Stworzenie codziennego supersamochodu nie jest łatwe dla żadnego producenta samochodów, ale McLaren spróbował swojego szczęścia, wprowadzając model 570GT w 2016 roku, mimo że nadal był to supersamochód.
Supersamochody nie są przeznaczone do codziennej jazdy. Niemniej jednak oferują zdumiewający poziom przyczepności i zdolności pokonywania zakrętów, chociaż kosztem komfortu i innych cech potrzebnych w zwykłym pojeździe. Jednak w jakiś sposób McLaren próbował przekonać ludzi, że 570GT może zapewnić możliwości supersamochodu bez kompromisów w innych obszarach.
Wygląd zewnętrzny auta nie był tak dziki jak w innych pojazdach McLarena. Mimo to zachował agresywną przednią osłonę z łezkowatymi reflektorami i przednim spojlerem, który wciągał powietrze, aby zwiększyć docisk. Dodatkowo, drzwi otwierały się do góry, w przeciwieństwie do zwykłych pojazdów. Aby zwiększyć komfort i funkcjonalność, tylna szyba była zawieszona na bokach. Można ją było otworzyć na tyle, aby zmieścić torbę z zakupami za siedzeniami, w 220-litrowym (7,76 stóp sześciennych) schowku, na półce, co blokowało widoczność w lusterku wstecznym.
Wnętrze McLaren oferował luksusowy kokpit z wykończonymi skórą sportowymi fotelami. Ponadto zawieszenie zostało zmiękczone, aby pasażerowie mogli cieszyć się długimi podróżami. Mimo to wsiadanie i wysiadanie z kabiny było fizycznym wyzwaniem, bardziej skomplikowanym niż w zwykłej limuzynie czy hatchbacku. Elegancko wyglądająca deska rozdzielcza była wypełniona wyświetlaczem LCD, który pokazywał główne informacje o samochodzie. Dodatkowo, wyświetlacz systemu infotainment był zamontowany na centralnej konsoli.
Za kabiną McLaren zamontował swój silnik V8 o pojemności 3,8 litra, wspomagany przez parę turbosprężarek, co zapewniało moc 562 koni mechanicznych (570 KM), przekazywaną na tylne koła za pośrednictwem siedmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów.
Na co dzień praktyczny, dwuosobowy, środkowo-silnikowy sportowy samochód McLaren 570GT to najbardziej dopracowany i nastawiony na drogi model McLarena, zaprojektowany z myślą o codziennym użytkowaniu i komforcie podczas długich tras. Oferuje wyższy poziom praktyczności i komfortu, pozostając jednocześnie prawdziwym McLarenem.
McLaren 570GT dołącza do modeli 570S Coupé i 540C Coupé, jako trzeci model w niedawno ogłoszonej rodzinie Sports Series. Czyste linie zmodyfikowanej przestrzeni szklanej nadają McLarenowi 570GT smukłą i wyrafinowaną sylwetkę oraz wyznaczają drugą z trzech wersji nadwozia, które ostatecznie uzupełnią Sports Series. Standardowy szklany panoramiczny dach zapewnia jasne, otwarte wnętrze, które prowadzi do dużej tylnej pokrywy ze szkła, tworząc najbardziej luksusowe i relaksujące środowisko do jazdy McLarenem. Jak można zauważyć w innych modelach serii Sports, poziom rzemiosła wewnątrz 570GT jest na najwyższym poziomie, wykończony i wyposażony w materiały wysokiej jakości oraz najnowsze technologie.
CODZIENNA UŻYTECZNOŚĆ
McLaren 570GT to najbardziej praktyczny model, jaki kiedykolwiek wprowadził McLaren Automotive, skierowany na dłuższe podróże i weekendowe wyjazdy. Podobnie jak wszystkie modele Sports Series, wejście i wyjście z pojazdu zostały zoptymalizowane dzięki niższym i węższym progom, podczas gdy charakterystyczne drzwi dihedralne otwierają się z bardziej wznoszącym się łukiem. W przestronnej i ergonomicznie zaprojektowanej kabinie znajdują się dwie osiemkierunkowe elektrycznie regulowane sportowe fotele standardowo wykończone skórą. Interfejsy sterujące systemem klimatyzacji, telefonią, nawigacją i systemami audio są obsługiwane za pomocą centralnie umieszczonego ekranu dotykowego, podczas gdy konfiguracja pojazdu jest dostosowywana za pomocą cyfrowego zestawu wskaźników TFT LCD.
Standardowy szklany panoramiczny dach zapewnia jasne, otwarte wnętrze z dramatycznym designem przestrzeni szklanej, prowadzącym do dużej tylnej pokrywy ze szkła. Szkło dachu jest poddane 18-procentowemu filtrowi, takim samym jak w dachu szklanym McLarena P1™ i zawiera również film SSF (Sound & Solar Film), aby absorbować promieniowanie słoneczne, zapewniając jednocześnie dodatkową izolację akustyczną. Dzięki większej powierzchni szklanej McLarena 570GT, temperatura w kabinie jest regulowana i utrzymywana przez ulepszony system klimatyzacji w trybie podwójnym. System pozwala na całkowicie automatyczne i niezależne ustawienia dla pasażera i kierowcy. Funkcja automatyczna w dwóch etapach – 'Auto’ i 'Auto Lo’ – pozwala na osiągnięcie pożądanej temperatury, przy czym ustawienie 'Auto Lo’ ogranicza prędkość wentylatorów, aby zminimalizować hałas w kabinie.
