2017 Audi A5 Coupe

Audi wprowadziło drugą generację modelu A5 latem 2016 roku na rok modelowy 2017, dziewięć lat po debiucie tego modelu w swoim asortymencie.

Zazwyczaj niemiecki producent samochodów premium wymienia swoje modele po ośmiu latach, ale tym razem było inaczej. Z powodu światowego kryzysu finansowego, który wpłynął na finanse producenta, musiał on utrzymać linię A5 nieco dłużej, niż planowano. W związku z tym, zamiast wymienić model pod koniec 2015 roku, przesunął premierę o ponad sześć miesięcy, ale kto by to liczył? Klienci z niecierpliwością czekali na nową generację, a Audi ich nie zawiodło. Zbudowało drugą wersję tego modelu na tej samej platformie, co znany A4, ale o bardziej atrakcyjnej sylwetce. Co więcej, producent nie zrezygnował z żadnej z wersji nadwozia, które przyczyniły się do dobrych wyników sprzedaży A5 mimo kryzysu gospodarczego firmy. Nowa generacja była bardziej ewolucją niż rewolucją.

Po odejściu Waltera de Silvy z grupy Volkswagen, dział stylizacji kontynuował pracę nad tymi samymi pomysłami, które zaprojektował znakomity włoski projektant. Dodatkowo, wprowadzono język projektowania z charakterystycznym grillem singleframe, typowym dla całej gamy producenta. W efekcie, Audi A5 Coupe z 2017 roku zaprezentowało ostrzejszy design, z wyraźnymi liniami oktagonalnego grilla. Reflektory otaczały go od góry, wyglądając bardziej agresywnie niż w poprzedniej generacji. Dodatkowo, LED-owe światła do jazdy dziennej miały kształt litery L, zdobiąc górne zewnętrzne rogi reflektorów. Wraz z drugą generacją Audi A5, niemiecki producent dodał również opcję Matrix LED dla świateł, znacznie poprawiając komfort jazdy nocą. W tym samym czasie, w zderzaku, producent dodał parę kanciastych wlotów powietrza, które mieściły dostępne lampy przeciwmgielne oraz wloty powietrza chłodzące przednie hamulce.

Niska linia nadwozia A5 była jednym z powodów, dla których klienci kupili pierwszą generację tego modelu, więc producent postanowił zachować te same idee. Jednak Audi A5 Coupe z 2017 roku może pochwalić się ostrzejszymi liniami o wyrazistym wyglądzie, mimo że płynnie przechodziły nad nadkolami, jak spokojna fala. Na dolnej części pojazdu Audi umieściło wyraźniejsze linie o wznoszącym się kształcie, co sprawiło, że kompaktowe coupe wyglądało bardziej sportowo.

Jednak wnętrze zasługiwało na gromkie brawa dzięki zwiększonej jakości użytych materiałów i inteligentnemu projektowi. Audi oferowało A5 Coupe z 2017 roku albo z mieszanym panelem wskaźników, albo w pełni cyfrowym, znanym jako Audi Virtual Cockpit. Z przodu, dwa fotele kubełkowe składały się do przodu i przesuwały za naciśnięciem przycisku umieszczonego na ich oparciach, ułatwiając wsiadanie i wysiadanie pasażerom z tyłu. Między nimi, na konsoli centralnej, umieszczono parę uchwytów na kubki, drążek zmiany biegów (lub selektor biegów) oraz okrągły pokrętło do systemu infotainment.

Pod maską Audi zainstalowało nową gamę silników benzynowych i turbodieslowych, które mogły być połączone z manualnymi lub automatycznymi skrzyniami biegów. Wersje z dwoma pedałami były dostępne w zależności od wersji silnika z systemami podwójnego sprzęgła lub opartymi na konwerterze momentu obrotowego. Oprócz podstawowego modelu, napędzanego przez turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 190 KM (187 hp), reszta gamy była dostępna z słynnym napędem quattro na wszystkie koła. Aby poprawić właściwości jezdne, producent zaoferował elektronicznie sterowane amortyzatory. Ponadto, aby poprawić trakcję w wersjach z napędem na wszystkie koła, producent dodał ograniczone poślizgi różnicowe. W efekcie Audi zaczęło redukować dystans do swoich głównych rywali, BMW serii 4 i Mercedesa-Benz klasy C Coupe.

Audi zrewolucjonizowało swoją klasę średniej wielkości w 2007 roku z modelem A5. Producent z Ingolstadt stworzył dzieło sztuki, które podbiło serca fanów na całym świecie. Po dziewięciu latach nadszedł czas na drugą generację – z nowym, wygładzonym wyglądem i nowoczesnymi technologiami. Nowa generacja A5 Coupé jest sportowa, atletyczna i elegancka. Jej design idzie w parze z wysublimowaną aerodynamiką. Pod maską A5 zachwyca nowym podwoziem, mocnymi silnikami oraz innowacyjnymi funkcjami infotainment i systemami wsparcia kierowcy.

