Porsche zaprezentowało model 718 Cayman, oznaczony kodem fabrycznym 782C w 2016 roku, co było rewolucją w historii tego modelu dzięki nowemu, turbodoładowanemu silnikowi czterocylindrowemu.
Dla fanów marki nazwa 718 miała szczególne znaczenie. Była to etykieta używana przez Porsche, które wygrało wyścig Targa Florio w 1959 i 1960 roku. Następnie, producent stworzył kolejny samochód wyścigowy noszący tę samą nazwę, zdobywając dwa pierwsze miejsca w dramatycznym wyścigu 24 godzin LeMans w 1970 roku, kiedy tylko siedem pojazdów ukończyło rywalizację, a podium uzupełniło inne Porsche, model 908. W związku z tym producent musiał bardzo ostrożnie podchodzić do nadania tej chwalebnej nazwy serii Boxster/Cayman, którą wypuścił w 2016 roku. W tym celu wykorzystano to, co najlepiej sprawdziło się w poprzedniej generacji tych pojazdów, oznaczonych kodami fabrycznymi 981 i 981C, dodając nowe lub ulepszone elementy, by stworzyć nowy samochód. Chociaż nadal wykorzystywano tę samą konstrukcję podwozia, nowy model miał niemal wszystkie panele karoserii wymienione. Dodatkowo, układ zawieszenia został zapożyczony z modelu 911 z przodu i dostosowany do tylnego osprzętu. W przeciwieństwie do Boxstera, który był roadsterem, Cayman był prawdziwym sportowym samochodem na cztery pory roku, noszącym DNA Porsche.
Z przodu producent wprowadził nowe reflektory z technologią bi-ksenonową oraz cztery zintegrowane bloki LED do świateł dziennych. Były one standardowe, a klienci mogli je opcjonalnie wymienić na w pełni LEDowe. Niżej, w bocznych wlotach powietrza, producent umieścił smukłe kierunkowskazy i dodatkowe światła do jazdy dziennej. Te elementy flankowały trapezoidalny wlot powietrza, który był potrzebny do dodatkowego chłodzenia. Warto wspomnieć, że wszystkie te wloty były funkcjonalne.
Model 2016 Porsche 718 Cayman S (982C) miał identyczny rozstaw osi jak jego poprzednik, ale długość pojazdu zwiększono o 5 milimetrów. Z profilu, sportowy samochód z silnikiem umieszczonym z tyłu, charakteryzował się przekształconymi progami, które wprowadzały więcej powietrza do komory silnikowej przez wloty umiejscowione za drzwiami. W przeciwieństwie do swojego roadsterowego odpowiednika, 718 Boxster, coupe miało zaokrąglony dach opadający w kierunku tyłu pojazdu. Szeroka klapa tylna z dużym tylnym oknem tworzyła przestronną kabinę. W tylnej części Porsche zainstalowało nowe LEDowe lampy tylne, które miały poziomą linię dla świateł hamulcowych umiejscowionych między kierunkowskazami a światłami parkingowymi. Jako ostatni akcent, model 718 Cayman z 2016 roku posiadał wysuwane skrzydło z tyłu, a pod nim umieszczono literę Porsche.
Porsche stworzyło wysokiej jakości wnętrze dla modelu 718 Cayman S. Dwie osoby mogły usiąść na wysoko wyprofilowanych fotelach, pokrytych sztuczną skórą. Między nimi producent zainstalował wąski środkowy panel, na którym umieszczono kilka przycisków do różnych systemów samochodu. Przed kierowcą znajdowała się nowa deska rozdzielcza z trzema wskaźnikami, z obrotomierzem na czołowej pozycji. Oprócz niego, po prawej stronie znajdował się okrągły, 4.6-calowy wyświetlacz kolorowy, który pokazywał informacje o nawigacji oraz inne dane zbierane z komputera pokładowego. Na centralnym panelu, standardowy siedmiocalowy ekran dotykowy systemu informacyjno-rozrywkowego PCM (Porsche Communication Management) wspierał Apple CarPlay, ale nie wspierał Android Auto.
