Kiedy Honda wprowadziła na rynek model Civic Type-R z 2017 roku, zakończyła 16-letnią przerwę w stosowaniu niezależnego zawieszenia tylnego i odzyskała koronę w segmencie hot-hatchy.
Podczas gdy inni producenci aut sięgnęli po silniki turbo, aby zwiększyć moc swoich jednostek napędowych, Honda wydobyła więcej mocy z silników wolnossących. Jednak w końcu musiała wprowadzić technologię turbodoładowania do swojego hot-hatcha. Zainstalowała ją w dziesiątej generacji Civica, przenosząc jednostkę napędową z dziewiątej wersji Civic Type-R.
Z zewnątrz Type-R wyglądał jakby był stuningowany przez szaleńca. Posiadał olbrzymi spojler z tyłu oraz oszałamiający wygląd. Mimo że nie wszystkie atrapy grilli na przednim i tylnym zderzaku były funkcjonalne, wyglądały groźnie i nadawały agresywny charakter japońskiemu hot-hatchowi. Na masce producent dodał funkcjonalny wlot, który dostarczał powietrze do intercoolera. Inną unikalną cechą Type-R były trzy rury z tyłu. Zewnętrzne były rury wydechowe, a środkowa służyła jako wlot, zmieniając dźwięk silnika.
Wnętrze zostało przebudowane w porównaniu do reszty jego rodzeństwa Civic. Posiadało szerokie, sportowe fotele Recaro pokryte czerwonym zamszem, na których znajdowały się haftowane emblematu Type-R na oparciach. Deska rozdzielcza wyglądała podobnie jak w innych modelach Civica, ale zyskała logo Type-R i nowy, czerwony kolor tła. Dzięki unikalnemu kołu kierownicy i metalowym pedałom, producent stworzył sportowy, wyścigowy samochód dla miłośników motoryzacji.
Dzięki niezależnemu zawieszeniu na wszystkie koła i adaptacyjnym amortyzatorom, Type-R odzyskał swoją pozycję wśród hot-hatchy. Co więcej, w przeciwieństwie do innych konkurentów, Honda zainstalowała sześciobiegową skrzynię manualną wyłącznie w tym pojazdzie i dodała standardowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. W rezultacie auto osiągnęło rekordowe czasy okrążeń na różnych torach wyścigowych na całym świecie, w tym na słynnym Nurburgring.
Całkowicie nowa Honda Civic Type R została zaprojektowana od podstaw, aby zapewnić najbardziej satysfakcjonujące wrażenia z jazdy w segmencie hot hatch – zarówno na drodze, jak i na torze wyścigowym.
Nowa konstrukcja Type R powstała równolegle z nową standardową wersją Civica hatchback, co przyniosło obopólne korzyści zarówno w dynamice, jak i w wykończeniu obu wariantów. Zachowuje dziedzictwo sportowych hatchbacków Hondy, łącząc czystość dynamiki napędu na przednie koła z agresywnym designem i starannie dopracowaną aerodynamiką.
Nowe jednolite koło zamachowe połączone z płynną, sześciobiegową skrzynią manualną zmniejsza masę bezwładności sprzęgła o 25% i współpracuje z o 7% niższym przełożeniem końcowym, co poprawia reakcję podczas przyspieszania. Funkcja synchronizacji obrotów skrzyni biegów wygładza zmiany biegów, eliminując niepożądane „szoki” związane z nadmiernym lub niewystarczającym wkręcaniem silnika. Funkcja synchronizacji dodatkowo zwiększa przyjemność z jazdy samochodem sportowym z manualną skrzynią biegów.
Lekka, bardzo sztywna karoseria – efekt innowacyjnych technik inżynieryjnych i budowlanych – uzupełnia niższy środek ciężkości oraz zaawansowany nowy system zawieszenia, co bezpośrednio przyczynia się do satysfakcjonującej dynamiki pojazdu.
Zaawansowany system zawieszenia przedniego z podwójną osią zmniejsza podsterowność oraz poprawia odczucia z prowadzenia przy maksymalnym obciążeniu w zakrętach. Z tyłu nowoczesne wielowahaczowe zawieszenie Type R poprawia komfort jazdy oraz stabilność przy dużych prędkościach.
Podwójna przekładnia elektrycznego wspomagania kierownicy o zmiennym przełożeniu to nowość w Type R, która wykorzystuje podobny system jak w standardowym Civicu, jednak optymalizując zmienne przełożenie, aby zapewnić bardziej bezpośrednie i pewne odczucia przy dużych prędkościach.
Maksymalna moc zoptymalizowanego 2.0-litrowego silnika VTEC TURBO wynosi 320 PS przy 6500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy to 400 Nm w zakresie 2500-4500 obr./min. Przyspiesza od 0 do 100 km/h (0-62 mph) zaledwie w 5.7 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 272 km/h (169 mph); co czyni go najszybciej przyspieszającym i najszybszym samochodem w swojej klasie. Jest również najszybszym Type R w historii na torze Nürburgring Nordschleife, uzyskując czas okrążenia 7 min 43,8 sek.