Przednia przestrzeń bagażowa pozostaje niezmieniona w porównaniu do Coupé, oferując 150 litrów miejsca do przechowywania, podczas gdy kolejne 220 litrów przestrzeni dostępne jest za siedzeniami na wyłożonym skórą Touring Deck. Ta dodatkowa przestrzeń jest dostępna za pośrednictwem bocznego otwierania szklanej pokrywy, co zwiększa całkowitą przestrzeń bagażową McLarena 570GT do 370 litrów. Szklana pokrywa otwiera się od strony krawężnika, niezależnie od tego, czy jest to model lewo- czy prawostronny, i jest oprawiona w włókno węglowe, co zapewnia znaczną sztywność torsyjną.
Wysoka jakość wykonania i codzienna użyteczność są dodatkowo wzmacniane dzięki najnowszej technologii opon od partnera technicznego McLaren Automotive, firmy Pirelli. McLaren 570GT wyposażony jest w specjalnie opracowane opony Pirelli P Zero™, które redukują hałas na drodze w kabinie o nawet trzy decybele. Unikalną cechą opony jest innowacyjny system tłumienia hałasu Pirelli (PNCS): nowa technologia opatentowana przez Pirelli, która zmniejsza hałas drogowy z rowków w oponie, zaprojektowana do absorpcji wibracji i redukcji ich transmisji do kabiny.
RZEMIOSŁO
Podobnie jak wszystkie modele w serii Sports, 570GT jest w pełni wyposażony w najnowsze technologie i materiały najwyższej jakości. Standardowo nowy model oferuje rozszerzone skórzane wykończenie, elektrycznie regulowane podgrzewane fotele z funkcją pamięci, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, elektryczny słupek kierownicy z funkcją łatwego wsiadania/wychodzenia, drzwi z miękkim zamykaniem oraz cichszy układ wydechowy w porównaniu z 570S Coupé. Lekkie materiały tłumiące hałas i wibracje zostały użyte do wykończenia Touring Deck i grodzi, co dodatkowo podnosi poziom komfortu wewnątrz kabiny.
Od momentu premiery dostępny jest szereg designerów wnętrz 'By McLaren’, zaprojektowanych w celu zaprezentowania szerokiego zakresu możliwości personalizacji. Podobnie jak w 570S Coupé, dostępne są one w wyborze konfiguracji Luxury lub Sport i mają na celu podkreślenie projektu wnętrza McLarena 570GT, a także uzupełniają wybór kolorów nadwozia.
Ośmiogłośnikowy system McLaren Audio Plus jest standardem. System ten – opcjonalny w modelu 570S Coupé – zawiera dwa jednostki średnio-wysokotonowe 100 mm, które poprawiają klarowność i głębię dźwięku, oraz dwa tweetery 25 mm z tyłu kabiny, które balansują dźwięk, zapewniając lepsze zatopienie w muzyce. Dostępny jest również 12-głośnikowy system Bowers & Wilkins, dostosowany do różnych akustyk wewnętrznych McLarena 570GT. System ten składa się z pięciu 25 mm aluminiowych tweetery Nautilus, pięciu 100 mm średniozakresowych jednostek Kevlar® oraz dwóch 200 mm subwooferów z włókna węglowego i Rohacellu. Wszystkie głośniki są napędzane przez w pełni cyfrowy 14-kanałowy wzmacniacz klasy D o mocy 1280 W.
JAZDA
Pod względem dynamicznym, McLaren 570GT został opracowany z unikalnym ustawieniem, które odzwierciedla jego pozycjonowanie, jednocześnie zachowując supercarowe poziomy zaangażowania, jakie można doświadczyć w 570S Coupé. Czysty projekt i inżynieria McLarena łączą się, aby stworzyć samochód o oszałamiającej wydajności, ale z wyższym poziomem luksusu i elegancji. Dzieląc nowo opracowany system zawieszenia z innymi modelami w serii Sports, 570GT podkreśla komfort podczas długich podróży dzięki dalszemu dostosowywaniu systemu, które obejmuje redukcję sztywności sprężyn o 15 procent z przodu i 10 procent z tyłu. Niezależne adaptacyjne tłumiki mogą być dynamicznie dostosowywane w trybach Normal, Sport i Track i są połączone z przednimi i tylnymi stabilizatorami.
Cała konfiguracja McLarena 570GT została skalibrowana, aby poprawić jazdę po drogach i autostradach oraz zwiększyć jakość jazdy na złej nawierzchni. System kierowniczy elektro-hydrauliczny zachowany z modeli Coupé ma zmniejszony współczynnik o dwa procent i został specjalnie zaprojektowany, aby wygładzić wejścia kierowcy przy dużych prędkościach.
