Mazda odświeżyła pierwszą generację modelu CX-5 w 2014 roku, zaledwie dwa lata po jego debiucie na rynku podczas Auto Show w Los Angeles, w związku z rokiem modelowym 2016.
Mazda nie była nowicjuszem w segmencie crossoverów, gdy wprowadzała na rynek CX-5. Wcześniej stworzyła modele CX-7 i CX-9, które powstały we współpracy z Fordem. Tym razem jednak działała samodzielnie, budując pojazd na tej samej platformie, co Mazda 6. W ten sposób producent udowodnił, że potrafi dostosować się do rynku i tworzyć wartościowe samochody w segmencie, w którym jego nazwa nie była często kojarzona z SUV-ami.
Mazda zastosowała język designu Kodo w całej swojej ofercie, co wymagało również wprowadzenia zmian w CX-5. Z zewnątrz, pojazd przeszedł znaczące modyfikacje w przedniej części, z nowym grillem i odświeżonymi reflektorami. Dodatkowo, zderzak przedni zyskał nowe wloty powietrza ozdobione poziomymi żebrami. Z profilu wprowadzone zmiany były minimalne, chociaż dostępne były nowe, lekko metalowe felgi. Na koniec, z tyłu, lampy tylnie miały przezroczyste soczewki zamiast czerwonych, które były używane wcześniej. Co więcej, w zależności od wybranego poziomu wyposażenia, zyskały również diody LED zamiast tradycyjnych żarówek.
W środku pojawiły się nowe aluminiowe wykończenia, które ozdobiły kratki wentylacyjne i inne elementy, a największą aktualizacją był system multimedialny, wyposażony w najnowszy interfejs HMI (Human Machine Interface) Mazdy. Kolejną nowością była zmiana hamulca ręcznego, który zyskał przycisk typu push-pull zamiast tradycyjnej dźwigni hamulca. Dzięki temu, konsola środkowa dzieląca przednie fotele wyglądała schludniej.
Pod maską, samochód przeszedł modernizację wersji europejskiej, wyposażając go w nowe silniki spełniające normy Euro6. Wszystkie silniki korzystały z technologii Skyactive, co pozwalało im na bardziej oszczędną pracę, prowadząc do lepszej efektywności paliwowej.
Układając się w czołówce nowej gamy produktów Mazdy, CX-5 był pierwszym modelem, który w pełni przyjął TECHNOLOGIĘ SKYACTIV oraz język designu KODO – Dusza Ruchu. Model ten oferował znacznie więcej niż podstawowe wartości użyteczności i praktyczności, których klienci oczekują od SUV-a; design KODO nadawał potężne poczucie witalności, a TECHNOLOGIA SKYACTIV zapewniała wysokie poziomy przyjemności z jazdy oraz wydajności ekologicznej i bezpieczeństwa. Nic więc dziwnego, że model zyskał niezwykłe uznanie wśród klientów na całym świecie i stał się jednym z podstawowych produktów firmy obok Mazdy3. Od momentu wprowadzenia pierwszego modelu, Mazda co roku wprowadzała stopniowe udoskonalenia CX-5, mając na celu dostarczenie klientom jeszcze większej wartości i wyrafinowania. W tej aktualizacji firma starała się wprowadzić nowe poziomy głębi i dojrzałości w różnych obszarach, w tym w designie, jakości i funkcjonalności wnętrza, komforcie jazdy i ciszy, a także w wydajności bezpieczeństwa.
Model Mazda CX-5 z 2016 roku oferuje następujące udoskonalenia. Chociaż zewnętrzny wygląd zachowuje charakterystyczny styl SUV-a, zmiany w przedniej kratce i innych elementach designu odświeżają model, nadając mu nowy wyraz zgodny z najnowszym obliczem marki Mazda. Wnętrze zostało starannie dopracowane, aby poprawić jakość ornamentów i zastosowanych materiałów, a także funkcjonalność i użyteczność strefy kokpitu, bazując na unikalnym interfejsie człowiek-maszyna (HMI) Mazdy. Udoskonalenia w dziedzinie osiągów dynamicznych obejmują zmiany w przednich i tylnych fotelach oraz układzie zawieszenia, a także poprawę izolacji dźwiękowej w całym nadwoziu. Efektem tych zmian jest większy komfort jazdy oraz cisza w kabinie, co sprawia, że czas spędzany w pojeździe staje się bardziej przyjemny. Zaktualizowano również renomowany system AWD Mazdy, a rzeczywista wydajność paliwowa uległa poprawie. Silnik 2,5 L z napędem na przednie koła również poprawił swoją wydajność paliwową.
