2016 Jaguar F-Type SVR Roadster

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

2016 Jaguar F-Type SVR Roadster

Przejdź do galerii zdjęć2016 Jaguar F-Type SVR Roadster

Podczas gdy BMW miało swoje M, a Mercedes-Benz AMG, brytyjskie Jaguar-Land Rover oferowało model SVR, który produkował wysokowydajne pojazdy dla tych dwóch marek, a F-Type SVR był doskonałym przykładem możliwości tego specjalnego działu.

Jaguar zaprezentował wersję SVR modelu F-Type w 2016 roku jako najbardziej mocny Jaguar do tego czasu. Oprócz seksownego wyglądu, sportowe coupe oferowało również imponujące osiągi. W dodatku, wnętrze było luksusowe.

W przeciwieństwie do standardowej wersji F-Type, wersja SVR została wyposażona w nowy przedni zderzak z powiększonymi wlotami powietrza w dolnej części, które miały na celu chłodzenie masywnych przednich hamulców. Jaguar zainstalował otwory wentylacyjne na przednich błotnikach, aby uwolnić powietrze uwięzione we wnękach kół, co redukowało siłę nośną przy wyższych prędkościach. Inną istotną zmianą była tylnia część, gdzie SVR otrzymało potrójny system wydechowy, w przeciwieństwie do podwójnych rur oferowanych w pozostałych wersjach F-Type. Na koniec, aby dopełnić sportowy wizerunek pojazdu, Jaguar dodał skrzydło na bagażniku.

Wnętrze było zaprojektowane dla dwóch pasażerów, z fotelami typu kubełkowego, które mogły utrzymać swoich pasażerów podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Na górnej części centralnej konsoli producent zainstalował ośmiocalowy ekran dotykowy dla systemu infotainment, który mógł być połączony z dedykowaną aplikacją, umożliwiającą właścicielowi uruchomienie silnika, zlokalizowanie pojazdu oraz wstępne schłodzenie samochodu przed jazdą, bezpośrednio z ich smartfonów lub smartwatchy.

Pod maską, specjalny dział Jaguar, znany jako Special Vehicle Operations (SVR), zainstalował silnik V8 z doładowaniem, który przekazywał moc na wszystkie koła za pośrednictwem ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Mimo że był nieco wolniejszy od swojego kuzyna coupe, SVR Roadster oferował osiągi, które mogłyby znajdować się w kategorii supersamochodów.

Nowy Jaguar F-Type SVR to pierwszy model SVR marki Jaguar, stworzony w celu maksymalnego wykorzystania potencjału lekkiego sportowego samochodu, przy jednoczesnym zachowaniu jego naturalnej łatwości prowadzenia i codziennej użyteczności. Jaguar F-Type SVR to supersamochód, który osiąga prędkość 200 mph w każdych warunkach.

Bardziej wydajny, lżejszy i korzystający z ulepszonej konstrukcji oraz aktycznej aerodynamiki, napędzany na wszystkie koła Jaguar F-Type SVR Coupé i Convertible zapewniają osiągi supersamochodu – w każdych warunkach – oraz niezrównane połączenie z kierowcą i satysfakcję z jazdy.

„Czystość formy F-Type jest czymś naprawdę wyjątkowym, ale w trakcie projektowania nowego F-Type SVR mieliśmy okazję stworzyć coś jeszcze bardziej dramatycznego. Każdy dodatkowy kształt, linia czy komponent ma swoje uzasadnienie i przyczynia się do zwiększenia osiągów samochodu, a także jego obecności. Nowoczesna aerodynamika od zawsze była fundamentalna dla designu Jaguara, a wszystko, od powiększonych wlotów powietrza po aktywne tylne skrzydło, jest niezbędne dla dramatycznego wyglądu nowego Jaguara F-Type SVR oraz jego potencjału 200 mph.” Ian Callum, Dyrektor ds. Designu, Jaguar

Zwiększenie mocy doładowanego silnika V8 o pojemności 5,0 l do 575 KM i 700 Nm umożliwia F-Type SVR osiągnięcie prędkości od 0 do 60 mph w zaledwie 3,5 sekundy. Maksymalna prędkość modelu Coupé wynosi 200 mph, a Convertible 195 mph.

F-Type R jest już wzorem w segmencie samochodów sportowych, ale ten model był punktem wyjścia do rozwoju F-Type SVR. Wszystko, co przyczynia się do osiągów i dynamiki pojazdu, zostało starannie ponownie ocenione, przeprojektowane i jeszcze bardziej zoptymalizowane.

