Latem 2016 roku Audi wprowadziło na rynek drugą generację modelu A5, kończąc tym samym oczekiwanie swoich klientów, którzy pragnęli zobaczyć nowy produkt w wersji z metalu i gumy.
Kiedy niemiecki producent samochodów w 2007 roku zaprezentował model A5, nie ujawnił go we wszystkich wersjach. Zajęło firmie kilka lat, aby poszerzyć ofertę o kabriolet oraz pięciodrzwiowy hatchback znany jako Sportback. To była trudna decyzja dla marki z czterema pierścieniami. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę trudne czasy gospodarcze podczas światowego kryzysu finansowego, musiała obniżyć koszty produkcji. W 2016 roku rynek motoryzacyjny rozwijał się pełną parą. W rezultacie producent wprowadził model Audi A5 Sportback na rok 2017 równocześnie z pozostałymi dwiema wersjami, Coupe i Cabriolet. Co więcej, wersja pięciodrzwiowa była najlepiej sprzedającą się wersją, dlatego producent nie mógł jej zignorować. Aby obniżyć koszty produkcji, Audi zbudowało A5 Sportback na tej samej platformie co A4, co okazało się korzystne.
Z przodu producent zastosował ten sam język designu co w pozostałych modelach Audi, charakteryzujący się szeroką osłoną chłodnicy w stylu singleframe. Po bokach znajdowały się nowe reflektory z zintegrowanymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej, które były dostępne w wersji z diodami Matrix, pozwalającymi na dostosowywanie wzoru świateł. Producent dodał parę otworów wentylacyjnych w dolnej części zderzaka, które mieściły dostępne lampy przeciwmgielne.
Z low-profile’owym nadwoziem w stylu coupe, Audi A5 Sportback 2017 stanowiło wyraźne zagrożenie dla innych czterodrzwiowych coupe na rynku. Jego ogólny kształt przypominał poprzednika, zachowując niektóre podstawowe linie, które uczyniły pierwszą generację A5 Sportback bestsellerem, ale były one ostrzejsze. Na szczęście Audi zrozumiało, że klienci lubią drzwi bezramowe, więc je zachowało. Kolejną zaletą Sportback był trójkątny okno umieszczone pomiędzy tylnymi drzwiami a klapą bagażnika, co pomagało zredukować martwe strefy. Na koniec, szerokie otwarcie klapy bagażnika integrowało również część lamp tylnych, które rozciągały się od błotników.
Audi zostało skrytykowane przez swoich fanów za wnętrze pierwszej generacji A5. W związku z tym druga iteracja tego modelu wprowadziła znaczące usprawnienia w kabinie. Kierowca miał przed sobą nowy zestaw wskaźników z analogowymi tarczami prędkościomierza, obrotomierza, poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego. Jako opcję klienci mogli zamówić pojazd z Audi Virtual Cockpit, który zastępował panel instrumentów wysokiej jakości wyświetlaczem wielofunkcyjnym, obejmującym wszystkie powyższe informacje oraz dodatkowe bezpośrednio na ekranie przed kierownicą. Z tyłu zwiększono przestrzeń na nogi, ale wysokość nad głową wciąż była problemem dla wyższych dorosłych podczas dłuższych podróży.
Pod maską producent oferował Audi A5 Sportback 2017 z wyborem silników diesla, benzynowych oraz CNG, w zależności od rynku. Silniki te były połączone z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. W zależności od wersji i opcji klienci mogli zamówić samochód z napędem na przednie lub wszystkie koła.
Siedem lat po premierze Audi A5 Sportback, na rynku pojawia się nowa wersja. Pięciodrzwiowe coupé łączy elegancki, emocjonalny design z wysoką funkcjonalnością i obfitym komfortem wewnętrznym. Samochód przyjazny rodzinie jest doskonale skomunikowany i oferuje najnowsze funkcje multimedialne. Dodatkowo, druga generacja wyposażona jest w całkowicie nowy układ zawieszenia, silniki wysokiej wydajności oraz innowacyjne systemy wsparcia kierowcy. Model S5 na drogi wyrusza z nowym sześciocylindrowym silnikiem turbo rozwijającym moc 354 KM i moment obrotowy 500 Nm (368,8 lb-ft). W nowym kierunku, A5 Sportback dostępne jest również w wersji bivalentnej g-tron, która pozwala na zasilanie zarówno Audi e-gas, gazem ziemnym, jak i benzyną.
Design zewnętrzny
4,733 milimetra (186.3 in) długości, rozstaw osi 2,824 milimetra (111.2 in), szerokość 1,843 milimetra (72.6 mm) i wysokość 1,386 milimetra (54.6 in) – nowe Audi A5 Sportback prezentuje sportowe, zbalansowane proporcje. Projektanci Audi połączyli dramatyczne kształty i atletyczne, napięte powierzchnie w designie pięciodrzwiowego coupé. Wydłużony rozstaw osi, krótkie zwisy oraz długi, owiewający przód z mocnymi liniami podkreślają dynamizm modelu.
