2016 Toyota Prius Prime

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

2016 Toyota Prius Prime

Przejdź do galerii zdjęć2016 Toyota Prius Prime

Toyota poczyniła kolejny krok w kierunku swojego programu elektryfikacji, wprowadzając w 2016 roku wersję hybrydową plug-in Priusa, pojazdu, który z punktu widzenia producenta mógł rozwiązać dylemat między hybrydą a samochodem całkowicie elektrycznym.

Kiedy Toyota wprowadziła Priusa na rynek w 1997 roku, zaskoczyła świat. Jednak pierwsza generacja tego modelu nie trwała zbyt długo i została zastąpiona drugą generacją w 2003 roku. To właśnie ten model dał światu długo oczekiwaną odpowiedź na potrzeby dotyczące dużego zasięgu, niskich emisji i minimalnych kosztów eksploatacji. Na przestrzeni lat inne firmy motoryzacyjne dogoniły Toyotę, wprowadzając swoje hybrydy lub hybrydy plug-in, a Toyota była jedynym dużym graczem, który nie miał w swojej ofercie PHEV. W rezultacie inżynierowie firmy pracowali nocami, aby dostarczyć rozwiązanie. Po wprowadzeniu czwartej generacji Priusa w 2015 roku, Toyota zaprezentowała Priusa Prime na Targach Motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2016 roku.

Japoński producent starał się wyraźnie odróżnić swoje modele, Priusa i Priusa Prime. Mimo że pojazdy dzieliły tę samą platformę TNGA i miały podobny kształt, istniały pewne detale, które je różniły. Na przykład, z przodu Prime miał smukłe reflektory LED z czterema wyraźnymi blokami i kierunkowskazami umieszczonymi w rogach. Dodatkowo producent dodał światła dzienne na zderzaku, charakteryzujące się wysokim i smukłym designem. Co więcej, przednia część samochodu również została zmieniona i miała przeprojektowaną kratkę, która była w większości zablokowana w celu poprawy aerodynamiki. Z profilu pojazd oferował taki sam wygląd jak jego hybrydowy odpowiednik. Miał rzeźbione panele drzwiowe i wznoszącą się linię okien, która kończyła się z tyłu pojazdu krótkim bagażnikiem oraz spojlerem. Szczególnym detalem tego pojazdu były tylne błotniki. Podczas gdy Prius miał jeden wlew paliwa po lewej stronie pojazdu, Prime miał dwa, jeden po każdej stronie. Jeden był do paliwa, a drugi do ładowania akumulatorów.

Wewnątrz producent oferował klientom 11,6-calowy pionowy ekran dotykowy do jednostki multimedialnej. Wygodne przednie siedzenia były dostępne zarówno w tapicerce z tkaniny, jak i skóry syntetycznej. Podobnie jak w poprzednich generacjach Priusa, wersja Prime miała zestaw wskaźników umieszczony w środkowej części deski rozdzielczej, nad ekranem multimedialnym. Dodatkowo klienci mogli zamówić samochód z kolorowym wyświetlaczem head-up. Z tyłu, większy akumulator pojazdu nie wpłynął na przestrzeń pasażerską, więc mieli oni taką samą ilość miejsca na nogi i głowę jak w zwykłym Priusu.

Pod maską znajdował się ten sam silnik benzynowy 1.8 litra Atkinsona, który napędzał przednie koła za pomocą przekładni eCVT. Dodatkowo, samochód miał większą, 8,8 kWh baterię, którą klienci mogli ładować w domu w 5 godzin i 30 minut z normalnego gniazdka 110-woltowego. Osoby mieszkające w krajach z siecią 220-woltową mogły to zrobić w połowie czasu, czyli w 2 godziny i 45 minut.

Jeśli na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Nowym Jorku w 2016 roku czuć elektryczność w powietrzu, to prawdopodobnie pochodzi ona z wystawy Toyoty, gdzie lider w dziedzinie pojazdów hybrydowych zaprezentował nowy model Toyota Prius Prime, ultraefektywny model z hybrydowym napędem plug-in. „Prime” oznacza najlepszy, co czyni tę nazwę idealną dla jednego z najbardziej zaawansowanych technologicznie i najlepiej wyposażonych Priusów w historii modelu.

Szacowana przez producenta wartość 120 lub więcej MPGe (mil na galon ekwiwalent) dla Priusa Prime ma być najwyższą wśród wszystkich hybryd plug-in. Oznacza to także znaczną poprawę o 26 procent w porównaniu do swojego poprzednika, co jest wynikiem większej pojemności baterii i ulepszonego systemu hybrydowego. W trybie hybrydowym Prius Prime ma celować w MPG hybrydowy równy lub lepszy niż Prius liftback.