Wykorzystując fundamentalne zdolności zaprojektowane w F-Type od samego początku, dział Special Vehicle Operations firmy Jaguar Land Rover opracował najszybszy i najpotężniejszy seryjny samochód drogowy Jaguara.

„Naszym celem było przenieść wszystko, co nasi klienci kochają w F-Type – osiągi, prowadzenie, dźwięk, design – na zupełnie nowy poziom. To właśnie oferuje nowy Jaguar F-Type SVR: to 200 mph supersamochód, niezależny od warunków pogodowych. Z mocą 575 KM, mniejszą wagą, ulepszonym podwoziem i dostosowaniami do układu przeniesienia napędu oraz napędu na wszystkie koła, osiągi są jeszcze bardziej dostępne i wykorzystywalne. To samochód, który SVO opracowało dla prawdziwych entuzjastów, ale jednocześnie można w nim cieszyć się codzienną jazdą.” John Edwards, Dyrektor Generalny, Jaguar Land Rover Special Operations

Ostateczna wydajność: doładowany V8 o mocy 575 KM

Jaguar F-Type SVR dysponuje najnowszą ewolucją doładowanego silnika V8 o pojemności 5,0 l, aby zapewnić najlepsze osiągi i satysfakcję z jazdy. Zmiany w kalibracji silnika – przejęte z F-Type Project 7 – prowadzą do osiągnięcia mocy i momentu obrotowego na poziomie 575 KM i 700 Nm.

Powiększone wloty powietrza w przednim zderzaku razem z poprawionymi chłodnicami powietrza doładowującego oraz przekształconymi otworami wentylacyjnymi na masce poprawiają wydajność systemu chłodzenia oraz efektywność układu napędowego.

Nowy, lekki układ wydechowy z tytanu i Inconelu wytrzymuje wyższe maksymalne temperatury, redukuje ciśnienie wsteczne i oszczędza 16 kg – co jest redukcją wagi przekraczającą wymagane cele opracowane w trakcie rozwoju. W porównaniu do stalowego systemu F-Type R, zwiększona odporność termiczna Inconelu pozwoliła na zmniejszenie grubości ścianki do zaledwie 0,6 mm.

Nowy system dostarcza również jeszcze bardziej charakterystyczny, celowy, twardszy dźwięk wydechu, zwłaszcza po otwarciu aktywnych zaworów w tylnych tłumikach – dzieje się to przy niższych prędkościach silnika, co dodatkowo zwiększa charakterystykę osiągów F-Type SVR. Nawet same zawory są wykonane z tytanu, ponieważ to ostateczne rozwiązanie o niskiej wadze. Cztery okrągłe rury wydechowe wyróżniają się dyskretnym oznaczeniem SVR.

Aby w pełni wykorzystać zwiększoną moc silnika, ośmiobiegowa skrzynia biegów Quickshift zyskuje nową kalibrację. Wraz z dodatkową przyczepnością dostarczaną przez szersze, 265- i 305-milimetrowe opony przednie i tylne (szerokość 10 mm większa niż w F-Type R) oraz optymalizację momentu w systemie Intelligent Driveline Dynamics (IDD), to zapewnia doskonałe zachowanie przy starcie oraz natychmiastową reakcję Jaguara F-Type SVR.

Zmiany w IDD oraz udoskonalenia w tylnym elektronicznym aktywnym dyferencjale (EAD) zapewniają optymalne rozdzielenie momentu obrotowego pomiędzy osiami przednią i tylną oraz w obrębie tylnej osi. Połączone z unikalną kalibracją systemu Dynamic Stability Control (DSC), to poprawia przyczepność oraz dynamikę – na wszystkich powierzchniach i w każdych warunkach – zachowując jednak charakter napędu na tylne koła i równowagę prowadzenia F-Type SVR.

Wybranie trybu Dynamic pozwoli entuzjastycznemu kierowcy w pełni odkryć możliwości F-Type SVR, szczególnie gdy system DSC jest ustawiony na TracDSC lub całkowicie wyłączony. W takich warunkach IDD wykorzysta najbardziej ekstremalne kalibracje dla systemu AWD oraz EAD, aby w pełni wykorzystać dostępną przyczepność.

Zyski w zakresie osiągów i prowadzenia nie odbywają się kosztem zużycia paliwa i emisji CO2: w porównaniu z F-Type R, wartości w europejskim cyklu mieszanym pozostają niezmienione na poziomie 25 mpg i 269 g/km odpowiednio.

Lekki, sztywny, precyzyjny

Ulepszenia w układzie napędowym i przeniesieniu mocy są równoważone przez modyfikacje w podwoziu. Zaprojektowane w celu przeniesienia dynamicznych możliwości SVR na kolejny poziom i zapewnienia ostatecznej zwrotności podwozia, precyzji, kontroli i reakcji, zmiany te zachowują jednak wygodę jazdy F-Type i wrodzoną dwuznaczność charakteru – codzienna użyteczność i komfort nie zostały poświęcone.