Cechą wyróżniającą nowe A5 Sportback jest sportowy przód. Trójwymiarowo modelowany grill Singleframe jest znacznie płytszy i szerszy niż w poprzednim modelu. W zależności od specyfikacji, grill chłodnicy oferowany jest w subtelnym matowym czarnym wykończeniu. W wersji sportowej jego podstawowy kolor to matowy szary zmierzch z poziomymi szczelinami w matowym aluminium. W wersji design jest w eleganckim ciemnym tytanowym czarnym z poziomymi szczelinami w chromie. Boczne wloty powietrza mają odważne krawędzie, a opcjonalnie – z pakietem zewnętrznym S line – siatkowe kratki oraz sportowy, poziomy element wykończeniowy w matowym aluminium, który rozciąga się przez cały przód.
Widok z boku
Linia barkowa w falowanym wzorze nadaje Audi A5 Sportback emocjonalnej elegancji. Charakterystyczny element designu, obecny już w poprzednim modelu, jest teraz jeszcze bardziej wyrazisty dzięki swojemu trójwymiarowemu charakterowi. Gra światła i cienia staje się jeszcze bardziej kusząca. Długa, łagodna fala z wyraźnymi wypukłościami nad nadkolami podkreśla DNA quattro. W przejściu od przednich nadkoli do drzwi umieszczono trójwymiarowy element wykończeniowy w chromie, który podkreśla sportowe ambicje nowego A5. Od słupka A, który został przesunięty znacznie do tyłu, dach rozciąga się nad atletycznym nadwoziem z bezramkowymi drzwiami jako płynna, opadająca kopuła. Okna boczne z przodu i z tyłu akcentowane są listwą wykończeniową w matowym aluminium.
Tylne nadwozie
Tył prezentuje wyraźnie poziome i trójwymiarowe kształty. Rozciągnięta pokrywa bagażnika z aluminium kończy się wyraźnym brzegiem spojlera, który poprawia aerodynamikę. Oddzielne reflektory w dolnej części tylnego zderzaka, pomalowanego w kolorze nadwozia, podkreślają szerokość.
Smukłe, trójwymiarowo ukształtowane tylne światła są standardowo wykonane w technologii LED, a charakterystyczny sygnatur świetlny podkreśla ich rzeźbiarską geometrię. Delikatne światło hamowania znajduje się poniżej luminacji, a dynamiczny sygnalizator skrętu (z reflektorami LED i wyżej) tworzy precyzyjny pasek w górnej części. Trzecie delikatne światło hamowania na górnej krawędzi tylnej szyby rozciąga się na całą jej szerokość.
Technologia oświetleniowa
Świetnie wyprofilowane reflektory w nowym Audi A5 Sportback idealnie harmonizują z poziomymi liniami przodu. Znajdują się nieco powyżej górnej krawędzi grilla Singleframe, który jest mocno obniżony – to zaskakujący szczegół designu i pierwszy w linii modelowej A5.
W przypadku opcji reflektorów LED i reflektorów Audi Matrix LED, technologia LED jest wykorzystywana we wszystkich funkcjach oświetleniowych. Nowa sygnatura świetlna reflektorów Audi Matrix LED tworzy charakterystyczną, skoncentrowaną twarz z czterema oczami, przypominającą Ur-quattro.
18 diod LED świeci przez dwie soczewki, tworząc światło drogowe reflektorów Matrix LED. Wyposażona w informacje z kamery w lusterku wewnętrznym, jednostka sterująca LED włącza je indywidualnie lub przyciemnia w 64 stopniach, w zależności od potrzeby. Dzięki temu reflektory Matrix LED mogą tworzyć kilka milionów wariantów rozkładu światła. Zawsze oświetlają drogę optymalnie, zapewniając jakość światła podobną do światła dziennego, nie oślepiając innych użytkowników dróg. Aby zapobiec oślepieniu kierowcy przez odbicia od mocno odbijających znaków drogowych, są one specjalnie oświetlane zmniejszoną mocą.
Oświetlenie kierunkowe reflektorów Matrix LED produkowane jest przez przesunięcie punktu ogniskowania światła. Przewidywane dane trasy dostarczane przez opcjonalną nawigację MMI plus pozwalają na aktywację tego jeszcze przed skrętem kierownicą. Dynamiczne kierunkowskazy, które są produkowane przez szereg sekwencyjnie aktywowanych diod emitujących światło, uruchamiają się od wewnątrz na zewnątrz w kierunku, w którym kierowca skręca, wysyłając jasne i intuicyjnie zrozumiane sygnały do otoczenia.
Wnętrze
Nowe A5 Sportback oferuje doskonałą jakość wykonania i optymalne możliwości użytkowe. Oświetlenie ambientowe z 30 wybieralnymi kolorami pozwala na stworzenie odpowiedniego nastroju dla wysokiej jakości materiałów. Pozioma architektura deski rozdzielczej tworzy wrażenie przestronności.
Nowe A5 urosło prawie w każdej mierze. Wnętrze zyskało 17 milimetrów (0.7 in) długości. Powiększono również przestrzeń na ramiona zarówno dla kierowcy (o dziewięć milimetrów (0.4 in)), jak i pasażera z przodu (o jedenaście milimetrów (0.4 in)). Przestrzeń na kolana z tyłu wzrosła nawet o 24 milimetry (0.9 in).