Honda Civic Type R ma nowy wybór trybów jazdy, dodając ustawienie „Komfort” do domyślnych trybów „Sport” oraz skoncentrowanego na torze „+R” – wszystkie z nich dostosowują elastyczność zawieszenia, geometrię kierownicy oraz reakcję na gaz na żądanie. W porównaniu do poprzedniego Type R, bardziej znacząca różnica w siłach tłumienia w każdym trybie jazdy daje nowemu pojazdowi większą użyteczność na szerszym zakresie nawierzchni drogowych. Warto zauważyć, że tryb Komfort zapewnia wysoki poziom elastyczności, w połączeniu z mniej agresywną reakcją kierownicy.
Agresywna sylwetka pewnie podkreśla dynamiczny charakter Civic Type R. Szybszy, dłuższy i niższy od swoich poprzedników, całkowicie nowy Civic ma krótkie zwisy i muskularne, napięte linie. Ostre i agresywne „oblicze”, wyraźne nadkola oraz rzeźbione wloty powietrza z przodu i z tyłu podkreślają sportowy charakter Civica.
Kompletna aerodynamika obejmuje gładką podłogę, przedni air curtain, smukły tylny spojler i generatory wirów na krawędzi linii dachu. Te cechy przyczyniają się do najlepszego w klasie balansu między nośnością a oporem powietrza, zapewniając doskonałą stabilność przy dużych prędkościach.
Nowe wnętrze ma znacząco poprawione poziomy jakości, komfortu i wykończenia. Pasażerowie z przodu i z tyłu korzystają z lepszej widoczności i większej przestrzeni niż kiedykolwiek wcześniej, aby doświadczyć oszałamiającej wydajności Type R, podczas gdy duży bagażnik i innowacyjna, przesuwająca się pokrywa bagażnika zapewniają, że samochód zachowuje swoją pozycję jako najbardziej praktyczny i wszechstronny hot hatch w segmentach wydajności.
Nowa Honda Civic Type R została zaprojektowana w ramach tego samego programu rozwojowego, co pozostałe modele dziesiątej generacji rodziny Civica – największy globalny projekt jednego modelu w historii Hondy.
Produkcja nowego Type R ma rozpocząć się w lecie 2017 roku w Honda of the UK Manufacturing (HUM) w Swindon – globalnym centrum produkcyjnym dla dziesiątej generacji Civica hatchback.
Type R będzie eksportowany do całej Europy oraz na inne rynki na całym świecie, w tym do Japonii i USA. Jego przybycie do Ameryki Północnej oznacza, że po raz pierwszy jakikolwiek Type R z logo Hondy będzie sprzedawany oficjalnie w tym regionie.
Spersonalizowane zawieszenie, układ kierowniczy i ramy dla maksymalizacji przenoszenia mocy i stabilności przy dużych prędkościach
Zaawansowana platforma, na której opiera się całkowicie nowa Honda Civic Type R, stanowi fundament dla najbardziej wyrafinowanego zestawu dynamiki podwozia w historii modelu.
Całkowicie nowe zawieszenie, niższy środek ciężkości oraz zwiększona sztywność nadwozia pomagają tej najnowszej generacji Civic Type R dostarczyć najbardziej satysfakcjonujących wrażeń z jazdy w segmencie hot hatch. Oprócz bardziej responsywnego prowadzenia, komfort jazdy jest również znacznie poprawiony w porównaniu do swojego poprzednika, dzięki wyczerpującemu rozwojowi i skoncentrowaniu się na technikach i technologiach zwiększających elastyczność.
Zaawansowane zawieszenie podwójnej osi i wielowahaczowe
Z przodu zawieszenie MacPhersona z dolnymi wahaczami zapewnia wysoką sztywność boczną dla liniowego prowadzenia oraz niską sztywność wzdłużną dla zoptymalizowanej elastyczności jazdy.
Honda Civic Type R wykorzystuje unikalny układ podwójnej osi, z poprawioną geometrią, która obejmuje redukcję odstępu środka o 19 mm i zmniejszenie początkowego kąta pochylenia o 1,0 stopnia w porównaniu do standardowego zawieszenia Civica. Ten specyficzny dla Type R układ minimalizuje podsterowność i maksymalizuje sportowe prowadzenie.
Dodatkowo, w dążeniu do zwiększenia sztywności i redukcji wagi, dolne ramiona i przeguby amortyzatorów są teraz wykonane z wysokiej sztywności aluminium.
Z tyłu samochodu, całkowicie nowy wielowahaczowy układ zawieszenia oraz unikalne ramiona zawieszenia zapewniają większą stabilność geometryczną, poprawiając stabilność przy dużych prędkościach i komfort jazdy w porównaniu do swojego poprzednika, a także bardziej liniowe prowadzenie w połączeniu z tuningiem elektrycznego wspomagania kierownicy.
