Szósta generacja M5 zadebiutowała na rynku w 2017 roku i natychmiast stała się wzorcem w segmencie sportowych sedanów, dzięki swoim potężnym silnikom i bogatemu wyposażeniu.
Od momentu wprowadzenia pierwszej generacji M5 w 1984 roku, niemiecki producent samochodów rozpoczął wojnę na moce w segmencie sedanów średniej wielkości na rynku europejskim. Podczas gdy w Stanach Zjednoczonych nie było niczym niezwykłym widzieć takie pojazdy z dużymi silnikami, w Europie było to rzadkością. Ewolucja trwała z coraz większymi silnikami wolnossącymi aż do czwartej generacji M5, modelu E60, który miał pod maską potężny silnik V10 o pojemności 5,0 litra. Później BMW zmniejszyło pojemność silników dla tego modelu, ale dodało turbosprężarki. W rezultacie piąta wersja tego modelu (M5 F10) oraz jej następca, M5 F90, miały silnik V8 o pojemności 4,4 litra, wspomagany przez parę turbosprężarek.
W 2017 roku BMW wprowadziło siódmą generację serii 5 (G30), a klienci nie musieli długo czekać, aby zobaczyć najpotężniejszą wersję, czyli potężne M5. Dla producenta stworzenie jej nie było trudne, ponieważ miał już silnik oraz platformę CLAR, która była dzielona z innymi pojazdami z jego gamy, w tym Rolls-Royce Ghost. M5 miało podobny wygląd z przodu jak jego brat z serii 5, ale z kilkoma ulepszeniami. Wąskie reflektory były wyposażone w technologię laserową i miały podobny wzór świateł dziennych w kształcie heksagonu wewnątrz lamp. Jednak to przedni zderzak przyciągał uwagę przechodniów swoją szeroką dolną kratką i masywnymi, funkcjonalnymi wlotami powietrza po bokach. Z profilu płynne linie nadwozia były wizualnie podkreślone przez progi boczne i powiększone tylne błotniki. Z tyłu producent zamontował dyfuzor flankowany przez cztery rury wydechowe. Szczególnym ulepszeniem w porównaniu do wersji nie-M była dach, który wykonano z kompozytu wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP), co zmniejszyło wagę w górnej części pojazdu.
Wnętrze samochodu oferowało niemal wszystko, czego mógłby oczekiwać klient od takiego sportowego sedana. Jego skórzana tapicerka Merino, kolorowy wyświetlacz head-up oraz szeroki ekran informacyjny na szczycie centralnej konsoli były standardem. Dodatkowo cyfrowy zestaw wskaźników dostarczał wszelkich danych potrzebnych każdemu, kto wiedział, jak odpowiednio wykorzystać możliwości M5. Co więcej, wysoko profilowane fotele kubełkowe zapewniały pasażerom, że pozostaną na swoim miejscu, niezależnie od prędkości pokonywanej zakrętu. Z tyłu dzielona kanapa była profilowana dla dwóch osób, ale producent zamontował trzy pasy bezpieczeństwa, na wypadek, gdyby ktoś chciał usiąść nad tunelem skrzyni biegów.
Pod maską F90 znajdowała się poprawiona wersja silnika V8 twin-turbo o pojemności 4,4 litra, przeniesiona z jego poprzednika. Podobnie jak ten model, był on połączony z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przekazywała moc na wszystkie koła. Dodatkowo klienci mogli wybierać różne tryby jazdy, w tym jeden, który przesyłał cały moment obrotowy wyłącznie na tylne koła. Ograniczone poślizgi z tyłu były również standardem, ale ceramika węglowa już nie.
Nowy BMW M5 przenosi dynamikę jazdy na nowy poziom. Debiutuje w szóstej generacji tego wysokowydajnego sedana z nowym, dedykowanym systemem napędu na wszystkie koła M xDrive. Ten system napędowy nie tylko pozwala M5 osiągnąć nowe wyżyny dynamicznych osiągów, ale również zapewnia doskonałą codzienną praktyczność i stabilność w różnych warunkach drogowych.