Tylny oparcie siedzenia dzieli się w standardzie w proporcji 40:20:40. Szerokość przestrzeni ładunkowej wynosi dokładnie jeden metr (3.3 ft). Prostokątny kształt 480-litrowego (17.0 cu ft) bagażnika czyni go wyjątkowym pod względem użyteczności. Po złożeniu tylnych siedzeń, można w nim pomieścić nawet 1,300 litrów (45.9 cu ft).
Audi oferuje również opcję sterowania czujnikami do otwierania i zamykania standardowo wyposażonej, elektrycznie napędzanej pokrywy bagażnika w pięciodrzwiowym coupé. Czujnik zbliżeniowy w tylnej zderzaku reaguje na ruch nogą, jeśli wykryty jest opcjonalny klucz komfortowy.
Wyposażenie wnętrza
Wnętrze A5 Sportback standardowo wyposażone jest w białe diody LED. Kierowca może obsługiwać lampki do czytania za pomocą czujników. W nocy, pakiet oświetlenia wewnętrznego lub oświetlenie ambientowe to opcjonalne sposoby na podkreślenie akcentów. To ostatnie zmienia kolor oświetlenia, dając wybór spośród 30 odcieni. Może być również powiązane z trybem wybranym w Audi drive select. Smukłe prowadnice LED w wykończeniach drzwi tworzą bardzo efektywne kontury.
Wybór materiałów i kolorów podkreśla hojne wymiary i elegancję wnętrza. W sportowych i designowych liniach wykończeniowych oraz w pakietach S line i design selection dostępna jest szeroka gama nowych kolorów i kombinacji, co daje wiele możliwości personalizacji. Oprócz czerni, deska rozdzielcza może być podzielona na dwie strefy kolorystyczne w linii wykończenia design: ciemną górną i jasną dolną. Kolory dolnej strefy deski rozdzielczej powtarzają się w tapicerce siedzeń.
Przyjazna kontrola klimatu
Ciągły pas wlotowy powietrza i opadająca konsola centralna podkreślają wrażenie unoszącej się deski rozdzielczej w nowym Audi A5 Sportback.
Panel sterujący automatyczną klimatyzacją to kolejny atut, szczególnie w przypadku opcjonalnej klimatyzacji automatycznej deluxe, która ma cyfrowe wyświetlacze temperatury zintegrowane w pokrętłach sterujących. Zaledwie kilka przycisków i pokręteł wystarcza do wygodnej obsługi. Kiedy palec zbliża się do jednego z przełączników, funkcja jest powiększana na ciemnym wyświetlaczu LCD i wybierana za pomocą naciśnięcia przycisku.
Zarówno standardowy system jedno-strefowy, jak i trzy-strefowa automatyczna klimatyzacja deluxe zostały całkowicie przeprojektowane. Oba systemy charakteryzują się niskim zużyciem energii. Zapewniają również niezwykle wysoką jakość powietrza: zarówno w trybie świeżego powietrza, jak i recyrkulacji, filtr węglowy aktywny usuwa najdrobniejsze cząstki stałe.
Wyświetlacz i sterowanie
Nowe Audi A5 Sportback standardowo ma duży, łatwy do odczytania analogowy prędkościomierz i obrotomierz. Pomiędzy nimi znajduje się wyświetlacz systemu informacji dla kierowcy (DIS). W podstawowej wersji monitor DIS ma przekątną 5 cala. Kolorowy wyświetlacz Audi MMI w konsoli centralnej ma 7 cali. MMI navigation plus (i Audi design selection) wprowadza kolorowy 7-calowy system informacji dla kierowcy oraz 8.3-calowy wyświetlacz Audi MMI.
System MMI obsługiwany jest za pomocą elementów sterujących na szerokiej, asymetrycznie podzielonej konsoli centralnej. Centrum terminala stanowi okrągły pokrętło. Na jego powierzchni znajduje się opcja pad dotykowy. Pad dotykowy służy do wprowadzania znaków i do gestów wielodotykowych, co umożliwia kierowcy np. powiększenie mapy. Cała logika sterowania MMI przypomina działanie smartfona, w tym inteligentną funkcję wyszukiwania tekstu. Nowy, bardziej naturalny system rozpoznawania głosu potrafi rozpoznać polecenia wygłaszane w codziennym języku, takie jak: „Chciałbym zadzwonić do Piotra” lub „Gdzie jest najbliższa stacja benzynowa?”
Audi virtual cockpit i wyświetlacz head-up
Audi virtual cockpit jest alternatywą dla analogowych zegarów w nowym A5 Sportback. Zakłada, że MMI navigation plus z MMI touch jest w zestawie. Różne opcje wyświetlania przynoszą kierowcy dodatkową wygodę. Dzięki rozdzielczości 1,440 x 540 pikseli, duży (12.3 cali) monitor TFT wyświetla bogato szczegółowe grafiki.
Wyświetlacz head-up projekuje wszystkie istotne informacje na szybę przednią w łatwy do zrozumienia sposób w postaci symboli i cyfr, minimalizując rozproszenie uwagi kierowcy. Informacje pojawiają się w powietrzu, około dwóch metrów (6.6 ft) przed kierowcą, w obszarze okna o wymiarach 200 x 80 mm (7.9 x 3.1 in). Ludzkie oko rejestruje te informacje niezwykle szybko – nie ma potrzeby przełączania się z przyzwyczajonego widzenia dalekiego zasięgu.