Zawieszenie wielowahaczowe przyczynia się do znacznie poprawionej stabilności podczas hamowania, redukując całkowity ruch przechyłu samochodu. W połączeniu z niższym środkiem ciężkości i szerszym rozstawem kół, umożliwia późniejsze hamowanie i wyższe prędkości w zakrętach. Górne, dolne i tylne ramiona są wszystkie unikalnymi częściami o wysokiej sztywności specyficznymi dla Type R.
Przesunięcie elementów, w tym zbiornika paliwa, wzdłuż długości samochodu również poprawiło rozkład wagi na osiach. Redystrybucja osiąga 3% redukcji proporcji wagi nad przednią osią w porównaniu do poprzedniego Type R, co jest kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do poprawy dynamiki i stabilności.
System Adaptive Damper
Całkowicie nowa Honda Civic Type R wyposażona jest w zmodyfikowany czterokołowy system Adaptive Damper, który zapewnia doskonałą jakość jazdy i wyjątkowe właściwości trakcyjne. System wykorzystuje zmodernizowane jednostki amortyzatorów, które mają teraz konstrukcję o trzech komorach, co daje znacznie szerszy zakres zmienności siły tłumienia.
Ciągłe niezależne sterowanie siłą tłumienia we wszystkich czterech amortyzatorach jest aktywowane poprzez dostosowywanie prądu wysyłanego do elektromagnetycznych cewek wewnątrz amortyzatorów, korzystając z informacji zwrotnych z zestawu trzech czujników G rozmieszczonych wokół samochodu.
Te czujniki G – jeden po każdej stronie samochodu u podstawy słupków A, oraz jeden tuż przed tylną osią – oraz czujniki skoku na zawieszeniu każdego koła, monitorują status samochodu w czasie rzeczywistym. Prąd do cewek elektromagnetycznych wewnątrz amortyzatorów jest dostosowywany w milisekundach, zmieniając kanały przepływu oleju i w ten sposób kontrolując siłę tłumienia. Istniejące czujniki bocznych g, kąta skrętu i ciśnienia w hamulcach również wchodzą w skład systemu.
Zmienione amortyzatory o trzech komorach umożliwiają znaczną poprawę zmienności siły tłumienia zarówno w zakresie rozciągania, jak i kompresji zawieszenia, co ułatwiło dodanie znacznie łagodniejszego ustawienia „Komfort” w wybieralnych trybach jazdy Civic Type R.
Logika dostosowana specjalnie do unikalnego zawieszenia i opon Type R zapewnia niezależną kontrolę każdego koła, poprawiając kontakt z nawierzchnią (w tym na nierównych powierzchniach), utrzymując wysokie poziomy przyczepności przy wszystkich prędkościach. To zapewnia wyraźne prowadzenie i stabilność podczas pokonywania zakrętów przy wyższych prędkościach, ograniczając przechylenie nadwozia. Siła tłumienia jest dodatkowo zwiększona w zmodyfikowanym trybie +R.
Podwójna przekładnia elektrycznego wspomagania kierownicy
Podwójna przekładnia elektrycznego wspomagania kierownicy w Hondzie Civic Type R ma podobny układ jak w standardowym Civicu, ale z optymalizowanym zmiennym przełożeniem, aby dostarczyć bardziej bezpośrednie i pewne wrażenia z prowadzenia.
Dwa przekładnie pozwalają oddzielić funkcje kierowania i wspomagania, podczas gdy system o zmiennym przełożeniu dostosowuje się zgodnie z geometrią między zaciskiem a przekładnią, a nie prędkością samochodu, co utrzymuje stabilne wrażenie kierowania.
Odczucie kierownicy elektrycznego wspomagania (EPS) jest kalibrowane indywidualnie dla każdego z trzech wybieralnych trybów jazdy: Komfort, Sport i +R. Ostatni zapewnia najbardziej bezpośrednie odczucie, w Sport odczucie jest bezpośrednie i liniowe, a w Komforcie dostępne jest gładkie i naturalne odczucie.
Asystent do zwrotnego prowadzenia
System elektronicznej stabilizacji Kierowania Honda (AHA) został specjalnie dostosowany do nowego Civica Type R, w tym do dedykowanych parametrów roboczych dla skoncentrowanego na torze trybu +R. AHA działa poprzez system Vehicle Stability Assist, stosując lekką siłę hamowania na wewnętrznych kołach podczas skręcania kierownicą. Zapewnia subtelną, dyskretną pomoc w zwiększonej responsywności i stabilności przy niskich i wysokich prędkościach oraz podczas łagodnych i szybkich ruchów kierownicą. AHA poprawia również efekt ograniczonego poślizgu różnicowego, zmniejszając poślizg wewnętrznego koła podczas przyspieszania w zakręcie.
Wysokowydajny system hamulcowy
Aby pomóc kierowcy w opanowaniu potężnej mocy Type R, przednie koła są wyposażone w pakiet hamulcowy Brembo o wysokiej wydajności, opracowany specjalnie dla tego samochodu.