Frank van Meel, przewodniczący zarządu BMW M GmbH, wyjaśnia korzyści płynące z nowej technologii napędu w nowym BMW M5: „Dzięki M xDrive, nowy BMW M5 można prowadzić z charakterystycznym połączeniem sportowości i precyzji zarówno na torze, jak i na otwartej drodze, zachwycając kierowców znacznie poprawioną stabilnością kierunkową i kontrolą, nawet w trudnych warunkach, takich jak deszcz czy śnieg.”
Zdolność samochodu do łączenia codziennej użyteczności z czystą przyjemnością z jazdy i znakomitymi osiągami na torze wynika z centralnej, inteligentnej kontroli systemu M xDrive. Po uruchomieniu silnika, nowy BMW M5 działa w trybie napędu na wszystkie koła (4WD) z włączoną Dynamiczną Kontrolą Stabilności (DSC). Kierowca może następnie dostosować charakterystykę prowadzenia M5, aktywując różne tryby dynamiki jazdy, w tym tryb napędu na tylne koła bez DSC. W tym trybie 2WD nowy BMW M5 pozwala doświadczonym kierowcom cieszyć się czystą przyjemnością z jazdy.
Pod maską nowego BMW M5 pracuje najnowsza i najbardziej zaawansowana wersja silnika V8 o pojemności 4.4 litra z technologią M TwinPower Turbo. Moc 441 kW/600 hp i maksymalny moment obrotowy 750 Nm (553 lb-ft) obiecują doskonałą siłę pociągową i imponujące osiągi. Dwuturbowy silnik V8 przyspiesza nowego M5 od 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 3,4 sekundy. Siła napędowa przekazywana jest przez nową ośmiobiegową skrzynię M Steptronic z Drivelogic, która współpracuje z systemem M xDrive, aby jak najlepiej przenieść moc silnika na drogę w każdych warunkach. Efektem tego jest to, że nowy BMW M5 jest nie tylko najszybszym modelem M5 wyprodukowanym od 1984 roku, ale również najzwinniejszym.
M TwinPower Turbo, M xDrive i ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic
Po gruntownej modernizacji, silnik V8 o pojemności 4.4 litra z technologią M TwinPower Turbo jest teraz potężniejszy niż kiedykolwiek. Silnik osiąga swoją wyjątkową moc 441 kW/600 hp przy 5,600 – 6,700 rpm, podczas gdy ogromny moment obrotowy 750 Nm (553 lb-ft) dostępny jest od zaledwie 1,800 rpm i utrzymuje się aż do 5,600 rpm. W porównaniu do poprzedniego modelu, maksymalny moment obrotowy wzrósł o 70 Nm (52 lb-ft). Charakterystyka silnika może być zmieniana za naciśnięciem przycisku z podstawowego trybu Ekonomicznego na Sport lub Sport Plus, co skutkuje jeszcze większą chęcią silnika do reakcji na ruchy pedału przyspieszenia.
Inżynierowie M wprowadzili wiele ulepszeń, aby nadmuchać wydajność silnika V8. Obejmuje to nowo opracowane turbosprężarki i wyższe maksymalne ciśnienie wtrysku wynoszące 350 bar. Pozwala to na krótsze czasy wtrysku i lepszą atomizację paliwa, co przekłada się na szybszą reakcję silnika oraz bardziej efektywne przygotowanie mieszanki. Wprowadzono również ulepszenia w systemach smarowania i chłodzenia, w tym miskę olejową z małym przednim wgłębieniem i pośrednim chłodzeniem powietrza doładowanego, które jest bardziej efektywne niż odpowiedniki z poprzedniego modelu, a jednocześnie zajmuje mniej miejsca. System zasilania oleju używa w pełni zmiennej, mapowanej pompy i został zaprojektowany na potrzeby jazdy na torze, gdzie może wytrzymać bardzo wysokie przyspieszenia wzdłużne i boczne.