Infotainment i Audi connect
Najwyższą wersją Audi jest MMI navigation plus z MMI touch. Oprócz funkcji nawigacji Audi MMI, zawiera 10 GB pamięci flash, napęd DVD, usługi Audi connect na trzy lata, do pięciu bezpłatnych aktualizacji nawigacyjnych (dostępnych co sześć miesięcy) oraz 8.3-calowy monitor o rozdzielczości 1,024 x 480 pikseli. Audi MMI navigation plus działa w bliskiej współpracy z wieloma systemami wsparcia i bezpieczeństwa.
Zawiera także funkcję „osobistego asystenta trasy”. System nawigacyjny zapamiętuje trasy i miejsca docelowe, które klient regularnie wykorzystuje, i łączy te informacje z pozycją parkingową oraz porą dnia. System uczy się z zachowania kierowcy i wykorzystuje te informacje do sugerowania zoptymalizowanego planowania trasy na następną podróż – nawet jeśli nawigacja jest wyłączona. System nawigacyjny uwzględnia trzy najbardziej prawdopodobne miejsca docelowe, biorąc pod uwagę zarówno czas przybycia, jak i aktualny poziom ruchu.
Audi connect SIM – online bez granic
Audi connect SIM jest na stałe zainstalowane w samochodzie. W Europie klienci otrzymują mapy jako część Audi connect. Od dnia zakupu nowego samochodu, dane bez limitu z roamingiem w całej Europie są wliczone na trzy lata. Kierowca nie musi nawet aktywować karty. Partner serwisowy Audi może wznawiać SIM po upływie trzech lat za opłatą. Klient może również zakupić dodatkowe pakiety danych do hotspotu Wi-Fi za pośrednictwem specjalnego portalu internetowego, niezależnie od zintegrowanych usług Audi connect. Umożliwia to pasażerom przeglądanie internetu z maksymalnie ośmiu urządzeń mobilnych.
Usługi Audi connect i aplikacja
Oferta usług Audi connect jest imponująco różnorodna, od nawigacji z Google Earth i Google Street View po informacje o podróży, informacje o ruchu drogowym online oraz wyszukiwanie miejsc parkingowych czy nawet Twitter. Audi opracowało specjalnie zaprojektowany interfejs dla tego portalu społecznościowego.
Funkcje zawarte w pakiecie „Audi connect safety & service” są równie wygodne i informacyjne. Obejmują także funkcje zdalne. Na przykład klient może korzystać z aplikacji Audi MMI connect, aby zdalnie uzyskać dostęp do stanu pojazdu i zlokalizować pojazd za pomocą Car Finder, a także zablokować lub odblokować samochód. Pakiet ten obejmuje również nowe funkcje, takie jak wezwanie pomocy, internetowa pomoc drogowa oraz prośba o usługi Audi. Usługi te są dostępne przez okres dziesięciu lat.
Darmowa aplikacja Audi MMI connect na smartfony i smartwatche oferuje dodatkowe usługi i szeroki zakres możliwości. Na przykład, smartfon przekazuje kalendarz spotkań kierowcy do MMI. System odczytuje miejsce, czas i cel spotkania. Kierowca może także przekazać lokalizację spotkania bezpośrednio ze swojego smartfona do MMI jako cel nawigacji.
Interfejs smartfona Audi i Audi phone box
Apple CarPlay i Android Auto – znane środowisko smartfona jest zawsze obecne w nowym Audi A5 Sportback, jeśli jest to pożądane. Treści smartfona, takie jak nawigacja, telefonia, muzyka i wybrane aplikacje zewnętrzne pojawiają się z znanym wyglądem smartfona w osobnym oknie MMI za pośrednictwem interfejsu smartfona Audi.
Audi phone box z bezprzewodowym ładowaniem w centralnej podłokietniku bezprzewodowo łączy telefon komórkowy z anteną samochodową poprzez sprzężenie bliskiego pola, co zapewnia znacznie lepszą jakość odbioru. Jeśli urządzenie mobilne to wspiera, pudełko umożliwia także indukcyjne ładowanie zgodnie ze standardem Qi.
Wszechstronny: tablet Audi jako rozrywka dla pasażerów z tyłu
System rozrywkowy Audi tablet stanowi kolejną opcjonalną nowość w nowym Audi A5 Sportback. Urządzenie z wysokiej rozdzielczości 10,1-calowym monitorem (1,920 x 1,200 pikseli) łączy się z MMI navigation plus przez Wi-Fi, dzięki czemu uzyskuje dostęp do menu Radio, Media, Navigation i Car. Pasażerowie z tyłu mogą na przykład zaplanować trasę, a następnie wysłać ją do kierowcy. Kierowca może im odwzajemnić, uruchamiając program radiowy lub medialny. Dźwięk jest odtwarzany w systemie dźwiękowym samochodu lub przez słuchawki.
