Inżynierowie Toyoty pracowali w nocy i wczesną wiosną 2016 roku zaprezentowali czwartą generację Priusa w Las Vegas, która ponownie zaskoczyła wszystkich.
W ciągu dwóch dekad od wprowadzenia pierwszego modelu, Prius stał się fenomenem, sprzedając ponad 3,5 miliona egzemplarzy na całym świecie. Od brzydkiego kaczątka w pierwszej generacji, po czwartą, nieustannie ewoluował. Zaczynał od nieprzyjemnych ponad 14 sekund przyspieszenia od zera do 60 mph (0-97 kph), by osiągnąć godne uwagi czas poniżej 10 sekund w tym samym teście. Zdobył status ikony, stanowiąc wybór dla tych, którzy chcieli mniej zanieczyszczać, a jednocześnie cieszyć się swoim samochodem do codziennych dojazdów, nawet w dłuższe podróże. Toyota zrewolucjonizowała przemysł motoryzacyjny swoim samochodem z napędem benzynowo-elektrycznym, a inni producenci samochodów zaczęli podążać tą samą drogą. Jednak był jeden aspekt, który często umykał uwadze producenta: design zewnętrzny. Mimo że trzecia generacja Priusa była mniej nijaka, nadal nie błyszczała, a niewielu kupiło ją tylko dlatego, że była atrakcyjnym autem. Z czwartą generacją Prius zaczął stać się ekscytujący nie tylko wizualnie, ale również w prowadzeniu.
Toyota Prius z 2016 roku miał ostrzejszy wygląd przedniej części, z intrygująco ukształtowanymi reflektorami, które wnikały w zderzak. Dodatkowo, wykorzystano technologię LED, co znacznie poprawiło doświadczenia podczas jazdy nocą. Jego kanciasty styl idealnie pasował do futurystycznego wyglądu i technologii samochodu. Podobnie jak jego poprzednik, czwarta generacja Priusa miała logo producenta zamocowane na elemencie przypominającym dziób zderzaka, zajmującym niewielką część szerokiego grilla. Niżej, producent umieścił dodatkowy wlot powietrza, który kończył się na dolnej części z spoilerem.
Dzięki liftbackowej sylwetce i designowi Kamback, Prius był natychmiast rozpoznawalny na ulicach. Jednak Toyota postawiła jeszcze większy nacisk na zespół stylizacyjny, który stworzył wznoszącą się linię ramion rozciągającą się od słupków A do tylnej pokrywy. Wygięta linia dachu kończyła się nachyloną panoramiczną tylną szybą, która stała się już wizytówką Priusa, a Toyota nie chciała tego zepsuć. Postanowiła jednak usprawnić profil samochodu, wprowadzając rzeźbione drzwi oraz aerodynamiczny pakiet, który obejmował boczne elementy w kształcie skrzydełek przed tylnymi kołami. Tak jak w modelu z 2011 roku, czwarta generacja Priusa była standardowo wyposażona w zestaw 15-calowych felg aluminiowych, z opcją na 17-calowe. Na koniec, z tyłu samochód posiadał diodowe światła tylne o pionowym, ostrym designie.
Wnętrze, platforma TNGA używana przez Toyotę, pozwoliła Priusa na wiele usprawnień również wewnątrz. Oprócz wydłużonego rozstawu osi, co skutkowało większą przestrzenią na nogi dla pasażerów siedzących z tyłu, samochód oferował wysoki poziom technologii pokładowej. Obejmuje również pakiet TSS (Toyota Safety Sense), który zawierał system wczesnego wykrywania kolizji z wykrywaniem pieszych, ostrzeżenie o zjeździe z pasa ruchu z asystą kierownicy, radarowy dynamiczny tempomat oraz automatyczne światła drogowe. Od pierwszej generacji Priusa, Toyota umieszczała panel instrumentów pośrodku deski rozdzielczej, bliżej szyby czołowej, i tam również umieściła go w czwartej generacji Priusa. Dodatkowo, w zestawie znajdował się wyświetlacz head-up, co było ulgą dla tych, którzy mieli trudności z odczytywaniem cyfr na wyświetlaczu cyfrowym. Ponadto, na górnej części konsoli centralnej, samochód miał ekran dotykowy systemu multimedialnego Entune Toyoty z dziewięcioma głośnikami JBL jako opcję.