Zmiany dotknęły również układu wydechowego nowego BMW M5. Dzięki temu zoptymalizowano przekazywanie energii z przepływów spalin do kół turbin turbosprężarek oraz zapewniono jak najlepszy cykl wymiany gazów. Dzięki zamontowaniu rezonatora Helmholtza między dwoma tłumikami podwójnego układu wydechowego, inżynierowie M zdołali zmniejszyć jego wagę. Dźwięk z układu wydechowego, kontrolowanego klapą, zmienia się w zależności od wybranego trybu charakterystyki silnika, a przycisk M Sound Control pozwala kierowcom nowego BMW M5 na złagodzenie jego akustycznej obecności.
Moc dwuturbowego V8 jest przekazywana na drogę za pośrednictwem nowo opracowanego systemu napędu na wszystkie koła M xDrive. Wyjątkowo zwinna konfiguracja, z przewagą napędu na tylną oś, osiągana jest dzięki temu, że system M xDrive angażuje przednie koła tylko wtedy, gdy tylne nie są w stanie przekazać więcej mocy na drogę, a dodatkowa przyczepność jest wymagana. Nawet przy szczególnie sportowej jeździe i uwolnieniu dużej mocy, nowy BMW M5 z M xDrive zachowuje przewidywalność i może być łatwo kontrolowany przez kierowcę, co otwiera drogę do jeszcze bardziej intensywnego doświadczenia fenomenalnej wydajności tego sedana.
Główne komponenty sprzętowe M xDrive opierają się na inteligentnym systemie napędu na wszystkie koła BMW xDrive i Aktywnym Dyferencjale M, podczas gdy centralne, specyficzne dla M oprogramowanie sterujące dynamiką jazdy zajmuje się koordynowaniem różnych komponentów w niezwykle innowacyjny sposób. Napęd został wzmocniony, aby zapewnić większą sztywność i wytrzymałość, aby dopasować się do wysokiego momentu obrotowego, preferencji napędu na tylną oś oraz opcji 2WD. Skrzynia rozdzielcza dzieli część momentu napędowego między przednie a tylne koła w płynnie regulowanej proporcji w zależności od potrzeb, podczas gdy Aktywny Dyferencjał M odpowiada za rozdzielanie momentu napędowego między tylne koła. W przypadku elementu aktywnego w zakresie funkcji systemu M xDrive, efekt blokady jest modyfikowany w zależności od sytuacji. Dzięki temu zapewniona jest większa przyczepność, zwrotność i stabilność kierunkowa, gdy samochód jest prowadzony w bardzo sportowy sposób lub na drogach o różnym poziomie przyczepności – czyli dokładnie wtedy, gdy to jest potrzebne. Dzięki M xDrive stabilizujące interwencje systemu DSC są potrzebne tylko w ekstremalnych sytuacjach, co pozwala na prawie zero-stratowe przekształcenie ogromnej mocy silnika na siłę napędową. Efektem tego jest to, że nowy BMW M5 można prowadzić z jeszcze większą precyzją i dokładnością kierunkową, reaguje wrażliwie i bezpośrednio na polecenia kierowcy, wymagając jednocześnie niewielu korekt kierownicy podczas jazdy na granicy.
Bardziej ambitni kierowcy mogą w każdej chwili dostosować M xDrive do swoich potrzeb. Nawet w domyślnym ustawieniu z aktywowanym DSC i 4WD, nowy BMW M5 pozwala na pewną ilość poślizgu na tylnych kołach podczas przyspieszania z zakrętów, aby uzyskać zwinność, z którą modele M są znane. Ale M5 pozostaje również całkowicie kontrolowalny w każdej chwili. Wyższa siła przyczepności napędu na wszystkie koła przyczynia się do uzyskania czasów przyspieszenia, które są po prostu fenomenalne jak na standardy sportowych sedanów i zasługuje na supersportowy samochód: 0 do 100 km/h (62 mph) w oszałamiające 3.4 sekundy i 0 do 200 km/h (124 mph) w zaledwie 11.1 sekundy.
