Mazda odświeżyła trzecią generację modeli 3/Axela na rok modelowy 2016, oferując je zarówno w wersji sedan, jak i hatchback.
Po rozstaniu z koncernem Ford, inżynierowie Mazdy zaczęli intensywniej pracować nad tworzeniem nowych produktów opartych na własnych doświadczeniach i rozwiązaniach, a nie na tych dostarczonych przez amerykańskiego producenta. To był pozytywny krok, ponieważ pozwolił projektantom na większą kreatywność. W ten sposób powstały linie Kodo, charakteryzujące się płynnymi kształtami i ostrymi krawędziami, ale w sposób odmienny od innych producentów na rynku. Co więcej, wprowadzono również zmiany w aspekcie mechanicznym. Choć w większości rynków kompaktowy model nosił nazwę 3, w Japonii znany był jako Axela.
Z opływowymi reflektorami i dużym, przypominającym tarczę grillem z przodu, sedan 2016 3/Axela wyglądał nie tylko młodzieńczo i świeżo, ale także sportowo. Z profilu, zakrzywione linie wyprofilowane na drzwiach przypominały te z największego modelu 3, czyli 6. W przeciwieństwie do wersji hatchback, czterodrzwiowa wersja miała krótki bagażnik za tylną szybą oraz grube słupki C.
We wnętrzu producent zainstalował ulepszony kokpit, który był wyposażony w ekran infotainment, podążający za trendem uniesienia. Wyglądał jakby został zamontowany dopiero po opuszczeniu linii montażowej. Niemniej jednak, łatwo było nim sterować za pomocą pokrętła umieszczonego na konsoli centralnej. Z przodu, wzmocnione fotele kubełkowe zapewniały boczne wsparcie podczas szybkiego pokonywania zakrętów, natomiast z tyłu znajdowało się wystarczająco miejsca dla dwóch dorosłych, ale przestrzeń była ograniczona dla trzeciego pasażera siedzącego na środku.
Pod maską japoński producent zamontował wybór pięciu silników diesla i benzynowych, w zależności od rynku.
Model Mazda 3 z 2017 roku, znany w kraju rodzinnym jako Mazda Axela, trafił do sprzedaży w Japonii z szeregiem nowych funkcji.
Tak jak w przypadku wszystkich nowej generacji Mazd, producent opracował najnowszą wersję Mazdy 3 z 2017 roku, kierując się filozofią rozwoju skoncentrowaną na człowieku, zwracając szczególną uwagę na cechy i odczucia ludzkie, aby zapewnić satysfakcjonujące doznania zarówno kierowcom, jak i pasażerom. Sportowy kompakt zyskał także dodatkową dawkę Jinba Ittai, podejścia Mazdy, które polega na jedności jeźdźca i konia, a które było fundamentem legendarnego roadstera Mazda MX-5.
Mazda 3 z 2017 roku debiutuje na świecie z systemem G-Vectoring Control (GVC). To pierwszy system w nowej gamie technologii SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS, który zapewnia zintegrowaną kontrolę silnika, skrzyni biegów, podwozia i nadwozia, aby wzmocnić czynnik Jinba-Ittai. GVC dostosowuje moment obrotowy silnika, aby optymalizować obciążenie na każdym kole, co zapewnia dokładniejsze prowadzenie oraz płynniejszą jazdę w praktycznie wszystkich warunkach drogowych. Wersje z silnikiem diesla nowej Mazdy 3 otrzymują wysokiej precyzji kontrolę doładowania, co poprawia reakcję na pedał gazu. Dodatkowo, wprowadzono nową innowację redukcji drgań silnika diesla (Natural Sound Frequency Control), która tłumi wibracje powodujące stuki w trzech kluczowych zakresach częstotliwości, a powiązana technologia (Natural Sound Smoother) jest teraz dostępna we wszystkich modelach z silnikiem diesla.
Wewnątrz, Mazda 3 z 2017 roku zwiększa użyteczność i praktyczność, oferując na przykład ulepszony wyświetlacz Active Driving Display z wysokiej jakości wyświetlaczem w pełnym kolorze. Ułatwia on przekazywanie informacji kierowcom, nie odciągając ich wzroku od drogi. Mazda poprawiła również ergonomię kierownicy. Na zewnątrz, nagradzane projekty hatchbacka i fastbacka charakteryzują się solidnym, niskim zawieszeniem oraz mocną, zrównoważoną sylwetką.
Zaawansowane aktywne i przedzderzeniowe wyposażenie bezpieczeństwa obejmuje zaawansowane wsparcie hamowania w mieście (Advanced Smart City Brake Support, Advanced SCBS). Jego kamera wykrywania przedniego zastępuje obecny system laserowy, rozszerzając zakres prędkości do wykrywania innych pojazdów oraz dodając funkcję wykrywania pieszych. Mazda 3 z 2017 roku będzie również dostępna z adaptacyjnymi reflektorami LED (ALH), które oferują bezolśnieniowe światła drogowe, zapewniając doskonałą widoczność nocą bez oślepiania innych kierowców oraz światła mijania o szerokim zasięgu i automatyczną funkcję poziomowania.