Za kabiną Porsche zainstalowało nowy silnik turbo doładowany o pojemności 2.5 litra, z konstrukcją typu flat-four, sparowany ze sześciobiegową skrzynią manualną lub siedmiobiegową automatyczną (dual-clutch). Producent musiał zastosować to rozwiązanie techniczne, aby zapewnić większą moc niż w poprzedniej generacji Cayman S, jednocześnie spełniając normy emisji Euro 6 obowiązujące w Europie. Aby zatrzymać nowy model, Porsche zainstalowało układ hamulcowy z modelu 911 Carrera.
Czwarta, odnowiona generacja sportowego coupé z silnikiem umieszczonym centralnie ma bardziej wyrazisty, atletyczny i efektywny wygląd. Zaledwie kilka tygodni po debiucie nowego modelu 718 Boxster, nowy Porsche 718 Cayman poszerza gamę nowych modeli.
W Porsche 718 Cayman zastosowano te same nowe silniki czterocylindrowe typu bokser z turbodoładowaniem, co w 718 Boxster. Dzięki temu, coupé i roadster mają po raz pierwszy identyczną moc silnika. Wersja podstawowa wchodzi na rynek w Chinach z mocą 184 kW (250 KM). W pozostałych krajach, 718 Cayman osiąga moc 220 kW (300 KM) z pojemności dwóch litrów. W modelu S nie wprowadzono zmian. Na całym świecie 718 Cayman S oferuje moc 257 kW (350 KM) przy pojemności 2,5 litra.
Ogromny moment obrotowy nowych silników w Porsche 718 Cayman obiecuje radość z jazdy i zwinność nawet przy niskich obrotach. Wersja z silnikiem o pojemności dwóch litrów przeznaczona dla Chin generuje moment obrotowy 310 Nm przy prędkościach od 1,850 do 5,000 obrotów na minutę. Wersja 220 kW (300 KM) silnika czterocylindrowego z turbosprężarką dla innych rynków osiąga moment obrotowy 380 Nm, który jest dostępny w zakresie od 1,950 do 4,500 obrotów na minutę. Silnik 2.5-litra w modelu 718 Cayman S wyposażony jest w turbosprężarkę o zmiennej geometrii wirnika (VTG), technologię dotychczas używaną wyłącznie w modelu 911 Turbo. W 718 Cayman S, ładowarka VTG zawiera dodatkowo zawór upustowy po raz pierwszy. Dostarcza do 420 Nm (dodatkowe 50 Nm) do wału korbowego przy prędkościach silnika od 1,900 do 4,500 obrotów na minutę. Dla kierowcy oznacza to jeszcze lepszy moment obrotowy w każdym zakresie obrotów silnika. 718 Cayman z PDK i opcjonalnym pakietem Sport Chrono przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4.7 sekundy (5.4 sekundy w Chinach). 718 Cayman S osiąga tę prędkość w 4.2 sekundy. Maksymalna prędkość 718 Cayman wynosi 275 km/h (260 km/h w Chinach), podczas gdy 718 Cayman S osiąga 285 km/h.
Nowe strojenie zawieszenia dla większej precyzji i lepszej stabilności bocznej
Pod względem dynamiki jazdy, nowe modele Porsche 718 Cayman nawiązują do klasycznych modeli 718. Dzięki swojej znakomitej zwinności, historyczne sportowe auta ze średnio umieszczonym silnikiem wygrały liczne wyścigi w latach 50. i 60., takie jak Targa Florio i Le Mans. Stabilność boczna i prowadzenie kół poprawiono w całkowicie dostosowanym zawieszeniu 718 Cayman; sprężyny i stabilizatory zostały zaprojektowane jako sztywniejsze, a strojenie amortyzatorów zostało zmienione. Kierownica, która została skonfigurowana jako o 10% bardziej bezpośrednia, zwiększa zwinność i radość z jazdy. Tylne koła, szersze o pół cala, w połączeniu z nowymi oponami, zwiększają potencjał siły bocznej, a tym samym zapewniają większą stabilność podczas pokonywania zakrętów.