Czwarty Prius z 2016 roku był napędzany ulepszonym układem napędowym. Jego wolnossący silnik 1.8 o czterech cylindrach był połączony z silnikiem elektrycznym, co dawało łączną moc 124 KM (122 hp). Źródło mocy przesyłało moment obrotowy na przednie koła za pomocą elektronicznie sterowanej bezstopniowej skrzyni biegów (eCVT), co prowadziło do zoptymalizowanego przepływu mocy i niższego zużycia paliwa.
To samo auto, które zrewolucjonizowało kategorię hybryd, ponownie zakłóciło ustalony porządek. Całkowicie nowa, czwarta generacja Toyoty Priusa zagościła w spektakularnym wieczornym show, łącząc muzykę, jedzenie i efekty specjalne, aby uczcić ikonę przemysłu w sposób, który był daleki od oczekiwań.
Ponad 350 dziennikarzy, influencerów i gości Toyoty obserwowało, jak zupełnie nowy Prius 2016 unosi się w nocne niebo Las Vegas. Po niemal dwudziestu latach kształtowania światowego postrzegania pojazdów na alternatywne źródła energii i ponad 3,5 miliona sprzedanych egzemplarzy na całym świecie, Prius znowu zamierza zmieniać świat.
W dzisiejszych czasach konsumenci oczekują ekologicznych referencji, a nowy Prius spełnia te wymagania. Mniejsze, lżejsze komponenty hybrydowego systemu, wyższa gęstość energii w akumulatorach oraz silnik spalinowy charakteryzujący się przełomową efektywnością termalną (ponad czterdzieści procent) przyczyniają się do znacznej poprawy efektywności paliwowej. Oczekiwana poprawa o dziesięć procent w szacowanej MPG EPA dla podstawowych modeli sprawi, że Prius zaoferuje najlepszą w swojej klasie efektywność paliwową wśród pojazdów bez gniazda zasilania. Wkrótce zaprezentowany model Eco osiągnie jeszcze większą poprawę, wzmacniając pozycję Toyoty jako lidera w efektywności paliwowej hybryd.
Ale nie chodzi już tylko o MPG. Dzisiejsi klienci chcą korzystać ze wszystkich tradycyjnych zalet hybrydy, ale nie chcą rezygnować z wyglądu i osiągów. Dlatego Toyota zmodernizowała Priusa zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, aby dostarczyć kompletny pakiet – emocjonalny styl, inteligentną technologię i imponującą MPG, w pojeździe, który jest bardziej przyjemny w prowadzeniu niż kiedykolwiek wcześniej.
„Prius ustalił globalny standard dla hybryd, ale teraz łamie własne granice dzięki bardziej angażującemu stylowi i dynamicznemu prowadzeniu,” powiedział Bill Fay, wiceprezes grupy i dyrektor generalny działu Toyoty. „To, co kiedyś było racjonalnym zakupem koncentrującym się w dużej mierze na efektywności paliwowej, jest teraz znacznie więcej. Ten Prius zaprosi nowych kierowców do tej kategorii, oferując imponujący wygląd i odczucie, oparte na fundamentach bezpieczeństwa i ekologicznej świadomości, które definiują dziedzictwo pojazdu.”
Przyjemność dla oka
Zewnętrzna część Priusa została całkowicie przemyślana na nowo. Z boku jest dłuższy i smuklejszy, a ogólny zarys przypomina atletyczną sylwetkę. Inspirowany biegaczem na linii startu, sportowy design wyraża poczucie dynamiki.
Maskownica jest niższa, a charakterystyczny szczyt dachu przesunięty do przodu. Odważne linie charakterystyczne biegną wzdłuż boków, począwszy od przednich błotników – jedna, tuż nad progiem, unosi się ku tylnemu błotnikowi, podczas gdy górne wygięcie przechodzi w tylny spojler, który został obniżony.
Zastosowanie nowych standardowych lamp LED minimalizuje przednią część Priusa, a jednocześnie tworzy olśniewający pokaz świateł, który definiuje charakter pojazdu. Unikalne i uderzające tylne lampy kombinowane wyrażają charakterystyczne linie Priusa od tylnego spojlera po krawędzie boków.
