2017 Ferrari LaFerrari Aperta

2017 Ferrari LaFerrari Aperta

Przejdź do galerii zdjęć2017 Ferrari LaFerrari Aperta

We wrześniu 2016 roku Ferrari zaprezentowało samochód, który uczcił 70. rocznicę włoskiej marki, LaFerrari Aperta, czyli wersję z otwartym dachem modelu LaFerrari, który zadebiutował trzy lata wcześniej.

Pierwszym samochodem, który nosił logo Ferrari, był model 125 S z 1947 roku. Choć powstały tylko dwie sztuki, model ten pozostał emblemą w historii producenta. Na przestrzeni lat włoski producent wprowadził inne znaczące modele, które celebrowały dziedzictwo Ferrari, takie jak F40 czy F50.

Przechodząc do 2016 roku, marka z rampującym koniem w logo zaprezentowała wersję z otwartym dachem Ferrari LaFerrari na rok modelowy 2017. Rok, który uczcił siedem dekad działalności i osiągnięć w motorsporcie oraz samochodach drogowych. Choć opierał się na istniejącym modelu, nie wpłynęło to na jego wizerunek. Co więcej, powstało tylko 209 sztuk, z czego 200 zostało sprzedanych, a dziewięć zatrzymano dla samego Ferrari.

Z przodu samochód miał ten sam nos co jego coupe. Posiadał szeroki splitter na dolnej części, który zasłaniał chłodnice za nim i ozdobiony był siatką w hexagonalny wzór. Centralny pionowy filar został aerodynamicznie ukształtowany, aby poprawić przepływ powietrza. W przeciwieństwie do swojego odpowiednika coupe, Aperta (co oznacza „otwarte” po włosku) miała nieco przeprojektowaną szybę, która w tej wersji z otwartym dachem miała małe spoilery zamontowane u góry, aby odprowadzać gorące powietrze z wentylacji na masce. Ogromny łuk z włókna węglowego zakrywał tylną część kabiny i był kontynuowany przez dużą trójkątną szybę umieszczoną nad silnikiem.

Z tyłu szerokie błotniki sportowe miały okrągłe lampy tylne, podczas gdy pod tylnym zderzakiem producent umieścił funkcjonalny dyfuzor, który poprawiał efekt przyziemny. Klienci mogli zakryć samochód zdejmowanym panelem z włókna węglowego lub, na wszelki wypadek, miękkim dachem, który miał być używany tylko wtedy, gdy deszcz zaskoczył ich na drodze.

Kabina była podobna do tej z LaFerrari coupe, wyposażona w te same stałe sportowe fotele. Kierowcy musieli dostosować kierownicę i pedały do prowadzenia samochodu, nie fotel. W zależności od opcji, Ferrari używało Alcantary lub skóry do obu foteli, konsoli centralnej, deski rozdzielczej i paneli drzwiowych. Ponadto w kokpicie zauważono elementy z włókna węglowego.

Wspierając ten sam hybrydowy napęd co jego odpowiednik coupe, LaFerrari Aperta miała podobne specyfikacje pod względem wydajności. Producent zapewnił swoich klientów, że nawet bez stałego dachu, sztywność pojazdu pozostała taka sama. Nawet jeśli samochód był nieco cięższy od swojego odpowiednika coupe, wydajność systemu 963 PS (950 hp), z czego 800 PS (789 hp) pochodziło z jednostki V12, mogła łatwo zrekompensować dodatkową wagę.

Doskonałość technologiczna, osiągi, styl, ekskluzywność. To wyjątkowe wartości kluczowe Ferrari, które doskonale oddaje samochód wprowadzony z okazji 70-lecia powstania firmy. Zaprojektowany dla najbardziej pasjonujących klientów Ferrari, LaFerrari Aperta to nowa, limitowana edycja specjalna, wersja kabrioletu uznanego superauta LaFerrari.

LaFerrari Aperta dostępna jest zarówno z karbonowym twardym dachem (opcjonalnie), jak i z miękkim dachem, a jej specyfikacja i cechy są identyczne jak w LaFerrari, łącząc niezwykłe osiągi z unikalnymi doznaniami jazdy bez dachu. Wyposażona jest w ten sam hybrydowy układ napędowy co coupé: silnik V12 o pojemności 6262 cm³ i mocy 800 KM (specyficzna moc 128 KM/l, współczynnik sprężania 13.5:1) połączony z silnikiem elektrycznym o mocy 120 kW, co daje łączną moc 963 KM. Oprogramowanie sterujące napędem zostało zoptymalizowane, aby zwiększyć ogólną wydajność, korzystając z doświadczeń inżynierów Maranello zdobytych przy LaFerrari. Zintegrowane systemy dynamiczne wraz z aktywną aerodynamiką pozostały niezmienione.

Największym wyzwaniem podczas projektowania LaFerrari Aperta było stworzenie kabrioletu, który można by posunąć do tych samych ekstremalnych granic jak coupé. Wkład Centrum Stylizacji skoncentrowany był na zachowaniu jak największej części oryginalnej estetyki LaFerrari. Płynna linia, która elegancko dzieli kokpit od nadwozia, pozostała niezmieniona, a zmodyfikowane zostały jedynie te elementy, które znajdują się powyżej linii talii. Efektem końcowym jest wygląd karbonowego „latającego mostu” osadzonego w głównym korpusie.

Prace inżynieryjne skoncentrowały się na podwoziu i aerodynamice, osiągając absolutnie zdumiewające wyniki. LaFerrari Aperta osiąga tę samą prędkość maksymalną powyżej 350 km/h, przyspieszając od 0 do 100 km/h w mniej niż 3 sekundy i od 0 do 200 km/h w 7,1 sekundy. Oferuje również tę samą sztywność skrętną i sztywność belki, a także poziom wydajności dynamicznej. Modyfikacje w ustawieniach aerodynamicznych zapewniają, że przy otwartym dachu i podniesionych oknach bocznych wartość oporu aerodynamicznego nie ulega zmianie w porównaniu do coupé.

Szczególną uwagę zwrócono na wyjątkowe doznania jazdy bez dachu. Ogromne osiągi coupé stają się jeszcze bardziej intensywne w LaFerrari Aperta. Brak dachu zapewnia autentycznie ekscytujące wrażenia, a hybrydowy układ napędowy oferuje przyjemną ścieżkę dźwiękową. Zaawansowany system wind-stop, zaprojektowany w celu poprawy komfortu aerodynamicznego i akustycznego, pozwala pasażerom na swobodne rozmowy nawet przy wysokich prędkościach.

UKŁAD NAPĘDOWY

Układ napędowy LaFerrari Aperta, który jest taki sam jak w LaFerrari, korzysta z technologii hybrydowej. Łączy silnik V12 o mocy 800 KM i pojemności 6262 cm³ z silnikiem elektrycznym o mocy 120 kW (163 KM), co daje łączną moc 963 KM. Dzięki systemowi HY-KERS jest to najbardziej wydajne i wysokowydajne Ferrari, jakie kiedykolwiek zbudowano.

W pełni wykorzystując doświadczenie Ferrari w Formule 1 w zakresie systemów KERS, które zostały dalej rozwinięte do użycia w samochodach drogowych, silnik V12 jest idealnie zintegrowany z silnikiem elektrycznym, bezproblemowo łącząc zalety obu. Wysokie wartości momentu obrotowego dostępne przy niskich obrotach z silnika elektrycznego pozwoliły inżynierom zoptymalizować wydajność silnika spalinowego przy wyższych obrotach, co zapewnia wyjątkową, ciągłą moc w całym zakresie obrotów i szczytowy moment obrotowy wynoszący 900 Nm.

Połączony z F1 DCT, silnik elektryczny został zaprojektowany z zastosowaniem technologii o wysokiej gęstości mocy, co pozwoliło inżynierom znacznie zmniejszyć wagę i objętość w odniesieniu do dostępnego momentu obrotowego. Rezultatem są osiągi porównywalne z tymi w samochodach F1, o tej samej gęstości momentu i tej samej wydajności (94%), czyli mówiąc inaczej, bardzo ograniczonej dyspozycji mocy.

Baterie składają się z 120 ogniw złożonych w osiem modułów, o mocy odpowiadającej 40 tradycyjnym akumulatorom, ważąc jedynie 60 kg. Baterie są ładowane na dwa sposoby: podczas hamowania – nawet przy mocnym hamowaniu, gdy interweniuje ABS, na przykład podczas jazdy po torze – oraz za każdym razem, gdy silnik V12 generuje więcej momentu obrotowego niż wymagany, na przykład podczas pokonywania zakrętów. Hybrydowy układ napędowy jest w zasadzie mózgiem systemu HY-KERS i kontroluje dostarczanie mocy zarówno z silnika V12, jak i silnika elektrycznego za pomocą dwóch inwerterów i dwóch konwerterów DC-DC. Kontrola o zmiennej częstotliwości sprawia, że dostarczanie momentu obrotowego jest szybkie i precyzyjne.

Silnik pomocniczy zastępuje również tradycyjny alternator, co pozwala na dalsze zmniejszenie wagi i redukcję ogólnych wymiarów pakietu.

Silnik V12

Silnik V12 o pojemności 6262 cm³ to najmocniejszy silnik wolnossący, jaki kiedykolwiek był stosowany w drogowych Ferrari. Generuje 800 KM i obraca się do 9250 obr./min, zapewniając absolutnie nadzwyczajne osiągi, emocje z jazdy i niepowtarzalny dźwięk Ferrari. Te bezprecedensowe wyniki są efektem starannego dopracowania wydajności objętościowej, mechanicznej i spalania silnika.

Aby zwiększyć wydajność objętościową, silnik V12 korzysta z ciągle zmiennych długości dolotów – tradycyjnego rozwiązania w technologii silników F1, aż do zakazu wynikającego ze zmian regulaminowych – które optymalizują wydajność w zależności od prędkości obrotowej silnika. Podobnie krzywe momentu i mocy są optymalizowane w całym zakresie obrotów. Hybrydowy układ napędowy generuje łączny moment obrotowy przekraczający 900 Nm: moment obrotowy z silnika elektrycznego wykorzystywany jest przy niższych obrotach, a moc i moment obrotowy silnika V12 są optymalizowane przy wyższych obrotach. Szczytowy moment obrotowy silnika V12 wynoszący 700 Nm rozwija się przy 6750 obr./min.

Dodatkowo cały system dolotowy – od dynamicznych dolotów powietrza na górze tylnych nadkoli do komory dolotowej – został zaprojektowany w celu maksymalizacji wewnętrznej dynamiki płynów. Silnik może się również pochwalić bardzo wysokim współczynnikiem sprężania wynoszącym 13.5:1, co zapewnia maksymalną efektywność komory spalania.

Ścieżka dźwiękowa silnika odgrywa ogromną rolę w jego emocjonalnym oddziaływaniu: staranne strojenie zaowocowało pełnym, harmonijnym dźwiękiem, który jest bardziej uzależniający niż kiedykolwiek. System wydechowy 6-into-1 o równych długościach został wyprodukowany w procesie hydroformowania, korzystając z Inconelu, jak w F1, aby utrzymać ogólną wagę na niskim poziomie, z dodatkowymi korzyściami w postaci bardzo wysokiej odporności na temperaturę i naprężenia.

PODWOZIE

Aby zachować te same zespoły napędowe i osiągi co w coupé LaFerrari w nowym modelu z otwartym dachem, inżynierowie Ferrari skoncentrowali się na dwóch głównych obszarach: podwoziu i aerodynamice.

W przypadku podwozia, nacisk położono całkowicie na dolną część, którą należało wzmocnić, ponieważ jest ona poddawana różnym obciążeniom, spowodowanym siłami, które w coupé koncentrują się w górnej części.

Usunięcie dachu wymagało także przeglądu systemu obrotu drzwi. Aperta ma takie same skrzydłowe drzwi jak coupé LaFerrari, chociaż po ich całkowitym otwarciu znajdują się one pod nieco innym kątem w wyniku inżynieryjnych zmian skoncentrowanych na bezpieczeństwie, wynikających z otwartej konfiguracji. To z kolei doprowadziło do zmian w geometrii zarówno nadkoli, jak i boków. W szczególności dodano wkładkę z włókna węglowego, która zawiera aerodynamikę, aby umożliwić obrót drzwi. Jednak sama wkładka stała się także jednym z charakterystycznych elementów stylizacji Aperta, akcentem, który, mimo że jest zupełnie wyjątkowy, nie zakłóca w żaden sposób oryginalnych linii LaFerrari.

Szereg ukierunkowanych modyfikacji, które, mimo niewielkiego wzrostu masy, pozwalają LaFerrari Aperta uzyskać tę samą wartość sztywności skrętnej co LaFerrari, stawiają Aperta na czołowej pozycji w kategorii superaut w zakresie osiągów dynamicznych.

AERODYNAMIKA

Największym wyzwaniem aerodynamicznym dla techników z Maranello było zachowanie ekstremalnych możliwości wydajnościowych coupé. Ich celem w projektowaniu LaFerrari Aperta było osiągnięcie tej samej wartości oporu aerodynamicznego co w LaFerrari, nawet przy jeździe bez twardego dachu.

Aby skutecznie zarządzać przepływem gorącego powietrza z chłodnic przez maskę, zmodyfikowano kąt nachylenia chłodnic. W coupé chłodnice są ustawione pod kątem, aby zapewnić, że przepływ powietrza przylega do maski: w LaFerrari Aperta masy radiacyjne są skierowane do tyłu, aby skierować przepływy powietrza wzdłuż podwozia. To rozwiązanie zapewnia pełne oddzielenie gorącego powietrza od strumienia docierającego do kokpitu, utrzymując komfortową temperaturę dla pasażerów.

Nowy układ mas radiacyjnych wymusił stworzenie kanału, który mógłby kierować powietrze z górnej części przedniego grilla nad maską. To rozwiązanie generuje siłę docisku w zależności od zmian w momencie przepływu uderzającego w samochód.

Dodatkowo, skierowanie gorącego powietrza w stronę podwozia oznaczało również, że generatory wirów musiały zostać przeprojektowane. Przedni zderzak jest teraz dłuższy, podczas gdy powierzchnia podwozia wokół podłużnych generatorów wirów została obniżona, aby zwiększyć efekt przyziemienia, a tym samym zdolność samochodu do generowania wydajnej siły docisku.

Pakiet aerodynamiczny uzupełniają dwa małe klapki w kształcie litery L w górnych rogach przedniej szyby, które, w przypadku braku twardego dachu, generują spójny wir, który oddziałuje z przepływem odchylanym w stronę tylnego słupka, unosząc go w górę, aby zredukować ciśnienie na tylnej części kabiny, w ten sposób zmniejszając opór. System ten zapewnia, że opór aerodynamiczny otwartego samochodu jest porównywalny z wersją coupé.

Jeśli chodzi o komfort aerodynamiczny przy otwartym dachu, opracowano innowacyjny zintegrowany system. Przepływ powietrza przy dużych prędkościach, który w przeciwnym razie wkraczałby do kabiny z górnej części przedniej szyby, jest przechwytywany przez nachylony element wind-stop przymocowany do półki bagażnika. Wind-stop jest nachylony, aby kierować przepływ przez przestrzenie w wewnętrznej strukturze pojazdu, zanim wyjdzie z wolniejszą prędkością za siedzeniami pasażerskimi. To zapewnia poziom komfortu wewnętrznego odpowiadający innym kabrioletom z oferty Ferrari, bez zwiększania oporu.

DESIGN

LaFerrari Aperta zachowuje nietknięty awangardowy styl coupé, modelu, który stanowi szczyt synergii między działami inżynierii i rozwoju a Centrum Stylizacji Ferrari. Kształt nadwozia jest bardzo rzeźbiarski i aerodynamicznie funkcjonalny, z innowacyjnym językiem formalnym. Jego płynne formy nadają poczucie ogromnej mocy, podczas gdy nos inspirowany F1 i muskularna moc tylnej sekcji ujawniają ekstremalny, sportowy charakter samochodu.

Patrząc z boku, LaFerrari Aperta ma ostry, opadający nos i bardzo niską maskę, co podkreśla jej muskularne nadkola. Efekt jest wyraźnie przypominający wspaniałe formy sportowych prototypów Ferrari z końca lat 60., takich jak 330 P4, modelu, który również był produkowany w wersjach otwartych i zamkniętych. Proporcje wymiarów przodu i nadkoli są również zgodne z tradycją Ferrari.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.