Trzecia generacja Caymana została zaprezentowana w 2016 roku, a do jej nazwy dodano oznaczenie 718, aby uhonorować chwalebne dni zwycięstw w wyścigu Targa Florio.
W historii sportów motorowych Porsche było kilka znaczących zwycięstw, a te z lat 1959 i 1960 w wyścigu Targa Florio były jednymi z nich. Zwycięski samochód wyścigowy 917 był lekkim roadsterem z silnikiem czterocylindrowym. Później, w 1996 roku, gdy niemiecki producent sportowych samochodów wprowadził model Boxster, wykorzystał go jako krok do modelu, który uratował markę w połowie lat 90. Następnie dodano do pojazdu stały dach i nazwano go Cayman, który nie rozpoczął zbyt dobrze z powodu światowego kryzysu finansowego, ale ostatecznie zyskał wielu fanów. Nie był tak szybki jak 911, ale był bardziej zrównoważony, co pozostało jego cechą nawet w trzeciej generacji wprowadzonej w 2016 roku. Co więcej, nowy model opierał się na tym samym podwoziu co jego poprzednik, choć z kilkoma istotnymi modyfikacjami. Miał przednie zawieszenie przejęte z 911 Carrera, podczas gdy tylne zawieszenie zostało przestrojone.
Na przodzie, Porsche 718 Cayman z 2016 roku miał nową parę reflektorów z czterema blokami LED dla świateł dziennych i lampami bi-ksenonowymi dla świateł drogowych i mijania, z opcją pełnych LEDów. Dodatkowo, producent dodał drugi zestaw lamp zintegrowanych w bocznych wlotach na dolnej część zderzaka, które pełniły funkcję świateł parkingowych i kierunkowskazów. Pomiędzy nimi znalazł się trapezoidalny wlot powietrza dla lepszego chłodzenia.
Dzięki niskoprofilowej sylwetce, Cayman zaimponował klientom niskim współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym zaledwie 0,27, co pozwalało mu gładko poruszać się w powietrzu. Całkowita długość samochodu wzrosła jedynie o 5 milimetrów z powodu lekko wydłużonego przedniego zderzaka. Aby lepiej dostarczać powietrze do komory silnikowej, producent zainstalował przeprojektowane progi boczne, które pomogły w tym zadaniu oraz skierowały strumień powietrza do pionowych wlotów powietrza za drzwiami. Z tyłu, duża klapa bagażnika, posiadająca szerokie tylne okno, była nachylona ku dołowi, co przyczyniło się do doskonałego współczynnika aerodynamicznego. Za nią Porsche dodało skrzydło, które mogło być uruchamiane lub chowane w zależności od prędkości. Kierowcy mogli również aktywować je ręcznie. Obok znajdowały się nowe lampy tylne LED z czterema czerwonymi blokami LED dla świateł hamowania, umiejscowionymi pomiędzy kierunkowskazami a światłami parkingowymi. Pod tylnym zderzakiem, 718 Cayman miał trapezoidalny, środkowo-montowany wydech.
Porsche wiedziało, że jego klienci oczekują doskonale wykonanych wnętrz, dlatego skupiło się na tym aspekcie. Zapewniło im jakość na poziomie 911 pod względem materiałów, dopasowania i wykończenia. Deska rozdzielcza miała przeprojektowane, zaokrąglone nawiewy z płaskim dolnym obszarem otoczonym srebrnymi detalami. Przed kierowcą znajdował się trójdialowy zestaw wskaźników z indywidualnymi podzespołami, gdzie obrotomierz był na pierwszym planie, a po jego bokach znajdowały się okrągły kolorowy wyświetlacz o przekątnej 4,6 cala po prawej stronie oraz prędkościomierz po lewej. Centralna konsola mieściła siedmiocalowy ekran dotykowy dla standardowego systemu infotainment, z opcją nawigacji, a poniżej znajdowała się grupa przycisków do jego obsługi. Ponieważ 718 Cayman został zaprojektowany jako sportowy samochód do codziennego użytku, musiał mieć wygodne fotele. W rezultacie Porsche zainstalowało zestaw foteli z wysokimi boczkami, obitych sztuczną skórą.