Podwójne wahacze aluminiowe F-Type z przodu i z tyłu oraz nowoczesny system elektrycznego wspomagania kierownicy (EPAS) były najlepszym punktem wyjścia dla zespołu SVO w celu opracowania dynamiki pojazdu SVR.

To, że pojazd jest o 25 kg lżejszy w standardzie niż AWD F-Type R – i o 50 kg lżejszy z opcjami, w tym systemem hamulcowym z włóknem węglowym i ceramicznym oraz dachem z włókna węglowego – przynosi natychmiastowe korzyści w zakresie prowadzenia. Optymalizowana aerodynamika przynosi kolejne zyski: tylne skrzydło zapewnia redukcję siły nośnej zarówno w pozycji uniesionej, jak i opuszczonej.

Te fundamentalne usprawnienia są wyrównane przez szereg innych zmian sprzętowych i programowych zaprojektowanych w celu wydobycia pełnego potencjału z każdej części podwozia. Tylne stabilizatory przeciwdziałające przechyłom są grubsze. Zawory wewnątrz ciągle regulowanych amortyzatorów zostały zmienione, a oprogramowanie sterujące – serce systemu Jaguar Adaptive Dynamics – zostało przestrojone. Całkowity efekt to poprawa zarówno komfortu przy niskich prędkościach, jak i kontroli przy wysokich prędkościach.

Tylny wózek jest całkowicie nowy. Teraz jest to skomplikowane, zoptymalizowane pod względem wagi odlew aluminiowy, którego konstrukcja umożliwia zwiększenie sztywności kąta nachylenia o 37 procent oraz sztywności zbieżności o 41 procent, co przekłada się na większą kontrolę nad strefą kontaktu opon i jeszcze lepsze odczucia podczas prowadzenia.

Średnica przedniego stabilizatora przeciwdziałającego przechyłom została nieco zmniejszona. Razem z nowym oprogramowaniem sterującym amortyzatorami, unikalnym strojem dla systemu Torque Vectoring, który umożliwia jeszcze dokładniejsze kontrolowanie hamowania na wewnętrznych kołach, zmiany te łagodzą nadsterowność – nawet przy wysokich prędkościach wchodzenia w zakręty.

Wyposażony w standardzie w system hamulcowy Jaguar Super Performance z dużymi, 380 mm i 376 mm tarczami hamulcowymi z przodu i z tyłu, Jaguar F-Type SVR może być wyposażony w system hamulcowy Jaguar Carbon Ceramic Matrix (CCM). Oferując jeszcze większe tarcze o średnicy 398 mm i 380 mm oraz sześciotłoczkowe i czterotłoczkowe zaciski monoblokowe, ten system zapewnia doskonałe osiągi hamulcowe z wyjątkową odpornością na wyblaknięcie. System wstępnego napełnienia hamulców gwarantuje stałe odczucie pedału, stop po stopie.

Szerokie, specjalnie opracowane opony 265/35/ZR20 i 305/30/ZR20 zapewniają wyjątkowy poziom przyczepności, nie szkodząc jakości jazdy ani wyciszeniu. Zakres odlewanych kół aluminiowych 9J i 11J zapewnia oszczędności do 13,8 kg na pojazd – kolejna redukcja wagi, która przewyższyła cel opracowania – a otwarta konstrukcja poprawia również chłodzenie hamulców. Wyłącznie dla F-Type SVR, gama obejmuje koła Coriolis w kolorze Satin Technical Grey lub Gloss Black, a dla modeli wyposażonych w system hamulcowy CCM – koła Maelstrom z polerowanym wykończeniem w kolorze Satin Black.

System EPAS F-Type już ustawia standardy w zakresie odczucia i reakcji – szczególnie w sytuacjach off-centre. Dalsze dostrojenie oprogramowania sterującego dostarcza jeszcze lepszego feedbacku, a w połączeniu ze sztywniejszym montażem tylnego wózka, nowymi kołami i oponami oraz nowymi ustawieniami amortyzatorów, oznacza, że F-Type SVR kieruje się z jeszcze większą natychmiastowością i precyzją.

AERODYNAMIKA

Wysiłek podjęty w celu opracowania podwozia został zrównoważony przez pracę nad aerodynamiką Jaguara F-Type SVR. Poproszeni o rozwiązanie często sprzecznych wymagań w zakresie redukcji oporu i siły nośnej, zespół SVO zaprojektował pełny zestaw funkcji, które współpracują ze sobą, aby poprawić dynamikę, stabilność, osiągi i efektywność.