Jak sprawić, by dzieło designu stało się jeszcze piękniejsze? Projektanci Audi zastanawiają się nad tym pytaniem od lat. Efekty są imponujące: Nowe Audi A5 Coupé prezentuje świeży, nowoczesny i dopracowany wygląd. Niemniej jednak pozostaje wierne swojemu DNA, z sportowym i eleganckim charakterem, który został przekazany nowej wersji. Najlepszym przykładem jest teraz trójwymiarowa krzywa linii barków, która już charakteryzowała poprzedni model. Precyzyjnie wyprofilowana linia z wyraźnymi wypukłościami nad nadkolami podkreśla wszystkie cztery koła – nawiązanie do napędu quattro na cztery koła.

Idealnie zrównoważone proporcje z długą maską, wydłużonym rozstawem osi i krótkimi zwisami podkreślają sportowy charakter nowego A5 Coupé. Rzeźbiony grill Singleframe jest wyraźnie płaskie i szersze niż w poprzednim modelu. Tylne światła LED oraz opcjonalne reflektory LED lub Matrix LED z dynamicznymi kierunkowskazami czynią technologię premium widoczną nawet po zmroku.

Design zewnętrzny

Projektanci Audi połączyli dramatyczne kształty z atletycznie napiętymi powierzchniami w projekcie nowego A5 Coupé. Dwuosobowe coupé wyraźnie prezentuje sportowe, doskonale zrównoważone proporcje. Wydłużony rozstaw osi, krótkie zwisy i długa, obejmująca maska silnika z wypukłością podkreślają dynamikę modelu.

Widok z boku

Wyraźnie zarysowana, falista linia barku nadaje Audi A5 Coupé wyjątkowy wyraz dramatycznej elegancji. Charakterystyczna fala była już definiującym elementem designu, który charakteryzował poprzedni model. Teraz jest jeszcze bardziej precyzyjna i przyciąga uwagę swoją trójwymiarowością, pozwalając na ciekawe zabawy światłem i cieniem. Wygładzone linie z wyraźnymi wypukłościami nad nadkolami podkreślają DNA quattro. W przejściu od nadkola do drzwi, trójwymiarowy element wykończenia w kolorze chromu podkreśla sportowe ambicje nowego Audi A5 Coupé. Lusterka zewnętrzne zamontowane są sportowo na górnych barkach drzwi. Od słupka A, który został przesunięty znacznie do tyłu, dach rozciąga się nad atletycznym nadwoziem jako płaska, opływowa kopuła. Okna boczne są otoczone matową, srebrną listwą aluminiową. Od nachylonego do przodu słupka C, stopniowo poszerza się i biegnie w krzywej.

Sportowy przód coupé

Wyraźna sportowość przodu to kolejny charakterystyczny element nowego Audi A5 Coupé. Trójwymiarowo zaprojektowany grill Singleframe jest wyraźnie płaskie i szersze niż w poprzednim modelu. W zależności od poziomu wyposażenia i linii wykończeniowej, grill chłodnicy jest albo subtelnie matowy czarny, albo lekki i sportowy matowy szary z matowymi aluminiowymi poziomymi żaluzjami w linii A5 sport, lub elegancko ciemny tytanowy czarny z chromowanymi poziomymi żaluzjami w linii A5 design. Boczny wlot powietrza ma wyraźne krawędzie, a opcjonalny pakiet zewnętrzny S line ma kratki w stylu plastra miodu i sportową, poziomą listwę wykończeniową w matowym aluminium, która rozciąga się na całej szerokości samochodu.

Reflektory

Doskonale ukształtowane reflektory w nowym Audi A5 Coupé harmonijnie współgrają z poziomymi liniami przodu. Znajdują się one nieco powyżej górnej krawędzi grilla Singleframe, który jest znacznie obniżony – zaskakujący szczegół designu i pierwszy w serii modeli A5.

Opcjonalne reflektory LED i reflektory Audi Matrix LED mają wszystkie funkcje oświetleniowe w technologii LED. Nowy podpis świetlny reflektorów Audi Matrix LED ma charakterystyczną i skupioną czterooką twarz, z niskim i wysokim światłem, które sprawiają wrażenie podwójnego oka. W standardowych reflektorach xenonowych, światła dzienne znajdują się na górnej krawędzi obudowy i pełnią również funkcję kierunkowskazu.

18 diod LED świeci przez dwie soczewki, aby wytworzyć wysoką poświatę reflektorów Matrix LED. Wyposażona w informacje z kamery na lusterku wewnętrznym, jednostka kontrolna LED włącza i wyłącza je indywidualnie lub przyciemnia w 64 stopniach w razie potrzeby. Dzięki temu reflektory Matrix LED mogą produkować kilka milionów wariantów rozkładu światła. Zawsze oświetlają drogę optymalnym rozkładem światła podobnego do światła dziennego, ale nie oślepiają innych użytkowników drogi. Aby zapobiec oślepieniu kierowcy przez refleksy od mocno odbijających się znaków drogowych, są one specjalnie oświetlane zredukowaną mocą.

Światło skrętne reflektorów Matrix LED powstaje poprzez przesunięcie punktu ogniskowego światła. Dzięki przewidywanym danym trasy dostarczonym przez opcjonalną nawigację MMI plus, aktywowane jest przed obrotem kierownicy. Dynamiczne kierunkowskazy, które są produkowane przez rząd sekwencyjnie aktywowanych diod emitujących światło, działają od wewnątrz na zewnątrz w kierunku, w którym kierowca skręca, aby wysyłać jasne i intuicyjnie zrozumiałe sygnały do otoczenia.