McLaren 570GT jest wyposażony w opracowany przez McLaren silnik V8 M838TE z podwójnym turbodoładowaniem o pojemności 3,8 litra, który zadebiutował w modelu 570S Coupé. Moc i moment obrotowy pozostają na poziomie 570 PS (562 KM) i 600 Nm (443 lb ft), a moc jest przekazywana na tylne koła za pośrednictwem siedmiobiegowej skrzyni biegów o bezstopniowej zmianie przełożeń, z możliwością dostosowania do trybów Normal, Sport i Track, co pozwala na jedno z najbardziej satysfakcjonujących i angażujących doświadczeń jazdy w klasie samochodów sportowych. Ustawienia obejmują unikalne kalibracje zmiany biegów z technologiami komfortu (Normal), Cylinder Cut (Sport) i Inertia Push (Track). Podobnie jak wszystkie modele z oferty McLaren Automotive, McLaren 570GT jest fabrycznie napełniony olejem Mobil 1 New Life™ 0W-40.
DESIGN I AERODYNAMIKA
Zmieniony design McLarena 570GT prezentuje przestrzeń szklaną z czystymi i smukłymi liniami prowadzącymi do tyłu pojazdu. Z bocznie otwierającą się szklaną pokrywą i zwiększoną przestrzenią bagażową, 570GT ma unikalny pakiet aerodynamiczny, w tym przedłużony, stały tylny spojler – o 10 mm wyższy niż ten stosowany w modelach Coupé – zaprojektowany tak, aby oferować te same poziomy wydajności aerodynamicznej, co charakterystyczne skrzydła boczne w 570S Coupé.
Design przedniej części McLarena 570GT jest wspólny z modelem 570S Coupé, a przedni zderzak posiada wyraźny punkt, który generuje środek ciśnienia, przerywając powietrze w celu zmniejszenia oporu i tworząc cztery kwadranty. Ta cecha aerodynamiczna ma na celu oddzielenie przepływu powietrza powyżej i poniżej nadwozia oraz wzdłuż każdej strony. Jak widać w innych modelach serii Sports, maska posiada mocne linie zagięcia, które optymalizują przepływ powietrza nad przednimi błotnikami i do bocznych wlotów powietrza. Aero Blade poniżej przedniego zderzaka są skierowane, aby stworzyć obszar wysokiego ciśnienia przed niskotemperaturowymi chłodnicami.
Po raz pierwszy wprowadzona w ikonicznym McLarenie F1, a teraz charakterystyczna dla każdego modelu w ofercie McLaren Automotive, McLaren 570GT posiada charakterystyczne drzwi dihedralne, które otwierają się ku górze i na zewnątrz, ułatwiając wsiadanie i wysiadanie z kabiny. Projekt obejmuje 'pływający ścięgno’, zaprojektowany do kierowania powietrzem do bocznego wlotu powietrza. Wstawki drzwi w kolorze nadwozia, unikalne dla modelu 570GT, tworzą bardziej stonowany profil boczny i dodatkowo różnicują McLarena 570GT od modeli Coupé.
LEKKOŚĆ
Jak w przypadku wszystkich modeli McLaren od momentu wprowadzenia samochodu wyścigowego MP4-1 Formula 1™ w 1981 roku, McLaren 570GT korzysta z podwozia z włókna węglowego. MonoCell II zadebiutowała w modelu 570S Coupé i jest dzielona wśród modeli z serii Sports. Ważąc zaledwie 75 kg, lekkie, ale niezwykle sztywne podwozie przyczynia się do suchej wagi wynoszącej 1350 kg (2976 lb). To przekłada się na 422 PS na tonę, zapewniając oszałamiającą wydajność, widoczną częściej w segmencie supercarów: 0-100 km/h (0-62 mph) w 3.4 sekundy, 0-200 km/h (0-124 mph) w 9.8 sekundy, z maksymalną prędkością 328 km/h (204 mph). Pomimo supercarowych osiągów, nie było konieczności kompromisów w codziennej jeździe i praktyczności 570GT, który osiąga 26.6 mpg (10.7 l/100 km) w unijnym cyklu mieszanym i emituje 249 g/km.
Najnowszy model serii Sports jest wyposażony w lekkosprzęgowy system hamulcowy. Ustawiony z większym naciskiem na jazdę po drogach, system składa się z żeliwnych tarcz (przód 370 mm x 32 mm / tył 350 mm x 30 mm) z czterotłokowymi zaciskami z przodu i z tyłu. Z przodu znajdują się unikalne, 15-ramienne koła GT Design – 19-calowe z przodu, 20-calowe z tyłu. Nowodizajnowane koła są wyposażone wyłącznie w opony Pirelli. Standardowo stosowane są opony P Zero™, natomiast opcjonalnie dostępne są bardziej sportowe opony P Zero™ Corsa.