Przełączenie na tryb M Dynamic (MDM, 4WD Sport) dodatkowo zwiększa zwinność samochodu. Jeszcze więcej momentu napędowego kierowane jest teraz na tylną oś, a dopuszczalna ilość poślizgu tylnych kół jest zwiększona. To pozwala kierowcom wprowadzać M5 w kontrolowane poślizgi i cieszyć się jego zabawnym prowadzeniem. W trakcie tego, pojawienie się nadsterowności jest zauważalne na czas, a liniowy wzrost kąta poślizgu sprawia, że pojazd pozostaje stabilny nawet przy jeździe na granicy.
Trzy tryby dostępne z wyłączonym systemem DSC zostały zaprojektowane głównie do jazdy po torach wyścigowych. Tryb 4WD skonfigurowany jest dla jak największej kontrolowalności i przyczepności, oferując już wiele przestrzeni do odkrywania dynamicznych możliwości nowego BMW M5. Tryb 4WD Sport łączy doskonałą precyzję kierowania, przyjemne prowadzenie i zapewniającą pewność przyczepność, gwarantując czystą przyjemność z jazdy. Czysty tryb tylnonapędowy (2WD) został zaprojektowany z myślą o doświadczonym i wysoce biegłym kierowcy. To otwiera tę samą ekscytującą przygodę, jaką oferowały wcześniejsze generacje M5, czyli sedan o wysokich osiągach poświęcony sztuce generowania przyjemności z jazdy bez systemów kontrolnych ograniczających tę frajdę.
Nowa ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic została także ściśle dostosowana do sportowych osiągów. Niezwykle krótkie czasy zmiany biegów i optymalne rozstawienie przełożeń zadowolą nawet najbardziej wymagających kierowców. Co więcej, szeroki rozstaw przełożeń ośmiobiegowej jednostki M Steptronic przyczynia się również do optymalizacji efektywności paliwowej.
Skrzynia M Steptronic umożliwia zarówno w pełni automatyczne zmiany biegów, jak i sekwencyjnie zmiany biegów – za pomocą nowego, krótkiego dźwigni zmiany biegów na konsoli centralnej nowego BMW M5 lub łopatek zmiany biegów M na kierownicy. Skrzynia została zaprojektowana dla natychmiastowej reakcji i błyskawicznych zmian biegów w klasycznym stylu M. Sprzęgło blokady konwertera momentu obrotowego jest już w pełni zaangażowane, gdy samochód rusza.
Mapowanie zmiany biegów można modyfikować za pomocą przełącznika Drivelogic na dźwigni zmiany biegów. Tryb Drivelogic 1 odpowiada efektywnej jeździe. Tryb 2 sprzyja szybkiej jeździe dzięki skróconym czasom zmiany biegów. Natomiast tryb Drivelogic 3 jest zoptymalizowany pod kątem sportowej jazdy na torze dzięki ekstremalnie krótkim czasom zmiany biegów. Ci, którzy wolą zmieniać biegi ręcznie, mogą również wykonać sportowe wielokrotne zredukowanie do najniższego dostępnego biegu, na przykład podczas hamowania przed wąskimi zakrętami. Nie ma automatycznych przełączeń biegów, gdy silnik osiąga maksimum obrotów. Chłodnica oleju skrzyni biegów zapewnia bezproblemowe działanie skrzyni nawet podczas intensywnej jazdy na torze.
Doskonała technologia podwozia
Niezrównana dynamika jazdy z maksymalną stabilnością kierunkową – to był cel zespołu odpowiedzialnego za strojenie podwozia nowego BMW M5. Jak to zazwyczaj bywa w BMW M GmbH, strojenie odbyło się częściowo na torze wyścigowym firmy w Miramas w południowej Francji, oraz na najtrudniejszym torze testowym na świecie, Nürburgring Nordschleife.