Tył

Krótkie tylne spojrzenie nowego Audi A5 Coupé charakteryzuje się wyraźnymi poziomymi liniami. Pokrywa bagażnika kończy się wyraźnym spojlerem. Oddzielne reflektory w dolnej części tylnego zderzaka, malowane w kolorze nadwozia, podkreślają szerokość dwuosobowego coupé.

W zależności od silnika, układ wydechowy to albo system jednego, albo podwójnego wydechu. Kończy się on albo podwójną końcówką wydechową po lewej stronie (TDI), albo dwoma oddzielnymi końcówkami (TFSI), które w przypadku linii sportowych mają chromowane końcówki.

Smukłe, trójwymiarowe tylne światła są standardowo wykonane w technologii LED. Ich rzeźbiona geometria jest podkreślona przez podpis światła LED. Zewnętrzna pionowa krawędź podkreśla pełną szerokość tylnej części. Delikatne światło stopu znajduje się poniżej lamp, a dynamiczny kierunkowskaz (w reflektorach LED i powyżej) znajduje się w pasku w górnej części. Trzecie światło stopu, które wykorzystuje technologię przewodów świetlnych, jest bardzo delikatnym elementem na górnej krawędzi tylnej szyby, rozciągającym się na całą szerokość.

Większa swoboda wyboru: nowe linie

Przy zmianie modelu Audi wprowadza modułowe linie wyposażeniowe dla nowego A5 Coupé. Dają one klientom większą swobodę wyboru i obejmują również detale zewnętrzne. Oprócz modelu bazowego, dostępne są również linie sport i design. Pakiet sportowy S line oraz pakiety wyglądowe Audi design selection mają na celu ulepszenie wnętrza, szczególnie.

Nowe A5 Coupé jest również dostępne z pakietem zewnętrznym S line, co nadaje mu indywidualny, szczególnie dynamiczny wygląd. Może być łączone z dowolnymi liniami wykończeniowymi i pakietami stylizacyjnymi, a także zawiera takie odważne, sportowe akcenty jak:

  • grill chłodnicy w kolorze szarym zmierzchowym z matowymi aluminiowymi żaluzjami
  • sportowo stylizowane przednie i tylne zderzaki
  • matowe wloty powietrza w kolorze czarnym w stylu plastra miodu
  • sportowa, pozioma listwa wykończeniowa w matowym aluminium, która łączy wloty powietrza ze sobą
  • listwy progowe malowane w kolorze nadwozia z czarnymi teksturowanymi listwami bocznymi
  • matowy diffuser w kolorze szarym zmierzchowym z wbudowaną, czarną teksturowaną kratką
  • Podświetlane listwy progowe mają symbol rombu S, a element wykończenia chromowego nad przednimi błotnikami ma logo S line.

Paleta kolorów i wymiary

Nowe Audi A5 Coupé oferuje wybór 15 kolorów lakieru. Lakier matowy to czarny i biały ibis; lakiery metaliczne to brąz Argus, srebro cuvée, szary Daytona (pakiet sportowy S line oraz pakiet zewnętrzny S line), srebro floretowe, biały lodowy, zieleń Gotland, szary Manhattan, czerwony matador, niebieski księżyca, szary monsunowy, czarny mitos, niebieski nurkowy i czerwony tango.

Nowe Audi A5 Coupé wydłużyło się o 47 milimetrów (1,9 cala) i teraz mierzy 4,673 milimetrów (15,3 stopy). Szerokość wynosi 1,846 milimetrów (minus 8 mm) (6,1 stopy / minus 0,3 cala), a wysokość 1,371 milimetrów (minus 1 mm) (4,5 stopy / minus 0,04 cala) – to najbardziej sportowy stosunek w segmencie premium. Rozstaw osi wynosi 2,764 milimetrów (9,1 stopy), co stanowi wzrost o 13 milimetrów (0,5 cala).

Silniki

Nowe Audi A5 Coupé zadebiutuje w Niemczech z wyborem dwóch silników TFSI i trzech TDI. Produkują one moc od 140 kW (190 hp) do 210 kW (286 hp). W porównaniu do poprzedniego modelu, ich zużycie paliwa zmniejszyło się o nawet 22 procent, podczas gdy moc wzrosła o nawet 17 procent.

Wszystkie silniki spełniają normy emisji Euro 6. Oprócz standardowego zbiornika, dostępny jest także zbiornik na dodatek AdBlue o pojemności 12 litrów (3,2 US gal). Opcjonalnie dostępny jest zbiornik o pojemności 24 litrów (6,3 US gal). Standardowy, zaktualizowany system start-stop zawiera zmiany, które dodatkowo redukują zużycie paliwa. Gdy kierowca zbliża się do czerwonego światła, może już dezaktywować silnik przy prędkościach poniżej 7 km/h (4,3 mph) (z S tronic; z tiptronic: 3 km/h (1,9 mph)).

Nowe Audi S5 Coupé jest w swojej własnej lidze. Jego nowo opracowany silnik 3.0 TFSI łączy osiągi sportowe z nowym poziomem efektywności. Z pojemności 2,995 cc, turbodoładowany silnik sześciocylindrowy generuje moc 260 kW (354 hp), co stanowi 15 kW (21 hp) więcej niż silnik w poprzednim modelu.

