Podczas gdy w Europie i Ameryce Północnej model 1 był dostępny tylko jako hatchback, niemiecki producent stworzył wersję sedan z czterema drzwiami, przeznaczoną wyłącznie na rynek chiński w 2017 roku.
BMW sprzedało w Chinach ponad pół miliona samochodów w 2016 roku, a klienci byli zainteresowani tańszym i mniejszym sedanem z czterema drzwiami w porównaniu do serii 3. Szybką odpowiedzią na ich potrzeby był model 1 Series Sedan, opracowany i wyprodukowany wyłącznie na ten rynek. Największym wyzwaniem było stworzenie sedana, który nie wyglądałby jak model zrobiony na szybko, ale był w pełni rozwinięty. Jak można się było spodziewać, niemiecki producent nie oszczędzał na jakość. Nie podzielił nawet swojej platformy z resztą serii 1, a napęd był na przednie koła. Co więcej, silnik był zamontowany poprzecznie z przodu, co wcześniej było nie do pomyślenia w przypadku jakiegokolwiek czterodrzwiowego Bimmera. A jednak czasy się zmieniły, a producent musiał się dostosować, co udało mu się zrobić z klasą. Chiński sedan 1 Series dzielił swoją platformę UKL2 z modelem 2 Series Active Tourer, który został wprowadzony przez producenta w 2014 roku, a obie wersje miały dokładnie ten sam rozstaw osi.
Na przedzie nowego modelu pojawił się wygląd, który w pewnym stopniu przypominał hatchbacka z serii 1. Jego opadające reflektory otaczała szeroka atrapa chłodnicy. Na zderzaku BMW zamontowało szeroki, odwrócony trapezoidalny wlot powietrza, po bokach którego znajdowały się wloty, w których umieszczono lampy przeciwmgielne. Ponieważ samochód miał układ silnika poprzecznie, maska nie była tak niska jak w hatchbackach 3- lub 5-drzwiowych, ale wciąż zachowała długości podłużne.
Mimo że niemiecki producent nie był doświadczonym producentem samochodów z napędem na przednie koła, miał swoje podstawowe zasady dotyczące wyglądu pojazdu. W rezultacie, z boku, BMW 1 Series Sedan z 2017 roku ujawnia krótkie zwisy, podobnie jak większość jego braci z napędem na tylne koła. Dodatkowo, niezwykle długi rozstaw osi jak na tak krótki pojazd i przesunięta do tyłu kabina dawała wrażenie samochodu z klasycznym układem napędowym. Aby to dodatkowo podkreślić, BMW stworzyło wyrzeźbione drzwi z wznoszącymi się liniami i krótkim tylnym zderzakiem za opadającym tylnym oknem. Tylna część pojazdu chwaliła się dużymi lampami tylnymi, które sięgały od bocznych błotników aż po klapę bagażnika, zaprojektowanymi w poziome linie, aby sprawiać wrażenie szerszego sedana 1 Series.
Jedną z zalet tego Bimmera z napędem na przednie koła była przestronność wnętrza. Klienci mogli cieszyć się tym samym wysokiej jakości materiałami i ogólnym designem, jak w przypadku każdego innego modelu 1 Series. Była też istotna różnica. Ponieważ maska była wyższa, fotele musiały być umieszczone na nieco podwyższonej pozycji w porównaniu do hatchbacka 1 Series (F20). Okrągły zestaw wskaźników przed kierowcą miał dokładnie te same wskaźniki prędkościomierza i obrotomierza co w europejskich odpowiednikach, jednak wciąż brakowało informacji o temperaturze silnika. Tylko wskaźnik poziomu paliwa był na stałe wyświetlany. Aby uzyskać inne informacje, kierowcy musieli uzyskać dostęp do pokładowego komputera samochodu. Niemiecki producent nie oszczędzał na opcjach i udogodnieniach, oferując 2017 BMW 1 Series Sedan z standardowym systemem infotainment z wyświetlaczem umieszczonym na szczycie centralnej konsoli. Z tyłu, ponieważ nie miał już tunelu przekładni, przestrzeń na kolana była znaczna, co pozwalało trzem pasażerom wygodnie usiąść na kanapie.
Pod maską BMW zainstalowało wybór trzech turbodoładowanych silników benzynowych z trzema lub czterema cylindrami. Wszystkie były częścią rodziny silników B i standardowo były połączone z automatycznymi skrzyniami biegów Aisin. Największą różnicą było to, że wersja bazowa miała sześć biegów, podczas gdy pozostałe dwie miały osiem.
