2017 BMW 5 Series

Po siedmiu latach obecności na rynku szósta generacja serii 5, model F10, musiała zostać wycofana, a BMW zastąpiło ją modelem G30, który wydawał się bardziej ewolucją niż rewolucją.

Siódma generacja serii 5 została zaprezentowana przez niemieckiego producenta pod koniec 2016 roku, a sprzedaż i dostawy rozpoczęły się w 2017 roku. Mimo że ogólny wygląd przypominał mocno odświeżone F10, był to właściwie nowy pojazd zaprojektowany od podstaw. Po pierwsze, korzystał z platformy CLAR, przejętej z flagowego modelu marki, czyli serii 7. Oprócz kilku silników i skrzyń biegów, G30 nie odziedziczył niczego po swoim poprzedniku. Wszystko zostało zaprojektowane na nowo, aby podnieść serię 5 na wyższy poziom. Stał się bardziej elegancki, miał lepsze standardowe wyposażenie i oferował bardziej wyrafinowane doznania z jazdy w porównaniu do szóstej generacji serii 5.

Na przedzie serii 5 zamontowano standardowe reflektory LED, dając klientom możliwość wyboru adaptacyjnych LED-ów, jeśli pragnęli czegoś więcej. Dzięki nim pojazd mógł oświetlać drogę na odległość do 500 metrów (1640 stóp) bez oślepiania kierowców nadjeżdżających z przeciwka. W zależności od opcji, przedni zderzak mógł mieć smukłe dolne wloty powietrza lub wyższe wloty dla pojazdów wyposażonych w pakiet M.

Profil samochodu ukazuje długi rozstaw osi, podkreślony krótkimi zwisami z przodu i z tyłu. Na przednich drzwiach znalazły się ukośne, fałszywe końcówki wydechu, które nadawały eleganckiemu pojazdowi sportowy wygląd. BMW oferowało go z lakierowanymi w kolorze nadwozia klamkami i lusterkami, ale z możliwością dodania chromowanych elementów. Nisko osadzona linia dachu z opadającą tylną szybą przyczyniła się do uzyskania doskonałego współczynnika oporu powietrza między 0,23 a 0,26, w zależności od wersji i opcji. Z tyłu szerokie światła tylne sięgały od błotników do klapy bagażnika, co sprawiało, że samochód wyglądał na szerszy, a dolny zderzak również mógł być wzbogacony o pakiet M, który nadawał mu bardziej agresywny wygląd. Większość wersji posiadała końcówki wydechu po bokach, podkreślając sportowy charakter G30.

Wnętrze z nisko osadzonym kokpitem wyróżniało się wolnostojącym wyświetlaczem systemu infotainment iDrive, umieszczonym na centralnej konsoli. Jednocześnie kierowca miał do dyspozycji zestaw wskaźników, dostępny w wersji z analogowymi tarczami lub całkowicie cyfrowym panelem. Producent zaprojektował kabinę z poziomymi liniami, które optycznie rozszerzały wnętrze, które było dostatecznie przestronne. Z przodu dostępne były trzy opcje siedzeń oraz kilka konfiguracji tapicerki, zaczynając od tkaniny, a kończąc na sztucznej skórze Merino, która była gładka i komfortowa. Z tyłu kanapa dzielona (40/60) mogła pomieścić do trzech pasażerów. Jednak tunel skrzyni biegów ograniczał przestrzeń na nogi dla osoby siedzącej pośrodku.

Pod maską BMW oferowało w 2017 roku model 5 G30 w szerokiej gamie silników, zarówno benzynowych, jak i turbodiesel, w zależności od rynku. Większość wersji była wyposażona w ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów. Jednocześnie, podczas gdy niektóre dostępne były z napędem na tylne lub wszystkie koła, inne były ekskluzywnie wyposażone w systemy xDrive, które przekazywały moc na wszystkie koła.

Nowy BMW 5-Series Sedan emanuje sportową siłą, elegancją i stylową pewnością siebie. Nowy model pozostaje zatem kwintesencją sportowego sedana biznesowego. „Nowy BMW 5-Series zrobi dojrzałe, pewne siebie i dynamiczne wrażenie w każdej sytuacji. Formalny i precyzyjny design łączy obecność, atrakcyjność estetyczną oraz funkcjonalność w równym stopniu,” mówi Karim Habib, szef designu BMW Automobiles. Zewnętrzne wymiary nowego samochodu są tylko nieznacznie większe od jego poprzednika. Nowy BMW 5-Series Sedan jest o 36 milimetrów dłuższy od modelu, który odchodzi (o długości 4,935 milimetrów), o sześć milimetrów szerszy (1,868 milimetrów) i o dwa milimetry wyższy (1,466 milimetrów). Rozstaw osi wynosi 2,975 milimetrów (+7 milimetrów).

Przód: bardziej wyrazista twarz, standardowe reflektory LED

Znana krata chłodnicy BMW, flankowana przez podwójne okrągłe reflektory, nadaje przodowi nowego BMW 5-Series bardziej przyciągający wzrok wygląd. Szkło osłon reflektorów teraz łączy się płynnie z kratą chłodnicy, podkreślając szerokość samochodu.

