Departament motorsportowy Porsche wziął standardowego Caymana, pozbawił go wszystkiego, co uznał za zbędne w legalnym samochodzie wyścigowym, i stworzył Caymana GT4.
Z wystarczającą mocą, aby dotrzymać kroku supersamochodom, wersja GT4 Caymana była wyposażona w odpowiednie elementy, które czyniły go udanym partnerem na torze wyścigowym. Dodatkowo, napędzał go osłabiony silnik z modelu 911, był lżejszy i mógł przekroczyć prędkość 180 mph. Jednak producent uznał, że samochód musi zapewniać wystarczający komfort dla swoich klientów, dodając kilka opcji. Istniał jednak jeden istotny szczegół, który przyciągał klientów szukających sportowego samochodu o wysokich osiągach. Porsche dostroiło i testowało Caymana GT4 na słynnej północnej pętli Nürburgringu, gdzie samochód osiągnął znakomity czas 7 minut i 40 sekund, plasując go powyżej wielu innych pożądanych supersamochodów.
Porsche nie chciało, aby ta wersja Caymana przeszła niezauważona, więc wprowadziło znaczące zmiany w wyglądzie zewnętrznym. Z przodu samochód miał nowy dolny zderzak z trzema dużymi wlotami powietrza. W przeciwieństwie do innych modeli, boczne wloty nie miały poziomych listew, lecz zestaw diodowych świateł dziennego. Niżej, pod zderzakiem, Porsche dodało spojler dolny, który zwiększał siłę docisku. Rozciągał się on po bokach w kierunku nadkoli przednich. Na samochodzie znalazła się także para reflektorów bi-xenonowych z czarnymi obramowaniami, podobnych do tych z Boxstera Spydra z tej samej epoki. Co więcej, aluminiowa pokrywa silnika miała małą szczelinę w przedniej części, która była używana do odprowadzania gorącego powietrza z jednego z chłodnic samochodu.
Z profilu, Porsche Cayman GT4 z 2016 roku zaczynał pokazywać więcej swojego charakteru. Jego prześwit został obniżony o 30 mm w porównaniu do standardowych modeli. Za drzwiami producent zainstalował inne wloty powietrza, które pomagały w zasilaniu i chłodzeniu silnika. Standardowo zamontowano unikalne, 20-calowe obręcze ze stopów lekkich, ponieważ tylko one mogły pomieścić ogromne tarcze hamulcowe o średnicy 380 mm. Te zostały przeniesione z modelu 911 GT3, a klienci mogli zamówić zestaw ceramicznych hamulców kompozytowych Porsche o średnicy 410 mm z przodu i 390 mm z tyłu. Kolejnym istotnym ulepszeniem wizualnym był regulowany tylny spojler zamontowany za lekką klapą bagażnika. Pod tylnym zderzakiem Porsche zainstalowało sportowy układ wydechowy, który również cieszył uszy entuzjastów motorsportu.
W środku klienci byli witani kabiną pokrytą Alcantarą, zaczynając od kierownicy, przez deskę rozdzielczą, aż po sportowe fotele. Porsche oferowało parę ręcznie regulowanych foteli jako standard, z dwoma innymi opcjami: jedną z możliwością aż 18 elektrycznie regulowanych ustawień oraz stałym fotelem kubełkowym z włókna węglowego. Co więcej, ci, którzy szukali ekstremalnego samochodu wyścigowego, mogli zamówić fabrycznie zainstalowaną klatkę bezpieczeństwa. W centralnej konsoli znajdował się ekran dotykowy systemu informacyjno-rozrywkowego PCM, dostosowany do udzielania większej ilości informacji o samochodzie i czasach okrążeń. Aby zaoszczędzić na wadze, Cayman GT4 pozbył się standardowych klamek drzwiowych, które zastąpiono czerwonymi taśmami do ciągnięcia.