Z przodu czterotłoczkowe zaciski nakładają siłę hamowania na wentylowane tarcze o średnicy 350 mm. Wloty w przednim zderzaku mają unikalne kanały chłodzące, które kierują powietrze przez nadwozie, aby zmniejszyć temperaturę tarcz i zacisków. Z tyłu tarcze o średnicy 305 mm są o 9 mm większe niż te w poprzednim Type R.
Lekka, sztywna rama nadwozia
Zaawansowana nowa platforma nadwozia dziesiątej generacji Civica hatchback oznacza, że rama nadwozia nowego Type R jest o 16 kg lżejsza niż w poprzednim Civic Type R, z poprawą sztywności skrętnej o 37% i poprawą wytrzymałości na zginanie o 45%. To zapewnia znaczące korzyści w zakresie reakcji na kierownicę i stabilności w zakrętach, a także wspomaga pasywną ochronę i właściwości NVH pojazdu.
Type R korzysta także z innowacyjnego procesu montażu nadwozia hatchbacka Civica, który wykorzystuje technikę łączenia o wysokiej wydajności. Cała wewnętrzna rama jest najpierw montowana, następnie montowana jest rama zewnętrzna, a potem łączniki. Ten nowy proces montażu „od wewnątrz na zewnątrz” łamie tradycyjną metodę montażu ramy nadwozia, ale przyczynia się znacznie do ogólnej sztywności nadwozia.
Zbiornik paliwa w Civic Type R został przeniesiony, a podłoga samochodu jest niższa niż w wychodzącym modelu. W połączeniu z poprawkami w podwoziu i zawieszeniu, środek ciężkości całkowicie nowego modelu jest o 10 mm niższy. Te zmiany również umożliwiają ustawienie pozycji siedzenia bliżej drogi, z punktem biodrowym o 25 mm niższym niż u poprzednika, co daje bardziej sportowe odczucie.
Muskularny i skoncentrowany na wydajności design aerodynamiczny
Opierając się na niskich i szerokich proporcjach nowego hatchbacka Civica, Type R został wzmocniony muskularnym stylem i agresywnymi modyfikacjami nadwozia, które zapewniają doskonałą wydajność aerodynamiczną.
Nowa Honda Civic Type R jest o 165 mm dłuższa, o 36 mm niższa i o 2 mm szersza od poprzedniej generacji modelu. Niskie i szerokie proporcje są podstawą wyjątkowego designu i klasycznych akcentów stylizacji hot hatch, a także umożliwiają bardziej przestronną kabinę dzięki większemu śladowi.
Całkowicie nowy Type R ma bardziej kompleksowy pakiet aerodynamiczny w porównaniu do poprzedniego modelu, obejmujący gładsze podwozie, przedni kurtynę powietrzną, smukły tylny spojler i generatory wirów na krawędzi linii dachu. Muskularne, agresywne nadwozie ma najlepszy w klasie balans między nośnością a oporem, co przyczynia się do większej stabilności przy dużych prędkościach.
Z przodu agresywny zderzak jest rozszerzany o skrzydłowy splitter przypominający włókno węglowe i sportową czerwoną linię akcentującą, która biegnie wokół całego samochodu. Dodatkowe żeberkowe kanały dodają szerokości zderzakowi, a wstawki w siatkę diamentową wypełniają rzeźbione wloty powietrza.
Ostre i agresywne odzwierciedlenie „twarzy” rodziny Hondy, z charakterystycznymi zespołami przednich świateł Hondy, zostało wzmocnione nowym wlotem powietrza na nosie samochodu. Jak wszystkie modele Type R przed nim, jest ozdobiony słynną czerwoną naszywką „H” Hondy. Nowy Civic Type R charakteryzuje się lekką, aluminiową maską z wbudowanym kanałem powietrznym, umieszczonym centralnie w trapezoidalnym zagłębieniu. Maska jest o 5,3 kg lżejsza od stalowej maski w standardowym modelu pięciodrzwiowym.
Efekt włókna węglowego boczne progi między przednimi a tylnymi nadkolami są szersze niż w poprzedniej generacji Civic Type R. Nadkola pomieszczą większe koła, a z tyłu szerszy rozstaw kół – zwiększony o 65 mm do 1593 mm.
Nowe 20-calowe czarne aluminiowe felgi, unikalne dla Type R, uzupełniają zmiany wizualne, wypełniając powiększone nadkola o opony 245/30 R20.
Substancjonalny dyfuzor o efekcie włókna węglowego biegnie pod szerszym tylnym zderzakiem, który otacza trzy w pełni funkcjonalne końcówki wydechu z parą kierunkowych żeber po każdej stronie. Centralna końcówka wydechu ma mniejszą średnicę. Unikalne szczyty na bokach dachu zwracają się do tyłu w kierunku dramatycznego, wizualnie uderzającego tylnego skrzydła.
