Czwarta generacja Chevroleta Spark zadebiutowała w 2015 roku na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku i została zaprojektowana z myślą o osobach poszukujących przystępnego środka transportu oraz dla firm dostawczych.
Po tym, jak GM przejął pozostałe części Daewoo Motor Corporation, uzyskał również niektóre platformy, które koreański producent samochodów już wcześniej opracował. Jedna z nich została stworzona dla Daewoo Matiza, który szybko przekształcił się w Chevroleta Sparka w Europie. To wydanie nie było sprzedawane w Stanach Zjednoczonych, ale koncepcja globalnie przystępnego samochodu zainspirowała ówczesnych menedżerów GM. W rezultacie GM kontynuował produkcję Sparka i przeniósł go do USA, wprowadzając znaczące ulepszenia w zakresie bezpieczeństwa i technologii.
W przeciwieństwie do oryginalnego Sparka/Matiza, czwarta generacja tego modelu nie miała już tej samej jajowatej sylwetki; wyglądała jak mały hatchback. Z przodu znajdowały się duże, narożne reflektory, które flankowały wąski górny grill, w którym umieszczono charakterystyczny logo w kształcie muszki. Na dolnym zderzaku producent zamontował przerośnięty grill, przecięty grubym poziomym prętem na tablicę rejestracyjną. W zależności od wybranych opcji, klienci mogli otrzymać pojazd z lampami przeciwmgielnymi zamontowanymi po zewnętrznych stronach zderzaka.
Z profilu, model 2016 ujawniał wznoszącą się linię okien, ozdobioną chromowanym paskiem w dolnej części. Rzeźbione drzwi eksponowały inne wznoszące się linie w kierunku tylnej części pojazdu, podczas gdy tylne błotniki miały poszerzone architektury nadkoli. Uchwyty tylnej klapy były sprytnie ukryte w słupkach C, ozdobione czarnymi elementami montowanymi na drzwiach. Na końcu, niemal pionowa klapa bagażnika miała na sobie spojler dachowy z wbudowanym trzecim światłem hamulca i była flankowana przez L-kształtne lampy tylne.
Wnętrze było zaskakująco przestronne jak na tę klasę, z wysoko umieszczonymi fotelami dla kierowcy i pasażera z boku, podczas gdy z tyłu wąska kanapa wystarczała dla dwóch dorosłych. Inną nietypową cechą, dostępną w modelu 2016, był 7-calowy ekran dotykowy umieszczony na górze centralnej konsoli systemu multimedialnego, który obsługiwał Apple CarPlay i Android Auto. W małym zestawie wskaźników GM umieścił prędkościomierz na środku, po lewej stronie którego znajdował się obrotomierz, a po prawej stronie wyświetlacz TFT, który pokazywał różne dane z komputera pokładowego pojazdu. Srebrne plastikowe wykończenia wokół kabiny miały na celu poprawę wyglądu pojazdu.
Pod maską GM zamontował jednostkę napędową o pojemności 1.4 litra z naturalnym doładowaniem, współpracującą z pięciobiegową skrzynią manualną lub CVT, która przekazywała moc na przednie koła. Niezależne zawieszenie przednie i tylna belka skrętna Sparka były dostosowane do miejskiego środowiska, zapewniając wygodne i bezpieczne przejazdy dla pasażerów.
Chevrolet zaprezentował zupełnie nowego Sparka z 2016 roku – całkowicie przeprojektowaną i bardziej wyszukaną wersję globalnego minikompaktowego modelu marki. Oferuje lepszą wydajność i wykończenie, a także nowe opcje bezpieczeństwa i łączności.
Jako jeden z najbardziej globalnych pojazdów Chevroleta, model 2016 Spark będzie dostępny na ponad 40 rynkach na całym świecie.
„Chevrolet szybko staje się jednym z najważniejszych producentów minikar i małych samochodów na świecie, oferując klientom nową drogę do wyrafinowania, efektywności i funkcji łączności, które są dla nich istotne,” powiedział Alan Batey, prezydent GM North America i Global Chevrolet.
„Przeprojektowany Spark z 2016 roku opiera się na silnym dziedzictwie i wynosi ten segment na wyższy poziom, oferując funkcje i technologie, które nie są typowo dostępne.”
