W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie kompaktowymi SUV-ami o sportowych osiągach, AMG wprowadziło model GLC43 Coupe w 2016 roku, jako konkurencję dla BMW X4 M.
Nie oceniaj samochodu po jego rozmiarze. Ten GLC Coupe może zaskoczyć swoją szybkością w wyścigu, a jeśli nie prowadzisz sportowego auta, które osiąga 60 mph (97 km/h) w mniej niż pięć sekund, lepiej nie myśl o wyzwaniu go do rywalizacji. Dodatkowo, luksusowy SUV Coupe oferował miejsce dla czterech osób oraz napęd na wszystkie koła. Można powiedzieć, że był to prawdziwy samochód rodzinny z pazurem.
W odróżnieniu od zwykłego modelu Mercedes-Benz GLC Coupe, wersja AMG miała z przodu charakterystyczny grill z pojedynczą żebrem, umieszczony na trójwymiarowym wzorze. Ponadto, dolny zderzak przedni był wyposażony w meshowy grill w kształcie litery A od AMG, flankowany przez zestaw wlotów z dwoma poziomymi żebrami. Profil auta odkrywał zestaw lśniących, 19-calowych kół ze stopów lekkich z podwójnymi szprychami. Na koniec, z tyłu, GLC43 Coupe zdradzał swoje możliwości za pomocą czterech kwadratowych końcówek wydechu.
Wnętrze GLC43 Coupe charakteryzowało się wysokimi sportowymi fotelami w przedniej części, pokrytymi czarną sztuczną skórą ARTICO oraz mikrofibrą, z czerwonymi detalami. Z tyłu, ławka dla trzech pasażerów była wykonana w tym samym stylu, ale oferowała mniej przestrzeni nad głową niż w zwykłym GLC. Co więcej, środkowe siedzenie nie było zbyt komfortowe, ponieważ pasażer musiał siedzieć na tunelu przekładni.
Pod maską, AMG zainstalowało silnik V-6 z podwójnym turbodoładowaniem, który dostarczał 367 KM, przekazywanych na wszystkie cztery koła za pomocą 9-biegowej automatycznej skrzyni biegów. Zawieszenie powietrzne przyczyniło się do zwiększenia prędkości pokonywania zakrętów. Dodatkowo, efektywność paliwowa GLC43 Coupe została poprawiona dzięki systemowi dezaktywacji cylindrów.
Mercedes-AMG po raz kolejny poszerza swoją ofertę, wprowadzając bardzo dynamiczny model: nowy GLC43 4MATIC Coupé łączy sportowy, elegancki design z charakterystyczną dla marki Driving Performance oraz zaletami SUV-a, takimi jak pozycja siedząca, elastyczność wnętrza i przyczepność w trudnym terenie. Silnik V6 biturbo o pojemności 3,0 litra o mocy 270 kW (367 KM), automatyczna skrzynia biegów 9G-TRONIC z skróceniem czasów zmiany biegów oraz napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC skonfigurowany z przewagą na tylną oś tworzą podstawę dla wyjątkowo dynamicznego doświadczenia jazdy po drogach. Duży wkład mają również niezależne zawieszenie sportowe oparte na systemie wielokomorowego zawieszenia pneumatycznego AIR BODY CONTROL z adaptacyjnym tłumieniem. Dodatkowo, GLC43 4MATIC Coupé pozwala na okazjonalne wypady w teren: wysokość zawieszenia można zwiększyć jednym przyciskiem, a pneumatyczne, samopoziomujące się zawieszenie gwarantuje stały poziom pojazdu w każdych warunkach.
„Nowy GLC43 4MATIC Coupé charakteryzuje się wysokim poziomem zwinności i sportowej dynamiki jazdy. Dzięki swojemu wyrazistemu designowi i dużej praktyczności codziennej Coupé może przyciągać nowe grupy docelowe”, mówi Tobias Moers, przewodniczący zarządu Mercedes-AMG GmbH.
