W 2016 roku, podczas Targów Motoryzacyjnych w Nowym Jorku, Audi zaprezentowało drugą generację modelu R8 V10 Spyder oraz jego mocniejszego brata, R8 V10 Spyder Plus.
Po udanym wprowadzeniu drugiej generacji R8 na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2015 roku, niemiecki producent przygotował wersję cabrio, czyli R8 V10 Spyder. Gdy klienci zobaczyli wersję Spyder z 2016 roku, byli zaskoczeni, że niemiecki roadster jest także dostępny w wersji Plus. W przeciwieństwie do standardowego modelu, ta wzmocniona wersja miała lżejszą konstrukcję dzięki panelom z włókna węglowego, sportowo zorientowane wnętrze oraz ulepszony układ napędowy.
Z zewnątrz, R8 V10 Spyder Plus wyróżniały się zestawem świateł LED o kanciastym designie. Miały one odwrócone światła do jazdy dziennej w kształcie litery L, umieszczone po zewnętrznych stronach, nad głównymi wiązkami LED. Imponujący grill w kształcie jednolitej ramki, charakterystyczny dla Audi, miał siatkę w kształcie plastra miodu, by odróżnić tę potężną wersję od jej słabszego odpowiednika. Dodatkowo, producent zastosował ten sam wzór do pokrycia bocznych wlotów umieszczonych na dolnej części zderzaka. To nie były tylko dekoracje, miały one na celu chłodzenie przednich tarcz hamulcowych.
Profil Spydera odsłonił grube, czarne słupki A, które podtrzymywały przednią szybę. Audi użyło tego samego koloru do osłon lusterek bocznych oraz klapek, które pokrywały boczne wloty umieszczone za drzwiami. Za kabiną producent zamontował pokrywkę, która chroniła przestrzeń bagażową dla chowanego materiałowego dachu. Audi zdecydowało się na trójwarstwowy, lekki dach, aby nie zwiększać wagi samochodu. Na końcu, z tyłu, R8 V10 Spyder Plus różnił się od swojego odpowiednika bez Plus. Miał stały spojler z włókna węglowego umieszczony na tylnej części pokrywy bagażnika. Dodatkowo, wentylacja umieszczona pod kanciastymi tylnymi światłami LED miała ten sam wzór plastra miodu co przedni grill. Niżej, na zderzaku, producent zamontował cztery rury wydechowe o kwadratowym kształcie, w przeciwieństwie do standardowego R8, który miał dwie prostokątne.
Klienci znajdowali w środku parę lekkich sportowych foteli pokrytych skórą Nappa, pomalowaną specjalnym pigmentem, który nie pozwalał im nagrzewać się zbytnio pod słońcem. Przed kierowcą, Audi zamontowało 12,3-calowy wyświetlacz dla Virtual Cockpit. Obrotomierz zajął centralne miejsce, otaczając wyświetlający prędkość wskaźnik. Kierownica o płaskim dnie miała więcej przycisków niż konsola centralna, co ułatwiało kierowcom kontrolowanie nie tylko systemu infotainment oraz danych pokazywanych na desce rozdzielczej, ale także dostosowywanie trybów jazdy. Na centralnym panelu zamontowano pokrętła do systemu klimatyzacji, podczas gdy konsola centralna pomieściła dodatkowe przyciski i sterowanie dla systemu infotainment oraz selektora biegów. Producent ozdobił wnętrze kilkoma wykończeniami z włókna węglowego.
Jednak najbardziej znaczącą ulepszeniem pojazdu było to, co znajdowało się pod jego skórą. System smarowania z suchą miską olejową zapewniał, że samochód nigdy nie zabraknie oleju, niezależnie od okoliczności. Jego adaptacyjne zawieszenie oraz standardowe hamulce węglowo-ceramiczne mogły dać klientom spokój ducha podczas szybkiej jazdy. Silnik V10 o pojemności 5,2 litra umieszczony za kabiną generował 610 PS (602 hp) i był połączony z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów (duplex). Moc trafiała na wszystkie koła.