Paleta siedmiu kolorów zewnętrznych obejmuje całkowicie nowy odcień Toyoty, „Hypersonic Red.” Nowy kolor wykorzystuje nowo opracowany proces wykończenia, co skutkuje głębokim i żywym blaskiem podkreślającym zewnętrzne formy.
Potrzebujesz przytulenia?
Nowe, eleganckie wnętrze Toyoty Priusa przyjmuje zaawansowaną technologię, a dodatkowo oferuje funkcjonalne, zabawne i wizualnie atrakcyjne elementy. Okrągły kształt deski rozdzielczej, ergonomiczne siedzenia, łatwość w obsłudze i poprawiona widoczność stawiają kierowcę w pełni kontrolowanej pozycji.
Po wejściu do wnętrza kierowcy od razu poczują się komfortowo i będą pod wrażeniem unikalnych elementów stylizacyjnych. Szeroki panel instrumentów, zaprojektowany tak, aby był zarówno funkcjonalny, jak i estetyczny, daje poczucie komfortu i przestronności. Dostępne premium białe zdobienia w dolnych częściach kabiny przypominają finezyjną porcelanę.
Efektywny rozwój od samego początku
Prius 2016 to pierwszy globalny pojazd, który wdraża nową globalną architekturę Toyoty (TNGA). TNGA ma na celu znaczne poprawienie podstawowych osiągów pojazdu oraz zwiększenie atrakcyjności produktu poprzez zintegrowany program rozwoju komponentów napędu i platform pojazdów. Rozwój pojazdów jest grupowany, aby wspierać strategiczne dzielenie się komponentami z celem poprawy efektywności zasobów o ponad dwadzieścia procent. Zasoby będą kierowane na rozwój zaawansowanych technologii, a co najważniejsze, na dalsze wzmocnienie atrakcyjności produktów.
Czy to hybryda przyjemna w prowadzeniu? Spełnienie „życzenia”
Zaprojektowany od podstaw, nowy Prius jest o 2,4 cala dłuższy, o 0,6 cala szerszy i o 0,8 cala niższy od modelu, który zastępuje, co zapewnia stabilną obecność na drodze, oferując jednocześnie więcej miejsca dla pasażerów i bagażu.
Cechy TNGA, takie jak obniżony środek ciężkości i bardziej responsywny zestaw zawieszenia, podnoszą emocje związane z prowadzeniem. W rzeczywistości wysokość znaku na przedzie Priusa jest dokładnie taka sama jak w sportowym samochodzie Scion FR-S – niezwykłe osiągnięcie w zakresie redukcji wysokości i masy.
Całkowicie nowe tylne zawieszenie z podwójnymi wahaczami zapewnia lepsze połączenie z drogą, co przekłada się na większą kontrolę i reakcję w różnych warunkach jazdy. Bardziej sztywna konstrukcja poprawia responsywność podczas pokonywania zakrętów. Od krętych górskich dróg po szerokie bulwary w mieście, nowy Prius pozostaje w kontakcie z drogą, nie rezygnując z komfortu jazdy i wygody pasażerów.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
TNGA zapewnia również sztywniejszą strukturę, która ma na celu zwiększenie ochrony pasażerów w przypadku kolizji. Wysoka wytrzymałość górnej części nadwozia została zaprojektowana w celu rozpraszania energii uderzenia w przypadku zderzenia czołowego. Dodatkowo, Prius będzie jednym z pierwszych modeli w USA, które zaoferują Toyota Safety Sense (TSS), nowy zaawansowany pakiet bezpieczeństwa z automatycznym hamowaniem w przypadku potencjalnej kolizji. TSS łączy najnowocześniejsze technologie bezpieczeństwa, w tym:
- System Pre-Collision z detekcją pieszych
- Alert o opuszczeniu pasa z asystą kierownicy
- Dynamiczny tempomat radarowy o pełnej prędkości
- Automatyczne światła drogowe
Dostępny w nowym Toyocie Prius, Toyota ma na celu udostępnienie Toyota Safety Sense w prawie całej gamie pojazdów do końca 2017 roku.
Ustanawianie standardów dla przyszłości mobilności