SUV Coupé spełnia bardzo różnorodne zadania ze stylem: jego niepowtarzalny design wyróżnia się z tłumu, nie będąc przy tym przytłaczającym, osiągi przypominające sportowy samochód ujawniają, że Coupé to rasowy samochód o sportowych osiągach, a wygodne ustawienia, które można wybrać jednym przyciskiem, czynią go niezawodnym towarzyszem w każdych warunkach. GLC43 4MATIC Coupé przyspiesza od zera do 100 km/h w 4,9 sekundy, a jego prędkość jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Spontaniczny i mocny: silnik AMG V6 3.0-litra biturbo
Silnik V6 biturbo o pojemności 3,0 litra jest używany w licznych modelach AMG Performance. Osiąga maksymalną moc 270 kW (367 KM) oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 520 niutonometrów. Dwa turbosprężarki, umieszczone blisko silnika, reagują niezwykle spontanicznie. Wydajność wynika między innymi z podniesionego ciśnienia doładowania, które wynosi 1,1 bara. Powłoka NANOSLIDE® cylindrów jest również stosowana w silnikach Formuły 1 MERCEDES-AMG PETRONAS. Jest to powłoka wyjątkowo wytrzymała i odporna na zużycie, która również zmniejsza tarcie, przyczyniając się do wyższej efektywności. To samo dotyczy wielokrotnego wtrysku sterowanego rozpylaczem z ciśnieniem paliwa do 200 barów. Wizualnie, jednostka napędowa wyróżnia się czerwoną aluminiową wkładką w pokrywie silnika oraz logiem AMG.
Krótkie czasy zmiany biegów, wysoka efektywność: automatyczna skrzynia biegów 9G-TRONIC
Nowy GLC43 4MATIC Coupé jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów 9G-TRONIC, którą inżynierowie Mercedes-AMG skonfigurowali specjalnie dla bardziej dynamicznych wrażeń z jazdy. Udało im się skrócić czasy zmiany biegów w 9-biegowej skrzyni dzięki dedykowanej aplikacji software’owej. Dzięki wielokrotnym redukcjom biegów, możliwe są szybkie przyspieszenia z użyciem 9G-TRONIC. Dzięki zdefiniowanej manipulacji zapłonem, funkcja podwójnego sprzęgła umożliwia bardziej emocjonalne i szybsze zmiany biegów w trybie „Sport”, „Sport Plus” i „Manual”.
Tryb „Manual” można wybrać za pomocą osobnego przycisku na konsoli centralnej. Zmiany biegów są oparte na wybranym trybie skrzyni biegów, a kierowca może teraz zmieniać biegi za pomocą standardowo wyposażonych łopatek na kierownicy. Ponadto, skrzynia pozostaje na wybranym biegu i nie zmienia biegu automatycznie, gdy prędkość obrotowa silnika osiąga limit.
Więcej zwinności: zawieszenie sportowe oparte na AIR BODY CONTROL
Aby zwiększyć zwinność, neutralne zachowanie w zakrętach oraz wyższą przyczepność nawet podczas szybkiej jazdy, inżynierowie w Affalterbach zaprojektowali specjalne zawieszenie sportowe na bazie pełnozakresowego systemu wielokomorowego zawieszenia pneumatycznego AIR BODY CONTROL. Przedni układ zawieszenia z czterema wahaczami został wyposażony w specjalne przeguby kierownicze i nośne; wszystkie komponenty zostały zoptymalizowane pod kątem sztywności. Bardziej ujemny kąt pochylenia na przedniej osi oraz na tylnej wielowahaczowej poprawiają dynamikę boczną. Elastokinematyka obu osi została zaprojektowana w sposób bardziej sztywny. Suma tych działań poprawia zwinność oraz zwiększa dynamikę.
System zawieszenia pneumatycznego z trzema komorami, z sportowym ustawieniem sprężyn/tłumienia i ciągłą regulacją tłumienia łączy doskonałą dynamikę pojazdu z wysokim poziomem komfortu jazdy. Elementy sprężynowe, które charakteryzują się lekką i mocną konstrukcją kompozytową, pomagają zmniejszyć wagę systemu w porównaniu z konwencjonalnym zawieszeniem pneumatycznym.
Programiści AMG użyli specjalnej macierzy do określenia czterech sztywności sprężyn, które są dobierane w zależności od aktualnego trybu skrzyni biegów i warunków jazdy. W trybie „Comfort” zachowanie pojazdu waha się od neutralnego do lekkiej podsterowności. W trybie „Sport”, GLC43 4MATIC Coupé zachowuje się znacznie bardziej dynamicznie z ograniczonym kołysaniem dzięki twardszej sztywności sprężyn. Tryb „Sport Plus” zapewnia jeszcze większą zwinność i zdolności w zakrętach dzięki różnym sztywnościom sprężyn na przedniej i tylnej osi.