Standardowe reflektory LED sprawiają, że BMW 5-Series jest już fascynującą propozycją, skoncentrowane spojrzenie ciągle utkwiło w drodze. Adaptacyjne reflektory LED zmieniają grafikę świetlną i można je zamówić jako opcję z systemem antyoślepiającym BMW Selective Beam o zasięgu do 500 metrów. Rury LED świateł dziennych mają kształt sześciokątny i sięgają do elementu kratki, tworząc stylistyczne połączenie, które podkreśla szeroki, nisko osadzony wygląd przodu.

Widok z boku: krótkie zwisy, wydłużona sylwetka

Nowy BMW 5-Series Sedan prezentuje dynamiczną figurę, zanim zdąży obrócić koło. Kabina pasażerska jest cofnięta w stosunku do długiego rozstawu osi i prowadzi oko po lekko opadającym dachu do tyłu. Krótki przód podkreśla sportowy wygląd samochodu. „Po raz pierwszy nowy BMW 5-Series łączy dwa tradycyjne elementy designu BMW, które normalnie są od siebie oddzielone. Linia wytłoczenia unosi się w kierunku tyłu, przechodząc od cienia do światła i przesuwając się wzdłuż charakterystycznego łuku Hofmeister zamiast kontynuować w kierunku tyłu. Ten ruch w górę nadaje samochodowi charakter pędzący do przodu, a ekspresyjna, opadająca powierzchnia nadaje mu niezaprzeczalną muskularność,” wyjaśnia Habib.

Tył: wizualnie niższy środek ciężkości

Nisko osadzony, ekspresyjny i uwydatniający szerokość design tyłu wskazuje na dynamiczne, bezpośrednie prowadzenie nowego BMW 5-Series Sedan. Lampy tylne sięgają głęboko w boki samochodu, tworząc wizualne połączenie między bokami a tyłem. Nowoczesne paski LED umożliwiają smukłą interpretację charakterystycznego kształtu „L” BMW i podkreślają szerokość nowego sedana. Inne wyróżniające elementy tyłu to rury wydechowe, które są teraz symetrycznie umiejscowione po obu stronach we wszystkich wariantach. W zależności od silnika i określonego pakietu wyposażenia, rury wydechowe będą okrągłe, trapezoidalne lub prostokątne i w zestawie czterech.

Znacząco niższy współczynnik oporu powietrza ustala nowe standardy w segmencie sedanów

Inżynierowie BMW przeprowadzili wiele optymalizacji, aby zredukować współczynnik oporu powietrza nowego BMW 5-Series Sedan o 10 procent w porównaniu do jego poprzednika, ustalając nowy benchmark sedanów na poziomie Cd = 0.22. Na przykład wszystkie nowe modele BMW 5-Series będą teraz miały aktywne sterowanie klapami powietrza dla chłodnicy. System ten otwiera żaluzje w elementach kratki chłodnicy i dolnych wlotach powietrza, gdy potrzebne jest więcej powietrza chłodzącego, ale w przeciwnym razie je zamyka, aby zoptymalizować efektywność aerodynamiczną.

Kurtyny powietrzne w przednim zderzaku współpracują z wlotami powietrza, aby znacznie zmniejszyć turbulencję powietrza w archach kół, skutecznie kierując nadchodzące powietrze, gdy samochód porusza się przez nie. Dalsza poprawa współczynnika oporu powietrza wynika z optymalizacji elementów wykończenia i kierujących przepływem powietrza, które są zamontowane na całym spodzie pojazdu; zapewniają one znaczny stopień uszczelnienia. Innym skutkiem tych działań jest zmniejszenie siły nośnej, co poprawia dynamikę.

Łącznie 21 kolorów, felgi w rozmiarach od 17-calowych do 20-calowych

Dwa kolory niemetaliczne i 11 kolorów metalicznych są dostępne dla nowego BMW 5-Series, a w 2017 roku do wyboru dołącza sześć wykończeń farb BMW Individual oraz dwa wykończenia BMW Individual Frozen. Klienci mogą wybierać spośród 17 różnych felg ze stopów lekkich (17-calowe do 20-calowych). A oferta oryginalnych akcesoriów BMW zawiera dodatkowe trzy pełne zestawy kół w formacie 20-calowym.

Wyraźny wygląd: Sport Line i Luxury Line

BMW oferuje pakiety wyposażeniowe Sport Line i Luxury Line dla BMW 5-Series, co pozwala dostosować samochód jak najbliżej osobistym życzeniom klienta.

Sport Line podkreśla sportowy charakter samochodu i wyróżnia się licznymi elementami wykończeniowymi w połysku czerni oraz specjalnymi 18-calowymi felgami ze stopów lekkich (opcjonalnie 19-calowe) w dwukolorowym, polerowanym wykończeniu. Otwierając drzwi, można dostrzec podświetlane aluminiowe listwy progowe z logo BMW i oznaczeniem Sport Line. Wnętrze Sport Line wzbogaca sportowe fotele BMW z tapicerką z tkaniny/skóry z przodu, sportowa kierownica ze skóry BMW oraz specyficzne listwy wykończeniowe.