Wprowadzenie na rynek sedana BMW 1-Series poszerza ofertę niemieckiej marki premium o model dostosowany specjalnie do potrzeb chińskich klientów. Sedan BMW 1-Series, z jego charakterystycznym sportowym stylem i koncepcją dostosowaną do rynku, jest emocjonalnym nowym wejściem do segmentu kompaktowych pojazdów premium, który wykazuje ogromny potencjał w Chinach. Nowy model jest oferowany wyłącznie na chińskim rynku motoryzacyjnym przez BMW Group oraz BMW Brilliance Automotive Ltd.
Podczas wydarzenia związanego z premierą modelu w Szanghaju, Dr Ian Robertson, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za sprzedaż i marketing, powiedział: „W zeszłym roku sprzedaliśmy w Chinach ponad pół miliona samochodów, a nasz największy rynek wciąż oferuje ogromny potencjał. Nasi klienci w Chinach domagali się mniejszego modelu, który spełniałby ich specyficzne potrzeby, a my ciężko pracowaliśmy z naszymi kolegami tutaj, aby upewnić się, że ten samochód nie tylko spełnia, ale przewyższa te oczekiwania.”
Sedan BMW 1-Series został opracowany w siedzibie BMW w Monachium przy wsparciu chińskich inżynierów. Koncepcja pojazdu i wyposażenie są dostosowane do specyficznych wymagań nowoczesnych grup docelowych w Chinach, a także do warunków drogowych i komunikacyjnych w tym kraju. Podczas rozwoju do produkcji seryjnej nowy model przeszedł intensywne testy i harmonizację zarówno w skali globalnej, jak na torze Nürburgring, jak i w zróżnicowanych warunkach klimatycznych i drogowych, aby zapewnić odpowiedni poziom codziennej użyteczności i przyjemności z jazdy, zgodny z rzeczywistością, w jakiej będzie używany.
Sedan BMW 1-Series jest produkowany w ramach wspólnego przedsiębiorstwa między BMW Group a BMW Brilliance Automotive Ltd. w zakładzie Tiexi, który został otwarty w 2012 roku i jest częścią zakładów produkcyjnych w Shenyang na północno-wschodnich Chinach. W Shenyang produkowane są również inne modele marki zaprojektowane specjalnie na chiński rynek motoryzacyjny. Produkcja pojazdów w Shenyang podlega tym samym rygorystycznym standardom jakości, które obowiązują w całej sieci produkcyjnej BMW Group na całym świecie.
Kompaktowy sedan z charakterystycznym sportowym stylem BMW
Koncepcja pojazdu BMW 1-Series Sedan jest precyzyjnie dostosowana do preferencji chińskich klientów. Z nadwoziem typu notchback i charakterystycznym designem trzech skrzynek, nowy model odzwierciedla styl preferowany przez takich klientów w wielu kategoriach pojazdów. Specjalny program produktów BMW został stworzony w odpowiedzi na popularność sedanów w Chinach. Sedany BMW 3-Series i BMW 5-Series są również dostępne w przedłużonej wersji opracowanej wyłącznie na rynek chiński i produkowanej w zakładzie w Shenyang.
Jako uzupełnienie modeli hatchback BMW 1-Series produkowanych w Niemczech, marka dodaje do swojej oferty sedan, który został zaprojektowany specjalnie dla Chin i jest produkowany wyłącznie tam. Sedan BMW 1-Series reprezentuje charakterystyczne połączenie sportowego stylu i elegancji, oferując jednocześnie najlepszy w segmencie komfort jazdy, luksusowe wyposażenie oraz nowoczesną technologię łączności, która jest wyjątkowa w segmencie kompaktowym. Dzięki tym cechom jest to szczególnie atrakcyjny model dla młodych grup docelowych poszukujących dostępu do świata premium samochodów BMW.
Charakterystyczny design z wyrazistymi liniami
Sportowa elegancja sedana BMW 1-Series, wyjątkowa w segmencie kompaktowym premium, odzwierciedla się zarówno w proporcjach, jak i liniach jego nadwozia. Niezapomniany wygląd tworzony jest poprzez zastosowanie charakterystycznych cech designu sedanów BMW do kompaktowych wymiarów nowego modelu, który ma długość 4456 milimetrów, szerokość 1803 milimetry i wysokość 1446 milimetrów. Krótkie zwisy, długa pokrywa silnika, cofnięta kabina pasażerska oraz długi rozstaw osi wynoszący 2670 milimetrów nadają BMW 1-Series Sedan wydłużony, sportowy wygląd. Charakterystyczna linia nadwozia wznosi się od przedniego nadkola, przez uchwyty drzwiowe, aż po tylne światła, dodatkowo podkreślając dynamiczne proporcje sylwetki samochodu.