Audi R8 Spyder V10 plus z warsztatu Audi Sport GmbH to najszybszy produkcyjny kabriolet marki z czterema pierścieniami. Jego charakterystyczny silnik V10 o mocy 610 KM zapewnia intensywne osiągi i napędza stały napęd quattro. Standardowy program wydajności, kubełkowe fotele R8 oraz wiele elementów z włókna węglowego wyróżniają ten sportowy samochód, a jego ekskluzywne malowanie w kolorze micrommata green nadaje mu jeszcze bardziej nowoczesny wygląd.
„Audi R8 Spyder V10 plus dopełnia gamę modeli R8,” powiedział Stephan Winkelmann, dyrektor generalny Audi Sport GmbH. „Teraz Spyder jest dostępny także w wersji topowej o mocy 610 KM, obok Coupé. Korzysta z naszego wieloletniego doświadczenia w sporcie motorowym i łączy oszałamiającą dynamikę z emocjami otwartego sportowego samochodu.”
Najpotężniejszy silnik produkcyjny Audi: silnik V10 z umiejscowieniem centralnym o mocy 449 kW (610 KM)
Niezwykle wysokie obroty do 8,700 obr./min, błyskawiczna reakcja i imponujący, potężny dźwięk – silnik V10 to obiekt fascynacji. Z mocą 449 kW (610 KM) i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 560 Nm przy 6,500 obr./min, jest to najpotężniejszy silnik produkcyjny marki z czterema pierścieniami. W porównaniu z Audi R8 Spyder V10, silnik 5.2 FSI z naturalnym ssaniem, z wysokim współczynnikiem sprężania 12.7:1 w wersji plus, osiąga wzrost wydajności o 52 kW (70 KM).
W rezultacie topowy model przyspiesza do 100 km/h (62,1 mph) w 3,3 sekundy – o 0,3 sekundy szybciej – i osiąga prędkość maksymalną 328 km/h (203,8 mph), co stanowi wzrost o 10 km/h (6,2 mph). Każda moc koni mechanicznych napędza jedynie 2,78 kilogramów (6,1 lb).
W NEDC, Audi R8 Spyder V10 plus zużywa 12,5 litra na 100 kilometrów (18,8 mpg), co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 292 gramy na kilometr (469,9 g/mi). Jego technologie efektywności obejmują system cylindrów na żądanie (COD), który dezaktywuje jedną bankę cylindrów przy niskich i średnich obciążeniach, a także podwójne wtryskiwanie w kolektorze dolotowym i komorach spalania. Jeśli kierowca zdejmie nogę z pedału gazu przy prędkości powyżej 55 km/h (34,2 mph), silnik odłącza się od napędu – a nowy R8 Spyder sunie na jałowym biegu przy minimalnym zużyciu paliwa. Gdy samochód się zatrzymuje, system start-stop dezaktywuje silnik V10.
Zasilanie olejem zaprojektowane jest według zasady suchej miski, jak w samochodach wyścigowych. Umożliwia to umiejscowienie silnika bardzo nisko, co daje samochodowi niezwykle niski środek ciężkości – niezbędny warunek sportowych i zwrotnych właściwości jezdnych.
Stabilność i dynamika: napęd quattro
Za silnikiem V10 znajduje się siedmiobiegowa skrzynia biegów S tronic o błyskawicznym działaniu. Sportowa skrzynia z podwójnym sprzęgłem, z krótkim przełożeniem, przekazuje moc do systemu napędu quattro w przedniej osi za pomocą wału kardana. Jej kluczowym elementem jest elektrohydraulicznie aktywowana sprzęgło wielotarczowe, które jest chłodzone wodą dla maksymalnej wydajności. W zależności od sytuacji drogowej, rozdział momentu obrotowego przez sprzęgło jest całkowicie zmienny, a w ekstremalnych przypadkach może przesłać do 100% na jedną oś. Mechaniczna blokada dyferencjału tylnego zapewnia pewną trakcję i maksymalną dynamikę.
Kwestia charakteru: Audi drive select
Zarządzanie sprzęgłem jest zintegrowane w systemie dynamicznego prowadzenia Audi drive select, który daje kierowcy możliwość wyboru pomiędzy trybami komfort, auto, dynamic i indywidualny. Standardowy tryb wydajności obejmuje programy suche, mokre i śnieżne, które dostosowują charakterystykę napędu i zawieszenia do współczynnika tarcia drogi.