Luxury Line podkreśla elegancki charakter samochodu, oferując takie elementy jak chromowane listwy kraty chłodnicy, wloty powietrza i obramowania okien. Specjalne felgi ze stopów lekkich (standardowe: 18-calowe, opcjonalne: 19-calowe) podkreślają ekskluzywny wygląd. Aluminiowe listwy progowe z logo BMW mają oznaczenie Luxury Line. Skórzane pokrycia z kontrastowym przeszyciem i specjalnymi dekoracyjnymi wstawkami jeszcze bardziej podkreślają wysoką jakość wnętrza. Deska rozdzielcza jest pokryta materiałem Sensatec.

Pakiet M Sport dodaje dodatkową dynamikę

Pakiet M Sport będzie dostępny od samego startu nowego BMW 5-Series. Obejmuje on pakiet aerodynamiczny M (przedni zderzak z większymi wlotami powietrza, wykończenie progów bocznych, tylny zderzak w stylu dyfuzora oraz układ wydechowy z dwiema prostokątnymi rurami wydechowymi), obniżone zawieszenie M Sport oraz felgi ze stopów lekkich M w rozmiarze 18-calowym (opcjonalnie 19-calowym). Wnętrze samochodu wzbogacają sportowe fotele M z pokryciem z Alcantary, które podkreślają sportowy charakter, a także nowa sportowa kierownica M, ekskluzywne dywaniki, listwy wykończeniowe oraz aluminiowe pedały.

Wszystkie linie wyposażeniowe i pakiet M Sport oferują również klientom opcję pokrycia Sensatec w odcieniu Coffee dla deski rozdzielczej i obszaru ramion wykończenia bocznych paneli drzwi.

Wnętrze i sterowanie

Wnętrze nowego BMW 5-Series Sedan stanowi doskonałą równowagę między sportowym nastawieniem na kierowcę a wyrafinowaną elegancją. Najwyższej klasy materiały, znakomita jakość wykonania i dbałość o szczegóły, poczucie przestronności oraz obfitość nowych technologii łączą się, aby dostarczyć zarówno kierowcy, jak i pasażerom komfort i przyjemność z jazdy na najwyższym poziomie. „W siódmej generacji modelu podnieśliśmy precyzję i jakość wykończenia znacznie i zrewolucjonizowaliśmy koncepcję wyświetlania i kontroli. Efektem jest BMW 5-Series, które ponownie trafia w sedno jako idealny sedan biznesowy,” mówi Adrian van Hooydonk, starszy wiceprezydent designu BMW Group.

Luksusowa podróż: więcej swobody ruchu, niski poziom hałasu

Niska linia dachu płynnie przechodzi w tył, ale nowy BMW 5-Series oferuje znacząco więcej miejsca na głowę z tyłu oraz zwiększoną pojemność bagażnika wynoszącą 530 litrów. Wnętrze samochodu wydaje się znacznie bardziej przestronne, co można przypisać nie tylko obniżonej desce rozdzielczej i stojącemu wyświetlaczowi, ale także zwiększonym wymiarom kabiny, szczególnie w zakresie miejsca na łokcie i ramiona. Pasażerowie z tyłu mają teraz więcej miejsca na rozłożenie się, dzięki zwiększonemu miejscu na kolana i przedłużonemu miejscu na nogi, podczas gdy zoptymalizowany projekt otworów drzwiowych ułatwia wsiadanie jak nigdy dotąd.

Podsufitka z wbudowaną izolacją akustyczną stanowi część środków akustycznych wnętrza

Wbudowane w osłonę dźwiękochłonki eliminują dźwięki zakłócające w szczególnie wrażliwej strefie blisko głów podróżnych. To prowadzi do większego komfortu ogólnego, ale szczególnie efektywnie pozwala kierowcy i pasażerom z tyłu bardziej zrozumiale rozmawiać ze sobą.

Kieszenie w drzwiach mogą teraz pomieścić butelki napojów o pojemności do jednego litra. Uchwyt na kubki w konsoli centralnej jest umiejscowiony głębiej, co zapewnia stały dostęp do kontrolerów powyżej, nawet podczas trzymania butelek. Dodatkowa kieszeń przed uchwytami na kubki może być zamówiona z funkcją bezprzewodowego ładowania telefonów jako opcja.

Fotele z funkcją masażu, miejsce dla trzech fotelików dziecięcych z tyłu

Nawet standardowe fotele przednie są elektrycznie regulowane i oferują ogromne bezpieczeństwo oraz komfort, a także szeroki wybór materiałów oraz specjalne dekoracyjne przeszycia i pikowania dla opcjonalnych tapicerek z Dakoty i Nappy. Opcjonalne fotele sportowe mają regulowane boczne podparcia dla optymalnego wsparcia bocznego nawet w szybko pokonywanych zakrętach. Wielofunkcyjne fotele, które są dostępne z funkcją masażu, stanowią szczyt komfortu. Osiem różnych programów masażu, każdy z wyborem trzech poziomów intensywności, relaksuje mięśnie pleców i odciąża krążki kręgowe podczas jazdy. Osiem programów dzieli się na trzy kategorie: Mobilizacja, Relaksacja i Witalność. Funkcja masażu wykorzystuje 20 komór powietrznych wbudowanych w oparcie i siedzisko, które są na przemian napełniane i opróżniane. Kierowca może ponadto ustawić progi temperatury dla uruchamiania podgrzewania fotela oraz wentylacji siedzeń, a także podgrzewania kierownicy – bardzo wygodna funkcja, która rozpoczyna podgrzewanie lub wentylację automatycznie, gdy temperatura spadnie poniżej lub wzrośnie powyżej danego limitu.