Jednak wielu klientów narzekało na silnik. Choć był mocniejszy niż ten z poprzedniej generacji, był silnikiem typu flat-four, a nie flat-six. Ale Porsche obiecało im, że wkrótce go pokochają. Dzięki zmiennej geometrii turbiny (VTG), silnik o pojemności dwóch litrów dostarczał maksymalny moment obrotowy już od około 1900 obrotów na minutę, co było świetną wiadomością. Ponadto miał lepszą wydajność paliwową niż druga generacja Caymana. Jednak, podobnie jak 781C, model 782C (kod fabryczny dla 718 Caymana) był standardowo wyposażony w sześciobiegową skrzynię manualną, podczas gdy siedmiobiegowa automatyczna skrzynia PDK (z podwójnym sprzęgłem) była dostępna na liście opcji.
Czwarta, zmodernizowana generacja sportowego coupé z silnikiem umieszczonym za plecami ma bardziej wyrazisty, atletyczny i efektywny wygląd. Zaledwie kilka tygodni po debiucie nowego modelu 718 Boxster, nowy Porsche 718 Cayman rozszerza tę nową serię modeli.
W Porsche 718 Cayman zastosowano te same czterocylindrowe silniki typu boxerskiego z turbodoładowaniem, co w 718 Boxster. Dzięki temu coupé i roadster mają po raz pierwszy identyczną moc silnika. W wersji podstawowej model debiutuje w Chinach z mocą 184 kW (250 hp). W pozostałych krajach 718 Cayman generuje 220 kW (300 hp) z dwóch litrów pojemności. Model S nie uległ zmianom. Na całym świecie 718 Cayman S osiąga moc 257 kW (350 hp) przy pojemności silnika wynoszącej 2,5 litra.
Ogromny moment obrotowy nowych silników w Porsche 718 Cayman obiecuje radość z jazdy i zwinność nawet przy niskich obrotach. Wyposażony w wersję silnika o pojemności dwóch litrów przeznaczoną dla Chin, 718 Cayman osiąga moment obrotowy wynoszący 310 Nm przy prędkościach od 1850 do 5000 obr/min. Wersja o mocy 220 kW (300 hp) z silnikiem czterocylindrowym dla pozostałych rynków osiąga moment obrotowy 380 Nm, dostępny w przedziale od 1950 do 4500 obr/min. Silnik 2,5-litrowy w modelu 718 Cayman S wyposażony jest w turbosprężarkę z zmienną geometrią turbiny (VTG), technologię dotąd stosowaną wyłącznie w modelu 911 Turbo. W 718 Cayman S turbosprężarka VTG posiada dodatkowo zawór upustowy po raz pierwszy. Dostarcza ona do 420 Nm (dodatkowe 50 Nm) do wału korbowego przy prędkościach silnika od 1900 do 4500 obr/min. Dla kierowcy oznacza to jeszcze lepszy moment obrotowy we wszystkich zakresach prędkości silnika. 718 Cayman z PDK i opcjonalnym pakietem Sport Chrono przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy (5,4 sekundy w Chinach). Model 718 Cayman S osiąga ten wynik w 4,2 sekundy. Maksymalna prędkość 718 Caymana wynosi 275 km/h (260 km/h w Chinach), a 718 Cayman S osiąga 285 km/h.
Nowe ustawienia podwozia dla większej precyzji i stabilności bocznej
W zakresie dynamiki jazdy nowe modele Porsche 718 Cayman podążają śladami klasycznych samochodów 718. Dzięki swojej wyjątkowej zwinności, historyczne sportowe samochody z silnikiem umieszczonym za plecami wygrały liczne wyścigi w latach 50. i 60. XX wieku, takie jak Targa Florio i Le Mans. Boczna sztywność i prowadzenie kół zostały poprawione w całkowicie przestrojonym podwoziu 718 Caymana; sprężyny i stabilizatory zaprojektowano jako sztywniejsze, a strojenie amortyzatorów zostało zmodyfikowane. Kierownica, która została skonfigurowana o dziesięć procent bardziej bezpośrednio, zwiększa zwinność i radość z jazdy. Tylne koła, które są szersze o pół cala, w połączeniu z nowym rodzajem opon, skutkują zwiększonym potencjałem siły bocznej, a zatem większą stabilnością podczas pokonywania zakrętów.