Silniki 2.0 TFSI

W nowym Audi A5 Coupé dostępne są dwie wersje silnika 1,984 cc 2.0 TFSI. Do najważniejszych cech technicznych należy zintegrowany z głowicą cylindrów kolektor wydechowy, obrotowy moduł rdzeniowy dla systemu zarządzania termicznego, system podnoszenia zaworów Audi (AVS) dla zaworów wydechowych, elektryczna turbina oraz podwójne wtryskiwanie, w którym pośrednie wtryskiwanie manblowe uzupełnia bezpośrednie wtryskiwanie FSI.

Najlepsza wersja 2.0 TFSI generuje moc 185 kW (252 hp). 370 Nm (272,9 lb-ft) momentu obrotowego dostępne jest w zakresie od 1,600 do 4,500 rpm. Osiągi są sportowe: z napędem quattro, Audi A5 Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 5,8 sekundy na drodze do elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej 250 km/h (155,3 mph). Jednostka zużywa 5,9 litra paliwa na 100 kilometrów (39,9 US mpg), co odpowiada 136 gramom CO2 na kilometr (218,9 g/mi).

Druga wersja 2.0 TFSI osiąga 140 kW (190 hp), z momentem obrotowym wynoszącym 320 Nm (236,0 lb-ft) dostępnym w zakresie od 1,450 do 4,200 rpm. Osiągi są tutaj ekstremalnie dynamiczne: 7,3 sekundy od 0 do 100 km/h (62,1 mph) i prędkość maksymalna 240 km/h (149,1 mph) (z S tronic). Jednostka zużywa 5,1 litra paliwa na 100 kilometrów (46,1 US mpg), co odpowiada 117 gramom CO2 na kilometr (188,3 g/mi).

Innowacyjny proces spalania i rightsizing

Za tymi wartościami kryje się nowa strategia: Audi robi kolejny krok w udanym downsizingu silników poprzez rightsizing. Przełomowa efektywność 2.0 TFSI o mocy 140 kW (190 hp) wynika z innowacyjnego procesu spalania. Zamiast być przeszkodą, stosunkowo duża pojemność jest tutaj warunkiem koniecznym. Klienci nowego Audi A5 Coupé cieszą się zaletami silnika o małej pojemności przy umiarkowanych prędkościach, ale bez konieczności rezygnacji z sportowej jazdy.

Nowy proces spalania z skróconym skokiem sprężania i długim skokiem mocy oraz zwiększonym współczynnikiem kompresji został specjalnie zaprojektowany do pracy w trybie częściowego obciążenia, który jest zdecydowanie najczęściej występującym trybem pracy. Zawory ssące zamykają się znacznie wcześniej niż zwykle. W połączeniu ze zwiększonym ciśnieniem w kolektorze ssącym, zmniejsza to straty przepustnicowe podczas ssania.

Skrócony skok sprężania umożliwił zwiększenie współczynnika sprężania z 9,6 do 11,7:1. Podczas skoku sprężania, silnik musi zatem sprężać tylko tę samą ilość gazu, co 1,4 TFSI. Podczas skoku mocy, w którym silnik w pełni wykorzystuje swoje dwie litry pojemności, ponownie korzysta z wysokiego współczynnika sprężania. Powstałe wyższe ciśnienie podczas spalania dodatkowo zwiększa efektywność.

Aby ładunek wystarczająco wirował pomimo krótkiego czasu wlotu, komory spalania, wgłębienia tłoków i kanały dolotowe oraz turbodoładowanie nowego 2.0 TFSI są specjalnie dostosowane do nowej metody spalania. Przy wyższych obciążeniach system podnoszenia zaworów Audi opóźnia otwieranie zaworów ssących, aby osiągnąć wyższy fill i w ten sposób dobrą dynamikę mocy i momentu obrotowego. Ciśnienie wtrysku zostało zwiększone do 250 bar.

2.0 TDI

Czterocylindrowy TDI o pojemności 1,968 cc w nowym Audi A5 Coupé produkuje 140 kW (190 hp). Maksymalny moment obrotowy 400 Nm (295,0 lb-ft) jest dostępny w zakresie od 1,750 do 3,000 rpm. Mocny czterocylindrowy silnik diesla oferuje znakomite osiągi i maksymalną efektywność. Z napędem quattro i siedmiobiegową skrzynią S tronic, przyspieszenie 0-100 km/h (62,1 mph) zajmuje 7,2 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 235 km/h (146,0 mph). W połączeniu z siedmiobiegową skrzynią S tronic i napędem na przednie koła, 2.0 TDI zużywa zaledwie 4,4 litra paliwa na 100 kilometrów (53,5 US mpg) zgodnie z normą NEDC, co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 114 gramów na kilometr (183,5 g/mi).

2.0 TDI jest wypełniony inteligentnymi rozwiązaniami technicznymi: oddzielne obiegi chłodzenia, dwa wały wyrównujące w kadłubie, czujnik ciśnienia cylindrów, znacznie zredukowane tarcie wewnętrzne oraz system wtrysku wspólnej szyny, który utrzymuje paliwo pod maksymalnym ciśnieniem 2,000 bar. Wysokoprężny i niskociśnieniowy obieg spalin oraz zaawansowane oczyszczanie spalin w tym system SCR (SCR: selektywna redukcja katalityczna) zapewniają niską emisję.