Za kabiną zainstalowano silnik typu flat-six o pojemności 3,8 litra, zapożyczony z modelu 911 Carrera S. Dostarczał on 385 PS (353 hp) na tylne koła za pomocą sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, wyposażonej w funkcję automatycznego redukowania obrotów. Dodatkowo standardowo montowano samoblokujący dyferencjał (22% przy przyspieszaniu i 27% przy hamowaniu silnikiem). W rezultacie, Cayman GT4 z 2016 roku mógł przyspieszyć od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w czasie 4.4 sekundy, a na słynnym Nürburgringu pokonał czasy osiągnięte przez znacznie potężniejsze pojazdy, takie jak Lamborghini Murcielago o mocy 640 PS (631 hp).
Cel: tor wyścigowy. Misja: czysta przyjemność z jazdy Porsche. Wprowadzając model Cayman GT4, Porsche po raz kolejny pokazuje swoje umiejętności w budowie wyjątkowych samochodów sportowych w każdej klasie pojazdów. Z debiutem na torze wyścigowym: Cayman GT4 to najlepszy model w swoim segmencie, osiągający czas okrążenia 7 minut i 40 sekund na Północnej Pętli Nürburgringu.
Samochody sportowe GT od Porsche ucieleśniają najbardziej pasjonującą więź między codziennym prowadzeniem a torami wyścigowymi, a tym samym wyrażają sportową esencję marki. Czterech na pięciu kierowców sportowych aut Porsche z klasyfikacją GT korzysta z nich również na torze. Cayman GT4 jasno manifestuje, że Porsche będzie nadal promować radykalne sportowe coupe z dwojgiem drzwi w przyszłości – samochody sportowe, które są rozwijane w dziale motorsportu w Weissach.
Chociaż silnik, podwozie, hamulce i aerodynamika Cayman GT4 są skonfigurowane z myślą o maksymalnej dynamice jazdy, model ten zachowuje wszechstronność typową dla dwuosobowych coupe Porsche. Napędzany jest silnikiem typu bokser o pojemności 3.8 litra i mocy 385 KM (283 kW), który pochodzi z silnika 911 Carrera S. Moc jest przekazywana za pomocą manualnej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach. Ta kombinacja pozwala Cayman GT4 przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 295 km/h. Średnie zużycie paliwa w cyklu NEDC wynosi 10,3 l/100 km.
Z przodu zawieszenie, aktywne systemy amortyzacji PASM (Porsche Active Suspension Management) z obniżoną o 30 mm wysokością prześwitu oraz układ hamulcowy są niemal w całości oparte na komponentach z 911 GT3. Strojenie auta pod kątem wysokiej wydajności sportowej obejmuje wszystkie systemy kontroli istotne dla dynamiki jazdy, takie jak Porsche Stability Management (PSM), Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechaniczną blokadą dyferencjału i dynamicznymi mocowaniami skrzyni biegów.
Wygląd zewnętrzny Cayman GT4 wyróżnia się na tle pokrewnych coupe z silnikiem umieszczonym z tyłu. Trzy charakterystyczne wloty powietrza z przodu oraz duże stałe tylne skrzydło świadczą o aerodynamicznej konstrukcji zaprojektowanej dla optymalnej wydajności. W razie potrzeby Cayman GT4 można jeszcze bardziej doposażyć w kierunku wydajności sportowej. W opcjach znalazł się ceramiczny układ hamulcowy PCCB z tarczami hamulcowymi o średnicy do 410 mm, pełne siedzenia kubełkowe wykonane z włókna węglowego, dedykowany pakiet Sport Chrono oraz pakiet Club Sport z klatką bezpieczeństwa, gaśnicą oraz sześciopunktowym pasem bezpieczeństwa dla kierowcy.
Wnętrze Cayman GT4 zaprojektowano tak, aby kierowca i pasażer z przodu mogli w pełni cieszyć się jazdą. Siedzą na sportowych fotelach obitych skórą i Alcantarą, które oferują bardzo dobre wsparcie boczne. Nowa sportowa kierownica GT4, dzięki swoim kompaktowym wymiarom, gwarantuje precyzyjną kontrolę i bezpośrednie odczucie kierownicy.