Prius Prime z 2017 roku łączy elektryzujący design z jeszcze bardziej wydajnym napędem elektrycznym niż w poprzedniej generacji Priusa Plug-in Hybrid. Oczekuje się, że Toyota Prius Prime zaoferuje szacowaną dwukrotność zasięgu elektrycznego w porównaniu do poprzedniego modelu — 22 mile – co odpowiada codziennym dojazdom ponad połowy kierowców w USA, a także umożliwi jazdę z prędkościami do 84 mph w trybie EV.

Choć Prius Prime jest oszczędny w zużyciu paliwa, prowadzi się z taką samą werwą jak standardowy hybrydowy Prius nowej generacji, co jest wynikiem nowej platformy o wysokiej wytrzymałości oraz podwójnego zawieszenia niezależnego z tyłu.

Toyota Prius Prime wprowadza jeszcze więcej ekskluzywnych udogodnień i technologii w porównaniu do całkowicie nowego hybrydowego Priusa, w tym dostępny centralny ekran multimedialny HD o przekątnej 11.6 cala z nawigacją w standardzie oraz opcjonalnym wyświetlaczem przeziernym w pełnym kolorze. „Prime” odnosi się również do dostępnej zaawansowanej technologii bezpieczeństwa, Toyota Safety Sense™ P. Ten zaawansowany zestaw aktywnych systemów bezpieczeństwa łączy w sobie system ostrzegania przed kolizją z wykrywaniem pieszych i automatycznym hamowaniem; ostrzeżenie o opuszczeniu pasa z pomocą w kierowaniu; dynamiczny tempomat radarowy z pełnym zatrzymywaniem oraz automatyczne światła drogowe. System monitorowania martwego pola i ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu są również dostępne dla dodatkowego spokoju ducha.

Wszystkie modele hybrydowe Prius z 2017 roku standardowo wyposażone są w osiem poduszek powietrznych systemu wspomagania, w tym poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu w różnych strefach; poduszki powietrzne boczne dla kierowcy i pasażera z przodu; poduszki powietrzne kurtynowe na całej długości; poduszkę powietrzną na kolana kierowcy oraz poduszkę powietrzną w siedzeniu pasażera z przodu.

Elektryzujący design oszukuje wiatr… i wagę

Jeśli 2017 Toyota Prius Prime wygląda jak przyszłość, to zamierzone działanie projektantów. Nowa generacja Priusa Prime jest o 2.4 cala dłuższa, o 0.6 cala szersza i o około cal niższa niż jej poprzednik. Ta zmiana zwiększa przestrzeń bagażową w porównaniu do poprzednika i nadaje Prius Prime przyczepny wygląd na drodze.

Kształt nadwozia zmniejszający opór powietrza oraz jego struktura o wysokiej wytrzymałości i niskiej wadze są kluczowymi czynnikami w niesamowicie niskim zużyciu energii Toyoty Prius Prime. Oczekuje się, że jego współczynnik oporu będzie jednym z najniższych wśród produkowanych sedanów. Automatyczne żaluzje w grillu pomagają zmniejszyć opór, zamykając się, gdy nie jest potrzebny przepływ powietrza do chłodnicy.

Mimo to Prius Prime nie jest „aero żelką”. Jego wyrazisty profil i ostre linie zdają się wyzwać wiatr do stawienia oporu. Oszczędne cztery reflektory LED świecą jak diamenty przecinające noc, a tylne lampy kombinacyjne LED pozostawiają niezatarte nocne wrażenie. Widoczność kierowcy pozostaje doskonała, wspomagana przez aerodynamikę szyby tylnej oraz standardową kamerę cofania. Typowe tłumaczenie tylne okno przyciąga wzrok i wzmacnia jego aerodynamikę.

Wprowadzając więcej funkcji w nowych modelach Priusa, Toyota kontrolowała wagę pojazdu, stosując aluminium na pokrywie silnika, włókno węglowe w tylnej klapie oraz stal o wysokiej wytrzymałości w innych częściach konstrukcji. W rzeczywistości lekką klapę z włókna węglowego można otworzyć i zamknąć niemal bez wysiłku.

EV czy hybryda? Oba.

Prius Prime zadowoli każdego, kto chce ograniczyć wizyty na stacji benzynowej, a także będzie świetnym samochodem na długie trasy. Prius Prime umożliwi kierowcom pozostanie w trybie EV w większej liczbie sytuacji, co pomoże zwiększyć zasięg pojazdu na jednym baku paliwa. Możesz podłączyć go do ładowania, zatankować lub zrobić oba. Na jednym zbiorniku 11.3 galonów benzyny o standardowej jakości oraz pełnym naładowaniu elektrycznym, 2017 Toyota Prius Prime przewiduje wiodący w klasie szacowany całkowity zasięg jazdy przekraczający 600 mil (Toyota zaleca robienie okazjonalnych przerw na zatankowanie i naładowanie siebie oraz pasażerów).