Tablet Audi działa w systemie operacyjnym Android. Jego technicznym rdzeniem jest niezwykle wydajny procesor Tegra 40 od NVIDII. 32 GB pamięci wewnętrznej można rozszerzyć za pomocą karty mikro SD. Środowisko Android daje użytkownikowi dostęp do niezliczonych aplikacji i gier, filmów, muzyki, e-booków i aplikacji biurowych. Wbudowana kamera full HD może być używana do prowadzenia rozmów wideo. Po podróży użytkownik może zabrać tablet Audi ze sobą i korzystać z niego offline lub w sieci Wi-Fi.
Razem z akumulatorem ładunkowym, tablet Audi jest stworzony do użytku w samochodzie. Może nawet obsługiwać wysokie lub bardzo niskie temperatury bez problemów. Obracany uchwyt na tylnej stronie przedniego siedzenia spełnia rygorystyczne wymagania dotyczące bezpieczeństwa przy zderzeniach. Aluminiowa ramka jest wykrojona z jednego kawałka – podkreśla to wyrafinowany charakter tabletu Audi, który dostępny jest pojedynczo lub w zestawie dwóch.
System dźwiękowy 3D B&O
Nowe Audi A5 Sportback wyznacza również zupełnie nowe standardy w swoim segmencie, jeśli chodzi o wysoką jakość dźwięku. Opcjonalny system 3D Bang & Olufsen Sound System oferuje fascynującą nowość – dźwięk, który uwzględnia wymiar przestrzenny wysokości. Wykorzystuje cztery dodatkowe głośniki, po dwa w desce rozdzielczej i słupkach A. Dźwięk 3D tworzy coś, co jest zupełnie nowe w samochodzie: Muzyka brzmi, jakby była grana w sali koncertowej. Serce systemu audio 3D Bang & Olufsen to wzmacniacz 755-watowy, 16-kanałowy, który zasila 19 głośników.
Systemy wsparcia kierowcy
Audi A5 Sportback wyznacza nowe standardy w swojej klasie dzięki szerokiemu wyborowi systemów wsparcia kierowcy. Niektóre z rozwiązań są standardowymi funkcjami, podczas gdy opcje można zamawiać indywidualnie lub są zgrupowane w pakietach „Parkowanie”, „Miasto” i „Wycieczka”. Inteligentne połączenie różnych technologii zwiększa bezpieczeństwo, komfort i efektywność. Marka z czterema pierścieniami stawia również kolejny krok w kierunku prowadzenia pilotażowego.
Adaptacyjny tempomat Stop&Go z asystentem w korkach
Adaptacyjny tempomat (ACC) Stop&Go z asystentem w korkach odgrywa kluczową rolę. Ten system odciąża kierowcę w powolnym ruchu z prędkościami do 65 km/h (40.4 mph). Przejmuje zadania hamowania i przyspieszania samochodu, a także tymczasowo przejmuje kontrolę nad kierowaniem na lepszych drogach. Samochód automatycznie podąża za poprzedzającym ruchem, w ramach ograniczeń systemu. Funkcja Stop&Go hamuje pojazd do zatrzymania i pozwala mu na ponowne ruszenie automatycznie na żądanie kierowcy.
Przewidywalny asystent efektywności, unikalny w tej klasie pojazdów, pomaga, oferując kierowcom porady dostosowane do sytuacji dotyczące oszczędzania paliwa. Ocena GPS w pobliżu samochodu umożliwia poprawienie ekonomii paliwowej o nawet dziesięć procent na autostradach w ten sposób. Gdy ACC jest aktywne, asystent automatycznie dostosowuje prędkość ustawioną przez kierowcę w oczekiwaniu na sytuację. System wykrywa zakręty, rondo, skrzyżowania, zjazdy, osiedla i znaki ograniczenia prędkości.
Asystenci na każdą sytuację
Audi oferuje całą gamę innowacyjnych technologii zwiększających bezpieczeństwo. A5 Sportback standardowo wyposażone jest w system Audi pre sense city. Monitoruje drogę przy prędkościach do 85 km/h (52.8 mph), wykrywa inne pojazdy i pieszych oraz inicjuje pełne hamowanie w przypadku awarii.
Asystent unikania kolizji interweniuje, jeśli samochód musi ominąć przeszkodę, aby uniknąć wypadku. W oparciu o dane z przedniej kamery, ACC i czujniki radarowe, oblicza zalecaną linię jazdy w ułamku sekundy. Jako pierwszy krok, asystent ostrzega kierowcę o niebezpieczeństwie za pomocą ostrzegawczego szarpnięcia. Gdy tylko kierowca skręca, system pomaga w zmianie pasa, interweniując w układ kierowniczy z precyzyjnym działaniem.
Asystent skrętu monitoruje nadjeżdżający ruch podczas skrętu w lewo z prędkością od dwóch do dziesięciu km/h (1.2 do 6.2 mph). W niebezpiecznej sytuacji, hamuje samochód do zatrzymania. System włącza się w tle, gdy kierowca aktywuje kierunkowskaz do skrętu na przeciwną stronę jezdni.
Oferta dopełniają inne systemy wsparcia, takie jak ostrzeżenie o wyjeżdżaniu, asystent parkowania, asystent ruchu krzyżowego z tyłu, rozpoznawanie znaków drogowych na podstawie kamery, Audi active lane assist i Audi side assist.