Opcje dotyczące dynamiki jazdy, takie jak pakiet Sport Chrono i Porsche Torque Vectoring (PTV), pozwalają dodatkowo dostosować sportowy charakter 718 Cayman. Inną opcją jest PASM z obniżeniem wysokości jazdy o 10 milimetrów, a w modelu S po raz pierwszy z PASM sportowym zawieszeniem z obniżeniem o 20 milimetrów. Jak w innych sportowych modelach Porsche, pakiet Sport Chrono można dostosować za pomocą przełącznika programów na kierownicy. Uzupełniając wcześniejsze ustawienia „Normal”, „Sport” i „Sport Plus”, dodano program „Indywidualny”, który pozwala na wywołanie wcześniej zaprogramowanych indywidualnych ustawień dla różnych systemów.
Z powodu większych możliwości osiągów, zastosowano mocniejsze układy hamulcowe z tarczami hamulcowymi o średnicy 330 milimetrów z przodu i 299 milimetrów z tyłu. 718 Cayman ma teraz układ hamulcowy, który wcześniej był używany w modelu Cayman S. Natomiast 718 Cayman S wykorzystuje czterotłokowe zaciski z modelu 911 Carrera z tarczami hamulcowymi o grubości 6 milimetrów na osi przedniej.
Wyrazisty design dla bardziej muskularnego wyglądu
Postępy w designie nowego Porsche 718 Cayman są równie wszechstronne jak te dotyczące technologii: napięte proporcje, wyraźne wloty powietrza z przodu i po bokach oraz niska sylwetka podkreślają wzrost dynamiki. Przód ma znacznie ostrzejszy profil, co nadaje mu szerszy i bardziej męski wygląd. Ekstremalnie smukłe przednie światła nad wlotami powietrza, które zawierają światła parkingowe i kierunkowskazy, dodatkowo wzmacniają to wrażenie. Z przodu 718 Cayman znajdują się znacznie większe wloty powietrza oraz bi-ksenonowe reflektory w nowym designie z zintegrowanymi światłami dziennymi LED. Jako nowa opcja dostępne są reflektory LED z czteropunktowymi światłami dziennymi. Z boku, nowe sportowe coupé ujawnia swoje wyraziste nadkola i progi. Przebudowany tył wygląda znacznie szerszy dzięki pasek akcentującemu w wysokim połysku czerni z zintegrowanym logo Porsche między światłami tylnymi. Światła tylne zostały całkowicie przeprojektowane i wyróżniają się technologią trójwymiarową oraz czterema miejscami hamulcowymi, które wydają się unosić w powietrzu.
Przebudowane wnętrze i PCM w standardzie
Wewnątrz widać zmiany zarówno w modelu Porsche 718 Cayman, jak i 718 Boxster. Górna część panelu deski rozdzielczej, w tym kratki wentylacyjne, jest nowa. Nowa sportowa kierownica w stylu 918 Spyder oraz rozbudowane opcje łączności zostały teraz dodane do kokpitu 718, w tym Porsche Communication Management (PCM) jako standard. W standardzie znajdują się przygotowanie do telefonu komórkowego, interfejsy audio oraz pakiet dźwiękowy 150-watowy Sound Package Plus. Dostępne są opcje rozszerzenia PCM. Moduł Connect, na przykład, zawiera specjalne rozszerzenia dla smartfonów, takie jak port USB, Apple CarPlay i Porsche Car Connect. Inną dostępną opcją jest moduł nawigacyjny z kontrolą głosową, który ułatwia wpisywanie celów podróży. Jeśli wybierze się moduł Connect Plus, można go rozszerzyć o informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Kierowcy mogą również korzystać z dodatkowych, rozbudowanych usług za pomocą swojego smartfona, w tym aplikacji Porsche Connect i Porsche Car Connect App.