Jako sportowy samochód z silnikiem umieszczonym z tyłu i doskonały przykład dynamiki jazdy w swojej klasie, auto to nawiązuje do koncepcyjnej tradycji modeli 911 GT1, Carrera GT i 918 Spyder.
Silnik z 911 Carrera S
385 KM (283 kW) przy masie własnej 1 340 kg daje stosunek masy do mocy wynoszący 3,48 kg/KM, który stanowi podstawę imponujących osiągów Cayman GT4. Przy maksymalnym przyspieszeniu samochód osiąga prędkość 100 km/h w 4,4 sekundy.
420 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego w zakresie od 4 750 do 6 000 obr./min zapewnia dużą elastyczność, dzięki czemu Cayman GT4 może poruszać się z wyjątkową prędkością przy minimalnym wysiłku zmiany biegów. Silnik o pojemności 3.8 litra zawsze zapewnia łatwość w prowadzeniu najnowszego Caymana.
System dolotowy modelu Cayman dostarcza powietrze do silnika wolnossącego z bezpośrednim wtryskiem dzięki zoptymalizowanym wlotom powietrza. Boczki kierują część bocznego przepływu powietrza do otworów dolotowych przed tylną osią, co tworzy efekt wspomagający moc.
Aktywny asystent zmiany biegów: automatyczne zwiększenia obrotów silnika przy naciśnięciu przycisku
Kierowca może za pomocą dwóch przycisków na konsoli centralnej dostosować funkcje silnika dla jeszcze sportowej dynamiki. Jeden z nich aktywuje automatyczne zwiększenia obrotów przy redukcji biegów, co pozwala na lepsze dopasowanie prędkości obrotowej silnika podczas szybkich redukcji oraz optymalizację zmiany biegów. Drugi przycisk steruje klapami sportowego układu wydechowego między stonowanym tłumieniem a zredukowanym ciśnieniem wstecznym z pasjonującym dźwiękiem.
Wzmocniona sześciobiegowa skrzynia biegów i dynamiczne mocowania skrzyni biegów
Jako purystyczna maszyna do jazdy, Cayman GT4 dostępny jest wyłącznie z sześciobiegową skrzynią manualną. Cayman GT4 wyposażony jest w dwa dynamiczne mocowania skrzyni biegów, co zapewnia precyzyjne i stabilne prowadzenie w szybkich zakrętach. Przy dynamicznej jeździe mocowania są ustawiane na twarde, aby zapobiec ruchowi jednostki napędowej i jej wpływowi na zachowanie auta.
Moc silnika jest rozdzielana na dwa tylne koła za pomocą klasycznej mechanicznej blokady dyferencjału, która jest częścią Porsche Torque Vectoring (PTV). Efekt blokady wynosi 22 proc. w trakcji i 27 proc. w pchaniu. W PTV system poprawia reakcję na kierownicy i precyzję poprzez określone interwencje hamulcowe na tylnej osi po wewnętrznej stronie zakrętu.
Podwozie i hamulce
Imponujący czas okrążenia Cayman GT4 na Północnej Pętli Nürburgringu jest również zasługą nowego podwozia sportowego. Jest ono oparte na komponentach z 911 GT3 i zostało w pełni dostosowane.
Samochód ma również szerszy rozstaw kół z przodu o 13 mm i obniżoną wysokość prześwitu o 30 mm w porównaniu do standardowego Caymana. Dla porównania, opcjonalne sportowe podwozie dla innych sportowych aut z silnikiem w tylnej części pojazdu oferuje obniżoną wysokość prześwitu o 20 mm, a standardowe podwozie PASM jest o 10 mm niższe.
