Lamborghini wprowadziło linię Huracan w 2014 roku, oferując ją wyłącznie z napędem na wszystkie koła, ale w 2016 roku postanowiło zaspokoić oczekiwania klientów, wprowadzając wersję z napędem na dwa koła, o nazwie LP 590-2.
Oswojenie supersamochodu z napędem na wszystkie koła było łatwe. Każdy mógł nim jeździć i czuć się bezpiecznie, nawet jeśli nieco przesadzał. Jednak ten atrybut denerwował niektórych, którzy chcieli, aby ich szybkie pojazdy zachowywały się nieco dziko. Dlatego opracowano wersję RWD Huracana. Dodatkowo, włoski producent, który znajdował się pod tym samym dachem co Audi, wiedział, że niektórzy klienci preferują napęd na tylne koła zamiast na wszystkie. Ponadto, tworząc tę wersję, przód samochodu stał się lżejszy, a koszty produkcji niższe, co mogło zwiększyć zysk z każdej sprzedanej jednostki.
Na pierwszy rzut oka nie było różnicy między standardową wersją 610-4 a 580-2 Huracana. Jednak wprawne oko dostrzegło, że ta druga miała inne wloty powietrza na przednim zderzaku niż pierwsza. Wloty były podzielone poziomo. Dodatkowo, trapezoidalny centralny wlot powietrza miał mniej kątowe boczne szczeliny, a jego dolna część była na poziomie reszty zderzaka, w przeciwieństwie do Huracana 580-2, który miał wzniesioną część.
Z profilu, krótko nosy Huracan 580-2 miał ten sam kształt co jego brat. Niska linia dachu i wznosząca się linia boczna podkreślały agresywny wygląd samochodu. Za drzwiami, na dolnej stronie nadkoli, producent zamontował zestaw trójkątnych wentylacji, które chłodziły tylne koła, natomiast na górnej stronie Lamborghini umieściło wloty powietrza do silnika. Na koniec, z tyłu, samochód mógł poszczycić się układem wydechowym z czterema końcówkami zintegrowanym z tylnym dyfuzorem z włókna węglowego. Lampy LED z tyłu miały kształt kątowy nad funkcjonalną szeroką siatką, która ciągnęła się wzdłuż tylnej części.
Wnętrze pojazdu wypełniały sportowe siedzenia oddzielone szeroką konsolą środkową, w której znajdowały się przyciski sterujące skrzynią biegów i hamulcem postojowym. Ponadto, zespół projektowy Lamborghini inspirował się myśliwcami odrzutowymi, umieszczając czerwony przycisk do uruchamiania silnika. Przed kierowcą znajdował się wyświetlacz TFT w obrębie zegarów, który pokazywał wszystkie dane potrzebne do jazdy. System infotainment również korzystał z tego ekranu i wyświetlał nawigację. Na centralnym panelu producent zamontował trzy dodatkowe wskaźniki nad zestawem przełączników oraz kontrolkami HVAC.
Za kabiną Lamborghini zainstalowało silnik V10 z naturalnym doładowaniem, taki sam jak w pozostałych wersjach Huracana. Produkował on o 30 koni mechanicznych mniej niż ten umieszczony w Huracanie 610-4. Producent tłumaczył, że to miało zapewnić lepsze wrażenia z jazdy. Kolejną istotną zmianą w pojeździe była waga. Ponieważ nie było przedniego dyferencjału, przód samochodu stał się lżejszy, co prowadziło do rozkładu masy 40/60.
Automobili Lamborghini zaprezentowało model Lamborghini Huracán LP580-2: wersję coupe z napędem na tylną oś. Ten pojazd został specjalnie zaprojektowany i skonstruowany z myślą o napędzie na tylną oś, łącząc dynamiczny, nowoczesny wygląd z pakietem, który wzmacnia emocje związane z prowadzeniem Lamborghini.