Podczas nagłych zmian obciążenia, szybkiego pokonywania zakrętów, intensywnego przyspieszania czy mocnego hamowania, sztywność sprężyn automatycznie zwiększa się na przedniej lub tylnej osi. To skutecznie redukuje kołysanie i przechylanie, stabilizując pojazd.
Adaptacyjna regulacja tłumienia również występuje w konfiguracji specyficznej dla modelu i oferuje wybór pomiędzy trzema trybami: „Comfort”, „Sport” i „Sport Plus”. To zapewnia szerszy zakres między wysokim poziomem komfortu podczas długich podróży a sportową dynamiką jazdy.
Dzięki zawieszeniu AIR BODY CONTROL, GLC43 4MATIC Coupé nadaje się również do okazjonalnych wypraw w teren: poziom pojazdu nie tylko jest na stałe ustawiony na stałej wysokości, ale można go również zwiększyć za pomocą jednego przycisku dla większego prześwitu – nawet podczas jazdy. Głębokość brodzenia wynosząca 300 mm oraz kąt natarcia 19,8 stopni i kąt zejścia 20,8 stopni świadczą o możliwości terenowych SUV-a Coupé. Nadaje się również do holowania: ma maksymalną udźwig holowniczy wynoszącą 2460 kg.
Przewaga tylnych kół i zwinność: AMG Performance 4MATIC
Standardowy napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC łączy optymalną przyczepność, charakterystyczną dla AMG dynamikę jazdy i maksymalną przyjemność z jazdy. System charakteryzuje się przewagą momentu obrotowego na tylną oś wynoszącą 31 procent na przedniej osi i 69 procent na tylnej osi. Taki układ zapewnia większą dynamikę pojazdu oraz wyższe przyspieszenie boczne na drodze, a także poprawioną przyczepność, wykorzystując dynamiczny rozkład obciążenia na tylną oś, który występuje podczas przyspieszania, aby dostarczyć więcej momentu obrotowego na tył. Wielotarczowe sprzęgło o działaniu blokującym 50 Nm gwarantuje wykorzystanie potencjału połączenia tarciowego wszystkich czterech kół, szczególnie na śniegu i lodzie. Na nawierzchniach o różnym poziomie przyczepności, napęd na wszystkie koła reaguje poprzez celowe wprowadzenie hamulca na jednym kole, aby także zapewnić optymalną przyczepność w takich sytuacjach.
Charakterystyki na wyciągnięcie ręki: AMG DYNAMIC SELECT
Dzięki pięciu trybom przekładni DYNAMIC SELECT: Eco, Comfort, Sport, Sport Plus i Individual, charakterystyka GLC43 4MATIC Coupé może być dostosowana do indywidualnych preferencji na wyciągnięcie ręki. Szeroki zakres rozciąga się od efektywnego i komfortowego po niezwykle sportowy. Zmienia to kluczowe parametry, takie jak reakcja silnika, skrzyni biegów, zawieszenia i układu kierowniczego. Niezależnie od trybów przekładni DYNAMIC SELECT, kierowca ma możliwość naciśnięcia przycisku „M”, aby przełączyć się bezpośrednio na tryb manualny, w którym zmiany biegów są wykonywane wyłącznie za pomocą łopatek zmiany biegów na kierownicy.
Tryby przekładni DYNAMIC SELECT „Sport” i „Sport Plus” są jeszcze bardziej skonfigurowane pod kątem dynamiki jazdy w GLC43 4MATIC Coupé niż w modelach produkcyjnych. To dzięki bardziej zwinnej, bezpośredniej charakterystyce przyspieszenia oraz bardziej emocjonującym zmianom biegów z krótszymi czasami zmiany, funkcją podwójnego sprzęgła i wyłączeniem cylindrów. Wyższa prędkość obrotowa na biegu jałowym również umożliwia jeszcze szybsze ruszenie i przyspieszenie z miejsca.
Aby zwiększyć efektywność, w trybie „Eco” funkcja ECO start/stop oraz funkcja płynięcia redukują zużycie paliwa: gdy kierowca zwalnia pedał przyspieszenia w zakresie prędkości pomiędzy 60 a 160 km/h, sprzęgło zostaje rozłączone, a silnik odłączony od układu napędowego. Elektronika redukuje prędkość obrotową silnika do poziomu jałowego, a opór jazdy zmniejsza się dzięki sile sprężania i tarcia silnika w trybie biegu luzem.
