zaprojektowano z kanciastymi detalami, podczas gdy cztery rury wystawały spod zderzaka, flankując dyfuzor.
We wnętrzu, dramatycznie ulepszony ATS-V miał sportowe fotele kubełkowe z wysokim oparciem i zintegrowanymi zagłówkami. W przeciwieństwie do swoich głównych rywali, ATS-V był również oferowany z trzema pedałami, więc szeroki środkowy konsola między przednimi pasażerami mieściła dźwignię zmiany biegów.
Deska rozdzielcza przypominała pozostałą część serii coupe ATS, chociaż wykończenia z włókna węglowego i Alcantary były standardowo montowane w tym modelu. Z tyłu, kanapa była przystosowana dla dwóch pasażerów i zapewniała wystarczająco dużo miejsca na nogi i głowę.
Pod względem technicznym, ATS-V Coupe był niemal zupełnie innym samochodem niż jego nie-V odpowiednik. Dysponował tym samym silnikiem V6 z podwójnym doładowaniem o pojemności 3,6 litra, ale jego parametry mocy i momentu obrotowego były wyższe. Sześciotłokowe hamulce Brembo z przodu i czterotłokowe z tyłu zapewniały lepszą moc hamującą. Jednak jak każdy szanujący się sportowy samochód, musiał mieć zestrojone podwozie.
Inżynierowie GM uczyli się od zespołu wyścigowego Chevrolet Corvette, jak stworzyć lepszy tylny wał napędowy i jak jeszcze bardziej usztywnić podwozie. W rezultacie samochód był nie tylko szybki w prostych odcinkach, ale także potrafił „przeciągać” poważne g-sy w przyspieszeniach bocznych.
Cadillac ATS-V Coupe
Cadillac zaprezentował model ATS-V z 2016 roku, rozszerzając znaną gamę produktów ATS i wprowadzając elitarną serię V do nowej generacji.
Dostępny w wersji sedan i coupe, pierwszy w historii ATS-V zaoferuje przewyższającą konkurencję moc z podwójną turbosprężarką oraz kompleksowy zestaw systemów projektowania i wydajności, kiedy produkcja rozpocznie się wiosną 2015 roku.
Od momentu swojego powstania w 2004 roku, seria V Cadillaca dostarczała niesamowitą moc i możliwości osiągów do rosnącej gamy luksusowych samochodów marki. Bazując na mocnych stronach nagradzanej linii produktów ATS, seria V dodaje imponujące osiągi torowe do już najlżejszego i najbardziej zwinnego samochodu w luksusowej klasie kompaktowej. Efektem jest wielozadaniowy luksusowy performer – samochód z prawdziwymi możliwościami torowymi prosto z fabryki, który jest również wyrafinowanym luksusowym samochodem na drodze.
„Seria V Cadillaca jest najlepszym przykładem pojawiającej się substancji produktów Cadillaca – i najczystszym wyrazem pasji leżącej u podstaw marki,” powiedział Johan de Nysschen, prezydent Cadillaca.
ATS-V zadebiutuje wiosną 2015 roku, napędzany pierwszym w historii silnikiem z podwójną turbosprężarką w serii V. Oceniany na około 455 koni mechanicznych (339 kW) i 445 lb-ft momentu obrotowego (603 Nm), silnik ten jest najbardziej wydajnym silnikiem sześciocylindrowym w swoim segmencie i umożliwia przyspieszenie od 0 do 60 mil w ciągu 3.9 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej przekraczającej 185 mph. Może być połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów – z aktywnym dopasowaniem obrotów, zmianą biegów bez unoszenia pedału oraz kontrolą startu – lub ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów z funkcją launch control i Performance Algorithm Shift.
Silnik Cadillac Twin Turbo wspiera kompleksowo przeprojektowane podwozie, zawieszenie i układ napędowy, które zostały opracowane, aby uczynić ATS-V jednym z najbardziej zwinnych, responsywnych i pewnych samochodów luksusowych na rynku. Kluczowe technologie wydajnościowe obejmują:
- Wysokowydajny system hamulcowy Brembo zaprojektowany z myślą o trwałości, spójności oraz możliwościach osiągów torowych prosto z fabryki
- Trzecia generacja Magnetic Ride Control, która zapewnia 40% szybszy czas reakcji tłumienia
- Zintegrowane sterowanie podwoziem, które zapewnia zrównoważoną wydajność w turystyce i na torze, w tym ekskluzywne dla klasy zarządzanie przyczepnością Performance Traction Management
- Sztywność strukturalna zwiększona o 25% w celu wytrzymania wyższych obciążeń podczas pokonywania zakrętów
- Tryby jazdy wybierane przez kierowcę: turystyczny, sportowy i torowy
- Opony tri-kompozytowe zapewniające doskonałą przyczepność przy przedłużonej trwałości bieżnika
- Dostępny pakiet aerodynamiki torowej generujący docisk
- Funkcjonalny design zewnętrzny dla chłodzenia układu napędowego i wydajności aerodynamicznej
- Wnętrze z wysokowydajnymi fotelami i ergonomicznymi rozwiązaniami skupionymi na interfejsach kierowcy z kluczowymi funkcjami dla jazdy wydajnościowej.