Precyzyjne, zwrotne prowadzenie, którego kierowcy oczekiwali od poprzednich generacji M5, zostało jeszcze bardziej zoptymalizowane w nowym samochodzie. Indywidualne potrzeby kierowców zaspokaja szeroki zakres opcji dostosowywania pojazdu, w tym: M xDrive, ośmiobiegowa M Steptronic z Drivelogic, zmienny system kontroli amortyzacji (w tym trzy tryby jazdy: Komfort, Sport i Sport Plus) z elektronicznie kontrolowanymi amortyzatorami oraz układ kierowniczy M Servotronic (w tym trzy tryby jazdy: Komfort, Sport i Sport Plus). Priorytetem przy strojeniu podwozia nowego BMW M5 było uzyskanie neutralnego zachowania w prowadzeniu, nawet na granicach dynamiki. Ważnym czynnikiem jest liniowy wzrost obciążeń poprzecznych w pełnym zakresie przyspieszenia bocznego. Bez względu na sytuację za kierownicą, elektryczny układ kierowniczy M Servotronic dostarcza dokładnie odpowiednią ilość momentu kierowniczego. Dzięki temu nowy BMW M5 ma niesamowicie precyzyjne prowadzenie i zawsze dostarcza jasnych informacji zwrotnych. Co więcej, samochód doskonale sprawdza się w długich trasach, a także sprawia przyjemność w mieście i podczas krótkich podróży, dzięki niewielkiej sile potrzebnej do manewrowania i parkowania.
Znany podwójny układ zawieszenia z przedniej osi BMW serii 5 został od podstaw przerobiony dla nowego BMW M5 z M xDrive. Inżynierowie M zaprojektowali każdy komponent, aby uwzględnić specyficzne dla M kinematyczne i elasto-kinematyczne cechy. Stabilność kierunkowa jest większa niż kiedykolwiek dzięki zwiększonej szerokości toru. Pięciowahaczowe zawieszenie tylne zostało również zmodyfikowane, aby spełniać specyficzne wymagania M. Nowe linki toe z sztywniejszymi mocowaniami gumowymi pomagają dostosować się do zwiększonych wymagań dotyczących dynamiki jazdy i precyzji kierowania, podobnie jak sztywniejsze stabilizatory poprzeczne i dolne wahacze zoptymalizowane pod kątem sztywności. Specjalnie opracowane dla M5, łożyska elastomerowe na montażach tylnej osi zapewniają, że nie ma opóźnień w przekazywaniu sił podwozia, co zapewnia znakomitą bezpośredniość w prowadzeniu. Dodatkowy stalowy wzmocnienie X oraz aluminiowy poprzeczny wspornik zwiększają sztywność połączeń podwozia na tylnej osi, co poprawia reakcję. Dalsze modyfikacje podwozia, niewidoczne na zewnątrz, pełnią funkcje, które nie są mniej ważne. Na przykład, aluminiowy profil wzmacniający wieżę do przegrody oraz dwa wsporniki wieży do przodu zwiększają sztywność z przodu samochodu.
Całościowy pakiet podwozia i napędu stworzony przez inżynierów BMW M jest na tyle dobry, że nawet doświadczeni wyścigowcy, tacy jak były kierowca Formuły 1 i kierowca fabryczny BMW Timo Glock, są pod wrażeniem: „Dzięki M xDrive, nowy BMW M5 przekracza precyzyjny, zwrotny napęd, którego się spodziewaliśmy – dostarcza także zauważalny wzrost przyczepności i kontrolowalności, zarówno w codziennych sytuacjach, jak i na granicy dynamiki.”
Opony montowane standardowo na BMW M5 (275/40 R 19 z przodu i 285/40 R 19 z tyłu) zostały starannie dobrane. Są one zamontowane na pięcioramiennych, odlewanych felgach aluminiowych w polerowanym Orbit Grey (przód: 9.5 J x 19, tył: 10.5 J x 19). Opcjonalnie dostępne są 20-calowe felgi w siedmioramiennym wzorze w czerni lub polerowanej czerni (przód: 275/35 R 20, tył: 285/35 R 20). Wszystkie felgi mają oznaczenie prędkości ZR, co czyni je odpowiednimi do maksymalnej prędkości 305 km/h (189 mph), osiąganej przez nowy BMW M5 z M Driver’s Package (wersja standardowa: 250 km/h / 155 mph).