Kontury drzwi są również harmonijnie zintegrowane z proporcjami kompaktowego modelu. Tylne otwory wprowadzają daleko w tylnej części, umożliwiając wygodne wsiadanie i wysiadanie pasażerów z tyłu. Co więcej, widok z boku czterodrzwiowego modelu prezentuje charakterystyczny design powierzchni, typowy dla BMW 1-Series. Intensywne modelowanie powierzchni tworzy atrakcyjną grę światła i cienia, nadając pojazdowi dynamiczny wygląd.
Charakteryzujące markę cechy przedniej sekcji obejmują szeroki gril chłodnicy, duże wloty powietrza oraz okrągłe reflektory z nowoczesną technologią LED. Tył sedana BMW 1-Series wyróżnia się specyficznym dla modelu designem zdominowanym przez poziome linie, które podkreślają szerokość pojazdu oraz jego doskonałą przyczepność na drodze. Tylne światła, które wnikają daleko w boczną część, tworząc charakterystyczny kształt L, również podkreślają mocny wygląd samochodu.
Kokpit zorientowany na kierowcę, przestronność i premium ambiance
Wnętrze sedana BMW 1-Series oferuje doskonałą podstawę do intensywnej przyjemności z jazdy i komfortowej podróży. Kokpit jest zaprojektowany z myślą o kierowcy, jak to jest typowe dla samochodów BMW. Zarówno pozycja siedząca, jak i rozmieszczenie elementów wyświetlacza i kontroli poprawiają koncentrację na drodze. System operacyjny iDrive z dużym komputerem pokładowym w formie płaskiego ekranu oraz kontrolerem w konsoli środkowej jest standardowym wyposażeniem sedana BMW 1-Series. Poziome linie zestawu wskaźników przechodzą w panele wykończeniowe drzwi, tworząc wrażenie płynnej harmonii, a także przyczyniając się do uczucia przestronności.
Precyzyjnie wykończone powierzchnie i wysokiej jakości materiały są kluczowe dla premium atmosfery wnętrza kompaktowego modelu czterodrzwiowego. Komfort z tyłu jest optymalizowany nie tylko dzięki przestronnemu miejscu na nogi i głowę, ale także ze względu na modelową wersję tylnych siedzeń. Kontury tylnych oparć i tapicerka siedzeń zapewniają pasażerom wysoki poziom komfortu nawet podczas dłuższych podróży.
Nowa generacja silników: moc obrotowa i efektywność w stylu BMW
Nowoczesny i sportowy charakter sedana BMW 1-Series znajduje odzwierciedlenie w ofercie silników dostępnych w momencie wprowadzenia modelu na rynek. Do wyboru są trzy jednostki napędowe najnowszej generacji BMW Group. Ich optymalizowana pod kątem wagi aluminiowa konstrukcja oraz współczesna wersja technologii BMW TwinPower Turbo zapewniają wyjątkową moc obrotową i moment obrotowy, a także wzorcową efektywność. Pakiet technologiczny składa się z turbosprężarki, wtrysku paliwa z centralnie umieszczonymi wtryskiwaczami oraz zmiennej kontroli zaworów w formie VALVETRONIC, opatentowanej przez BMW Group, a także zmiennej kontroli wałków rozrządu po stronie dolotu i wylotu (podwójne VANOS).
Ta kombinacja skutkuje szczególnie sportowymi osiągami w silniku 2.0-litrowym 4-cylindrowym sedana BMW 125i. Generuje on moc szczytową 170 kW/231 hp oraz maksymalny moment obrotowy 350 niutonometrów, który osiąga 1250 obr/min. W standardzie wyposażony w 8-biegową skrzynię Steptronic, sedan BMW 125i przyspiesza od zera do 100 km/h w 6,8 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 250 km/h. Te osiągi łączą się ze średnim zużyciem paliwa wynoszącym 6,4 litra na 100 kilometrów oraz łączną emisją CO2 wynoszącą 152 gramy na kilometr.
Kolejny silnik 2.0-litrowy 4-cylindrowy znajduje się w BMW 120i Sedan. Z mocą szczytową 141 kW/192 hp i maksymalnym momentem obrotowym 280 niutonometrów przy 1250 obr/min, zapewnia również sportowe osiągi. W połączeniu z 8-biegową skrzynią Steptronic – również w standardzie – przyspiesza od zera do 100 km/h w 7,5 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 235 km/h. Średnie zużycie paliwa BMW 120i Sedan wynosi 6,2 litra na 100 kilometrów, podczas gdy łączna emisja CO2 wynosi 148 gramów na kilometr.