Audi włącza dodatkowe systemy w połączeniu z napędem quattro – pedał gazu, siedmiobiegową skrzynię S tronic, układ kierowniczy, klapy układu wydechowego oraz opcjonalne aktywne zawieszenie Audi magnetic ride, które wykorzystuje syntetyczny olej z małymi cząstkami magnetycznymi do zmiany tłumienia w trybach auto, komfortowym i dynamicznym. W trybie dynamicznym system umożliwia bardziej spontaniczną reakcję na kierownicę i bardziej zwinne prowadzenie. Koła są precyzyjnie ustabilizowane podczas pokonywania zakrętów, a przechyły nadwozia są w dużej mierze tłumione. Podczas hamowania Audi magnetic ride przeciwdziała tendencji nadwozia do opadania. Programy wydajności z Audi drive select również wykorzystują Elektroniczną Kontrolę Stabilności (ESC) dla najlepszych możliwych czasów okrążeń.
Samochód wyścigowy jako wzór: zawieszenie
Wszystkie cztery koła Audi R8 Spyder V10 plus są prowadzone za pomocą aluminiowych zawieszeń podwójnych wahaczy – to rozwiązanie również ukazuje bliskość modelu do sportów motorowych. Ustawienie jest sztywne, a elektromechaniczny układ kierowniczy oferuje idealną kombinację precyzji, zwrotności i pewnego zachowania przy dużych prędkościach dla sportowego samochodu. Dynamiczne kierowanie z zmiennym przełożeniem jest dostępne jako opcja. Zwiększa to responsywność pojazdu przy wszystkich prędkościach, zapewniając cechy doskonałego pokonywania zakrętów i szybkiego prowadzenia. Działa przeciwną siłą na granicy zakrętu, aby jeszcze bardziej poprawić stabilność.
Audi stosuje mieszankę opon – 245/35 z przodu, 295/35 z tyłu – na standardowych 19-calowych obręczach z odlewanego aluminium w pięcioramiennej konstrukcji. Przy opcjonalnych 20-calowych kołach stosowane są opony 245/30 i 305/30. Duże tarcze hamulcowe – o średnicy 380 mm (15.0 cali) z przodu, 356 mm (14.0 cali) z tyłu – są wykonane z niezwykle wytrzymałego, odpornego na temperaturę i lekkiego kompozytu z włókna węglowego. Fixed calipers w kolorze antracytowym z sześcioma tłokami z przodu i czterema z tyłu.
Światło laserowe i komponenty z węgla: design
Audi R8 Spyder V10 plus ma kanciasty i sportowy wygląd na drodze. Ma długość 4,43 metra (14,5 stopy) i szerokość 1,94 metra (6,4 stopy), ale tylko 1,24 metra (4,6 stopy) wysokości. Najbardziej charakterystycznym elementem z przodu jest szeroki i płaski grill Singleframe z błyszczącą siatką w kształcie plastra miodu, chromowaną ramą i emblematem Audi Sport. Poniżej rozciąga się nisko położony spoiler z włókna węglowego, który kieruje powietrze wokół dużych kół. Opcjonalne światło laserowe Audi w reflektorach LED zapewnia dalekosiężną widoczność w nocy. Te reflektory mają charakterystyczne podświetlane, anodowe niebieskie dzielniki oraz dynamiczne kierunkowskazy.
Ciągła linia barkowa rozciągająca się na boki podkreśla napiętą linię nadwozia. Sidesblady, wykończenie progów, pokrywa w komorze dachu i stałe tylne spojlery są wykonane z włókna węglowego. Stanowią one wyróżniające cechy otwartego modelu. Jeśli klient zechce, Audi może pomalować progi i tylny spojler w kolorze nadwozia bez dodatkowych kosztów. Z tyłu duże, błyszczące czarne trapezoidalne końcówki wydechu flankują otwór szerokiego dyfuzora, kolejnego elementu wykonanego z włókna węglowego. Jego ssanie dosłownie trzyma Audi R8 Spyder V10 plus na drodze – przy maksymalnych prędkościach na tylną oś działają o około 100 kilogramów (220,5 lb) siły dociskowej.
