2016 Tesla Model X

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Po sukcesie elektrycznego sedana Model S, na rynek trafił Model X, pierwszy SUV od Tesla Motors. W momencie debiutu był najszybszym SUV-em na rynku.

Elektryzujący efekt samochodów elektrycznych produkowanych przez Teslę zyskał jeszcze większą uwagę dzięki elektrycznemu SUV-owi. To był prawdziwy krok w stronę mobilności elektrycznej. W przeciwieństwie do wielu innych aut na rynku, Model X zaprojektowano tak, aby komfortowo przewozić do siedmiu osób na średnio-długich trasach.

Tesla Model X był najbardziej aerodynamicznym SUV-em na świecie z współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym zaledwie 0,25. Wiele samochodów sportowych nie mogło się pochwalić takim wynikiem. Jego ostry, krótki przód i zaokrąglony kształt przyciągały wzrok. Mała szczelina pod przednią pokrywą rozciągała się między reflektorami. Drzwi przednie były otwierane jak w zwykłym aucie, natomiast tylne unosiły się do góry jak skrzydło mewy. Elon Musk, właściciel Tesla Motors i fan Gwiezdnych Wojen, nadał tym drzwiom nazwę „Falcon-Doors” na cześć statku „Millennium Falcon”.

Wnętrze Modelu X oferowało prawdziwe miejsce dla siedmiu dorosłych pasażerów. Choć jakość wykonania nie dorównywała premium samochodom, to wprowadzało całkowicie nowe podejście do doświadczeń kierowcy. Panel instrumentów był wyświetlaczem TFT, a w centralnej części znajdował się ogromny, 17-calowy wyświetlacz dotykowy, który integrował wszystkie kontrolki dotyczące klimatyzacji, systemu multimedialnego i ustawień samochodu.

Model X był napędzany przez dwa silniki elektryczne, jeden z przodu, a drugi z tyłu. Początkowo oferowany był w wersjach o większej mocy i zasięgu. Jego zdolność do holowania była ogromna – w 2018 roku zholował samolot Boeing 787-9 przez 1000 stóp (304,8 m), ważący 287 000 funtów (130 000 kg).

W pełni elektryczny, Tesla Model X został zaprojektowany, aby być najbezpieczniejszym samochodem na drodze. Testy zderzeniowe przeprowadzone przez Teslę wskazują, że Model X otrzyma 5-gwiazdkową ocenę bezpieczeństwa we wszystkich kategoriach, jako pierwszy SUV w historii.

Nie potrzebując dużego silnika spalinowego pod maską, Model X ma dużą strefę zgniotu, która pochłania energię przy zderzeniu z dużą prędkością. Położenie baterii na podłodze nadaje Model X bardzo niskie położenie środka ciężkości, co zmniejsza ryzyko przewrócenia się, powszechne w większości SUV-ów. Aluminiowe słupki wzmocnione stalowymi szynami chronią pasażerów oraz baterię, jednocześnie poprawiając sztywność dachu.

Aktywne bezpieczeństwo

Model X standardowo wyposażony jest w system automatycznego hamowania awaryjnego oraz unikania kolizji bocznych, aby zapobiegać wypadkom. Tesla oferuje jedyny standardowy system AEB, który działa przy dużych prędkościach.

Każdy Model X posiada kamerę skierowaną do przodu, radar oraz 360-stopniowe czujniki sonarowe, które umożliwiają zaawansowane funkcje autopilota. Regularne aktualizacje oprogramowania przez internet poprawiają funkcjonalność tych technologii, wprowadzając coraz bardziej zaawansowane funkcje bezpieczeństwa i wygody, takie jak Autosteer i Autopark, przybliżając Model X do autonomicznej jazdy.

Oddychaj swobodnie

Tesla Model X to najczystszy SUV na świecie także w środku. Przedni pas jest zaprojektowany z funkcjonalnym kanałem, który przepuszcza powietrze przez pierwszy prawdziwy system filtrów HEPA dostępny w samochodach, pozwalając na wypełnienie kabiny powietrzem medycznej jakości, niezależnie od tego, co dzieje się na zewnątrz.