Oferta silników dopełnia jednostka 3-cylindrowa dla BMW 118i Sedan. Z pojemnością 1.5 litra generuje moc szczytową 100 kW/136 hp, a jej maksymalny moment obrotowy wynoszący 220 niutonometrów dostępny jest przy 1250 obr/min. Wyposażony w 6-biegową skrzynię Steptronic, BMW 118i Sedan przyspiesza od zera do 100 km/h w 9,4 sekundy, a jego maksymalna prędkość to 212 km/h. Efektywność silnika odzwierciedla się w średnim zużyciu paliwa wynoszącym 5,5 litra na 100 kilometrów i łącznej emisji CO2 wynoszącej 132 gramy na kilometr.
Specjalne ustawienie zawieszenia, bezpieczna jazda
Właściwości jezdne nowego sedana BMW 1-Series charakteryzują się sportowym stylem, komfortem jazdy i bezpieczeństwem. Doskonała podstawa dla tego wszystkiego zapewnia transmisja mocy na przednie koła, niemal równomierny rozkład obciążenia osi oraz optymalizowana pod kątem wagi konstrukcja nadwozia i zawieszenia. Ustawienie zawieszenia jest skierowane nie tylko na sportowy charakter modelu, ale także spełnia wysokie wymagania w zakresie komfortu. Zawieszenie i amortyzacja są zaprojektowane tak, aby zapewnić pasażerom jak najbardziej relaksującą jazdę na wszelkich nawierzchniach. Optymalizowany komfort akustyczny zapewniają takie funkcje, jak całkowicie panelowana podłoga oraz opony o zmniejszonym oporze toczenia.
Mocne hamulce tarczowe oraz elektryczne wspomaganie kierownicy, w tym system Servotronic dostosowujący się do prędkości, pomagają uzyskać precyzyjny kontrolowany odzew podczas jazdy. Dynamiczna kontrola stabilności DSC oferuje szeroki zakres funkcji, które przyczyniają się do bezpiecznego prowadzenia przez cały czas. Lekkie felgi aluminiowe o rozmiarze 17 cali do BMW 118i Sedan (16 cali dla BMW 118i Lifestyle) oraz 18 cali dla dwóch innych wariantów modelu są standardowym wyposażeniem.
Sztywna konstrukcja nadwozia sedana BMW 1-Series korzysta zarówno z zwinności, jak i ochrony pasażerów. Koncepcja bezpieczeństwa obejmuje również precyzyjnie zdefiniowane ścieżki obciążenia oraz obszerne strefy odkształcenia, które mają na celu rozpraszanie i pochłanianie sił uderzenia w przypadku kolizji. Wnętrze oferuje szeroki zakres funkcji bezpieczeństwa, obejmujących nie tylko poduszki powietrzne z przodu i z boku, ale także poduszki powietrzne boczne/kurtynowe oraz trzypunktowe automatyczne pasy bezpieczeństwa we wszystkich siedzeniach. Wszystkie warianty modelu opuszczają linię produkcyjną w standardzie z oponami o właściwościach awaryjnych.
Standardowy przełącznik doświadczenia jazdy, selektywne dostosowanie z Sport Line i Luxury Line
Standardowy przełącznik doświadczenia jazdy w konsoli środkowej umożliwia ustawienie pojazdu, które ma charakter wyraźnie sportowy, zorientowany na komfort lub zoptymalizowany pod kątem efektywności – całkowicie według preferencji. Tryby COMFORT, SPORT i ECO PRO dostępne są po naciśnięciu guzika. Dodatkowo standardowe wyposażenie sedana BMW 1-Series obejmuje automatyczną klimatyzację o zoptymalizowanych właściwościach akustycznych. Stanowi to część modelowego systemu ogrzewania i wentylacji, który jest również dostosowany do specyficznych warunków klimatycznych w Chinach, oferując nie tylko wysoką wydajność, ale także wysoce skuteczną funkcję filtracji powietrza. Oprócz licznych innych funkcji komfortowych, program opcji obejmuje szeroką gamę kolorów lakierów zewnętrznych, lekkich felg aluminiowych, kolorów wnętrza, powierzchni siedzeń i wykończeń wnętrz, umożliwiających klientom personalizację designu sedana BMW 1-Series zgodnie z ich osobistymi preferencjami. Modele Sport Line i Luxury Line są dostępne jako alternatywa dla wersji podstawowej. Ich cechy designu zewnętrznego i wewnętrznego pozwalają na selektywne dostosowanie, które szczególnie podkreśla albo zwinnie sportowy styl sedana BMW 1-Series, albo jego ekskluzywny wygląd.
Wyjątkowa łączność: asystenci kierowcy, usługi, aplikacje
Opcjonalne systemy asystentów kierowcy zapewniają dodatkowe korzyści w zakresie komfortu i bezpieczeństwa. Zakres systemów obejmuje Asystenta Jazdy, w tym ostrzeżenie o kolizji z funkcją hamowania miejskiego oraz Asystenta Parkowania.