W Cayman GT4 systemy PASM i PSM działają na podstawie algorytmów dostosowanych do jazdy po torze. Skutkuje to bardzo wysokimi prędkościami w zakrętach, zwiększoną zwinnością oraz jeszcze lepszą stabilnością na torze przy większych prędkościach. A jednak oferują one również w pełni satysfakcjonujący komfort jazdy, typowy dla Porsche, w długich podróżach i codziennym użytkowaniu.
Wiele komponentów przedniego zawieszenia pochodzi z 911 GT3, w tym większe łożyska kół i podwójne elementy zawieszenia. Tworzą one odpowiednie warunki do indywidualnej regulacji kąta pochylenia kół do jazdy po torach za pomocą płyt regulacyjnych – znanych także jako shimy. W zawieszeniu tylnym wzmocniono wahacze i mostek mocujący stabilizatora, a także zastosowano specjalny staw zawieszenia dopasowany do kinematyki Cayman GT4. Tzw. sprężyny pomocnicze umożliwiają zastosowanie krótkiej i lekkiej sprężyny głównej. Równocześnie zapewniają, że sprężyna główna jest wstępnie naprężona w stanie całkowicie rozciągniętym. Tego typu konstrukcja jest powszechnie stosowana w motorsporcie i używana we wszystkich wyścigowych 911 GT. Aby further improve wheel location, the Cayman GT4 gets individual chassis mounts at the front and rear suspensions similar to those of the 911 GT3 in a ball joint design.
Aktywne amortyzatory z tuningiem Nürburgring
Jak we wszystkich samochodach sportowych GT od Porsche, PASM jest dostosowane z wykorzystaniem specjalnych amortyzatorów odwróconych, takich jak te stosowane w motorsporcie. Ustawienie „Normal” jest dostosowane do profilu toru Północnej Pętli Nürburgringu, natomiast ustawienie „Sport” jest przeznaczone dla nowoczesnych torów wyścigowych. To minimalizuje ruchy nadwozia do minimum, co skutkuje bardzo precyzyjnym i dokładnym zachowaniem podczas jazdy.
Jedną z cech wizualnych wysoko rozwiniętego podwozia, które natychmiast rzuca się w oczy, są koła. Wypełniają one niemal całą przestrzeń nadkoli. Wygląd kół GT4 nawiązuje do kół 911 GT3, ale w przeciwieństwie do tych kół, są one mocowane pięcioma śrubami. Wymiary kół są znacznie większe niż w innych modelach Caymana. Koła o średnicy 20 cali mają szerokość 8,5 cala z przodu i 11 cali z tyłu. Wyposażone są w opony UHP (Ultra High Performance): 245/35 z przodu i 295/30 z tyłu. Jak w 911 GT3, Cayman GT4 również standardowo ma system monitorowania ciśnienia w oponach i dodatkową funkcjonalność trybu toru wyścigowego. Podczas jazdy po torze, system ten umożliwia dokładne monitorowanie indywidualnie ustawionego ciśnienia powietrza, z uwzględnieniem warunków ciśnienia i temperatury powietrza.
Obszerna i mocna szyna hamulcowa
W Porsche, doskonałe osiągi jazdy obejmują również zapewnienie odpowiednich hamulców. One również pochodzą z 911 GT3 i oferują znaczne rezerwy dzięki dużym rozmiarom. Hamulce mają stałe aluminiowe zaciski monoblokowe z sześcioma tłokami z przodu i czterema tłokami z tyłu. Tarcze hamulcowe z przodu i z tyłu mają średnicę 380 mm, co w porównaniu do Cayman GTS oznacza, że są większe o 50 mm (z przodu) i ponad 80 mm (z tyłu). To nie wszystko: aby zmniejszyć masy nieusunięte, tarcze hamulcowe są wykonane z materiału kompozytowego, a ich konstrukcja pochodzi z motorsportu. W sumie są o około dwa kilogramy lżejsze od porównywalnych konwencjonalnych tarcz hamulcowych. Pierścienie cierne są wykonane z szarego żeliwa; stalowe wkładki są używane do ich połączenia z aluminiowymi komorami hamulcowymi. Cayman GT4 ma również specjalnie opracowany system chłodzenia hamulców. Z przodu powietrze chłodzące jest kierowane do hamulców przez kierownice i spojlery na wahaczach. Zostały opracowane specjalne kanały powietrza chłodzącego dla tylnych kół, które zapewniają efektywny przepływ powietrza chłodzącego.
Opcjonalne hamulce ceramiczne PCCB są również większe niż w innych sportowych modelach Caymana. Perforowane i wewnętrznie wentylowane ceramiczne tarcze hamulcowe mają średnicę 410 mm z przodu i 390 mm z tyłu. Odpowiadają tym z 911 GT3. Oprócz korzyści związanych z niezwykle niską wagą, ceramiczne tarcze hamulcowe natychmiast rozwijają bardzo wysokie, a co najważniejsze, stałe wartości tarcia podczas hamowania.
PSM można dezaktywować w dwóch etapach na torze wyścigowym
We wszystkich samochodach sportowych GT Porsche daje kierowcom możliwość sprawdzenia swoich umiejętności bez asysty systemów kontrolnych. Dlatego Porsche Stability Management (PSM) nie tylko ma wyraźnie sportową charakterystykę, ale również możliwość dezaktywacji w dwóch etapach. W pierwszym etapie dezaktywacji, „ESC OFF”, potencjał dynamiki jazdy na torze wzrasta dzięki dezaktywowaniu funkcji kontroli dynamiki bocznej ESC. To pozwala kierowcy na intencjonalne destabilizowanie tylnego końca Cayman GT4 przy pomocy sterowania kierownicą i pedałem przyspieszenia w zakrętach. Funkcje kontroli dynamiki podłużnej, które mają sportową charakterystykę, są zachowane w tym trybie jazdy. W drugim etapie dezaktywacji, „ESC+TC OFF”, wszystkie systemy kontroli dynamiki jazdy są dezaktywowane z wyjątkiem systemu antypoślizgowego.
Niższy, dłuższy i zoptymalizowany pod kątem downforce
Design Cayman GT4 wysyła jasny komunikat: wydajność. Sylwetka samochodu już odróżnia go od innych modeli Caymana. Unikalna przednia część posiada dłuższy zwis.
Wraz z dłuższym rozstawem osi, suma modyfikacji geometrycznych wynosi 34 mm dodatkowej długości w porównaniu do Cayman GTS. Cayman GT4 jest nie tylko dłuższy, ale również 18 mm niższy, osiągając wysokość 1 266 mm.
Unikalne nadwozie przede wszystkim spełnia dwa cele: downforce i chłodzenie. Trzy duże wloty powietrza z przodu z czarnymi ekranami dostarczają powietrze chłodzące do trzech chłodnic za nimi oraz do przednich hamulców. Aby odprowadzić powietrze, Cayman GT4 ma pomocniczy wylot powietrza przed maską z przodu – rozwiązanie typowe dla konstrukcji stosowanych w motorsporcie, które przyczynia się do downforce. Duży przedni spojler, który sięga nisko, przyspiesza przepływ powietrza między podwoziem a nawierzchnią, generując downforce na przedniej osi.
Najbardziej wyróżniającą cechą Cayman GT4 jest jego duże stałe tylne skrzydło, które jest podparte na tylnej klapie przez dwa aluminiowe wsporniki. Skrzydło wykonane jest z lekkiego włókna węglowego. Generuje downforce na tylnej osi w połączeniu z tylnym spojlerem pod nim. Taki układ zapewnia wysoką stabilność podczas jazdy i wyjątkowe osiągi w zakrętach. Dodatkowo, kierowca może dostosować aerodynamikę, aby jeszcze bardziej zwiększyć downforce na torze. W tym celu kąt skrzydła jest dostosowywany, a specjalne wkładki, które pokrywają kanały dyfuzora na przedniej osi, mogą być usunięte. Z powodów prawnych jest to jednak dozwolone tylko z dala od dróg publicznych.