„Jako najmniejszy i najlżejszy model serii V, ATS-V nawiązuje wspaniałą więź z kierowcą, charakteryzując się wyjątkową zwinnością i responsywnością,” powiedział David Leone, główny inżynier Cadillaca. „Jest adaptowalny do preferencji kierowcy, a każdy wybierany tryb został opracowany w celu zapewnienia najlepszej wydajności w każdej sytuacji jezdnej, w tym na torze.”
Zainstalowany w ATS-V rejestrator danych wydajnościowych pozwala kierowcom nagrywać wideo w wysokiej rozdzielczości, z nałożonymi danymi, z ich doświadczeń z jazdy zarówno na torze, jak i w ruchu ulicznym, umożliwiając udostępnianie w mediach społecznościowych.
Pierwszy model V-Series z podwójną turbosprężarką
Z bardziej wydajną wersją silnika Twin Turbo 3.6L V-6, ATS-V jest pierwszym w historii napędem z podwójną turbosprężarką w linii produktów serii V. Unikalne cechy wersji ATS-V silnika Twin Turbo mają na celu szybsze generowanie mocy i dłuższe jej utrzymywanie. Najważniejsze elementy to:
- Turbosprężarki z turbinami z tytanu i aluminium o niskiej bezwładności oraz z zaworami upustowymi sterowanymi próżnią, które zapewniają bardziej responsywne generowanie momentu obrotowego
- Kompresory dopasowane do maksymalnej wydajności przy maksymalnych poziomach mocy, dla optymalnych osiągów na torze
- System chłodzenia o niskiej objętości, objęty prawem patentowym, który optymalizuje wydajność pakowania i maksymalizuje ciśnienie doładowania
- Lekkie tytanowe pręty korbowe, które zmniejszają bezwładność zespołu wirującego, dopełniając szybkowiercące turbosprężarki.
Silnik Cadillac Twin Turbo posiada również wysokowydajny system smarowania zaprojektowany w celu utrzymania optymalnego ciśnienia oleju i wentylacji podczas manewrów jezdnych o dużych bocznych przeciążeniach, które są typowe dla toru.
Silniejsza konstrukcja i dopracowane doświadczenie jazdy na torze
Podstawowa struktura ATS jest wysoce zoptymalizowana pod względem masy i zaprojektowana tak, aby spełniać wyższe wymagania wydajnościowe, a ulepszenia w serii V zostały opracowane w celu reakcji na obciążenia zakrętów i momentów obrotowych, które znacząco przekraczają poziomy doświadczane w modelach non-V.
Nowe elementy obejmują:
- Unikalne wzmocnienie wieży amortyzatora do kolektora
- Wzmocniona przegroda rocker
- Silniejsze wzmocnienia tylnych podpór
- Unikalna aluminiowa płyta ścinająca z przodu podwozia
- Wzmocnienia w kształcie V w komorze silnika.
Efektem tego jest 25% większa sztywność strukturalna niż w modelach non-V, co przyczynia się do bardziej precyzyjnego prowadzenia i bardziej bezpośredniej reakcji układu kierowniczego.
„ATS-V wydaje się, jakby był wycinany z stali,” powiedział Tony Roma, główny inżynier. „Oprócz wspierania wyższych możliwości wydajnościowych samochodu, wzmocniona struktura przekazuje kierowcy pewność poprzez większe poczucie solidności i ostrzejszą, bardziej precyzyjną responsywność.”
Dzięki silniejszej strukturze nadwozia – oraz ponad dekadzie doświadczenia produkcji modeli serii V i programu wyścigowego CTS-V – inżynierowie dostosowali ATS-V, aby zapewnić większą kontrolę nad ruchem nadwozia, co pozwala na bardziej zwinną jazdę przy zachowaniu doskonałej jakości jazdy.