Na tylnych siedzeniach jest miejsce dla trzech dorosłych pasażerów

Gdy środkowe miejsce nie jest zajęte, pasażerowie z tyłu mogą korzystać z centralnej podłokietnika i jego wbudowanych uchwytów na kubki. Opcjonalnie można dodać system załadunku przez środek. Tylne siedzenie zostało zaprojektowane tak, aby pomieścić trzy foteliki dziecięce (dwa zewnętrzne miejsca mają uchwyty ISOFIX).

Czujniki kontaktowe do sterowania fotelami

Używanie licznych opcji regulacji foteli zostało uproszczone, aby kierowca i pasażer z przodu mogli jak najlepiej się rozsiąść. Nowe przełączniki regulacji foteli z czujnikami dotykowymi znacznie ułatwiają tę czynność. Gdy palec dotknie przełącznika umiejscowionego na zewnętrznej krawędzi fotela, aktywując jeden z pięciu czujników, odpowiednie menu otwiera się na środkowym wyświetlaczu. Naciśnięcie przełącznika jeszcze raz uruchamia pożądaną regulację, wszystko wyraźnie ilustrowane odpowiednią animacją na wyświetlaczu.

Kontrola gestów, głosowa, ekran dotykowy i kontroler iDrive

Kontrola gestów kluczowych funkcji została zaprezentowana w zeszłym roku w BMW 7-Series, a BMW 5-Series teraz ma najnowszą wersję tego systemu. Nawigacja, telefon, funkcje rozrywkowe i funkcje pojazdu mogą być wizualizowane na opcjonalnie dostępny wysokiej rozdzielczości ekranie 10.25-cala i kontrolowane nie tylko w zwykły sposób, za pomocą kontrolera iDrive, ale także gestami, poleceniami głosowymi lub po prostu dotykając przycisków na wyświetlaczu.

Te przyciski, które są wyraźnie uporządkowane w sześciu dużych polach rozkładu na dwóch stronach ekranu, zapewniają kierowcy bezpośredni dostęp do funkcji oraz na żywo wyświetlają powiązane treści. Na przykład, przycisk programu rozrywkowego pokazuje aktualnie odtwarzaną piosenkę z okładką albumu, a gdy funkcja nawigacyjna jest aktywna, kierowca może zobaczyć trasę pojazdu w głównym menu przycisku nawigacji. Jeśli kierowca teraz dotknie tego sekcji mapy, otworzy się ekran nawigacji, pokazujący szczegółowy widok mapy. Dotknięcie nagłówka pola otworzy z kolei główne menu danej funkcji, w tym przypadku menu nawigacji. Można więc szybko i pewnie uzyskać dostęp do pożądanej treści. Dwa zestawy trzech pól mogą być przestawiane w dowolny sposób, co pozwala kierowcom ustawiać najczęściej używane menu w pierwszym ekranie. Jedną z nowych funkcji przycisku jest centrum wiadomości, w którym można znaleźć wszystkie przychodzące wiadomości SMS, e-maile oraz informacje o stanie działania samochodu.

Użytkownicy wybierają opcje menu i powiązane funkcje w zwykły sposób z kontrolerem iDrive lub po prostu dotykając przycisku na wyświetlaczu dotykowym palcem.

Nowy BMW 5-Series można również obsługiwać za pomocą gestów lub głosowo, według preferencji kierowcy. Kontrola gestów BMW oferuje szczególnie intuicyjny i łatwy sposób obsługi najczęściej używanych funkcji systemu infotainment i telefonu. Wystarczy proste ruchy ręką lub palcami, które są wykrywane przez czujnik 3D w pobliżu konsoli centralnej i tłumaczone na polecenia: wskazanie ekranu palcem wskazującym wystarczy, aby zaakceptować połączenie telefoniczne, podczas gdy ruch machnięcia ręką odrzuca je. Ruch machnięcia może być również użyty do otwierania podmenu. Rysując okrąg palcem wskazującym, regulujemy głośność systemu audio, a kierowca może odciągnąć kciuk i palec wskazujący od mapy nawigacyjnej w kierunku siebie, aby powiększyć dany obszar mapy. A znak zwycięstwa z dwóch palców może być użyty do wykonania indywidualnie wybranego polecenia, takiego jak polecenie systemowi nawigacyjnemu, aby rozpocząć prowadzenie trasy do domu lub przeskoczyć do następnego utworu na liście odtwarzania.