Mechaniczny geniusz

Zarówno standardowy Prius hybrydowy, jak i Prius Prime są napędzane przez układ napędowy Hybrid Synergy Drive Toyoty, który bezproblemowo łączy moc silnika spalinowego i silnika elektrycznego za pomocą planetarnej, bezstopniowej skrzyni biegów. Największa różnica polega na tym, że Prius Prime można ładować w domu, aby naładować jego większy akumulator o pojemności 8.8 kWh.

W trybie hybrydowym Toyota Prius Prime może działać na samym silniku spalinowym lub silniku elektrycznym, lub na obu naraz. Nawet gdy nie działa w trybie EV, Prius Prime automatycznie polega bardziej na swoich możliwościach elektrycznych w sytuacjach, w których jest to bardziej efektywne niż uruchamianie silnika spalinowego, szczególnie w miejskiej i podmiejskiej jeździe oraz podczas krótszych tras.

Prius Prime będzie również wyposażony w pierwszy w Toyocie podwójny układ napędowy z silnikiem generującym, wykorzystujący zarówno silnik elektryczny, jak i generator do uzyskania mocy napędowej, co pomaga zwiększyć osiągi przyspieszenia. Hamowanie regeneracyjne odzyskuje energię elektryczną podczas spowolnienia i hamowania, a następnie przechowuje ją w akumulatorze, co pomaga zmniejszyć zużycie paliwa.

Jeszcze lepiej, nie potrzeba specjalnego wyposażenia do ładowania w domu. Wystarczy użyć dostarczonego przewodu, a Prius Prime wykorzystuje około 5.5 godziny przy użyciu standardowego gniazdka. Czas ładowania jest krótszy o więcej niż połowę przy źródle 240V.

Specjalista od efektywności

Nie można umniejszać roli silnika spalinowego w efektywności Toyoty Prius Prime. Silnik benzynowy o pojemności 1.8 litra, cyklu Atkinsona, 4-cylindrowy – ten sam, co w wszystkich modelach hybrydowych Prius z 2016 roku – osiąga rewolucyjną efektywność termiczną powyżej 40 procent. Większość nowoczesnych silników samochodowych osiąga około 25-30 procent. Wiele detali w hybrydowym układzie napędowym przyczynia się do efektywności, w tym system recyrkulacji spalin (EGR) z chłodnicą, mniejsza i lżejsza pompa wody cichego układu hybrydowego oraz system recyrkulacji ciepła spalinowego, który przyspiesza nagrzewanie silnika.

Wygląda wspaniale, czuje się wspaniale

Prius Prime wygląda i sprawia wrażenie dalekiego od oszczędności wewnątrz, gdzie czteromiejscowy układ kabiny, z konsolą centralną biegnącą od przodu do tyłu, przypomina bardziej luksusowe coupe. Jednak praktyczność pozostaje na pierwszym miejscu, dzięki standardowym tylnym oparciom siedzeń składanym w stosunku 60/40. Kabina jest też cicha, dzięki dźwiękochłonnej laminowanej szybie przedniej i szybom drzwi, a także zoptymalizowanemu kształtowi aerodynamicznemu, który pomaga utrzymać hałas wiatru tam, gdzie jego miejsce – na zewnątrz.

Toyota Prius Prime otacza kierowcę i pasażerów standardowymi podgrzewanymi siedzeniami z przodu, systemem klimatyzacji automatycznej oraz dostępnymi fotelami wykończonymi sztuczną skórą SofTex®. System klimatyzacji działa ciszej, dzięki elektrycznej sprężarce, a także mądrzej, kierując przepływ powietrza tylko do obszarów, w których siedzą pasażerowie, aby zmaksymalizować efektywność paliwową i komfort. System klimatyzacji może również działać bez włączonego silnika, dzięki pompie ciepła, która pozwala na chłodzenie lub ogrzewanie kabiny podczas jazdy w trybie EV. Kierowca może aktywować zdalny system klimatyzacji za pomocą dostępnego breloka lub aplikacji na smartfonie, aby schłodzić wnętrze przed wejściem do kabiny.

Wysoka technologia, niski wysiłek

Centralnie umieszczony panel wskaźników, charakterystyczny dla Priusa od jego powstania, wydaje się unosić nad deską rozdzielczą. Panel zawiera podwójne wyświetlacze TFT (transistorowy cienkowarstwowy) o przekątnej 4.2 cala, a kierowca może zmieniać ich zawartość za pomocą przycisków na kierownicy.

Wyświetlacz oferuje wiele informacji na temat energii hybrydowej i nie tylko, a kierowca może wybierać, ile informacji chce zobaczyć. Chcesz pozbyć się kabli? Dzięki dostępnemu bezprzewodowemu ładowaniu telefonów komórkowych dla urządzeń zgodnych z Qi, wystarczy położyć swoje urządzenia zgodne z Qi na podkładce konsolowej, aby ładować je bezprzewodowo.