„Efektem jest lider w klasie pod względem osiągów na autostradzie i torze, zbalansowanych z luksusem i wyrafinowaniem,” powiedział Roma. „Samochód jest gotowy do jazdy na torze bezpośrednio po opuszczeniu salonu, bez potrzeby przeprowadzania specjalnych modyfikacji.”
Kluczowym elementem wielozadaniowej wydajności samochodu są opony Michelin Pilot Super Sport, które zostały opracowane specjalnie dla ATS-V. Charakteryzują się one tri-kompozytowym bieżnikiem, który zapewnia doskonałą przyczepność w sytuacjach związanych z jazdą wydajnościową, ale jednocześnie charakteryzują się doskonałą jakością jazdy i wydłużoną trwałością bieżnika.
Modele serii V dzielą tę samą rozstaw osi wynoszącą 109,3 cala (2,775 mm) co inne modele coupe i sedan ATS, ale charakteryzują się szerszymi stopami przednimi i tylnymi, co poprawia przyczepność, redukuje ruch nadwozia w zakrętach i wpływa na bardziej bezpośrednie odczucie kierownicy.
Dodatkowymi elementami, które przyczyniają się do doświadczenia jazdy w trybie dual-mode ATS-V, są:
- Przeprojektowane zawieszenie przednie z podwójnym wahaczem dostarcza szybszą reakcję i zwiększoną kontrolę boczną, wprowadzając nowe elementy zawieszenia, gdzie tradycyjne elastyczne poduszki zostały zastąpione stawami kulowymi o zerowej reakcji, sprężynami o większym współczynniku i sztywniejszą stabilizacją – co zapewnia 50% większą sztywność podczas przechyłów
- ZF Servotronic II z elektrycznym wspomaganiem kierownicy o zmiennej przekładni, z większą sztywnością systemu, oferującą lepsze odczucie precyzji i większą informację zwrotną dla kierowcy
- Pięciowahaczowe zawieszenie tylne Cadillaca charakteryzuje się zmniejszoną migracją środka przechyłu, silniejszą kontrolą boczną i skuteczną geometrią ograniczającą opuszczanie, wzbogacając przednie zawieszenie o lepszą kontrolę ruchu nadwozia. Do komponentów należy sztywniejsze poduszki, nowe mocowania zamka, sprężyny o większym współczynniku i sztywniejsza stabilizacja
- Standardowy elektroniczny ogranicznik poślizgu wspomaga optymalną przyczepność i pozwala na maksymalne przyspieszenie przy wyjeździe z zakrętów
- Większe wały napędowe i większa asymetria wału napędowego (sztywniejszy wał po stronie kierowcy) zmniejszają podskakiwanie mocy podczas przyspieszania
- Wysokowydajny system hamulcowy Brembo zapewnia trwałość, spójność i możliwości osiągów torowych. System obejmuje przednie tarcze o średnicy 14,5 cala (370 mm) z sześciotłoczkowymi zaciskami oraz tylne tarcze o średnicy 13,3 cala (339 mm) z czterema tłoczkami.
ATS-V oferuje również trzecią generację Magnetic Ride Control oraz Performance Traction Management. Pięć ustawień wybieranych przez kierowcę obejmuje jedyne w swoim rodzaju ustawienia na poziomie konkurencji dla stabilności i kontroli przyczepności.
Magnetic Ride Control „odczytuje” drogę tysiąc razy na sekundę, przesyłając dane do amortyzatorów wypełnionych cieczą magneto-reologicznego, które mogą niezależnie kontrolować właściwości tłumienia wszystkich czterech amortyzatorów. Udoskonalenia trzeciej generacji umożliwiają 40% szybszą reakcję tłumienia. W rzeczywistości, przy prędkości 60 mph, system trzeciej generacji oblicza optymalną siłę tłumienia dla każdej cali drogi.
Funkcjonalny design
Prawie każdy zewnętrzny panel ATS-V jest unikalny, od zderzaków i błotników, po maskę, tylny spojler i wykończenia progów – a każdy z nich został zaprojektowany, aby wspierać możliwości samochodu.
„Wszystkie elementy projektu mają swoje uzasadnienie,” powiedział Andrew Smith, dyrektor wykonawczy działu globalnego wzornictwa Cadillaca. „Przyczyniają się do zmniejszenia siły nośnej, poprawy chłodzenia, redukcji masy lub wszystkiego po trochu.”