W nowym BMW 5-Series Sedan można kontrolować więcej funkcji niż kiedykolwiek wcześniej za pomocą gestów. System dialogu głosowego można również uruchomić i zakończyć w ten sposób, na przykład potwierdzając lub odrzucając opcję „Wznów prowadzenie trasy” w systemie nawigacyjnym.

Inteligentny asystent głosowy oferuje najbardziej zaawansowany poziom naturalnej kontroli głosowej dostępny obecnie. Zamiast używać określonych poleceń głosowych, kierowca może sformułować swoje zapytanie w codziennym języku i po prostu zapytać, na przykład, gdzie jest najbliższa włoska restauracja. Oprócz niemieckiego i angielskiego, najbardziej zaawansowana generacja asystenta głosowego rozumie również chiński, francuski, hiszpański, włoski, portugalski i japoński, w zależności od miejsca, w którym pojazd jest dostarczany.

Najnowocześniejszy multikolorowy wyświetlacz Head-Up

W nowym BMW 5-Series kierowcy mogą widzieć najważniejsze informacje o aktualnych warunkach drogowych, instrukcjach nawigacyjnych, ostrzeżeniach z systemów wspomagania kierowcy, listach telefonów oraz utworach odtwarzanych przez system infotainment, nie odwracając wzroku od drogi. To zasługa najnowszej generacji wyświetlacza Head-Up BMW, który wyświetla bogactwo informacji na przedniej szybie w razie potrzeby. Przy rozdzielczości 800 x 400 pikseli, obszar projekcji jest około 70 procent większy niż w poprzednim modelu, co skutkuje jeszcze bardziej zrelaksowaną jazdą z pełnym skupieniem na drodze przed sobą.

Dobre warunki klimatyczne w każdej chwili, jonizacja powietrza i światło ambientowe

Nowy BMW 5-Series Sedan standardowo wyposażony jest w automatyczną klimatyzację dwu-strefową z niezależną regulacją temperatury dla kierowcy i pasażera z przodu. Opcjonalnie dostępna jest wersja z rozszerzoną funkcjonalnością, z takimi funkcjami jak automatyczne uruchamianie funkcji recyrkulacji powietrza, na przykład podczas jazdy przez tunel. Na liście dodatkowych opcji znajduje się czterostrefowy system klimatyzacji, który pozwala pasażerom z tyłu regulować temperaturę, rozkład powietrza oraz przepływ powietrza za pomocą oddzielnej konsoli sterującej.

Pakiet Ambient Air wykorzystuje jonizację, aby zapewnić powietrze wewnątrz kabiny o najwyższej jakości. Oprócz jonizacji powietrza, pakiet obejmuje również jednostkę do aromatyzacji wnętrza pojazdu wybranymi zapachami. Można ustawić trzy poziomy intensywności aromatyzacji, a łącznie dostępnych jest osiem zapachów. Przyjmują one formę wkładów, które należy włożyć do systemu w schowku. Znajdują się tam złącza dla dwóch różnych wkładów zapachowych.

Opcjonalna funkcja ambient light również przyczynia się do poprawy samopoczucia pasażerów. Kolorowe światło LED zapewnia harmonijne oświetlenie wnętrza oraz podkreśla jego kontury wzornicze, szczególnie wokół deski rozdzielczej i drzwi. Można wybierać spośród jedenastu różnych efektów oświetleniowych z sześcioma różnymi kolorami światła, a jasność można również dostosować indywidualnie.

Dźwięk przestrzenny zapewnia doskonałą przyjemność słuchową

W nowym BMW 5-Series po raz pierwszy dostępny jest system dźwięku przestrzennego od Bowers & Wilkins z diamentowymi wysokotonowymi głośnikami. Ten opcjonalny system audio najwyższej jakości słynie z dostarczania najwyższej przyjemności słuchowej. Wzmacniacz 10-kanałowy zasila łącznie 16 głośników z szlifowanymi stalowymi kratkami zdobiącymi ekskluzywne otwory o wzorze Fibonacciego, które podświetlają się, gdy system jest włączony. Całkowita moc wynosi imponujące 1,400 watów. W samochodzie zainstalowano mikrofon pomiarowy, który pozwala precyzyjnie dostroić akustykę do określonych warunków – na przykład liczby pasażerów – aby stworzyć doskonałe wrażenie dźwięku przestrzennego dla wszystkich w samochodzie. Co więcej, ustawienie dźwięku może być dostosowane do wybranego gatunku muzycznego.

Alternatywnie dostępny jest dziewięcio-kanałowy system dźwięku z 16 głośnikami i całkowitą mocą 600 watów od Harman Kardon, a także ośmiokanałowy system z 12 głośnikami. Standardowo wyposażone radio Professional z podwójnym tunerem zawiera sześć głośników.

Opcjonalny system rozrywki dla pasażerów tylnych z funkcją Professional oferuje pasażerom z tyłu luksus dwóch niezależnie sterowanych, wysokiej rozdzielczości ekranów 10.2-calowych z odtwarzaczem DVD, które zawierają również złącza dla odtwarzaczy MP3, urządzeń USB, konsol gier oraz słuchawek. Pasażerowie mogą również uzyskać dostęp do funkcji rozrywkowych pojazdu, takich jak telewizja, radio czy zmieniacz DVD, a także przeglądać Internet lub korzystać ze swojego telefonu.