„Lamborghini Huracán LP580-2 kontynuuje tradycję Lamborghini, oferując czyste, wizjonerskie i technologicznie zaawansowane modele,” mówi Stephan Winkelmann, prezydent i dyrektor generalny Automobili Lamborghini. „Model z napędem na tylną oś doskonale wpisuje się w naszą rodzinę Huracán, przyciągając tych, którzy pragną jeszcze intensywniejszych emocji podczas jazdy, lub tych, którzy obecnie jeżdżą innymi markami z napędem na tylną oś i marzą o prowadzeniu Lamborghini. To najczystsza forma Lamborghini, jaką dotąd stworzyliśmy, z wiodącymi w klasie udoskonaleniami technologicznymi. To poważny samochód dla poważnych kierowców: to maksymalna frajda z prowadzenia.”
Huracán LP580-2 został zaprojektowany i dostrojony z myślą o esencjonalnym doświadczeniu jazdy. Dzięki silnikowi V10 o pojemności 5,2 l, który generuje 426 kW / 580 hp na tylne koła, Huracán LP580-2 waży jedynie 1 389 kg, co czyni go o 33 kg lżejszym od wersji z napędem na wszystkie koła.
Rozkład masy wynosi 40% z przodu / 60% z tyłu, co zmniejsza bezwładność na przedniej osi. Całkowicie nowy system zarządzania mocą, obejmujący zmodyfikowane zawieszenie, nową konfigurację kierownicy oraz przestrojone systemy stabilizacji i trakcji, łączy kierowcę z drogą w jak najbardziej bezpośredni sposób. Wybieralne tryby jazdy Lamborghini STRADA, SPORT i CORSA są dostosowane do zapewnienia charakterystyki nadsterowności, podkreślając autentyczne zachowanie napędu na tylną oś.
Sportowa i zaawansowana jazda Huracán LP580-2 z napędem na tylną oś doskonale uzupełnia istniejącą ofertę Huracán, wraz z kompleksową technologią i doświadczeniem modelu z napędem na wszystkie koła Huracán LP 610-4 oraz lifestyle’owym charakterem Huracán LP 610-4 Spyder.
Każdy szczegół designu Lamborghini Huracán LP580-2 celebruje estetykę funkcji; jest wynikiem bliskiej współpracy między projektantami Centro Stile a ekspertami aerodynamicznymi Lamborghini. Duże, nowo uformowane wloty powietrza z przodu kierują chłodne powietrze i podmuchy wiatru, aby zwiększyć docisk na przedniej osi. Spoiler z tyłu współpracuje z uniesionym dyfuzorem w podwoziu, poprawiając przepływ powietrza wokół tylnej części pojazdu – Huracán nie wymaga ruchomego tylnego spojlera.
Huracán LP580-2 opiera się na nowych, różnej wielkości obręczach 19″ Kari (z przodu i z tyłu), co wzmacnia dynamiczny wyraz samochodu. Opony Pirelli PZero zostały specjalnie opracowane dla samochodu z napędem na tylną oś. Hamulce stalowe z aluminiowymi zaciskami hamulcowymi zostały specjalnie uformowane w celu redukcji wagi i poprawy chłodzenia.
Przekształcony dla lepszej wydajności napędu na tylną oś
Silnik V10 5,2 l o naturalnym zasysaniu, umieszczony centralnie w Huracánie, został przekształcony tak, aby zapewnić maksymalną moc 426 kW (580 hp) i 540 Nm momentu obrotowego, z 75% momentu dostępnego już przy 1 000 rpm.
Jak w innych modelach Huracán, LP580-2 posiada funkcję dezaktywacji cylindrów, aby poprawić efektywność silnika. Gdy pełna moc silnika nie jest potrzebna, pięć z dziesięciu cylindrów jest tymczasowo dezaktywowanych przez wyłączenie jednej z głowic cylindrów. Gdy kierowca przyspiesza, system natychmiast przełącza się z powrotem na tryb dziesięciu cylindrów, co jest niemal niemożliwe do wykrycia przez kierowcę. Ta funkcja redukuje zużycie paliwa do 11,9 l/100 km (w cyklu mieszanym) oraz emisję CO2 do 278 g/km.