Audi oferuje również 2.0 TDI w wersji ultra, której obecność sygnalizowana jest tabliczką na tylnej części. ultra oznacza najbardziej efektywne modele w danej linii. Zmiany w przełożeniach, nadwoziu i zawieszeniu oraz zastosowanie opon o niskim oporze toczenia pomagają dodatkowo obniżyć zużycie. Nowe Audi A5 Coupé 2.0 TDI ultra z S tronic zużywa rekordowe 4,0 litra paliwa na 100 kilometrów (58,8 US mpg) w normie NEDC, co odpowiada 105 gramom CO2 na kilometr (169,0 g/mi).

3.0 TDI

Niezrównana moc, wyrafinowana elegancja i wzorowa efektywność – te przyjemne cechy są wspólne dla obu silników sześciocylindrowych TDI używanych w nowym Audi A5 Coupé. 3.0 TDI ma pojemność 2,967 cc i dostępny jest z mocą 160 kW (218 hp) lub 210 kW (286 hp).

Wysoce efektywny: 3.0 TDI z mocą 160 kW (218 hp)

Pierwsza wersja 3.0 TDI generuje moc 160 kW (218 hp). Jej moment obrotowy 400 Nm (295,0 lb-ft) dostępny jest w zakresie od 1,250 do 3,750 rpm. W normie NEDC nowe Audi A5 Coupé zużywa zaledwie 4,6 litra paliwa (51,1 US mpg), co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 119 gramów na kilometr (191,5 g/mi).

218-konna TDI, która waży zaledwie około 190 kilogramów (418,9 lb), łączy wiele nowoczesnych rozwiązań: bardzo skomplikowany system zarządzania termicznego, nowe głowice cylindrów zoptymalizowane pod kątem tarcia oraz elektrycznie regulowaną turbinę, która osiąga ciśnienie doładowania wynoszące 2,6 bar. System oczyszczania spalin znajduje się bezpośrednio na tylnej stronie silnika. Jego katalizator NOx (połączenie katalizatora typu NOx oraz katalizatora utleniającego) działa w połączeniu z filtrem cząstek stałych na bazie SCR.

Ekstremalnie mocny: 3.0 TDI z mocą 210 kW (286 hp)

Nowy topowy TDI zwiększa moc o dodatkowe 30 kW (40 hp) do 210 kW (286 hp) i oferuje moment obrotowy wynoszący 620 Nm (457,3 lb-ft) w zakresie od 1,500 do 3,000 rpm. Ponieważ ten silnik nadal jest w trakcie uzyskiwania homologacji, nie są jeszcze dostępne wartości zużycia.

Programiści Audi zaktualizowali wiele aspektów nowego 3.0 TDI o mocy 210 kW (286 hp). Cele obejmowały: optymalizację napełnienia komory spalania, wymianę ładunku i zarządzanie termiczne w celu zwiększenia mocy przy jednoczesnym dalszym obniżeniu zużycia. Blisko umiejscowione katalizatory efektywnie oczyszczają spaliny.

Ważnym elementem w zaktualizowanym silniku 3.0 TDI jest system podnoszenia zaworów Audi (AVS), który dostosowuje skok zaworów wydechowych w dwóch etapach. AVS inicjuje drugi, mały skok otwierania po zamknięciu zaworów, pozwalając pewnej ilości spalin na ponowne wejście do komory spalania. Ta rekonstrukcja zwiększa temperaturę spalin i jednocześnie efektywność systemu oczyszczania spalin: Szybko podgrzewa spaliny po zimnym uruchomieniu oraz przy niskim obciążeniu, aby oba systemy kontroli emisji zamontowane blisko silnika aktywowały się bardzo wcześnie.

Pierwszym składnikiem jest duży katalizator NOx. Przechowuje tlenki azotu, aż będzie pełny. Oczyszczanie odbywa się poprzez wzbogacenie mieszanki w silniku. Aby zwiększyć efektywność, NOC działa tylko w przypadku niskich temperatur spalin – po uruchomieniu. Wszystkie inne sytuacje obsługiwane są przez drugi składnik, filtr cząstek stałych z powłoką SCR.

Nowo opracowana turbina ważąca 20% mniej z zmienną geometrią turbiny (VTG) oraz maksymalnym ciśnieniem doładowania wynoszącym 3,3 bar działa w topowym silniku diesla. Programiści zwrócili uwagę na zoptymalizowany dopływ, przez co silnik bardzo szybko reaguje na pedał gazu. Nowy zewnętrzny obieg recyrkulacji spalin zwiększa efektywność turbiny. Szczególnie przy średnich i wysokich obciążeniach umożliwia pełny przepływ masy spalin do napędu turbiny.

System zarządzania termicznego potężnego 3.0 TDI dostarcza płyn chłodzący do niezależnych obiegów chłodzenia kadłuba cylindrów oraz głowic cylindrów, aby olej silnikowy szybko osiągnął temperaturę roboczą po zimnym uruchomieniu. Głowice cylindrów posiadają podwójne płaszcze wodne, a chłodnica oleju jest włączana do lub wyłączana z obiegu chłodzenia w razie potrzeby. Kadłub cylindrów, wał korbowy oraz głowice cylindrów są ekstremalnie lekkie. Każda z tych technologii sprawia, że silnik jest jeszcze bardziej efektywny.