Komora bagażowa: duże wymiary i łatwe ładowanie

Nowy BMW 5-Series Sedan może pochwalić się większym bagażnikiem o pojemności 530 litrów. Krawędź bagażnika została obniżona w porównaniu do swojego poprzednika, co w połączeniu z większym otwarciem bagażnika oraz znacznie zwiększoną szerokością zapewnia łatwiejsze załadunek nawet większych przedmiotów niż kiedykolwiek wcześniej. Pojemność bagażnika można zwiększyć dzięki opcjonalnemu systemowi załadunku przez środek, który pozwala złożyć tylną kanapę na płasko w proporcji 40:20:40. Opcjonalnie dostępna jest również funkcja automatycznego otwierania i zamykania, która jest uruchamiana za pomocą klucza lub starannie wymierzonego ruchu nogi, gdy stoi się z tyłu samochodu.

Układ napędowy i EfficientDynamics

Siódma generacja modelu BMW 5-Series koncentruje się na przyjemności z jazdy. To w znacznej mierze zasługa nowoczesnych silników, które stanowią podstawę zarówno ostrzejszych osiągów, jak i niższych wartości zużycia paliwa. Nowy BMW 5-Series Sedan nie tylko przewyższa swoich poprzedników w obu tych dyscyplinach, ale również prowadzi w całym segmencie. Od samego startu dostępny będzie wybór dwóch jednostek benzynowych i dwóch diesli z czterema i sześcioma cylindrami.

Nowa rodzina silników z technologią BMW TwinPower Turbo

Wszystkie członkowie nowo opracowanej, modułowej rodziny silników BMW EfficientDynamics cechują się niezwykle lekką, termodynamicznie zoptymalizowaną konstrukcją aluminiową. Dzięki niezrównanej technologii BMW TwinPower Turbo łączą one maksymalną moc z wzorową wydajnością i spełniają normę emisji EU6.

Silniki benzynowe wykorzystują turbosprężarkę TwinScroll, wtrysk wysokociśnieniowy, podwójne sterowanie VANOS oraz całkowicie zmienną regulację zaworów Valvetronic. Modele diesla wyposażone są w turbosprężarkę z regulowaną geometrią wirnika i najnowszej generacji wtrysk bezpośredni common-rail, który generuje ciśnienie wtrysku do 2,500 barów. Układy wydechowe diesla działają z wykorzystaniem technologii BMW BluePerformance, która łączy blisko umiejscowione filtry cząstek stałych i katalizatory utleniające z katalizatorami magazynującymi NOx. Oczyszczanie spalin w wszystkich modelach diesla odbywa się z pomocą technologii SCR, w tym modułu dozującego AdBlue ze schłodzonym obiegiem wody, który służy do dalszego ograniczenia emisji tlenków azotu. AdBlue można teraz również uzupełniać z specjalnych pomp na stacjach benzynowych, co pozwala na szybsze i wygodniejsze uzupełnianie zbiornika.

BMW 530i i BMW 540i: nowe silniki benzynowe z czterema i sześcioma cylindrami

Nowy silnik czterocylindrowy o pojemności dwóch litrów w BMW 530i zastępuje silnik benzynowy, który wcześniej był montowany w BMW 528i. Turbo doładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem dostarcza moc szczytową 185 kW/252 hp (o 5 kW/7 hp więcej niż jego poprzednik) w przedziale obrotów 5,200 do 6,500 rpm, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm (258 lb-ft) i jest dostępny od 1,450 rpm do 4,800 rpm. Średnie zużycie paliwa wynosi 5.4 l/100 km (52.3 mpg imp), co odpowiada emisjom CO2 na poziomie 126 g/km. Emisje CO2 spadły więc o około 11 procent w porównaniu do poprzednika. BMW 530i przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w 6.2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 250 km/h (155 mph).

Wiodący silnik na razie znajduje się w nowym BMW 540i i generuje moc 250 kW/340 hp (+25 kW/34 hp) w przedziale obrotów 5,500 do 6,500 rpm. Trzycylindrowy silnik o pojemności trzech litrów osiąga potężne 450 Nm/332 lb ft momentu obrotowego (+50 Nm/37 lb-ft) w zakresie od 1,380 do 5,200 rpm. Pomimo wyższej mocy i wynikającej z tego dodatkowej dawki zdolności dynamicznych, średnie zużycie wynosi oszczędne 6.5 l/100 km (43.5 mpg imp). Emisje CO2 wynoszą 150 g/km, co stanowi redukcję o jedenastu procent względem modelu poprzedniego. Sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 5.1 sekundy, a prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h (155 mph). BMW 540i xDrive z napędem na wszystkie koła ustanawia nowy rekord klasy, osiągając 4.8 sekundy na sprincie od 0 do 100 km/h (62 mph). Jego zużycie paliwa wynosi 6.7 l/100 km (42.2 mpg imp), a emisje CO2 wynoszą 156 g/km.