Wewnątrz Modelu X

Drzwi Falcon Wing Model X oferują niespotykaną wygodę, łatwy dostęp i manewrowość w codziennym użytkowaniu. Umożliwiają bezproblemowe wsiadanie i wysiadanie z drugiego i trzeciego rzędu. Rodzice nie muszą już wyginać się, by uniknąć uderzenia głowy swojego dziecka o sufit, gdy umieszczają je w foteliku samochodowym.

Podwójnie zawiasowe drzwi Falcon Wing otwierają się do góry i na zewnątrz, wymagając jedynie 30 cm przestrzeni z boku pojazdu. Każde drzwi są wyposażone w czujniki pojemnościowe, indukcyjne i sonarowe, które monitorują otoczenie i unikają kontaktu z przeszkodami w pobliżu samochodu, co umożliwia parkowanie w wąskich miejscach.

Pierwsze w branży automatycznie otwierane drzwi same się otwierają i zamykają, gdy kierowca zbliża się do Modelu X lub z niego wychodzi. Dlaczego kierowca miałby kiedykolwiek dotykać drzwi?

Siedzenia monopostowe poruszają się niezależnie, przesuwając się i nachylając do przodu i do tyłu. Umożliwiają pasażerom łatwy dostęp do trzeciego rzędu i zapewniają dużo miejsca na nogi podczas siadania.

Widzisz

Szyba czołowa w Modelu X rozciąga się nad pasażerami w przednich siedzeniach. Pasażerowie drugiego rzędu mają widok przypominający pierwszy rząd, z rozległym widokiem przed sobą, na górze drzwi falcon wing oraz obok nich. Przejrzystość szarej szyby dopełnia nowoczesne i otwarte wrażenie.

Słyszysz

Siedemnaście precyzyjnie rozmieszczonych głośników dostarcza dźwięk przypominający koncertową salę we wnętrzu Modelu X.

Dotyk

17-calowy ekran dotykowy zintegrowany w sposób bezproblemowy łączy media, nawigację, komunikację, kontrolę kabiny i dane pojazdu w jeden intuicyjny interfejs. Wiele funkcji jest lustrzanym odbiciem na panelu instrumentów i można je aktywować głosowo, aby skupić uwagę kierowcy na drodze.

Niezależnie od tego, czy jest duża, czy mała, w Modelu X jest miejsce na wszystko. Kieszenie boczne, centralna konsola i ukryta kieszeń na iPhone’a.

Pomieści wszystko

Tesla Model X zapewnia niespotykaną przestrzeń dla pasażerów i bagażu. Z trzema rzędami siedzeń, przednim i tylnym bagażnikiem oraz miejscem pod siedzeniami drugiego rzędu, jest wystarczająco dużo miejsca dla ludzi, bagażu oraz dużych przedmiotów, takich jak deski surfingowe i rowery. Dla jeszcze cięższego ładunku, Model X to pierwszy elektryczny pojazd z udźwigiem wynoszącym 5000 funtów.

Wydajność

U podstaw pojazdu leży sprawdzony napęd elektryczny Tesli, przyspieszający Model X od 0 do 60 mph w oszałamiające 3,2 sekundy i osiągający maksymalną prędkość 155 mph, przy zerowych emisjach.

Zaprojektowany z architekturą elektrycznych pojazdów Tesli, bateria umieszczona na podłodze Modelu X zapewnia niskie położenie środka ciężkości i optymalne rozłożenie wagi dla ekscytującej wydajności i znakomitego prowadzenia.

Aerodynamika

Z wartością 0.24, Tesla Model X ma najniższy współczynnik oporu powietrza w historii SUV-ów.

Model X standardowo wyposażony jest w aktywny spojler, który automatycznie dostosowuje się do trzech pozycji dla maksymalnej widoczności i efektywności. Przy prędkości poniżej 45 mph, spojler jest ustawiony w taki sposób, aby kierowca mógł widzieć nad i pod nim. Przy wyższych prędkościach spojler częściowo się chowa dla lepszej efektywności na autostradzie (+1.6%) i optymalizuje rozkład siły nośnej pojazdu. Model X to jedyny samochód z aktywnym spojlerem wyposażonym w lampę stopu montowaną wysoko w centrum (CHMSL).