Nowy BMW M5 jest wyposażony w standardzie w hamulce M Compound. Są one znacznie lżejsze niż konwencjonalne elementy żeliwne, co ma znaczący wpływ na zmniejszenie masy niesprężystej. Z przodu siła hamowania działa na perforowane, wentylowane tarcze hamulcowe za pomocą niebieskich sześciotłoczkowych stałych zacisków z logo M. Hamowanie z tyłu zapewniają hamulce na pojedynczym tłoczku, również w niebieskim kolorze, z zintegrowanym hamulcem ręcznym. Opcjonalnie dostępne są hamulce węglowo-ceramiczne M, które od razu można rozpoznać po złotych zaciskach z logo M (sześciotłoczkowe zaciski stałe z przodu, pojedyncze tłoczki z tyłu) i są o 23 kilogramy lżejsze, co prowadzi do dalszego zmniejszenia masy niesprężystej i masy rotacyjnej. Oferują wiele korzyści, w tym polepszenie dynamiki jazdy oraz zwiększenie komfortu zawieszenia. Hamulce węglowo-ceramiczne M zapewniają nawet lepszą wydajność hamowania niż hamulce M Compound oraz lepszą odporność na przegrzanie i wyższą stabilność termiczną. Co więcej, wyjątkowo dobrze znoszą zużycie.
Sportowy design M z wyróżnieniem
„BMW M5 zawsze łączyło w sobie idealną mieszankę dojrzałego sedana biznesowego i komponentów wysokowydajnych. Można więc myśleć o BMW M5 jako o najszybszym na świecie garniturze szytym na miarę.” To słowa Domagoja Dukeca, wiceprezesa ds. designu BMW i BMW M, które podsumowują brief dla nowego M5. Jak wszystkie modele, które wyszły z siedziby BMW M GmbH w Garching, jego design jest specyficzny dla M i napędzany funkcjonalnością. Na przykład, nowo zaprojektowana osłona przedniego zderzaka, z większymi wlotami powietrza, ma za zadanie zapewnić odpowiednie chłodzenie systemów oraz hamulców – nawet w trudnych warunkach na torze wyścigowym. Samochód ma szerszy rozstaw kół niż jego poprzednik, a przednie błotniki (wykonane z aluminium dla zmniejszenia wagi) noszą charakterystyczne dla M żaluzje.
Również klapa silnika została wykonana z aluminium, a precyzyjne linie tworzą efektowną rzeźbę, która wizualnie przechodzi w kształt dachu. Po raz pierwszy w M5 dach wykonany jest z niezwykle lekkiego, wysokowytrzymałego materiału kompozytowego (CFRP).
Tylni dyfuzor został również przeprojektowany. Wraz z bocznymi progami, tylnym zderzakiem M i tylnym spojlerem nadają M5 mocny sportowy wygląd, a lusterka zewnętrzne mają dynamiczny, specyficzny dla M design. Sześciokątny centralny wlot powietrza z przodu nie tylko sculpturalnie oddziela się od bocznych wlotów powietrza, ale także funkcjonalnie łączy się z chłodnicą oleju.
Wnętrze koncentruje się całkowicie na kierowcy; absolutna kontrola w każdej sytuacji drogowej to motto. Jednocześnie BMW M5 oferuje miejsce dla maksymalnie czterech pasażerów, dużą przestrzeń bagażową oraz doskonały komfort jazdy. Jako samochód sportowy wysokiej wydajności i sedan biznesowy w jednym, łączy w sobie to, co najlepsze z obu światów.
Wyposażenie bez kompromisów
Jeśli chodzi o wyposażenie w nowym BMW M5, dynamiczne doświadczenie jazdy zawsze jest na pierwszym miejscu. Centralnym punktem jest fotel kierowcy, z którego wszystkie przełączniki i przyciski są łatwo dostępne ergonomicznie. Wszystkie funkcje samochodu znajdują się bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. Duży cyfrowy zestaw wskaźników z BMW serii 5 ma specyficzny dla M design i informuje kierowcę o trybie dynamiki jazdy, ustawieniach systemu napędu na wszystkie koła M xDrive i aktualnie zaangażowanej opcji Drivelogic. Kluczowe elementy dla sportowego kierowcy to zmienne pole ostrzegawcze obrotów oraz wskaźniki zmiany biegów, które pokazują najlepszy moment na zmianę biegów w trybie ręcznym. Te dane mogą być również wyświetlane na specyficznym dla M wyświetlaczu Head-Up.