BMW 520d i BMW 530d: czterocylindrowe i sześciocylindrowe silniki diesla

Czterocylindrowy silnik diesla napędzający BMW 520d ma moc 140 kW/190 hp przy 4,000 rpm i uwalnia maksymalny moment obrotowy 400 Nm (295 lb-ft) w przedziale 1,750 do 2,500 rpm. Zmiany biegów mogą być dokonywane za pomocą sześciobiegowej skrzyni manualnej lub ośmiobiegowej skrzyni Steptronic. Zużycie paliwa przy ośmiobiegowej skrzyni Steptronic wynosi zaledwie 4.0 l/100 km (70.6 mpg imp), co prowadzi do emisji CO2 na poziomie 107 g/km. Sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w 7.7 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 237 km/h (147 mph).

Ciągły rozwój technologii BMW TwinPower Turbo nadał nowemu BMW 530d dodatkową dynamikę i efektywność. Z mocą osiągającą 195 kW/265 hp przy 4,000 rpm (+5 kW/7 hp) oraz potężnym maksymalnym momencie obrotowym 620 Nm/457 lb-ft (+60 Nm/44 lb-ft) od 2,000 do 2,500 rpm, silnik prosty sześciocylindrowy znacznie przewyższa model, który zastępuje. Mimo imponujących wyników wydajnościowych BMW 530d zadowala się średnio 4.5 litrami paliwa na 100 km (62.8 mpg imp), co odpowiada emisjom CO2 wynoszącym 118 g/km. Stanowi to redukcję o ponad 12 procent w porównaniu do poprzednika. Nowe BMW 530d osiąga sprint od 0 do 100 km/h (62 mph) w 5.7 sekundy, a jego maksymalna prędkość jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h (155 mph).

SYNTAK: najnowocześniejsza kapsuła akustyczna dla silnika i skrzyni biegów

BMW wykorzystało technologię SYNTAK (Synergy Thermoacoustic Capsule) w nowym BMW 5-Series, aby zredukować hałas układu napędowego. Lekkie materiały dźwiękochłonne otaczające silnik i skrzynię biegów w połączeniu z szeregiem wynalazczych rozwiązań obniżają poziom hałasu, jednocześnie przynosząc znaczne oszczędności w wadze i paliwie. SYNTAK poprawia retencję ciepła układu napędowego, co z kolei prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa.

BMW xDrive dla wszystkich wersji silnikowych i zawieszenia

Wszystkie silniki dostępne przy starcie mogą łączyć się z inteligentnym napędem na wszystkie koła BMW xDrive. Poza znanymi korzyściami płynącymi z napędu na wszystkie koła w trudnych warunkach pogodowych, system ten zwiększa zwinność i precyzję, które są znane z BMW, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów. BMW xDrive skutecznie przeciwdziała nadsterowności i podsterowności oraz zwiększa dynamiczne zdolności pojazdu podczas wchodzenia w zakręty lub energicznego przyspieszania na ciasnych nawrotkach. System napędu na wszystkie koła BMW zapewnia zatem doskonałe połączenie dynamiki, stabilności kierunkowej i komfortu. Skrzynia rozdzielcza w nowym BMW 5-Series działa również bardziej efektywnie, co pomaga w minimalizacji zużycia paliwa. Po raz pierwszy BMW xDrive może być połączone z Integral Active Steering, a także obniżonym sportowym zawieszeniem.

Sześciobiegowa skrzynia manualna w BMW 520d wyróżnia się płynnością działania, precyzyjnym działaniem zmiany biegów oraz optymalnym rozstawem przełożeń, podczas gdy automatyczna oferuje wyjątkowy komfort zmiany biegów, sportowe, dynamiczne zmiany biegów i najwyższą efektywność. Sportowa wersja ośmiobiegowej skrzyni Steptronic dostępnej jako dodatkowa opcja dla nowego BMW 5-Series Sedan ma jeszcze bardziej dynamiczne charakterystyki zmiany biegów, a także łopatki na kierownicy do manualnej zmiany biegów.

Model o niskiej emisji CO2, hybryda typu plug-in oraz sportowy silnik ośmiocylindrowy

Krótko po wprowadzeniu nowej 5-Series, BMW doda do oferty kolejne trzy silniki, w tym nowe modele podstawowe i szczytowe. Pod maską BMW 520d EfficientDynamics Edition z ośmiobiegową skrzynią Steptronic znajduje się najefektywniejsza wersja silnika diesla czterocylindrowego o mocy 140 kW/190 hp, która pozwala sedanowi uzyskać najniższe emisje CO2 w swojej klasie. Przy zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 3.9 l/100 km (72.4 mpg imp), co oznacza emisje CO2 wynoszące 102 g/km, BMW 520d EfficientDynamics Edition uplasowuje się jako najbardziej efektywny samochód w swoim segmencie.