Unikalne elementy obejmują:
- Lekka maska z włókna węglowego posiada otwór wentylacyjny, który nie tylko usuwa ciepłe powietrze z komory silnika, ale także pomaga zmniejszyć siłę nośną przy dużych prędkościach, kierując powietrze wydobywające się z chłodnicy nad i na zewnątrz samochodu, zamiast pozwalać na uwięzienie powietrza pod autem
- Unikalne zderzaki przednie i tylne zapewniają optymalne osiągi aerodynamiczne, z większymi otworami w zderzaku przednim, aby dostarczać więcej powietrza do nowego silnika z podwójną turbosprężarką. Nawet wzór siatki charakterystycznych otworów jest powiększony, aby umożliwić większy przepływ powietrza do chłodnicy i wielu wymienników ciepła
- Przedni splitter poprawia prowadzenie, wymuszając przepływ powietrza w dół na przednią część samochodu, zamiast przepływać pod nim, gdzie może powodować nośność
- Szersze błotniki, aby pomieścić przednie koła o średnicy 18 x 9 cali i tylne o średnicy 18 x 9,5 cala, opasane oponami Michelin Pilot Super Sport
- Aluminiowe koła, unikalne dla serii V, są wykonane z niskomasywnego materiału, co pomaga zmniejszyć wagę niezawieszoną i poprawia zwinność oraz bezpośrednie odczucie reakcji na kierownicę
- Wykończenia progów oraz tylny spojler są zoptymalizowane aerodynamicznie.
Dostępne pakiety Carbon Fiber i Track podnoszą osiągi aerodynamiczne i optymalizację masy na wyższy poziom. Pakiet Carbon Fiber zawiera bardziej agresywny przedni splitter, wykończenie otworu wentylacyjnego oraz tylny dyfuzor, a także kompozytowe przedłużenia progów i wyższy tylny spojler w kolorze nadwozia. Pakiet Track zawiera komponenty pakietu Carbon Fiber, plus rejestrator danych wydajnościowych i lekką baterię. Usuwa również standardowe dywaniki podłogowe i zestaw do pompowania opon, aby zaoszczędzić na wadze.
„Seria V to emocjonalne jądro marki Cadillac oraz szczyt filozofii projektowania Art and Science,” powiedział Smith. „Samochód oferujący odważne poczucie przybycia, poważne osiągi, bezproblemową integrację technologii i precyzyjne rzemiosło. Na przykład, elementy z włókna węglowego są dopasowane na środkowej linii dla bardziej precyzyjnego, dostosowanego wyglądu.”
Dodatkowo, lekkie, kute aluminiowe koła oraz zaciski hamulcowe są dostępne w trzech wykończeniach, co pozwala właścicielom na personalizację obecności ATS-V.
Wnętrze skoncentrowane na wydajności
Aura precyzji inspirowanej torami przejawia się także w wnętrzu, gdzie projekt oraz relacje kluczowych komponentów są skierowane na ergonomię jazdy wydajnościowej.
„Z wydajnością, jaką nowy ATS-V jest w stanie zaoferować, wnętrze musi być tak funkcjonalne, jak pozostałe systemy pojazdu,” powiedział Smith. „Wszystkie punkty styku – kierownica, fotele, dźwignia zmiany biegów i pedały – są zaprojektowane w celu zapewnienia bezpośrednich i intuicyjnych doświadczeń z jazdy wydajnościowej.”
Nowe, dostępne fotele RECARO z możliwością 16-stopniowej regulacji są kluczowe dla doświadczenia jazdy, z agresywnymi, regulowanymi bolsternami, które pomagają utrzymać kierowcę i pasażera z przodu na miejscu podczas zakrętów z dużym obciążeniem. Mają również luksusowe odczucie, wykończone skórą Mulan z wstawkami z mikrofibry i oparciami.
Pozostała część wnętrza zawiera ręcznie wykonane elementy Cadillaca, z dekoracyjnymi szwami i autentycznymi materiałami, w tym włóknem węglowym. Oferowane są trzy kombinacje kolorystyczne wnętrza: Jet Black, Jet Black z akcentami Saffron oraz Light Platinum z akcentami Jet Black.
ATS-V posiada również unikalną wersję wyświetlacza zestawu wskaźników o wielkości 5,7 cala z trzema oknami, z grafiką serii V oraz charakterystycznymi odczytami wskazówek. Jest również wyposażony w najnowsze technologie łączności od Cadillaca, w tym: