Ford wprowadził drugą generację swojego modelu F-150 Raptor w 2017 roku, a na początku ludzie byli zaskoczeni, ponieważ słynny pickup nie miał już silnika V8. Jednak szybko okazało się, że nowy model jest lepszy od swojego poprzednika, nie tylko dzięki podwójnemu doładowaniu silnika V6, ale także całej reszcie pakietu.
Historia wysokowydajnych pickupów sięga w przeszłość i obejmuje znane pojazdy, takie jak Dodge Lil’ Red Express, GMC Cyclone czy Ford F-150 Lightning. Podczas gdy Chrysler i GM porzucili pomysł produkcji tak potężnych wersji pojazdów użytkowych, Ford zajął to miejsce. Po sukcesie modelu F-150 Lightning z 1993 roku, producent z niebieską owalo kontynuował prace nad innymi wersjami, a w 2010 roku stworzył pierwszy model F-150 Raptor. Ten model mógł konkurować z hot hatchami i samochodami sportowymi, oferując znakomite osiągi, a jednocześnie znakomicie radził sobie z jazdą po nierównych drogach i wybojach. W 2017 roku Ford zastąpił go jeszcze bardziej zaawansowaną maszyną.
F-150 był już rynkowym zwycięzcą dzięki ogromnym sprzedażom. Jego kształt był natychmiast rozpoznawalny dzięki lampom LED w kształcie litery C, które otaczały reflektory. Mimo to Ford uznał, że to niewystarczające. W efekcie zamiast zainstalować tę samą atrapę chłodnicy co w pozostałych wersjach F-150, zaprojektował nową, na której widniała nazwa producenta dużymi, wyraźnymi literami. Dodatkowo, ponieważ jego szerokość przekraczała 80 cali (203 cm), musiał mieć zamontowane pomarańczowe światła ze względu na przepisy rządowe. Ford jednak wykazał się kreatywnością i zamiast umieszczać je na dachu czy zderzaku, zainstalował je na górnej części atrapy chłodnicy. Ta szerokość nie była przypadkowa. F-150 Raptor miał szersze przednie i tylne błotniki, aby pomieścić grube opony terenowe. Ponadto, prześwit był wyższy niż w standardowym F-150 dzięki wzmocnionemu zawieszeniu terenowemu z amortyzatorami Fox. Producent umieścił na masce czarny plastikowy element do wentylacji, potrzebny do chłodzenia silnika. Z tyłu zainstalował elektrycznie otwieraną klapę bagażnika, co było ulgą dla klientów, ponieważ była umieszczona wyżej niż w standardowym pickupie.
Wnętrze F-150 Raptor oferowało unikalną atmosferę dla swoich pasażerów. Ford zainstalował wysokie fotele z specjalnym obszyciem i wyhaftowanym napisem „Raptor” po bokach. Pomiędzy pasażerami znajdowała się konsola centralna podobna do tej z innych wersji F-150, ale z srebrnymi wykończeniami. Kierowca miał przed sobą deskę rozdzielczą z dwoma dużymi analogowymi wskaźnikami oraz kolorowym wyświetlaczem do innych informacji o stanie pojazdu. System infotainment oparty na systemie Sync firmy Ford znajdował się w górnej części konsoli centralnej. Nad nim producent zamontował zestaw przycisków na podsufitce samochodu do sześciu dodatkowych urządzeń, które klienci mogli zainstalować i uruchomić w pojeździe, takich jak wciągarki czy dodatkowe światła.
Pod maską znajdował się silnik V6 z podwójnym doładowaniem, który dostarczał 450 KM (456 PS) do sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Ogromny moment obrotowy był przekazywany na wszystkie koła za pomocą dwubiegowej skrzyni rozdzielczej, a tylny most miał ograniczone poślizg.
Ford, lider na rynku ciężarówek w Ameryce, zaprezentował całkowicie nowego Forda F-150 Raptor – ostatecznego wysokowydajnego pickup’a terenowego w ofercie firmy.
Ford przeprojektował każdy element F-150 Raptor, aby uczynić go najtwardszym, najinteligentniejszym i najbardziej zdolnym pojazdem terenowym – a jednocześnie bardziej wydajnym niż kiedykolwiek wcześniej.
„Kiedy stworzyliśmy pierwszego Raptora, postawiliśmy sobie za cel udowodnienie, że osiągi pojazdu nie są mierzone tylko na ulicy czy torze – jazda off-road może być jeszcze bardziej ekscytująca,” powiedział Raj Nair, wiceprezydent Forda ds. globalnego rozwoju produktu. „Oryginalny Raptor, w połączeniu z ulepszeniami w całkowicie nowym F-150, ustawił poprzeczkę, abyśmy mogli uczynić nowego Raptora lepszym pod każdym względem.”
Najtwardszy
Całkowicie nowy Raptor opiera się na stworzonym z myślą o tym celu szkieletowym podwoziu – kręgosłupie ciężarówki – które jest najsilniejsze w rodzinie F-150, a także zawiera więcej stali o wysokiej wytrzymałości niż jego poprzednik.
Wykonany z wysokowytrzymałego, wojskowego stopu aluminium, który pozwala zaoszczędzić ponad 500 funtów wagi, wygląd zewnętrzny Raptora inspirowany jest dziedzictwem Forda w wyścigach off-road, które obejmują Best in the Desert, Lucas Oil Off Road Racing Series oraz słynne Baja 1000.
