Niemiecki producent samochodów SMART wprowadził elektryczną wersję swojego najmniejszego pojazdu, modelu fortwo, jesienią 2016 roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu, a sprzedaż rozpoczął jeszcze w tym samym roku w Stanach Zjednoczonych oraz w Europie w 2017 roku.
Marka była wciąż w rękach Mercedes-Benz, gdy zaprezentowano trzecią generację tego małego dwuosobowego pojazdu. Tym razem producent blisko współpracował z Renault, aby podzielić się kosztami rozwoju. Dodatkowo skorzystał z doświadczenia francuskiego producenta w budowie pojazdów elektrycznych, co zaowocowało powstaniem wersji z napędem elektrycznym.
Z zewnątrz, elektryczna wersja fortwo miała taką samą sylwetkę jak jej spalinowy odpowiednik z bardzo krótkim przodem. Ciekawostką było to, że producent zachował siatkowy grill, mimo że nie potrzebował aż tak dużej powierzchni chłodzenia. Co więcej, silnik znajdował się z tyłu. Duży zderzak miał światła przeciwmgielne po zewnętrznych dolnych stronach. Z boku, podobnie jak w pierwszej generacji SMART ForTwo, komora bezpieczeństwa miała inny kolor niż reszta paneli samochodu.
Wewnątrz pojazdu znajdowały się dwa miejsca, jak zwykle, ale z dużą ilością przestrzeni dla pasażerów. Nietypowy projekt deski rozdzielczej przedstawiał prędkościomierz przed kierowcą oraz dwa dodatkowe wskaźniki na górze, pośrodku. Na centralnej konsoli zamontowano opcjonalny ekran dotykowy systemu infotainment. Mała przestrzeń bagażowa mogła być powiększona przez złożenie oparcia siedzenia pasażera.
W przeciwieństwie do spalinowego odpowiednika, elektryczna wersja otrzymała silnik o mocy 60 kW (80 KM) zasilany akumulatorem o pojemności 17,6 kWh. Taki zestaw był wystarczający na codzienne podróże większości klientów, ponieważ samochód mógł przejechać 99 mil (110 km) na jednym ładowaniu. Dodatkowo, akumulator mógł być naładowany od zera do 100% w zaledwie kilka godzin z użyciem standardowej ładowarki 7kWh.
Nowa elektryczna wersja smarta sprawia, że mobilność elektryczna staje się bardziej atrakcyjna niż kiedykolwiek wcześniej. Łączy w sobie zwinność smarta z jazdą bezemisyjną – idealne połączenie dla mobilności miejskiej. To już czwarta generacja elektrycznego smarta, która jest dostępna we wszystkich trzech wersjach nadwozia, w tym po raz pierwszy w modelu smart forfour. Tym samym smart staje się jedynym producentem samochodów na świecie, który oferuje swoje modele zarówno z silnikami spalinowymi, jak i wyłącznie elektrycznymi. Premiera światowa smarta elektrycznego odbędzie się na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2016 roku, a wprowadzenie na rynek rozpocznie się w USA w grudniu 2016 roku, a w Europie na początku 2017 roku.
„Smart to idealny samochód miejski, a z elektrycznym napędem staje się jeszcze lepszy,” powiedziała Annette Winkler, szefowa smart. „Dlatego już wkrótce zaoferujemy naszą całą gamę – smart fortwo, smart cabrio, a nawet smart forfour – w wersjach elektrycznych. Razem z wieloma fanami smarta i entuzjastami trzech poprzednich generacji czekamy na wyjątkową radość z jazdy, jaką oferuje nowy smart elektryczny. I to w bardzo atrakcyjnych cenach, zwłaszcza w krajach, gdzie dostępny jest bonus dla nabywców.”
Najważniejsze informacje w pigułce:
- Smart to jedyny producent samochodów na świecie, który oferuje swoją gamę zarówno z silnikami spalinowymi, jak i wyłącznie elektrycznymi, ponieważ modele smart fortwo, smart fortwo cabrio i smart forfour są dostępne w wersjach elektrycznych.
- Smart fortwo cabrio to jedyny elektryczny kabriolet na rynku.
- Dzięki momentowi obrotowemu wynoszącemu 160 niutonometrów, elektryczny samochód o mocy 60 kW charakteryzuje się wyjątkowo responsywnym przyspieszeniem.
Po pełnym naładowaniu bateria ma wystarczającą moc, aby pokonać około 160 kilometrów (100 mil) zgodnie z normami NEDC, co czyni ją idealną do użytku miejskiego.
Dzięki wydajnej ładowarce pokładowej smart elektryczny może być ładowany nawet dwa razy szybciej niż wcześniej (w zależności od wersji krajowej i sieci dostarczającej prąd). Z nową szybka ładowarką (opcjonalnie dostępna od 2017 roku) pojazd może być w pełni naładowany w mniej niż 45 minut (w zależności od wersji krajowej i sieci dostarczającej prąd).
Smart elektryczny: zwinna, cicha i lokalnie bezemisyjna jazda miejska
Tak jak pozostałe modele w ofercie, smart zachowuje swoją zwinność i żywotność. Niezwykle mały promień skrętu wynoszący 6,95 metra również się do tego przyczynia. Smart elektryczny będzie dostępny w wielu kolorach i z bogatym wyposażeniem opcjonalnym – co ułatwi klientowi personalizację swojego smarta elektrycznego.
Czas ładowania to ważny czynnik dla klientów pojazdów elektrycznych, a nowy smart elektryczny posiada znaczne ulepszenia w tej kwestii. Wszystkie modele mają nową, mocną ładowarkę pokładową jako standard. W USA i Wielkiej Brytanii czas ładowania wynosi 2,5 godziny – czyli połowę czasu potrzebnego w przypadku jego poprzedników. W Niemczech, gdzie do ładowania potrzebna jest inna ładowarka ze względu na jednofazowy prąd zmienny, smart elektryczny może być ładowany o 40 procent szybciej niż wcześniej z gniazdka domowego. Przy pomocy aplikacji „smart control” proces ładowania można wygodnie monitorować zdalnie, a aplikacja oferuje wiele innych funkcji, takich jak inteligentne ładowanie…
Od 2017 roku dostępna będzie opcjonalnie szczególnie wydajna ładowarka o mocy 22 kW. Umożliwia ona ładowanie smarta elektrycznego w zaledwie 45 minut.
Modele smart fortwo elektrycznego są produkowane seryjnie w zakładzie smarts w Hambach (Francja). Smart forfour elektryczny jest produkowany w zakładzie w Novo Mesto (Słowenia). Smart jest wyposażony w akumulator od spółki zależnej Daimlera Deutsche ACCUMOTIVE. Firma z siedzibą w Kamenz w Saksonii od 2012 roku produkuje elektryczne serce smarta elektrycznego.
W smart elektrycznym znajduje się silnik elektryczny o mocy 60 kW (81 KM), który pracuje z tyłu i przekazuje swoją moc na koła za pomocą stałego przełożenia. Potężny moment obrotowy wynoszący 160 Nm jest dostępny natychmiast od zera. Elektryczny napęd ma zasięg wynoszący około 160 km (100 mil) – idealny do bezemisyjnej mobilności w miastach i ich okolicach. Maksymalna prędkość jest elektronicznie ograniczona do 130 km/h (80 mph) w celu maksymalizacji zasięgu.
Dzięki charakterystyce mocy silnika elektrycznego, smart potrzebuje tylko jeden stały bieg. Nie ma potrzeby zmiany biegów – co jest dużą zaletą w gęstym ruchu miejskim. Aby cofnąć, zmienia się kierunek obrotów silnika. Układ napędowy jest produkowany w zakładzie Renault w Clèon, w północnej Francji.
Oprócz podstawowego trybu przełączania kierowca może wybrać tryb ECO. Jest on zaprojektowany z myślą o szczególnie efektywnym stylu jazdy. Dodatkowo maksymalna prędkość jest ograniczona, krzywa pedału gazu jest dostosowywana, a maksymalny poziom regeneracji jest wstępnie ustawiony. W trybie odzyskiwania energii lub podczas hamowania energetyczna energia Kinetyczna pojazdu jest przekształcana w energię elektryczną – nazywa się to regeneracją. Regeneracja oparta na radarze, która jest aktywna w podstawowym trybie przełączania, jest anticipacyjna. Sytuacja na drodze jest monitorowana za pomocą czujnika radarowego, a poziom odzyskiwania, który pasuje do aktualnej sytuacji, jest wybierany.
Aby oszczędzać energię i wydłużyć zasięg, smart elektryczny oferuje także preklimatyzację wnętrza. Na przykład pozwala to osiągnąć pożądaną temperaturę w kabinie, gdy pojazd wciąż ładowany jest z gniazdka.
Dzięki aplikacji „smart control” wiele informacji o napędzie elektrycznym można uzyskać za pośrednictwem smartfona, tabletu lub komputera, a funkcje takie jak preklimatyzacja wnętrza czy inteligentne ładowanie można wygodnie kontrolować zdalnie. Nowy model ma więcej opcji użytkowania niż jego poprzednik. Na przykład dwa programowalne czasy wyjazdów oznaczają, że inteligentne ładowanie i preklimatyzacja wnętrza nie muszą być za każdym razem ustalane na nowo dla częstych podróży.
Modele smart elektryczne są wyposażone w dodatkowe wskaźniki na desce rozdzielczej, które pokazują miernik mocy i wskaźnik stanu akumulatora lub na życzenie pakiet zimowy z podgrzewaną kierownicą (dokładna specyfikacja w Wielkiej Brytanii do potwierdzenia). Pakiet wykończenia elektrycznego (opcjonalnie dostępny) nadaje pojazdowi wyrazisty wygląd z triadrionowym kokpitem bezpieczeństwa i malowanymi w ekskluzywnym zielonym kolorze osłonami lusterek. A każdy gust można zaspokoić, jeśli chodzi o kolory i wyposażenie opcjonalne, ponieważ program indywidualizacji smart BRABUS na miarę jest również dostępny dla smart fortwo elektrycznego.
Dzięki przykuwającym wzrok zielonym detalom, specjalny model smart elektryczny greenflash jest ekscytującym akcentem na wprowadzenie na rynek. Ten specjalny smart elektryczny będzie dostępny jako coupé i kabriolet w cenach zaczynających się od 27 839 € (w tym bonus ekologiczny: 23 459 €).
Po światowej premierze w Paryżu nowy smart fortwo elektryczny zostanie wprowadzony do sprzedaży w USA przed końcem roku, gdzie około 25 procent wszystkich sprzedawanych smartów miało napęd elektryczny. Następnie nastąpi wprowadzenie na rynek w Europie na początku 2017 roku.
Historia elektryczna smarta
Rozpoczynając pierwszą testową flotę elektrycznych pojazdów w 2007 roku w Londynie, smart odegrał pionierską rolę w dziedzinie mobilności elektrycznej, gdy 100 smartów fortwo elektrycznych wyruszyło na ulice brytyjskiej stolicy – z dużym sukcesem.
Już w 2009 roku smart wprowadził drugą generację smarta fortwo elektrycznego, która zadebiutowała na 18 rynkach. Celem było zdobycie jak największej wiedzy na temat tego, jak klienci korzystają i ładują pojazdy elektryczne. Ogromne zapotrzebowanie przekroczyło wszelkie oczekiwania. Zamiast planowanych 1000 pojazdów wyprodukowano ponad 2000 smartów fortwo elektrycznych w Hambach.
Od czerwca 2012 roku trzecia generacja smarta fortwo elektrycznego również zdobyła szerokie grono nabywców dzięki innowacyjnemu i nowoczesnemu konceptowi napędu. Ponadto w 2013 roku smart fortwo był pierwszym w pełni elektrycznym pojazdem od europejskiego importera w Chinach. W Niemczech elektryczny smart zajął pierwsze miejsce na rynku wśród pojazdów z napędem elektrycznym, zdobywając w krótkim czasie około 40 procent udziału w rynku i był w stanie utrzymać tę pozycję przez trzy lata z rzędu.