Zawieszenie
Szeroki rozstaw kół i długi rozstaw osi to kluczowe cechy zbalansowanego, sportowego ustawienia zawieszenia nowego Audi A5 Sportback. Rozstaw kół wynosi 1,587 milimetrów (62.5 in) z przodu i 1,568 milimetrów (61.7 in) z tyłu. Rozstaw osi wynosi 2,824 milimetra (111.2 in).
Na przedniej osi zastosowano zaktualizowane zawieszenie wielowahaczowe. Zasada wahacza umożliwia optymalne pochłanianie sił podłużnych i poprzecznych. Jego mocowania są sportowo sztywne w kierunku bocznym i miękkie oraz elastyczne w kierunku podłużnym. Hydrauliczne mocowanie skutecznie eliminuje wibracje. Oferuje optymalny komfort w połączeniu z wysoką zwrotnością.
Kierownica
Nowo opracowana elektromechaniczna wspomaganie kierownicy pomaga poprawić efektywność, redukując wagę o 3.5 kilograma (7.7 lb) w porównaniu do poprzedniego modelu. Konsumpcja energii jest mała, a stosunek jest bezpośredni i sportowy, wynosi 15.9:1. Wspomaganie w zależności od prędkości pojazdu. Kierownica zapewnia bardzo precyzyjne informacje zwrotne z drogi i daje spontaniczną reakcję.
Opcjonalne dynamiczne sterowanie wykorzystuje przekładnię superpozycyjną do zmiany swojego stosunku aż o 100%, w zależności od prędkości samochodu i trybu wybranego w systemie dynamicznej obsługi Audi drive select. Wspiera również stabilizację samochodu przy błyskawicznych ruchach kierownicą.
Tylnie zawieszenie
W tylnej części nowego Audi A5 Sportback, zawieszenie pięciowahaczowe zastępuje trapezowe zawieszenie poprzedniego modelu. Audi zastosowało inteligentne połączenie materiałów, aby zredukować wagę komponentów zawieszenia o dodatkowe pięć kilogramów (11.0 lb). Niskie masy niesprzężone, w połączeniu z nowymi ustawieniami amortyzatorów i poduszek elastomerowych, dają sportowe wrażenia z jazdy i jedwabistą gładkość podróży.
Zawieszenie z kontrolą amortyzacji
Zmienny układ zawieszenia działa z nowo opracowanymi amortyzatorami CDC (CDC = continuous damping control). Tłoki zawierają elektromagnetycznie sterowane zawory, które są bardzo energooszczędne w swoim działaniu. Centralna jednostka sterująca zawieszeniem, elektroniczna platforma zawieszenia, przetwarza wszystkie sygnały z czujników w ciągu milisekund i kontroluje każdy amortyzator indywidualnie. Wraz z dużym zakresem zaworów amortyzatorów, zapewnia to szeroką gamę między delikatnym bujaniem a sztywną kontrolą nadwozia, w zależności od sytuacji jazdy.
Audi drive select – system dynamicznej obsługi
System dynamicznej obsługi Audi drive select jest standardowym wyposażeniem i obejmuje tryby komfortowy, automatyczny, dynamiczny i efektywny, pozwalając kierowcy na wpływanie na charakterystykę pojazdu. W trybie indywidualnym kierowca może również dostosować poszczególne systemy, takie jak silnik lub kierownica, do swoich osobistych preferencji. W konfiguracji podstawowej Audi drive select uzyskuje dostęp do charakterystyki silnika i wspomagania kierownicy. Opcjonalne funkcje wyposażenia rozszerzają jego sieć. Należą do nich automatyczna skrzynia biegów, tempomat lub adaptacyjny tempomat (ACC), dynamiczne kierownictwo, sportowy dyferencjał, układ napędu quattro z ultra technologią, reflektory Matrix LED, oświetlenie ambientowe oraz automatyczna klimatyzacja. Zawieszenie z kontrolą amortyzacji jest również dostępne jako część systemu dynamicznej obsługi Audi drive select.
Koła i opony
Bazowa wersja nowego Audi A5 Sportback fabrycznie wyposażona jest w 17-calowe koła odlewane. Linie design i sport są wyposażone w 18-calowe koła z odlewu formowanego. Audi i quattro GmbH oferują szeroką gamę wersji opcjonalnych, które sięgają do 19 cali. Wszystkie opony zostały zoptymalizowane pod kątem oporu toczenia, co redukuje emisję CO2 średnio o 2.8 grama na kilometr (4.5 g/mi).
Również stosuje się szeroki wachlarz hamulców. TFSI o mocy 140 kW (190 hp) ma 16-calowe hamulce na przedniej osi. Modele z innymi silnikami zatrzymują się dzięki szczególnie lekkim, 17-calowym hamulcom stałym z aluminium. W porównaniu do poprzedniego modelu, hamulce są lżejsze o łącznie pięć kilogramów (11.0 lb). Na przedniej osi wentylowane tarcze mają średnicę do 338 mm (13.3 in). Elektromechaniczna hamulec postojowy jest zintegrowany z tylną osią i ma nowe funkcje trzymania i uruchamiania.
Silniki
Nowe Audi A5 Sportback występuje w dwóch wersjach silników TFSI i trzech wersjach TDI. Produkują moc od 140 kW (190 hp) do 210 kW (286 hp). W porównaniu do poprzedniego modelu, Audi obniżyło ich zużycie paliwa o aż 22 procent, jednocześnie zwiększając moc o maksymalnie 17 procent.