Z tyłu Cayman GT4 wyróżnia się również unikalnym wykończeniem tylnym, sportowym układem wydechowym z dwoma centralnymi końcówkami, przyciemnionymi tylnymi światłami oraz specyficznymi dla modelu elementami podwozia w stylu dyfuzora.
Dwuosobowy z atmosferą samochodu wyścigowego
Charakterystyczne dla Cayman GT4 jest czarne wnętrze z platynowymi dekoracyjnymi przeszyciami, elementami Alcantary oraz panelami drzwiowymi z uchwytami. Wnętrze wykończono szczotkowanymi aluminiowymi listwami ozdobnymi, niestandardowymi emblematami „GT4” oraz nową sportową kierownicą w stylu 918 Spyder o średnicy 360 mm (Cayman GTS: 370 mm).
W Cayman GT4 zainstalowano standardowe sportowe fotele Plus; mają one środkowe panele siedzisk z Alcantary oraz wyższe boczne panele wsparcia pokryte skórą. Na zagłówkach wyszyty jest logo „GT4”. Alternatywnie dostępny jest opcjonalny Adaptive Sport seat Plus z 18-stopniową regulacją. Dla bardzo zaawansowanych kierowców wyścigowych Porsche oferuje pełne kubełkowe fotele 918 Spyder, które wykonane są z bardzo lekkiego włókna węglowego.
Standardowe wyposażenie Cayman GT4 obejmuje również system audio CDR z siedmiocalowym kolorowym wyświetlaczem i ekranem dotykowym. Może być personalizowany poprzez różne opcje multimedialne, w tym dodatkowe systemy audio, Porsche Communication Management (PCM) z modułem nawigacyjnym, radio cyfrowe, usługi online, przygotowanie do telefonu komórkowego i sterowanie głosowe.
Do sportowej jazdy na torze Cayman GT4 można doposażyć w pakiet Club Sport, który obejmuje rurową klatkę bezpieczeństwa z tyłu, gaśnicę i sześciopunktowy pas bezpieczeństwa. Osobna klatka bezpieczeństwa z przodu jest oferowana jako część do wyścigów samochodowych od Porsche Motorsport. W połączeniu z tylną klatką bezpieczeństwa spełnia wymagania niemieckiego Stowarzyszenia Motorsportu (DMSB) dla wydarzeń motoryzacyjnych.
Opcja: Pakiet Sport Chrono z aplikacją Porsche Track Precision
Porsche opracowało wyjątkowy Pakiet Sport Chrono do użytku w samochodach sportowych GT. Podstawowa opcja obejmuje analogowy zegar – zamontowany w środku deski rozdzielczej – oraz cyfrowy zegar w zestawie wskaźników. W połączeniu z opcjonalnym PCM wyświetlany jest również wskaźnik wydajności na ekranie dotykowym. Pakiet oferuje również specjalną aplikację Porsche Track Precision na smartfony oraz przygotowanie do uruchomienia okrążenia.
Aplikacja może automatycznie zatrzymać zegar za pomocą GPS dla czasów okrążeń oraz rejestrować i zarządzać szczegółowymi danymi o jeździe z nagraniami wideo na smartfonie. W użytkowaniu na torze aplikacja wizualizuje dynamikę jazdy pojazdu na smartfonie oraz, oprócz czasów sektorów i okrążeń, pokazuje również odchylenia w porównaniu do okrążenia referencyjnego. Aplikacja ta wykorzystuje bardzo precyzyjne dane pojazdu z dodatkowej jednostki sterującej w pojeździe. Graficzne analizy danych o jeździe i analiza wideo pomagają kierowcy w dalszym doskonaleniu wydajności jazdy.