Mistrz multimediów

Dźwięk i obraz w Prius Prime również spełniają standard „prime”. Toyota wyposażyła ten topowy model w najwyższy system multimedialny Entune® i udostępniła go za pomocą nowego, ekskluzywnego wyświetlacza HD o przekątnej 11.6 cala. Grafika nawigacyjna wygląda po prostu oszałamiająco, a intuicyjne sterowanie dotykowe sprawia, że obsługa jest dziecinnie prosta.

Prius Prime zaoferuje również ekskluzywny zestaw aplikacji Prius Prime, umożliwiający zdalne zarządzanie harmonogramem ładowania i stanem pojazdu, lokalizację stacji ładowania, śledzenie i porównywanie wyniku ekodrivingu z innymi w mediach społecznościowych, zdalne sterowanie systemem klimatyzacji pojazdu i wiele więcej – wszystko z poziomu smartfona. To zaawansowane ekodriving w zasięgu ręki.

Dostępny system audio Entune™ Premium JBL® zintegrowany z nawigacją i pakietem aplikacji umieszcza 10 głośników JBL GreenEdge™ w sześciu lokalizacjach, oferując muzyczną rozkosz. Pakiet multimedialny Entune™ obejmuje radio AM/FM, które pozwala na zatrzymywanie piosenek na później, radio HD™, prognozowany ruch HD Radio™ oraz overlay z informacjami o pogodzie, SiriusXM® Satellite Radio z trzy miesięcznym bezpłatnym dostępem do SiriusXM All Access i grafika okładek albumów Gracenote®.

Oczywiście dostępny jest port USB 2.0 z możliwością podłączenia i sterowania iPod® oraz zaawansowane rozpoznawanie głosu i funkcje telefonu bez użycia rąk, dostęp do książki telefonicznej i strumieniowe przesyłanie muzyki przez Bluetooth®. Dla użytkowników iPhone’a tryb Siri® Eyes Free dodaje kolejnego asystenta w samochodzie.

Pakiet aplikacji Entune™ dodaje jeszcze więcej źródeł muzyki, w tym Slacker Radio, iHeartRadio i Pandora®, a także możliwość wyszukiwania miejsc, MovieTickets.com, OpenTable®, Facebook Places, Yelp™ oraz dane na temat ruchu, pogody, cen paliw, sportu i akcji w czasie rzeczywistym. Dostęp do usług Entune® jest bezpłatny.

Wbudowany parkingowy valet

W miejskiej dżungli, gdzie poszukiwanie idealnego miejsca do parkowania jest sportem, Toyota Prius Prime wygrywa. Dostępny system Intelligent Parking Assist (IPA) wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe do oceny miejsca parkingowego i, po aktywowaniu przez kierowcę, może samodzielnie wprowadzać samochód na to miejsce. System ten potrafi również cofać Priusa Prime w miejsca prostopadłe i automatycznie wyprowadzać go z miejsca równoległego.

Gdy droga napotyka wąskie miejsca, takie jak w parkingach, system Intelligent Clearance Sonar ostrzega o nadchodzących przeszkodach, wydając widoczne i słyszalne ostrzeżenia, jeśli kierowca zbliży się zbyt blisko do przeszkód bocznych.

1.8L VVTi CVT FWD (122 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1798 Cm3
Moc72.1 Kw @ 5200 Rpm
98 Hp @ 5200 Rpm
97 Bhp @ 5200 Rpm
Moment obrotowy105 Lb-Ft @ 3600 Rpm
142 Nm @ 3600 Rpm
Moc silnika elektrycznego53 Kw (72 Hp)
Electrical Motor Torque120.2 Lb-Ft (163 Nm)
Całkowita maksymalna moc89.7 Kw (122 Hp)
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoHybrydowy
Prędkość maksymalna112 Mph (180 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h10.6 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegówE-Bezstopniowa skrzynia CVT
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony215/45 R17
Długość178.7 In (4539 Mm)
Szerokość69.3 In (1760 Mm)
Wysokość57.9 In (1471 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)59.4/60 In (1
Rozstaw osi106.3 In (2700 Mm)
Prześwit0.2 In (5 Mm)
Pojemność bagażnika17.7 Cuft (501 L)
Aerodynamika (Cd)0.25
Turning Circle (Curb To Curb)33.4 Ft (10.2 M)
Masa własna3197 Lbs (1450 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3946 Lbs (1790 Kg)
Spalanie miasto55 Mpg Us (4.3 L/100Km)
Spalanie trasa53 Mpg Us (4.4 L/100Km)
Średnie spalanie54 Mpg Us (4.4 L/100Km)
Power PackLithium-Ion
Nominal Capacity8.8 Kwh
Range83.9 Miles (135.0 Km)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.