Układ napędowy

Innowacyjna skrzynia manualna, siedmiobiegowa S tronic oraz ośmiobiegowa tiptronic, napęd na przednie i quattro na cztery koła: w nowym Audi A5 Coupé każda wersja silnika ma dostosowaną technologię napędową.

Obejmują one nowe, zoptymalizowane pod kątem efektywności, sześciobiegowe skrzynie manualne z wtryskiem smarowania. Zintegrowana pompa olejowa dostarcza precyzyjny przepływ objętości wymagany do smarowania i zarządzania termicznego. Etap zębatki zastępuje wał do przedniego dyferencjału, który był używany w poprzedniej wersji skrzyni biegów. To przynosi dużą korzyść pod względem tarcia i wymagań przestrzennych. Wykonane są one z kutych kół zębatych i pustych wałów, co redukuje masę. Duża część obudowy jest wykonana z ultra-lekkiego magnezu. Nowa platforma skrzyni biegów redukuje masę o nawet 16 kilogramów (35,3 lb).

Audi oferuje sześciobiegową skrzynię manualną dla następujących wersji:

  • 2.0 TFSI 140 kW (190 hp) z napędem na przednie koła
  • 2.0 TDI 140 kW (190 hp) z napędem na przednie koła
  • 2.0 TFSI 185 kW (252 hp) quattro
  • 2.0 TDI 140 kW (190 hp) quattro
  • 2.0 TDI ultra 140 kW (190 hp)

Nowa siedmiobiegowa S tronic jest dostępna dla wszystkich silników z wyjątkiem górnego TDI i S5. Skrzynia z podwójnym sprzęgłem jest standardowa z 3.0 TDI o mocy 160 kW (218 hp). S tronic, która zastępuje ciągle zmienną multitronic, oferuje imponująco wysoką efektywność. Najważniejsze ulepszenia to dalsze redukcje tarcia, niska masa, wysoko efektywne zasilanie olejem oraz dwumasowe koło zamachowe z oscylatorem siły odśrodkowej, które pozwala na bardzo niskie obroty silnika podczas jazdy.

Aby zredukować moment oporu, dwa zwarte sprzęgła wielopłytkowe nowej siedmiobiegowej S tronic są ustawione osiowo jedno za drugim, a nie radialnie jedno nad drugim jak w poprzedniku. Sprzęgła obsługują dwa niezależne podskrzynki, które są skonstruowane jak skrzynie manualne. Działają stale, ale tylko jedno jest podłączone do silnika w danym momencie. Zmiany biegów realizowane są w ciągu kilku setnych sekundy i z praktycznie żadnym przerywaniem przepływu mocy poprzez zmianę sprzęgieł. W przypadku skrzyń quattro moc płynie z wału wyjściowego do przedniego dyferencjału poprzez etap zębatkowy oraz poprzez wał napędowy do tylnego dyferencjału.

Ośmiobiegowy tiptronic

Ośmiobiegowy tiptronic debiutuje w linii A5 w 3.0 TDI o mocy 210 kW (286 hp). Gładka, szybka oraz spontanicznie zmieniająca bieg przekładnia z konwerterem momentu została całkowicie opracowana na nowo. Jej wysoka liczba biegów pozwala silnikowi często pracować blisko idealnego punktu obciążenia. Amortyzator skrętny dostosowujący obroty równoważy niepożądane drgania silnika, umożliwiając efektywną jazdę przy szczególnie niskich obrotach. Rozkład zestawów zębatych i elementów zmiany biegów zapewnia niskie momenty oporu i tym samym wysoką efektywność.

Obie automatyczne skrzynie biegów w nowym Audi A5 Coupé są na najwyższym poziomie. Różnią się one szerokim zakresem biegów: Ich dolne biegi mają krótkie, sportowe przełożenia, podczas gdy górne biegi są długie, aby zredukować obroty i zużycie paliwa. Skrzynie S tronic i tiptronic są zintegrowane z zarządzaniem termicznym silnika i zaprojektowane do pracy w trybie start-stop. Kierowcy mogą wybierać pomiędzy trybami D, S i E oraz zmieniać biegi ręcznie w dowolnym momencie, używając zarówno dźwigni zmiany biegów jak i standardowych łopatek na kierownicy. Wszystkie polecenia przekazywane są czysto elektrycznie – za pomocą przewodu – do skrzyni biegów. Krótkie stuknięcie w dźwignię zmiany biegów wywołuje polecenie zmiany.

W połączeniu z nowym tempomatem, asystentem efektywności lub tempomatem adaptacyjnym Stop&Go, wprowadzono dodatkową funkcję efektywności. Gdy tylko można zaoszczędzić paliwo, automatyczna skrzynia przełącza się w tryb luzu w zakresie prędkości między 50 a 160 km/h (31,1 a 99,4 mph).

W nowym Audi A5 Coupé napęd na przednie koła jest standardowy, a opcjonalny napęd quattro na cztery koła. quattro jest standardowe w 3.0 TDI o mocy 210 kW (286 hp).