Zaawansowany projekt aerodynamiczny
Krótki przedni zwis łączy się niemal całkowicie płaskim dolnym podwoziem oraz nowymi osłonami pod silnikiem i podłogą, aby wspierać przepływ powietrza pod pojazdem. W połączeniu z tylnym dyfuzorem, który zwiększa stabilność i optymalizuje docisk, ogólny profil aerodynamiczny pomaga „przyciągać” samochód do drogi, co dostarcza bardziej satysfakcjonujących wrażeń z jazdy. Ogólny współczynnik oporu jest zmniejszony o 3% w porównaniu do poprzedniego Type R.
Przedni zderzak jest kształtowany specjalnie, aby zniwelować turbulencję powietrza wokół przednich kół, z nową przednią kurtyną powietrzną, szerokim przednim splitterem oraz głębokimi bocznymi progami, które zarządzają przepływem powietrza i tworzą docisk na przedniej osi. Żaluzje powietrzne w nadwoziu za kołami redukują ciśnienie statyczne wewnątrz nadkoli i poprawiają współczynnik nośności o 1%.
Z tyłu duże skrzydło działa w połączeniu z generującymi wiry żeberkami na linii dachu, skierowując przepływ powietrza wzdłuż ogona i generując dodatkowy docisk na tylnej osi. Skrzydło, starannie zaprojektowane, optymalizowane i cieńsze, również reprezentuje oszczędność wagi o 0,7 kg w porównaniu do spojlera na klapie standardowego modelu pięciodrzwiowego. Skrzydło przyczynia się do ogólnej negatywnej nośności i poprawia właściwości jezdne, szczególnie w zakrętach z dużymi prędkościami, co dostarcza bardziej pewnych wrażeń z jazdy.
Silnik 2.0-litra VTEC TURBO i manualna skrzynia biegów zoptymalizowane dla elastycznej, ekscytującej wydajności
Silnik 2.0-litra VTEC TURBO, który jest „sercem” wielokrotnie nagradzanej poprzedniej generacji Type R, został zoptymalizowany i ulepszony, aby dostarczyć moc, moment obrotowy oraz osiągi, które są niezrównane w segmencie hot hatch z napędem na przednie koła.
Reakcja na gaz oraz prowadzenie poprawiły się dzięki zoptymalizowanym ustawieniom kontroli silnika, a płynna i precyzyjna sześciobiegowa manualna skrzynia biegów jest dodatkowo wzmocniona przez system kontroli dopasowania obrotów, zapewniając brak kompromisów w intymnym, satysfakcjonującym połączeniu Type R z kierowcą.
Maksymalna moc silnika z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem wynosi 320 PS przy 6500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm w przedziale 2500-4500 obr./min. Przyspiesza od 0 do 100 km/h (0-62 mph) zaledwie w 5.7 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 272 km/h (169 mph). Te statystyki wydajności oznaczają, że jest to zarówno najszybciej przyspieszający, jak i najszybszy samochód w swojej klasie.
Technologie VTEC (Variable Timing and Lift Electronic Control) oraz Dual-VTC (Dual-Variable Timing Control) Hondy dają silnikowi konkretne zalety w układzie mono-scroll turbosprężarki. VTEC różnicuje stopień unoszenia zaworu wydechowego, aby zredukować opóźnienie turbodoładowania poprzez zwiększone ciśnienie wydechu przy niższych obrotach, równocześnie dostarczając wysoką moc przy wyższych obrotach. Dual-VTC pozwala na pewien stopień nakładania się otwarcia zaworów, które jest precyzyjnie kontrolowane w szerokim zakresie obrotów, aby poprawić reakcję oraz efektywność paliwową. Elektryczna turbina zaworowa silnika umożliwia wyższy stopień swobody w kontroli turbodoładowania w porównaniu do konwencjonalnego typu turbo.
Zaawansowana technologia zarządzania ciepłem rozwiązuje wyzwania związane z wysokim stosunkiem kompresji wynoszącym 9.8:1 oraz turbodoładowaniem. Powietrze wlotowe jest schładzane przez wysokopojemnościowy intercooler powietrzny, podczas gdy głowica cylindra ma dwuczęściowy chłodzony wodą kolektor, aby obniżyć temperatury spalin i komory spalania. Każdy tłok ma również kanał chłodzący, aby zapewnić zwiększony przepływ oleju, co dramatycznie zwiększa odporność na detonację.
Płynna i precyzyjna manualna skrzynia biegów
Płynna i precyzyjna sześciobiegowa manualna skrzynia biegów chroni intymne, satysfakcjonujące połączenie z kierowcą.
Nowe jednolite koło zamachowe poprawia reakcję silnika i zmniejsza masę bezwładności sprzęgła o 25%. Dodatkowo, przełożenia skrzyni zostały zoptymalizowane pod kątem wydajności, z o 7% niższym przełożeniem końcowym, aby poprawić reakcję przy przyspieszaniu. Prędkość maksymalna Type R wynosi 272 km/h (169 mph).
Funkcja synchronizacji obrotów napędu umożliwia dostosowanie prędkości silnika do prędkości głównego wału podczas zmiany biegów w górę lub w dół, unikając niepożądanych „wstrząsów” w skrzyni biegów związanych z nadmiernym lub niewystarczającym wkręcaniem silnika. Funkcję synchronizacji można włączyć lub wyłączyć w ustawieniach użytkownika dla samochodu, niezależnie od wybranego trybu jazdy.
