W 2017 roku Audi zaprezentowało najbardziej zaskakującą wersję swojego supersamochodu R8 V10, która była napędzana na tylne koła zamiast zwykłego systemu quattro z napędem na wszystkie koła.
Kiedy Audi wprowadziło model R8 w 2006 roku, samochód był dostępny z systemem quattro. Producent ponownie skorzystał z tego rozwiązania, gdy w 2015 roku zaprezentował drugą generację tej marki. Jednak Audi chciało czegoś innego. W rezultacie, w 2017 roku, ujawniono limitowaną edycję 999 sztuk R8 V10 z napędem na tylne koła. I stąd wzięła się nazwa RWS.
Niezwykły wzrok nie dostrzegłby różnicy między R8 RWS a R8 V10 Plus. Oba modele miały ten sam przód z charakterystycznym grillem przypominającym plaster miodu, wystarczająco szerokim, by pokryć obszar między reflektorami. Zamiast znaczka quattro, Audi zamontowało małą tabliczkę „Audi Sport” w lewym górnym rogu. Ten sam wzór siatki, który wypełniał główny grill, ozdabiał boczne wloty powietrza. W przeciwieństwie do innych modeli, w R8 RWS te elementy miały matowe czarne wykończenie zamiast błyszczącego.
Z profilu R8 RWS można zauważyć kilka subtelnych zmian w porównaniu do standardowego R8 V10. Chociaż oba miały chromowane emblematy V10 na przednich błotnikach, lusterka RWS były w kolorze karoserii, a nie czarne. Ta sama barwa była stosowana na wlotach powietrza zamontowanych za drzwiami, podczas gdy w R8 V10 i R8 V10 Plus były one czarne. To były drobne detale, które Audi chciało, aby jego fani odkryli. Na koniec, z tyłu producent umieścił matowe czarne kratki w tylnej wentylacji, które uwalniały powietrze uwięzione w nadkolach. Na dolnej części zderzaka zamontowano masywny dyfuzor otoczony parą prostokątnych wydechów o chromowanej powierzchni. To były jedyne błyszczące elementy na zewnętrznej części samochodu. Wszystkie inne detale były czarne.
W środku Audi zainstalowało parę sportowych foteli z Alcantary oraz zewnętrznymi bokami z Nappy. Zintegrowane zagłówki były częścią pakietu. Pomiędzy pasażerami znajduje się konsola centralna, która mieści dźwignię automatycznej skrzyni biegów oraz pokrętło systemu multimedialnego MMI Audi. Co zaskakujące, nie wykorzystano wykończeń z włókna węglowego dla konsoli centralnej, deski rozdzielczej ani paneli drzwiowych, jak w R8 V10 Plus. Użyto jedynie wysokiej jakości plastiku. Kierowca miał do dyspozycji kierownicę o płaskim dnie, na której zamontowany był czerwony przycisk start-stop. Dodatkowo, pokrętło umieszczone po lewej stronie dolnego ramienia kierownicy pomagało kierowcy wybrać tryb jazdy.
Pod maską znajdował się ten sam silnik V10 o pojemności 5,2 litra, który napędzał pozostałe modele. Generował on 540 PS (533 hp), które przekazywane było na tylne koła poprzez siedmiobiegową automatyczną skrzynię S-Tronic (dwusprzęgłową). Ponieważ samochód nie miał przedniego dyferencjału, był lżejszy od swoich odpowiedników i stworzony z myślą o purystach. Był dla tych, którzy pragnęli klasycznego supersamochodu z napędem na tylne koła.
Audi Sport GmbH rozszerza swoją serię modeli R8 o nową wersję z napędem na tylną oś. Audi R8 V10 RWS dostępne będzie w limitowanej serii 999 sztuk w wersjach Coupé i Spyder. Pojazd będzie napędzany na tylne koła (Rear Wheel Series) i produkowany wyłącznie ręcznie w fabryce Böllinger Höfe R8.