Sylwetka Raptora przypomina te spotykane w Trophy Trucks – najsilniejszych i najszybszych pickupach terenowych.
Raptor jest o 6 cali szerszy niż standardowy F-150, co poprawia stabilność w terenie.
Całkowicie nowy Raptor ma również pierwszy w swojej historii podwójny układ wydechowy oraz nowe 17-calowe koła z oponami BFGoodrich All-Terrain KO2, zaprojektowanymi specjalnie do jazdy w terenie.
Najinteligentniejszy
Raptor napędza nowy, drugiej generacji silnik 3.5-liter EcoBoost®, który produkuje więcej mocy z większą efektywnością niż aktualny silnik V8 o pojemności 6.2 litra, osiągający 411 koni mechanicznych i 434 lb.-ft. momentu obrotowego.
Pierwsza generacja silnika 3.5-liter EcoBoost udowodniła swoje możliwości w terenie – brał udział w oryginalnym teście wytrzymałości F-150 EcoBoost w 2010 roku podczas Baja 1000 oraz zdobywał kolejno zwycięstwa w serię wyścigów terenowych.
Wysokowydajny silnik 3.5-liter EcoBoost to ekskluzywność Raptora w rodzinie F-150. Będzie połączony z całkowicie nową, 10-biegową skrzynią biegów dla zwiększonej efektywności.
Nowy system przeniesienia napędu na cztery koła z momentem obrotowym na żądanie, z zaawansowaną, łatwiejszą w użyciu wersją technologii wspomagania kierowcy w trybie off-road, jeszcze bardziej poprawia osiągi Raptora na szlaku.
Nowy rozdzielacz napędu Raptora, który zarządza rozdziałem mocy między przednimi a tylnymi kołami, łączy najlepsze atrybuty napędu na wszystkie koła z napędem na 4 koła o mechanicznym zarysie.
„Nowy rozdzielacz napędu oferuje lepszą przyczepność na różnorodnych nawierzchniach przy niskich i wysokich prędkościach – zarówno na drodze, jak i w terenie,” powiedział Jamal Hameedi, główny inżynier Ford Performance.
Innowacyjna technologia jazdy w trybie off-road Raptora ewoluowała w całkowicie nowy System Zarządzania Terenu™, który umożliwia kierowcy wybór trybów optymalizujących dynamikę jazdy w zależności od warunków otoczenia – od śniegu po błoto, piasek i wiele innych.
Nowy Raptor ma zmiany kalibracyjne w swoim układzie napędowym, układzie przeniesienia napędu, kontroli trakcji, ABS i systemie stabilizacji AdvanceTrac, które zapewniają optymalne osiągi. Istnieje sześć predefiniowanych trybów dla ciężarówki, w zależności od terenu i warunków jazdy:
Tryb normalny do codziennej jazdy
Tryb uliczny dla wyższej wydajności na drodze
Tryb pogodowy na deszcz, śnieg lub lód
Tryb błota i piasku na błotnistych i piaszczystych szlakach i nawierzchniach
Tryb Baja do szybkiej jazdy po pustyni
Tryb skał dla jazdy z niską prędkością po skałach
Najbardziej zdolny
Dostępny przedni dyferencjał Torsen zwiększa zdolności off-road. System znacząco zwiększa przyczepność przedniej osi ciężarówki, pozwalając jej pokonywać przeszkody i strome wzniesienia – nawet gdy przyczepność jest podzielona między przednie opony.
Budowa wysokowydajnej ciężarówki terenowej to nie tylko moc silnika – co ważniejsze, chodzi o zawieszenie.
F-150 Raptor standardowo wyposażony jest w nowe amortyzatory FOX Racing Shox z niestandardową technologią wewnętrznego bypassu, która wspomaga tłumienie i usztywnianie skoku zawieszenia na trudnym terenie, aby zapobiec uderzeniom o dno.
Przednie i tylne zbiorniki amortyzatorów zwiększyły się z 2.5 cala do 3 cali średnicy dla lepszej wydajności. Oferują więcej skoku zawieszenia niż obecny Raptor, który wynosi 11.2 cala z przodu i 12 cali z tyłu.
Zaawansowane oświetlenie LED i technologia kamerowa poprawiają widoczność na szlaku lub ulicy – zarówno w dzień, jak i w nocy.
Dominujący i komfortowy
Podczas gdy zewnętrzny design Forda F-150 Raptor ma na celu projekcję wizerunku, wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o stworzeniu komfortowej przestrzeni dla kierowcy i pasażerów, aby mogli cieszyć się czasem spędzonym na drodze i poza nią.
Dodatkowe elementy obejmują ulepszenia wnętrza, trzy poziomy materiałów kolorystycznych oraz łopatki do ręcznego zmieniania biegów w 10-biegowej skrzyni.
Przełączniki pomocnicze do sterowania dodatkowym sprzętem, takim jak światła czy kompresor powietrza, umieszczone są w górnej części kabiny, z dala od kierowcy – podobnie jak w samolocie myśliwskim.
„Ten całkowicie nowy F-150 Raptor wynosi osiągi Raptora na zupełnie nowy poziom,” powiedział Dave Pericak, dyrektor Ford Performance.