Nowy Spark ma smuklejszy wygląd, dzięki nieco wydłużonemu rozstawowi osi, a jego całkowita wysokość jest o około 1,6 cala (40 mm) niższa niż obecny model. Niższy profil redukuje opór aerodynamiczny, co poprawia efektywność, a zmiany w wnętrzu utrzymują tradycyjną przestronność Sparka.
Został również zbudowany na zupełnie nowej, bardziej solidnej architekturze, która stanowi fundament dla bardziej zaawansowanego doświadczenia za kierownicą. Mocniejsza konstrukcja nadwozia pozwoliła inżynierom na precyzyjniejsze dostrojenie prowadzenia i reakcji, co zapewnia większe poczucie kontroli i wyrafinowania, jednocześnie sprzyjając cichszej jeździe.
„W istocie nowy Spark to wciąż zabawny, zwrotny samochód miejski, który sprawił, że model pierwszej generacji zdobył popularność, ale teraz oferuje tę samą frajdę z jazdy z większym wyrafinowaniem,” powiedział Sam Basile, główny inżynier wykonawczy. „I choć to naprawdę globalny samochód, jest kierowany na bardziej rozwinięte rynki motoryzacyjne, co pozwala inżynierom bardziej precyzyjnie skupić się na materiałach i technologiach, które odpowiadają oczekiwaniom klientów na tych rynkach.”
Dodatkowe nowe i ulepszone funkcje pojazdu:
- Nowy silnik Ecotec 1.4L I-4 z manualną oraz bezstopniową skrzynią biegów (CVT) – zapewniający szacunkowo 40 mpg na autostradzie z dostępna CVT
- Nowe dostępne funkcje bezpieczeństwa, w tym ostrzeżenie o martwym polu, ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu oraz ostrzeżenie o kolizji z przodu
- Następna generacja Chevrolet MyLink z 7-calowym kolorowym ekranem dotykowym
- Zaawansowany wyświetlacz LCD o matrycy punktowej
- Kompleksowa oferta pakietów akcesoriów dla niespotykanych możliwości personalizacji.
Szczegóły designu
Z natychmiast rozpoznawalną sylwetką współczesnego globalnego Chevroleta, model 2016 Spark wyróżnia się smuklejszymi proporcjami i estetyką.
Niższa wysokość dachu redukuje charakterystyczny, prosty wygląd wielu minikar, podczas gdy „optymalizowane” nadwozie – z kołami przesuniętymi do krawędzi nadkoli – nadaje mu solidną obecność.
Ewolucja charakterystycznej podwójnej kratki Chevroleta jest flankowana przez duże, eliptyczne reflektory, które są osadzone w przednich nadkolach. Reflektory mają szczegółowy wygląd, który przyczynia się do bardziej wyszukanego designu Sparka.
„Krótko mówiąc, Spark dorósł,” powiedział Michael Simcoe, wiceprezydent ds. designu GM International. „Zachowuje młodzieńczy styl, ale odzwierciedla dojrzałość globalnego rynku minikar oraz pragnienia klientów w zakresie bogato stylizowanych i bogato wyposażonych opcji.”
Paleta odważnych kolorów zewnętrznych pozostaje, a trzy nowe kolory – Toasted Marshmallow, Kalamata i Splash – dołączają do mixu, w zależności od rynku.
Wewnątrz, projektanci dostosowali wymiary siedzeń do obniżonej wysokości dachu, zachowując dużą przestronność głowy obecnego modelu i oferując porównywalną przestronność z bardziej angażującą pozycją podczas jazdy.
Ulepszone materiały i większa dbałość o szczegóły, w tym wszystko od wyższej jakości tkanin po gęstsze pianki siedzeń, które zwiększają komfort i trwałość, dodają wyrafinowania.
„Czujesz większą pewność, że siedzisz w fotelach, a nie na nich,” powiedział Simcoe.