Design Zewnętrzny
Wprowadzony na rynek w 2012 roku, CX-5 był pierwszym modelem produkcyjnym, który przyjął język designu KODO Mazdy. Cechy charakterystyczne dla designu KODO, w tym front o mocnej obecności, pochylona postura oraz umiejscowienie słupków A w tylnej części i kompaktowa kabina, umożliwiły stworzenie zewnętrznego wzoru o ostrzejszym poczuciu witalności i dynamizmu. Stylizacja SUV-a, zupełnie inna niż wszystko, co było wcześniej, przyniosła CX-5 wysokie uznanie.
- W tej aktualizacji Mazda jeszcze bardziej dopracowała te unikalne cechy, dążąc do wyższej jakości. Przednia kratka ewoluowała w kierunku odważniejszego i bardziej napiętego designu, podczas gdy kształt reflektorów przypominający oko dodatkowo podkreśla wygląd witalności pojazdu. Odświeżony CX-5 przyjął również nowy design 19-calowych aluminiowych felg oraz nowo opracowane kolory nadwozia. Podnosząc na nowe wyżyny jego obecność i potężny wygląd crossovera SUV, a także poziom jakości, odświeżony CX-5 realizuje wyrafinowany design zewnętrzny, który odzwierciedla ewolucję marki.
- Przednia kratka ewoluowała w kierunku odważniejszego i bardziej napiętego designu z poziomymi żebrami w metalicznym odcieniu szarości.
- Reflektory wzmacniają poczucie witalności, przyjmując nowy układ wnętrza i nowy podpis oświetlenia LED (opcjonalnie z Pakietem Technologicznym).
- Tylne lampy kombinowane mają podpis oświetleniowy LED (opcjonalnie z Pakietem Technologicznym).
- 19-calowe aluminiowe felgi mają nowy design z obróbką, która podkreśla ich trójwymiarowy wygląd.
- Oferta dziewięciu kolorów obejmuje nowo opracowany Sonic Silver Metallic oraz Titanium Flash Mica, które wcześniej zastosowano w Mazdzie3.
Design Wnętrza i Funkcje
Wnętrze CX-5 charakteryzuje się wyrazem mocy SUV-a i przestrzenią zorientowaną na kierowcę, która wzmacnia oczekiwanie na nadchodzącą jazdę.
Przy zachowaniu designu, który wspiera pewną obsługę poprzez umiejscowienie każdej funkcji w łatwo dostrzegalnym miejscu, szczególną uwagę w tej aktualizacji poświęcono poprawie jakości każdego szczegółu. Design centralnego panelu i konsoli podłogowej został znacznie udoskonalony, a koordynacja ornamentów i dopasowanie części mają na celu osiągnięcie jednolitego wyglądu. Oprócz funkcjonalności SUV-a i wyglądu pełnego mocy, nowy design wnętrza przekazuje poczucie smaku i wysokiej jakości. Odświeżony CX-5 przyjmuje szereg zaawansowanych funkcji, w tym Mazda Connect, system łączności samochodowej nowej generacji, oraz elektryczną hamulca postojowego (EPB), a także znacznie poprawia wygodę i łatwość użycia przestrzeni bagażowej, zwiększając pojemność kieszeni w drzwiach i schowka konsoli podłogowej.
- Wnętrze łączy projekt kokpitu zorientowanego na kierowcę oparty na koncepcji Heads-up Cockpit, nowym pojęciu interfejsu człowiek-maszyna (HMI) Mazdy, z funkcjonalnością SUV-a oraz wyglądem pełnym mocy, a także poczuciem smaku i wysokiej jakości.
- Przyjmując elektryczny hamulec postojowy (EPB), konsola podłogowa zyskuje czysty i estetyczny wygląd wyższej jakości.