Praktycznie wszystkie systemy dynamiki jazdy można konfigurować za pomocą centralnego wyświetlacza dotykowego, przycisków na konsoli centralnej lub kierownicy sportowej M, a centralny wyświetlacz informacyjny oferuje kontrolę gestami. Silnik M5 uruchamia się za pomocą czerwonego przycisku startowego. Wśród istotnych funkcji dla kierowców z ambicjami sportowymi, znajdują się dwa czerwone przyciski M1 i M2 obok łopatek zmiany biegów na kierownicy M, które pozwalają kierowcom skonfigurować dwa indywidualne ustawienia dla M5. Obejmują one wybór M xDrive, DSC, silnika, skrzyni biegów, charakterystyki amortyzacji i kierowania, a także wygląd widoku M w wyświetlaczu Head-Up.
Nowy BMW M5 standardowo wykończony jest skórą Merino. Kierowca i pasażer z przodu siadają w sportowych fotelach M z elektryczną regulacją, ogrzewaniem siedzeń oraz tłoczonym logo M w zagłówkach. Oprócz elektrycznej regulacji głębokości siedzenia, dostępna jest również pneumatyczna regulacja szerokości oparcia, co zapewnia optymalne wsparcie boczne, które jest szczególnie ważne przy intensywnej jeździe. Fotel kierowcy ma także funkcję pamięci. Opcjonalnie dostępne są wielofunkcyjne fotele M z integralnymi zagłówkami, zapewniające jeszcze lepsze wsparcie w okolicy ramion, podświetlonym logo M5 oraz rozszerzonymi funkcjami. Dzięki swojemu torowym kształtowi i grubszym bocznym poduszkom siedziska i oparcia, wielofunkcyjne fotele M oferują jeszcze większe wsparcie boczne. Po raz pierwszy nowy BMW M5 jest teraz również dostępny ze wszystkimi systemami i funkcjami asystującymi kierowcę, które znane są z nowej BMW serii 5.
Nowy BMW M5 można zamawiać w różnych kolorach nadwozia, z niektórymi z nich zarezerwowanymi wyłącznie dla M5. Nowością w palecie kolorów jest Marina Bay Blue Metallic, intensywny odcień niebieskiego. Matowe wykończenia, takie jak Frozen Dark Silver i Frozen Arctic Grey, można również wybrać opcjonalnie. Wewnątrz samochodu ekskluzywne aplikacje aluminiowe z strukturą węglową nadają szczególnego sportowego charakteru.
M5 od ponad 30 lat jest kwintesencją sportowego sedana
Od 1984 roku BMW M5 jest sztandarem szybkich wysokowydajnych sedanów, które wolą nie krzyczeć o swoim potencjale sportowym. Różne generacje BMW M5 zawsze posiadały czystą rasę genów wyścigowych i imponująco zaprezentowały się zarówno na torze wyścigowym, jak i na drodze. Nowy BMW M5 reprezentuje szóstą generację supermocy 5-Series. I podobnie jak te, które ją poprzedzały, nowy model obiecuje kontynuować tradycję BMW M GmbH budowania charakterystycznych samochodów sportowych, które naprawdę nie mogą być używane każdego dnia. Poniżej znajduje się krótki przegląd pięciu wcześniejszych generacji BMW M5.
1984: E28S BMW M5
BMW Motorsport GmbH zaprezentowało już M535i – szczególnie sportową wersję serii 5 – w 1979 roku, a w 1984 roku wprowadzono kolejny M535i, oparty na następcy E12 (E28), zanim na scenie pojawiła się pierwsza generacja BMW M5 (E28S) w jesieni tego roku. Napędzany był słynnym silnikiem sześciocylindrowym w układzie rzędowym z pojemnością 3.5 litra i mocą 286 hp, który również sprawdził się w rywalizacji sportowej i był znany z silnika M1 o silniku umieszczonym z tyłu. Wyposażony w indywidualne przepustnice, silnik napędzał oryginalne M5 od 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 6,5 sekundy i osiągał maksymalną prędkość 245 km/h (152 mph). To sprawiło, że pierwsze BMW M5 było najszybszym czterodrzwiowym sedanem produkowanym seriowo w swoim czasie.