Klasyczna koncepcja: dach materiałowy
Typowo Audi: zewnętrzna powłoka dachu materiałowego wykonana jest z tkaniny, a podstawa głównie z lekkich materiałów, takich jak magnez i aluminium. W związku z tym dach materiałowy waży tylko 44 kilogramy (97,0 lb) i znacząco przyczynia się do niskiej wagi i niskiego środka ciężkości R8 Spyder V10 plus. Dwa finy biegnące do tyłu napinają dach. Napęd elektrohydrauliczny otwiera lub zamyka dach w ciągu 20 sekund, nawet przy prędkości do 50 km/h (31,1 mph). Złożony w kształcie litery Z, jest przechowywany w płaskim schowku nad silnikiem.
Tylne okno jest wpuszczone w przegrodę i może być chowane i wysuwane elektrycznie. Przy zamkniętych oknach i z zamontowanym opcjonalnym deflektorem wiatru, powietrze łagodnie przepływa nad kierowcą i pasażerem. Dwa stalowe segmenty napięte sprężynami w module dachu materiałowego pełnią rolę ochrony przed przewróceniem.
Lekka konstrukcja: Audi Space Frame
Multimateriałowa konstrukcja Audi Space Frame tworzy mocny szkielet R8 Spyder V10 plus. Łączy komponenty aluminiowe z komponentami wykonanymi z węglowego włókna wzmocnionego polimerem (CFRP). To decyduje o niskiej wadze otwartego sportowego samochodu wysokich osiągów. Pusty i bez kierowcy waży tylko 1,695 kilogramów (3,736.8 lb); jego sucha masa to zaledwie 1,587 kilogramów (3,498.7 lb) – o kolejne 25 kilogramów (55.1 lb) mniej niż Audi R8 Spyder V10. Niższa waga osiągnięto m.in. dzięki kubełkowym siedzeniom R8, a także systemowi hamulcowemu z włókna węglowego-ceramiki i lekkim obręczom kutej stali.
Części aluminiowe stanowią 79,6% wagi i stanowią strukturę nośną, którą inżynierowie wykorzystali szczególnie do wzmocnienia progów, słupków A i ramy przedniej szyby w porównaniu do R8 Coupé. Zewnętrzna powłoka jest również głównie aluminiowa. Środek tunelu, tylna płyta i słupki B wykonane są z niezwykle wytrzymałego i odpornego na skręcanie CFRP. Oprócz wyboru materiałów, nowatorskie metody produkcji również zmniejszyły wagę wielu komponentów. Audi Space Frame waży tylko 208 kilogramów (458,6 lb), a jego odporność na skręcanie wzrosła o ponad 50% w porównaniu do pierwszej generacji R8. Ta sztywność jest decydującym parametrem dla precyzji jazdy, bezpieczeństwa podczas zderzenia i komfortu akustycznego.
Jak życzysz: personalizacja
Dzięki programowi Audi exclusive możliwości personalizacji R8 Spyder V10 plus są niemal nieograniczone. Oprócz 11 standardowych kolorów lakieru, program obejmuje również dowolnie wybierane kolory oraz matowe wykończenia lakierów. Dach materiałowy dostępny jest w trzech kolorach, a detal w postaci side blades można wybrać w pięciu kolorach. Podobnie jak wykończenie progów, side blades mogą być również spersonalizowane z insygniami i zaprojektowane w kolorach zgodnych z preferencjami klienta. Dodatkowo dostępne są elementy węglowe lub w czarnym tytanie dla wielu obszarów nadwozia i wnętrza. Liczne rodzaje tapicerki, wstawki i kolory wzbogacają szeroki wachlarz opcji.
Agresywny wygląd: pakiet design micrommata green od Audi exclusive
Opcjonalny pakiet design micrommata green nadaje kabrioletowi wysokich osiągów ostateczną przewagę. Jego nadwozie pomalowane jest w charakterystycznym zielonym kolorze. Antracytowa szarość grilla Singleframe oraz czarne osłony wydechu tworzą ostry kontrast. Audi exclusive wykończa wnętrze całkowicie na czarno, w finezyjnej skórze Nappa, która jest perforowana w elementach sterujących. Zielone kontrastowe przeszycia podkreślają siedzenia, centralne podłokietniki, drzwi i dywaniki podłogowe o świetlistym kolorze dopasowanym do nadwozia.