Aby zredukować opór, przedni zderzak został wydłużony na zewnątrz, aby zamaskować jak najwięcej kół. To również pomaga, aby strumień powietrza pozostał przylegający do boków samochodu, co further reduces drag.

Osłona przednia i przednia płyta podłogowa również przyczyniają się do zmniejszenia oporu, ale co więcej poprawiają chłodzenie silnika. Projekt żaluzji nowych otworów wentylacyjnych na masce wykorzystuje przepływ powietrza nad maską do wydobycia większej ilości gorącego powietrza z komory silnika.

Otwory w osłonach archiwów kół pomagają wysokociśnieniowemu powietrzu uciec przez wentylacyjne otwory w błotnikach, co pomaga zredukować unoszenie przodu.

Płyta podłogowa pod tylnym zawieszeniem przyspiesza przepływ powietrza, redukując ciśnienie, a tym samym zmniejszając unoszenie. Aerodynamika jest dodatkowo wzmacniana przez tylną wenturię. Zintegrowanie tej funkcji było możliwe tylko dzięki konstrukcji lekkiego układu wydechowego z tytanu i Inconelu: użycie dwóch indywidualnych tylnych tłumików zamiast jednego poprzecznego tłumika umożliwiło estetyczne ułożenie wenturii pomiędzy nimi.

Najbardziej skutecznym elementem opracowanym dla F-Type SVR jest jednak jego wysuwane tylne skrzydło: wysoko zoptymalizowany projekt jest skuteczniejszy i bardziej aerodynamiczny zarówno w pozycji uniesionej, jak i opuszczonej.

W trybie Normal skrzydło wysuwa się, gdy prędkość pojazdu osiągnie 60 mph dla Convertible i 70 mph dla Coupé. Skrzydło automatycznie wysuwa się również za każdym razem, gdy kierowca wybiera tryb Dynamic. W tej podniesionej pozycji, skrzydło, razem z innymi udoskonaleniami aerodynamicznymi, umożliwia zredukowanie współczynników oporu i unoszenia F-Type SVR odpowiednio o 2,5 procent i 15 procent w porównaniu do F-Type R z aktywnym spoilerem. Gdy skrzydło SVR jest w pozycji opuszczonej, następujące poprawy wynoszą 7,5 procent i 45 procent.

Opcje projektowania zewnętrznego, aby uzupełnić tylne skrzydło z włókna węglowego, obejmują panel dachu z włókna węglowego oraz pakiet z włókna węglowego składający się z przedniego dolnego elementu, żaluzji na masce, wkładek wentylacyjnych w błotnikach i osłon lusterka drzwi.

WNĘTRZE

Osiągi Jaguara F-Type SVR nie odbywają się kosztem komfortu. Kabina zyskuje komfortowe fotele SVR Performance z 14-stopniową regulacją, pokryte skórą w kolorze czarnym Jet z charakterystycznym wzorem Lozenge Quilt, kontrastowymi przeszyciami i mikropipingiem oraz zagłówkami z wytłoczonym logo SVR. Klienci mogą również wybrać skórę w kolorze Siena Tan lub Czerwonym.

Skórzane i opcjonalne skórzano-szorstkie kierownice SVR w kolorze czarnym Jet mają czarne malowane ramiona i kontrastowe przeszycia w czterech różnych kolorach. Unikalne anodyzowane aluminiowe łopatki zmiany biegów są większe niż w innych modelach F-Type, co czyni zmianę biegów jeszcze bardziej instynktowną.

Skoncentrowany na kierowcy motyw układu 'one-plus-one’ został wzbogacony o pokrycie z tkaniny ubocznej dla zespołu wskaźników oraz konsoli centralnej. Klienci, którzy wybiorą opcjonalne wnętrza skórzane w kolorze Siena Tan lub Czerwonym, korzystają z pełnego pokrycia panelu wskaźników skórą.

Systemy infotainment InControl Touch i InControl Touch Plus oferują ośmiocalowe ekrany dotykowe, intuicyjne interfejsy użytkownika oraz wyraźne, czytelne wyświetlanie map 3D, a także oferują system audio Meridian o mocy 380W i 770W odpowiednio.

Oprócz znanej funkcjonalności łączności z aplikacjami InControl Apps, monitorowania pojazdu InControl Secure oraz systemu alarmowego InControl Protect, Jaguar F-Type SVR oferuje również najnowszą funkcjonalność InControl Remote, która – dla maksymalnej wygody – obsługuje teraz technologię noszoną.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.