Ważąc 1 389 kg na sucho, z redukcją masy o 33 kg w porównaniu do Huracán LP 610-4 coupe, Huracán LP580-2 osiąga stosunek masy do mocy wynoszący tylko 2,4 kg/hp. LP580-2 korzysta z hybrydowej aluminiowej i węglowej ramy Huracána, co przyczynia się do niższej wagi. Dzięki nowemu ustawieniu sprężyn i stabilizatorów na zawieszeniu podwójnym wahaczu, sztywność skrętna Huracána LP580-2 poprawiono o 50% w porównaniu do Gallardo LP 550-2.
Architektura siedmiobiegowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów Lamborghini Doppia Frizione (LDF) zapewnia najszybsze zmiany biegów i obejmuje „kontrolę startu” dla maksymalnego przyspieszenia z miejsca. Elektroniczne wspomaganie kierownicy oraz opcjonalne Lamborghini Dynamic Steering (LDS) zostały dostrojone, aby poprawić zwinność i kontrolę pojazdu w każdych warunkach jazdy, w zależności od trybu jazdy i prędkości. Nowe kinematyki tylne potęgują „centrowane” odczucie w samochodzie.
System czujników Lamborghini Piattaforma Inerziale (LPI) – umieszczony w środku ciężkości samochodu, śledzący wszystkie ruchy w 3D – również został zaimplementowany w wersji z napędem na tylną oś. Dostarcza informacje w czasie rzeczywistym do opcjonalnego systemu zawieszenia Magneto Rheological Suspension (MRS), systemów kierowniczych i kontroli stabilności: ESC został dostosowany do wszystkich warunków przyczepności, jednocześnie podkreślając zachowanie napędu na tylną oś w każdym trybie jazdy.
Emocje podczas jazdy – maksymalna przyjemność
Każdy aspekt Lamborghini Huracán LP580-2 został zaprojektowany z myślą o frajdzie z jazdy, pozwalając kierowcom na interpretację informacji zwrotnych z samochodu i połączenie z drogą lub torem.
Przyciski ANIMA (Adaptive Network Intelligent Management: „dusza” po włosku) na kierownicy pozwalają kierowcy na przyjęcie różnych trybów jazdy, przestrojonych tak, aby pasowały do ducha modelu z napędem na tylną oś. STRADA, do codziennego użytku, zapewnia lekką nadsterowność i jest ukierunkowany na przyczepność; SPORT, to frajda z jazdy w stylu sportowym z lekką nadsterownością; a CORSA, zapewnia maksymalną wydajność w trybie torowym, oferując neutralne zachowanie kierownicy.
Specyfikacje, dziedzictwo i ceny
LP580-2 jest dostępny w pełnej gamie kolorów zewnętrznych i wewnętrznych Huracána. Dodatkowo, dzięki programowi personalizacji Lamborghini Ad Personam, opcje kolorów zewnętrznych i wewnętrznych są nieograniczone.
Huracán LP580-2 jest wyposażony w najnowszy system infotainment Lamborghini Infotainment System II, z 12,3-calowym wyświetlaczem TFT o wysokiej rozdzielczości.
Poprzednie modele Lamborghini z napędem na tylną oś to poprzednik Gallardo LP 550-2. Lamborghini Miura, Countach i Diablo w wariantach z napędem na tylną oś były doskonałymi przykładami koncepcji frajdy z jazdy. Z kolei Huracán LP 620-2 Super Trofeo z napędem na tylną oś, wprowadzony na rynek w 2014 roku, ścigał się na torach na całym świecie w ramach trzech serii Lamborghini Blancpain Super Trofeo w Europie, Azji i USA.
Huracán LP580-2 jest dostępny w salonach Lamborghini w sugerowanej cenie detalicznej 150 000 euro + VAT (Europa).
Dane techniczne