Wszystkie silniki spełniają normy emisji Euro 6. Standardowy, zaktualizowany system start-stop zawiera zmiany, które redukują zużycie paliwa. Już dezaktywuje silnik, gdy toczy się w kierunku sygnalizacji świetlnej przy prędkości poniżej siedmiu (z S tronic) lub trzech km/h (tiptronic) (4.3 lub 1.9 mph, odpowiednio).
Silniki 2.0 TFSI
Nowe Audi A5 Sportback wyposażone jest w silnik 2.0 TFSI o pojemności 1,984 cm3 w dwóch wersjach mocy. Jego techniczne atrakcje obejmują kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą cylindrów, obracający się moduł rdzeniowy dla systemu zarządzania ciepłem, system Audi valvelift (AVS) dla zaworów wydechowych, elektryczny zawór upustowy turbosprężarki oraz podwójne wtryskiwanie. W zakresie częściowego obciążenia, wtryskiwanie pośrednie uzupełnia bezpośrednie wtryskiwanie FSI.
Najlepsza wersja 2.0 TFSI produkuje 185 kW (252 hp). Moment obrotowy 370 Nm (272.9 lb-ft) dostępny jest w zakresie 1,600 do 4,500 rpm. Osiągi są sportowe: z napędem quattro przyspiesza od 0 do 100 km/h (62.1 mph) w ciągu 6.0 sekund w drodze do maksymalnej prędkości elektronicznie ograniczonej do 250 km/h (155.3 mph). Jednostka zużywa 5.9 litra paliwa na 100 kilometrów (39.9 US mpg), co odpowiada 136 gramom CO2 na kilometr (218.9 g/mi).
Druga wersja 2.0 TFSI ma moc 140 kW (190 hp). Moment obrotowy 320 Nm (236.0 lb-ft) dostępny jest od 1,450 do 4,200 rpm. Jednostka napędowa jest zarówno zwrotna, jak i nadzwyczaj ekonomiczna. Te cechy są wynikiem nowej strategii: dalszego rozwoju przez Audi udanych downsizingowych silników w kierunku rightsizingu. Nowatorska efektywność 2.0 TFSI o mocy 140 kW (190 hp) jest wynikiem innowacyjnej zasady spalania. Porównywalnie duża pojemność silnika nie jest tutaj przeszkodą – wręcz przeciwnie, jest niezbędna. Klienci nowego Audi A5 Sportback korzystają z zalet silnika o niskiej pojemności przy umiarkowanych prędkościach, nie musząc iść na kompromis w kwestii sportowej jazdy. Ponieważ ta jednostka wciąż oczekuje homologacji, dane dotyczące zużycia paliwa nie są jeszcze dostępne.
2.0 TDI
Czterocylindrowy TDI o pojemności 1,968 cm3 w nowym Audi A5 Sportback rozwija moc 140 kW (190 hp). Maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 Nm (295.0 lb-ft) jest dostępny w zakresie od 1,750 do 3,000 rpm. Z napędem quattro i siedmiobiegową skrzynią S tronic od 0 do 100 km/h (62.1 mph) zajmuje 7.4 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 235 km/h (146.0 mph). W połączeniu z siedmiobiegowym S tronic i napędem na przednią oś, 2.0 TDI zużywa tylko 4.2 litra paliwa na 100 kilometrów (56.0 US mpg) według standardu NEDC, co odpowiada równoważnikowi CO2 wynoszącemu 109 gramów na kilometr (175.4 g/mi). Wysoka i niska recyrkulacja spalin oraz zaawansowane traktowanie spalin, w tym system SCR (SCR: selektywna redukcja katalityczna) zapewniają niską emisję.
Audi oferuje również 2.0 TDI w wersji ultra – jego obecność wskazuje oznaczenie na tyle pojazdu. ultra oznacza najbardziej wydajne wersje linii modelowej. Zmiany w przełożeniu skrzyni biegów, optymalizacja opływu nadwozia i zawieszenia oraz zastosowanie opon o niskim oporze toczenia przyczyniają się do dalszego zmniejszenia zużycia paliwa.
Nowe Audi A5 Sportback 2.0 TDI ultra z napędem na przednią oś i manualną skrzynią biegów zużywa tylko 4.1 litra paliwa na 100 kilometrów (57.4 US mpg) (108 gramów CO2 na kilometr (173.8 g/mi)) w cyklu NEDC, co stanowi punkt odniesienia w konkurencyjnym polu.
3.0 TDI
Dwa jednostki napędowe TDI o pojemności sześciu cylindrów oferują połączenie mocy, wyrafinowania i imponującej efektywności. 3.0 TDI ma pojemność 2,967 cm3 i dostępny jest w dwóch wersjach mocy.
Pierwsza wersja 3.0 TDI produkuje 160 kW (218 hp). Moment obrotowy wynoszący 400 Nm (295.0 lb-ft) dostępny jest w zakresie od 1,250 do 3,750 rpm. W cyklu NEDC nowe Audi A5 Sportback zużywa zaledwie 4.6 litra paliwa (51.1 US mpg), co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 119 gramów na kilometr (191.5 g/mi).