- Design posiada wykończenie w metalicznym kolorze, które tworzy solidne formy oraz poczucie mocy rozciągające się na boki w poziomie.
- Dostępne są trzy rodzaje paneli dekoracyjnych dla deski rozdzielczej: panel w wyglądzie aluminium z pionowym wykończeniem hairline i cienką listwą satynowego chromu, panel w metalicznym wykończeniu oraz panel w czarnym wykończeniu fortepianowym.
- Odświeżony CX-5 nadal oferuje wnętrze z czarnej skóry, a także czarne lub piaskowe wnętrza materiałowe. Wybór wnętrza skórzanego obejmuje nową skórę Parchment. W przypadku wnętrz materiałowych środek siedzeń przyjmuje nowo opracowane materiały.
- System łączności samochodowej Mazda Connect w parze ze smartfonem ułatwia korzystanie z funkcji, w tym łączności internetowej i dostępu do usług sieci społecznościowych.
- Przestrzeń do przechowywania o zwiększonej pojemności obejmuje otwartą przestrzeń przed dźwignią zmiany biegów, uchwyty na kubki w konsoli podłogowej i miejsce na drobne przedmioty, schowek w konsoli oraz kieszenie w przednich drzwiach.
Dynamika Jazdy
CX-5 był pierwszym modelem w gamie Mazdy, który przyjął TECHNOLOGIĘ SKYACTIV dla swojego silnika, skrzyni biegów, nadwozia i podwozia. Dodał dalsze szlify do wszystkich podstawowych atrybutów wydajności jazdy, skręcania i hamowania, aby zrealizować dynamiczną wydajność, która dostarcza przyjemności z jazdy z wyraźnym poczuciem jedności między samochodem a kierowcą. Efekty tej aktualizacji obejmują system zawieszenia, wydajność NVH oraz komfort siedzeń, co przekłada się na bardziej wyrafinowane i wyższej jakości doświadczenie jazdy. Automatyczna skrzynia biegów SKYACTIV-DRIVE przyjęła nowy tryb selekcji jazdy, co zwiększa przyjemność z jazdy.
W gamie napędowej odświeżonego CX-5 znajdują się silniki benzynowe SKYACTIV-G o pojemności 2,0 litra i 2,5 litra oraz sześciobiegowa automatyczna skrzynia SKYACTIV-DRIVE oraz sześciobiegowa manualna skrzynia SKYACTIV-MT. Kontynuuje również oferowanie nowej generacji systemu AWD Mazdy. Wszystkie warianty dostarczają właściwą równowagę liniowej, mocnej akceleracji, a także doskonałej wydajności paliwowej i ekologicznej.
Płynna, stabilna jazda uzyskana dzięki przyjęciu nowej struktury dla przednich i tylnych tłumików oraz optymalizacji kształtów tulei dla przednich dolnych ramion. Dalsze udoskonalenia wydajności NVH tworzą środowisko kabiny, w którym pasażerowie mogą lepiej cieszyć się rozmowami podczas jazdy. Hałas kabiny przy prędkościach na autostradzie zmniejszył się o około 10 procent w porównaniu do poprzedniego modelu.
Udoskonalona konstrukcja przednich i tylnych siedzeń zapewnia poczucie komfortowej ciasności i dobrego dopasowania, doskonałe cechy utrzymania, a także komfort jazdy. Długość tylnych poduszek siedzeń została również wydłużona, co pozwala pasażerowi na relaks i naturalne siedzenie.
CX-5, napędzany silnikiem benzynowym i sparowany z SKYACTIV-DRIVE, przyjmuje tryb selekcji jazdy, który pozwala kierowcom na przełączanie trybów jazdy dla bardziej responsywnego doświadczenia.
Bezpieczeństwo
Mazda dąży do wydajności bezpieczeństwa na podstawie swojej filozofii proaktywnego bezpieczeństwa. Fundamentalna wydajność Mazdy CX-5, oparta na TECHNOLOGII SKYACTIV, została jeszcze bardziej dopracowana. Łączy się to z zaawansowanymi technologiami bezpieczeństwa i-ACTIVSENSE, aby osiągnąć światowej klasy wydajność bezpieczeństwa, pozwalając klientom cieszyć się jazdą z poczuciem spokoju, niezależnie od scenariusza jazdy.