„R8 V10 RWS jest stworzony z myślą o purystach,” powiedział Stephan Winkelmann, CEO Audi Sport GmbH. „Ograniczona edycja specjalna dla klientów ceniących sobie czystą przyjemność z jazdy, R8 V10 RWS jest absolutnie unikalną ofertą. Dzięki silnikowi V10 umieszczonemu centralnie i napędowi na tylną oś, skutecznie przenosi koncepcję jazdy naszego samochodu wyścigowego R8 LMS na ulice.”
Elementy w matowej czerni, opcjonalne naklejki
Purystyczny charakter nowej wersji R8 podkreślają matowe czarne wloty powietrza z przodu i z tyłu pojazdu oraz matowy czarny grill Singleframe. Górna część osłony (w wersji Coupé) jest wykończona na wysoki połysk, dolna w kolorze nadwozia. Podobnie jak w R8 LMS GT 4, Coupé dostępne jest z opcjonalną czerwoną naklejką, która przebiega przez maskę, dach i tył pojazdu. Wnętrze wyposażone jest w sportowe fotele pokryte skórą i Alcantarą. Fotele kubełkowe są dostępne jako opcja. Na desce rozdzielczej znajduje się emblemat „1 z 999”, który wskazuje na ograniczoną liczbę egzemplarzy.
Silnik 5.2 FSI – jeden z ostatnich silników wolnossących w swoim segmencie
Centralnie umieszczony silnik V10 w Audi R8 V10 RWS generuje moc 397 kW (540 hp). Maksymalny moment obrotowy 540 Nm (398,3 lb-ft) osiąga przy 6,500 obr./min. Silnik 5.2 FSI przyspiesza Coupé od 0 do 100 km/h (0-62,1 mph) w 3,7 sekundy (Spyder: 3,8 sekundy) i osiąga prędkość maksymalną 320 km/h (198,8 mph) (Spyder: 318 km/h [197,6 mph]). Przy zamkniętym dachu średnie spalanie R8 V10 RWS wynosi 12,4 litra na 100 kilometrów (19,0 US mpg), co odpowiada 283 gramom CO2 na kilometr (455,4 g/mi). Przy otwartym dachu wartości te wynoszą 12,6 litra (18,7 US mpg) i 286 gramów CO2 na kilometr (460,3 g/mi).
Specjalnie dostosowane zawieszenie pozwala na kontrolowane driftowanie
Coupé waży 1,5090 kilograms (3,505.3 lb) (bez kierowcy). 50 kilogramów (110,2 lb) mniej niż R8 Coupé z napędem na wszystkie koła, który potrzebuje dodatkowych komponentów, takich jak wał napędowy, sprzęgło wielotarczowe i centralny dyferencjał. Spyder jest o 40 kilogramów (88,2 lb) lżejszy od R8 Spyder V10, ważąc 1,680 kilogramów (3,703.8 lb) (bez kierowcy). Rozkład obciążenia osi wynosi 40,6:59,4 (Coupé) i 40,4:59,6 (Spyder), a specjalnie dostosowane zawieszenie i tuning układu jezdnego przygotowane na tylny napęd zapewniają niesamowitą przyjemność z jazdy.
Ustawienia zawieszenia i systemy sterowania umożliwiają kontrolowane driftowanie, jeśli kierowca wybierze tryb „dynamiczny” w standardowym systemie dynamicznego wyboru jazdy Audi i ustawi Stabilizację Kontrolną ESC w trybie „Sport”. ESC niezawodnie interweniuje na granicy. Elektryczne wspomaganie kierownicy jest całkowicie wolne od efektu momentu obrotowego i umożliwia precyzyjne prowadzenie. Audi R8 V10 RWS standardowo wyposażone jest w czarne, 19-calowe, odlewane aluminiowe felgi w pięcioramiennym wzorze V, z oponami 245/35 z przodu i 295/35 z tyłu.