Napęd końcowy jest przekazywany przez wyjątkowo responsywną helical limited-slip differential (LSD). LSD wspomaga silną przyczepność w zakrętach, nawet podczas agresywnej jazdy. Może przyczynić się do skrócenia czasu okrążenia wokół Nürburgring w porównaniu do tego samego zespołu napędowego z tradycyjną różnicówką.
Chłodnica oleju chłodzona wodą, specyficzna dla skrzyni biegów, pomaga zarządzać temperaturami podczas długotrwałej jazdy na limicie (np. na torze). Dodatkowo, obudowa skrzyni ma kształt żebrowany i jest dopasowana do kierunkowych kształtów w pokrywie pod silnikiem, aby zapewnić dodatkowe chłodzenie skrzyni podczas dużych prędkości.
Spersonalizowany wydech z trzema końcówkami
Trzy w pełni funkcjonalne końcówki wydechu są umieszczone w centrum tylnego dyfuzora. Główne końcówki wydechu po każdej stronie dostarczają przepływ spalin z silnika, podczas gdy unikalna, mniejsza końcówka centralna kontroluje ton dźwięku silnika. Przepływ przez układ wydechowy poprawił się o 10% w porównaniu do poprzedniego Type R, co zmniejsza ciśnienie w układzie. Aby wygenerować bardziej agresywny ton podczas przyspieszania, centralna końcówka działa jako dodatkowy otwór wydechowy, co skutkuje wzrostem głośności o 2 dB w porównaniu do poprzedniego modelu przy tych samych prędkościach.
Jednak przy średnich obrotach silnika ciśnienie w centralnej końcówce staje się ujemne, ssąc powietrze z otoczenia. To poprawia cechy NVH, eliminując hałas wydechowy, który w przeciwnym razie mógłby przechodzić do kabiny pasażerskiej.
System gazu elektronicznego
System elektronicznego gazu zastępuje tradycyjny kabel gazu inteligentną elektroniką, która łączy pedał przyspieszenia z zaworem przepustnicy wewnątrz korpusu przepustnicy. Efektem jest mniejsza waga komponentów, a także szybsza i bardziej precyzyjna aktywacja gazu. Specjalnie zaprogramowane nieliniowe przełożenie między pedałem gazu a silnikiem oferuje poprawioną zdolność jazdy i zoptymalizowaną reakcję silnika w zależności od określonych warunków jazdy.
Nowe i zmodyfikowane tryby jazdy zapewniają Civic Type R niezrównaną użyteczność
Udoskonalony wybór trybów jazdy daje całkowicie nowej Hondzie Civic Type R większą użyteczność w porównaniu do poprzedniego modelu. Nowe ustawienie „Komfort” znajduje się obok zwinnych trybów „Sport” i skoncentrowanego na torze „+R”. Każdy dostosowuje adaptacyjne amortyzatory, siłę kierowania, odczucie zmiany biegów oraz reakcję na gaz samochodu, na żądanie.
Tryb Komfort zapewnia większą elastyczność i codzienną użyteczność w porównaniu do poprzedniego Type R, oferując miękkie ustawienie zawieszenia i płynniejsze odczucie kierownicy. Jego obecność w nowym Type R umożliwiają zmodyfikowane adaptacyjne amortyzatory o trzech komorach, które oferują większą zmienność siły tłumienia w rozciąganiu i kompresji.
Nowy tryb Komfort jest nie tylko idealny do szorstkich nawierzchni drogowych, ale również stanowi bardziej pewną konfigurację podczas jazdy po nierównych, falistych nawierzchniach autostrady przy wyższych prędkościach. Chociaż teraz istnieją znacznie większe różnice między siłami tłumienia każdego trybu jazdy, poprawki w kalibracji wszystkich trzech ustawień sprawiają, że nowy Type R wydaje się być bardziej połączony z drogą przez cały czas, co pomaga dostarczyć bardziej pewne i angażujące wrażenia z jazdy.
Tryb Sport pozostaje domyślnym ustawieniem podczas uruchamiania pojazdu. Oferuje połączenie komfortu i dynamicznej reakcji, które odpowiada mniej więcej punktowi pośredniemu między standardowym a trybem +R poprzedniego Type R.
Tryb Komfort można wybrać za pomocą wygodnego przełącznika umieszczonego za dźwignią zmiany biegów. Oświetlenie zestawu wskaźników zmienia się, gdy tryb jest włączony, zmniejszając intensywność i liczbę czerwonych akcentów wokół wirtualnych wskaźników.
Tryb +R pozostaje wyborem do pracy na torze. Reakcja silnika jest zwiększona, a mapowanie momentu obrotowego zmienione na bardziej agresywną i skoncentrowaną na wydajności konfigurację, pozwalając na wykorzystanie większej ilości dostępnego momentu przy niższych obrotach silnika. Efekt „blipowania” pedału gazu z funkcji synchronizacji jest również wzmacniany.