W marcu zostanie również wprowadzona wersja hybrydowa typu plug-in BMW 5-Series w postaci BMW 530e iPerformance. System BMW eDrive i silnik benzynowy o czterech cylindrach współdziałają perfekcyjnie, aby osiągnąć ultra-niskie emisje CO2 wynoszące zaledwie 46 g/km, generując całkowitą moc 185 kW/252 hp. Zużycie paliwa wynoszące 2.0 l/100 km (141.2 mpg imp) ustanawia nowe standardy. BMW 530e iPerformance może osiągnąć prędkość maksymalną 140 km/h (87 mph) w trybie całkowicie elektrycznym i ma zasięg elektryczny wynoszący 45 kilometrów (28 mil).

W tym samym czasie zadebiutuje sportowy flagowiec w nowej gamie BMW 5-Series: BMW M550i xDrive, którego silnik V8 o mocy 340 kW/462 hp i maksymalnym momencie obrotowym 650 Nm (479 lb-ft) robi znakomite wrażenie, nie tylko dzięki swoim niezwykłym rezerwom mocy i wynikającej z tego oszałamiającej wydajności, ale także dzięki efektywności (średnie zużycie paliwa: 8.9 l/100 km [31.7 mpg imp]; emisje CO2: 204 g/km). BMW M550i xDrive przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 4.0 sekundy.

Strategia zmiany biegów wspomagana nawigacją i Proaktywny Asystent Jazdy

Oprócz efektywnych jednostek napędowych w nowym sedanie biznesowym uwzględniono również różne inne elementy zwiększające efektywność, aby nie tylko wyróżniał się dynamiką, ale również prowadził w zakresie oszczędności paliwa i emisji.

Przykładem tego jest tryb ECO Pro z Proaktywnym Asystentem Jazdy, który można aktywować za pomocą przełącznika Driving Experience Control. Jest on powiązany z systemem nawigacyjnym Professional, co umożliwia mu wcześniejsze wykrywanie sytuacji hamowania – na przykład przy wjeżdżaniu do terenów zabudowanych, stref z ograniczeniem prędkości, zakrętów i pasów filtracyjnych – oraz przygotowanie układu napędowego odpowiednio. Takim działaniom towarzyszy inteligentne zarządzanie energią i klimatem, z aktywnym systemem klap powietrza w nowym BMW 5-Series pozwalającym na jeszcze bardziej zmienną kontrolę powietrza chłodzącego dla silnika, hamulców i klimatyzacji, dostosowaną do sytuacji. Oprócz korzyści aerodynamicznych, system skraca również fazę rozgrzewania silnika oraz zapewnia dłuższe przechowywanie ciepła po wyłączeniu silnika.

Funkcja Auto Start Stop jest doskonałym przykładem zaawansowanego poziomu łączności w nowym BMW 5-Series, ponieważ wykorzystuje informacje z systemu nawigacji, kamery stereo i radaru, aby zapobiec wyłączeniu silnika w sytuacjach, w których byłoby to nieefektywne lub nieuzasadnione, na przykład na rondach czy skrzyżowaniach T. W efekcie odczuwalnie zwiększa to komfort jazdy w rzeczywistym użytkowaniu. Funkcja „coasting” również przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa, szczególnie podczas jazdy z większymi prędkościami.

Ostatecznie jednak przełącznik Driving Experience Control (o którym więcej informacji można znaleźć w rozdziale „Podwozie i systemy wspomagania” począwszy od strony 17) zawsze pozwala kierowcom zdecydować, czy chcą przyjąć sportowy styl jazdy, czy skupić się bardziej na efektywności paliwowej w nadchodzącej podróży.

Podwozie i systemy wspomagania kierowcy

Dzięki przeprojektowanemu podwoziu, inteligentnemu lekkiemu inżynierstwu, znanej z BMW równomiernej dystrybucji masy i wysoce odpornej na skręcanie karoseri, siódma generacja BMW 5-Series łączy doskonałą przyjemność z jazdy z nowym wymiarem technologii wspomagania kierowcy, ponownie ustanawiając nowy benchmark w obszarze dynamiki jazdy. Inżynierowie BMW osiągnęli lepszą zwrotność i precyzję prowadzenia samochodu, nie rezygnując przy tym z komfortu, który jest znakiem rozpoznawczym tego sedana biznesowego. W międzyczasie szeroka gama systemów wspomagania kierowcy stawia BMW 5-Series Sedan o krok dalej w kierunku zautomatyzowanej jazdy.

„BMW 5-Series to najwięcej sprzedający się sedan biznesowy na świecie. Łączy sportową zwinność, obecność i komfort jak żaden inny pojazd. Dzięki nowej generacji modelu ponownie wyznaczamy standardy we wszystkich obszarach; łączy doskonałość dynamiczną i komfort w jak najlepszy sposób. Co więcej, nowy 5-Series Sedan jest na czołowej pozycji, jeśli chodzi o technologię w zakresie wspomagania kierowcy i łączności. Dlatego obiecuje pozostać najskuteczniejszym sedanem biznesowym na rynku,” mówi Klaus Fröhlich, członek zarządu BMW AG, ds. rozwoju.

Podwójne zawieszenie wahaczowe z przodu i pięciowdrożne z tyłu

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.