Tryb „Comfort” zapewnia szczególnie wygodną jazdę. Aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo jazdy także w tym trybie, siły sprężyn i tłumienie są natychmiast dostosowywane, na przykład w przypadku nagłych manewrów.
Bezpośrednie i z wyraźnym feedbackiem: kierownica sportowa wrażliwa na prędkość
Kierownica sportowa wrażliwa na prędkość ma zmienny współczynnik w GLC43 4MATIC Coupé. Wyróżnia się precyzyjnym, wysokiej jakości feedbackiem. Wspomaganie siły kierownicy regulowane jest w dwóch trybach: „Comfort” lub „Sport”. Odpowiednie cechy są automatycznie aktywowane w zależności od wybranego trybu przekładni DYNAMIC SELECT lub mogą zostać spersonalizowane w trybie „Individual”.
Duży system hamulcowy z wentylowanymi wewnętrznie tarczami hamulcowymi skutecznie i szybko spowalnia wydajnego SUV-a Coupé. Na przedniej osi zamontowane są perforowane tarcze o rozmiarze 360 x 36 mm z 4-tłoczkowymi stałymi zaciskami oraz oznaczeniem AMG, podczas gdy na tylnej osi znajdują się tarcze o rozmiarze 320 x 24 mm z 1-tłoczkowymi stałymi zaciskami.
Systemy wspomagające, takie jak Aktywny Asystent Hamowania, Asystent Przeciwwiatrowy, Asystent Świateł, ATTENTION ASSIST czy ESP® Curve Dynamic Assist poprawiają standardowe bezpieczeństwo na pokładzie. Komfort i bezpieczeństwo można dodatkowo zwiększyć dzięki dodatkowym systemom wspomagania kierowcy.
Sportowy i charakterystyczny: design zewnętrzny
Widok z przodu GLC43 4MATIC Coupé ukazuje jego niezależny charakter, z diamentową atrapą chłodnicy z chromowanymi wstawkami i żaluzją w czarnym połysku oraz wstawką w chromie i oznaczeniem AMG w błyszczącym chromie. Sportowo wyraziste wloty powietrza w przednim zderzaku AMG mają srebrne wstawki. Poniżej, srebrna chromowana osłona przedniego splitter’a zapewnia optymalny przepływ powietrza do modułów chłodzących.
W porównaniu do GLC43 4MATIC, słupek A ma bardziej płaski kąt nachylenia. Niski dach harmonijnie wpasowuje się w bok pojazdu, podkreślając sylwetkę coupé. Zestawienie wysokiej linii okien i szerokich barków nadaje GLC Coupé dynamiczny wygląd.
Wysokopółkowe, lśniące na czarno 48,3 cm (19-calowe) lekkie felgi AMG z pięcioma podwójnymi szprychami dominują w widoku bocznym. Opony w rozmiarach 235/55 R 19 na 8,0 J x 19 z przodu i 255/50 R 19 na 9,0 J x 19 z tyłu podkreślają mocny wygląd. Opcjonalnie dostępne są inne kombinacje i wzory, aż po 21-calowe felgi w dwukolorowym designie.
Tył również prezentuje charakterystyczne akcenty i emanuje sportową estetyką z chromowanymi elementami końcówki wydechu w stylu czterorurowym. Tylna osłona AMG ma srebrno-chromowane wykończenie. Wąskie, podzielone światła tylne i ostry spojler podnoszą linię designu, która po raz pierwszy została zaprezentowana w Coupé klasy S i kontynuowana przez wszystkie modele coupé z Mercedes-AMG. Tylne okno pozbawione jest wycieraczki, ponieważ strumień powietrza nie opada aż do spoilej, co oznacza, że woda nie osiada na tylnym oknie.
Sportowe cechy: design wnętrza
Wnętrze wzmacnia konsekwentnie dynamiczny charakter z licznymi specjalnie zaprojektowanymi detalami. Połączenie kolorów sportywnego, funkcjonalnego czarnego z czerwonymi akcentami jest charakterystycznym elementem. Aluminium o podłużnym usłojeniu podkreśla sportowe aspiracje. Wielofunkcyjna sportowa kierownica z czarnej skóry z czerwonymi kontrastującymi szwami i płaskim dolnym odcinkiem jest idealnie dopasowana do wyrazistego stylu jazdy.