Siła tłumienia w nowym czterokołowym systemie Adaptive Damper w trybie +R jest zwiększona o 15% w porównaniu do trybu Sport. To zapewnia twardszą, bardziej płaską jazdę i większą zwrotność w prowadzeniu wydajnościowym. Dodatkowo, zmienne przełożenie EPS staje się cięższe, z redukcją mocy wspomagania, co dostarcza bardziej bezpośrednie i liniowe odczucie kierownicy.
System Vehicle Stability Assist (VSA®) został dostosowany do trybu +R, aby skupić się na przyspieszeniu i wydajności, pozwalając na większą yaw i współczynnik poślizgu przed interwencją. Dodatkowo, zarówno system kontroli trakcji, jak i funkcja VSA można całkowicie wyłączyć, jeśli przycisk VSA jest wciśnięty przez pięć sekund, gdy Type R jest w trybie +R. Oświetlenie wskaźników zmienia się na bardziej intensywny czerwony motyw, gdy +R jest wybrany z przełącznika.
Najszybszy samochód z napędem na przednie koła kiedykolwiek na torze Nürburgring Nordschleife
Niedługo po debiucie na Targach Samochodowych w Genewie w 2017 roku, całkowicie nowa Honda Civic Type R ustanowiła nowy rekord okrążenia dla samochodu z napędem na przednie koła na torze Nürburgring Nordschleife. 3 kwietnia 2017 roku, samochód rozwojowy przejechał najsłynniejszy tor na świecie w czasie 7 minut 43,8 sekundy.
Czas okrążenia został osiągnięty podczas ostatniej fazy testów modelu, na suchej nawierzchni przy optymalnej temperaturze otoczenia dla najlepszej wydajności opon i układów napędowych. Nowy czas oznacza poprawę o prawie siedem sekund w porównaniu do poprzedniego modelu.
Kilka czynników przyczyniło się do nowego rekordu okrążenia. U podstaw leży zoptymalizowany i dopracowany silnik 2.0-litra VTEC TURBO, produkujący 320 PS i 400 Nm momentu obrotowego. Nowe niższe przełożenia w sześciobiegowej skrzyni manualnej jeszcze bardziej poprawiają przyspieszenie samochodu, podczas gdy kompleksowy pakiet aerodynamiczny nowego Type R zapewnia doskonałą stabilność przy dużych prędkościach, z najlepszym w klasie balansem między nośnością a oporem.
Ryuichi Kijima jest głównym inżynierem podwozia Hondy Civic Type R. Wyjaśnia, w jakich aspektach całkowicie nowy model wykazuje najbardziej znaczące poprawy wokół Nürburgring w porównaniu do poprzedniej generacji samochodu.
„Prędkość pokonywania zakrętów jest wyższa, ponieważ samochód ma szerszy rozstaw kół i opony, dłuższy rozstaw osi, nowoczesne wielowahaczowe zawieszenie z tyłu oraz zoptymalizowaną aerodynamikę, która poprawia stabilność,” powiedział Kijima-san. „Na przykład kierowcy zazwyczaj wjeżdżają w zakręt po Metzgesfeld przy około 150 km/h. Nawet w tym średnim zakręcie prędkość jest o około 10 km/h wyższa dzięki doskonałej stabilności nowego Type R. Dlatego, poprawiając wydajność zakrętów, możemy zwiększyć prędkość na całym okrążeniu, co pomaga nowemu Type R osiągnąć znacznie szybszy czas okrążenia.”
Samochód rozwojowy, który osiągnął ten czas okrążenia, był technicznie reprezentatywny dla specyfikacji produkcyjnej. Pełne zabezpieczenie kratowe zostało zainstalowane z powodów bezpieczeństwa, ale jego obecność nie zwiększyła sztywności ramy nadwozia. Dodatkowa waga kratki została zrekompensowana przez tymczasowe usunięcie systemu informacyjnego i tylnych siedzeń. Samochód był wyposażony w legalne na drodze, torowe opony.
Sportowe, eleganckie i wyrafinowane wnętrze z poprawioną jakością i największą przestrzenią wewnętrzną w klasie
Wnętrze modeli Type R zawsze jest rozpoznawalne i sięga 25 lat wstecz do pierwszej Hondy z ikoniczną czerwoną naszywką.
Całkowicie nowa Honda Civic Type R rozwija wyrafinowaną, premium atmosferę wnętrza standardowego modelu z uderzającymi, zamszowymi wykończeniami w czerwono-czarnym kolorze dla nowych sportowych siedzeń o wysokim oparciu. Siedzenia mają poprawione boczki i poduszki, oferując znakomite wsparcie podczas sportowej jazdy i są najlżejszymi siedzeniami specyfikacji Type R w historii.
Kierownica zawiera wstawki z czerwonej skóry i heksagonalne przeszycia, podczas gdy centralny panel deski rozdzielczej ma wstawki z włókna węglowego, otoczone czerwoną linią akcentującą – rozszerzającą się na panele drzwi. Sferyczny gałka dźwigni zmiany biegów wykonana jest z przetworzonego stopu. Wszystkie te cechy wnętrza są wyjątkowe dla Type R.