1988: E34S/E34/5S BMW M5
Wprowadzenie drugiej generacji M5 (E34S) w 1988 roku spowodowało, że BMW Motorsport GmbH ponownie zwiększyło stawki mocy wyraźnym marginesem. Nowy samochód rozwijał 315 hp ze swojego silnika rzędowego, którego pojemność zwiększono do 3.6 litra. To wystarczało do przyspieszenia M5 do 250 km/h (150 mph) po raz pierwszy. Aktualizacja w 1992 roku (znana jako E34/5S) zwiększyła pojemność do 3.8 litra, a moc do 340 hp. Od 1992 roku ultra-5 Series był także dostępny w wersji Touring, której rzadkość (nieco poniżej 900 jednostek wyprodukowano) uczyniła ją bardzo poszukiwanym młodym klasykiem.
1998: E39S BMW M5
Sportowe skrzydło BMW AG – przemianowane w 1993 roku na BMW M GmbH – pozostało wierne dziedzictwu z trzecią generacją M5 zaprezentowaną w 1998 roku. E39S M5 podzielało całe stylowe powściągliwości swoich poprzedników. Jednak pod maską nowego samochodu znajdował się pięciolitrowy silnik V8 z czterema zaworami, który przekazywał pełne 400 hp i 500 Nm (369 lb-ft) maksymalnego momentu obrotowego na tylne koła za pomocą sześciobiegowej skrzyni manualnej. Maksymalna prędkość tego nowego M5 była ponownie elektronicznie ograniczona do 250 km/h (150 mph), podczas gdy 0 do 100 km/h (62 mph) zajmowało 5.3 sekundy.
2005: E60/E61 BMW M5
Dla czwartego BMW M5 (E60), M GmbH zaufało nowo opracowanemu, wysokoobrotowemu silnikowi V10 o pojemności pięciu litrów, który generował maksymalną moc 507 hp przy zapierających dech w piersiach 7,750 rpm. Silnik czterozaworowy błyskawicznie przyspieszał czwarte M5 od 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 4.7 sekundy. Po raz pierwszy kierowcy M5 mogli zwiększyć ograniczenie prędkości samochodu, zamawiając pakiet M Driver’s Package – a to uczyniło M5 samochodem o prędkości 305 km/h (189 mph). Inną nowością była zautomatyzowana skrzynia biegów M z sekwencyjnym przesuwem (SMG) z siedmioma biegami i Launch Control dla maksymalnych przyspieszeń.
2011: F10M BMW M5
Piąta generacja BMW M5 (F10M) zadebiutowała w 2011 roku. Nowy silnik V10 został zastąpiony przez silnik V8 bi-turbo o pojemności 4.4 litra, który wprowadził M5 na nowe wymiary. Nowy M5 rozwijał niemal podwójną moc (560 hp) w porównaniu do oryginalnego M5. Jego 680 Nm (501 lb-ft) maksymalnego momentu obrotowego reprezentowało również prawie dwukrotność tego, co E28S mogło zaoferować (340 Nm / 251 lb-ft). Technologia M TwinPower Turbo pozwalała na sprint M5 z 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 4.3 sekundy i osiągnięcie maksymalnej prędkości 315 km/h (196 mph). W 2013 roku zadebiutował M5 z pakietem Competition, który osiągał moc 575 hp. A w 2014 roku wprowadzono model limitowany „30 Jahre M5” (30 lat M5), który produkował 600 hp, oddając hołd oryginalnemu E28S M5 i był dostępny w ograniczonej liczbie 300 sztuk. W 2016 roku rozpoczęła się sprzedaż limitowanej edycji „M5 Competition Edition”, również o mocy 600 hp, która była ograniczona do 200 sztuk.
2017: F90 BMW M5