Napęd na wszystkie koła

Podwójne silniki cyfrowo i niezależnie kontrolują moment obrotowy na przednie i tylne koła, oferując Model X niespotykaną kontrolę trakcji, jednocześnie zwiększając wydajność.

Model X w wersji Signature wyposażony jest w baterię 90 kWh, co zapewnia klientom zasięg do 250 mil na jednym ładowaniu.

W liczbach

75D AWD (333 KM)

ParametrWartość
Moc silnika elektrycznego244.9 Kw (333 Hp)
Electrical Motor Torque387.2 Lb-Ft (525 Nm)
Układ paliwowy75 Kwh Lithium-Ion Battery
PaliwoElektryczny
Prędkość maksymalna140 Mph (225 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h5.2 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegówSingle Gear
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony265/45R20 || 275/45R20
Długość198.3 In (5037 Mm)
Szerokość89.4 In (2271 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)65.4/66.9 In (1
Rozstaw osi116.7 In (2964 Mm)
Prześwit7.55 In (192 Mm)
Aerodynamika (Cd)0.24
Masa własna5269 Lbs (2390 Kg)
Nominal Capacity75 Kwh
Range205.1 Miles (330.1 Km)

90D AWD (525 KM)

ParametrWartość
Moc silnika elektrycznego386.1 Kw (525 Hp)
Electrical Motor Torque685.9 Lb-Ft (930 Nm)
Układ paliwowy90 Kwh Lithium-Ion Battery
PaliwoElektryczny
Prędkość maksymalna155 Mph (249 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h5 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegówSingle Gear
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony265/45R20 || 275/45R20
Długość198.3 In (5037 Mm)
Szerokość89.4 In (2271 Mm)
Wysokość66.3 In (1684 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)65.4/66.9 In (1
Rozstaw osi116.7 In (2964 Mm)
Prześwit7.55 In (192 Mm)
Aerodynamika (Cd)0.24
Masa własna5269 Lbs (2390 Kg)
Power PackLithium-Ion
Nominal Capacity90 Kwh
Range292 Miles (469.9 Km)

P100D AWD (613 KM)

ParametrWartość
Układ paliwowy100 Kwh Lithium-Ion Battery
PaliwoElektryczny
Prędkość maksymalna155 Mph (249 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegówSingle Gear
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony265/45R20 || 275/45R20
Długość198.3 In (5037 Mm)
Szerokość89.4 In (2271 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)65.4/66.9 In (1
Rozstaw osi116.7 In (2964 Mm)
Prześwit7.55 In (192 Mm)
Aerodynamika (Cd)0.24
Masa własna5269 Lbs (2390 Kg)

P100D AWD (680 KM)

ParametrWartość
Moc silnika elektrycznego500.1 Kw (680 Hp)
Electrical Motor Torque713.2 Lb-Ft (967 Nm)
Układ paliwowy100 Kwh Lithium-Ion Battery
PaliwoElektryczny
Prędkość maksymalna155 Mph (249 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3.1 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegówSingle Gear
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony265/45R20 || 275/45R20
Długość198.3 In (5037 Mm)
Szerokość89.4 In (2271 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)65.4/66.9 In (1
Rozstaw osi116.7 In (2964 Mm)
Prześwit7.55 In (192 Mm)
Aerodynamika (Cd)0.24
Masa własna5534 Lbs (2510 Kg)
Nominal Capacity100 Kwh
Range249.8 Miles (402.0 Km)

P90D AWD (762 KM)

ParametrWartość
Moc568.5 Kw @ - Rpm
773 Hp @ - Rpm
762 Bhp @ - Rpm
Moment obrotowy686 Lb-Ft @ - Rpm
930 Nm @ - Rpm
Układ paliwowy90 Kwh Lithium-Ion Battery
PaliwoElektryczny
Prędkość maksymalna155 Mph (249 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3.2 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegówSingle Gear
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony265/45R20 || 275/45R20
Długość198.3 In (5037 Mm)
Szerokość89.4 In (2271 Mm)
Wysokość66.3 In (1684 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)65.4/66.9 In (1
Rozstaw osi116.7 In (2964 Mm)
Prześwit7.55 In (192 Mm)
Aerodynamika (Cd)0.24
Masa własna5379 Lbs (2440 Kg)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.