Nowa najlepsza wersja TDI zwiększa moc o dodatkowe 30 kW (41 hp), osiągając 210 kW (286 hp) i oferuje moment obrotowy 620 Nm (457.3 lb-ft) w zakresie od 1,500 do 3,000 rpm. Ta jednostka napędowa wejdzie na rynek po wprowadzeniu na rynek i wciąż oczekuje homologacji. Z tego powodu dane dotyczące zużycia paliwa nie są jeszcze dostępne.
Inżynierowie rozwojowi Audi gruntownie zaktualizowali wiele aspektów nowego 3.0 TDI o mocy 210 kW (286 hp). Optymalizowali napełnianie komory spalania, cykle doładowania i zarządzanie termiczne. Efektem końcowym jest zwiększenie wydajności przy dalszej redukcji zużycia paliwa. Blisko umiejscowione katalizatory skutecznie oczyszczają spaliny.
Najlepsza wersja diesla zawiera nowo opracowaną turbosprężarkę, która jest o 20% lżejsza, z zmienną geometrią turbiny (VTG) i maksymalnym ciśnieniem doładowania 3.3 bara. Twórcy poświęcili wiele uwagi optymalizacji przepływu gazów, co skutkuje błyskawiczną reakcją silnika na pedał gazu.
Układ napędowy
Sześciobiegowa manualna skrzynia biegów, siedmiobiegowa S tronic i ośmiobiegowa tiptronic, w połączeniu z napędem na przednią oś lub quattro: W nowym Audi A5 Sportback, każda wersja silnika ma dopasowaną technologię przeniesienia mocy.
Używane są nowe, zoptymalizowane pod kątem efektywności sześciobiegowe manualne skrzynie biegów z wtryskiem oleju. Obudowy są w dużej mierze wykonane z super lekkiego magnezu.
Nowa siedmiobiegowa S tronic jest dostępna dla wszystkich silników, z wyjątkiem silnika TDI i S5. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów jest standardem w przypadku 3.0 TDI o mocy 160 kW (218 hp). S tronic, która zastępuje bezstopniową skrzynię multitronic, oferuje imponującą wydajność. Najważniejszymi udoskonaleniami są dalsze zmniejszenie tarcia, niska waga, wysoko wydajna dostawa oleju oraz dwumasowe koło zamachowe z wahadłem siły odśrodkowej, które pozwala na bardzo niski obrót silnika podczas jazdy.
Ośmiobiegowa tiptronic znajduje się w 3.0 TDI o mocy 210 kW (286 hp) oraz w S5. Audi całkowicie przeprojektowało płynną, szybką i dogodną skrzynię automatyczną z konwerterem momentu. Dzięki dużej liczbie biegów, silnik jest utrzymywany prawie nieprzerwanie w idealnym punkcie obciążenia. Tłumik drgań dostosowujący się do obrotów wyrównuje niepożądane wibracje silnika i umożliwia wydajną jazdę przy bardzo niskich obrotach silnika.
Nowe Audi A5 standardowo wyposażone jest w napęd na przednią oś. Napęd quattro z selektywną kontrolą momentu obrotowego dostępny jest jako opcja. Jest standardowy dla 3.0 TDI o mocy 210 kW (286 hp).
Dla przyszłości: quattro z ultra technologią
Nowe quattro z ultra technologią jest dostępne dla silników czterocylindrowych TFSI i TDI z manualną skrzynią biegów. Zoptymalizowany pod kątem efektywności układ napędu na wszystkie koła praktycznie nie różni się od permanentnych systemów pod względem trakcji i dynamiki jazdy. Dzięki połączeniu nowo opracowanych komponentów napędu na wszystkie koła z wyrafinowaną strategią operacyjną i idealnie dopasowanym rozdziałem momentu obrotowego do pojazdu. Inteligentna kontrola systemu napędu na wszystkie koła działa przewidywalnie, zawsze wyprzedzając dzięki kompleksowemu zbiorowi czujników oraz ciągłej analizie dynamiki jazdy, stanu drogi i zachowań kierowcy.
Podczas pracy przy niskich obciążeniach, bez ryzyka poślizgu kół, nowy napęd quattro wykorzystuje wszystkie zalety napędu na przednią oś. Jednak system napędu na wszystkie koła jest zawsze gotowy, gdy jest to konieczne. System ten znacznie zmniejsza potencjalną różnicę w zużyciu paliwa między napędem na przednią oś a permanentnym napędem na wszystkie koła.
Serce sprawy: samoblokujący się centralny dyferencjał
Wszystkie warianty silników Audi A5 Sportback z S tronic lub tiptronic są nadal wyposażone w quattro permanentny napęd na wszystkie koła. Jest to niezwykle niezawodny system mechaniczny. Zaprojektowany jako przekładnia planetarna, samoblokujący się centralny dyferencjał kieruje 60 procent momentu obrotowego silnika do tylnej osi i 40 procent do przedniej podczas normalnej jazdy. Kiedy redystrybuuje moc, do przodu może trafić nawet 70 procent, a do tyłu nawet 85 procent. Umożliwia to wyraźne rozdzielenie momentu obrotowego i precyzyjne współdziałanie z systemami sterowania.
Dyferencjał sportowy