Zupełnie nowa deska rozdzielcza z zaawansowanym wyświetlaczem ciekłokrystalicznym (LCD) oferuje wyraźnie zaakcentowany „środkowy panel” dla systemu multimedialnego i klimatyzacji. Charakterystyczne dla Sparka dekoracje deski rozdzielczej, dopasowane kolorystycznie, są aktualizowane o trapezoidalne wloty powietrza w porównaniu do okrągłych wylotów w obecnym modelu.
Nowe radio MyLink w Sparku ma pojemnościowy wyświetlacz kolorowy, z interfejsem opartym na ikonach, podobnym do smartfonów i innych urządzeń elektronicznych. I jak smartfon, wyświetlacz pojemnościowy umożliwia przesuwanie, powiększanie i inne gesty dla szybkiej i łatwej obsługi.
Nowe przyciski do regulacji głośności i inne fizyczne przyciski redukują złożoność i poprawiają intuicyjność systemu.
Uzupełniająca MyLink, aby wzmocnić łączność Sparka, jest dostępna usługa OnStar z wbudowanym hotspotem Wi-Fi 4G LTE. Zapewnia to mobilne centrum dla kierowców i pasażerów, aby pozostali w kontakcie. Hotspot jest aktywny, gdy pojazd jest włączony.
Nowy silnik
Spark z 2016 roku jest napędzany zupełnie nowym silnikiem 1.4L, który jest częścią nowej, globalnej rodziny silników Ecotec o małej pojemności. Oferuje szacunkową moc 98 koni mechanicznych (73 kW) – co stanowi wzrost o 16 procent w porównaniu z obecnym modelem.
Zaprojektowany, aby dostarczać solidne osiągi przy doskonałej efektywności, nowa rodzina silników Ecotec reprezentuje czysty arkusz projektowy i proces inżynieryjny, korzystając z różnorodnego doświadczenia globalnych zasobów GM.
„Nowa architektura Ecotec reprezentuje najbardziej zaawansowaną i efektywną rodzinę benzynowych silników małych samochodów w historii GM,” powiedział Tom Sutter, globalny główny inżynier. „Oprócz celów wydajności i efektywności, dążyliśmy również do uzyskania wyrafinowania w segmencie, z niskim poziomem hałasu i wibracji – i osiągnęliśmy cel.”
Nowy silnik Sparka 1.4L wyposażony jest w aluminiowy blok cylindrów i głowicę, co pozwala na zmniejszenie całkowitej masy pojazdu i poprawę wydajności. Głowica cylindrów zawiera również zintegrowany kolektor wydechowy, co dodatkowo obniża wagę – cecha, która przyczynia się do zwiększenia efektywności pojazdu i korzystniejszego rozkładu masy przodu i tyłu, co poprawia responsywność w trakcie jazdy.
Efektywność silnika jest również zwiększona dzięki zmniejszonemu tarciu, w tym niskotarciowym pierścieniom tłokowym, niskotarfowej przekładni rozrządu i niskotarfowej pompie olejowej. Do nowego silnika 1.4L dostępna jest pięciobiegowa skrzynia manualna lub bezstopniowa skrzynia biegów.
Ulepszone bezpieczeństwo
Chevrolet Spark z 2016 roku opiera się na reputacji obecnego modelu, dostarczając doskonałe bezpieczeństwo pasażerów w segmencie minikar, w którym model 2015 roku uzyskał tytuł Top Safety Pick według Insurance Institute for Highway Safety.
Mocniejsza struktura nadwozia jest podstawą nowego systemu bezpieczeństwa Sparka i jest wspierana przez szerszą gamę pasywnych i aktywnych funkcji bezpieczeństwa. Dziesięć standardowych poduszek powietrznych obejmuje poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, poduszki powietrzne boczne w słupkach dachu oraz poduszki powietrzne montowane w siedzeniach. Oferowany jest również system wykrywania i ochrony przed wywróceniem.
Dodatkowo, nowe aktywne funkcje bezpieczeństwa mogą pomóc kierowcom unikać kolizji dzięki technologii opartej na kamerach, która informuje o potencjalnych zagrożeniach kolizji:
- Ostrzeżenie o kolizji z przodu
- Ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu
- Ostrzeżenie o martwym polu.
System kamery tylnej jest standardem, a asystent parkowania z tyłu jest dostępny.
Produkcja