Skoncentrowane na kierowcy: kokpit i sterowanie
Kubełkowe fotele R8 są standardem w topowym modelu kabrioletu. Są lekkie, mocno wyprofilowane, montowane nisko i mają wytłoczenie R8. Są obszyte w finezyjnej skórze Nappa z specjalnym barwieniem, które zapobiega ich nagrzewaniu w promieniach słonecznych. Dekoracyjne wstawki wykonane są z włókna węglowego; pedały i podnóżek w błyszczącym stali nierdzewnej. Kluczowym elementem jest „monoposto”, duża łukowata belka otaczająca kokpit. Deska rozdzielcza wydaje się unosić w powietrzu. Jej dolna część zawiera przyciski i pokrętła do klimatyzacji, mające kształt turbin.
Jak w samochodzie wyścigowym, kierowcy mogą obsługiwać wszystkie ważne funkcje bez odrywania rąk od kierownicy. Standardowa skórzana kierownica R8 posiada zintegrowane przyciski wielofunkcyjne oraz dwa duże satelity kontrolne. Kierowca używa ich do uruchamiania i zatrzymywania silnika oraz kontrolowania Audi drive select. Dwa dodatkowe przyciski, w tym pokrętło, służą do kontroli trybu wydajności i klap wydechowych.
Duży 12,3-calowy, całkowicie cyfrowy kokpit Audi prezentuje wszystkie informacje za pomocą bogatej grafiki 3D – jeśli zachodzi taka potrzeba, w specjalnym widoku wydajności, który koncentruje uwagę na obrotomierzu. Służy również jako wskaźnik zmiany biegów – gdy siedmiobiegowa skrzynia S tronic jest obsługiwana w trybie ręcznym, jej skala ma kolorowe tło przy wyższych obrotach silnika. Obok znajdują się wskaźniki mocy, momentu, przeciążeń, czasów okrążeń oraz temperatur opon, silnika i oleju w skrzyni biegów.
Szeroka gama: infotainment i Audi connect
Standardowy pakiet wyposażenia R8 Spyder V10 plus obejmuje znakomity system infotainment – MMI navigation plus z MMI touch. Charakteryzuje się imponującą i intuicyjną logiką obsługi z płaską hierarchią. Dodatkowo zawiera funkcję wyszukiwania tekstowego, która dostarcza propozycje po wpisaniu zaledwie kilku liter. Funkcja sterowania głosowego w naturalnym języku rozpoznaje również wiele terminów z codziennego języka. Standardowe mikrofony w pasach bezpieczeństwa zapewniają optymalną jakość dźwięku, nawet przy opuszczonym dachu. Ponadto MMI navigation plus ma zintegrowany hotspot Wi-Fi dla mobilnych urządzeń pasażerów.
Opcjonalny moduł Audi connect umożliwia szybki dostęp do internetu przez LTE. Oferuje liczne usługi, od nawigacji z Google Earth i Google Street View po informacje o podróży i ruchu oraz wyszukiwanie punktów zainteresowania. Dodatkowo, interfejs Audi smartphone wyświetla również wybrane treści z telefonów iOS i Android w wirtualnym kokpicie Audi. Opcjonalna Audi phone box łączy telefony komórkowe z zewnętrzną anteną i ładowa je indukcyjnie zgodnie z standardem Qi. System dźwiękowy Bang & Olufsen zapewnia doskonałe wrażenia dźwiękowe – nawet podczas jazdy z opuszczonym dachem. Integruje dwa głośniki w zagłówkach w każdym siedzeniu.
Ręczna produkcja: zakład produkcyjny „Audi Böllinger Höfe”
Jakość Audi R8 Spyder V10 plus spełnia najwyższe standardy. Nadwozie i końcowy montaż odbywają się w zakładzie produkcyjnym „Audi Böllinger Höfe”, zarządzanym przez Audi Sport w pobliżu Neckarsulm. Procesy są zorganizowane w sposób wysoce elastyczny, aby wypełniać indywidualne życzenia klientów. Około 500 wysoko wykwalifikowanych pracowników z wielką starannością ręcznie składa samochody. Przed dostawą każdy samochód sportowy wysokich osiągów przechodzi rygorystyczną procedurę testową aż do końcowej jazdy próbnej na drogach publicznych.