Sportowe wnętrze zaprojektowane jest tak, aby oferować najwygodniejszą i najbardziej wyrafinowaną kabinę w klasie kompaktowej, emanując całkowicie nowoczesną, elegancką estetyką, aby uzupełnić ostro rzeźbione wnętrze. Osiąga się to poprzez poziome linie, które podkreślają wrażenie szerokości i długości, a tym samym przestronności.
Dzięki dłuższej, szerszej platformie i dłuższemu rozstawowi osi, pasażerowie z przodu i z tyłu korzystają z lepszej widoczności i większej przestrzeni, aby doświadczyć oszałamiającej wydajności Type R. Dla kierowcy bardziej kompaktowa górna powierzchnia deski rozdzielczej oznacza, że znajduje się 65 mm niżej, co poprawia widoczność. Cienkie słupki A (o 12 mm węższe niż w poprzednim Type R) również redukują przeszkody w widoku z przodu, zapewniając w klasie najlepszą widoczność na poziomie 84.3 stopnia.
Przestrzeń bagażowa to hojne 414 litrów, a przedział ma innowacyjną, przesuwaną na bok i zdejmowaną pokrywę bagażu, co zapewnia, że Type R zachowuje swoją pozycję jako najbardziej praktyczny i wszechstronny hot hatch w segmencie wydajności.
Wydajność NVH w kabinie poprawiła się, z redukcją ciśnienia dźwięku wewnętrznego przy wyższych obrotach silnika w porównaniu do poprzedniego Type R.
Konsola „centrum technologiczne”
Konsola centralna ma wykończenie w pianowo-czarnym kolorze i podąża za tematyką „centrum technologiczne”. Dolna część przed dźwignią zmiany biegów jest skonfigurowana jako dwupoziomowy obszar przechowywania, z przednią tacą, która zapewnia szybki dostęp do urządzeń, z wbudowaną bezprzewodową ładowarką do smartfonów (w samochodach w specyfikacji GT). Druga taca z tyłu konsoli centralnej zapewnia bardziej dyskretną przestrzeń do przechowywania, a także dostęp do portów HDMI i USB oraz gniazda zasilania 12V. Przejście kablowe umożliwia połączenie z drugiej tacy do pierwszej.
Na górze konsoli centralnej znajduje się siedmiocalowy kolorowy wyświetlacz dotykowy Honda CONNECT. Oprócz bycia urządzeniem do sterowania funkcjami informacyjnymi i klimatyzacyjnymi, wyświetlacz integruje się z kamerą tylnej. Oferuje również poprawioną intuicyjną obsługę oraz pełną integrację ze smartfonem przez Apple CarPlay i Android Auto.
Przed kierowcą, układ wyświetlacza wskaźników zapewnia wyraźną klarowność oraz wyjątkową użyteczność. Siedmiocalowy kolorowy wyświetlacz TFT-LCD interfejsu informacyjnego kierowcy (DII) stanowi największą centralną część przestrojonego zestawu wskaźników, który zawiera wirtualne wskaźniki, a także przełączalną sekcję, która może wyświetlać różne dane. Unikalna dla Type R funkcja podświetlenia specyficzna dla trybu jazdy zawiera specjalistyczne wskaźniki, w tym diodowe wskaźniki zmiany biegów, wskaźnik ciśnienia doładowania, G-Meter oraz rejestrator czasu okrążenia.
Funkcje przewijania i wybierania dla DII są obsługiwane przez kontrolery na kciuk na lewej ramieniu kierownicy. Połączenie kontrolerów na kciuk i wyświetlacza DII w zasięgu wzroku kierowcy pomaga zminimalizować rozproszenie uwagi kierowcy podczas jazdy. Również na lewej ramieniu znajdują się zintegrowane kontrolery telefonu Bluetooth® HandsFreeLink®, podczas gdy drugi kontroler na kciuk z prawego ramienia kierownicy obsługuje ustawienia systemu adaptacyjnego cruise control i asystenta pasa ruchu.
Wraz z nowym hatchbackiem Civic, nowy Type R wyposażony jest w pakiet technologii bezpieczeństwa Honda SENSING, jeden z najbardziej kompleksowych pakietów bezpieczeństwa w swojej klasie. Wykorzystuje połączenie informacji radarowych i kamerowych, a także szereg nowoczesnych czujników do ostrzegania i wspomagania kierowcy w potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach.
Pakiet aktywnych technologii bezpieczeństwa Honda SENSING obejmuje:
System hamulcowy zapobiegający zderzeniom
Ostrzeżenie o kolizji z przodu
Ostrzeżenie o opuszczeniu pasa
Zapobieganie opuszczeniu drogi
System asystenta utrzymania pasa
Adaptacyjny tempomat
Rozpoznawanie znaków drogowych
Inteligentna pomoc prędkości
Inteligentny adaptacyjny tempomat