Kierowca i pasażer z przodu cieszą się bezpieczną pozycją w sportowych fotelach nawet podczas szybkiej jazdy, dzięki lepszemu wsparciu bocznemu. Tapicerka w czarnym skórze ARTICO/mikrofibrze DINAMICA ma własny układ tapicerki foteli oraz czerwone przeszycia. W celu dopasowania do designu foteli, panele środkowe drzwi również są stylizowane z tego samego materiału. Dzięki temu standardowe czerwone pasy bezpieczeństwa designo również wkomponowują się w całość. Z dwiema dużymi, okrągłymi tarczami oraz centralnym kolorowym wyświetlaczem wielofunkcyjnym o przekątnej 5,5 cala (13,97 cm), zestaw wskaźników AMG umieszcza wszystkie ważne informacje w polu widzenia kierowcy. Wyświetlacz ECO wspiera oszczędny styl jazdy. Tarczom o wyglądzie w szachownicę oraz charakterystycznej typografii nadają szczególnie sportowy akcent. Klienci z pasją do sportów motorowych z radością zauważą RACE TIMER, który umożliwia rejestrowanie czasów okrążeń na zamkniętych torach.
Elastyczne i przestronne: warunki przestrzenne
Pomimo swojej sportowości, dynamiczny nowicjusz imponuje również praktycznymi zaletami. Z pojemnością od 491 do 1400 litrów, bagażnik prowadzi w tym segmencie rynku. Składane tylne oparcia, które mają stosunek 40:20:40, umożliwiają różnorodne konfiguracje dla szczególnie długich lub dużych bagaży. A dostępność przestrzeni zarówno z przodu, jak i z tyłu jest porównywalna z GLC43 4MATIC pod względem poziomu komfortu. Wysokość wejścia, szerokość w ramionach, szerokość w łokciach i przestrzeń na nogi są takie same.
Bogate: funkcje infotainment
Standardowy sprzęt infotainment w GLC43 4MATIC Coupé obejmuje system Audio 20 CD z wyświetlaczem o przekątnej 7 cali (17,8 cm), Frontbass, funkcję głośnomówiącą Bluetooth®, strumieniowe przesyłanie audio oraz dwa porty USB. Opcjonalnie dostępny Garmin® MAP PILOT z Live Traffic rozszerza Audio 20 CD w pełnoprawny system nawigacyjny z wbudowanym unikanie korków w systemie elektrycznym pojazdu. Oprogramowanie nawigacyjne i dane mapowe dostarczane są na karcie SD.
Po zainstalowaniu systemu COMAND Online kolorowy wyświetlacz multimedialny charakteryzuje się ekranem o przekątnej 8,4 cala (21,3 cm) i ma jeszcze wyższą rozdzielczość. Umożliwia również opcjonalne cyfrowe odbieranie telewizji/radia oraz oferuje wiele innych funkcji, w tym szybkie nawigowanie z dysku twardego, automatyczne unikanie zatorów dzięki aktualnym i dokładnym informacjom o ruchu Live Traffic, zintegrowaną funkcjonalność hotspotu WLAN oraz system kontroli głosowej LINGUATRONIC.
Muzyczna przyjemność na poziomie sali koncertowej jest możliwa dzięki opcjonalnemu systemowi dźwiękowemu Burmester®. Obsługuje on 9-kanałowy wzmacniacz DSP, 13 głośników i moc systemu wynoszącą 590 watów.
Osobisty asystent: Mercedes me connect
W GLC43 4MATIC Coupé dostępne jest również Mercedes me connect. Oprócz standardowych funkcji, takich jak system awaryjnego wezwania Mercedes-Benz, pomoc w przypadku wypadku, pomoc w przypadku awarii lub obsługa posprzedażowa, Remote Online (standard w przypadku COMAND Online) oferuje liczne funkcje komfortowe przez aplikację Mercedes me lub portal Mercedes me, na przykład kontrolę ogrzewania postojowego, blokowanie i odblokowywanie pojazdu czy uzyskiwanie różnych informacji, takich jak stan licznika, poziom paliwa czy zasięg.