Opcje dotyczące dynamiki jazdy, takie jak pakiet Sport Chrono i Porsche Torque Vectoring (PTV), pozwalają na dalszą personalizację sportowego charakteru Porsche 718 Cayman. Kolejną dostępną opcją jest PASM z obniżeniem wysokości prześwitu o 10 mm, a dodatkowo w modelu S po raz pierwszy sportowe zawieszenie PASM z obniżeniem o 20 mm. Jak w innych sportowych modelach Porsche, pakiet Sport Chrono może być regulowany za pomocą przełącznika programu na kierownicy. Obok wcześniejszych ustawień „Normal”, „Sport” i „Sport Plus” znajduje się program „Indywidualny”, który umożliwia przywołanie wcześniej zaprogramowanych, indywidualnych ustawień dla różnych systemów.
Z uwagi na większe możliwości osiągów, zastosowano teraz silniejsze układy hamulcowe z przednimi tarczami hamulcowymi o średnicy 330 mm i tylnymi o średnicy 299 mm. 718 Cayman zyskał system hamulcowy, który wcześniej był używany w modelu Cayman S. Z kolei 718 Cayman S korzysta z czterotłoczkowych zacisków hamulcowych 911 Carrera z tarczami hamulcowymi o grubości 6 mm na osi przedniej.
Wyrazisty design dla bardziej muskularnego wyglądu
Postępy w projektowaniu nowego Porsche 718 Cayman są równie wszechstronne, co te dotyczące jego technologii: napięte proporcje, wyraźne wloty powietrza z przodu i boku oraz niskie profile boczne podkreślają podwyższoną dynamikę. Przód ma znacznie ostrzejszy kształt, co sprawia, że pojazd wydaje się szerszy i bardziej męski. Ultra-cienkie światła z przodu nad wlotami powietrza, które zawierają światła parkingowe i kierunkowskazy, dodatkowo wzmacniają to wrażenie. Z przodu 718 Caymana znajdują się znacznie większe wloty powietrza i bi-ksenonowe reflektory w nowym designie z zintegrowanymi LED-ami do jazdy dziennej. Reflektory LED z czteropunktowymi światłami dziennymi są dostępne jako nowa opcja. Z boku nowego sportowego coupé ukazują się wyraziste nadkola i progi. Przeprojektowany tył samochodu wygląda znacznie szerszy dzięki akcentującej listwie w wysokim połysku czarnym z zintegrowanym znakiem Porsche pomiędzy światłami tylnymi. Światła tylnie zostały całkowicie przeprojektowane i wyróżniają się technologią trójwymiarową oraz czterema punktami hamulcowymi, które wydają się unosić w powietrzu.
Przeprojektowane wnętrze i PCM w standardzie
Wewnątrz widoczne są zmiany zarówno w Porsche 718 Cayman, jak i 718 Boxster. Górna część deski rozdzielczej, w tym nawiewy, jest nowa. Wprowadzono nową sportową kierownicę w stylu 918 Spyder, a także rozszerzone opcje łączności, które teraz są standardem w kabinie 718, wraz z systemem Porsche Communication Management (PCM). Przygotowanie do telefonu komórkowego, interfejsy audio i pakiet dźwiękowy o mocy 150 watów to wszystko standardowe elementy. Opcje rozszerzenia PCM są dostępne. Moduł Connect na przykład zawiera specjalne rozszerzenia dla smartfonów, takie jak port USB, Apple CarPlay oraz Porsche Car Connect. Inną dostępną opcją jest moduł nawigacyjny z obsługą głosową, który umożliwia łatwe wprowadzanie destynacji podróży. Jeśli wybierze się moduł Connect Plus, można go rozszerzyć o informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Kierowcy mogą też korzystać z dodatkowych, kompleksowych usług za pośrednictwem swoich smartfonów, w tym aplikacji Porsche Connect oraz Porsche Car Connect.