Dwie wersje: napęd quattro na cztery koła

Ostatecznym atutem w zakresie dynamiki, trakcji, bezpieczeństwa jazdy i stabilności w prostym przebiegu: przez ponad trzy dekady to była obietnica quattro z Audi. Nowe quattro z technologią ultra dostępne jest dla modeli Audi A5 Coupé wyposażonych w silniki TFSI i TDI o czterech cylindrach oraz skrzynię manualną.

Na przyszłość: quattro z technologią ultra

Celem rozwoju quattro z technologią ultra jest system napędu na cztery koła zoptymalizowany pod względem efektywności, bez zauważalnych różnic w porównaniu do systemów stałych pod względem trakcji i dynamiki jazdy. Te wymagania wydają się być na pierwszy rzut oka nie do pogodzenia, ale połączenie nowo opracowanych komponentów napędu na cztery koła, wyrafinowanej strategii operacyjnej i idealnie dopasowanego rozdziału momentu obrotowego do auta to właśnie to osiąga. Inteligentna kontrola systemu napędu na cztery koła działa z wyprzedzeniem, zawsze analizując dane zbierane z różnych czujników i ciągłą analizę dynamiki jazdy, stanu drogi oraz zachowań kierowcy.

W standardowej pracy przy niskich obciążeniach, bez ryzyka poślizgu kół, nowy napęd quattro cieszy się wszystkimi korzyściami systemu napędu na przednie koła, ale zawsze jest gotowy, gdy zajdzie potrzeba. Umożliwia to wyraźne zmniejszenie różnicy w zużyciu paliwa między napędem na przednie koła a stałym napędem na cztery koła.

Strategia operacyjna

Elektronika quattro jest połączona z wieloma innymi jednostkami sterującymi. Co dziesięć milisekund system zbiera i analizuje różnorodne dane, takie jak kąt skrętu, przyspieszenie boczne i podłużne oraz moment obrotowy silnika, by wymienić tylko kilka. Aktywacja systemu napędu na cztery koła odbywa się według strategii dwuetapowej: przewidywanej, tj. wyprzedzającej oraz reaktywnej.

Na poziomie przewidywanym, uwaga skupia się na danych dostarczonych przez zintegrowane systemy w samochodzie. Jednostka sterująca wykorzystuje te dane, aby na przykład obliczyć moment, w którym wewnętrzna przednia opona osiągnie granicę przyczepności podczas szybkiego zakrętu. Kalkulacja jest kończona około 0,5 sekundy wcześniej. Jeśli koło zbliża się do granicy przyczepności w określonym progu, aktywowany jest system quattro. Przy aktywacji przewidywanej jednostka sterująca quattro orientuje się przede wszystkim na styl kierowcy, status ESC oraz tryb wybrany w systemie Audi drive select oraz systemie wykrywania przyczep. W rezultacie napęd quattro jest zawsze gotowy krótko przed tym, jak będzie potrzebny, a zmiana jest dla kierowcy nieodczuwalna. Jeśli wystąpi sytuacja drogowa, której nie można przewidzieć, taka jak zmiana przyczepności na mokrej nawierzchni, system reaguje na nagłą zmianę współczynnika tarcia, a napęd quattro jest reaktywnie włączany bez zauważenia przez kierowcę.

Rozdział momentu obrotowego quattro

Innowacyjna filozofia kontroli nieprzerwanie monitoruje warunki otoczenia, stan jazdy oraz intencje kierowcy. Oznacza to, że idealny rozkład momentu obrotowego jest obliczany, a dynamiczne właściwości jazdy A5 są poprawiane w każdej sytuacji. Poprzez połączenie napędu quattro z systemem Audi drive select, kierowca może dostosować właściwości napędu na cztery koła do swoich indywidualnych wymagań. W trybie „auto” kierowca uzyskuje optymalną przyczepność i zrównoważoną obsługę.

W trybie „dynamicznym” moment obrotowy rozprowadzany jest na oś tylną wcześniej i w wyższym stopniu, co oznacza, że dynamika jazdy jest jeszcze bardziej poprawiana, zwłaszcza na nawierzchniach o niskim współczynniku tarcia.

Technologia: dwa sprzęgła

Decydujący zysk w efektywności jest możliwy dzięki specjalnemu ułożeniu dwóch sprzęgieł w układzie napędu quattro. Kiedy system zmienia się na napęd na przednie koła, przednie sprzęgło – sprzęgło wielopłytkowe na odgałęzieniu skrzyni – odłącza wał obrotowy. Oprócz tego, zintegrowany przekaźnik w dyferencjale osi tylnej otwiera się. Dezaktywuje to główną przyczynę strat tarcia w tylnej części układu napędu, taką jak duża przekładnia końcowa obracająca się w kąpieli olejowej. Jednocześnie napęd quattro jest prawie cztery kilogramy (8,8 lb) lżejszy niż poprzedni system, pomimo nowych komponentów technicznych. To również oszczędza paliwo i korzysta na prowadzeniu.

Serce sprawy: centralne różnicowe z ograniczonym poślizgiem

Wszystkie warianty silników Audi A5 Coupé z S tronic lub tiptronic są nadal wyposażone w trwały napęd na cztery koła quattro. Jest to niezwykle niezawodny system mechaniczny. Zaprojektowane jako przekładnia planetarna, samoblokujące centralne różnicowe skierowuje 60 procent momentu obrotowego silnika na oś tylną i

40 procent na oś przednią w normalnej jeździe. Podczas redystrybucji mocy do 70 procent może trafić na przód, a do 85 procent na tył. Te wysokie wartości blokady umożliwiają wyraźny rozkład momentu obrotowego napędu i precyzyjne współdziałanie z systemami sterującymi.

Dyferencjał sportowy

Jako opcja dla górnego TDI oraz S5, Audi uzupełni napęd quattro o kolejny dynamiczny komponent technologiczny – dyferencjał sportowy. Rozdziela on moment obrotowy między tylne koła za pomocą dwóch przekładni superpozycyjnych. Najnowsza generacja dyferencjału jest lżejsza o około kilogram (2,2 lb). Podczas szybkiej jazdy dyferencjał sportowy dosłownie popycha auto w zakręt, zapobiegając podsterowności. Funkcja oprogramowania zintegrowana z centralną jednostką sterującą zawieszeniem (elektroniczna platforma zawieszenia ECP) nieprzerwanie oblicza idealny rozdział momentu obrotowego dla dynamicznej jazdy. Podczas skręcania lub przyspieszania w zakręcie większość momentu kierowana jest na zewnętrzne koło.

Zanim tylna część może się podpaść, pojazd jest stabilizowany przez rozdział momentu obrotowego i tym samym łatwo się prowadzi. Jednostka sterująca dla dyferencjału sportowego jest ściśle połączona z systemem Audi drive select, aby kierowca mógł wpływać na rozdział momentu.

Kontrola momentu obrotowego wybierająca koła

Obie wersje napędu quattro w nowym Audi A5 Coupé współpracują z zaktualizowanym systemem kontroli momentu obrotowego wybierającym koła, który działa na każdej nawierzchni. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, funkcja oprogramowania hamuje obie wewnętrzne koła przed zakrętem minimalnie, zanim będą mogły się poślizgnąć. Ta interwencja następuje nawet jeśli kierowca nie naciska na pedał gazu. Z powodu różnicy w siłach napędowych na kołach, samochód nieznacznie skręca w zakręt. Samodzielne zachowanie pozostaje neutralne dłużej, co czyni prowadzenie jeszcze bardziej precyzyjnym, zwinnym i stabilnym.

Dynamika jazdy

Jedną z głównych cech nowego Audi A5 Coupé jest sportowe i zwrotne prowadzenie. W swoim segmencie zarówno sportowa przyjemność z jazdy, jak i komfort są decydującymi kryteriami przy strojenie zawieszenia. Audi A5 Coupé udaje się wypełnić lukę między przyjemnością z jazdy na krętych trasach a doskonałym komfortem podczas długich dystansów.

Nowe zawieszenia przednie i tylne, z pięcioma wahaczami, oraz precyzyjne elektryczne wspomaganie kierownicy są doskonale dopasowane. Kierowcy mogą również wybrać opcjonalne zmienne zawieszenie, które wspiera dynamiczny styl jazdy. Komfort jazdy można również dostosować do każdej sytuacji. System Audi drive select umożliwia kierowcy wpływanie na charakterystykę wspomagania kierownicy oraz pedału przyspieszenia, a także opcjonalnego zmiennego zawieszenia w razie potrzeby, aby uzyskać jeszcze bardziej spersonalizowane wrażenia z jazdy.

Zawieszenie

Nowe podwozie jest jedną z mocnych stron Audi A5 Coupé, w tym w zakresie systematycznej budowy lekkiej i precyzyjnej reakcji. Od dynamicznego prowadzenia po komfortowe cruisowanie – dwuosobowe coupé ma cechy luksusowej klasy.

Szeroki rozstaw kół – 1,587 milimetrów (5,2 stopy) z przodu i 1,568 milimetrów (5,1 stopy) z tyłu – oraz stosunkowo długi rozstaw osi dla tego segmentu stanowią podstawę dla zarówno sportowego, jak i zrównoważonego strojenia zawieszenia. Rozstaw osi wynosi 2,764 milimetra (9,1 stopy).

Na przedniej osi zastosowano zaktualizowane zawieszenie pięciowahaczowe. Zasada osi umożliwia optymalne wchłanianie sił podłużnych i poprzecznych. Jego mocowania są sportowo sztywne w kierunku bocznym i elastyczne oraz miękkie w kierunku podłużnym. Drgania są konsekwentnie eliminowane dzięki zastosowaniu hydromocowania, co zapewnia doskonały komfort przy wysokim stopniu zwinności.

W przeciwieństwie do poprzedniego modelu, inżynierowie Audi zintegrowali górne wahacze bezpośrednio w nadwoziu dla optymalnej sztywności. Wszystkie ramiona kontrolne zawieszenia, łożysko wahacza i resory są wykonane z aluminium. Koncepcja lekkości jest uzupełniona zastosowaniem amorków monotubowych i wysokiej wytrzymałości, cienkościennych stabilizatorów oraz segmentowych piast kół. W porównaniu do poprzedniego modelu, masa przedniej osi została zredukowana o ponad sześć kilogramów. Poziom dolnych wahaczy jest mocowany nowo zaprojektowanymi gumowymi mocowaniami do hybrydowej ramy subframe z wysokowytrzymałej stali i aluminiowych konsol. Sztywne połączenie subframe z przodem zapewnia wysoki komfort wibracyjny i stanowi fundament dla optymalnej zwinności.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.